Leuanveto vs. ylätalja

+ aloita uusi aihe 78015
19. maaliskuuta 2004 16.26

En muista että kehossa olisi koskaan ollut sen kummempaa puhetta leuanvedon ja toisaalta ylätaljan paremmuuksista.

Kumpi on mielestänne parempi liike yläselän treenaamiseen ja kumpaa olette suosineet? Tavoitteena on siis (ylläri) vain ja ainoastaan lihasmassan lisääminen :) Niin ja jos pientä perustelua saisi miksi toinen on toista parempi, niin olisi ihan kiva.

Vastaukset: 34

19.03.2004 17:53

Riippuu varmaan ihan voimien määrästä. Jos voimaa on vetää yli oman painon, niin leuanveto on minun mielestäni parempi. Ylätaljassa on aika veemäistä roikkua ja yrittää hallita painoa, joka on enemmän kuin oma massa. Toisaalta taas ylätaljassa saa vedettyä liikkeen loppuun asti, vaikka pudotussarjoilla.

Itse teen leuanvetoa, sillä liike on mielestäni monipuolisempi, varsinkin otetta vaihtelemalla/lisäpainoilla.

19.03.2004 17:53

Olen antanut itselleni kertoa että sekä ylätalja että leuanveto (erityisesti leveällä otteella tehnynä) leventävät yläselkää. Jos haluat siis "siivet" näkyviin etu-poseerauksessa niin molemmat on perus-settiä.

Alatalja, kulmasoutu ja mave sitten osaltaan paksuntavat lihaksia, joten jos haluaa massiivisen selän (tai naisella selkä"fileet" esiin) niin suosii näitä.

Mitäs varsinaiset asiantuntijat sanoo? :)

Olen muuten salaa sitä mieltä että treenatun (nais)kehon seksikkäin kohta on selkä - hyviä selkälihaksia vaan näkee tosi harvoin :/

19.03.2004 18:41

En ota kantaa kumpi on parempi leuanveto vai ylätalja, koska molemmilla on paikkansa, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että selkä tarvitsee monipuolista treenausta eli mielummin vähemmän sarjoja liikettä kohden ja monipuolisesti useampia liikkeitä. Ja molemmissa liikkeissä myös eri variaatiot mukaan; taakse, eteen, kapealla, leveällä, myötä- ja vastaotetta.

0006 0001 0003 5aeedf2d25b4daaa2a0a0c2cd5a615afa7d2f269ca3619046d78204cf8cac5eb DH
19.03.2004 19:28

Leuanveto dippivyöllä on parempi jos ylätaljasta loppuu painot. Jos taas ei ole dippivyötä käytössä niin ylätalja on selkeästi parempi. Mutta jos on kunnon laitteet käytössä niin ylätalja on ehkä hiukan parempi helpomman painon lisäyksen takia. Alla lisää sekalaisia perusteluja.

Jos vedän leukoja/ylätaljaa pelkästään selällä (hauikset tulee väkisin mukaan viimeisen viiden sentin aikana) niin normi leuanveto on liian kevyt liike (verrattavissa punnerrukseen) massalisäykseen ilman lisäpainoja. Eli leuanvedossa dippivyö on lähes pakollinen. Ylätaljassa painon korottaminen on paljon helpompaa joten suosin sitä.

Liikerata kun kummassakin on lähes sama (ainakin pitäisi olla). Jos ei ole, niin tee molempia, saat rasitettua monipuolisemmin.

Jos leaunveto on raskasta, niin ylätalja parempi.
Jos saat juuri ja juuri 10 leukaa niin tee leukoja.
Jos leuanveto on kevyttä, niin suosisin ylätaljaa helpomman painonlisäyksen takia.

Itse teen sitä kumpi sattuu olemaan sailla vapaana, näin tulee väkisinkin hieman vaihtelua. Valitsen ylätaljan mielummin kun siinä on helpompi vetää lämmitelysarjat, jolloin kovat sarjat kulkee paremmin. Leuanvedossa tulee helposti rimakauhu parin lämmitelysarjan jälkeen, jolloin kovat sarjat jää tekemättä.

Mitkä lihakset kuuluu yläselkään?
Mulla leuanveto tuntuu lähinnä kyljissä, tuo levellä veto tuntuu hieman enemmän tuossa keskiselässä.

