Levottomat jalat

98477
19. lokakuuta 2004 13:00

Alkukesästä saakka olen kärsinyt ns. levottomista jaloista. Hermostuneisuus, levottomuus tai sellainen epämääräinen liikuttamisen tarve alkaa illalla, sätkityttää nukahtamisvaiheessa ja saattaa havahduttaa myös keskellä yötä, montakin kertaa.

Ensialkuun ajattelin sätkimisen liittyvän siihen, että aerobinen liikunta lisääntyi entisestään kesäkelien myötä. Tunnollisesti yritin lisätä venyttelyä, nautitun nesteen määrää ja lopulta jopa suolankäyttöä. Ainakaan mitään merkittävää apua en noista keinoista saanut.

Nyt ilmojen jo viilettyä (meillähän olikin oikea intiaanikesä, heh) ongelma on hieman helpottanut, mutta edelleen kiusaa melkein viikottain. :(

Missä vika voisi olla? Liikaa Hassisen konetta liian nuorena?

Vastaukset: 7

19.10.2004 13:57

Itse kärsin satunnaisesti hieman nuorempana samantyyppisistä vaivoista ja vastaavia oireita (pistelyä, pientä kipua ja tarve liikutella jalkoja) ilmenee vieläkin, jos olen ollut pitkän päivän jaloillani tai kävellyt koko päivän ilman istumataukoa.

Kyse on neurologisesta vaivasta, jonka tarkkaa syytä ei käsittääkseni tiedetä. Periytyvääkin taitaa olla tuo valitettavasti, joten kannattaa vaikka kysäistä, onko vanhemmilla ollut joskus vastaavia oireita.

Jos unirytmi kärsii huomattavasti, on vaivaa olemassa lääkkeitä, mutta ensin tottakai kannattaa käydä diagnostisoimassa lääkärissä, ettei kyse ole mistään muusta. Omalääkitys ei juurikaan taida auttaa tähän vaivaan, mutta on hyvä, että huolehdit nesteestä, suoloista ja lihashuollosta, eivät ne ainakaan tilannetta pahenna. Ja Hassista voi kuunnella huoletta.. ;) Ja itsellä vaiva esiintyi vain, jos olin ollut seisaillani koko päivän ilman kunnon istumataukoa, joten jos sinulla sama asia, niin vähennä seisaalla oloa ja istu alas, jos se suinkin on mahdollista.

Ohessa hyvä linkki, josta löydät paljon tietoa tuosta oireyhtymästä [http://www.pulssi.fi/p9806f.htm]

20.10.2004 09:28

Juu, tiesinkin, että kyse voi olla neurologisesta oireyhtymästä, joka jossain vaiheessa muuttuu ajoittaisesta jatkuva(mma)ksi ja jota lähinnä voidaan lääkkeillä lievittää.

Tänne kirjoittaessani elättelin lähinnä toivoa siitä, että levottomat jalat olisivat tuttu tunne muillekin paljon liikkuville eikä siis tarvitsisi pelätä sen kummempaa diagnoosia.. Jonkinlaisen yhteyden levottomuuden ja järkyttävän liikuntamäärän välillä olen ollut joka tapauksessa huomaavinani.

Sen sijaan mulle oli ihan uutta se, että samankaltainen oireilu voi liittyä mm. anemiaan ja raskauteen.

Enivei, todella hermostuttavaa tuo oireilu on.

Mutta kiitos vielä!

..ota kiri, ota kiri, loppukiri harakiri, kiri kiri kiri kiri..

20.10.2004 10:00

"Sen sijaan mulle oli ihan uutta se, että samankaltainen oireilu voi liittyä mm. anemiaan ja raskauteen. "

Toisin sanoen se voi liittyä johonkin puutostilaan?

20.10.2004 10:31

Mulla on ollu pienestä pitäen kausia jollon kärsin levottomista jaloista. Itelläni on auttanu levottoman kohdan hieronta, yleensä polvien takaa, ja kaikkein paras konsti on mulle ollu nukkua mahdollisimman viileessä jalat pois peiton alta. Tällön pidän usein ohuita, kiristämättöiä sukkia ettei varpaat jäädy.
Joillekin auttaa ku suihkuttaa jalkoja ennen nukkumaan menoo kylmällä vedellä, toisille magnesium- tai kalkkilisä... Keinot on monet ja helppoja kokeilla!
Parempia ja etenkin levollisempia yöunia!

20.10.2004 11:30

""Sen sijaan mulle oli ihan uutta se, että samankaltainen oireilu voi liittyä mm. anemiaan ja raskauteen. "

Toisin sanoen se voi liittyä johonkin puutostilaan?"

Ilmeisesti näin, tiedon poimin tuolta MTV3:n plkl:lta. Tosin mä en koskaan ole kärsinyt anemiasta enkä tietääkseni ollut kesälläkään raskaana ;)

Petriina:
Juu, viileä auttaa, mutta makkarin ikkuna on jo kesää talvea auki. Toisilla auttaa ilmeisesti lämpö, koskapa joku mulle sanoi jalkojensa rauhoittuvan, kun laittaa sukat jalkaan. Minä taas en voi sietää nukkuessa sukkia. Mutta tuota suihkuttelua vois kokeilla, magnesiumit menee jo.

Tänks!

25.10.2004 12:06

Minulla on usein sellainen tunne jaloissa, kuin ihon alla olisi "muurahaisia". Joskus tämä tunne on käsivarsissakin, erityisesti illalla ja yöllä, ja haittaa nukkumista. Olen saanut tähän aika hyvän avun jääsalvasta. Sitä kun laittaa niin vaiva häviää.

25.10.2004 14:04

Minulle on tuo sama "muurahaisvaiva" jaloissa. Varsinkin, jos istun pitkään paikoillani. Vaivaa siis välillä myös päivällä, mutta yleensä vielä pahenee iltaa kohti ja häiritsee nukahtamista. Jalkojen liikuttelu auttaa kyllä selvästi, mutta kun se ketaroiden heilutteleminenkin häiritsee jonkin verran sitä nukahtamista ;o) Käsivarsissa ei ole vielä ainakaan onneksi muurahaisia tallustellut.

Tähän asti en ole ketään kohtalontoveria löytänyt - kunhan olen vain saanut kummastelevia katseita, kun olen vaivaani yrittänyt selittää. Lohdullista siis, että vika on (ainakin todennäköisesti) jossain muussa kuin korvieni välissä. Pitänee kokeilla tuota jääsalvaa - josko auttaisi minullakin.

kirjaudu sisään jos haluat vastata