Miksi käyttää lisäravinteita?

711
12. toukokuuta 2001 00:00

Oletan, että aika moni täällä käyttää jotain lisäravinteita. Kertoisiko joku minulle, miksi? Ja muutenkin haluaisin tietää, olenko ainoa joka on oikeastaan niitä vastaankin?

Perustelen kantani näin: Ihminen on luotu liikkumaan, mutta ei liikaa. Keho ei jaksa loputtomiin, ja minusta sitä ei ole hyvä rukata jaksamaan lisäravinteiden avulla. Monet myös käyttävät lisäravinteita, vaikka en ymmärrä mitä hyötyä heille niistä oikein on. Tarkoitan nyt salilla silloin tällöin hyöriviä wannabe-treenareita, jotka siemaisevat protskupaukun treenin jälkeen ja hiilarijuomia tunnin treeninsä aikana, aina lehtien lukemisen välissä.

Eikö lisäravinteita kohtaan ole esitetty aiokamoisia syyöksiä ja osa todettukin oikeiksi?
Käsite "lisäravinne" on myös hiukan epäselvä minulle. Protskupaukut, rasvanpolttojuomat jne. ovat ymmärtääkseni niitä, mutta eivätkö vitamiini yms. valmisteetkin ole?

Oma käyttöni siis rajoittuu yhteen monivitamiini ja -hivenainepilleriin päivässä. Syön sen tavallaan varmuuden vuoksi (en ole varma riittääkö ruokavalioni kalsiumin, raudan tms. riittävään saantiin) Ja lääkärin kehotuksesta (huimaukseeni ei aikoinaan löytynyt varsinaista yksilöityä syytä, joten lääkäri sanoi että voisin kokeilla vitamiinien ja hivenaineiden saannin varmistamista, kun esim. hemoglobiini on minulla luonnostaan kovin matala.) Muuta en aio ruveta käyttämään.

Vastaukset: 9

12.05.2001 00:00

Kerron tässä oman syyni käyttää lisäravinteita.
Eli olen luonnostani täydellistä kestävyysjuoksijatyyppiä. Aineenvaihduntani on todella nopea ja lihakseni eivät kasva helposti tai vahingossa. Tarvitsen (oman kokemuksen perusteella) todella paljon ruokaa, jotta kasvaisin edes hiukan. Sellaista määrää ruokaa en pysty millään nielemään, proteiini-hiilarijuoman juominen on helpompaa ja mielestäni se myös imeytyy paremmin kuin vastaava määrä ruokaa.

Lisäksi käytän monivitamiinitabletteja, yleensä yhden päivässä, varmuuden vuoksi. Vesiliukoisia b-ja c-vitamiineja otan lisäksi hieman ylimääräistä. Eikös niistä ylimääräinen tule luontaisesti pois kehosta, eikä varastoidu? Kalaöljyä käytän kun budjetti sallii, samoin on glutamiinin kanssa. Proteiini- ja hiilarijuomat ovat kuitenkin tärkeimpiä lisäravinteitani.

Treenasin kolme ensimmäistä vuottani ilman lisäravinteita ja kasvoin noin kaksi kiloa pituuden pysyessä samana. Kun lisäsin proteiini- ja hiilarijuomat ruokavaliooni olen kasvanut kahdessa ja puolessa vuodessa lähes kaksikymmentäviisi kiloa, joista ainakin yli viisitoista lihasta, arvioisin lähemmäs kahtakymmentä. (dieetti alkaa, joten sen jälkeen saan tietää, mitä jäi jäljelle) Ellei sitten kesätyöt sotke reenejä...

Täytyy muistaa, että noiden viimeisten kahden ja puolen vuoden aikana olen myös oppinut paljon treenaamisesta ja levosta, eli ei tulokset pelkästään lisäravinteiden ansiota ole.

12.05.2001 00:00

Miksi lisäravinteita?

