Millaiset lenkkitossut?

79334
30. maaliskuuta 2004 15:57

Olen 38-v. nainen ja aloitin viime syksynä uudestaan hölkkäämisen muutaman vuoden tauon jälkeen. Tauko johtui mm. välilevyn pullistumasta, joka parantui ilman leikkausta ja nyt selkä on taas kunnossa.

Maratonista en haaveile, viikottain käyn hölkkäämässä ehkä 2-3 kertaa, ja kerralla juoksen 3-5 km. Olen nyt kuitenkin hankkimassa uusia lenkkitossuja ja ajattelin mm. tuon välilevyvaivan takia satsata ensimmäistä kertaa elämässäni ihan kunnollisiin tossuihin.

Minkälaiset lenkkitossut olisivat parhaat? Mitä kannattaa ottaa huomioon tossuja valitessa?

Vastaukset: 12

30.03.2004 16:58

.. pukkaamaan vaan!
Eli paitsi että tietysti testailet eri mallit, mitkä tuntuvat hyviltä, niin kannattaa hakeutua sellaiseen liikkeeseen jossa asiantuntija testaa jalkasi. Saatte selville oletko normaalisti askeltava vaiko pronatoiva vaiko kenties supivoiva juoksija; eli miten jalkateräsi liikkuu askelen aikana. Näille jokaiselle tyypille on tossun rakenteissa eroja. Myös jalkaterän leveys ja korkeus jne vaikuttavat. Kysele myyjiltä ja vaadi asiantuntevaa palvelua!
Mutta muista, että kaiken kukkuraksi tarvitaan myös roppakaupalla hyvää tuuria!
Terv. nimim. neljät hiertävät juoksutossut

30.03.2004 18:51

Kauppaan mennessäsi älä sano myyjälle, että tarvit hyvät mutta halvat kengät. Sellaisia ei olekaan.

Käytä kaupassa aikaa kenkien ostoon. Testaa eri merkkejä ja malleja. Hypi, pompi, kävele kenkien kanssa kaupassa.

Sijoita hyviin kenkiin. Koko vartalosi terveys lähtee sieltä kivijalasta.

30.03.2004 19:12

Itse testailen juuri pomppimalla, hyppimällä ja pyrähtelemällä kokeiltavat kengät jalassa kaupassa. Joissakin liikkeissä voi olla jopa "testialue" eli esim. pieni pätkä käytävää, jolla voi juosta ja ottaa tuntumaa kenkiin.

Kengät eivät tietenkään saisi puristaa, hölskyä tai hangata. Kallis hinta ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita hyvää kenkää, vaan jokaisen jalka kyllä kertoo, mistä tykkää. Omat lenkkarini ovat olleet hintaluokkaa 20-68 taalaa/euroa ja olen jättänyt monta kallista ja hyvämaineista lenkkaria ostamatta niiden epämukavuuden vuoksi. Omiin jalkoihin ovat istuneet parhaiten adidaksen ozweego, niken air imara ja asicsin gel-cumulus III. Imarat taisivat maksaa jotain kaksikymppiä ja olivat aivan loistavat. Eli kokeilemalla omansa löytää!

Testit siis kehiin, kuten tinsku ja White jo opastivatkin! :D

30.03.2004 21:04

Kiitos vastauksista!

Ensimmäiset testit on nyt sitten tehty, mutta ilman tossuja tulin vielä kotiin... Kuten osasin odottaa, ihan helppoa tossujen valinta ei tule olemaan, etenkään kun mulla on pitkä ja kapea jalkaterä, joka jo sinällään karsii monta tossumallia pois laskuista.

Parhaimmalta Intersportin valikoimista jalassa tuntui Asics Gel DS Trainer VIII joka tietenkin oli sieltä kalleimmasta päästä eli 159 eur. Täytynee käydä testailemassa muidenkin liikkeiden valikoimia ennen ostopäätöstä...

30.03.2004 22:47

Jos aikoo juosta muutaman kerran viikossa, niin kannattaa ehdottomasti hankkia kunnon tossut. Varsinkin asvaltilla juokseminen vaatii kunnon iskunvaimennuksen kenkiin. Ei kannata ostaa kenkiä, joiden ovh on paljon alle 100 euroa. Halvalla ei saa hyviä tossuja. Vaikka tosut tuntuisivat kaupassa sovittaessa mukavalta jalassa, niin se ei takaa että ne ovat hyvät jaloille pidemmällä lenkillä.

Kannattaa katsella lehdestä urheiluliikkeiden mainoksia, näin keväisin monella tossumerkillä on omia askelklinikoita, joissa asiantuntijat auttavat valitsemaan sopivat tossut. Tuolta löytyy ainakin Asicsin aikataulut: http://www.patrol.fi/asics.php?hid=80

03.04.2004 13:44

Joskus olen kuullut sellaisen neuvon, että hyvät juoksukengät "eivät tunnu jalassa miltään". Tämä väite on pitänyt paikkansa ainakin minun kohdalla. Sitä on vain vaikea selittää mutta sitten kun kohdalle osuu sellaiset kengät niin sen ymmärtää. DS trainereiden edellinen malli täytti tämän kriteerin minun kohdalla mutta nämä uudet eivät.

