Lukkopolkimet

106832
13. huhtikuuta 2005 15:55

Pyöräilen aikas paljon ja nyt olen alkanut kiinostua noista lukkopolkimista. Tekeekö niillä mitään? Esim. Intersportin mainoslehdessä oli kengät+ polkimet rapiat 99 egee, onko ihan käyttökelpoiset? Mitä tälläisessa hankinnassa pitäisi huomioida?

Kiitos sille joka viitsii vaivautua....

Vastaukset: 12

13.04.2005 16:32

Hausta löytyy varmasti vastaavia ketjuja, joskus on juteltu asiasta ennenkin.

Henk. koht en vaihtaisi lukkopolkimia ja kenkiä pois, loistava hankinta. Enää ei puudu jalat spinningissä ja ulkona jaksaa ajella ärsyttävimpienkin muka-isottelijoiden ohi:D (tämähän se tärkein...) Polkeminen on tehokkaampaa ja lihasten monipuolinen käyttö helpompaa (tulee siis melkein automaattisesti poljettua kumpaankin suuntaan).

Kenkien hankinnassa kannattaa huomioida käyttökohde, -tarve, -useus, ja mukavuus. Eli tartteeko käyttää muuallakin kuin pyörän selässä (pystyä kävelemään). Usein sanotaan myös, että mahdolliset nauhat pitäis saada piiloon ja kiristettyä sopivasti (mikäli tarrat).

Polkimissa tietysti kannattaa miettiä että ottaako kakspuoliset vai ykspuoliset, kaupungilla on helpompi ajella sipsuttelukengissä jos toinen puoli on normaali:)

Hinnasta sinällään on vaikea sanoa yhtään mitään, tuo 99e kuulostaa setistä todella hyvältä. Itse maksoin aikoinani niistä muistaakseni n 150.

13.04.2005 17:42

Jees!
Lukkopolkimet ja klossilliset pyöräilykengät on erinomainen hankinta!
Jos poljet pelkästään lenkkiä, kannattaa valita mahdollisimman kovapohjainen kenkä.
Jos poljet myös kaupungille ostioksille, ja käppäilet kengissäsi, on tärkeää, että kengissä on hyvä myös kävellä. Tällöin kannattaa valita kengät, joissa klossi on kengänpohjassa ikään kuin kuopassa. Tällöin kengänpohja on tasainen, eikä klossi kulu niin nopeasti maahan osuessaan. Kilpakegissä ei aina näin ole.
Suosittelisin menemistä kunnon pyöräilykauppaan ja ostamaan laadukkaat pyöräilykengät. Ei mitään "spinning-käyttöön tarkoitettuja" joita monet myyjät tyrkyyttävät naiselle kuin naiselle.
Jos poljet vain kesäisin, ota hyvin ilmastoitu kenkä. Jos myös talvella, tai pitkälle syksyyn, niin jalka pysyy lämpimämpänä kengässä, jossa on vähemmän tuuletusaukkoja.

Polkimista puheen ollen, osta kunnolliset lukkopolkimet. Ei mitään yksipuolisia. Itselläni ainakin varmaan menisi samatien hermo sellaisten kanssa.
Kun kokeilet polkimia ekoja kertoja, pidä lukitus aika löysällä. Mutta kun totut siihen, että jalat on kiinni, kannattaa lukitusta kiristää. Fillarointi liian löysillä polkimilla on vaarallista ja epämukavaa.
Hyvää pyöräilykautta kaikille! Ihanaa kun taas pääseee polkemaan kunnollam ilman liukasta jäätä ja loskaa :o)

Ainakin shimanolla, Sidillä ja Deorella on hyviä tossuja.

Niin, ja kengät saa kyllä olla aika napakat. Löysissä ei ole kiva polkea. Ja pehmeämmät (lenkkarimaisemmat) kengät venyy tietty vähän.

13.04.2005 18:28

Lukkopolkimet on tietysti ehdottomat! Kannattaa kuitenkin olla tarkka & varovainen klossien (vastakappale kengän pohjassa) asentamisen kanssa ja lukkopoljinten säätämisessä.

Parasta olisi, jos kenkä liikkuisi hieman sivusuunnassa polkimessa. Muuten polvi voi mennä rikki, jos jalka on liian kauan samassa (väärässä?) asennossa.

Polkimia ja kenkiä on tietysti sekä maantiepyöriin että maastopyöriin. Maantiekengät muistuttaa ulkosesti lähinnä piikkareita.

Mutta osta ihmeessä HYVÄT. muuten voi mennä jalka rikki!

13.04.2005 18:31

"Polkimista puheen ollen, osta kunnolliset lukkopolkimet. Ei mitään yksipuolisia."

Onko nämä toisensa pois sulkevia vaihtoehtoja ;)

13.04.2005 19:11

Minulla on pelittänyt yksipuoliset polkimet vallan mainiosti. Paljon kätevämmät, jos haluaa ajaa lyhyempia matkoja vaikka kauppaan tai kaupungille, niin voi polkea normaaleilla kengillä mukavasti. Käytän maastopyöräkenkiä, joilla siis voi kävellä ilman, että klossit iskevät jatkuvasti alustaan. Tosin niilläkin tulee muserrettua pieniä kiviä.