Vitamiinit - mineraalit - antioksidantit, on osoitettu monissa tutkimuksissa että nykyään ihmiset eivät saa kaikkia vitamiineja ruuasta / niiden tarve on kohonnut (joko ympäristön / urheilun seurauksena). Siksi pidän hyvää monivitamiini-mineraali valmistetta tärkeänä, ja jopa pakollisena.

Proteiini, jos tuntuu tarvetta lisäproteiinille markkinoilta löytyy käteviä ja hyvän makuisia vaihtoehtoja. Itse olen korvannut parin aterian proteiini lähteet heralla/maitoproteiinilla koska se on myös halvempaa.

Hiilihydraatit, itse en paljon käytä. Ainoa minne suosittelen tungettavan on palautusjuoma. Banaani ajaa saman asian, mutta maltodekstriini on halvempaa (ja mielestäni kätevämpää).

Rasva, kalaöljyä meistä tuskin kukaan saa tarpeeksi ravinnosta. Syitä tähän on useita, ihmiset eivät pidä kalasta, kala on kallista ja sitä on hankala valmistaa. Moni meistä ei saa muutenkaan rasvaa tarpeeksi, joten suosittelen lisäämään oliiviöljyä ruokien joukkoon.

Palautusjuoma on oiva vaihtoehto kovaa treenaaville. Useat tutkimukset (taas) osoittavat palautusjuoman hyödyt.

Tätä listaa kun tarkastelee niin näyttää siltä, että lisäraviteet voitaisiin käsittää hyvinkin osana ruokaa. Minä ainakin teen niin. Jätin tahallani kreatiinit, riboosit, tribulukset ja yms pois. Mitäs mieltä muut ovat? Kommentoikaa.

Suomessa on aivan selkeä lisäravinnefobia. Olen kuullut tapauksista, kun huippuyleisurheilijalle on tarjottu proteiinivalmistetta ja hän sanonut, että "Eikö nuo ole kiellettyjen aineiden listalla?".

13.05.2001 00:00

Tämä aihe selvästi kiinnostaa...

Joillakin ihmisillä treenaus ja ravinto ovat liian isolla sijalla elämässä. Tämä ei varsinaisesti kai liity aiheeseen, mutta milloin teistä jollakulla menee "liian kovaa". tarkoitan erästä tuttuani, joka urheilee, diettaa, elää melkein pelkästään erilaisilla pillereillä ja jauheilla, laskee kaloreita ja raataa itsensä loppuun, ottaa kofeiinitabun ja jatkaa vaan. Alan olla hiukka huolissani...

Minua edelleenkin ihmetyttää lisäravinteiden käyttö, vaikka sitä paljon jo perusteeltiinkin. Itse olen joskus kovan treenin jälkeisenä päivänä todella väsynyt, onko kyse siitä, etten ole palautunut kunnolla? Auttaako lisäravinteet palautumaan ratkaisevasti paremmin kuin tavallinen ruoka?

Ihmettelen mihin kerran viikossa salilla pieniä painoja heiluttelevat kaljamahaiset miehet tarvitsevat palautumis yms. juomia? Brassailuun, tunteakseen itsensä kunnon urheilijaksi vai mistä on kyse?

Pitäisikö minun käyttää lisäravinteita? En kyllä ajatellut ruveta niin tekemään, mutta mielipiteet kiinnostaa silti...

13.05.2001 00:00

Periaatteessa olen lisäravinteita vastaan. Kun treeni määrät pysyvät vakiona olen pärjännyt hyvin pelkällä monipuolisella kasvispainotteisella ruualla. Kuitenkin kovina treenipäivinä, ja jos vielä ruoka on ollut proteiiniköyhää varmistan riittävän proteiinin saannin heraproteiinilla. Lisäksi jos harjoitus on ollut niin kova, että on tullut "sammuminen" varmistan palautumisen alkamisen drinkillä, jossa on heraproteiinia, maltoa ja vähän sokeria.

Vitamiini- ja hivenainelisiä en normaalisti käytä, mutta nyt olen joutunut nöyrtymään koska flunssa on saanut yliotteen. Tänä keväänä olen harjoitellut erittäin kovaa ja määrät ja tehot ovat kasvaneet kesää kohti ja samaan aikaan on ollut välillä aika kova työstressi.

