Mistä aloittaa kehonrakennus?

122568
25. toukokuuta 2011 14:39

Minä oon 15.v jääkiekkoa harrastava poika ja olisin kiinnostunut kehonrakennuksesta, että voisiko joku kertoa mistä aloittaa? Mitä ja miten syödä tulosten saavuttamiseksi? Minun aerobinen sekä fyysinen kuntoni ovat hyvällä mallilla jääkiekon jäljiltä nyt vain täytyisi tietää miten alottaa? Haluaisin kuitenkin pitää aerobisen kuntoni hyvänä, koska olen ymmärtänyt, että kehonrakentajilla ei sitä hirveästi ole?

Vastaukset: 6

25.05.2011 22:14

Koska kehonrakennus on kovasti laaja asia-alue, niin käyn läpi vain pääasiat. Koska olet vielä hyvin nuori vasta-alkaja, niin:

1. Aloita tekemällä liikkeitä lähinnä oman kehosi kuormalla: etunojapunnerruksia, leuanvetoja, kyykkyjä ja vatsaliikkeitä.
2. Harjoita lihaskuntoa kolmasti viikossa (ma+ke+pe).
3. Tee kestävyysharjoituksia (hölkkää, pyöräilyä jne) välipäivinä (ti+to+la).
4. Syö monipuolisesti normaalia kotiruokaa. Muista syödä myös hedelmiä ja vihanneksia.

Jatkuu ...

25.05.2011 22:25

jatkoa ...

Jopa itse Arnold Schwarzenegger suosittelee harjoittelemaan aluksi puolisen vuotta vain oman kehon kuormalla ... on aloittelija sitten minkä ikäinen tahansa.

Niinpä treenaa oman kehon kuormalla vähintään 3-6 kuukautta ja siirry sitten vapaisiin painoihin (levytanko ja käsipainot). Tee silloinkin liikkeitä vain suurimmille lihasryhmille.

Kun Sinulla on riittävästi perusmassaa muutaman vuoden harjoittelun jälkeen, voit alkaa tehdä liikkeitä myös muille lihasryhmille.

Jatkuu ...

25.05.2011 22:30

jatkoa ...

Ensimmäisten kuukausien aikana et tarvitse mitään lisäravinteita, jos syöt monipuolisesti kotiruokaa.

Rakenna hyvä perusta. Opettele perusasiat ravinnosta ja treenistä. Ilman niitä "rakennuksestasi" tulee hutera.

Terveisin Arthuro, joka aloitti treenaamisen suunnilleen Sinun ikäisenäsi, 47 vuotta sitten.

http://kuntoguru.blogspot.com

26.05.2011 12:57

Terve! uusi jäsen foorumilla! Voisi taas itsekkin aloittaa treenaamisen pitkästä aikaa, välillä on vaan kausia että ei treeni kulje ja rauta painaa liikaa.

Vuosi sitten kävin joka päivä salilla 7kk ajan mutta sitten vaan into lopahti ja kunto romahti!

nyt voisi aloitella taas,

painoa on 91 kg ja pituutta 170, jotenka massaa löytyy, nyt vain pitää muuttaa se massa lihakseksi

"suurin" saavutukseni oli jalkaprässistä 310 kg
penkistä en saa juuri mitään ylös ja siihen pitää nyt panostaa

28.05.2011 15:26

Kiitokset Arthurolle!
Ja sitten aiheeseen. Kun sanoit, että kannattaa treenata ensimmäiseksi oman vartalon painolla niin kuinka paljon kannattaisi tehdä per päivä? eli millaisia sarjoja tulisi tehdä ja monta kertaa toistan sarjat?
Kiitos etukäteen!

28.05.2011 19:49

Nuorella vasta-alkajalla voisi treenikerran pituus olla 20-40 minuuttia. Harjoituskertoja oli siis kolme viikossa (esim. ma+ke+pe).

Liikkeitä vaikkapa rinnalle 1-2, selälle 1-2, reisille 1-2 ja samoin vatsalle 1-2.

Sarjoja voisit tehdä 2-3 per liike ja niissä toistoja á10-20 (tai niin monta kuin puhtaasti menee).

Huom! kannattaa ottaa käyttöön myös kevyt venyttely heti treenin jälkeen ja vähintään kerran viikossa pitempi venyttelykerta.

kirjaudu sisään jos haluat vastata