Nykyisin kenkä liikkuu sivusuunnassa, koska ostin sellaiset klossit (eivät maksaneet juuri mitään). Aiemmin olikin ongelmia polven kanssa. Ehkä se johtui juuri siitä.

13.04.2005 19:21

Hei täällähän on mukavan avuliasta porukkaa!!=). Kiitos ja kumarrus!!

-Siis tarkoittaako tuo yksipuolinen että poljin on yhtä lukkoa että tavallisilla kengillä ei voi ajaa?

Kiinnostuin noista intersportin
Cytec MTB- pyöräilykengistä (Laadukkaat nahkaiset pyöräilykengät monipuoliseen sisä- ja ulkokäyttöön. Pitävä ulkopohja.)
ja
Wellgo, WPD95B polkimet ( Laadukas alumiininen lukko-/avopoljin yhdistelmä. Tiivistetyt laakerit ja CNC- koneistettu CR-Mo-akseli.)
Suluissa mainoksen tiedot ja nämä ois yhteishintaan 99,-

Sitten ois vaihtoehtoina tuollaiset piikkarin näköiset Cytec XC pyöräilykengät ja Wellgo WAM-M919 polkimet (avoin kaksipuolinen rakenne parantaa toimintaa kurassa) ja nämäkin ois yhteensä tuon 99,-

Niin nuo nyt oli tuossa mainoksessa esitelty, mutta noiden hinta sopisi juuri ja juuri minun budjettiin. Ei noita taida saada halvemmalla mistään? Ja sen takia alkoi mietityttään että eihän mitään hyvää saa halvalla. Enkä kyllä mielelläni polviani riskeerais kun ne sattuvat olemaan hyvässä kunnossa vielä.
Pitää varmaankin jalkautua ihan liikkeeseen, että sopiiko edes noiden kenkien lestit minun räpylälle...ennenkuin enempiä haaveilen.

Mulla on kymmenvuotias tunturin matrix-maastopyörä, jolla toivottavasti ajan vielä useamman vuoden, polkimet kuitenkin täytyy uusia muutenkin. Ajan aika paljon maastossa niin pitäskö se sitten olla tuollanen nysä pojin?

13.04.2005 21:34

"-Siis tarkoittaako tuo yksipuolinen että poljin on yhtä lukkoa että tavallisilla kengillä ei voi ajaa? "

Ei kun juuri päinvastoin, eli toisella puolella poljinta on lukko ja toisella puolella tavan flätti, eli tavan kengillä VOI ajaa :)

13.04.2005 21:56

Eikös noi Katti ole hieman hankalat maastoajossa? Meinaan jos tulee otettua jalka pois polkimelta ja sattuukin väärä puoli..? No, maantiepolkimethan yleensä taitavat olla yksipuolisia kaikki.

13.04.2005 22:24

Jos omistaa yhden (1) polkupyörän jolla on tarkoitus hoitaa kaikki ajot niin mielestäni juuri tuo "yksipuolinen" lukkopoljin on selkeästi toimivin ratkaisu: ei tarvitse joka kauppareissulle tms. vetää pyöräilykenkiä jalkaan, vaan voi ajella tavallisillakin jalkineilla.

Omassa (teknisesti helpossa) maastoajossani olen noilla pärjännyt hyvin; kas kun klossit eivät estä käyttämästä myös sitä tavallisille kengille tarkoitettua puolta hetkellisesti. Omani ovat shimanot (sekä kengät että polkimet) ja niihin olen ollut erittäin tyytyväinen.

14.04.2005 08:36

"Eikös noi Katti ole hieman hankalat maastoajossa? Meinaan jos tulee otettua jalka pois polkimelta ja sattuukin väärä puoli..?"

Sitten otetaan munaskuilla vastaan.

14.04.2005 08:38

Ykspuolisethan polkimet painottuu yleensä niin, että ne kääntyy normaalipuoli ylöspäin, tällöin irrottessakin on helppo lähteä kiinnittämään ns. poljin kääntäen. Ainakin mä teen huomaamatta kaupunkiajossakin noin. Maastosta ei oo kyllä kokemusta, joten saattaa olla vaikeeta siellä:)

Klossien oikean paikan ja lukkojen kireyden löytänee parhaiten kokeilemalla - jos tuntuu epämukavalta niin muuta. Ja tietysti kannattaa ensin lähteä varovasti liikkeelle, esimerkiks liikennevaloihin kannattaa joskus irrottaa ainakin se toinen jalka, olen kokeillut:)

Noi mainoksen tuotteet Näyttää ihan ok:lta jos ulkonäöllisesti voi jotain sanoa. Kannattaa kuitenkin ostaa sen mukaan onko hyvä eikä hinnan mukaan, epäsopiva ei maksa itseään takaisin.

Opan kanssa olen samaa mieltä yksipuolisuuden monipuolisuudesta mikäli pyöriä on yksi.

14.04.2005 08:41

"Sitten otetaan munaskuilla vastaan."

Joo (ja vaikken kyseistä varustusta omistakaan, niin), silti sama alue voi olla aika herkkänä tarpeeksi teknisessä maastossa ajelun jälkeen, oli polkimet sitten kaksipuoleiset tai ei. Tai sitten MÄ EN VAAN OSAA. ;)

kirjaudu sisään jos haluat vastata