Treeni kulki huhtikuun alkuun asti hyvin, mutta sitten iski flunssa (edellisestä flunssasta kolme vuotta), flunssa kesti kaksi viikkoa ja kaiken lisäksi vielä uusi tämän viikon alussa ja nytkin kirjoitan toipilaana. Ilmeisesti infulenssavirus ei poistunut kokonaan elimistöstä ja harjoittelin kuukauden periaatteessa kipeänä. En tiedä olisinko pystynyt estämään flunssa kierteen monivitaamiinivalmisteilla, mutta joka tapauksessa, kun flunssa uusi, marssin apteekkiin ja vastaisuudessa käytän vitamiinivalmisteita kun lisään harjoittelua keväällä.

Lisäksi kipeenä harjoittelu sai aikaan sen, että Hb tippui kuukaudessa 160:stä 140:een ja koko ajan on pieni pelko jälkitaudeista.

Kuitenkin mielestäni harjoittelu menee aina liian pitkälle, jos kroppa ei kestä rääkkiä tavallisella terveellisellä ruokavaliolla. Tärkeintä olisi mielestäni kyetä asettamaan tavoitteen sellaisiksi, että ne voi saavuttaa ilman pillereitä. Kroppaa olisi opittava kuuntelemaan ja olisi uskottava, että väsymys ja huono olo eivät ole laiskuutta, vaan merkki että ruumis tarvitsee lepoa.

Vaikutan varmasti sekavalta, koska toisaalta saarnaan kohtuullisen luonnollisen kuntoilun puolesta ja toisaalta itse rääkkään kroppaani ehkä liikaa. Ristiriita johtuu varmasti siitä, että olen kuntoilijan ja kilpaurheilijan välimuoto. Suomen kärki ei olisi lajissani kovin kaukana. Välillä haluisin koittaan pystynkö saavuttamaan kärjen ja välillä taas kysyn itseltäni, miksi minun pitäisi saavuttaa kärki?

14.05.2001 00:00

Ihmistä ei ole luotu mihinkään. Ihmisellä on tiettyjä ominaisuuksia joita voidaan muuttaa syömällä tietyllä tavalla.

Ihminen jaksaa paremmin jos se syö. Joku voi tietenkin olla sitä mieltä että sellainen toiminta ei ole oikein, koska se parantaa suorituskykyä.

Syödä voi monella tapaa. Jotkut tavat ovat toisia parempia jonkin asian suhteen. Esim proteiiniton dietti hajottaa lihaksia. Tähän verrattuna proteiinipitoinen dietti parantaa suorituskykyä. Onko se siis pahasta?

Toinen dieetti voi sisältää huomattavasti proteiineja ja näin ollen heikentää suorituskykyä, mutta kohtuulliseen proteiinin määrään verrattuna se on ilmeisesti parempi koska se ei paranna suorituskykyä.

Jokin dietti voi pitää sisällään paljon tyydyttyneitä rasvahappoja ja olla pahaksi verisuonille. Tähän verrattuna jokin toinen dietti jossa on kohtuullisesti näitä rasvahappoja parantaa suorituskykyä. Onko se pahasta?

Jo dietti voi pitää sisällään maitosokeria jota joku ei pysty kunnolla hajottamaan. Tähän verrattuna hylapitoinen dietti parantaa suorituskykyä. Onko se pahasta?

Itse käytän proteiinia, hiilareita ja rasvaa. En näe siinä mitään pahaa. Käytän myös kaiken maailman vitamiinejä ja hivennäisaineta ja mitä kaikkea muuta satunkaan ruuasta saamaan. Sitä en ymmärrä, että miten jonkin tuotteen laittaminen purkkiin tekee siitä jotenkin erikoista?

