Mitä laihiksen jälkeen?

31967
12. helmikuuta 2003 20:31

Niin, jotta elämä ei olisi ikuista laihduttamista kannattaa varmaan miettiä että mitä laihiksen jälkeen? Onko kukaan teistä laihdutuksen parissa aikaansa viettäneistä vielä ehtinyt miettiä tällaisia kysymyksiä:

1.Tavoitepainossa pysyminen
2.Kiusauksiin suhtautuminen
3.Omasta laihdutushistoriasta kertominen jos joku kysyy
4.Ruokaremontin jälkeen imagoremontti?

Tuo viimeinen kohta voisi tarkoittaa sellaista liikunnallisen elämäntavan omaksumista kokonaisvaltaisesti kaikissa arjen askareissa sovellettavaksi alkaen siitä että "Hei, mähän kävelen sinne kauppaan enkä ota autoa"...

Protsku

Vastaukset: 38

12.02.2003 20:49

Onks täällä muuten ketään kenen BMI on ollut yli 30, tuskinpa vaan...

12.02.2003 20:56

Revi siitä!

12.02.2003 20:56

Joo Raider, mutta se on sinulla lihasta kuten kaikki tietää...

13.02.2003 09:31

Tosin rohkenen epäillä että kaikki ne joiden BMI on yli 30 ovat väkisin myös rasvoittuneita, tuskinpa edes Arnold ja kumppanit olivat mestaruusvuonnaan BMI 30+ lukemissa... Eli joo Randy, tervetuloa laihduttamaan ;)

Gallupin vastausprosentista päättelen että oikeasti läskit ovat muualla kuin täällä.

Protsku

13.02.2003 11:26

Mulla 27, ylöspäin mennään hitaasti mutta varmasti..näin ainakin toivotaan..;)

13.02.2003 12:05

Mun on ollut vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka vakiintumisen tai muun elämäntilanteen (oli sitten hyvä tai huono) myötä lihovat esim. 20 kiloa vuodessa. Siinähän saa jo ostaa kuukausittain uuden vaatevarastonkin!
Eli toisinpäin: miksi tilanne ylipäätään päästetään niin pahasti riistäytymään käsistä?

13.02.2003 12:26

ei 20 kiloa vuodessa mutta toivottavasti kymmenessä vuodessa...more, beaf! ;)

Hyvä kysymys, Sonia..kertokaapas onkelmaset?

13.02.2003 12:49

otsikon "laihdutus" alla olisi sinulle kysymys..

13.02.2003 12:51

väitän näin ihan vakavissani omakohtaisesta jutusta eli masennuksesta. on yleistä että masentuneet laihtuvat mutta myös toisinpäin että kiloja tulee lisää. aivan kuten jotkut eivät saa nukuttua ja minä taas olisin masennuksen pahimpina aikoina nukkunut vaikka kuinka. toisinaan oli niin että vuorokaudesta meni noin 20 tuntia nukkuessa..

masentuneen ihmisen on helppo yrittää lohduttaa itseään esim. syömisellä. se ei arvostele sua eikä sano että ottaisit nyt itseäsi niskasta kiinni. eikä sun tarvi yrittää olla pirtee ja sosiaalinen syödessäs. väitän että masennus on sellainen olotila (sairaus!) että sen ohella on helppo lihoa. siinä tilanteessa kun millään ei ole mitään väliä ei ajatella että voi herranjestas kun oon päästänyt itseni lihomaan. tai vaikka ajattelis niin sille ei jaksa tehdä mitään ja usein lohduttautuu taas syömällä ja kierre kasvaa.

itse en lihonut kuin kymmenisen kiloa masennukseni aikana. ja sitä kestikin useempia vuosia. mutta jokaisella kuitenkin on oma suhteensa ruokaan. enkä ihmettele jos kiloja jollekin kertyy enemmänkin. liikunta (vaikka varmasti kaikki tietää että se voisi helpottaa masennusta) ei kiinnostanut yhtään. ja masentuneet eivät niinkään saa otettua itseään niskasta kiinni. (pahinta muuten mitä masentuneelle voi sanoa on: ottaisit itseäs niskasta kiinni..)

