Lenkkeily tehokasta?

121119
22. maaliskuuta 2010 15:40

Olen 15-vuotias tyttö, jolle on kerääntynyt aivan liikaa painoa ja tavoitteena on laihtua kesäksi ainakin 5kg.

Pituudeltani olen 162cm ja painan 64.1kg. Lenkkeilen 6-7krt viikossa ja lenkin kesto on reilu tunti.

Syön päivässä n.4 kertaa

Pitäisikö minun lenkin lisäksi tehdä lihaksia? Ajattelin tällä viikolla alkaa tekemään lihaskuntoa, mutta millaista? Vatsoja, selkiä ?

Olisin kiitollinen jos auttaisitte!

Vastaukset: 3

22.03.2010 18:09

En oikein osaa muuta sanoa, mut liikut aika paljon, ehkä vähän liikaakin. Lenkkeilystä olis hyvä pitää välipäiviä. Sun painosta varmasti osa on lihaksia, koska liikut noin paljon. Jos haluat laihtua, niin muista tehdä se maltillisesti, sillä liian nopea ja tiukka laihduttaminen voi pahimmillaan johtaa vaikka mihin. :S

23.03.2010 05:29

Samaa mieltä pnjan kanssa, että liikut ehkä vähän liikaakin. Lihaskunto olis varmasti hyvä lisä ja juuri noilla perinteisillä: vatsat, punnerrukset, kyykyt ja selät ovat hyviä liikkeiltä.

Painonpudotus on usein kiinni ruokavaliosta, joten jos haluat niin voidaan katsoa myös sitä puolta.

24.03.2010 12:35

Mitä tuo sun "lenkkeily" on? Kävelyä, hölkkää, juoksua? Jos se on perinteistä hölkkää, on se päivittäisenä järjetön rasitus nivelille - polvet, selkä ja lonkka alkavat jossain vaiheessa prakaamaan, varsinkin, ellet ole juoksun ihmelapsi, sulla on ylipainoa ja/tai lihaskuntosi ei ole paras mahdollinen.

Mä juoksen itse päivittäin, mutta en suosittele sitä kennellekään, jolla ei ole pitkää kuntoilutaustaa. Jos haluat ylipäänsä liikkua joka päivä urheilumielessä, vaihtele lajeja. Juoksu on hieno laji, josta saa hyvät fiilarit, mutta kovin yksipuolinen ja kuluttava. Suosittelisin sun juoksemaan vaikka 2-3 kertaa viikossa (mutta VAIN, jos tykkäät siitä kovasti) ja muina päivinä uimaan, sauvakävelemään, pyöräilemään tai käymään ryhmäliikunnassa tai vaikka pelaamassa jotakin.

Välipäivät ovat tärkeitä, jotta säästyt vammoilta ja vilustumisilta ja kuntosi ja lihaksesi kehittyvät. En tiedä miten kunnossa olet, mutta päivittäinen hikoilu ja rasitus ovat kova rasitus kropalle, josta palautuminen on tärkeää. Ja se tapahtuu vain levossa! Muuten eivät kilotkaan karise eikä olo parane.

Laitapa tänne esimerkkipäivä syömisistäs, niin saat varmasti akolta fiksuja neuvoja sen tuunaamiseen. Jos painoa haluat pudottaa, on järkevä syöminen päljon tärkeämpi kuin liikunta.

Kaikkeen pätee: Kiiruhda hitaasti, muuten iskee helposti motivaation puute ja keksipurkki ja sohva alkavat kummasti houkuttaa!

Terkut mari3

kirjaudu sisään jos haluat vastata