Lisäainesekot sekoilkaa

122428
29. maaliskuuta 2011 11:16

Lukiko kukaan muu ja mitä ajatuksia herätti?

http://www.hs.fi/viihde/artikkeli/Lis%C3%A4ainesekot+sekoilkaa+lis%C3%A4%C3%A4/1135264973728?ref=tf_iHSuutisboksi_p2

Itse pyrin syömään lisäaineetonta, luonnonmukaista ruokaa. En ole äiti, enkä tiedä, miten tulen suhtautumaan kun omat "luomupalleroni" lähtevät kodin ulkopuolelle ruokailemaan...

Lapset ovat tulevaisuutemme, miksemme siis jo koulussa opettaisi heitä hyvälle, aidolle ruualle? Pitääkö "tyytyä" samaan, mitä jo liian monen kotona syödään, prosessoituun mössöön, jota nykyään ruuaksi kutsutaan? Hiljaa istua kädet ristissä miettien sota-aikaa ja pettuleipää, olla vain kiitollinen siitä että lapset saavat jotain vatsantäytettä koulupäivän aikana.

Vastaukset: 2

29.03.2011 11:44

Olen elämäni aikana syönyt kouluruokaa ensin oppilaana 12 ja sitten opettajana noin 15 vuotta. Kohtuullisen hyvältä se yleensä maistui.

Ongelmana kouluissa on määrärahojen olemattomuus ... parilla eurolla pitäisi loihtia maukasta ja samalla terveellistä ruokaa. Keittiöhenkilökuntaa voisikin kutsua taikureiksi tai ainakin sitä päättäjät heiltä odottavat.

Asenteiden on muututtava. On priorisoitava asioiden tärkeys. Koska lapsuudessa saadulla ravinnolla on erittäin suuri vaikutus myöhäisempään elämään, on siihen satsattava rahaa ja voimavaroja - niin kotona kuin koulussakin. Nykyisillä satsauksilla (heikko ravinto ja olematon liikunnan määrä) lapsilla on terveyden kannalta huono tulevaisuus.

30.03.2011 20:40

Minusta tuo lisäainekeskustelu on mennyt jo aivan yli. Siinä ei enää pysy edes järki mukana, kun hulluna vaan vouhotetaan ja tehdään jokaisesta lisäaineesta saatanasta seuraava asia. Natriumkarbonaatti on kuitenkin kotileivonnassakin käytettyä soodaa. Toimittajat eivät ota asioista kunnolla selvää, kun kirjottavat. Siksi en luottaisi ihan jokaiseen lehdessä ja netissä lukemaani juttuun. Mutta Anja Nystenin Kemikaalikimara kirjan lukemista suosittelen kaikille. Facebookissa voi myös "tykätä" kemikaalikimarasta. Nysten kirjottaa asiaa ja on aika kriittinen monia kirjoituksia kohtaan.

Kyllä minäkin kiinnitän tosi paljon huomiota siihen mitä syön ja yritän välttää niin paljon lisäaineita, kuin mahdollista. Mitään puolivalmisteita tai muita eineksiä en osta, niin kuin en pikkuleipiäkään tai valmisleivonnaisia. Vältän liemikuutioiden käyttöä ja maustan itse, enkä osta marinoitua, en juo kuin itse tehtyä mehua ym ym.

Koulussa keittäjät tekevät sen mitä pystyvät. Ja kuten Arthuro sanoi, määrärahat ovat mitä ovat ja keittäjät varmasti tekevät parhaansa. Olen sitä mieltä,että kunnon ruokaan kannattaa aina satsata. En syyllistä tällä ketään, mutta monesti ihmiset motkottavat siitä, kuinka ruoka on liian kallista ja sen vuoksi ostetaan huonompaa ruokaa. Kuinkahan monen tällaisen kotona on kalliita kodinkoneita ja muuta tekniikkaa? Tai miten usein tällaiset ihmiset reissaavat tai kuinka kallis auto niillä on? Kuinka paljon he kuluttavat kuukausittain vaatteisiin? Tällaisiin löytyy rahaa, mutta sitten valitetaan kuinka ruoka on kallista.

Lääkärit ja sairaanhoitajat ovat arvostetuimpien ammattien listalla. Ne voivat parantaa sairauksia, mutta mikä meidät pitää hengissä päivästä toiseen senkin jälkeen, kun jostain sairaudesta on parannuttu? Se on ruoka ja juoma. Ei mikään muu. Siksi onkin niin surullista miten nykyaikana maanviljelijöiden arvostus on niin alhaista. Vaikka he tuottavat sitä, mikä meidät pitää hengissä, eli ruokaa.

Mun pointti on kuitenkin se, että opetetaan pienestä pitäen lapset syömään hyvää, terveellistä ja prosessoimatonta ruokaa. Ja kerrotaan heille lisäaineiden ym. vaaroista ja merkityksestä. Ja että miksi sitä EuroShopperin energiajuomaa ei kannata litkiä tölkkitolkulla päivittäin. Asiat on aina hyvä perustella, että miksi joku on hyvä tai huono asia, että oppi menee paremmin perille.

Sitä hieman ihmettelen, että vouhotetaan niin paljon lisäaineita? Miksi ei puhuta kosmetiikan, pesuaineiden, shampoiden ym. vaaroista? Parabeeneista, silikoneista, mineraaliöljyistä, ftalaateista, teflon-pinnoitteiden myrkyllisyydestä jne?

kirjaudu sisään jos haluat vastata