Missä ihmeessä on vika, kun paino ei suostu laskemaan?

27475
21. tammikuuta 2003 11:23

Olen 163/60 ja tavoitteena olisi pudottaa viitisen kiloa. Olen parin vuoden ajan käynyt salilla 3xvko, polkenut kuntopyörää 5xvko 1-1½ h kerrallaan + ½ h kävelylenkki joka aamu.

Aiemmin, kun söin mitä sattui, paino pysyi samana, nyt olen pari kuukautta sitten ruvennut muuttamaan ruokavaliotani terveellisempään suuntaan ja syön nykyään n.1400 kcal/vrk.

Laskin jossain kokonaisenergiankulutuksekseni n.2000kcal/vrk. Paino vaan ei putoa. Tässä parin kuukauden aikana on lähtenyt huimat 1,1 kiloa. Mikä tässä nyt on vikana?

Vastaukset: 117

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
21.01.2003 11:33

Kasvatat lihasta kun olet luultavasti nostanut proteiininsaantia ruokavalion muutoksen mukana? Usko siihen mitä peili kertoo, älä vaakaan...

21.01.2003 11:35

Itsehän sen tuossa sanot: "syön nykyään n.1400 kcal/vrk. (Laskin jossain kokonaisenergiankulutuksekseni n.2000kcal/vrk"

Tässä on ainakin yksi mahdollinen sudenkuoppa. Oletan, että kun söit ennen sanomasi mukaan "mitä sattuu", söit silti VÄHEMMÄN kuin nykyään? Jos tämä pitää paikkansa, on jälleen kerran hyvinkin mahdollista että kyseessä on ns. "säästöliekki".

Harrastat myös mielettömän paljon tuota liikuntaa, vähempikin riittäisi. Kuntosalin ja aerobisten treenien suhdekin on hyvin tärkeä - ettei tule tehtyä liikaa.

Vaihtoehto tosiaan siis on, että jatkat terveellisesti syömistä nostaen tasaisesti kalorimääriäsi. Et tarkemmin kerro kuinka olet aikaisemmin syönyt joten on hyvin vaikeaa auttaa. Jos et ole koskaan syönyt kulutustasi vastaavaa kalorimäärää niin ongelma on varmasti tuossa.

Toisaalta, tuo 1,1 kg ei ole huono tulos mikäli paino on laskenut jo sitä enne: tuolla tahdilla et ainakaan menetä lihaksia.

Kärsivällisyyttä, kärsivälisyyttä..;-)

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
21.01.2003 11:44

2000 kcal kokonaiskulutus on tosiaan luultavasti alakanttiin tuolla liikuntamäärällä. Pyöräily + kävely kuluttaa kokoisellasi olisko jotain 400-600 kcal ylimääräistä (?), jolloin jäljelle jäisi laskemastasi 2000 kcalista vain 1500 kcal loppupäivän perusaineenvaihdunnalle + hyötyliikunnalle + punttisalikerroille. Kuulostaa melko alhaiselta. Ainakaan ratkaisu ei ole lisätä liikuntaa tai vähentää ruokaa.

21.01.2003 11:56

Mulle hardcore-aerobista on joskus viikonloppuaamuisin aamukävely, ja salitreenin päälle tehty 15 min kuntopyörä + 5 min fillarointi kotiin.

Otan muuten takaisin tuon arvauksen lihasmassan kasvusta. Tuskin tuolla määrällä ruokaa ja aerobista mitään kasvatetaan.

21.01.2003 11:56

Jason82: Söin kyllä ennen paljon paljon enemmän. Jos rupean nostamaan kalorimääriäni, eikö siitä seuraa lihominen, kun tuo paino ei näillä kalorimäärillä tunnu putoavan?

21.01.2003 12:00

Kehottaisin sua nyt ensin rajottamaan tuota aerobista: tossa määrin siitä ei ainakaan ole mitään hyötyä.
Tee vaihtoehtoisesti joka aamu tunnin reipas kävelylenkki taikka sitten kolme-neljä kertaa viikossa joku muu aerobinen treeni näiden kolmen salitreenin lisäksi.
Voisit kuitenkin kertoa mitä ihan tarkalleen ottaen syöt? lähinnä ruokavaliosi koostumusta prot-hh-r kyselen?

21.01.2003 12:13

Suunnilleen 60% hiilihydraatteja,25% proteiinia,15% rasvaa. Vähän tuo kyllä vaihtelee.
Siis miksi pitäisi rajoittaa aerobista, eikö se nimenomaan polta rasvaa? Täällä tyhmä ihmettelee ;-)

21.01.2003 12:33

Rajansa kaikella. Liika aerobinen nakertaa lihaksistoa varsinkin jos sitä vedetään kovilla alikaloreilla. Vaikuttaa myös palautumiseen heikentävästi.

Mun mielestä läskiä voi polttaa ilmankin aerobista pelkällä salilla käynnillä, mutta tokihan se nopeuttaa prosessia ja kaikki ei tykkää raudan heiluttelusta.

Jossain oli hyvä vinkki sille miten kannattaa tuota kalori-liikuntatasapainoa lähestyä: lasketaan energiansaantia 250 kcal, ja lisätään kulutusta liikunnan kautta samat 250 kcal. Tähän ei paljoa lisäliikuntaa tarvita, olisko joku tunti kävelyä päivässä tai railakas punttitreeni.

Emmätiä, olisko se nyt katastrofi jos kokeilisit ruokailla säännöllisesti mutta enemmän, ja tekisit aerobiset vaikka salin välipäivinä sen jasonin ehdottaman 3-4 kertaa. Pahin mitä tapahtuu on se että paino ei liikahda minnekään, mutta sen jälkeen on hyvä sitten lähteä uudelleen laskemaan kalorinsaantia, kun on tilanne saatu normalisoitua.

Muistaakseni viikon kulutuksen mukaisen syönnin pitäisi normalisoida elimistön tila niin että se ei koe enää olevansa nälkiintymässä eli mm. leptiinitasot alkavan palata ennalleen.

21.01.2003 13:36

Laura: saat vain 15 % kokonaisenergiastasi rasvasta (mikäli olet laskenut nuo prosentit oikein). Se taitaa olla suurin ongelmasi: jos rasvaa saa liian vähän, keho ei hevillä luovu varastoistaan..:) Ylärajanahan pidetään 30%, jostain luin että 15% on ehdoton alaraja, ja paljon liikkuvalla se on käsittääkseni liian vähän. Koitapa nostaa rasvojen osuutta edes 20 prosenttiin, saattaisi auttaa.

21.01.2003 13:39

Siis pitää syödä rasvaa, jotta pääsisi rasvasta eroon...täh?

21.01.2003 13:59

Jeps..lyhyesti sanottuna, karsi ruokavaliostasi turhat sokerit ja nopeat hiilarit. Vähennä hiilihydraattien määrää ja lisää hyviä rasvoja.

23.01.2003 14:07

Kuinka alas rasva %:n saa laskettua, jos laihduttaa noissa normaaleissa laihdutus raameissa n. 400-500kcal:n päivävajeella??? Meneekö se niin, että sitä jämähtää johonkin tiettyyn kohtaan, josta elimistö ei enään sitä suostu laskemaan???
Treeni on aerobista sekä anaerobista. Reipasta kävelyä/juoksua päivittäin väh. 30min, ja lihasvoimatreeniä painoilla tai ilman pari kertaa viikossa + vatsoja ja selkiä lähes päivittäin.

23.01.2003 14:10

Naisten ei sais hirveen alas rasvoja edes päästää. Naisen normaaliarvokin on miehiä korkeampi. En nyt muista oliko se jotain 15-20%. Joku viisaampi varmaan voi täydentää.

Miksi teet joka päivä vatsoja ja selkää? Ei ole mitään paikallista rasvanpolttoa, jos sitä haet.

23.01.2003 14:14

Tee energiavajetta -500 kcal päivässä niin laihdut suunnilleen puoli kiloa viikossa.

23.01.2003 14:44

En hae siinä paikallista rasvanpolttoa, sitähän ei ensinnäkään ole olemassa!..eiks niin?!...
En tee ihan joka päivä, se riippuu aina vähän milloin niitä innostuu tekemään! Ja vanhasta tottumuksesta, noilta huippu-urheilijan treeniajoilta, niitä tulee sit väännettyä vähän väliä päivän päätteeksi! :)

23.01.2003 14:46

"Normaali" ja suositeltava naisten rasvaprosentti on 19-26 %

23.01.2003 14:51

...Mut jos hakee sitä todella "timmiä" kroppaa....Tuollapa taisi jossain olla puhetta tästä rasva%:sta, ja taisi olla niin, et se on vähimmillään jotain 15, jonka alle ei ois hyvä päästää kroppaa!...Eri lajien urheilijoilla nuo arvot tietty aika pitkälle kait riipppuu lajistakin...

23.01.2003 14:58

Tais olla joskus puhetta noista timmeistä kropista fitnessurheilijoilla. Ei nekään oo niissä 5% rasvoissa kuin jossain kisoissa ja vuodessa on muutama sata muutakin päivää elettävänä.
Jos rasvat sais pysyvästi niin alas, ei kai niidenkään tarttis jatkuvasti valmistautua kisakuntoon... ;)

29.01.2003 14:37

itselläni on paino pudonnut syyskuun'02 (kuun lopussa..) luvusta 68kg tämän aamun vaakalukemaan 63kg ihan syömällä hieman vähemmän kuin ennen ja vaihtamalla jogurtit rasvattomiin ja juustot kevyisiin.

Liikunta on painottunut lähinnä salilla käyntiin. 3krt viikossa. viisi kiloa neljässä kuukaudessa siis. aivan pienillä muutoksilla. ja hifistelyä ei ole ollut.. ;) aion jatkaa "uutta elämäntapaani" ja pudottaa edelleen lisää painoa sekä kasvattaa lihaksia! joo-joo.. molempia. :)

29.01.2003 14:49

Tuohan kuulostaa tosi hyvältä ja järkevältä, just tuolla tavalla haluaisin itsekin hoikistua! Syömällä hiukan vähemmän, liikkumalla enemmän ja elämällä suhtkoht normaalia elämää. Ei se laihduttaminen sentään mitään aivokirurgiaa ole, enkä mä halua uhrata kovin paljon aikaani miettimällä omaa aineenvaihduntaani tai syömäni ruuan kemiallista rakennetta! Mutta kukin tyylillään.

09.02.2003 17:12

Vastatakseni alkuperäiseen kysymykseesi, mitäpä jos kokeilisit täydellistä ruokaremonttia pariksi viikoksi.

Lautasmalli --> Atkins
Lautasmalli --> Zone
Lautasmalli --> Kasvissyöjä + juusto + kala

Tsemppiä!

13.02.2003 10:06

sinulla oli noita lautasmalleja tuossa edellä,niin voisitko kertoa senverran niistä,että kuinka kauan aina yhtä mallia olisi hyvä noudattaa kerrallaan? kuuluuko montignac tähän kastiin? kiitos

16.02.2003 10:43

Poistuin todellakin takavasemmalle laihduttamaan, mutta kaikkea muuta kuin tyytyväisenä. Paino kun ei suostu putoamaan millään.
Laskin energiankulutukseni 4,18x(795+7,18x60)x1,7=8710kJ eli vajaa 2100kcal/vrk. Pitääkö tuo kaava paikkansa? Silloinhan minun pitäisi laihtua, kun syön n.1400kcal/vrk, vaan ei. En ymmärrä...

16.02.2003 18:47

Aloitin säännöllisen liikunnan viime syksynä.Ennen sitä kuuluin epätoivoiseen liikunnan on/off-porukkaan..liikkuminen ei ollut rutiinia ja kyljet roikkuivat:)!!
Nykyään perusresepti on: liikun enemmän, syön vähemmän.teen 3-4 kertaa viikossa tunnin lenkin todella reippaasi ja nautin siitä!Ja koska kuntokin kasvaa koko ajan niin se on aina vain nautittavampaa.

Pari kertaa viikossa:1h lenkki ja suoraan salille. Salilla käyn 3-4 kertaa viikossa ja teen säännöllisiä sarjoja, pikkuhiljaa painoja lisäten. Lisäksi jumppaan tiettyjä lihaksia kotikonstein säännöllisesti. En ole käynyt vaa'alla kertaakaan enkä laske kaloreita! katson että syön vain järkevästi!

Liikkuminen on tuottanut nyt tuloksen, ja en ole koskaan ollut yhtä tyytyväinen kroppaani! Maalaisjärkeä harjoitteluun, pitkäjänteisyyttä, katso peiliä, älä puntaria ja liikkuessasi säännöllisesti makeanhimokin katoaa pikkuhiljaa, eikä tee mieli kaikenmaailman herkkuja!

