Mistä apua herkkään vatsaan?

105539
4. maaliskuuta 2005 12:20

Onko tällä muita herkkävatsaisia? Oletteko löytäneet apuja vatsanne hoitamiseksi? Kertokaa kaikki mahdolliset keinot, millä vatsanne voi paremmin, pliis.

Olen niin kyllästynyt tähän ainiaiseen vatsan vääntämiseen. Lääkärit ei keksi muuta kuin ruokavalion rajaaminen niihin tuotteisiin mitä voin syödä, testaamalla. Onko nyt tosiaan niin, että joudun lopun elämäni kitkuttelemaan ton ruoan kanssa? Nyyh!

Olen laktoosi-intolerantikko, en voi syödä mielellään edes hyla tuotteita (rahkaa on pakko saada), en voi syödä sitrushedelmiä, sipulia, omenaa, vahvoja mausteita, leipää juurikaan tai muita missä on hiivaa, ei käristettyjä ruokia, ei rasvaisia ruokia (ei huono sinänsä). Aina saa olla vähän varuillaan koska se vatsakipu taas alkaa, se on tosi rassaavaa.

Minulla on myös todettu ärtynyt paksusuoli. Keliakia on poissuljettu.

Vastaukset: 16

04.03.2005 13:31

Hei vaan! Mulla myös on todettu ärtneen suolen oireyhtymä.

Ensin yksi asia: älä stressaa, se pahentaa heti vatsaoireita. Eli jos stressaat sitä, että vatsasi kipeytyy, niin se kipeytyy varmasti. Koita unohtaa koko juttu, vaikka tiedän omasta kokemuksesta, että se ON vaikeaa.

Mulla on myös paljon sellaisia ruoka-aineita, mitä en voisi syödä. Mutta kun vatsan on kerran saanut rauhoittumaan niillä vähäisillä ruoka-aineilla, mitä voi syödä huoletta, niin sen jälkeen noita "ei niin sopivia" aineita voi syödä välillä, vähäsen.

Itselläni oireet olivat vuosi-pari sitten tosi pahoina, mutta nyt tilanne on parempi, vaikka laktoosi-intoleranssi on pahentunut selkeästi, ja keliakiankin vasta-ainearvot on veressä koholla...

Jätä nyt alkuun pariksi viikoksi pois ihan kaikki, mikä vatsaasi ärsyttää, se hyla-rahkakin. Et siihen kuole, vaikka et sitä saisikaan. Syö vaan niitä aineita, mitä voit syödä kipuilematta, vaikka ruokavalio sitten olisi kuinka köyhä ja yksipuolinen tahansa. Pari viikkoa ei merkitse mitään, ainakaan siihen verrattuna, että sen jälkeen vatsa saattaa voida paremmin.

Kun tilanne on rauhoittunut, kokeile varovasti, mitä voit ruokavalioosi lisätä, pieninä annoksina. Kyllä se siitä... Viljatuotteista muuten kaura sopii ärtyneelle vatsalle parhaiten, vaikka keliakiaa ei olisikaan todettu. Tai kokeile hiivattomia leipiä.

Itse en voi syödä mm. seuraavaa: Omenaa, sipulia, paprikaa, keitettyä tai paistettua kananmunaa, mitään kaaleja, oikeastaan mitään raakoja vihanneksia, mitään käristettyä tai pannulla paistettua tai muuten rasvaista, ruisleipää jne. Mutta kun vatsan olen kerran asettumaan saanut, voi noitakin välistä syödä. Jos vatsa ärtyy, niin sitten heti tiukka linja päälle taas.

Yksi, mikä voi ärsyttää ärtynyttä suolta lisää, on e-pillerit. Vaihdoin juuri itse kierukkaan, ja oireet ovat helpottuneet taas vähän lisää.

