Ruuvattavat nastat kenkiin?

+ aloita uusi aihe 67550
26. marraskuuta 2003 10.30

Alkaa taas olla se aika vuodesta että lenkillä sudittaa aika pahasti...

Tiedän, että jossain nastoitetaan lenkkareita. Missä? Urheiluvälineliikkeessä vai ihan suutarilla? Vielä parempi jos joku tietää mihin Oulun seudulla voi viedä lenkkarit nastoitettavaksi?

Minkälaiset on kokemukset jälkeenpäin lisätyistä nastoista, muuttuuko esimerkiksi kengän juoksuominaisuudet kovastikin?

Entä täytyisikö ottaa huomioon millainen iskunvaimennus kengässä on, ettei esim. jostain super hyper shock absorbereista tule geelit ulos tai ilmatyynyt tyhjäksi..? Ja pitääkö ne varmasti?

Tikuria taas kyselyttää...

Vastaukset: 25

26.11.2003 10:48

Omia käyttökokemuksia minulla ei nastoitetuista lenkkareista ole, mutta kävin viime talvena kyselemässä aiheesta liikkeessä kun itsekin harkitsin juoksukenkieni nastoitusta.

Ainoa urheiluliike jonka tiedän nastoittavan lenkkareita on Megasport ( http://www.megasport.net ) Helsingissä. Myyvät valmiiksi nastottamiaan kenkiä tai nastoittavat asiakkaan omat kengät, jos ovat nastoille soveltuvaa mallia (joissain kengissä pohjakuviointi haittaa/estää nastojen asennusta), nastoitus maksanee 20-30€, en enää muista. Suutarikin voi nastoja asentaa? -En tiedä.

Yksi vaihtoehto "tee-se-itse-henkilölle" on tässä: http://www.skyrunner.com/screwshoe.htm -kuulemma toimii hyvin, sekä vaellus- että juoksukengissä, mutta on vaarana että puhkot kengistäsi em. vaimennustyynyt jos et tiedä mitä teet :-)

Muutama kaveri on kehunut että nastoista on oikeasti selvää hyötyä, minkä uskonkin. Toisaalta, joudut sitten pyhittämään yhden kenkäparin vain liukkaalle talvikelille, ja montako "pääkallokeli"-päivää talvessa on? - Vaihtelee, mutta itse tulin viime keväänä siihen lopputulokseen että jätin nastalankkarit hankkimatta kun tulen 90%:sti toimeen peruslenkkareilla ympäri vuoden.

...Toisaalta tiedän kyllä että taas kevään liukkailla alan haikailemaan nastoja kenkiini, ehkä sitten hankin ne, tai sitten kokeilen olisiko karkeapohjaisista maastojuoksukengistä riittävästi apua.

26.11.2003 17:04

En kyllä Helsinkiin asti lähde kakkoslenkkareita rahtaamaan, taas kehä kolmosen ulkopuolisia sorsitaan :p. Yksi vaihtoehtohan tässä on sellainenkin kuin juoksumatto..

Hauska linkki tuo screwshoe. Jos kolmoslenkkareihin kokeilisi ihan piruuksillaan..? McCyver- henkiseltä avopuolisolta ainakin pidettävä linkki piilossa:).

28.11.2003 16:33

Suutarit nastoittavat lenkkareita ja maksaa noin 25 e. Itselläni on "piikkarit" ja voin suositella!

30.11.2003 14:33

Sarva-niminen suomalainen valmistaja tekee valmiiksi nastoitettua juoksukenkää. Niitä on näkynyt jopa pääkaupunkiseudun Intersporteissa (99e). Nastoitus vaikuttaa todella tukevalta ja pitävältä ja kengässä on lisäksi vettähylkivä kangas.

Juoksuominaisuuksista on sitten vaikeampi sanoa mitään. Itse olen juossut DS Trainerilla, joka sopii minulle todella hyvin, mutta jonka talviominaisuudet ovat huonoimmat mahdolliset.

Sarva on selvästi tukevampi, mutta onko se liian tukeva? Pohjan materiaali ei vaikuta kovin kimmoisalta. Ja pystyykö noin järeillä nastoilla juoksemaan ollenkaan asfaltilla (sulaakin on aina joskus, ja lenkkini kulkevat asfaltoidulla kevyenliikenteenväylällä.)