Opi nauttimaan liikunnasta ja tee siitä itsellesi rutiinia :)

23.01.2009 16:05

EI TODELLAKAAN elimistö MENE säästöliekille MISSÄÄN TAPAUKSESSA jos ravinnonsaanti on tasaista, ruokavalio oikeaa, kalsiuminsaanti kunnossa, harrastaa liikuntaa päivittäin ja hiilarit on minimissä!!! Se joka noin väittää - ON VALEHTELIJA!

Leipää ei ihminen pääasiassa "tarvitse" - kuitua saa muustakin ja liiat hiilarit turvottaa. Itse syön tällä hetkellä hiilareita vain 60g/pvä ja on MINULLE riittävä. Tälläinen muutos (tietenkin) hiukan alkaa paleltamaan ja väsyttämään mutta se menee noin 1-2vkon jälkeen ohi. Voi toki lisätä hiilareita enempi kuin minulla, mutta liika leivänsyönti on aivan turhaa. Siinä 90% laihduttajista menee ihan mehtään. Täysjyvä/ruis pastaa/riisiä lihan/kalan/kanan yhteydessä on järkevämpää kuin napostella leipiä pitkin päivää.

Rasvaprosentit taas määräytyy iän mukaan ja siitä haluaako näyttää namibialaiselta :D vai oikealta ihmiseltä. Täällä on hyvä taulukko, mutta tosiaan ei kannata ymmärtää väärin noita luokituksia, jos haluaa lapsia, alle 20 rasvaprosentti ei ole tavoiteltava ratkaisu.

http://www.clubace1.com/www/fi/Kehonmuokkaus/Kiinteyttaminen/Rasvaprosentti.php

Itse laihdutin aikoinaan ensin Nutrileteillä 800-1000kcal/pvä ja laihduin sillä tosi hyvin ja tehokkaasti. Lähtöpaino oli 83,6kg. En tarkkaan muista paljonko sillä laihduin, mutta kaikenkaikkiaan paino putosi 19kg. En kauaa laihduttanut Nutrileteillä, vaan sain niillä painonpudotukseni alkuun, jonka jälkeen aloitin täydellisen elämäntaparemontin, oikealla ruokavaliolla sain jatkossa myöskin vain 1000kcal. Nyt noudatan pääsääntöisesti VHH-ruokavalioa, mutta seuraan MYÖS kaloreita. Kesäksi tarkoitus laihduttaa vielä muutama kilo ja hyvin ehtii :)

Ei kertaakaan ole ollut puhettakaan säästöliekistä ja rasvaprosenttini on pienentynyt, eli en ole myöskään laihduttanut lihasta.

26.01.2009 11:50

Syökää hyvät ihmiset rasvaa! Sairastutte tuommoisella!

27.01.2009 15:49

hullu luumu kirjoitti: Syökää hyvät ihmiset rasvaa! Sairastutte tuommoisella!

No nyt en ihmettele enää hyvää puolustuskykyäni! ;)

28.01.2009 09:04

pien.enkeli kirjoitti: EI TODELLAKAAN elimistö MENE säästöliekille MISSÄÄN TAPAUKSESSA jos ravinnonsaanti on tasaista, ruokavalio oikeaa, kalsiuminsaanti kunnossa, harrastaa liikuntaa päivittäin ja hiilarit on minimissä!!! Se joka noin väittää - ON VALEHTELIJA!

Ei mene säästöliekille, jos energiaa saadaan riittävästi. 1000kcal pidemmän aikaan ei ole riittävästi, varsikaan jos kyseessä on hieman ylipainoinen henkilö. Sinä siis ihan tosissasi väität (HUUTAEN) erilaisia tutkimuksia ja niiden tekijöitä valehtelijoiksi. Voisitko kertoa mihin perustat yo. väitteesi. Laita vaikka ihan tutkimusta linkittäen.

[quote]pien.enkeli kirjoitti:
Itse laihdutin aikoinaan ensin Nutrileteillä 800-1000kcal/pvä ja laihduin sillä tosi hyvin ja tehokkaasti.

Ei kertaakaan ole ollut puhettakaan säästöliekistä ja rasvaprosenttini on pienentynyt, eli en ole myöskään laihduttanut lihasta.[/quote]

Mistä tiedät ettet ollut laihduttanut myös lihaksista? Ei rasva% pieneneminen sitä takaa.

29.01.2009 09:36

Enköhän mä ole ihan elävä esimerkki, siihen ei muita tutkimustuloksia tarvitse, toki jos haluaa olla vuodet jollain 1600kcal dieetillä, niin siitä vaan.
itsellä ei kyllä kärsivällisyys tuollaiseen koskaan riittäisi, koska tuloksia voi saada lyhyemmässäkin ajassa, näkemättä silti nälkää...

On mulla silmät päässä, eikä lihakset oo siitä mihinkään hävinny, kuntosaliohjaajan opastuksella olen laihduttanut ja hän kylläkin sanoi, että lihakset ei häviä tuollaisella dieetillä mihinkään, ja rasvaprosentinkin pieneneminenkin siitä viestii.

29.01.2009 10:17

Kuule tuota, eiköhän kannattaisi välttää EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA, EI TODELLAKAAN JA ON VALEHTELIJA sanoja. Se jos sinä olet jotain saavuttanut joillakin keinoin ei tarkoita sitä, että se olisi ainoa keino ja totuus. Se jos sinä teet noin ei oikeuta sinua tulla tänne huutamaan noita omia totuuksiasi ja haukkumaan muita valehtelijoiksi.

Minä syön tällä hetkellä lähes 3000kcal ja siltikin rasva% pienenee. Kannattaisikohan minun nyt sitten aloittaa kitudieetti, jotta laihtuisin nopeammin, tuskin. Tämä vain esimerkkinä sinulle, että ei asiat aina mene niin kuin sinä yksittäisenä henkilönä teet. Jos sinun aineenvaihduntasi on niin hidasta, ettet laihdu 1600kcal yhtään, niin ei se tarkoita, että muilla olisi yhtä surkea aineenvaihdunta. Aineenvaihdunnan saa tukkoon juuri tuollaisilla kitudieeteillä joita sinä noudatat. Sanomattakin selvää, jos energiaa tulee vähemmän kuin PAV ja lisäksi liikkuu runsaasti, niin lihaskato on taattua. Hetkelliset hyvin matalakaloriset dieetit reilusti ylipainoisilla on asia erikseen.

29.01.2009 10:31

Eniten minua huolestuttaa se, että nuoret tytöt lukevat tämmöisistä kitudieeteistä ja saattavat alkaa itsekin noudattamaan sellaista ruokavaliota. Sillä seurauksella, että aineenvaihdunta hidastuu radikaalisti, jaksaminen on heikkoa ja edes aivot ei saa riittävästi energiaa, jolloin mielikin painuu alas. Siinä on ainekset syömishäiriölle.

29.01.2009 13:47

Hullultahan tuo kuulostaa -11v tyttö pelkää olevansa ylipainoinen. Onkohan ylipaino tässä tapauksessa "mun reidet leviää ku istun, oonks läski?" -tyyppistä..

Jos 11v LAPSI oikeasti on ylipainoinen, eikö koulun terveydenhoitaja olisi jo puuttunut asiaan? Liikkunnanopettaja? Huoltaja? En uskoisi, että liikalihavuus lapsena menisi huomaamatta ohi kaikilta hänen elämänsä aikuisilta, joiden tulisi pitää huolta lapsen hyvinvoinnista.

Tottakai saa neuvoa lapsia syömään järkevästi ja liikkumaan, mutta missään nimessä ei saa mennä ylipainoharhaan mukaan. Erityisesti noin nuorella tärkeintä on terveys, ei paino tai vaatekoko.

30.01.2009 08:17

Suurin osa laihduttajista kylläkin laihduttaa tuolla tonnin kalorirajalla. Julkkiksetkin. Esim. Britney Spears.
Ei se ole epänormaalia ja siihen verrattuna sitten myös suurimmalla osalla muillakin pitäisi olla sinun mainitsemasi surkea aineenvaihdunta...

Itselläni ei tule juuri mitään muuta liikuntaa kuin salilla käyntiä ja aamuisin vajaa tunnin lenkkeily, jolloin tuo tonnin kaloriraja on juuri sopiva, ja on sopiva myös sellaisille muillekin jotka eivät nyt niin koko päivää liiku.

Ja ei edelleenkään ollut kitudieetti. En nähnyt kertaakaan nälkää, itsekuria se vaan vaati kun ekat yksi-kaksi kuukautta olin kokonaan ilman karkkia, sipsejä ja muita herkkuja.

Et sinä ole vastuussa toisten ihmisten lapsista, se kuuluu niiden vanhemmille, mitä niiden lapset netissä illat puuhailee. :)

Mielipiteitä on monia, mutta jokainen tekee niin kuin katsoo hyväkseen, että mikä olisi oikea.

30.01.2009 09:09

[quote]pien.enkeli kirjoitti: Suurin osa laihduttajista kylläkin laihduttaa tuolla tonnin kalorirajalla. Julkkiksetkin. Esim. Britney Spears.

Suurin osa? Olen ollut kuntoilu- ja valmennushommissa mukana yli 40 vuotta. Tuolta aikaväliltä voin sanoa, että ei todellakaan pidä paikkaansa tuo väittämäsi.

30.01.2009 09:46

Minä myös työskentelen liikunta- ja valmennushommissa ja voin yhtyä Arthuron sanoihin, ei pidä paikkaansa. Aivan naurettavaa tuoda jonkun julkkiksen laihdutusmetodit esille :D. Se on faktaa, jos noin alhaisilla kaloreilla ei laihdu, niin aineenvaihdunta on todella hidasta.

En minä ole vastuussa muiden ihmisten lapsista, mutta minä saan olla huolissaan muiden lapsista. Minä saan ja välitän muistakin lapsista kuin omistani.

Tee sinä miten katsot parhaaksesi, mutta älä tule tänne huutamaan miten muut ovat väärässä ja valehtelijoita.

30.01.2009 14:04

Yhtyy kuoroon hän, joka tiputti 19 kg suunnilleen 1800 kcal päiväsaannilla mitenkään erityisesti urheilematta edes.

30.01.2009 19:44

nyt kovasti suututaan yksistä mielipiteistäni :S

En ole missään vaiheessa väittänyt että mulla olisi surkea aineenvaihdunta, sanoin että en halua laihtua hitaasti. Hitaasti laihtuisin, mikäli noudattaisin teidän kalorimääriä. Nopeammat tulokset saan, kun pienennän kalorimäärää. Eikä todellakaan ole mikään surkea aineenvaihdunta muutoin kuin sinun mielestä.

Juuh ammattilaisia olkaa vaan, minä olen ilmeisesti oppini saanut vähän ammattitaitoisemmalta ohjaajalta... Ei tarvitse loukkaantua... Se on mielipide... Ja valehtelijaksi saan haukkua ketä lystään, sekin on mun mielipide.

30.01.2009 21:55

"Luulo ei ole tiedon väärti."

t. Arthuro

http://www.kuntoguru.com
http://kuntoguru.blogspot.com

01.02.2009 12:56

[quote]pien.enkeli kirjoitti: toki jos haluaa olla vuodet jollain 1600kcal dieetillä, niin siitä vaan.
itsellä ei kyllä kärsivällisyys tuollaiseen koskaan riittäisi, koska tuloksia voi saada lyhyemmässäkin ajassa, näkemättä silti nälkää...
[/quote]

Tässä oikeastaan kiteytyy kaikki, mitä olen aina ihmetellyt ihmisten laihdutusintoilussa, oli sitten kyse Painonvartijat, Nutrilette, mehudieetti tai mikä vaan. Mihin ihmeeseen siinä hommassa on niin kauhia kiire? Vedetään joku ihmeellinen parin viikon kuuri ja kun vaaka näyttää muutaman kilon vähemmän niin palataan takaisin niihin entisiin elämäntapoihin.

Eikös se olisi kuitenkin pidemmän päälle helpompaa varata se 6-12 kk aikaa tehdä paljon niitä pieniä muutoksia ja siten opetella uudet elämäntavat? Ei tarvitsisi sitten laihduttaa taas ensi tammikuussa uudelleen.

01.02.2009 13:34

Vastaus ihmettelyysi on, kaikki tänne heti nyt, hinnalla millä hyvänsä :). Aivot narikkaan ja onnea mentaliteetillä. Sitten ihmetellään itku kurkussa, kun paino tulikin takaisin ja bonuksena saatiin hieman lisää läskiä.

01.02.2009 14:25

naisihmiseltä varsinkaan rasvaa ei pala noin puolta kiloa enempää viikossa. Jos paino putoaa nopeammin, se on joko nestettä tai laihaa kudosta.

Nopea laihdutus = vähän ruokaa = vähäinen ravintoaineiden saanti = lihasmassan väheneminen = pienenevä kulutus = suurempi riski lihoa uudelleen.

