Mehiläisen sairaaladieetti

58771
15. elokuuta 2003 08:00

1 pv
AAMIAINEN: kahvia ilman sokeria
PÄIVÄLLINEN: 2 keitettyä munaa, vähän suol. pinaattia (tai tuoretta kurkkua)
ILALLINEN: 1 iso grillipihvi (ei koko aikana sianlihaa), vihreää salaattia ja kaikenlaisia hedelmiä (kuinka paljon tahansa)

2 pv
AAMIAINEN: musta sokeriton kahvi, 1 iso sämpylä
PÄIVÄLLINEN: 1 iso pihvi, vihreää salaattia ja kaiken sortin hedelmiä
ILLALLINEN: keitettyä kinkkua (taui kalkkunaa)

3 pv
AAMIAINEN: musta sokeriton kahvi, 1 iso sämpylä
PÄIVÄLLINEN: 2 keitettyä munaa, salaattia, tomaattia
ILLALLINEN: keitettyä kinkkua

4 pv
AAMIAINEN: musta sokeriton kahvi, 1 sämpylä
PÄIVÄLLINEN: 1 keitetty muna, porkkanoita raakana tai keitettynä, juustoa (esim. emmental)
ILLALLINEN: hedelmiä, luonnon jogurttia (0,5l)

5 pv
AAMIAINEN: porkkanoita sitruunamehun kera ja mustaa kahvia
PÄIVÄLLINEN: höyrytettyä kalaa ja tomaattia
ILLALLINEN: 1 pihvi, vihreää salaattia

6 pv
AAMIAINEN: musta sokeriton kahvi, 1 sämpylä
PÄIVÄLLINEN: grillattua broileria (ilman nahkaa)
ILLALLINEN: 2 keitettyä munaa ja porkkanoita

7 pv
AAMIAINEN: tee+sitruunamahua, ei sokeria
PÄIVÄLLINEN: 1 grillipihvi, hedelmiä
ILLALLINEN: vapaasti mitä ikinä haluat

8 pv
dieetti alkaa alusta taas viikoksi, sen jälkeen tavallinen ruokailu.

Mikäli dieettiohjeita noudatetaan kirjaimellisesti, laihdutaan näiden 2 viikon aikana 9 kg.

Dieetti aiheuttaa aineenvaihdunnan muutoksia, joiden seurauksena ei lihota uudestaan 3 vuoden aikana.

Koko dieetin aikana juodaan paljon kivennäisvettä (n. 3 litraa/pv)

EI ALKOHOLIA

Toim. huom. Just joo, uskoisko tuota... ;-)

Vastaukset: 50

15.08.2003 11:50

"Dieetti aiheuttaa aineenvaihdunnan muutoksia, joiden seurauksena ei lihota uudestaan 3 vuoden aikana."

Tämä lienee uskomattominta sontaa mitä on vähään aikaan silmiini sattunut. ;-)

15.08.2003 12:44

Treenailu voi olla sillon kaukanen haave jos pelkällä kahvilla pitää pinnistellä päivälliseen?

15.08.2003 13:14

Voisitko boosti kertoa mistä oikein löysit tämän ohjeen? Nimittäin jos Mehiläisen sivuille löytyy tälläistä bs:ää niin voi vaan kuvitella mikä on firman ammattitaito.

650g päivässä tippuu paino? Just joo...

15.08.2003 14:25

Heh... emmä tiedä mistä ne ihmiset näitä kaivaa. Vaimo kantoi duunista jossa muijat uskoo tähän kuin ylösnousemukseen.... /nauraa/

15.08.2003 15:43

en mä ny ihan sonnaks tota alkais haukkumaan heti kättylyssä. Olen nimittäin kuullut villejä huhuja, että kun sairaalaan saapuu sydän potilas, joka täytyisi leikata, mutta siihen ei pystytä koska henkilö on yksinkertaisesti liian lihava. Näille henkilöille on tähän asti määrätty tuollainen dieetti ja kahden viikon päästä ne on voitu leikata.
Oikaiskoon se joka varmasti tietää !!!

15.08.2003 15:51

Tää on maailman vanhimpia huuhaadieettejä. Ja oikeasti ei tosiaankaan minkä sairaalan koskaan käyttämä. Muistan kun jo yli 10 vuotta sitten yksi lukiokavereistani laihdutti tällä. Sairastuikin sittemmin bulimiaan...

Joo ja ne kilot ainakin sillä tulivat heti takaisin... :-)

Sairaaloissa jengiä laihdutetaan käsittääkseni mm. noilla VLCD-valmisteilla ja muilla vähän kehittyneemmillä muodoilla.

15.08.2003 19:04

Näkikö muuten kukaan erään sanomalehden Halme-lööppiä: "Halme nyt" ja yllä jotain, että "Laihtui sairaalassa 10 kiloa"...

Tuli heti mieleen, että jahans, siitä saa taas joku kuningasidean laihdutukseen...

15.08.2003 19:40

"Näkikö muuten kukaan erään sanomalehden Halme-lööppiä: "Halme nyt" ja yllä jotain, että "Laihtui sairaalassa 10 kiloa"...