Eli aika lailla seuraavien kuvien mukaisesti.

http://www.xs4all.nl/~bozo/Rug/Small/Rug%201%20Chin%20Up.jpg

http://www.xs4all.nl/~bozo/Rug/Small/Rug%202%20Close%20Grip%20Chin%20Up.jpg

19.03.2004 20:36

Leuanveto ehdottomasti!!

Leuanveto on vähintään yhtä ylivoimainen liike ylätaljaan verrattuna kuin jalkakyykky jalkaprässiin verrattuna.

Oteleveys ei paljoa hartioita levyempi. Täysi liikerata (eli tehokkain) on saavutettu kun olkavarret ovat yläkropan kanssa samassa linjassa. Useille tämä tarkoittaa että jos pystyy, leuanvedot kannattaa vetää rintaan asti.

19.03.2004 20:50

Kerroppa MIKSI leuanveto on sun mielestä niin ehdottoman ylivoimainen liike ylätaljaan verrattuna?

19.03.2004 21:55

Leuanveto munkin mielestä. Perusteluita voin kaivaa kunhan ehdin, mutta omalla kohdallani selkä on sillä kasvanut eniten.

19.03.2004 22:10

Yleensä kokeneet treenaajat jotka tuntevat hyvin molemmat liikkeet, leuanvedon sekä ylätaljan, pitävät leuanvetoa ehdottomasti parempana vaihtoehtona. Liikkeet vaikuttavat hyvin samanlaisilta, mutta toteutushan on kuitenkin täysin erilainen.

Leuanvedossa vedät omaa kehonpainoasi paikallaan pysyvää tankoa kohti eikä päinvastoin. No, tämähän nyt on itsestäänselvyys, mutta se on ero joka leuanvedosta tekee paremman. Mm. raskailla painoilla tehtynä ylätaljavedossa helpommin suoritustekniikka särkyy...

Hmm... Toivottavasti akonan kaivelee parempaakin perustelua leuanvedon puolesta, mutta voin suositella että kokeilet seuraavaksi leuanvetoja. Ripusta kyytiin lisäpainoja jos on tarpeen. Itse sen käytännössä sitten kuitenkin huomaa miten liikkeet tehoavat ja eroavat.

19.03.2004 22:42

Tuossa yksi artikkeli, alussa perustellaan mielestäni hyvin eroja ylätaljaan:
http://www.geocities.com/scufc/Whypull-ups.html

19.03.2004 23:21

Hyvä juttu, akonan! Valitettavan usein leuanvetoja ajatellaan liikkeenä jota tehtiin kotona pentuna, tai koulussa, tai armeijassa. Kun salille mennään niin tehdään muodikkaasti ylätaljaa.

Termeistä vielä. Chin-up (tai Chin) on yleensä kämmenet kehoa vasten (supinated) tehty leuanveto ja pull-up kämmenet poispäin (pronated) tehty veto. Kuitenkin termiä pull-up on usein käytetty myös ihan molemmista "leuanvedoista".

19.03.2004 23:29

DH kirjoitti:

" Eli leuanvedossa dippivyö on lähes pakollinen. Ylätaljassa painon korottaminen on paljon helpompaa joten suosin sitä."

Olen eri mieltä.

Dippivyötä ei tarvi, koska itse on helppo tehdä todella halvalla toimiva ratkaisu. Itselläni on ollut käytössä noin 10 vuotta köydenpätkä (reilun sentin paksuista) johon olen sitonut pätkän ohuempaa narua, joka taas on sidottu palohakaan. Paksumman narun toisessa päässä on solmu joka on vaivaton viedä painolevyistä läpi ja ujuttaa varmaan kiinnitykseen palohakasen kapeampaan päätyyn.

Tämä omatekoinen "dippivyö" pysyy loistavasti lanteilla, eikä paina ikävästi vaikka painoja olisi 30 kiloakin ja on todella toimiva sekä leuanvedossa että dipissä. Painoja on helppo lisätä mukaan niin tarkasti kuin pienimmillä levyillä on mahdollista.