01.02.2009 14:25

Kyllä elämäntapamuutokset vaativat aikaa ja porrastamista. Pikadieetillä voi toki saada potkua motivaatioon, mutta toisaalta hätäisen alun jälkeinen painonpudotuksen hidastuminen lannistaa ihmisiä. Järkevää on varata asiaan ainakin vuosi, eikä odottaa ihmeitä. Lihomiseen on mennyt vuosikausia, joten laihtuminen tulee myös viemään aikaa. Toki jos idea on kuihduttaa itsensä äkkiä ja aloittaa lihominen uudelleen eli perinteikäs jojotus, sopii varautua kakkostyypin diabetekseen ja muihin elintasosairauksiin.

01.02.2009 17:30

Olen samaa mieltä edellisten kirjoitusten kanssa, ei noin vähäisellä kalorimäärällä laihduttaminen ole järkevää. Itse olen joskus yrittänyt pudotta painoa liian vähäisellä kalorimäärällä (en kyllä koskaan noin alhaisella), niin ei siitä ole tullut yhtään mitään. Palelee, on nälkä, ei jaksa liikkua kovin tehokkaasti (ainoastaan kävelyä ja kevyttä jumppaa) eikä opiskelustakaan tule yhtään mitään! Lisäksi mieliala laskee kuin lehmän häntä. Noin vähäisillä kaloreilla saa olla aika tarkkana, että saa tarpeeksi vitamiineja jne. Pystyykö 1000 kcal diettin aikana edes syömään tarpeeksi hyviä rasvoja, proteiinia ja vitamiineja?

01.02.2009 22:32

"Mihin ihmeeseen siinä hommassa on niin kauhia kiire? Vedetään joku ihmeellinen parin viikon kuuri ja kun vaaka näyttää muutaman kilon vähemmän niin palataan takaisin niihin entisiin elämäntapoihin.

Eikös se olisi kuitenkin pidemmän päälle helpompaa varata se 6-12 kk aikaa tehdä paljon niitä pieniä muutoksia ja siten opetella uudet elämäntavat? Ei tarvitsisi sitten laihduttaa taas ensi tammikuussa uudelleen."

Se, että halutaan näyttää hyvältä mahdollisimman pian. Parin viikon kuuria/pikadieettiä en ainakaan minä vetänyt. Kuka niin väitti? Laihdutin noin 19kg, aloitin 2007 elokuussa ja lopetin 2008 kesällä. Kilot eivät ole tulleet takaisin, ainoastaan pari kiloa joulun seurauksena, ja lisäksi en ollut täysin tyytyväinen lopputulokseen (painoon) joten aion laihduttaa hiukan vielä lisää... - ensi kesäksi :)

Jos omaksuu elämäntapamuutokset ja uuden ruokavalion, ei kilot tosiaankaan tule takaisin, mutta jos jatkaa samaan malliin, taatusti tulee. Hyvin yksinkertaista.

Kyllä todellakin naisihmiseltä voi palaa rasvaa yli kilo viikossa varsinkin jos on ylipainoa paljon!

Lihominen minulla ainakin tapahtu tosi lyhyessä ajassa, "sain" puolessa vuodessa reilu 20kg kun söin päivittäin roskaruokaa... Enää tekee kyllä aika harvoin mieli moskaa...

"Pystyykö 1000 kcal diettin aikana edes syömään tarpeeksi hyviä rasvoja, proteiinia ja vitamiineja?"
Pystyy.

02.02.2009 08:27

"Pystyykö 1000 kcal diettin aikana edes syömään tarpeeksi hyviä rasvoja, proteiinia ja vitamiineja?"
Pystyy.[/quote]

Ei pysty. Tuolla määrällä edes aivosi eivät saa riittävästi energiaa.

02.02.2009 10:08

[quote]Ciru kirjoitti: [quote]pien.enkeli kirjoitti:
Pystyy.[/quote]

Ei pysty. Tuolla määrällä edes aivosi eivät saa riittävästi energiaa.[/quote]

Tähän viestinvaihtoon kiteytyy jotenkin aika paljon viisautta.... :)

02.02.2009 10:09

Pien.enkeli, jos et meitä keho.netin vakioporukkaa (valmentajia/kilpaurheilijoita/aktiiveja kuntoliikkujia) usko, käypä vaikka osoitteessa :

http://www.biovita.fi/suomi/pdf/laihdutusopas_2006.pdf

t. Arthuro

PS. Tervetuloa myös lueskelemaan blogiani, jossa tekstiä jo yli 370 päivältä ja kotisivujani.

http://www.kuntoguru.com

02.02.2009 10:56

[quote]marks kirjoitti:

Tähän viestinvaihtoon kiteytyy jotenkin aika paljon viisautta.... :)[/quote]

Olet hyvin tarkkasilmäinen kaveri ;).

02.02.2009 12:25

Painonvartijoita oon kokeillut muutama (10) vuosi sitten. Olihan se kätevää pitää suupalat kurissa, mutta voimat loppu kesken.
Saihan niitä liikuntapisteitä, mutta niilläkin oli yläraja. Liikunta oli lähinnä pyöräilyä ja vanhan ajan harjoittelua: punnerruksia, vatsaliikkeitä jne. Eli ei mitään ihmeellistä.
Yhden aikaan yöllä töissä tuli kivimuuri vastaan. (jatkuva yötyö, päiväunissa ei ollut ongelmia)
Kyselin konsulentilta, että mitä pitäis tehdä. "syö enemmän perunaa" oli vastaus.:-) Mulle ei ikinä selvinnyt montako kiloo päivässä niitä olis pitäny syödä.
Mutta lopputulos oli että mieluummin lihava ja pirteä, kuin puolilihava ja väsynyt.

02.02.2009 13:58

[quote]Ciru kirjoitti: [quote]pien.enkeli kirjoitti:
Pystyy.[/quote]

Ei pysty. Tuolla määrällä edes aivosi eivät saa riittävästi energiaa.[/quote]

Teoreettisestikin ajatellen äärimmäisellä viisaudella ruokavaliota rakentaen tarvittaisiin 1400-1600kcal, jotta paikallaan makaava (pieni) ihminen saisi riittävästi ravinteita. Liikkuva/isompi ihminen tarvitsee enemmän.

02.02.2009 15:19

että kuntosaliltakin sain sellaiset alle 1000 kcalorin ohjeet. En ryhtynyt toteuttamaan. Mielestäni nämä kuuluu niihin Cirun mainitsemiin "heti-tänne-mulle-kaikki-nyt" -sarjaan.
Olen itse ollut rehevässä kunnossa 10 vuotta, mutta en ihan kauhean tyytymätön itseeni kuitenkaan. Tämä harjoittamani salitreeni on hidasta, mutta varmaa tulosta tuottavaa. Vähän olen katsonut mitä syön, mutta herkutellutkin olen viikonloppuisin. Vaakaan en satu, vaatteet ja peili kertovat kaiken tarpeellisen.

06.02.2009 23:06

[quote]Arthuro kirjoitti: Pien.enkeli, jos et meitä keho.netin vakioporukkaa (valmentajia/kilpaurheilijoita/aktiiveja kuntoliikkujia) usko, käypä vaikka osoitteessa :

http://www.biovita.fi/suomi/pdf/laihdutusopas_2006.pdf

t. Arthuro

PS. Tervetuloa myös lueskelemaan blogiani, jossa tekstiä jo yli 370 päivältä ja kotisivujani.

http://www.kuntoguru.com[/quote]

Kirjoitat sivuillasi:
"normaalipainoisen kuntoilijan ravinnossa:
hiilihydraatteja 4 grammaa / painokilo."
Tuollaisella hiilarimäärällä ei tee kukaan ihminen yhtikäs mitään! Tutustuppa Antti Heikkilän VHH-oppiin... Suosittelen! Enpä näyttänyt väärässä olevan kun sanoin, ettet tiedä ruokavaliosta oikeaa tietoa, vaan olin täysin oikeassa. Kuka ihme jaksaa syödä 2500kcal päivässä, ihmettelen? Sitä saa syödä lautaskaupalla... no thanks... eikä ainakaan laihana pysy...

07.02.2009 00:09

Meistä keho.netin porukasta melkoinen osa syö vähintään tuon 2500 kcal päivässä. Itselläni kesäisin energiamäärä on reippaasti yli sen, välillä 3000-4000 kcal. Painoni ei silti nouse mihinkään, vaan pysyy noin 75 kilossa, voi jopa hieman laskea, minä kun harrastan liikuntaa, ja paljon.

Esimerkiksi Michael Phelps (amerikkalainen kilpauimari) syö päivässä 10 000-15 000 kcal.

Hiilihydraatit ovat lihasten ja aivojen pääasiallisin polttoaine. Hiilihydraattien osuuden tulisi olla kokonaisenergiasta 40-60%. Siis 400-600 kcal/1000 kcal eli 100-150 grammaa...800-1200 kcal /2000 kcal eli 200-300 grammaa hiilihydraatteja jne.

Minä muodostan "oppini" lukemattomien eri asiantuntijoiden pohjalle, en vain jonkun yksittäisen - Antti Heikkilän. Saan päivittäin kymmenittäin sähköposteja USA:sta, Iso-Britanniasta ja Suomesta liikunta- ja ravintoalan huippuasiantuntijoilta.

Sinun on parempi pien.enkeli mennä kirjoittelemaan tekstejäsi esimerkiksi jonnekin anorektikkojen sivustolle tai vaikka Suomi24:n keskustelupalstalle. Täältä et saa meiltä keneltäkään minkäänlaista tukea ajatuksillesi.

Jatka maksimissaan 1000 kcal:n syömistäsi. Saat olla varma, että niin henkinen kuin fyysinenkin suorituskykysi laskee. Ja ihme ja kumma...jonain päivänä tajuat, että niin Arthuro kuin muutkin keho.nettiläiset olivat oikeassa ja Sinä itse täysin väärässä.

07.02.2009 10:24

Mun vinkeissä ei ole mitään vikaa.

Mun elimistö on tottunut vähäkaloriseen ruokavalioon, eikä se silti sitä tarkoita että aineenvaihduntani olisi hidasta. Hitaaseen aineenvaihduntaan voi vedota vasta 5-kympin iässä... Mun vatsa ei kestä tuollaisia kalori-ja ruokamääriä, sanot sinä tai joku muu mitä tahansa. Kun lopetan laihduttamisen, siirryn 1500-1700kcal ruokavalioon ja se on mulle täysin sopiva.

Eli et ole edes valmis tutustumaan Antti Heikkilän uskomuksiin periaatteittesi takia ja minua käsket kuitenkin lukemaan toisten "asiantuntijoiden" väitteitä, melko "reilua"...

07.02.2009 10:31

pien.enkeli kirjoitti: Hitaaseen aineenvaihduntaan voi vedota vasta 5-kympin iässä...

Taas hirveetä potaskaa. Älä väitä asioista, joista et tiedä yhtään mitään.

07.02.2009 11:01

pien.enkeli...Olen kyllä tutustunut myös Antti Heikkilän uskomuksiin kuten moneen muuhunkin niiden yli 40 vuoden aikana, joina olen tosissani kuntoillut/valmentanut muita.

Koska elimistösi on tottunut vähäkaloriseen ruokavalioon, se tarkoittaa nimenomaan, että aineenvaihduntasi on hidastunut. Ei ole minun tai meidän muiden keho.nettiläisten vika, jos vatsasi ei kestä normaaleja ruokamääriä.

Minulla itselläni on normaalisti 5-7 ateriaa päivässä. Yksikään niistä ei ole suuri vaan energiamäärältään 300-700 kcal.

Olen toki syönyt myös joskus noin 1000 kcal päivässä muutamia viikkoja. Tällaisia tapauksia on ollut kolme :

1) Sairastuttuani luuydinsyöpään vuonna 1999 söin todella vähän enkä liikkunut ollenkaan (olin liikuntakyvyttömänä vuodepotilaana). Painoni putosi parissa kuukaudessa yli 20 kiloa, josta ehkä 80% lihasta.

2) Ollessani letkuruokinnassa syöpähoitojen takia ensimmäisessä kantasolusiirrossa.

3) Ollessani letkuruokinnassa syöpähoitojen takia toisessa kantasolusiirrossa.

Halutessani itse hieman poistaa rasvaa kehostani, vähennän energiansaantia 15-20% alle kulutuksen. Jos kulutukseni on vaikka 3000 kcal, tarkoittaa 15-20% vähennystä 450-600 kcal.

Tämän vähennyksen teen pudottamalla hiilihydraattien osuutta ravinnossani tuon verran eli grammoissa noin 115-150 (pois normaalimäärästä). Proteiinin ja rasvan määrän pidän suunnilleen ennallaan.

Energiansaantia voin myös jaksottaa niin, että keskiarvo on suunnilleen tuo 2400-2550 kcal. Syön parina päivänä esimerkiksi vain 2000 ja seuraavina kahtena 3000 kcal jne.

Saathan Sinä pien.enkeli täällä kirjoittaa. Pitäydy kuitenkin kertomaan asioista vain omalta näkökannaltasi, kertomalla minkä olet itsellesi kokenut sopivaksi. Älä ala esittää omia mielipiteitäsi yleisinä totuuksina muita Sinua paljon kokeneempia ja tietävämpiä samalla solvaamalla.