Manki, no tosiaankin näin ja kuvan voitte käydä kattoo iltasanomien sivuilta. Eihän miestä tunnista entiseksi. Mutta eipä hänelle liene temppu eikä mikään saada menetetyt takaisin, paitsi lihasten tilalle taitanee tulla rasvaa.
Mutta eiköhän se hengissä pysyminen liene sitä olemusta tärkeämpi?

18.08.2003 07:46

Jos vaimo oikeesti uskois tällaisiin, tuskin olisimme edes naimisissa ;-)
Nimimerkillä : I married the brains, not the body.

18.08.2003 09:42

Lähellä ketodieettiä, joten nopea painonpudotus sinänsä mahdollinen (ehkä 3-4 kg realistisempi?), mutta tuo aineenvaihdunnan muutos kolmeksi vuodeksi tuntuu kyllä epäuskottavalta. Tunnetuin ketodieettiguru Atkins on mieltä, ettei aineenvaihdunta muutu koskaan vaan on mikä on, jotkut muut ovat optimistisempia, ja uskovat, että haiman taipumus insuliinin ylituotantoon saattaa rauhoittua jos jatkaa vuoden tai jotakin sinne päin, jolloin hiilihydraattien sieto paranisi.

Itse olen ollut ollut ketodieetillä kahdeksan kuukautta ja sen jälkeen loivennetulla (pois ketoosista) kaksi, enkä valitettavasti havaitse aineenvaihdunnan muuttuneen, paino on kyllä tullut alas kohta 16 kg ja suunta on yhä alas eikä ylös.

Maitotuotteita tuossa dieetissä on vähänlaisesti, vaihtaisin itse tuon sämpylän piimään, jugurttiin, juustoon tai palkokasveihin.

18.08.2003 12:57

Siis tarkoitetaanko tässä päivällisellä lounasta ja illallisella päivällistä? Vai mihin aikaan noita ruokia siis pitäisi syödä? Ettei joku teini nyt innostu sinnittelemään kahvilla kahdeksaa tuntia ;-)

18.08.2003 13:36

Tuo etenkin pisti silmään..dieetti on yksipuolinen ja tylsä ja edellyttää tarkkaa seuraamista...Tällaiset dieetit eivät yleensä takaa mitään pysyvää painonpudotusta. Pudonneesta painosta suurin osa on vettä ja palautuu melko pian kun tämä kuuri on loppunut. Siis, jos nämä toimisivat niin olisiko täällä enää lihavia ihmisiä. Kyllä se vaan niin on, että pysyvästi ruokatotumuksia korjaamalla ja säännöllisellä liikunnalla saadaan pysyviä tuloksia aikaan.
Ei se loppujen lopuksi ole edes ankeaa, päinvastoin. On helpomi pikkuhiljaa omaksua oikeat ruokailutavat ja liikunta osaksi elämä kuin harrastaa kitukuureja.

Nämä hömppädieetit vetoavat niihin jotka haluavat mahdollisimman pienellä vaivalla paljon aikaan.
Jojo-laihdutus on sitäpaitsi kaiketi vaarallistakin.. Lihasmassa pienenee ja läskin osuus kasvaa...aineenvaihdunta hidastuu ja oravanpyörä on valmis.

18.08.2003 14:21

Siis nimenomaan tämä oli esimerkki niistä hömpötyksistä joita ämmättenlehdet on pullollaan aina aika-ajoin. Älkää vaan luulko että mä tosissani tämän tänne lykkäsin ;-)

18.08.2003 14:55

Tämähän on naistenlehtien vakioaihe kolme kertaa vuodessa eli joulun jälkeen (kinkkujumppa), ennen kesälomia (bikinikuntoon) ja kesälomien jälkeen (miten päästä eroon kesäkiloista).

Itse asiassa liikunta- ja laihdutuskauden alkamisen huomaa myös tämän palstan aiheista. Pyydetään laskemaan kaloreita ja tekemään ohjelmia. Ja hyviä neuvojahan täältä yleensä saakin.

19.08.2003 13:31

Ja saman ilmiön havaitsee saleilla myös kolme kertaa vuodessa ;-) Ensin tammikuussa sulatellaan kinkkua, sitten huhtikuussa havahdutaan lähestyvään kesään ja loppukestästä annetaan kesäkiloille kyytiä. Joopa, kohta on taas tilaa treenata..

19.08.2003 14:53

Vaikuttaa kiinnostavalta dieetti-uutuudelta mutta pahus kun maha ei kestä kahvia!

prode

04.04.2008 00:51

Suhtaudutte turhan skeptisesti aiheeseen. Olin viikon kuurilla ja laihduin 6 kiloa. Eikä ole tullut takaisin. Lopetin kuurin kesken siitä syystä että pelkäsin laihtuvani liikaa liian nopeasti. Toimii ihan aikuisten oikeasti, kun muistaa nauttia kahvin kanssa sokeria ja pinaattia silloin kun pinaattia kehotetaan syömään, ei mitään kurkkua. Vaikka se maistuukin ihan mullalta.:D vyötäröstä lähti 6,5cm. Ehkä olisikin tullut takaisin jos olisin alkanut heti syömään herkkuja, mutta dieetin jälkeen pelkkä ruoan haju etoo. Vannon.