Onko kellään kokemusta tuosta kengästä? Merkki kun on minulle aivan tuntematon.

Toinen vaihtoehto olisi sitten joku Asicsin Trail tai Creek, jossa on ainakin DS:ää parempi pohjakuviointi, ja vettähylkivä materiaali. Jos sitä ei nastoituta, niin kenkä kelpaisi pidemmälle kevääseen ja syksyyn. Kokemuksia?

30.11.2003 20:38

Käsittääkseni nuo Sarvat ovat enemmänkin maastoon tarkoitettuja, niitä käytetään paljon suunnistuksessa ja seikkailukisoissa. Edelleen muistan kuulleeni (kokemusta ei ole) että ko. kengissä ei olisi erityisen hyvää iskunvaimennusta.

Tämä pistää vahvasti epäilemään kyseisten kenkien soveltuvuutta asfaltilla juoksuun, paitsi kaikkein keveimmille juoksijoilla joiden kohdalla iskunvaimennus ei ole se oleellisin asia (maastossahan alusta on yleensä verraten pehmeä jolloin iskun vaimennus ei ole tärkein ominaisuus juoksukengässä).

Kuten edellisestä viestistäni käy ilmi, Itsekin olen harkinnut noita Asics:in Eagle Trail II:ia, joiden pitäisi toimia kesällä maastojuoksuissa jne. ja pitoa voisi löytyä riittävästi talveenkin, vaikka ei nastoja olekaan... Ovat vaan sikakalliit :-(

30.11.2003 21:01

Sarvojen pohjat olivat kyllä paksut ja pehmeähkön oloiset - enemmänkin tuntui, että vaimennuksen sijaan puuttui kimmoisuus. Mutta voi olla, että niiden juoksuominaisuudet muualla kuin maastossa eivät ole kummoiset.

Trailit saattaisivat olla parempi vaihtoehto. Asicsin kaikki kengät ovat hinnoissaan, mutta eipä noita muitakaan merkkejä nykyään halvalla saa :(.

01.12.2003 07:06

Ostin viime talvena Icebug merkkiset nastoitetut lenkkarit. Olipa hyvä ostos! Minulla on pelkästään positiivisia kokemuksia näistä tossuista! Mielestäni ei kannata alkaa itse tossuja nastoittamaan.

22.12.2003 05:26

Talven lumikeleillä kannattaa muistaa, että mikä toimii suksenpohjassa toimii myös lenkkikengissä. Liukkailla keleillä suksen pitovoide kengänpohjassa lisää pitoa huomattavasti ja näinollen tekee juoksusta rennompaa.

Useat urheiluliikkeet (mm. Megasport) nastoittavat myös lenkkikenkiä käyttäen polkupyörän nastoja, jotka purevat jäähän tehokkaasti. Ns. pöperökelillä nastat eivät kuitenkaan auta ja tällöin pitovoide on parempi vaihtoehto.

Liisteri ei varmaankaan sovellu :)

22.12.2003 15:28

Ostin tänä syksynä sarvat. Aiemmin olen juossut Megasportin nastoittamilla lenkkareilla (mm. Kayano). Sarvat ovat paljon paremmat. Juoksuominaisuudetkin kohtalaiset. Käyvät myös lyhyillä pätkillä asvalttia. Ketterämmät kuin Icebugit, joista myös kokemusta. Kannattaa ostaa Suunnistajan kaupasta.

23.12.2003 10:47

Viimepäivien lumikeleissä ei juoksu ole todellakaan "lajinomaista". Normaalimmissa keleissä talvijuoksu on hyvin antoisaa, jos vain varusteet ovat kunnossa (kengät tärkeimpänä).

Talvella kannattaa tehdä päässä asennemuutos vauhdin ja matkojen suhteen. Lenkit on hyvä suunnitella sykkeiden ja käytetyn ajan perusteella.

Hiihtohan olisi hyvä vaihtoehto, mutta ainakin Helsingissä olosuhteet vaihtelevat niin, ettei sen varaan voi kuntoiluaan laskea. Mukavia pakkaslenkkejä kaikille (mitä kovempi pakkanen sitä pienemmillä sykkeillä)!