07.02.2009 11:43

Kerrot mulle "vinkkejä" koska ne sun mielestäsi sattuu olemaan oikeita...

Onko sulla jotenkin huono kuukausi meneillään kun niin kiivastut mun viesteistä?

"Koska elimistösi on tottunut vähäkaloriseen ruokavalioon, se tarkoittaa nimenomaan, että aineenvaihduntasi on hidastunut. Ei ole minun tai meidän muiden keho.nettiläisten vika, jos vatsasi ei kestä normaaleja ruokamääriä."
Ei, se tarkoittaa sitä että vatsalaukkuni ei kestä isoja ruokamääriä, ei sitä että aineenvaihduntani olisi hidasta.

Cirua myös neuvoisin perehtymään Antti Heikkilän kirjoihin, kaikki hänen kirjoittamansa opit ovat tähänkin asti pitäneet paikkansa minun ja muidenkin karppaajien kohdalla, ja hän kirjassaan kertoo kuinka jotkut ihmiset väittävät, että heillä on hidas aineenvaihdunta vaikka alle viisikymppisillä ei sellaista voi olla. Minä uskon hänen oppeihin, koska kaikki muukin on pitänyt paikkansa. Sinun ja teidän ei ole pakko olla SAMAA MIELTÄ.

Halusin vain ilmaista oman kantani ja kokemukseni tämän kautta, koska joku voi saada avun tälläisestä dieetistä paremmin.

07.02.2009 16:28

olenkohan tapani mukaan kohta riidoissa joka suuntaan, mutta

Antti Heikkilä ei suinkaan ole aatoksineen yksin vaan osa varsin voimakasta vaihtoehtoista ravitsemussuuntausta. Sitä tukevaa tutkimustietoakin alkaa olla varsin paljon.

Mutta aktiiviliikkujalle se ei ihan semmoisenaan oikein sovi (siitä kirjoitti jo Robert Atkins): Ei ole mielekästä hankkia 3000 kcal päivässä pelkästään proteiinista ja rasvasta. Toisekseen runsaalla liikunnalla elimistö sietääkin suurempia sokeri/hiilarimääriä.

Mutta nuo viralliset hh-suositukset perustuvat koneistamattoman maatalouden perinteeseen, jolloin tilanne muistutti edellä mainittua. 55E% hiilihyraattia on useimmille vähän kuluttaville yksinkertaisesti liikaa -> nykyinen käsiin räjähtävä kakkostyypin diabetes buumi.

Kuten Arthuro edellä vähän vilauttikin, on paljon järkevämpää määrittää kropalle ja sen kulutukselle sopiva summittainen GRAMMAmäärä proteiinia ja rasvaa, ja sen päälle tarvittavat kalorit sitten jyvittää rasvan ja/tai hiilihydraatin kesken. Ja loppu rehuja.

Mutta tuhannen kalorin kituuttamista Antti Heikkilä ei suosittele missään.

07.02.2009 18:18

Cirua myös neuvoisin perehtymään Antti Heikkilän kirjoihin..
Halusin vain ilmaista oman kantani ja kokemukseni tämän kautta, koska joku voi saada avun tälläisestä dieetistä paremmin.[/quote]

Olenko minä kysynyt sinulta neuvoa?

Ilmaise kantasi, mutta älä tule mesoamaan, että muut ovat väärässä ja valehtelevat.

07.02.2009 18:37

Olen koko ajan purnannut vain tuota reippaasti alle perusaineenvaihdunnan olevaa energiamäärää 1000 vastaan. Jos joku julkkisbimbo (Britney Spears, Paris Hilton tms) laihduttaa jollain erikoisella tavalla, ei se tarkoita sitä, että muidenkin olisi niin hyvä tehdä.

Kuntoilijan ruokavalion tarkoituksena tulisi olla suorituskyvyn ja terveyden ylläpito ja kehittäminen. Laihduttaessakin nämä pitäisi olla etusijalla.

Puolen kilon painonpudotus viikossa on sellainen määrä, että siitä voi hyvällä onnella olla lähes kaikki rasvan vähenemistä. Noin matemaattisesti riittää, kun energiatase on miinuksella 500 kcal/päivä. Kun vuodessa on viikkoja 52, paino vähenee 26 kiloa.

Minulla ei ole liiemmälti mitään Antti Heikkilää ja hänen suuntaustaan vastaan. Se voi sopia jollekulle, mutta ei semmoisenaan useimmille aktiiviliikkujalle, kuten "hullu luumu" hyvin totesi.

Olisi älytöntä koostaa paljon kuluttavan aktiiviliikkujan ruokavalio pelkästään proteiinin ja rasvan varaan siällyttäen vain olemattoman määrän mukaan hiilihydraatteja. Esimerkiksi 3200 kcal:n ruokavalio voisi tuolloin sisältää proteiinia 300, rasvaa vaikka 200 ja hiilihydraatteja 50 grammaa. Kahta ensimmäistä tulee liikaa ja viimeistä liian vähän.

Kohtuullisen paljon liikkuvalle (aerobista- ja voimaharjoittelua) voi olla hyvä prosenttijakautuma 30-30-40 (prot-rasva-hiilih.)

Tärkeää ei ole se mitä painaa, ei edes painoindeksi. Pääpointti on kehon rasvaprosentti. Anorektikolla voi olla painoindeksi 17, mutta rasvaprosentti silti liki 30. Miksi näin? Siksi, koska hänellä on olematon lihasmassa. Vastaavasti miespuolisella ammattilaiskehonrakentajalla voi olla painoindeksi 40 ("sairaalloinen lihavuus"), vaikka hänen rasvaprosenttinsa olisi alle 5 ja painoa pitkälti yli 100 kiloa.

Jotta laihdutuksesta olisi pysyvää hyötyä, ei ole hyvä alkaa millekään väliaikaiselle dieetille, vaan laittaa ruokailu- ja liikuntatottumukset kohdalleen...opetella syömään oikein, terveellisesti ja monipuolisesti. Siitä tulee tehdä koko loppuelämän aikainen projekti.

07.02.2009 22:20

pien.enkeli kirjoitti: Mun elimistö on tottunut vähäkaloriseen ruokavalioon, eikä se silti sitä tarkoita että aineenvaihduntani olisi hidasta.

Tuossa yllä kirjoittamassa lauseessasi on looginen ristiriita. Hidas aineenvaihdunta tarkoittaa nimenomaan sitä, että elimistö on tottunut toimimaan vähemmällä energialla kuin "normaalisti".

"Aineenvaihdunta eli metabolia on biologinen prosessi, jossa ravintoaineita muokataan, jotta saataisiin energiaa ja rakennusaineita solun tai eliön käyttöön. " Lähde: wikipedia.

P.S. Wikipedian käytöstä lähteenä lienee kenenkään turha itkeä kun keskustelun taso on tämä =)

hullu luumu kirjoitti: 55E% hiilihyraattia on useimmille vähän kuluttaville yksinkertaisesti liikaa -> nykyinen käsiin räjähtävä kakkostyypin diabetes buumi.

Samaa mieltä tästä. Varsinkin ylipainoiselle, liikkumattomalle ihmiselle 55E% hiilareita rupeaa tekemään luokkaa 400 g/päivä. Sen jos vielä ottaa vaaleasta leivästä ja perunasta niin ei hyvä.

08.02.2009 00:14

pien.enkeli kirjoitti: Kuka ihme jaksaa syödä 2500kcal päivässä, ihmettelen? Sitä saa syödä lautaskaupalla... no thanks... eikä ainakaan laihana pysy...

Minä jaksan ja syön jopa enemmän kuin 2500kcal ja aika vähärasvainen ja hoikka nainen olen, tosin lihastakin löytyy jonnin verran. Ihmettele sitten sitä. Eikö olekin aika kummallista, minun ei tarvitse kituuttaa 1000kcal/pvä ollakseni hoikassa kunnossa. Olisikohan aineenvaihdunnan tasolla jotain tekemistä asian kanssa. Sitä kannattaa pohtia, ennen kuin lauot omia teorioitasi täydellisenä totuutena ilmoille.

08.02.2009 01:01

Tuli kateltua ohjelmaa maailman vanhoimmista ihmisistä. Suurimmalle osalle näistä oli yhteistä erittäin alhainen energian saanti. Alle 1200 kcal, jos en ihan väärin muista.
Alhainen energian saanti kun lyö kehon säästöliekille, ja solut vanhenevat hitaammin...
Mutta...jos on nuori, terve, kuntoileva...
Eiköhän se solujen hidastuttaminen oo väärä tie...
Aattelin vain..

08.02.2009 10:54

[quote]hullu luumu kirjoitti:

Mutta tuhannen kalorin kituuttamista Antti Heikkilä ei suosittele missään. [/quote]

Olet oikeassa - ei suosittelekaan, tuon olen siihen lisäksi itse soveltanut, Antti Heikkilä kirjoittaa myös kirjassaan, että "orjallisesti" ei tarvitse jokaista kohtaa noudattaa, vaan jokainen saa muokata sitä hiukan omanlaisekseen.

[quote]Ciru kirjoitti:

Olenko minä kysynyt sinulta neuvoa?

Ilmaise kantasi, mutta älä tule mesoamaan, että muut ovat väärässä ja valehtelevat.

[/quote]

Etpä olekaan kysynyt, mutta en minä sinulle niitä neuvoja ole antanutkaan (tai tavallaan olen) mutta lähinnä siis kertonut oman kantani, mutta en tosiaankaan ole niitä tuputtanut tai käskenyt noudattamaan, kuten en ketään muutakaan KÄSKE.

[quote]Arthuro kirjoitti: Olen koko ajan purnannut vain tuota reippaasti alle perusaineenvaihdunnan olevaa energiamäärää 1000 vastaan. Jos joku julkkisbimbo (Britney Spears, Paris Hilton tms) laihduttaa jollain erikoisella tavalla, ei se tarkoita sitä, että muidenkin olisi niin hyvä tehdä.

Minulla ei ole liiemmälti mitään Antti Heikkilää ja hänen suuntaustaan vastaan. Se voi sopia jollekulle, mutta ei semmoisenaan useimmille aktiiviliikkujalle, kuten "hullu luumu" hyvin totesi.

[/quote]

Britney ei todellakaan ole mikään julkkisbimbo, vaan ammattitaitoinen ja kunnianhimoinen ihminen, jota ihailen ja arvostan. Vaikka hän on tehnyt paljon virheitä, hän on maksanut niistä suuren hinnan ja siitä nostan hänelle hattua. Tuo on sellainen asia, jota moni ei välttämättä ilmeisesti(?) ymmärrä ja jos on kasvanut pumpulissa, niin ei välttämättä siksi ymmärräkkään. Paris Hilton onkin sitten ihan toinen juttu, mutta hänestä en itse ole maininnut sanallakaan aiemmin mitään. Ja mielestäni Britney näyttää kropaltaan hyvältä, Paris Hilton taas ei.

Paljonko pitää liikkua että on sinun silmissäsi aktiiviliikkuja? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. Olenko mielestäsi aktiiviliikkuja, päivittäin käyn pyörälenkillä 6km ja lisäksi salilla 3krt vkossa Crosstrainerilla polkemassa ja tekemässä lihaskuntoharjoitteita: jalka, pakara -ja vatsalihasharjoitukset. Kun en omasta mielestäni nyt niin kovasti liiku, verrattuna muihin.
Väliaikaista dieettiä en harrasta, vaan tämä on minulle ollut kokoajan pysyvä elämäntaparemontti.

[quote]Nikke K. kirjoitti:
Tuossa yllä kirjoittamassa lauseessasi on looginen ristiriita. Hidas aineenvaihdunta tarkoittaa nimenomaan sitä, että elimistö on tottunut toimimaan vähemmällä energialla kuin "normaalisti".

[/quote]

Sinä luit varmasti myöskin toisen viestini, jossa kerroin että vatsalaukkuni on sen verran pieni ettei sinne mahdu enempää ruokaa, eikä sillä asialla ole aineenvaihdunnan kanssa OIKEASTAAN mitään tekemistä. Olen aina pärjännyt vähällä ruoalla ja elimistöni on tottunut siihen, vatsalaukkuni ei ole suuri. Useimmilla, varsinkin miehillä mahtuu vatsalaukkuun paljon enemmän ruokaa, koska ovat tottuneet syömään monta lautasellista. Esimerkiksi isoveljeni pystyy syömään juuri näin. Kun on koko nuoruutensa ja lapsuutensa syönyt pieniä annoksia ruokaa, niin miten elimistö kestäisikään yhtäkkiä hirveää määrää ruokaa. Kokeillut olen erään ihmisen neuvoilla ns. runsashiilihydraattista ruokavaliota, siinä piti syödä neljä ruisleipää päivässä ja aamulla vielä puuroa. En jaksanut enää koko päivänä syödä mitään muuta, koska mahani oli aivan turvoksissa ja täynnä. Aineenvaihduntani kyllä toimii. Vai oletteko OIKEASTI sitä mieltä, että minulla on surkea aineenvaihdunta, vain sen perusteella että en koskaan ole syönyt isoja annoksia ruokaa? Kuulostaa mielestäni aika kohtuuttomalta syytökseltä, mutta jokaisella on oikeus mielipiteeseensä...