04.04.2008 08:58

Hienoa ja onneksi olkoon onnistumisesta! Kauanko tästä on aikaa?

11.04.2008 14:01

Ketoosi vähentää ruokahalua.

13.04.2008 19:20

Kylläpä voin kertoa, että tämä dietti toimii! En ole itse kokeillut mutta tuttava kokeili ja sai (en muista montako kiloa) painoa pois. Tuossa on mietitty kaikki ravintoaineet tarkkaan, joten on erittäin tärkeä noudattaa orjallisesti joka päivä tuota ohjetta. Jos yhtenä iltana esim. käyttää alkoholia, niin en usko, että tulee tuloksia. kokeilkaa ihmeessä jos ette usko. Ei tuo 2 viikkoa nyt niin pitkä aika elämästä ole uhrattavaksi.

14.04.2008 13:59

..orjuuttavien kuurien kanssa? Parempi kerralla opetella kunnollinen, itselle sopiva ruokavalio, jota voi muunnelmineen noudattaa lopun elämäänsä!

nimim. BMI kuudentena vuonna edelleen 21 (lähtö 27 -19 kg)

22.09.2008 14:40

Jep,kyllä tää vaan toimii jos riittää"munaa".Dieettiä on tosiaan noudatettava kirjaimellisesti.Itse vedin koko kax viikkosen v.97 ja tipahti melkein 9kg.Kaveri oli samalla kuurilla ns.tukena ja pudotti 6kg,eikä sillä enempää ylimääräistä tainnut ollakkaan..Yhden viikon olen kerran ollut kuurilla,että sain ylimääräiset nesteet pois..Juuri tänään aloitin kax viikkosen,kun vaaka näytti aivan liikaa!Katsotaan miten käy tällä kertaa,kun ikääkin on tullut lisää ja sekin vaikuttaa aineenvaihduntaan,kai..mutta yritys hyvä kymppi!

22.09.2008 18:04

Ns. ihmedieetit, joihin tämä "mehiläishommakin" kuuluu, saattavat auttaa runsaasti ylipainoisia pääsemään laihdutuksessaan alkuun.

80-90% pudonneesta painosta on nestettä, lihaskudosta ja kuonaa. Tämä johtuu siitä, että kehon rasvojen poltto energiaksi on hidas prosessi. Maksimissaan rasvaa palaa kehosta noin sata grammaa päivässä eli kolmisen kiloa kuukaudessa.

"Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee". Tämä pätee kaikkiin dieetteihin. Järkevällä elämäntapojen muutoksella päästään pysyvämpiin tuloksiin. Ei tulisi puhua dieetistä, vaan ruokavaliosta ja terveistä elämäntavoista.

Mihin ihmeeseen teillä nuorilla on kiire...tiedustelee 59-vuotias Arthuro,

PS. Menetin vakavan sairauden vuoksi aikoinaan (v. 1999) 20 kiloa melkein pelkkää lihasta parissa kuukaudessa - söin niukasti ja olin vuodelevossa...olin "dieetillä".

23.09.2008 14:22

Miksi et laita jatkuvaa perussyömistäsi kuntoon niin että painoa ei tule likaa? Tuommoinen kuuriluontoinen laihduttelu ja takaisin taas lihominen ei ole hyväksi.

Muuten tää ketju on jo ihan henkilöhistoriaa...
:-D (kohta kuusi vuotta täynnä, edelleen ilman takaisin hiipineitä kiloja)

24.09.2008 11:09

Nooh,tää on nyt tosiaan toka kerta kun vedän tän kuurin läpi..perussyöminen..joo..11.vuoden aikana kerran vetässyt viikon tätä.Oon vaan huomannut,et jos mulle tapahtuu jotain todella paskaa,esim.läheiseni kuolee tms.niin lihon..mulla on paino heitellyt nyt 5.v laidasta laitaan..rasittavaa.Kai tää on myös jotain kokeilua itsekurista..mut ei mun tartte puolustella itteäni jokainen valitsee itse mitä tekee.3kg tipahtanut kahessa päivässä..

0000 0000 0000 2270ca89b1ca9307a37c3fbb871cf433d45ee8872742b345ae57d57c45681f8d kti
25.09.2008 07:59

aloitin tämän dietin pari päivää sitten. saa nähä miten äijän käy. lähtöpaino 88kg ja tavoite alle 80kg näin alkuun ...

25.09.2008 11:53

Erittäin matalaenergiset dieetit (VLCD)- reippaasti jopa alle perusaineenvaihdunnan - on tarkoitettu vaikeasti ylipainoisille (BMI yli 35) ja sairaalloisen lihaville (BMI yli 40) ihmisille joiden rasvaprosenttikin on yleensä yli 40.

Järkevällä ja monipuolisella ruokavaliolla, joka sisältää hieman alle kulutuksen energiaa pääsee aivan riittäviin tuloksiin. Esimerkiksi parin kilon pudotus kuukaudessa tekee vuodessa 24 ja kahdessa vuodessa 48 kiloa.