23.12.2003 23:06

No nii, tuotantolinjat on hiljentyneet ja käsissäni lepää vanha kenkäpari uusilla nastoilla : )

Ongelmitta kaikki ei ihan kuitenkaan sujunut vaan ensimmäisenä tuli vastaan tuo ruuvien pituus. Pulttikantaisia ruuveja mitä screwshoe jutussa suositellaan käytettäväksi kutsutaan kateruuveiksi.

Kahdesta kysymästäni rautakaupasta molemmissa lyhyin sellainen olisi ollut 25mm kun olisi tarvinnut olla n 12mm.
Kolmannesta (ja viimeinen täällä päin) löytyi 16mm:siä eli eihän siinä auttanu muu kuin ottaa ne ja lyhentää niitä rälläkällä.

Kyseinen juttu taasen aiheutti sen lisävaivan että jokaiseen "nastan" kohtaan kengässä oli porattava pieni reiän alku poralla. Loppu sujui kuitenkin helposti ja enään ei oo ku se testijuoksu tekemättä niin selviää että lentääkö kaikki nastat huit kuuseen vai kuin?

Mikäli kengät osoittautuu edes vähänkään toimiviks niin kustannuksilla niitä ei ainakaan ole pilattu eli kulut oli n. 3e!!!!!!!!!!!!

Hitto ku mua oikein jännää, huomen aamust meinaan heti mennä testaan.

24.12.2003 09:07

Aattoaamun testing...

Nyt olis sitten 5 kilsan testilenkki heitetty ja kokonaisuutena kengät toimi hyvin.
Yksikään nasta ei lenkin aikana irronnut ja pito normaaleihin kesäkenkiin verrattuna oli hyvä.

Olis kiva tietysti päästä testaamaan myös valmiita talvijuoksu kenkiä niin olisi jotain mihin verrata.

Tosta reitistä viel sen verran et se kulki: pyörätie->kylätie->hiekkatie (lumenpeitossa tietenkin nyt)->kantatie->hiekkatie->pyörätie.

Eli jokaisessa oli toi lumi vähän erilailla pakkaantunut tienpintaan mutta missään ei mitään ongelmia ollut.

Muutamassa kohtaa oli ihan umpipeilijäätä ja niissä kyllä vähän "sutas" mutta en sitten tiedä että olisiko niissä pitänyt mikään kenkä?

Nastoista sen verran että laitoin niitä 16kpl/kenkä. 10 etuosassa ja 6 kantapään alla.
Edessä ne muodostaa aikalailla ovaalin kuvion ja ainoo huomio oli et mä tunnen ne juostessa.

Ne ei siis ole liian pitkiä et mä tuntisin sieltä mitään yksittäistä pistoa vaan tunnen kokonaisuutena sen jos esim. juoksee ihan kovalla asfaltilla tai jotain.

Tosi kengät mihin raaskin ruuvata ne ei ole parhaat mahdolliset vaan enemmänkin b-luokan asicsit jotka on enemmänkin toimineet vapaa-ajan kenkinä.

Mutta mutta, yhteenvetona sen verran että jos vähä viitsii nähdä vaivaa niin saa 3 eurolla kyllä ihan kohtuu talvikengät.

24.12.2003 12:16

Ostin viime talvena Sarvat, enkä ole katunut ostosta,uskaltaa juosta rennosti jäiselläkin tiellä.Tänä aamuna niin paljon pakkasta, et tuolla ei kai luistais mikään kenkä. Kävin aamulla 10 nauttimassa.

05.01.2004 11:05

Onko nastat pysyneet kengissä?

0030 0001 0003 a116c758a6ce91ea95d2d59f8cfc64786092c428a6239922eed05289116fe84e J76
05.01.2004 15:38

Yksi keino välttää sutimista on uuden juoksureitin etsiminen. Ei jyrkkiä ylä-ja alamäkiä, sekä hiekoitettu reitti. Täällä on ainakin juuri sopiva noin 15km pitkä kierros. Eikä sudi yhtään!

Omassa treenissä ainakin vähennän talvella maksimikestävyys ja vauhtikestävyystreenejä keskittyen peruskestävyyteen. Vähenee se sutiminenkin kun saa lähinnä jarrutella menoa.