Hyvä Ciru,

Edelleenkin, minä SAAN sanoa mielipiteeni, tämä on KESKUSTELUPALSTA, jos et kestä toisen mielipiteitä, niin ehkä olet väärässä paikassa. Ja olen varma, että minulla ei ole surkea aineenvaihdunta, vaan pieni vatsalaukku joka ei ole tottunut isoihin hiilari ja ruokamääriin. Minä en kituuta ollakseni hoikassa kunnossa, vaan laihdutan. Laihtumisen jälkeen lisään kaloreita ja ruokamääriä entiseen. Lauot itsekin aivan samalla tavalla mielipiteitäsi tänne kuin minäkin joten elä tule käskemään minua etten minä saisi niin tehdä. Olet varmaan kuullut sanonnan "Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan". Mutta en jaksa enää keskustella kanssasi tästä aineenvaihdunta-asiasta, koska olemme näköjään täysin eri mieltä ja se ei johda yhtikäs mihinkään. Ehkä kummallakin on tullut sanottua vähän liian kärkkäästi asiat, mutta ilmeisesti olemme luonteeltamme aika samanlaisia, ihmisiä jotka eivät luista mielipiteistään.

08.02.2009 11:35

Koska tapanani on aina vastata kysymyksiin, niin teen siten nytkin :

Pien.enkeli, olet liikuntamäärältäsi normaali kuntoilija, ehkä jopa aktiivinenkin, jos kuntoilusi on pidemmän päälle säännöllistä. Kovin tehokasta harjoittelusi ei voi silti tuolla alhaisella kalori- ja hiilihydraattimäärällä olla.

Oletko koittanut syödä pieniä aterioita parin kolmen tunnin välein? Siten saisit päivittäin enemmän energiaa eikä pieni vatsalaukkusi joutuisi koville.

Tervetuloa mukaan projektiimme "keho.netin matka maailman ympäri". Kirjaamme sinne päivittäisiä kuntoilukilometrejämme.

PS.

En ole elänyt 59 vuoden elämääni pumpulissa. Usko tai älä siihen on sisältynyt paljon sellaista, mitä et osaa edes kuvitella. Toivottavasti Sinä tulet sellaisilta ja niin runsailta vastoinkäymisiltä säästymään.

Seuraan myös tiiviisti aikaani. Myönnän silti, etten ihan tarkkaan tiedä kaikkia julkkisten tempauksia. Ne kun eivät minua pätkääkään kiinnosta. Omassa elämässä on tarpeeksi säätämistä.

Tervesin Arthuro

08.02.2009 12:02

Etpä olekaan kysynyt, mutta en minä sinulle niitä neuvoja ole antanutkaan (tai tavallaan olen) mutta lähinnä siis kertonut oman kantani, mutta en tosiaankaan ole niitä tuputtanut tai käskenyt noudattamaan, kuten en ketään muutakaan KÄSKE.[/quote]

Sinä nimenomaan sanoit "neuvon sinua lukemaan jne." En ole neuvoasi pyytänyt, niin älä sitä tyrkytä.

Hyvä Ciru,

Edelleenkin, minä SAAN sanoa mielipiteeni, tämä on KESKUSTELUPALSTA, jos et kestä toisen mielipiteitä, niin ehkä olet väärässä paikassa. Mutta en jaksa enää keskustella kanssasi tästä aineenvaihdunta-asiasta, koska olemme näköjään täysin eri mieltä ja se ei johda yhtikäs mihinkään. [/quote]

Kukaan ei ole sanonut sinulle, ettet saa sanoa mielipiteitäsi ja jakaa omia kokemuksiasi. Sinä kuitenkin teet sellaisia väitöksiä, jotka eivät koske vain sinua ja sinun mielipiteitäsi vaan yleistät ja ne eivät pidä paikkaansa, kuten:

"EI TODELLAKAAN elimistö MENE säästöliekille MISSÄÄN TAPAUKSESSA jos ravinnonsaanti on tasaista, ruokavalio oikeaa, kalsiuminsaanti kunnossa, harrastaa liikuntaa päivittäin ja hiilarit on minimissä!!! Se joka noin väittää - ON VALEHTELIJA!" ja tämä on se oikea ruokavalio: "aloitin täydellisen elämäntaparemontin, oikealla ruokavaliolla sain jatkossa myöskin vain 1000kcal."

"Suurin osa laihduttajista kylläkin laihduttaa tuolla tonnin kalorirajalla." Ei pidä paikkaansa. Miten voit edes ajatella, että tämä olisi totuus, koska se on sinun kapeakatseinen mielipiteesi. Räikeä yleistys.

"Kuka ihme jaksaa syödä 2500kcal päivässä, ihmettelen? Sitä saa syödä lautaskaupalla... no thanks... eikä ainakaan laihana pysy..." Tähän esimerkkinä kerroin esimerkkinä oman ruokavalioni, joten et voi mitenkään väittää ettei tuolla kalorimäärällä ainakaan laihana pysy.

Jos sinä et kestä krittiikiä asioista joita sinä räikeästi yleistät, niin ehkäpä sinun kannattaisi miettiä oletko väärässä paikassa mesoomassa.

08.02.2009 12:24

Minä todella toivon, että ymmärrät, ettet voi yleistää asioita noin räikeästi mitä teet. Ymmärrätkö sinä yleistämisen ja oman mielipiteen eron? Kritiikkiä tulet saamaan jatkossakin, jos kantasi ja asenteesi on tuollainen. Toivon myös kaikesta tästä huolimatta sinulle terveyttä ja hyvää vointia valitsemallasi tiellä :).

08.02.2009 17:07

Haluan tuoda tähän vielä terveyteen liittyvän näkökulman.

”Ravintokuituja suositellaan aikuisella 30-35 grammaa päivässä.

Veteen liukenematon kuitu lisää ulosteen massaa ja pehmentää sen rakennetta, lisää ruokasulan kulkeutumisnopeutta ruoansulatuskanavassa, ehkäisee ruuansulatuskanavan häiriöitä (ärtyvä paksusuoli, paksusuolisyöpä, ummetus)ja normalisoi suolibakteeristoa. Veteen liukenevat kuidut hidastavat mahalaukun tyhjenemistä lisäämällä ruokamassan viskositeettia sekä tasaavat aterian jälkeisistä verensokerin nousua hidastamalla glukoosin imeytymistä.

Pitkäkestoisessa laihdutuksessa voi vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti jäädä riittämättömäksi, mikäli energiarajoitus on 1200 kcal tai vähemmän.

Erittäin niukkaenerginen ruokavalio (ENE-dieetti) sisältää energiaa 400-800 kcal vuorokaudessa. ENE-dieettiä ei saa käyttää, jos ihmisen BMI on normaali, hän on raskaan, hänellä on vaikea sairaus jne jne. ENE-dieetillä käytetään kaupallisia ravintovalmisteita (esim. Modifast, Nutrilett)”
Kaikki lainaukset sairaanhoidon oppi- ja käsikirjasta nimeltä Hoida ja kirjaa (2008)

Pien. enkeli kirjoitti: ”Itse syön tällä hetkellä hiilareita vain 60g/pvä ja on MINULLE riittävä.” Saatko ravinnostasi tarpeeksi kuituja? Jos syöt hiilihydraatteja vain 60 grammaa päivässä, syömiesi hiilihydraattien pitäisi sisältää 50 % kuituja…

Pien. enkeli kirjoitti: ”En kauaa laihduttanut Nutrileteillä, vaan sain niillä painonpudotukseni alkuun, jonka jälkeen aloitin täydellisen elämäntaparemontin, oikealla ruokavaliolla sain jatkossa myöskin vain 1000kcal.” Noin niukkaenergisen ruokavaliota noudattaessa saa olla tarkkana, että saa tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisaineita.

Toivottavasti pysyt terveenä.

09.02.2009 10:10

Valtava määrä tietoa aineenvahdunnasta ja laihduttamisesta löytyy englanniksi osoitteesta

http://www.maximizeyourmetabolism.com/

09.02.2009 10:56

Vaikka kuinka linkittäisi faktaa ja yrittäisi kertoa omin sanoin aineenvaihdunnasta ja sen toiminnasta, niin pien.enkeli tulkitsee sen vain mielipiteeksi, joka eroaa täysin omastaan ja näin ollen se fakta on virheellistä hänen mielestään. Tehtävä mahdoton. Hyvä linkki tosin ihmisiä varten, jotka ovat kiinnostuneita aineenvaihdunnasta ja sen toiminnasta ja haluavat ottaa oppia. Kiitos Arthuro :).

Ei kaikki faktatietokaan ole aina absoluuttista. Jatkuvasti tulee uusia tutkimuksia, mutta siihen asti kunnes uusia mullistavia tutkimuksia ihmiskehosta ja sen toiminnasta tulee, niin lienee ihan viisasta ottaa oppia näistä olemassa olevista faktoista.

09.02.2009 11:19

Kiitos Ciru. Laitoin tuon linkin ihan kaikille. Sieltä kun klikkaamalla löytyy mahdottomasti tietoa, joka ei varmastikaan ole mitään mutu-juttua.

09.02.2009 11:43

Kuitujen merkitys on suomalaisessa keskustelussa ylikorostunut. Niiden vaikutus tutkimuksissa on vähintäänkin ristiriitainen, niillä on osoitettu myös haittavaikutuksia esim. luustolle ja ravinteiden imeytymiseen.

Maailman pitkäikäisin kansakunta japanilaiset eivät saa liukenemattomia kuituja juurikaan, liukoisia jonkin verran kasviksista. Suomalaiset ruisleipäkansana harvinaisen paljon. Ja me olemme kaikkea muuta kuin terveitä. Terveiden elinvuosien määrä on läntisen Euroopan alhaisin. Vain virolaisilla menee vielä huonommin.

09.02.2009 12:02

http://www.maximizeyourmetabolism.com/ -linkin loppupuolella on selostusta aiheista:

What Exactly Is My Metabolism And How Can I Control It...

How To Break Through The Toughest Metabolism Plateaus

Niiden sinisellä kirjoitettuja ja alleviivattuja tekstejä klikkaamalla löytyy lisätietoa. Etenkin kohdasta metabolism diet sitä on todella runsaasti.

Hyviä talvisia päiviä kaikille keho.nettiläisille.

09.02.2009 12:04

[quote]hullu luumu kirjoitti: Kuitujen merkitys on suomalaisessa keskustelussa ylikorostunut. Niiden vaikutus tutkimuksissa on vähintäänkin ristiriitainen, niillä on osoitettu myös haittavaikutuksia esim. luustolle ja ravinteiden imeytymiseen.

Maailman pitkäikäisin kansakunta japanilaiset eivät saa liukenemattomia kuituja juurikaan, liukoisia jonkin verran kasviksista. Suomalaiset ruisleipäkansana harvinaisen paljon. Ja me olemme kaikkea muuta kuin terveitä. Terveiden elinvuosien määrä on läntisen Euroopan alhaisin. Vain virolaisilla menee vielä huonommin. [/quote]

Tuossa lienee perää, en ole tutustunut aiheeseen enempää.

Kuitenkin pitää muista, että Suomalaisten suurin terveysriski on sydän- ja verisuonisairaudet. Korkea kolesteroli, korkea verenpaine ja 2-tyypin diapetes. Tämä taas jotuu pitkälti huonosta ja monasti aivan liiasta huonosta rasvan laadusta ravinnossa ja elämäntavoista ylipäätään. Kuitu on hyvin pieni paha tässä suossa.

09.02.2009 12:48

Lisäyksenä vielä, jottei tule sanomista :). Eipä se ylenpalttinen huonolaatuisten hiilareidenkaan mättäminen meitä terveemmäksi tee.

09.02.2009 12:58

"Kohtuus kaikessa" on hyvä sääntö moneen asiaan.