04.03.2005 18:31

Hyvä vaihtis oireiselle mahalle on maitohappokäynyt hera, myydään ainakin nimillä Molkosan ja Vitamolke. Auttaa suolen bakteeritasapainotilan saavuttamisessa, maitohappobakteerit tykkää siitä :-)

Itsellä toimii ihan kivasti, esim. kun vatsa on kipeä tai vääntelehtii mahatautia tms enteillen tai turpoaa. Lisätehoa tulee tietysti maitohappobakteereista, joita voi napsia pillereinä tai elintarvikkeista.

04.03.2005 18:35

Sitä annostellaan veteen pieniä määriä tyyliin 1 rkl lasiin vettä, maistuu vähän laimennetulle sitruunamehulle. Kantsii huuhdella suu vedellä sen jälkeen, ettei häviä hampaista kiille ;-)

Se on siis nestemäistä myöskin laimentamattomana ja sitä voi käyttää tarvittaessa vaikka ihon desinfiointiin tms

04.03.2005 18:37

Eikä maksa kuin tyyliin 4-5 e per 200 ml eli myös riittoisaa.

Ps. Ei ole kaupallisia kytköjä tohon eli mainostan ilmaiseksi /sankari/

04.03.2005 19:39

Kuten Muroinen tuossa totesi, niin vatsa kerran ärryttyään ei oikein kestä mitään ja sitten taas välillä sen kanssa pärjää hyvinkin.

Nuorena saattoi syödä sekaisin suuria määriä vähän kaikenlaista mutta nyt joutuu miettimään joka suupalalla, tuleeko jotain vaivoja. Eli ruoansulatusnesteiden väheneminen iän myötä on yksi yllättävän yleinen vatsavaivojen aiheuttaja, mikä Cirunkin kohdalla saattaa vaikuttaa mikäli oireilu on pahenemaan päin.

Toki syitä on muitakin, mutta mikäli tuntuu, että ruoka jää vatsaan pitkäksi aikaa ennen kuin alkaa lopulta sulaa, voisi joitain seuraavista kokeilla:
-vain vähän tai ei ollenkaan nestettä ruoan kanssa (laimentaa ruoansulatusentsyymejä)
-tarkkailee enemmänkin ruoka-aineiden yhteensopivuutta kuin yksittäisten ruokien aiheuttamia oireita, esim. hedelmät ruuan yhteydessä ei toimi
-riittävän pitkät ruokailuvälit että vatsa saa levätä
-myös kevyttä liikkeelläoloa eikä pelkkää treeniä ja paikoillaanoloa
-vatsanseudun, sylkirauhasten ja joidenkin akupisteiden hierominen (ja hieronta yleensäkin) saattaa helpottaa oloa
-perusteellinen pureskelu

Gefilukset, Samarinit, Valmari ym eivät ole minulla juurikaan auttaneet, sen sijaan Combizym (ruoansulatusentsyymejä) runsaasti käytettynä helpottaa oloa selvästi. YaYa:n mainitsemia tuotteita en ole kokeillut mutta vaikuttavat ihan asiallisilta.

04.03.2005 20:47

"ruoansulatusnesteiden väheneminen iän myötä on yksi yllättävän yleinen vatsavaivojen aiheuttaja"

Sinä olet Ciru tullut vanhaksi ;D

04.03.2005 20:51

Minkä verran yleensä syöt noita oireita aiheuttavia ruokia?

Tuli vaan mieleen, että jos jatkuvasti kuitenkin syöt esim. rahkaa, ikään kuin ylläpidät itse vatsasi ärtymystilaa.

Jos saisit sen masun ensin rauhoittumaan, niin ehkä noiden kiellettyjen listalta vielä joskus löytyisi sellaisiakin, jotka eivät ole niiiiin pahoja.

Mutta tää on ihan maallikkoveto.

04.03.2005 21:52

Kiitos vaan kaikille. Ja joo, mä olen tulossa vanhaksi, pakko hyväksyä se suosiolla.

Muroinen, tosiaan vatsani ei siedä myöskään paprikaa eikä raakoja vihanneksia, varsinkaan kaaleja. Kierukka löytyy ;).

Pitää yrittää jättää kaikki ärsyttävät pois hetkeksi ainakin sitten ja katsoa sitten miten masu jaksaa.