No, tehköön jokainen kuten lystää. Minä en tuollaisille "ihmedieeteille" itse ryhtyisi enkä myöskään yli 40 vuoden kuntoilukokemukseni pohjalta niitä kenellekään kuntoilijalle suosittele.

Hyviä syksyisiä päiviä itsekullekin - t. Arthuro

http://www.kuntoguru.com
http://kuntoguru.blogspot.com

25.09.2008 12:05

Olen täysin samaa mieltä Arthuron kanssa. Tuollaiset dieetit on täysin hulluutta lukuunottamastta näitä erittäin vaikeasti lihavia ihmisiä, joille sille voi olla jonkinnäköinen peruste hetkellisesti.

Näillä dieeteillä saadaan aikaiseksi erittäin tehokkaasti lihaskato. Kuka haluaa laihduttaa lihaksiaan? Lisäksi näiden "tehodieettien" jälkeen kun palataa normi ruokavalioon, lihotaan takaisin ja rasvamassa kasvaa entisestään heikentyneen perusaineenvaihdunnan takian lihasmassan menetyksen takia. Aivan järjetöntä.

Mihin on kiire? Järki käteen ja terveelliset elämäntavat kunniaan :).

25.09.2008 14:18

Lisäksi näiden "tehodieettien" jälkeen kun palataa normi ruokavalioon, lihotaan takaisin ja rasvamassa kasvaa entisestään heikentyneen perusaineenvaihdunnan takian lihasmassan menetyksen takia. Aivan järjetöntä.

Jep, samaa mieltä - ja vieläpä (kerrankin) oikein kokemuksen kautta. :)

Olen nimittäin tehnyt tuon dieetin kerran (en muista enää miksi) olisiko ollut opiskeluaikoina, ehkä 2003 tai jotain. Hyi hel**tti!

Kahteen viikkoon en voinut harrastaa minkäänlaista liikuntaa (ajankuluksi kävin kävelyllä, mutta esim. astangajooga oli parin kitupäivän jälkeen liikaa, en vaan jaksanut tuntia).

Lopputulos oli se, että kyllä - paino putosi 2 viikon aikana paljon, nesteitä lähti ehkä 6-7 kiloa. Muistan kuurin loppuneen perjantai-päivänä, ja illalla aloin sitten syödä normaalisti ..

.. ja maanantaina kaikki kilot olivatkin jo tulleet takaisin.

Oikeastaan kuurin jälkeen tuli vielä muutama extrakilo lisää, koska kahdessa viikossa ehtii kuitenkin kitumaan itselleen melkoiset nälät ja ruokahalun.

Ei tuota voi suositella kenellekään. :P Nesteet lähtee, mutta keho on toimintakyvytön, treenaaminen pitää jättää pariksi viikoksi kokonaan, ja kuurin jälkeen mielessä on vain se, että "menipä 2 viikkoa hukkaan, turhaan kärsiessä".
Ikimaailmassa en tuollaista enää tee. En muista, mikä tuolloin oli kokeilun syy. Varmaan vaan se, että halusin kokeilla, jotta voin olla siitä jotain mieltä. :)

26.09.2008 10:11

Tämähän oli aikoinaan boostin liikkeelle laittama vitsi. Asia selviää kun vilkaisee ketjun aikaisempia viestejä. Sairaaladieettejä toki on joka lähtöön, kaikki yhtä älyttömiä.

Mutta asiallisesti: kuten arthuro viisaasti tuumasi, ovat VLCD-dieetit hyväksyttäviä vaikeasti ylipainoisten laihdutuksessa. Laihaläskit ja muut ortorektikot eivät niistä pääse hyötymään juurikaan.

Olen itse tekemisissä aiheen kanssa ja autan laihdutuksessa alkuun henkilöitä, joilla voi olla jopa 60 kilon ylipaino ja rasvaprosentti 50%. Tällaisen henkilön kohdalla puoli kiloa viikossa on turhaa hidastelua. Nopeasti painoa alas 10-20 kiloa ja sitten rauhallisempaan tahtiin.

On silkkaa hurskastelua esittää naistenlehti-ideologioita puolen kilon viikkovauhdeista ihmisille, joiden sydän pettää heti polvien jälkeen ylipainon seurauksena.

On toki järkevää opetella terveelliset elämäntavat. Sen aika on sitten, kun pystyy nousemaan portaat omin avuin.

Tällä foorumillahan suurimmalla osalla "paino-ongelma" tarkoittaa sitä, etteivät vatsalihakset erotu vastavalossa. Jos joku höyrypää laihduttaa pikadieetillä 6 kiloa viikossa ja sitten lopettaa, voi taata, että kilot ovat viikossa takaisin.

Ylipaino on vaikea asia paitsi fyysisesti, myös henkisesti, ja mielestäni dieettien ohella ja lisäksi pitäisi ymmärtää ottaa ihminen kokonaisvaltaisesti huomioon. Harvoin syödään nälkään ja ravinnonpuutteeseen. Yleisemmin syödään tunteella ja ritualistisesti.

Pitäisikö keskustelua kääntääkin siihen suuntaan, millaisella mielenmuutoksella voisi ylipaino-ongelmaa hoitaa?