09.02.2009 14:33

Jotkut ovat sitä mieltä että stressi on sydämelle vaarallisempaa kuin ruokavalio. Eli vaikka syö miten hyvin mutta elämä on muuten yhtä painajaista niin odotettavissa on että pumppu tai joku muu leikkaa kiinni ennen aikojaan? :)

09.02.2009 14:59

Juu, uskon myös että keho tottuu monenlaiseen. Isoihin ja pieniin annoksiin, kuiduttomaan ja kuitupitoiseen. Mutta jos puhutaan yleisesti vain "leivän" syönnistä, ollaan aika huteron tiedon kanssa liikkeellä. Vaalean ja vaikka makeutetun ruotsalaistyyppisen leivän puputtaminen perussafkana on järjetöntä, vaikka se aiheuttaakin alkuun vähemmän vatsanpuruja kuin tumma täysjyvä. Pidemmällä aikavälillä uskon vaalen leivän turvottavan jopa enemmän, tumman täysjyvän kuitu kun "putsaa" elimistöä ja vaikuttaa näin hoikentavati. En kyllä tiedä onko tuolle tieteellistä tukea, mutta oma tuntemus sanoo näin. Jos vatsa ei ole suureen kuitumäärään tottunut, on selvä, että se kapinoi. Suurempien aterioiden syöminen vaatii totuttelua, rauhallisisa ruokahetkiä ja kunnon pureskelua.

Miksi sitten pitäsi syödä suuria määriä vaikeasti sulavaa ruokaa? Henkilökohtainen mielipide tässä: Mun mielestä on kiva syödä melko paljon hyvätasoista kuitupitoista ruokaa, ja sen vuoksi olen koettanut kouluttaa vatsalaukkuani siihen suuntaan, että se kestää suurempia määriä sapuskaa. En tosi ole vieläkä ole päässyt niin suuriin määriin, kuin haluaisin, mutta melko tyytyväinen olen jo.

Miksikö haluan suurentaa annoksia? Turvatakseni tarvittavan energian, ravintoaineniden ja vitamiinien sun muiden saannin, jotka kohdallani runsaasti kestävyyttä ja voimakestävyyttä harrastavana on huomattava. En toki tarkoita mitään montaa pastalautasellista peräjälkeen, vaan hyvää rytmitystä, josta Arthurokin jo puhui (5-7 annosta/pvä) ja riittävää enrgiasisältöä. En oikein jaksa uskoa siihen, että jos jatkuvasti saa ravinnostaan vähemmän energiaa, kuin mitä kuluttaa, elimistö siitä tykkäisi. Ja tämä pitää paikkansa myös ihmisillä, jotka eivät treenaa kovaa - kannattaa muistaa, että itse liikuntaan ja urheiluun kuluu suhteellisesti vähän energiaa, suurin osa kuluu ihan vain elämiseen ja hengittämiseen, lämmöntuottoon sun muihin elintärkeisiin toimintoihin.

Olen tällä hetkellä kovassa flunssassa, enkä liikuta paljon muuta kuin sormiani tässä kirjoitellessa, ja vaikkei kovaa ruokahalua olekaan, kummasti vaan perunamuussit sun muut uppoaa... Huvitti muuten tuo pien. enekelin kommentti, että 4 ruisleipäpalaa ja aamupuuro olisi niin paljon, ettei muuta enää saman päivänä jaksa syödä. Ollaan me ihmiset niin erilaisia!

Mutta en rupea tässä opettamaan tai käännyttämään
ketään, kukin tavallaan...

09.02.2009 15:22

Marks, puhut asiaa. Stressi, viha ja katkeruus aiheuttavat varmasti yhtä paljon, jos ei enemmänkin, vahinkoa keholle kuin vääränlainen ruokavalio. Niistä vaan valitettavasti puhutaan paljon vähemmän.

Mari, kirjoitit oivallisesti, jopa kovassa flunssassa. Meidän todellakin tulee syödä elääksemme ja ollaksemme mahdollisimman suorituskykyisiä sekä henkisesti että fyysisesti - ennen kaikkea ollaksemme terveitä.

PS. Minulla "vanhalla äijällä" jo aamupala ja treenin jälkeinen palautusjuoma sisältävät yhteensä reippaasti yli 1000 kcal.

10.02.2009 08:16

Infoa tuolta:
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=850

10.02.2009 15:13

Arthuro kirjoitti: Marks, puhut asiaa. Stressi, viha ja katkeruus aiheuttavat varmasti yhtä paljon, jos ei enemmänkin, vahinkoa keholle kuin vääränlainen ruokavalio. Niistä vaan valitettavasti puhutaan paljon vähemmän.

Tuo viimeinen lause saattaa ehkä olla hieman mielipidekysymyskin. Itse näen, että psykososiaalisen stressin (esim. työstressin) terveysvaikutuksista puhutaan koko ajan enenevissä määrin. Tai ainakin sen ympärillä tehdään paljon tutkimusta. Eri asia tietysti on, missä määrin tutkimustieto saa jalansijaa mediassa tai esim. tällaisilla kehon hyvinvoinnista lähtevillä palstoilla. Voi myös olla, että näkemys riippuu siitä, minkäaiheista kirjallisuutta on tapana pääasiassa lukea. Tähän asti liikunta- ja ravitsemustieteisiin painottuva kirjallisuus on saattanut olla suht erillään psykologisemmasta terveys- tai lääketieteestä. Positiivista kuitenkin on, että tänä päivänä tutkimusta tehdään paljon eri asiantuntija-aloja yhdistäen, mikä taas mahdollistaa uuden tiedon tuottamisen tällaisistakin asioista.

Mutta tärkeä asia kertakaikkiaan, hienoa, että otitte puheeksi!

Meni vähän off topiciksi, sori..

10.02.2009 19:24

Minka kirjoitti: [quote]Arthuro kirjoitti: Marks, puhut asiaa. Stressi, viha ja katkeruus aiheuttavat varmasti yhtä paljon, jos ei enemmänkin, vahinkoa keholle kuin vääränlainen ruokavalio. Niistä vaan valitettavasti puhutaan paljon vähemmän.

Tuo viimeinen lause saattaa ehkä olla hieman mielipidekysymyskin. Itse näen, että psykososiaalisen stressin (esim. työstressin) terveysvaikutuksista puhutaan koko ajan enenevissä määrin. Tai ainakin sen ympärillä tehdään paljon tutkimusta. Eri asia tietysti on, missä määrin tutkimustieto saa jalansijaa mediassa tai esim. tällaisilla kehon hyvinvoinnista lähtevillä palstoilla. Voi myös olla, että näkemys riippuu siitä, minkäaiheista kirjallisuutta on tapana pääasiassa lukea. Tähän asti liikunta- ja ravitsemustieteisiin painottuva kirjallisuus on saattanut olla suht erillään psykologisemmasta terveys- tai lääketieteestä. Positiivista kuitenkin on, että tänä päivänä tutkimusta tehdään paljon eri asiantuntija-aloja yhdistäen, mikä taas mahdollistaa uuden tiedon tuottamisen tällaisistakin asioista.

Mutta tärkeä asia kertakaikkiaan, hienoa, että otitte puheeksi!

Meni vähän off topiciksi, sori..[/quote]

Tuo ei ole IMO yhtään offtopic, päinvastoin. Jos nyt vaikka haluaa laihtua tai muuttaa kehon koostumustaan ja pysyä terveenä, kauniina ja toimintakykyisenä, se tarkoittaa että pitkällä juoksulla fysiikan pitää olla hyvässä kunnossa, sekä että pään pitää olla hyvässä kunnossa. Hyvä kunto edistää osaltaan pään kuntoa mikä edistää kaikkea sitä mikä estää jäämästä koukkuun sokeriin, suklaaseen, mässäilyyn jne. Päästä kannattaa tietty huolehtia muutakin kautta kuin treenin tai hyvän ravinnon välityksellä mutta ne ovat helpoimmat. Siis tämä vain oma mielipide.

Väitän että pään kuosin parantaminen vaikuttaa positiivisesti laihduttamistavoitteisiin, toki muuhunkin.

11.02.2009 12:06

Tuo ei ole IMO yhtään offtopic, päinvastoin. Jos nyt vaikka haluaa laihtua tai muuttaa kehon koostumustaan ja pysyä terveenä, kauniina ja toimintakykyisenä, se tarkoittaa että pitkällä juoksulla fysiikan pitää olla hyvässä kunnossa, sekä että pään pitää olla hyvässä kunnossa.

Tämä ei olekaan off topic. Tarkoitin, että off topiciksi saattoi mennä oma kommentointini noista tutkimuskäytännöistä ja tiedon tuottamisesta. Psyykkinen puoli fyysisessäkin hyvinvoinnissa on tosiaan oleellista, varsinkin esim. otsikon mukaisessa laihdutuksessa.

15.02.2009 19:35

Ciru kirjoitti: Minä todella toivon, että ymmärrät, ettet voi yleistää asioita noin räikeästi mitä teet. Ymmärrätkö sinä yleistämisen ja oman mielipiteen eron? Kritiikkiä tulet saamaan jatkossakin, jos kantasi ja asenteesi on tuollainen. Toivon myös kaikesta tästä huolimatta sinulle terveyttä ja hyvää vointia valitsemallasi tiellä :).

Kritiikin kestän ja tiedän että sitä saan, myös jatkossakin. Mutta väärässä en silti väitteissäni ole.

15.02.2009 19:42

[quote]Ciru kirjoitti: Vaikka kuinka linkittäisi faktaa ja yrittäisi kertoa omin sanoin aineenvaihdunnasta ja sen toiminnasta, niin pien.enkeli tulkitsee sen vain mielipiteeksi, joka eroaa täysin omastaan ja näin ollen se fakta on virheellistä hänen mielestään. Tehtävä mahdoton. Hyvä linkki tosin ihmisiä varten, jotka ovat kiinnostuneita aineenvaihdunnasta ja sen toiminnasta ja haluavat ottaa oppia. Kiitos Arthuro.
Ei kaikki faktatietokaan ole aina absoluuttista. Jatkuvasti tulee uusia tutkimuksia, mutta siihen asti kunnes uusia mullistavia tutkimuksia ihmiskehosta ja sen toiminnasta tulee, niin lienee ihan viisasta ottaa oppia näistä olemassa olevista faktoista.[/quote]

Ei kannata väittää että kaikki tutkimukset, ihmiset, tutkijat ja asiantuntijat ovat oikeassa. Näin ei todellakaan pidä uskoa. Faktatkinhan ovat jonkun mielipiteitä vaikka sitten perustuen tutkimuksiin. Muiden kohdalla tietyt jutut voivatkin pitää paikkansa, mutta, minun kohdallani tiedän tasan tarkkaan mikä minulla ei pidä paikkaansa, koska kyseessä on minun kehoni ja tunnen sen paremmin, kuin kukaan muu voi tuntea ja uskon myös että minunlaisia ihmisiä on olemassa muitakin, jotka eivät siedä kamalasti hiilihydraatteja.

Ja Arthurolle, laihduttaessa syön neljän tunnin välein että elimistö ei mene säästöliekille ja aineenvaihdunta pysyy liikkeellä. :)

15.02.2009 20:21

Pien.enkeli, kerro jo ihmeessä, kenen oppeja noudatat... linkkejä, nimiä. Mitään muuta vinkkiä et ole antanut kuin Antti Heikkilä. Hänenkin oppejaan mukailet täysin oman mielesi mukaan.

Professori Helena Gylling (KYS) toteaa sivuilla http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=222 seuraavasti :

"Yleisesti hyväksytyt ravitsemussuositukset, jotka Suomessa antaa Valtion ravitsemusneuvottelukunta, perustuvat tutkimustietoon samalla tavalla kuin lääketieteellisetkin hoito-ohjeet.

Lääkäreille opetetaan peruskoulutuksessa jonkin verran ravitsemusoppia. Esimerkiksi Kuopiossa, jossa tätä varten on oma virka, lääkärit saavat ravitsemuskoulutusta vain puolitoista opintoviikkoa!

Ortopedi Antti Heikkilä on asiantuntija ranteenkipsauksessa, mutta kaikesta hänen sanomastaan päätellen ei ravitsemuksessa. Hän ei toki ole ainoa, joka esittää Suomessa epäilyttäviä väittämiä ravitsemuksesta, mutta tällä hetkellä yksi kovaäänisimmistä ja paljon esillä myös tiedotusvälineissä."

Näin siis totesi professori Gylling.

...

Kirjoitit "muiden kohdalla tietyt jutut voivatkin pitää paikkansa, mutta, minun kohdallani tiedän tasan tarkkaan mikä minulla ei pidä paikkaansa, koska kyseessä on minun kehoni ja tunnen sen paremmin, kuin kukaan muu voi tuntea ja uskon myös että minunlaisia ihmisiä on olemassa muitakin, jotka eivät siedä kamalasti hiilihydraatteja."

Kuten liikunnan ammattilainen ja fitnesskilpailija Ciru on monta kertaa juuri Sinulle todennut, voit kertoa omista kokemuksistasi - siitä mikä Sinulle on tehonnut - mutta älä yleistä. Sinun "oppisi" kun eivät ole mitenkään yleisen käytännön ja tietämyksen pohjalla. Usko tämä jo vihdoin ja viimein.

16.02.2009 10:43

Heikkilällä on omituisuutensa, mutta virallisen rintaman edustajista Hakala ja Gylling ovat esittäneet täyttä tuubaa, ilmeisesti miellyttääkseen rahoittajiaan (elintarviketeollisuus). Siis tavaraa joka ei todellakaan perustu yleisiin faktoihin.