Yaya, täytyy kanssa kokeilla sitä maitohappobakteeria, kiitos vinkistä.

05.03.2005 18:55

Minulla sama ongelma. Mutta olen ikään kuin tottunut siihen, että maha oireilee jatkuvasti. On se välillä parempanakin. Tykkään syömisestä sen verran paljon, etten millään viitsi rajoittaa ruokavaliotani, tulisin siitä vain pahalle tuulelle! Vatsani kyllä oireilee kaikista ruoka-aineista...ainoastaan silloin se on tyytyväinen, kun en syö mitään. Mutta eihän sellainen peli vetele pidemmän päälle...veden juonti on jonkin verran auttanut, eli mitä enemmän vettä juon, sen paremmassa kunnossa vatsa. En tiedä toimiiko tuokaan kaikilla.

06.03.2005 18:03

"Tykkään syömisestä sen verran paljon, etten millään viitsi rajoittaa ruokavaliotani, tulisin siitä vain pahalle tuulelle!"

Kyllä sitä ruokavaliota on meikäläisen ihan pakko rajoittaa vaikka kuinka tykkäsin syömisestä, vatsakipu on jokapäiväinen vaivani ja siitä vasta tuleekin pahalle tuulelle.

Veden juontia en voi juurikaan lisätä. Sitä tulee juotua useampi litra päivässä. Olen aina juonut paljon vettä, joten en osaa ottaa kantaa vaikuttaisiko vähempi juominen jotenkin enemmän negatiivisesti minun vatsaani.

Sokru, hyviä juttuja sinulta myös. Olenkin noudattanut noita jo pitkään, paitsi sitä hieromista hmm :). Aineenvaihduntani on mielestäni kunnossa. Liikuntaa harrastan paljon ja en juurikaan istu päivän aikana. Kevyttä liikkeelläoloa tulee siis harrastettua myös päivittäin.

Suuri haaveeni on, että voisin tilata ravintolasta ihan mitä vain ja syödä sen ilman pelkoa tuleeko vatsa kipeäksi. Huoh... /haaveilee/

01.04.2005 16:52

Keliakiatestit eivät ole järin luotettavia. Jos mikrobikanta on pielessä, tuloksena voi olla nk. vuotava paksusuoli, ja se taas aiheuttaa erilaista oireilua ties mihin. On hyvin tyypillistä, että kun peruongelma on selvitetty, niin sopivien ruoka-aineiden kirjo laajenee. Esim. suuri osa hoitamattomista keliaakikoista pitää itseään laktoosi-intolerantteina, mutta gluteenittomalla ruokavaliolla suoli paraneekin ja kestää maidon.

Eräs tutkimussuunta pitää kaikkein haitallisimpana suolistolle tärkkelystä. Eli yksi mahdollisuus olisi kokeilla täysin viljatonta ja perunatonta ruokavaliota pari viikkoa.

Niin tai näin, ainoa tie on selvittää yksitellen, mitkä ruoka-aineet sopivat, mitkä eivät, ja sitten välttää niitä. Muuten pelissä on terveys paljon laajemminkin kuin vatsakipujen epämiellyttävyys. Huonokuntoinen suoli ei hoida tehtäväänsä kunnolla, ja se heijastuu kaikkeen aineenvaihduntaan. Myös psyykeen.

02.04.2005 09:21

Kiitos luumu, mielenkiintoista tietoa. Kokeilemisen arvoinen juttu tuokin. Olen valmis kokeilemaan mitä vain helpottaakseni elämääni. Ärtynyt paksusuoli voi olla esiaste Crohnin taudista, joten tiedän, ettei tämän asian kanssa ole leikkimistä.

08.04.2005 14:03

Tuli vielä mieleen, että käytätkö soijaa tai proteiinijauheita tai -patukoita? Monet noista ärsyttää tervettäkin vatsaa jonkin verran, ja kokemuksesta tiedän, että tämmönen oireileva massu menee niistä aivan huliviliksi...