26.09.2008 12:21

Monilla vaikeasti ylipainoisilla myös mm. Atkins on toiminut erittäin tehokkaasti, lihasta säästävämmin ja sallivammin säännöin.

26.09.2008 12:33

Chihuahua kirjoitti: Tämähän oli aikoinaan boostin liikkeelle laittama vitsi. Asia selviää kun vilkaisee ketjun aikaisempia viestejä. Sairaaladieettejä toki on joka lähtöön, kaikki yhtä älyttömiä.

Joo, huomasin toki sen. :) Vitsiä ei sen sijaan mielestäni ole se, että näillä ihmedieeteillä myydään aika monen naistenlehden irtonumeroita pitkin vuotta (rantakausi, kesän jälkeen, pikkujoulukausi, uudenvuodenlupakset).

Toki artikkeleissa kerrotaan, että kyse ei ole pysyvästä painonpudotuksesta jne, mutta liian monesti väitetään, että "pikadieetti saattaa toimia alkusysäyksenä kestävälle painonpudotukselle". Ja SE on tosi bullshittiä.

Toki ymmärrän hyvin heitä, jotka tällaisia kokeilevat siinä toivossa, että ensin lähtee 7 kg pois alta häiritsemästä, ja vasta sitten aloitetaan ns. terveellinen laihdutus. Kuulostaa houkuttelevalta, toki, mutta näinköhän onnistuu.

13.02.2009 14:38

no aattelin nyt vaa kokeill itsekkin kun kaikki tätä mainostaa...saa nähdä sitten

15.02.2009 09:20

mariiijja kirjoitti: no aattelin nyt vaa kokeill itsekkin kun kaikki tätä mainostaa...saa nähdä sitten

Kannattaa ehkä lukea läpi nuo kommentit :)

21.08.2009 11:35

Tätä keskustelun kohteena olevaa dieettiä
- sairaaladieetti - on arvosteltu nyt eri kanteilta ja eri perusteilla luultavasti siksi ettei arvostelijoilla ole ollut asiasta kummempaa näkemystä.

Ns. "ihmedieetit" perustuvat siihen, että ruokavaliosta karsitaan yksipuolisesti pois jotain ja keskitytään esimerkiksi syömään kaalisoppaa tai näkkileipää mikä on jo defaulttina epäterveellistä ja pidemmän päälle kestämätön tapa syödä.

Tämän dieetti taas kattaa koko "perinteisen ruokapyramidin" proteiineja tai hiilihydraatteja unohtamatta. Nälkä ei tule vaikka aivan tolkuttoman tylsää tällaisella safkalla on olla kaksi viikkoa. Se on totta.

Itse en kuulu niihin ihmisiin jotka jaksavat miettiä linjojaan pitkin vuotta vaan pudotan silloin tällöin kertyneitä kiloja jonkin verran pois.

Tämä nimenomainen sairaaladieetti toimii tarkoitukseen loistavasti ja on ollut painonpudotukseni kulmakivi jo vuosia.

Kiloja lähtee viikossa se 4-6 ja kahdessa viikossa 7-9 riippuen vähän siitä paljonko lähtöpainossa on nestettä ja kuinka natsi jaksaa itselleen olla.

Takaisin näistä tulee 2-3 heti ja loput sitten pidemmällä aikavälillä.

Olen iloinen siitä että olen tähän ohjeeseen törmännyt oli sitten terveysnatsit asiasta mitä mieltä hyvänsä. Yli 7kg pudotus tässä ajassa on paljon eikä aivan heti tule takaisin.

21.08.2009 13:54

Tämä nimenomainen dieetti toimii tarkoitukseen loistavasti ja on ollut painonpudotukseni kulmakivi jo vuosia.

Ja jos et ollenkaan antaisi painon nousta dieettien välillä, niin ei tarvitsisi laihduttaa. Siinä olisi sellainen "ihmedieetti" että oksat pois.

21.08.2009 18:34

Cygnus X kirjoitti:Tämä nimenomainen dieetti toimii tarkoitukseen loistavasti ja on ollut painonpudotukseni kulmakivi jo vuosia.

Tämä lause on aika turha, jos hallitset painonhallinnan ja ymmärrät sen merkityksen.

Kyllä painoa saa pudotetettua hyvinkin helposti esim. juuri tällä sairaaladieetillä tai millä tahansa höpö höpö dieetillä. Voisiko mitenkään ajatella hallitsevansa sitä painoaan ja kehoaan. Ei se vaadi mitään tolkutonta kyttäämistä, järjetöntä määrää liikuntaa tai todella tiukkaa ruokavaliota. Se vaatii tutustumista ravitsemukseen, liikuntaan, oman kehon toimintaan ja kehonsa kuuntelemiseen. Vaikeaa... vai onko sittenkään ;).

22.08.2009 08:37

Voisiko mitenkään ajatella hallitsevansa sitä painoaan ja kehoaan. Vaikeaa... vai onko sittenkään ;).

Joo, onhan se puusta katsoen helppoa huudella mutta kun tästä juuri on kyse. Kun en osaa sitä hallita niin säännöllinen kilonpudotuskuuri on ainoa tapa päästä näistä ylimääräisistä nesteistä jne. eroon. Varsinkin lomien jälkeen.