Suosittelen tällaisen treenivälineen valmistamista. Hassua, että tuo omatekoinen narutekele on yksi tärkeimpiä treenivälineitäni! :)

19.03.2004 23:43

"..mutta voin suositella että kokeilet seuraavaksi leuanvetoja."
Mielenkiintoista... Mistä päättelit, että en ole kokeillut leuanvetoja? Minähän saattaisin jopa tehdä niitä säännöllisesti, vai onko tämä jotenkin täysin mahdoton ja utopistinen ajatus? Rivienvälistälukutaito rulettaa kerta toisensa jälkeen ;)

Akolle kiitokset artikkelista, vaikka en sen näkemykseen täysin kehonrakennusmielessä (voima vs. massa) yhdykään ja olen edelleen sitä mieltä, että ylätalja oikein suoritettuna ja mahdollisesti erikoistekniikoin höystettynä on varteenotettava leveän selkälihaksen kehittäjä. Leuanvedon etu on mielestäni lähinnä siinä, että yhdellä liikkeellä rasitetaan kokonaisvaltaisemmin selän lihaksistoa, koska mukana on merkittävissä määrin osittain myös trapezius ja muita keskiselän lihaksia. Tosin ylätalja niskan taakse hoitaa myös nämä osat, jos sen vain pystyy tekemään. Muutoin harjoitusta täydentämään kannattaa ottaa alataljasoutu. Kaikkein monipuolisimpana liikkeenä nimenomaan selkää ajatellen toimii mielestäni kulmasoudut tangolla (myös erilaiset T-bar-soudut ja ks käsipainoilla), joka omalla kohdallani on ehdottomasti antanut selälle eniten.

P.S. Enkä muuten löytänyt artikkelista kuin yhden varsinaisesti ylätaljaa kritisoivan kohdan ;)
P.S.S. Lisää eri otteiden vaikutuksesta ylätaljassa kohdelihakseen voi lukea täältä http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12423182&dopt=Abstract

20.03.2004 12:03

Olenkohan ainoa nainen joka saa hikisesti vedettyä yhden leuan? Se on äärimmäisen turhauttavaa, ja siksi tämä "liian" raskas liike ei kuulu vakituiseen treeniohjelmaan.

Olin kauhean tyytyväinen kun keksin että voin tehdä leuanvetoja smith-koneessa kantapäät maassa, silleen jaksan tehdä niitä n. 10.

Heh, osallistuin muuten tarhassa 5-vuotiaana leuanvetokilpailuun, ja se oli elämäni nöyryyttävin kokemus. Leuanvetotangon ympärillä oli kaikki tarhan lapset ja sitten tarhan täti valmiina laskemaan tulosta. Sätkin siinä tangossa 30 sek. enkä pystynyt nostamaan itseäni yhtään kertaa. Punaisena ja nolona hiippailin ringin ulkopuolelle nieleskelemään kiukun kyyneliä...

20.03.2004 12:04

Originally posted by Hermeliini:

"..mutta voin suositella että kokeilet seuraavaksi leuanvetoja."
Mielenkiintoista... Mistä päättelit, että en ole kokeillut leuanvetoja? Minähän saattaisin jopa tehdä niitä säännöllisesti, vai onko tämä jotenkin täysin mahdoton ja utopistinen ajatus? Rivienvälistälukutaito rulettaa kerta toisensa jälkeen ;)

No joo... Mr. Olympia oli threadin aloittaja enkä puhunut Hermeliinille tässä, vaan hänelle. Olympiakin on voinut treenata leuanvetoa vaikka kuinka paljon mutta kun nyt kysyi liikkeiden paremmuudesta, niin oma suositukseni olis että vois seuraavaksi keskittyä leuanvetoon massa- ja voimaliikkeenä, jolloin varmasti muutaman kuukauden aikana hyvin selviää miten liike tehoaa ja kuinka siitä itse tykkää.

Hyvin usein eri lihaskuntoliikkeistä tehdyt tutkimukset ovat niin paljon täynnä aukkoja ja virheitä ettei niistä voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä. Esimerkiksi tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden treenitausta on yleensä hyvinkin merkittävä tekijä joka usein tuntuu jäävän täysin taka-alalle. (20 tervettä miestä suoritti sitä sun tätä, blaa blaa blaa..)

20.03.2004 12:43

Vai niin, että kommenttisi oli tarkoitettu Olympialle. Kuulostaa selittelyltä, mutta mikäpä mä oon sitä arvioimaan eli siis _Olympia_, kokeilehan seuraavaksi niitä leuanvetoja ennen kuin kyselet liikkeiden paremmuudesta ;)

Treenitaustalla ei ole mitään väliä silloin kun tutkitaan kuinka tietty liike kuormittaa lihaksistoa ts. millä lihaksilla liike suoritetaan. Tästä oli kysymys postaamassani tutkimuksessa. Todennäköisesti kuitenkin viittasit tässä tapauksessa johonkin toiseen tutkimukseen kuin tähän. Tosin senkin mainitseminen olisi mielestäni ollut korrektia.