Yksi, mihin tuolla alakarppaajien puolella vannotaan, on rasvan lisääminen ruokavalioon (mikä taas edellyttäisi hiilareiden vähentämisen olemattomiin jne jne...). Eli joku siellä mainitsi, että ärtynyt suoli kaipaisi rasvaa, oli hänen oma kokemuksensa. Voi kai joku tuostakin avun saada, mene ja tiedä, mutta ei se mulla ainakaan toimi.

Jotkut taas saa avun esim. apteekissa myytävistä kuitulisistä, esim. Visiblinistä tai vastaavista. Mulla taas tehoaa liian kuidun rajoittaminen, eli liika kuidun saaminen ärsyttää vatsaa lisää. Kuitua tulee syötyä jopa liian vähän suosituksiin verrattuna, mutta se toimii mulla.

28.04.2005 19:59

Mulla vaivat helpotti vahtimalla laktoosia (ja hyödyntämällä lactrasea..) MUTTA kunnolla vatsa rauhoittui, kun aloin syömään tavallisia maitohappobakteereja (esim. idoform ym.).

Aluksi 1-2 per päivä ja sitten kun vatsa parissa viikossa oli rauhoittunut kunnolla niin riittää 1 tabu per pari-kolme päivää. Halpa ja toimiva ratkaisu! Kumma kyllä kukaan lääkäri ei neuvonut tätä, yx hoitaja vaan kerran ohimennen totesi että ne voivat auttaa...

22.05.2005 18:59

Itselläni on aina ollut herkkä vatsa ja nyt pääsykoestressin takia tilanne oli välillä tosi toivoton -en voinut muuta kuin maata kippurassa sängyssä. Onneksi kokeeseen on enää kuukausi, ainakin siihen asti lääkäri käski syömään päivittäin yhtä lääkettä, joka on mahakatarriin tarkoitettu (säälittävää olla stressin takia vatsahaavan partaalla jo kaksikymppisenä!) ja toista joka on hermostollisiin vatsakipuihin (sitä en kyllä ole paria enempää syönyt, koska kyseessä on kolmiolääke -väsyttää jumalattomasti).

Kannattaa miettiä josko kivut olisivatkin esim. psykosomaattisia, jos elämässä on jotain rankkaa muutenkin meneillään.

27.06.2005 20:47

Hei, mä en olekaan yksin ongelmani kanssa!

Mulla vatsan vihottelu on johtanut muutamaan otteeseen dramaattiseen painonpudotukseen ja sitäkautta lihasten ja yleiskunnon heikkenemiseen. Eli paska homma. Lopulta ei tee enää mieli syödä mitään, kun kaikesta tulee joko ähky tai kova polte ruokatorveen.

Suosikkiruoat kuten mm. (ruis)leipä (varsinkin tuore), sitrukset ja kivelliset hedelmät, happamat marjat, soija (isohkot määrät) ja kaali- ja papusörsselit aiheuttavat ylitsepääsemättömiä ongelmia. Vegetaarina on välillä ollu tosi hankalaa saada tarpeeksi proteiinia, onneksi happamat maitotuotteet ei aiheuta häikkää. Normaalia maitoa, kermaa ja jäätelöä en ole syönyt vuosiin.

Mutta joo, kaikkeen tottuu. Parhaat neuvot tulikin jo, eli ei kannata syödä yhdellä aterialla kymmentä eri ruoka-ainetta (ns. noutopöytä-tyyliin), on hyvä varoa hedelmiä ja liikaa määrää vettä varsinaisen ruokailun yhteydessä ja istua aina alas ja syödä rauhassa, hyvin pureskellen. Ja tietty antaa vatsan sulatella rauhassa ennen esim treeniä.

Toisaalta jos vaan mahdollista, ei kannata opettaa vatsaansa pois kaikesta hiukan ärsyttävästä, sillä se johtaa helposti siihen, että täytyy aina raahata omat ruoat mukana. Ja se kypsyttää!

Onnea vatsanhoitoon!

kirjaudu sisään jos haluat vastata