ääh. en tiedä miten masennusta kuvailisin niille jotka eivät sitä ole kokeneet. sen läpi käyneet kyllä tietävät muutenkin.

ja muistuttaisin vielä että masennus on sairaus. ei itse aiheutettu olotila. masennus tappaa siinä missä esimerkiksi syöpä jollei sitä hoideta. surullista mutta totta.

muuten ne jotka lihovat vaikkeivat ole masentuneita. ehkä heillä on väärä tapa suhtautumisessaan ruokaan. ja liikuntaan. ja silloin löytyy vaikka millä mitalla tekosyitä miksi olla välittämättä syömisistä ja miksi ei ole aikaa tai on joku muu (esim.sataa..) este liikkumiselle. useille ihmisille on kai vaikeaa päästä alkuun. varsinkin jos noita tekosyitä on ja niitä vielä kuuntelee. ja jos alku on vaikeaa miten mistään voisi tulla iloinen elämäntapa..? tietenkin lapsuudessa opitut mallit ovat kans yksi voimakas tekijä. jos perheessä on aina syöty tuhdisti eikä liikuntaa ole koettu mielekkäänä. oppimisellahan nyt on vaikutusta kaikkeen.. eikö?

-viivi

13.02.2003 12:58

"tuskinpa edes Arnold ja kumppanit olivat mestaruusvuonnaan BMI 30+ lukemissa... "

Mietippä uudestaan ja tuu sitten arvailemaan.

Arskan pituus 188 cm ja paino 106 - 118 kg eli BMI 30 - 33,4. Siinä sulle faktaa.

Itse en ole tietenkään aivan rasvaton, joka ei ole edes tällä hetkellä tavoitteeni. Jos haluat lihasmassaa niin se on fakta, että syömällä paljon hyvää ravintoa niin natuna tulee rasvaa (tosin poikkeuksiakin on). Voin kuitenkin sen verran sanoa, että en ole lihava. R-% on tällä hetkellä siinä 15%-20% tienoilla.

13.02.2003 13:04

ei varmaan monellakaan laihduttajalla tule etukäteen mieleen protskun mainitsemat asiat, sehän on jo kaiken keskittymisen ja voiman viejä tuo painonpudotusvaihe..
itselläni on painonpudotus mennyt kivuttomasti(takana 20kg ),mutta sen jälkeenhän tosiaan kaikki oikeasti vaativa alkoi.
ensin tiedostin sen, että kiinteytys on ehdoton itseni ja myös toisten ihmisten mukavuudeksi.liikkumalla onnistun kivasti ja samalla saa mielenvirkeyden pidettyä ylhäällä.
painonhallinta tapahtuu kohdallani niin, että syön elääkseni-en elä syödäkseni.sokerin olen jättänyt kokonaan pois ja sen mitä viljoja syön,käytän täysjyvää.
no,ketä se kiinnostaa,mitä minä syön,mutta ihan vaan yritin ottaa osaa tuohon protskun esittämään kysymykseen...eli empäs osannut em.asioita pohtia laihdutuksen aikana,mutta jälkiviisas olen kyllä ollut.
jos painonpudotusohjelmat aloittaisivat tekstinsä painonhallinnasta,niin saattaisi olla, että niin moni ei sitten lihoisi uudelleen,kun omaksuisi heti,ettei paino jää alhaisemmaksi ellei sen eteen tehdä töitä..

0012 0001 0003 00471853962c8632adc51e48ce0f15780048046a2e0718cf37864c4fed2281e0 RR
13.02.2003 13:12

Ja nykyisten huippuammattilaisten BMI on jo lähellä 40:tä rasvaprosentin ollessa nälkään kuolleen ihmisen luokkaa. Tai sen alle.

Oma BMI on kireänä 24-25 tasossa, massakaudella (parhaillaan) 27,5. Läski en silti ole, rasvat ovat vajaassa 15%, eli aikalailla normaalilukemissa.

13.02.2003 13:15

Niin, mikä on tavoitepainossa pysymiseen sopiva ruokavalio ja paljonko kaloreita päivässä laihdutuksen jälkeen? Tämä on tuhannen taalan kysymys kaikille laihduttajille. Paikkareissa luultavasti opastetaan myös laihdutuksen jälkeiseen elämään, näistä muista en tiedä muuta kuin Atkinsin.

13.02.2003 13:30

Näitä voi miettiä sitte ku ollaan siellä tavoitepainossa. Nyt keskitytään siihen rasvojen sulatukseen eikä haaveiluun.

1008 1002 1001 fea68d066dea829f1dda020cb8139ac233b0d365f1b5d714c5b1b09290fbb1d6 Rea
13.02.2003 13:32

jokainen päivähän on ihannetilan ylläpitoa. Mitä järkeä on jojoilla ellei sitten ole kiristämässä itseään kilpailukuntoon.