Eikä itsekuri toimi ellei ole selkeää ohjetta minkä kanssa toimia. Sairaaladieetissä on selkeät pelisäännöt. Näin kun syöt niin paino putoaa. Hyvin simppeliä.

Ja perinteinen painonpudotushomostelu (jossa katoaa kilo viikossa) kaatuu mahdottomuuteensa jo siitä syystä ettei tuloksia tule riittävän nopeasti.

Liikunnalla ei ole painonpudotuksen kanssa mitään merkitystä - korkeintaan negatiivinen korrelaatio - ELLEI sitten jaksa liikkua aerobisella tasolla tolkuttomasti (esim golf, kävely jne). Kokeiltu on.

Salin, sulkapallon tms jälkeen tulee vain tolkuton nälkä joka ei katoa kuin syömällä ja kunto nousee mutta paino ei laske.

Kun hankit lapset ja perheeseen epäsäännölliset työajat sekä nipun työperäisiä dokaustilaisuuksia niin voit miettiä mihin väliin tungetaan leseet ja lenkkeilyt.

22.08.2009 10:35

- "Ei ole ollut asiasta kummempaa näkemystä."

- "terveysnatsit".

- "painonpudotushomostelu"

Aika vahvaa tekstiä yksilöltä, jolla tuntuu itsellään olevan niin pallo kuin itsekurikin täysin hukassa.

22.08.2009 15:15

Cygnus X kirjoitti: Kun hankit lapset ja perheeseen epäsäännölliset työajat sekä nipun työperäisiä dokaustilaisuuksia niin voit miettiä mihin väliin tungetaan leseet ja lenkkeilyt.

Jokainen tietysti tekee omia valintojaan elämässään. Perhe eikä epäsäännöllinen työ poissulje omaa hyvinvointia. Tekosyitä on kyllä helppo keksiä ja sepittää.

22.08.2009 16:44

Perhe voi olla liikunnalle kyllä ihan todellinen este. Vuorokaudessa ei yksinkertaisesti riitä tunnit eikä voimat, varsinkaan jos isovanhempia tm. tukihenkilöitä ei ole, Työ vie aikaa matkoineen 16 h/vrk ja lapsetkin pitäisi yrittää huomata niiden valveillaoloaikana. Yhden kärrylapsen kanssa liikkuminen on vielä helppoa, mutta kaksi taaperoikäistä on jo painajainen.

Mutta liikunta ei ole mikään painonhallinnan edellytys vaan säännöllinen tarkkailu. Painonhallinnan edellytys on, että tiukistaa linjaa heti jos on tullut kilo ylimääräistä, eikä anna ongelman paisua.

Työstressi voi olla toinen vaikeuttava tekijä. Isännällä paino laskee lomalla, ei suinkaan nouse, kaikista grilliherkutteluista ja viininlipittämisistä huolimatta. Kysymys ei ole mistään syömisistä työstressin aikana vaan ihan hormonaalisesta stressitilasta, joka estää mm. kunnon yöunet.

Katselkaa joskus kaupungilla pienten lasten vanhempia. Säännönmukaisesti rääkkiintyneitä ja univajeisia.

22.08.2009 16:50

Tosiaan, kun on perhettä ja töitä ja vaikka mitä tilaisuuksia, voi tulla sellainen olo, ettei itse hallitse elämäänsä. Mutta surullistahan tuo on, jos ihminen on täysin ulkopuolisten asioiden riepoteltavissa ja kauko-ohjattava. Toki mun on helppo puhua, kun ei ole lapsia eikä kiinnostusta dokaukseen tai buffet-pöydissä norkoiluun, mutta jokaisella on oikeus omaan aikaan ja oikeus päättää mitä sillä ajalla tekee. Asioiden tärkeysjärjestys on jokaisella omanlainen. Jos terveelliset elintavat eivät ole tärkeitä, vaan mieluummiin mässätään ja eletään kuin pellossa, kunnes olo ja elopaino ovat poksahtamista vailla. Sitten otetaan oikaiseva askel kitudieetillä...

Tämä ei ole terveellistä eikä järkevää oman kehonsa kanssa elämistä.

Sori nyt että älähdän, mutta että sanaa "homo" käytetään tuollaisessa yhteydessä... Köyhää kielenkäyttöä aikuiselta. Kirjottajan arvomaailmassa on korjaamista.

22.08.2009 21:55

Mun mielestä ei ole mikään kohtalo että "kun tulee lapsia niin ei voi treenata" yms. Meillä on kaksi pientä lasta, ja olen omalla kohdalla ratkaissut asian seuraavasti, ilman sitä että olisin kaikki illat jossain poissa ja toinen puoliso joutuisi aina hoitamaan heitä:

Treenaan kotona, joko aamuisin ennen töihin lähtöä tai illalla kun muut nukkuvat, välillä muulloinkin tilaisuuden tullen. Teen lyhyitä treenejä pääsääntöisesti, harvoin yksi treeni kestää yli puolta tuntia ja joskus vain 5min. Poikkeuksena kisatreenit, jotka joskus kestävät jopa 45min. Teen kehonhuoltoa yleensä aamuisin, eli liikkuvuusharjoitteita, asahia, qigongia yms. kevyempää ja paikkoja avaavaa. Illalla sitten painoja liikkeelle. Ulkoilua aina kun mahdollista. Kerran viikossa vedän kahvakuulatreenit lähipuistossa.