05.01.2004 15:41

Sain sellaiset kiinnitettävät nastat äidiltä enkä uskonut niiden pysyvän jalassa mutta kyllä pysyivät!!!!
Niitä oli vaan vaikeaa kiinnittää tarpeeksi tiukkaan.

Juokseminen oli yllättävän miellyttävää, ne toimivat pehmentävästi eli ikään kuin iskunvaimentimena.

05.01.2004 17:45

Joo hyvin on pysyneet ei vielä yhtäkään oo irronnu vaikka kovasti on testattu : )

En vaan enää tänne viitiny kaikkia mun testejä syöttää mutta nyt täytyy kyl mainita et oliko se just joulupäivä vai mikä ku tuli ihan pääkallovesikelit ni kävin silloinkin juoksemassa ja ainakaan tavallisilla kesäkengillä en olis lenkistä selvinny.

Mieli kyllä tekis noita sarvojakin testaa koska yks ominaisuus mitä kesäkengistä ei löydy ja mitä ehkä välillä kaipais ois toi vedenpitävyys.

Kurjaa länttää heti ekalla kilometrillä kinttunsa johonki loskavaltamereen ja mennä loppumatka märillä jaloilla. Tosin en sitten tiedä auttaisko sarvatkaan sellaiseen mereen?

07.01.2004 20:31

Hankin tänään sellaiset lenkkareiden päälle vedettävät Spikyt (maksoivat 22 euroa) ja hyvin toimivat! Tietysti vähän suti silloin tällöin, mutta muuten juoksu onnistui yllättävän hyvin. Kenkien paino tietysti lisääntyi hiukan, mutta ei häiritsevässä määrin. Olen tyytyväinen eikä nyt ole mitään tekosyytä olla lähtemättä talvellakin lenkille...;)

09.11.2004 12:18

Uusimmassa juoksija-lehdessä (no: 8/2004) on kahden sivun juttu nastakengistä eli kenelle ei lehteä tuu ni äkkiä kipikapi ärrälle irtonumeroa ostamaan.

4 runners:lla (megasport) näyttäis olevan nyt marraskuun ajan nastoituspalvelu omiin kenkiin 19 erkkii/pari.

Kohta se sutiminen meinaan taas alkaa ettei tarvi sit itkeä kun on niin sanotusti p**kat housussa.

09.11.2004 13:34

Itse olen käyttänyt sellaisia kengän päälle vedettäviä liukuesteitä. Hyvät ja edulliset, eikä tarvitse pilata lenkkareita nastoituksella!

09.11.2004 22:45

Mitä liukuesteitä ?

Kerro lisää, melkein mursin käteni viime talvena ja olin aivan raivona monta päivää, näiden liukaiden takia juuri.

Onko se jotain elastista kumia vai mitä?

10.11.2004 08:52

Kumia ovat. Pohjassa muistaakseni kuusi nastaa. Vetaistaan kengän päälle ja niitä saa joistain marketeista, urheiluliikkeistä ja suutarinliikkeistä.

11.11.2004 10:43

Noh just sellaset kuin niksulla noi minunkin viime talvena käyttämät "kiinnitettävät nastat" ovat. Tosin oli niissä enemmän kuin kuusi nastaa. Toimivat kyllä!

12.11.2004 09:50

Remmisysteemit toimii kyllä, mulla on semmoset joissa on tarranauhakiinnitys. Ne on vauhdikkaat napata pois jos kelit yllättäen muuttuu lenkin edetessä. ;D Painoa tossuun tulee tosin lisää semmoiset satakunta grammaa.

Lisäbonuksena on sellainen äreen menijän fiilis: systeemeistä kun ainakin mulle tulee mieleen koirien kuonokopat!

0044 0001 0003 30facd6d52a8c3a178eaadf8ef697f18955d8b1b82c713db3242e15f1f25ea54 Qpi
09.01.2005 22:49

Lisää kokemuksia nastakeskusteluun..

Ostin viime talvelle kaverin suosituksesta IceBugit ja toimivat todella hyvin. Olo on varsin kuolematon kun rennolla askelluksella miehekkään jäänrouskeen säestämänä taittaa taivalta peilikirkkaiksi jäätyneillä ulkoilu-urilla!

Saa ainakin Suunnistajan kaupasta Helsingistä johonkin satasen pintaan. Suosittelen!

kirjaudu sisään jos haluat vastata