Whatever, mutta edelleenkään ensimmäiseen postaukseeni viitaten en ota kantaa liikkeiden paremmuuteen tai huonommuuteen. Jollekin parempi, toiselle huonompi jne.

20.03.2004 13:57

Meitin salilla on sellainen leuanveto/dippilaite, missä saa omasta painosta vähenettyä kiloja pois (ei pysyvästi ps :D). Kun vähentää omaa massansa sopivasti, niin jaksaa tehdä useammankin. Ei minulla muuten olisi mitään asiaa kyseiseen laitteeseen, leuanvetoja ehkä juuri hikiset kaksi saisin ilman kevennyksiä :D

Sitä paitsi se laite on siellä miesten salin puolella, pääsee sinnekin välillä pällistelemään ja haistelemaan testosteronia :D

20.03.2004 14:33

Jeh, en minä itselleni erityisesti vinkkiä kaivannut kumpaa juuri minun kannattaisi tehdä, vaan halusin herättää keskustelua liikkeiden paremmuudesta. Olin ikäänkuin sitä kuningasliikettä metsästämässä :) My bad kun en tuota tarkemmin selventänyt.

Ja mielenkiintoista keskustelua syntyikin, puoleen ja toiseen, mikä on aina hyvä. Akonan ja Hermeliini heittivät vielä mielenkiintoiset linkit ja varsinkin tuo hermiksen linkki johdatti otteiden ihmeellisiin maailmoihin :)

Mitä olette mieltä tulisiko käyttää kapeaa-, leveää- vaiko jopa ylileveää otetta? Niin ja kumpi parempi, myötä- vaiko vastaote?

Itse olen aina otaksunut, että ylileveät otteet eivät ole kovinkaan hyödyllisiä. Liikerata on leveille selkälihaksille varsin lyhyt, hauiksia ei voi juuri käyttää ja ranteet ovat ikävässä asennossa. Näin ollen joutuu käyttämään vain verrattain pieniä painoja, eikä hommasta tunnu tulevan juuri mitään. Oikein kapealla otteella sen sijaan liikerata on selvästi pidempi ja fysiologisesti liike tuntuu muutenkin huomattavasti luonnollisemmalta. Painoja voi runnoa aika lailla niin ylätaljassa kuin leuanvedoissakin lisäpainoilla tekniikan ja tuntuman pysyessä silti kunnollisena. Kuitenkin hieman leveämpi ote tuppaisi tuomaan paremmin pumppia. Siis IMO.

Parhaat otteet johtopäätöksenä siis hieman hartioita kapeampi vastaote ja hieman hartioita leveämpi myötäote? Mitä mieltä olette?

20.03.2004 14:48

Ei muuta kun pyytämään apua, jos tuntuu ettei jaksa vedellä tarpeeksi leukoja. En usko että kovinkaan moni mies kieltäytyisi, jos nuori ja kaunis nainen tulisi kysymään että "tuletkos jeesimään vähän mun leukatreeneissä" /sweet/

20.03.2004 14:59

Joo meidänkin salilla on sellainen dippi/leuanveto-nostolaite, mutta siinä on ihan kumma oteleveys, tanko on keskeltä katki ja kädet joutuu laittamaan tosi leveälle -> ei hyvä. Se on suunniteltu varmaan jollekin 3 metrin sylileveys-miehille.

Ai jeesiä pyytämään... /ujo/
Mitä sitten jos jään siihen tankoon sätkimään enkä auttamallakaan saa yhtään leukaa /nolo/ Mika Halvari auttoi muuten mua penkissä tässä yksi päivä :D Käski laittaa seuraavalla kerralla 10kg lisää kun nousi niin kevyesti /sweet/

20.03.2004 15:31

"Parhaat otteet johtopäätöksenä siis hieman hartioita kapeampi vastaote ja hieman hartioita leveämpi myötäote? Mitä mieltä olette?"

Usein haetaan ihan turhaankin erilaisia oteleveyksiä sen toivossa että todellakin lihas kehittyisi aivan toisella tavalla. Valitettavasti käytännössä se on usein puppua.

Kovin leveällä otteella tehdyt vedot ja punnerrukset ovat usein riskialttiita mm. hartioille. Suosittelen mieluummin lähellä hartioiden leveyttä olevaa oteleveyttä, kuten itsekin totesit, Olympia.