5min siellä, 30min täällä. Ei salille lähtöjä, ei lastenhoitovuorojen sopimisia, ei riippuvuutta jonkun paikan aukioloajoista. Ok, aina ei kulje yhtä hyvin ja aina aikataulut ja omakin motivaatio heittelee mutta pidän tärkeimpänä säännöllistä tekemistä, ja koko kehon liikuttelua monipuolisesti, siis pitkällä tähtäimellä.

Ai niin, välineinä käytän leuanvetotankoa, vastuskumeja, eniten kaikista välineistä kahvakuulia ja myös oman kehon painoa.

Liikunta ei ehkä suoraan johonkin kilomäärään vaikuta mutta pumppaava liike lihaksissa laittaa kaikenlaiset nesteet liikkeelle, raajojen liikuttelu hoitaa aktiivisesti niveliä ja yleensäkin liikkuminen kehittää tasapainoa, kehonhallintaa, lievitää stressiä jne jne jne. Siis jos se liikunta on sellaista että käytetään kehoa monipuolisesti. Use it or lose it. Liikkumattomuus tuhoaa kehon ja mielen.

Mun mielestä esim. kuka tahansa pienten lasten vanhempi voisi vaikka ottaa 5min joka aamu ja tehdä vaikka 5 tiibetiläistä riittiä. Se on sellainen tosi helppo liikkuvuusaamujumppa. Googlesta löytyy.

Ei mitään ihmeellistä tai uutta, ei maksa mitään, vain itsensä liikuttelua. Jokaista liikettä vaikka aluksi vain 5 kertaa, sitä voi sitten kasvattaa kuuteen ja siitä eteenpäin. Panostusta liikkeen laatuun mieluummin kuin numeroihin. Prkl, terveysliikkumisen ei tarvitse olla tuon monimutkaisempaa tai rankempaa. Mun mielestä mieluummin vaikka se vaivainen 5min joka päivä kuin 1 tunti kerran viikossa. Pisaroista tulee meri jne.

Tsemppiä ja kikkailudieetit hittoon!

23.08.2009 09:15

Ihmettelen suuresti miksi ihmiset liittävät liikunnnan pelkästään painonpudotukseen. Miksi helvetissä liikutaan vain sen takia, että paino putoaa. On ihan hitosti muitakin syitä miksi olisi hyvä liikkua. Toki liikunta on ihan loistava tuki painonpudotuksessa, mutta kyllä kai jokainen tietää, että ruokavaliolla on suurin merkitys painonpudotuksessa.

Takaisin liikuntaan ja se merkitykseen -liikunta vaikuttaa meidän kehoomme ja psyykeeseemme ihan hurjan monella tavalla. Se vaikuttaa lihaksistoon, hermostoon, sydämeen, verenkiertoon, aineenvaihduntaan, hapenkuljetukseen, unen laatuun jne. tämä lista on ihan hurjan pitkä... Säännöllinen ja riitävä (ei siis kuitekaan överi liikunta) tekee siis pelkästään positiivisia asioita kehossamme.

Liikuttakaa sitä persettänne ja syökää tervellisesti, niin voitte kokonaisvaltaisesti hyvin. Ei hoikka vartalo välttämättä tarkoita sitä, että ihminen olisi terve ja voisi hyvin. Riittävä liikunta ja hyvä ravinto yhdessä tekevät taikoja kehossamme ja mielissämme.

02.09.2009 14:35

Sairaaladietti :D, voi itku. Tämän dieetin järkiperää en voi millään selittää.

Minua kiinnostaa tämän dieetin kohdalla, se seikka miten jokainen aamu aloitetaan kahvilla ?!
On tietenkin tosiasia, että valtaosa suomalaisista aloittaa päivänsä kupilla kahvia ja mahdollisesti myös parilla palalla leipää. Tuttua ja turvallistako ?
Kahvin vaikutukset suurin osa kuitenkin tietää ja suurinosa sen pystyy oman elimistönsä toiminnasta tunnistamaan. Vaikutukset perustuvat lähinnä keskushermoston stimulointiin ja tätä kautta aineenvaihdunnan kiihtymiseen - nesteen poistumista tapahtuu - hikoilua ja lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta.

Nesteen poistohan ei tee autuaaksi, tämäkin seikka lienee jo ihan yleistietoa nykypäivänä.
Dieetin alkuvaiheessa kehon paino tuleekin putoamaan miltei dramaattisesti. Dieetin toisella viikolla kehon ylimääräiset nesteet ovat arvatekkin poissa, mutta kolmannella viikolla ilm. palataan ns. normaaleihin ruokailutapoihin.

Mitä saavutetaan kahden viikon "askeettisella" dieetillä, jos sen jälkeen palataan takaisin normaaliin ruokavalioon ? (Sitä en tiedä, sillä pelkällä ruokavaliolla laihtuminen on mielestäni utopiaa.) Todennäköistä on, että elimistö tarraa tällöin saatuun energiaan entistäkin tiukemmin, energiahanat on olleet pari viikkoa kiinni ja nyt on taas tarjolla matskua mitä säilöä vararavinnoksi tulevaa talvea varten, noin kuvainnollisesti...