13.02.2003 13:35

Laihdutuksen jälkeinen elämä on sitä elämää kun on pudotettu se 10-50 kiloa läskiä pois ja sitten aletaan pysyä NORMAALIPAINOSSA. Jokainen määrittäköön tämän tavoitepainon itselleen niin kuin parhaaksi katsoo; edellyttäen että oli ensin ylipainoinen.

Hermeliini, mä haaveilen laihasta Protskusta joka päivä ;)

13.02.2003 13:35

tämä Atkins nyt se jokin lihansyöntidieetti? en moisesta ole varma,mutta Montignac tarjoaa myös ohjeita ihannepainon ylläpitämiseksi.
kaloreiden määrästä päivää kohti minulla ei ole hajuakaan,joten jos joku voisi hieman valaista.

1008 1002 1001 fea68d066dea829f1dda020cb8139ac233b0d365f1b5d714c5b1b09290fbb1d6 Rea
13.02.2003 13:42

Ja tästähän päästä taas siihen ikuisuuskysymykseen, pitäisikö noudattaa zonea, atkinsia vai painonvartijoita ;-)

Mä olen vannonut vapaasti sovelletun zonen nimiin jo vuosia ja homma toimii - on saanut keskittyä siihen ihannetilan ylläpitoon muutaman kilon hienosäädöllä.

13.02.2003 13:47

Olen todennut yksilöllisen Hermeliinin huippuunsa viritetyn hyperdieetin toimivan itselläni parhaiten ;)

13.02.2003 13:49

Hermeliinin Huippuunsa viritetty Hyperdieetti? Ja eipä tietenkään saa ohjeita alle 40 eurolla vai?

Hahahahahaha ;)

13.02.2003 13:51

Kaipa sitä aktiivisen liikunnan ja tervehenkisen ruokavalion avulla pysyy niissä saavutetuissa mitoissa. Paha sanoa, kun oon vasta siinä painon pudotus -vaiheessa. Joskus oon tosin miettinyt, että kun nyt tulee urheiltua paljon, koska se on mukavaa ja sopii tähän elämäntilanteeseen.. mut mitäs jos joskus vaikka saan taaperoita tai niin vaativan työn, ettei aika riitä liikuntaan tässä mittakaavassa. Että alankohan mä silloin paisua, koska oppimani ruokailutottumukset on laskettu sen mukaan, et kulutan paljon energiaa liikunnalla..

13.02.2003 13:53

Jeps, Protsku. Mä meinaan tehdä Bill Phillipsit tässä jossain vaiheessa.

13.02.2003 14:38

aktiiviliikuntaa..ainakaan meillä. kaksi lasta pyörii jaloissa,molemmilta sain kerrytettyä 25 kiloa lisäpainoa,mutta puolessa vuodessa sain ne myös pois. liikuntaa lapset tuovat jo mukanaan, mutta hyötyliikunnan lisäksi voin urheilla ihan siinä missä ennenkin;minulla on ihana ja lapsirakas mies.en tiedä kuinka paljon tinka käyttää päivässä liikkumiseen,mutta turha huolehtia lasten jälkeisestä elämästä,ei se ole=lihominen.ruokavaliota olen kyllä muuttanut,mutta se on tuonut vain hyviä asioita tullessaan.

13.02.2003 15:34

Toi oli helpottavaa kuulla :) Ei niin, et mulla lähitulevaisuuteen lasten hankinta liittyis, mut mietin vaan... Aika moni vaan sanoo, et liikunnat jää vähemmälle kun on lapsia hoidettavana. Mut sehän on varmaan melko pitkälti järjestelykysymys..

13.02.2003 15:41

Mutta en ole laihiksella

13.02.2003 16:41

REA -- teitkö sä laihiksen loputtua Zonella niin kuin Sears käskee ja otit lisäkalorit rasvasta? Vai lisäsitkö esim. hiilareiden ja proteiinien määrää.

Laihiksen loputtua syön varmaan arkena melko samalla tavalla kuin nytkin, mutta esim. viikonloppuina käyn syömässä lempiravintolassani jotain vähemmän "laihduttavaa" ja saatan silloin tällöin nauttia hyvien ystävien seurassa hieman kosteammasta illasta... Samoin satunnainen pikkusuklaapatukka (vrt. pätkis), pulla tai jopa hampurilainen mahtuu laihiksen jälkeen vaivattomammin päivän kaloreiden sisään. Tässä on yksi hyvä syy lisää pitää päivän kalorivaje siellä 500 kcalissa -- laihdutuksen loppu ei tuo merkittävää muutosta ruokavalioon.