Hermeliini,

"Vai niin, että kommenttisi oli tarkoitettu Olympialle. Kuulostaa selittelyltä..."

Vai niin. Toivottavasti et ole niitä jotka luulevat olevansa kaiken keskipisteenä ja osaavat arvioida toisten tekemiset aina paremmin kuin he itse. :)

Olympialle ensi sijassa mutta tietenkin kaikille muillekin joille omakohtaiset kokemukset näistä liikkeistä eivät vielä anna täyttä selvyyttä kumpi niistä olis parempi, jos kumpikaan.

"Treenitaustalla ei ole mitään väliä silloin kun tutkitaan kuinka tietty liike kuormittaa lihaksistoa ts. millä lihaksilla liike suoritetaan."

Oletko koskaan ajatellut mitä eroa on esimerkiksi lihasten käytössä jos lähdetään tutkimaan esim. jalkakyykyn kuormitusta ja kyykkäämässä on ensikertalainen ja 10 vuotta kyykännyt kokenut treenaaja.

21.03.2004 00:33

Niin, että sun mielestä aloittelija käyttää kyykkyyn enemmän kaksipäistä olkalihasta kuin reisi- tai pakaralihasta?

Enkä todellakaan _luule_ olevani kaiken keskipisteenä, koska _olen_ sitä. Olenhan kuitenkin nainen ;)

21.03.2004 00:46

Mitä eri otteisiin tulee niin kyllä Tonnikana tässä puhuu puppua. Totta hemmetissä se vaikuttaa jos pääasiallinen kohdelihas on täysin eri (samoin avustavien kohdalla). Otappa eteen selän lihaskartta ja katso kuinka monta ERI lihasta sieltä löytyy. Ei selkä ole vain yksi könttälihas vaan se koostuu useasta eri lihasyksiköstä. Tietysti jos tarkoituksena on kehittää maksimaalisesti ainoastaan latseja niin pysy ihmeessä siinä yhdessä ja samassa otteessa. Jos tarkoituksena on kuitenkin kehittää kattavasti koko selän lihaksistoa niin lienee parempi koittaa jotain muutakin otetta.

Lisää juttua leuanvedoista kiinnostuneille esim. osoitteessa http://www.charlespoliquin.net/articles/chin-up.html , josta löytyy myös enemmän hehkutusta asiaan leuanvedot vs. ylätalja.

21.03.2004 12:26

Hermeliini hei, en tietääkseni puhu puppua siinä että hyvin leveällä otteella tehdyt taljavedot ja punnerrukset todella voivat olla haitallisia ja aiheuttaa pidemmän päälle vaivoja ja loukkaantumisia.

Myönnän virheeni. Olin epätarkka lausunnoissani ja yleistin liikaa. Onhan oteleveyksillä tietenkin merkitystä, mutta tavallisen kuntosalitreenaajan on mielestäni hyödyllistä keskittyä käyttämään enimmän osan ajasta oteleveyttä jossa veto on vahvin. Tietenkin variaatiot ovat aina tervetullutta vaihtelua.

Kiitti muuten artikkelista. Aika kattava. Charles Poliquin puhuu myös siitä mistä tässä keskustelussa alun perin oli kyse:

"I already can hear the people say, "I will just substitute pulldowns instead of chins". Sure go ahead but you will not get the same results, and you will still have the lat spread of a cigarette. The neuro-physiological reasons why chin-ups are superior to pulldowns are beyond the scope of this article."

21.03.2004 18:34

"Leveällä otteella tehdyt taljavedot ja punnerrukset voivat olla haitallisisa"

Riippuu millaisella vastuksella teet, tietty.

Ite teen melko kapealla otteella kanssa.
Kädet lähtevät olkapäistä noin 40 asteen kulmassa , siis ylätaljassa.

22.03.2004 13:01

Leuanvetoa lisäpainoilla minäkin teen mieluummin. Se on luonnollisempi liike ja olosuhteet ovat siinä käytännössä samat, kun ylätaljassa vaikuttaa kitka ja erilaiset istuimet.

Voimien kehitystä on helpompi seurata.