Mieluummin nojaisin vaikka Heikkilään tai Toloseen, tai virallisista esim. Manniseen, Borgiin tai Fogelholmiin.

(Näidenkin suhteen minulla on omat näkemyseroni mutta päälinjat on perustellut.)

16.02.2009 12:31

[quote]Arthuro kirjoitti: Pien.enkeli, kerro jo ihmeessä, kenen oppeja noudatat... linkkejä, nimiä. Mitään muuta vinkkiä et ole antanut kuin Antti Heikkilä. Hänenkin oppejaan mukailet täysin oman mielesi mukaan.

Kuten liikunnan ammattilainen ja fitnesskilpailija Ciru on monta kertaa juuri Sinulle todennut, voit kertoa omista kokemuksistasi - siitä mikä Sinulle on tehonnut - mutta älä yleistä. Sinun "oppisi" kun eivät ole mitenkään yleisen käytännön ja tietämyksen pohjalla. Usko tämä jo vihdoin ja viimein.[/quote]

http://www.anttiheikkila.com/sivu.php?id=5&sivu=2

Jos luet Antti Heikkilän Hyvän Olon keittokirjoja, huomaat että VHH-diettiä ei ole pakko noudattaa 100% mukaan. Oletko lukenut niitä? Sitä voi muokata "rajatusti omanlaisekseen" (sopivakseen) ja varsinkin dieetin alussa tämä oli minulle suotavaakin, että elimistö tottuu...

Professori Helena Gyllingiä en tunne, ja olen hänen kanssaan itse täysin eri mieltä ja en kuitenkaan ala sen enempää hänen väitteitään arvostelemaan, koska hän saa olla tuota mieltä, jos haluaa...

Minulla kun ei ole vain ja ainoastaan tietoa ja kokemuksia itsestäni - vaan ystäväni ja muutkin Antti Heikkilän oppeja noudattaneet ovat saaneet tällä hyvät tulokset... Ne ovat omakohtaisia kokemuksia joita ei voi väittää vääriksi, koska ne ovat omia kokemuksia ja siten monien(!!) ihmisten faktatietoa.

Vasta oli eräässä paikallisessa lehdessä juttua, miten kasvirasvat ovat laihduttajalle terveellisiä jne, sitä lukiessani jo ajattelin - miten tuollaista kehdataan edes lehteen kirjoittaa! Mistä lähtien kasvirasvat on olleet terveellisiä!?! Diabetes on lisääntynyt sen jälkeen kun markkinoilla alettiin mainostamaan kasvirasvojen ja rasvojen vähentämisen terveellisyyttä.
Miksihän näin, sitä saa miettiä jokainen...

Sokerit ja jauhot on etenkin niitä epäterveellisempiä, mitä tulee karttaa...

16.02.2009 12:31

Apua. Yritin viimeiseen asti pysya keskustelun ulkopuolella tunkematta lusikkaani soppaan, koska en jaksaisi vaitella. Kerronpahan silti oman nakemykseni kun en malta pitaa suutani supussa.

Minakin joskus olin vakaasti sita mielta, etta hiilihydraatit eivat 'sovi' minulle. Vannoin vhh'n nimeen ja vuosia sitten laihduinkin niilla opeilla ja vhh sopi silloiseen elamantyyliini, nimittain liikuin huomattavasti vahemman. Pystyin helposti elamaan vahillakin hiilareilla - tosin olin vaarassa siina, etta hiilarit eivat muka sopisi elimistolleni. Kuvittelin, etta puuro turvottaa jne. Ehka olin totuttanut kehoni pois hiilareista niin tehokkaasti, etta niin kavikin. Mutta vatsani rakastaa puuroa!

Myohemmin rupesin liikkumaan paljon enemman ja huomasin, etta vahilla hiilareilla en jaksanut vetaa kahden tunnin tehotreeneja, voima ei riittanyt ja vasahdin. Talta palstalta sain juuri Cirulta neuvoja, avasin silmani ja rupesin ymmartamaan, etta hiilarit eivat ole pahasta, niiden avulla jaksan liikkua JA niita voi helposti sisallyttaa ruokavalioon, vaikka tarkoituksena olisikin pudottaa painoa - niin kuin minulla nyt on. Uskoisin, etta nyt ensimmaista kertaa elamassani syon jarkevasti - en syo mitaan puppua; en koskaan syo valmisruokaa, syon seka hiilareita, rasvaa, etta paljon proteiinia. Voin hyvin ja jaksan ja siita kiitos palstalaisille - tosin jos olisin kulkenut silmat ummessa, enka olisi uskaltautunut kokeilemaan vaihtoehtoja, en olisi talla tiella. Itseltaanhan sita sulkee pois tien parempaan, jos ei kokeile uutta ja ota avoimin mielin vinkkeja vastaan.

Ja viela yksi asia; en tieda, miksi puissa kasvaa hedelmia ja pensaissa marjoja jos ei niita ole tarkoitettu syotaviksi. Niista saa hiilaria kylla, mutta myos vitamiineja ja iloa elamaan.

16.02.2009 12:41

Kasvisrasvasta.. kyllahan sen nyt ymmartaa ilman tiedettakin, etta juokseva, pehmea rasva, kuten oliivioljy on parempi kuin kova rasva, esim. pekonissa. Mitahan sille pekonirasvalle tapahtuu elimistossa.. voi vaan arvata jos katsoo jaahdytettya pekonipaistinpannua ja valkoista kovaa rasvakerrosta. Byaaak. Ei kai kukaan ole vaittanyt, etta on kasvisrasvan syy, etta diabetes on yleistynyt..?

Siina olen samaa mielta, etta sokeria ja jauhoja tulee karttaa - ne ovat ihan turhia.

16.02.2009 12:53

Valio voi 500 g normaalisuolainen

Ainesosat
Kerma, suola (1,4 %) ja hapate

Valio Oivariini® 40 % 400 g kevyt HYLA®

Ainesosat
Ainekset: kerma, maitoproteiinivalmiste, vesi, kovettamaton kasviöljy, hapate, suola (1,2 %), vähälaktoosinen maitojauhe, emulgointiaineet (E471, E476), stabilointiaine (E402), happamuudensäätöaineet (E500, E339), säilöntäaine (E202), aromi, väri (E160a) ja D-vitamiini. Rasvaa 40 %. Oivariini sisältää maitorasvaa 25 % ja kasviöljyä 15 %.

Kevyt Levi® 400 g vähemmän suolaa HYLA

Ainesosat
Ainekset: maitoproteiinivalmiste, kovettamaton kasvirasva, kasviöljy, maitorasva, suola (0,7 %), emulgointiaineet (E471, E476), happamuudensäätöaineet (E331, E339, E524), säilöntäaine (E202), aromi, A- ja D-vitamiini. Rasvaa 40 %. Kevyt Levi sisältää kovettamatonta\kasvirasvaa ja -öljyä 36 % ja maitorasvaa 4%.

Benecol® Tasty margariini

Aineosat: Vesi, rypsiöljy, kasvistanolirasva (kasvistanoli 8%), piimä, kovettamaton kasvirasva, muunnettu perunatärkkelys, camelinaöljy, suola (0,9%), emulgointiaineet (E471 kasvirasvasta, soijalesitiini), aromit, säilöntäaine (kaliumsorbaatti), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), A- ja D-vitamiini.

Pelkkää lisäainepaskaa kasvisrasvat täynnä! Nekö on terveellisiä?!

"Ei kai kukaan ole vaittanyt, etta on kasvisrasvan syy, etta diabetes on yleistynyt..?" Ei kaikki väitäkään, mutta valmisruoan, kasvisrasvojen lisäämisen ja kunnon oikeiden rasvojen välttelemisen jälkeen diabetes on lisääntynyt ja tässä(kin) uskon Antti Heikkilän tietoutta. (lähteenä Hyvän Olon keittokirjat)

16.02.2009 12:56

Noita kasvisrasva-tuoteselosteita löytyy kymmeniä lisää, mutta en taida niitä kaikkia tähän linkittää.

Ole hyvä ja katso itse lisää, jos on tarvetta...

16.02.2009 13:31

Minä en ainakaan käytä yhtäkään noista mainistemistasi kasvisrasvoista enkä käytä kyllä voitakaan. Keskityn rypsi- ja oliiviöljyyn, pähkinöihin, manteleihin ja rasvaiseen kalaan ja kalaöljyyn.

Olen yhä sitä mieltä, että kohtuullisen paljon liikkuvan aikuisen kuntoilijan ei tule missään vaiheessa ryhtyä alle 1000 kcal:n dieetille muutamaa päivää pidemmäksi ajaksi, on hänen painonsa sitten mikä tahansa. Sairaalloisen ylipainoiselle tai runsaasti ylipainoiselle tuo määrä voi olla tehokkaana potkuna muutaman viikon ajan, mutta silloinkin mieluiten lääkärin valvonnassa.

Tämä oli viimeinen kirjoitukseni Sinulle tästä aiheesta. Tee niin kuin itsellesi katsot "terveytesi ja suorituskykysi" kannalta parhaaksi.

16.02.2009 13:59

Pelkkää lisäainepaskaa kasvisrasvat täynnä! Nekö on terveellisiä?!
[/quote]

Pilkunviilaajalta ihan pikkuinen huomautus pienelle enkulaiselle, että antamissasi tuoteselosteissa ei kuvattu kasvirasvojen sisältöä vaan kasvirasvapohjaisten tuotteiden kokonaissisältöä. Niissä oli siis puhtaan kasvirasvan lisäksi kaikenlaista, sanotaanko nyt sitten vaikka "lisäainepaskaa". Näitä voi vs. rypsiöljy vs. oliiviöljy -skaboja on käyty ennenkin, mutta se on kyllä ihan faktaa (muotisana tässä keskustelussa), että kasvirasvassa itsessään ei ole lisäaineita enempää kuin eläinrasvassakaan. Jos eläin- ja kasvisrasvoja haluaa asettaa vastakkain, niin pelataan muilla termeillä kuin lisäaineilla. Ja ei, en aio lähteä tässä keskustelussa siihen peliin.

Ihanaa pakkasviikkoa kaikille!

16.02.2009 14:24

Ja oliivioljyssa on.. oliivioljya. Rypsioljyssa.. rypsioljya. Puhut itsesi pussiin ja aivan aiheen vieresta. En edes tieda mita yritat vaittaa, minun korvaani kuulostaa 'hauki on kala' -toistelulta. Sitapaitsi oivariinin ensimmaisena aineosana on kerma - se ei ole kasvisrasvaa, joten siita ei ollut kyse.

Jaahas, enpa taida enempaa aikaani hukata tallaiseen turhaan haastamiseen.

Oikein hyvaa viikkoa kaikille minunkin puolestani!

16.02.2009 14:33

Muuten, minkälaiset ovat näiden ravintoeksperttien seuraavat ominaisuudet?:
- fyysinen kunto (voima, kestävyys, kehonhallinta)
- veriarvot
- yleinen terveydentila

Eli jos laitetaan kaverit kehään tai muuten mittelemään voimiaan niin kuka voittaa? Kenen dieetti tekee ihmisestä sekä terveen että voimakkaan? Kuka näistä elää oikeasti niinkuin saarnaa? :)

16.02.2009 21:32

hullu luumu kirjoitti: Heikkilällä on omituisuutensa, mutta virallisen rintaman edustajista Hakala ja Gylling ovat esittäneet täyttä tuubaa, ilmeisesti miellyttääkseen rahoittajiaan (elintarviketeollisuus). Siis tavaraa joka ei todellakaan perustu yleisiin faktoihin.

Virallinen ravitsemussuositus on minustakin ihan kansanterveydellisistäkin näkökohdista aika outo. Ja tietysti yksilötasolla se on ihan yhdentekevä. Kannattaa tosiaan tutkiskella itse ja lukea eri ihmisten mielipiteitä ja sieltä kaiken keskimaastosta se totuus (tai ainakin puolikas) löytynee.
Heikkilällä on ihan hyviä pointteja ja järkeviä juttuja, vaikka olenkin joistain itse eri mieltä hänen kanssaan.

pien.enk kirjoitti: Ja Arthurolle, laihduttaessa syön neljän tunnin välein että elimistö ei mene säästöliekille ja aineenvaihdunta pysyy liikkeellä. :)

Tuo säästöliekki on sanana perkeleestä.... Onko tuo muuten pienoisenkeli vai pieni enkeli?

Niin, minä en oikein näe, miten elimistö voisi mennä säästöliekille vaikkei söisikään neljän tunnin välein. Se homma ei vain minusta toimi niin. Kiinteät protskulähteetkun siinä vaiheessa vielä luovuttavat aminohappojakin vereen.