13.02.2003 19:37

Ma aion tavoitepainoni saavutettuani jatkaa samalla linjalla kuin nyt laihdutusvaiheessa; laskelmieni mukaan kokonaiskulutukseni (perusaineenvaihdunta + liikuntakalorit - 500 kcal) on sama maara, mika vaaditaan tavoitepainossani pysymiseen. Ymmarsikohan tasta kukaan mitaan? Siis etta kun painoni laskee, laskee luonnollisesti myos perusaineenvaihduntani ja liikunnassa kulutettujen kalorien maara, joten jossain vaiheessa painonlasku alkaa hidastumaan ja lopulta pysahtyy. Mulle sopii just tallanen melkein huomaamaton laihduttaminen; liikun paivassa 300-350 kcal:in edesta (=aamuintervalli ja/tai lyhyt punttitreeni) ja nipistan syomisiani vain 150-200 kcal.

Toistaiseksi hiilarihimot eiva ole iskeneet, mutta jos nain kavisi (tai tulisi joku sosiaalinen eventti, kuten haat ensi viikonloppuna), yrittaisin pitaa max vain yhden herkuttelupaivan viikossa. Silloin saisin siis juoda viinaa ja syoda roskaruokaa, mutta silloinkin vain kohtuudella.

13.02.2003 22:20

Mulla oli BMI 32, kun alotin. Ja KYLLÄ, nuo kohdat 1) - 4) on mietittynä. Elämäntaparemppa on tapahtunut eikä totta puhuen kiinnosta "vanhaan palaaminen" tippaakaan! Olo on ollut sen verta parempi näillä syömisillä ja liikkumisilla ettei tartte ees miettiä.

Kiusauksia ei oikeastaan ole edes tullut, kun vaan vähänkään muistaa, että "miltä ennen tuntu". En t a h d o enää sitä "tunkkaista voi-tunnetta" takaisin.

Ettäs semmonen vuodatus :)

1001 1002 1002 41aa40bc881e05ad29b205c2bfb5bd98506f94ba0fb7a93cb9e07e87ed9f7c88 Fox
13.02.2003 22:54

Erittäin hyvä kysymys, koska laihtuminen onnistuu useammalta kuin saavutetun painon pitäminen.

Ihminenhän haluaa saada asiat hallittaviksi, ja siksi ihminen haluaa vastaukseen kysymykseen miksi? Miksi joku lihoo ylipainoiseksi- kysymykseen ei voi vastata yksiselitteisesti, että se johtuu itsekurin puutteesta/masennuksesta/geeneistä/leptiinistä jne..tosta voisi tehdä satayksi-kohtaisen listan, MIKSI joku ihmínen lihoo. Edes kukaan tutkija ei ole pystynyt vastaamaan tohon kysymykseen tyhjentävästi ja siten, että vastaus pätisi kaikkiin ylipainoisiin. Jos joku valopää keksisi vastauksen, niin siitä löytyisi myös ratkaisu kaikkien ylipainoisten pysyvään laihtumiseen, ei vain niiden, joilla on motivaatiota. Eli asia ei ole niin yksinkertainen kuin miltä se näyttää.

14.02.2003 13:44

En ole tehnyt Searsin oppien mukaan. Itse asiassa en ole ollut laihiksella ollenkaan vaan pitänyt jokapäiväiset ateriat suurinpiirtein zone-jakauman mukaisina. Näin ei ole ylikiloja päässyt kertymään.

23.10.2003 11:09

Jos joku muistaa, niin pudotin painoa viime keväänä tammikuusta toukokuuhun n. 17 kg. Harrastin liikuntaa 5-6 krt/vko, joista 3 kertaa punttitreeniä. Proteiineja nautin vähintään 1kg/painokilo. Vyötärönympärys pieneni n. 20cm.

Pääsin tavoitepainoon ja päätin jo etukäteen, että toista kertaa en laihduta. Päätin pitää itseni kurissa ja pysyä sitten tavoitepainossani.

Toisin kävi. Sain kesäkuusta tähän lokakuun loppuun takaisin n. 15kg (tosin vyötärönympärys nousi vain(??) 10-12cm). Osa takaisin tulleesta massasta on toki lihasta, sillä tein kesällä ankaraa punttitreeniä 4krt/vko. Läskiä siitä silti on suuri osa! Havaitsin painonhallinnassa seuraavia ongelmia:

Ylipaino johtuu yksinkertaisesta liiallisesta kaloreiden syömisestä, joka taas johtuu joko epäterveellisestä ruokavaliosta tai kertakaikkiaan ylensyömisestä... useimmiten molemmista. Laihduttaminenhan on helppoa -> sen kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Lihominen on vielä helpompaa -> syö vaan heti reilusti! Painonhallinta sen sijaan on todella hankalaa, on syötävä sen verran kuin kuluttaa! Ei yli eikä ali.