Wrangen dippivyö on muuten oman käyttökokemuksen perusteella huono. Vyö on niin leveä ja jäykkä, että sen reunat painavat ikävästi. Lisäksi vyön ympärysmitta ketjuineen on liian pitkä minulle (179 cm/77 kg). Mieluummin käytän omaa tekelettäni joka koostuu yhdestä vyön pakuisesta hihnasta ja yhdesta narusta. Aiemmin käytin yhtä pidempää hihnaa, mutta perkele kun onnistuin kadottamaan sen jonnekin.

Tän hetkinen tekele luultavasti hajoaa jossain vaiheessa, joten pitäisi kait hommata kunnon hihna tilalle. Sellainen leveän vyönpaksuinen on mielestäni aika ideaali, kunhan saa pituuden säädettyä, niin että painot ovat munissa kiinni.

22.03.2004 14:11

Harjoitustausta ja lihasten solujakauma vaikuttavat kykyyn rekrytoida lihaksia > emg mittaa just keskushermoston kykyä tuossa > eli eroja hlöitten välillä löytyy.

22.03.2004 16:26

Minä en ainakaan tuosta Akonanin artikkelista löytänyt yhtään tieteellistä selitystä sille miksi leuanveto olisi parempi kuin ylätalja. Ainoastaan listaa menestyneistä urheilijoista, jotka ovat kovia vetämään leukoja. Varmastihan bodimaailmasta saisi kasattua vastaavanlaisen listan ylätaljan ystävistä, jotka ovat kasvattaneet ladonovimaisen selän sen kummemmin leuanvetoihin turvautumatta (esim. Haney ei käsittääkseni paljon leukoja vedellyt?). Eikä kumpikaan lista silti todistaisi mitään.

Tieteellistä faktaa, esim. noita kankstan mainitsemia emg -mittaustuloksia, ei ole siis kukaan vielä lyönyt kehiin, joten mutu-tuntumalla täytynee jatkaa. Eikä tuolta

http://www.charlespoliquin.net/articles/chin-up.html

Poliquinin artikkelistakaan löydy niitä tieteellisiä faktoja leuanvedon paremmuudelle (Poliquinista lisää lopussa).

Oma mutu-mielipiteeni on se, että molempi parempi. Leuanveto on erinomainen yläselkäliike, mutta niin on ylätaljakin. Itse tykkään runsaasta vaihtelusta treeneissä, joten teen molempia. Enkä näkisi mitään syytä väheksyä kumpaakaan. Itse vetelen leuat mieluiten leveämmällä otteella (parempi tuntuma), vaikka kapea ote onkin kenties parempi mm. Mr. Olympian mainitsemista syistä (enempi rautaa, pitempi liikerate), kun taas ylätaljan teen mieluummin kapealla otteella. Leveä ote on OK pumppiliikkeenä, mutta minen ainakaan liikuttele siinä paljoakaan rautaa ilman että tekniikka kärsii.

Mutta kuten sanottua, jos ottaa treeniin mukaan sekä leuanvedon että ylätaljan jollakin oteleveydellä niin avot.

BTW, iso osa Poliquinin uskottavuudesta meikäläisen silmissä meni tämän myötä:

http://www.charlespoliquin.net/articles/eat-right.html

Mies kannattaa D'Adamon keskiajan "tieteestä" peräisin olevaa veriryhmä-määrää-sen-mitä-saat-syödä -teoriaa ja ilkeää vielä julistaa moista. Hyh helkkari! :-(

22.03.2004 16:29

Siis olihan tuossa Hermeliinin linkissä tehty tieteellisiä mittaustuloksia lihasten aktivoitumisesta ylätaljassa, mutta abstraktissa ei ainakaan ollut mainittu mitään tarkemmin. Kenties Hermis vielä postailee niitä tänne? :-)

22.03.2004 16:59

Sori, mutta nyt en ymmärtänyt, että mitä olet vailla... Valitettavasti mulla ei ole pääsyä kyseiseen tutkimukseen kokonaisuudessaan, mutta selkokielellä asiaa on selitetty ainakin täällä http://www.thefactsaboutfitness.com/research/pull.shtml . Pubmedistä löytynee lisää vastaavia tutkimuksia.

Ja mitä Poliquiniin tulee niin eiköhän hän ole tunnetumpi treeniasioista kuin ravintotieteistä (faktaa mm. http://www.charlespoliquin.net/charles/index.html#CHARLES). Kyllähän toi ravintoartikkeli on syvältä, mutta kytköksistähän meillä ei ole tietoa ts. paljonko herralle on maksettu kyseisen artikkelin kirjoittamisesta. Tämähän ei ole kovinkaan tavatonta "asiantuntijasivustojen" yhteydessä.