Mitä mieltä olette muuten jauhoista? Kuka käyttää ja miksi? Itse käytän mm. venhäjauhoja. pyrin kuitenkin lopettamaan koska se ei ole luonnollista ;-)

14.05.2001 00:00

Palautumiskyky vaihtelee eri ihmisillä todella paljon. Eräs kaverini treenaa 6-7 päivänä viikossa, ei nuku kuin 5-6 tuntia yössä, ei käytä lisäravinteita, ja kasvaa silti. Hän on uskomaton geenihirmu verrattuna minuun.Itselläni palautumiskyky on sieltä huonommasta päästä. En palautunut koskaan kunnolla ennen lisäravinteiden käytön aloittamista. Nykyään olen silti joutunut lisäämään lepopäiviäni siten, että niitä on viikossa 2-3. Olen llöytänyt itselleni sopivan määrän lepoa ja lisäravinteita, tulokset puhuvat puolestaan. En voi laskea parantuneita tuloksiani pelkästään kummankaan osa-alueen piikkiin, kyllä se on kokonaisuus, joka ratkaisee.

Tuskinpa tavallinen kuntoilija paljon hyötyä saa lisäravinteista, mutta kyllä niistä voisi olla hyötyä tasapainottamaan ruokavaliota, jos se ei ole muuten kunnossa.

Mietin usein, kuinka hyvin kaverini kehittyisi, jos lepäisi ja söisi yhtä hyvin kuin minä. Saattaisi hyvinkin pärjätä vielä joskus kehonrakennuksessa.

Itselläni muuten sairaudet ovat vähentyneet lisäravinteiden käytön alettua, vaikka ulkoilu ja aerobinen treeni on vähentynyt selvästi lopetettuani juoksuharrastuksen. Vielä viisi vuotta sitten hemoglobiinini oli yli 180, nyt laskenut sinne170:n tienoille.

15.05.2001 00:00

Eli ""Miten jonkin tuotteen laittaminne purkkiin tekee siitä jotenkin erikoista?""

Olen itsekin ollut joskus todella epäilevä lisäravinteisiin nähden. Tuo koko nimi on itseasiassa luotaan työntävä. Ymmärrän hyvin, että ihmisillä on ennakkoluuloja, mutta asiaan tutustuminen varmasti muuttaa mielipiteitä.

25.11.2001 00:00

Jos haluaa treenata kovaa on paljon helpompi ottaa joitakin ravintoaineita lisäravinteiden kautta, sillä ei ole hyvä asia jos luusto ja muu elimistö kärsii kovan treenin vuoksi. Itse käytän Fast kreatiinia, koska luotan suomalaisiin lisäravinteisiin. Jos jollakin on hyviä omakohtaisia kokemuksia L-Glutamiinista, toivoisin hänen kertovan minulle niistä, sillä olen itse ajatellut kokeilla kyseistä valmistetta. Lisäravinteiden tarve riippuu aina tavoitteista. Tsemppiä treeneihin kaikille!

26.11.2001 00:00

Olen käyttänyt glutamiinia noin parin vuoden aikana, aina kun rahatilanne on sallinut. Käyttämäni tavara ei ole puhdsata L-glutamiinia, vaan valmisteessa on glutamiinia joku 20% ja loput jotain aivan täytettä. (ilmeisesti hydrolysoitua proteiinia, en just nyt muista)

Sinä aikana, kun olen sitä käyttänänyt, olen plautunut mielestäni paljon paremmin treenistä. Lihaskipuja on ollut vähemmän, jne. Mutta minulle tärkein vaikutus on ollut se, että olen sairastellut paljon vähemmän, kuin koskaan aikaisemmin. Olen aina ollut helppo sairastelemaan, mikä on tietenkin haitannut treenejä ja kehittymistä paljon. Nykyään pystyn treenaamaan paljon paremmin...

Uskon tämän vaikutuksen olevan suurelta osin glutamiinin ansiota. Toki muitakin muutoksia olen treeniini/ruokavaliooni tehnyt, mutta uskon tämän olevan tuntuvin muutos.

Mistähän muuten saa halvimmalla puhdasta L-glutamiinia? Mitä akonan käyttää? Entä muut?

kirjaudu sisään jos haluat vastata