Minunlaisilla "syömisongelmaisilla" ei ole näköjään vaihtoehtoja painonhallinnassa. On laskettava (jollain tarkkuudella) koko loppuikä syötyjä kaloreita. En oppinut syömään viime keväänä normaalisti.

Nyt on edessä uusi ruokaremontti. Tavoitteena on pudottaa painoa hitaammin ja tämän jälkeen en lopeta kaloreiden laskemista. Jos taivoitepainossa pysyminen edellyttää ruokailun seurantaa loppuikäni, niin olkoot sitten niin. Painon pudottaminen on rankkaa, mutta vielä rankempaa on kestää henkisesti pettymys, joka tulee lihomisesta ja painonhallinnan epäonnistumisesta.

Painonhallinnan ongelma on tiedostettava jo aloittaessa laihdutusta ja on henkisesti tuudittauduttava siihen, että painonhallinnan projekti on loppuikäinen... ainakin minunlaisillani ihmisillä, jotka ovat kamppailleet ylipainoaan vastaan koko ikänsä.

23.10.2003 11:33

"Proteiineja nautin vähintään 1kg/painokilo."

Herranen aika!

*kops

23.10.2003 12:07

"Proteiineja nautin vähintään 1kg/painokilo."

Jätkä on oikeasti tiikeri, mä vain nimimerkiltä...

/palvo/

Mika

23.10.2003 12:40

Se olikin juuri olennainen osa sisältöä... luitteko tekstistä muuta? :P

Painovirhe paholainenhan tuohon iski...

korjataan nyt, ettei kukaan ala noudattaan tota tsydeemiä: nautin siis proteiineja 1g/painokilo

23.10.2003 13:10

Niin, hauskaa saa olla,
mutta hiljaa...

23.10.2003 16:20

Tsemppiä Gosplan uuteen projektiin!

Samansuuntaisia "ongelmia" täällä; reilu kuukausi taulukoimatta ja 2 kiloa lisää :(((. Tarttis varmaan tehrä jottain...

23.10.2003 18:10

Oletteko oppineet joskus hallitsemaan jonkun vieraan kielen täydellisesti puolessa vuodessa? Tai edes niin hyvin että voitte keskustella sujuvasti lähes mistä tahansa?

(Oikea vastaus: ette :-D).

GOSPLAN -- ei sun tartte koko loppuelämääsi kaloreita laskea, mutta noin alkuun sellaiset 10-12 kk voisi olla hyvä -- ja niin, että lasket myös "täyskaloripäivinä" kaloreita/ravintoaineita niin näet paljonko oikeaasti saat syödä loppuelämäsi... :-D Tsemppiä!

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
24.10.2003 11:01

Näyttäisi että jos joskus on lihava tai pullea ollut, niin ei voi luottaa siihen että laikkarin jälkeen homma kulkisi omalla painollaan (pun not intended). Eli samaa mieltä usean threadiin kirjoitatneen kanssa.

Tätä on ehkä hankala ymmärtää jos ei koskaan ole pulskassa kunnossa ollut. Ilmeisesti painonhallinnassa taustalla on vanhojen tottumusten lisäksi myös iso läjä elimistön mekanismeja jotka pyrkivät säilyttämään entisen fatass-status quon. Ja niinkuin Fox sanoi, ei niistä mitään yhtä varmaa totuutta ole olemassakaan.

Olin itsekin ennen hieman taipuvainen ajattelemaan että hidas painonnousu laihdutuskuurin jälkeen on omaa laiskuutta ja tyhmyyttä. Kun tietoa ja kokemusta karttui niin mielipiteet muuttuivat.

Noin kaksi vuotta ruokavaliotani tarkkailleena uskoisin että paremmat tavat ovat jo menneet selkäytimeen. Siitäkään huolimatta täysin vapaalle ei voi heittää, edes vaikka söisi nk. normaalia ruokaa ruokahalunsa mukaan. Ilmeisesti pitää pitää tietynlainen varoitusraja painossa tai pihtimittauksessa jonka ylittyessä otetaan heti takaisin vahinko.

Joo, ei tilanne paljoa hymyilytä. Jos tästä jotain oppii, niin sen että painonnousu kannattaa topata heti alkuunsa, jo hyvinkin nuorella iällä.

kirjaudu sisään jos haluat vastata