22.03.2004 18:47

Lihasten funktiot ovat aihe, josta alan asiantuntijatkin väittelevät edelleen.

Kun lähdetään vertaamaan kahden liikkeenharjoitusvaikutusta, mielestäni yksi unohdettu peruskysymys kuuluu, treenaantuuko lihas paremmin, jos sitä harjoitetaan yhtäaikaa sen molemmilla funktioilla. Arnold uskoi tähän kehottaen mm. tekemään hauiskäännön samalla kiertäen sekä pystypunnerruksen käsipainoilla myöskin kiertäen. Nykyään tätä ei juurikaan kehoteta tekemään, mutta en ole nähnyt mitään selvää kannanottoa tai tutkimustietoa asiasta.

Tehtäessä taljaa/leukoja myötäotteella on olkanivel sisäkierrossa ja vastaotteella ulkokierrossa (näitä ei pidä sotkea kyynärvarressa tapahtuviin kiertoihin). Näkyvimmät bodilihakset latissimus ja teres major ovat sisäkiertäjiä eli ne ovat venyttyneimmässä alkuasennossa vastaoteliikkeissä. Arskan opeilla ne treenaantusisivat periaatteessa parhaiten leuanvedossa renkailla, jolloin ote muuttuisi liikkeen aikana vastaottesta myötäotteeksi.

Itse ihmettelen, miksi taljaa/leukoja tehdään niin vähän ns.hammer-otteella(kahvat), joka on neutraali ja selvästi vähiten kuormittaa niveliä.

Siinä Hermeliini on oikeassa, että selkä kaipaa useita liikkeitä, siellähän on melkoinen joukko lihaksia ja esim. lavan päällä oleva infraspinatus on puolestaan ulkokiertäjä.

22.03.2004 19:06

"Tieteellistä faktaa, esim. noita kankstan mainitsemia emg -mittaustuloksia, ei ole siis kukaan vielä lyönyt kehiin, joten mutu-tuntumalla täytynee jatkaa."

Huomasit varmasti mitä kanksta sanoi noista emg-mittaustuloksista?

23.03.2004 12:17

"Sori, mutta nyt en ymmärtänyt, että mitä olet vailla... "

Siis esim. sitä, että kumpi (ylätalja vai leuanveto) aktivoi lihassäikeitä prosentuaalisesti enemmän tietyssä lihaksessa.

Tonnikana,

huomasin kyllä. Mutta vaikka nuokaan mittaukset eivät ole aukotonta todistusaineistoa suuntaan tai toiseen, niin ovatpahan ainakin suuntaa-antavia.

23.03.2004 18:29

Omalla kohdallani ylätalja on parempi.

En jaksa kiskoa leukaani (puhtaalla tekniikalla varsinkaan) niin montaa kertaa yli tangon, että saisin treenin tuntumaan hyvältä selässäni.

Eikös me kaikki se tiedetä, että jos treenaa liian suurilla painoilla, ensimmäisenä suoritustekniikka kärsii ja sen jälkeen liike ei vaikuta parhaalla mahdollisella tavalla haluttuun lihakseen.

Siksi minä ohjelmoin ylätaljaan oikean määrän rautaa ja venkutan sitä sitten ylös ja alas itseni pysyessä paikallaan.

Pieni unelmani kyllä on joskus vetää ihan oikeita leukoja. Se näyttää niin voimakkaalta :-)

Ja minä olen muuten myös samaa mieltä; naiskehossa kaunein osa on kovin treenattu selkä.

23.03.2004 21:46

"Pieni unelmani kyllä on joskus vetää ihan oikeita leukoja. Se näyttää niin voimakkaalta"

Moni nainen on toteuttanut tämän unelman. Tehokas tapa on aloittaa tekemällä negatiivisia toistoja leuanvedoissa, eli nouset korokkeelta leuanvedon loppuasentoon (tanko rinnassa tai lähellä) ja taistelet painovoimaa vastaan niin pitkään kunnes olet suorilla käsillä. Sarja päättyy kun et pysty enää vastustamaan painovoimaa kontrolloidusti.

Tätä jos viitsit harrastaa, niin takuulla tulet vahvistumaan ja vetämään niitä oikeita leukojakin ennen pitkää. :)

kirjaudu sisään jos haluat vastata