Samoin tuo aineenvaihdunnan liikkeellä olo on vähän outo termi. Aineenvaihduntaanhan kuuluu kaikenlaista juttua ja se ruuan terminen vaikutus on yksi osa sitä. Mutta sekin on aika pitkälti kiinni siitä kokonaisenergiasaantimäärästä (järjetön sanahirviö..). Vaikkakin eri makroravinteilla on himpusti erilaiset termiset vaikutukset.
Mutta sitä säästöliekki-ilmiötä ei kannata minusta edes miettiä normaalin tallustelijan. Siinä vaiheessa, kun sillä on jo ihan oikeasti jotain konkreettista merkitystä, niin ollaan jo muutenkin aika heikoilla jäillä.

16.02.2009 21:42

Bunny B kirjoitti: Ja viela yksi asia; en tieda, miksi puissa kasvaa hedelmia ja pensaissa marjoja jos ei niita ole tarkoitettu syotaviksi. Niista saa hiilaria kylla, mutta myos vitamiineja ja iloa elamaan.

Minun suosikkini ovat banaani ja karviainen.

Ne onkin tarkoitettu syötäviksi. Samalla, kun tallustellaan siellä sademetsässä lannevaatteessa tai siinä penissarvessa ja kärkytään sitä 3 kiloista apinaa, jonka metsästämiseen menee koko päivä miesporukassa. Musiikiksi tähän Kikka ja Apinamies.

Eivätkä ne marjat ja hedelmät olekaan oikeastaan se ongelma suurelle osalle ihmisistä. Vaan se kilon pasta-annos ja siihen kylkeen se kerma ja rasvainen kinkku ja päälle vielä parmesaanijuustoa. Saadaan kaikkea ihan helvetisti samalla, kun istutaan toimistossa 8 tuntia putkeen. Nälkähän tässä muuten tulee.......

16.02.2009 22:01

Tahvo Tohveli kirjoitti: metsästämiseen menee koko päivä miesporukassa. Musiikiksi tähän Kikka ja Apinamies.

Penissarviheimon miehille ehkä paremmin sopii YMCA.

17.02.2009 12:18

[quote]

[/quote]

Hyvat kombot sulla Tohveli!

17.02.2009 12:19

Tahvo Tohveli kirjoitti: [quote]Bunny B kirjoitti: Ja viela yksi asia; en tieda, miksi puissa kasvaa hedelmia ja pensaissa marjoja jos ei niita ole tarkoitettu syotaviksi. Niista saa hiilaria kylla, mutta myos vitamiineja ja iloa elamaan.

Ne onkin tarkoitettu syötäviksi. Samalla, kun tallustellaan siellä sademetsässä lannevaatteessa tai siinä penissarvessa ja kärkytään sitä 3 kiloista apinaa, jonka metsästämiseen menee koko päivä miesporukassa. Musiikiksi tähän Kikka ja Apinamies.

Eivätkä ne marjat ja hedelmät olekaan oikeastaan se ongelma suurelle osalle ihmisistä. Vaan se kilon pasta-annos ja siihen kylkeen se kerma ja rasvainen kinkku ja päälle vielä parmesaanijuustoa. Saadaan kaikkea ihan helvetisti samalla, kun istutaan toimistossa 8 tuntia putkeen. Nälkähän tässä muuten tulee.......
[/quote]

20.02.2009 11:54

Keho tunnustelee koko ajan missä mennään .
Jos esim. lopettaa kertaheitolla syömisen silloin keho varautuu pitämällä rasvasta kiinni . Samoin silloin kun harrastaa liikaa liikuntaa . Keholle se on viesti että ollaan luonnottomassa tilassa .

Tosin saattaa olla myös että sinulla on liikahappoisuutta kehossasi ja7tai hiivaa elimistössäsi .

Tiedä sitä . Voi olla muitakin syitä . Viestistä ei kaikkea selviä ...

www.alexojasti.fi

20.02.2009 16:25

Kyllähän jonkinlainen määrä hiilihydraattia kuuluu myös Heikkilän malliin, esim. marjoja painottaa kovasti.

Pekoni/sianrasva on vähän huono vertailu oliiviöljylle, kun niiden rasvahappoprofiili on niin kovin lähellä toisiaan. Molemmissa pääosin öljyhappoa (kertatyydyttymätöntä) ja loput sitten tyydyttynyttä ja monityydyttymätöntä kaikkein vähiten. Oliiviöljyn etu on kuitenkin sen sadat kasvikemialliset yhdisteet, joukossa erittäin tehokkaita antioksidantteja ja E-vitamiini. Kunhan se vain on kylmäpuristettua extra vergineä.

Sokeriaineenvaihdunnalle öljy + tärkkelys on parempi kuin voi + tärkkelys.

Kasvirasvojen yleistymiseen länsimaisessa ruokavaliossa kylläkin ajoittuu sydäntaudin voimakas väheneminen, minkä taustalla kylläkin voi olla vallan muitakin tekijöitä, ja luultavasti onkin.

23.02.2009 12:23

[quote]pien.enkeli kirjoitti: Valio voi 500 g normaalisuolainen

Ainesosat
Kerma, suola (1,4 %) ja hapate [/quote]

Aineosat
oliiviöljy

Nopeesti katsottuna toi valio voi 500g näyttää sisältävän 3 kertaa enemmän ainesosia kuin kyseinen kasviöljy. ;)

25.02.2009 15:22

[quote]eduardo kirjoitti: [quote]pien.enkeli kirjoitti: Valio voi 500 g normaalisuolainen

Ainesosat
Kerma, suola (1,4 %) ja hapate [/quote]

Aineosat
oliiviöljy

Nopeesti katsottuna toi valio voi 500g näyttää sisältävän 3 kertaa enemmän ainesosia kuin kyseinen kasviöljy. ;)

[/quote]

laitatko sinä sitten oliiviöljyä leivän päälle?

25.02.2009 15:27

[quote]

Tuo säästöliekki on sanana perkeleestä.... Onko tuo muuten pienoisenkeli vai pieni enkeli?

Niin, minä en oikein näe, miten elimistö voisi mennä säästöliekille vaikkei söisikään neljän tunnin välein. Se homma ei vain minusta toimi niin. Kiinteät protskulähteetkun siinä vaiheessa vielä luovuttavat aminohappojakin vereen.

Samoin tuo aineenvaihdunnan liikkeellä olo on vähän outo termi. Aineenvaihduntaanhan kuuluu kaikenlaista juttua ja se ruuan terminen vaikutus on yksi osa sitä. Mutta sekin on aika pitkälti kiinni siitä kokonaisenergiasaantimäärästä (järjetön sanahirviö..). Vaikkakin eri makroravinteilla on himpusti erilaiset termiset vaikutukset.
Mutta sitä säästöliekki-ilmiötä ei kannata minusta edes miettiä normaalin tallustelijan. Siinä vaiheessa, kun sillä on jo ihan oikeasti jotain konkreettista merkitystä, niin ollaan jo muutenkin aika heikoilla jäillä.

[/quote]

pieni enkeli lyhenteestä tulee :)

Enkä minäkään usko mihinkään säästöliekkiin, jos kerta saa kuitenkin niitä oikeita ravintoaineita ja jota olen tässä keskustelussa aiemminkin jo ottanut esille, mutta - noh mielipiteita on monia ja jokaisella on niihin oikeus :)

25.02.2009 16:02

laitatko sinä sitten oliiviöljyä leivän päälle?

Mhahahaha, syotko sina Heikkilan ohjeiden mukaan paljonkin leipaa? Kaikesta voi vaitella ja sita paitsi KYLLA, oliivioljya voi laittaa leivan paalle, on muuten tosi hyvaa.

25.02.2009 22:06

[/quote]

laitatko sinä sitten oliiviöljyä leivän päälle?[/quote]

Jep. Kaupasta saa sellaisia öljylle tarkoitettuja sumutinpulloja. Levittyy tasaisesti leivälle ja toimii pienen totuttelun jälkeen. Joskus olen muistaakseni amigan ruokalassa törmännyt oliiviöljy+pesto -seokseen jota sai sivellä sudilla leivälle. Olen myös kokeillut puristaa valkosipulia oliiviöljyyn ja laittanut leivän päälle ja kyllä maistuu.

26.02.2009 08:33

laitatko sinä sitten oliiviöljyä leivän päälle

Olen sumutellut rypsiöljyä leivälle muutaman vuoden. Eilen kokeilin oman levitteen tekemistä.
(Puolukka 3dl, kauralese 2dl, appelsiini 1 kpl, rypsiöljy 2 rkl). Tehosekoittimella mössöksi.

Tämän levitin lusikalla, mutta olisi voinut kääriä leivinpaperiin ja leikkailla sopivia siivuja.

Jotkut lähteet väittävät, että rypsiöljy on vähintääkin yhtä terveellistä kuin oliiviöljy. Koostumus voi olla vielä suotuisampikin....

26.02.2009 13:11

Ei levitetä vaan diapataan. Kaadetaan oliiviöljyä kuppiin ja dipataan leipäpala sinne (jos siis noudattaa Välimeren ruokavaliota eikä vähähiilihydraattista.) Valkosipuli sopii toki joukkoon erinomaisesti.

Ja saksalaiset käyttää sulatettua sian rasvaa, saa Helsingissä ravintola Zinnkelleristä ja se on hyyyyyvvääääääää!

(Runsas rypsiöljy aiheuttaa allergista ihottumaa ja eturauhassyöpää liian runsaan ALA:n vuoksi.)

27.02.2009 00:28

Voi örk, noi luumun mieltymykset on kummia. Mä en Schmalzia saa alas, en millään. Sitä käytetään kyllä vähän kovempanakin versiona, levitellään leivälle kuten voita. Ja kyllä täkäläiset siitä diggaa... Ja Schweinshaxe (tsekkaa www.marions-kochbuch.de/rezept/0530.jpg ) nautitaan Krusteineen kaikkineen! Hohhoijaa...

27.02.2009 14:26

En saanut linkkiä auki, mutta sian kylki ja potka kannattaa minusta ehdottomasti syödä nahkoineen. Isäni on asunut Puolassa viime vuodet ja syönyt näitä säännöllisesti -ja laihtunut! :-D

Googlen kautta löytyi tämä:

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.marions-kochbuch.de/rezept/0530.jpg&imgrefurl=http://www.marions-kochbuch.de/rezept/0530.htm&h=312&w=512&sz=22&tbnid=T3KwN5kUGQZ-VM::&tbnh=80&tbnw=131&prev=/images%3Fq%3DSchweinshaxe&hl=fi&usg=__TQLgmI2OCJrOHj3YHMGUHZRygXg=&ei=F9ynSd6KHIHG0AWc3sizAg&sa=X&oi=image_result&resnum=6&ct=image&cd=1

27.02.2009 21:50

Toimiikohan tämä linkki:

www.marions-kochbuch.de/rezept/0530.htm

28.02.2009 12:41

toimii!

01.03.2009 18:01

oih, olipa herkun näköinen. Saksaa en jummarra, joten jäi salaisuudeksi mitä kaikkea siihen reseptiin kuuluu.... käännös otetaan mielellään vastaan :)

01.03.2009 18:34

1 kg sianpotkaa
pippuria, suolaa
20 g sianihraa
1 sipuli
1 laakerinlehti
1 TL katajanmarjoja
1/2 TL neilikoita
1 TL sinapinsiemeniä
1/4 L vettä
1/8 L oluta
2 TL perunajauhoja

3 annosta - 425 Kcal /annos (mukaan ei ole laskettu nahkaa, rasvakerrosta ja luuta)

15 min valmistelu - 90 min yhteensä

Lämmitä uuni 200 asteeseen. Huuhtele ja kuivaa potka. Leikkaa ruutukuvio lihan pintaan. Mausta pippurilla, suolalla ja paprikalla. Kuumenna ihra (tai voi, jos kunnon "Schmalzia" ei ole citymarketissa saatavilla...) isossa paistopadassa ja ruskista potka kaikilta puolin rapeaksi (noin 10 min). Silppua sipuli ja lisää pataan. Lisää loput mausteet sekä päälle kiehuva vesi.

Työnnä pata uuniin ja paista uunin keskitasolla noin 60 min. Voitele paistia silloin tällöin oluella ja kääntele sitä, jotta se paistuu tasaisesti. Jos paisti tuntuu kuivuvan, lisää vettä.

Ota kypsä paisti ulos uunista ja tee kastike vedestä, oluesta, paistinliemestä ja perunajauhosta: Kiehauta vesi, olut ja liemi ja lisää joukkoon kylmään veteen sekoitettu perunajauho. Anna sakeutua, mausta suolalla ja pippurilla.

Tarjoa Semmelknödelien (sämpylämykyjen) tai vaikka Sauerkrautin (hapankaali) kanssa. Guten Appetit!

Vinkki: Kun käytte Münchenissä, Weißes Bräuhaus Marienplatzin lähellä tarjoaa herkullista Schweishaxea! Ein Muss kaikille lihansyöjille...

01.03.2009 21:03

Iso kiitos :) Ens viikolla halliin potkaa hakemaan...

kirjaudu sisään jos haluat vastata