Dieettiä "käsketään" noudattamaan kirjaimellisesti. Tällöin tarvitaan hyvin yksityiskohtaisesti laadittu reseptiikka, muutoin dieetin noudattajalla on varaa soveltaa. Soveltaminen on tietenkin huono asia...
Tosiasia on siis se ettei suurin osa laihduttajista kykene edes noudattamaan dieettiä ilman valvontaa, siksi se tulisikin jättää kokonaan sairaaloiden käytettäväksi.

Pahoittelen asiavirheitä...
Pyydänkin korjaamaan mikäli löytyy korjattavaa.

27.09.2009 10:38

...äijän mielipiteet on kuin omiani! :)

No, joka tapauksessa tuttuni pudotti tällä dieetillä 13 kg kahdessa viikossa. Tuli vuodessa takaisin. Luultavasti alkoholin käytön takia.

Nyt aion kokeilla itseeni tätä "ämmien ihmedieettiä". Lähtöpaino on 91,8. Saa nähdä kuinka käy.

28.09.2009 12:03

Kun hankit lapset ja perheeseen epäsäännölliset työajat sekä nipun työperäisiä dokaustilaisuuksia niin voit miettiä mihin väliin tungetaan leseet ja lenkkeilyt.

Lese ei vie aikaa viineriä kauempaa, dokaus on oma valinta siinä missä mikä tahansa muukin. Tai jos jossain on sellainen tilaisuus missä viinaa kaadetaan väkisin suuhun, niin hemmetti kerro nyt muillekin!

Viikossa on 168 tuntia, josta monet saavat lohkaistua aikaa kuntoiluun vaikka joka päivä. Tunti viidesti viikossa jättää silti 163 tuntia aikaa uneen, työhön, perheelle, kaupassa käymiseen ja siihen dokausperäiseen toimintaan niin ikään jne jne.

Miksi "elämä" on aina niin hyvä este liikkumiselle? Istuminen ei koskaan tuota ongelmia eikä sotke elämän aikatauluja, mutta jostain syystä tuolilta nousemiseen pitää varata erikseen aika.

Miten kiireisiä ihmiset nykyään oikeasti ovat? :-P

05.10.2009 14:50

Monilla pienten lasten vanhemmilla työpäivät matkoineen venyvät 12-14 -tuntisiksi 6 - 7 päivänä viikossa. Päälle lapsien vaatima aika ja kotityöt. Syödä ja nukkuakin pitää.

06.10.2009 13:59

hullu luumu kirjoitti: Monilla pienten lasten vanhemmilla työpäivät matkoineen venyvät 12-14 -tuntisiksi 6 - 7 päivänä viikossa. Päälle lapsien vaatima aika ja kotityöt. Syödä ja nukkuakin pitää.

Vaihtaisin tuon monilla sanan joillakin sanaksi. Aika hurjalta kuulostaa tuollainen työtahti ja siihen käytettävä aika. Minä henkilökohtaisesti olisin niin pahoinvoiva, jos minun olisi pakko tehdä töitä 6-7 päivänä viikossa ja aikaa siihen menisi lähes joka päivä 12-14h. Painopiste työlle olisi mielestäni tuossa tapauksessa aivan liian suuri. Perhe ja oma aika sekä parisuhde jäisi kyllä täysin taka-alalle. Mietityttää voiko tuollaisessa tilanteessa olla onnellinen. Kukin sitten voi itse päättää mikä on tärkeää elämässä ja tehdä niitä valintoja sen mukaan. Ei ne valinnat aina helppoja ole tietenkään.

Särähti myös korvaan tuo "lapsien VAATIMA aika". Aivan kuin se olisi joku ikävä velvollisuus hoitaa lapsia ja viettää heidän kanssa aikaa. Ei kenenkään ole pakko tehdä lapsia, jos se vaatii liikaa. Jotkut tosin haluaisivat lapsia ja eivät silti saa. Tasan ei mene nallekarkit tässäkään jaossa. Jos kuitenkin niitä ipanoita tekee, niin niillä ipanoilla on oikeus vanhempiinsa ja heidän aikaansa ja huolenpitoon.

Mut joo kukin tallaa tyylillään. Minusta kuitenkin on tärkeää, että pitää olla balanssi työ, perhe, vapaa-ajan suhteen.

06.10.2009 16:58

Ciru ja Kukka ainakin ovat esimerkkejä työssäkäyvistä äideistä, joilla tuntuu löytyvän aikaa myös liikkua ja huolehtia muutenkin itsestään. Ja samoin viettää aikaa perheen kanssa, joka ei tunnu olevan mikään riippakivi vaan juuri sitä, mitä haluaakin tehdä. Elämän tunnit voi tosiaan jakaa monin eri tavoin. Tärkeintä on itse olla tilanteeseen tyytyväinen ja jos näin ei ole, sitten muuttaa sitä.

kirjaudu sisään jos haluat vastata