03.04.2004 17:10

Kannattaa sitäkin pohtia missä aikoo niillä lenksuilla juosta, pururadalla käyttöön tulevat eivät vaadi yhtä hyvää iskuvaimennusta kun kadulla käytettävät. Ihan hyviä vinkkejä voi saada jos vanhat lenkkarit on vielä siinä hapessa että ne kehtaa viedä näytille liikkeeseen, alan mies näkee niistä minkä tyyliseen käyttöön ja millaiselle tallaajalle on kengät tulossa.

Ihan kaikkea myyjän sanomaa ei kannata purematta niellä, tiskin takana voi olla joko ammattilainen tai sitten leveämmän leivän perässä sivubisnestä tekevä opiskelija, jonka tiedot lenkkeilystä perustuvat lukion liiksanmaikan opastukseen. Melko varmaa on sekin että myyjän mielestä kalliimmat kengät ovat ne sopivammat, mikä ei välttämättä ole koko totuus.

Nyt muuten taitaa olla jollain ketjulla (Intersport ehkä?) tarjous, jonka mukaan kengillä on 14 päivän tyytyväisyystakuu, jona aikana lenksut saa palauttaa jos eivät olekaan käytössä sopivat. Kannattaa kysellä!

03.04.2004 17:28

Jos myyjät antavat hieman ristiriitaista tietoa, niin kyllä sitä saa noista kenkäfirmojen ns. askelklinikoistakin.

Syksyllä olin Asicsin fysioterapeutin tsekattavana urheiluliikkeessä. Tuomio oli: löysät nilkat, matala holvikaari jne ---> ylipronaatiotuetut, kiertojäykät tossut, joissa kohtuullisen hyvä vaimennut (juoksen pääsääntöisesti pururadalla, n. 20-30 km viikossa).

Nyt sitten mielenkiinnosta menin Niken fysoterapeutin tutkailtavaksi Intersportiin. Kommentti: äkkiseltään kuulemma voisi suositella minulle hyvintuettuja kenkiä, mutta huolimatta jalkojeni asennoista on juoksuaskeleeni hyvä. En siis tarvitisikaan niin tuettuja kenkiä, vaan esim. Niken Air Pegasus riittäisi, jos vaan jalkaan tuntuu hyvältä. Eikä ole edes kalleimmasta päästä juoksukenkiä.

Tuo Niken fysioterapeutti (nimi tais olla Kaj Rinne) vaikutti asiantuntevalta ja käytti myös aikaa kohtuullisen paljon jalkojen tarkasteluun (seisoin tasajaloin, kyykin, välillä yhdellä jalalla ja kyykkyyn, matolla juoksua ja kävelyä, jalkapohjien syynäämistä), joten taidan siis luottaa enemmän hänen sanaansa.

Ei siis ihme, jos tavalliset myyjät antavat vaihtelevia suosituksia, kun samaa näköjään tekevät nuo kenkäfirmojen fysioterapeutitkin.

04.04.2004 09:50

maailmassa on kaksi asiaa joiden valinnassa ei kannata hättäillä: juoksukengät ja vaimo.

04.04.2004 13:09

"Sijoita hyviin kenkiin. Koko vartalosi terveys lähtee sieltä kivijalasta."

Voisiko kesäisin periaatteessa juosta ilman kenkiä? Olen miettinyt, että ihmisen jalkahan on hurjan pitkän evoluution tulos. Miksi me yleensä tarvitsemme kenkiä? Tietysti talvisin ne ovat hyvät olemassa ja suojaamassa jalkoja muutenkin vaurioilta, nauloilta ja koiran jätöksiltä.

Löysin äkkiseltään tällaisen : http://www.sportsci.org/jour/0103/mw.htm Humpuukia ?

04.04.2004 15:25

Mulla täsmälleen samanlaisia kokemuksia, kuin sinulla! Asicsin mies sanoi lyhyehkön urheiluliikkeessä tehdyn testin jälkeen, että tarvitsen pronaatiokengät.

Myöhemmin kävin Niken testissä, (itse asiassa taisi olla juuri sama Kaj Rinne) jossa tosiaan testi oli paljon laajempi ja perusteellisempi ja tuloksena oli, että minulla on normaali, neutraali askellus ja en tarvitse ylipronaationkenkiä.

Olen käynyt myös Adidaksen ja New Balancen testeissä, ja molemmista sama tulos kuin Nikeltä: ei tarvetta pronaatiokenkiin!

Muistaakseni Asicsella ei ole Suomessa lainkaan neutraaliaskeltajan kenkiä myynnissä Suomessa, joten pahasti haiskahtaa siltä, että meille suositeltiin pronaatiokenkiä vain siksi, että voisimme ostaa Asicset!

Niken Kaj Rinne päinvastoin veti pisteet kotiin olemalla puolueeton ja toteamalla, että hän voi testin perusteella suositella vain tietyn tyyppistä, askellukseen soveltuvaa kenkätyyppiä, mutta lopullinen valinta täytyy tehdä itse sen mukaan, mikä kenkä tuntuu itselle parhaalta.

Eli hieman varauksella noiin testeihin pitää suhtautua, ilmeisesti varsinkin Asicsin...

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 Ki
05.04.2004 08:28

Olin talvella Megasportin tiloissa olevassa OMT-klinikalla, jossa fysioterapeuttina oli juuri Kaj Rinne. Tunnin mittainen alaraaja analyysi maksoi noin 50€, mutta oli hintansa arvoinen. Suosittelen kaikille, joilla jaloissa ongelmia.

kirjaudu sisään jos haluat vastata