läski mutta hoikka...?1

16914
23. lokakuuta 2002 16:18

Ongelma on läski joka istuu tosi tiukassa. En ole hirveän painava (53kg/158cm) ja rasvaprosenttikin oli kai aika kohdallaan (20,4) mutta minun kohdallani nämä kuulostavat todella kaunistelluilta. Sopivat vaatteet päällä näytän jopa hoikalta, mutta apua kun on vähän lyhyempää/kireämpää paitaa päällä. Eli olen keskivartalo"lihava".

Olen kesän jälkeen/aikana lihonut n. 2-3kg, jotka ovat pamahtaneet suoraan vyötäröseudulle, eikä siis ennen sitäkään massun seutu mikään hoikka ollut. Tai siis ainakin oli löysä, mutta nyt on sitten jo hieman ympärysmittakin kasvanut, helppona mittarina vaatteet jotka eivät enää mahdu päälle.

Olen nyt pari viikoa syönyt tosi kevyesti, mutta paino ei ole laskenut grammaakaan, ja maha vaan pömpöttää.

Olen keskellä muuttorumbaa, enkä ole ehtinyt oikeastaan liikkua, paitsi että ensi viikolla alkaa kuntosaliharjoittelu, ja koetanpa päästä pari kertaa viikossa lenkillekin.

Nyt olisin vailla vähän ohjetta siitä kuinka syödä ja harjoitella niin että siitä saisi maksimaalisen hyödyn, alan olla aika masentavan näköinen. Ja olen valmis näkemään vaivaa ja sitoutumaan harjoitteluun, kyseessä ei siis ole kahden viikon rutistus jossa pitää saada 3kg laihdutettua, vaan kroppa parempaan kuntoon!

Vastaukset: 8

23.10.2002 16:26

Ei se nyt tosi tiukassa istu jos olet koittanut sitä saada pois sen kaksi viikkoa. Voi mennä 4:kin viikkoa että rupee tapahtumaan mitään. Laske energiantarve ja vähennä siitä joku 400 kcal. Sen verran sitten syöt per päivä. Vettä pitää saada paljon. Karsi kaikki huonot rasvat. rasvaa pitää kuitenkin saada eli oliivi ja rypsi on tunnetusti hyviä. Ei kannata myöskään ihan hulluna vältellä ihan ''perusrukaa'' kuten vaikkapa makaroonilooraa.Ota mukaan lenkit tyhjällä vatssalla aamuisin, polje k-pyörää kuntosalin jälkeen ja naisethan tykkää käydä kaiken maailman jumpissa. Kyllä se siitä. Täällä on myös TODELLISIA experttejä kutenpa vaikka chihuahua, boost2 ,Randy,JR2 ja jtone jotka varmasti antavat omat variaationsa...:)

23.10.2002 16:36

No eipä tuossa sen kummempia.
Liikuntaa ja ruokavaliota vähän katsastukseen.
Mitään superdieettejä ei tarvita. Jätät vaan kaiken turhan(roskaruoan) vähemmälle ja otat viikkoon muutaman kerran aerobista liikuntaa, niin kyllä se siitä.

24.10.2002 08:06

Korjaan vielä edellistä: Viimeiset kaksi viikkoa olen noudattanut tätä tosi tiukkaa linjaa, mutta painoa olen yrittänyt pudottaa jo kesäloman lopusta saakka, eli elokuun alusta. Liikuinkin aika runsaasti vielä kuukausi sitten, pyöräilyä (n.60km/vko, aamuisin puoli tuntia tyhjällä vatsalla ja illalla toinen puoli tuntia) ja sulkapalloa. Sitten niskat jämähti jostain syystä niin tukkoon että olin petipotilas viikon, ja tosi jäykkä vielä toisen. Ja nyt sitten onkin tämä muutto. Paino ei muuten heilahtanut edes tänä aikana suuntaan eikä toiseen, mutta kunto kyllä nousi, ja muistinkin taas miten hienon olon saa liikunnasta.
Mutta miten syömiset, milloin kannattaa syödä? Ennen vai jälkeen treenin, ja hiilareita vai proteiinia? Se on minulle epäselvää, ja tällä hetkellä taidankin syödä väärin tai ainakin aivan liikaa hiilareita.

24.10.2002 09:02

Katselitko Painopartiota tv:stä? Siinä aivan valtavan kokoiset ihrakeijut laihtuivat ei niin paljon kahdessa viikossa. Luulisi että sellaisilla massoilla lähtisi enemmänkin, mutta ei niin ei.

Ja hyvä niin. Jos painosi putoaa vaikkapa viisi kiloa viikossa, puhutaan jo aivan liian kovasta pudotuksesta. Sellainen kilon verran viikossa pois ja tulokset saattavat säilyäkin.

Syö monta kertaa päivässä mutta vain vähän alle kulutuksesi. Sellainen satakunta kaloria aluksi vähemmän ja siitä sitten vähitellen vähentämään kaloreita.

Hiilareita kannattaa syödä ennen treeniä, että jaksat treenailla ja treenin jälkeen että palaudut treenistä. Itselläni on ollut hieman halveksiva suhtautuminen noita hiilihydraatteja kohtaan, sillä ne pakkautuvat kovin helposti vyötärölle. Huilipäivinä minulla onkin hieman vähemmän hiilareita kuin treenipäivinä. Tiedä sitten sopisiko tämä sinulle. Hiilareissa yleensä suositusarvot ovat noin 4-6 g/painokilo, mutta ehkäpä vähenpikin riittäisi. Proteiineja kannattaa syödä eritoten treenin jälkeen. Mielestäni proteiineja kannattaa syödä pitkin päivää tasaisin väliajoin, siis täysin toisin huin hiilarien kanssa. Eritoten ennen nukkumaan menoa.

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
25.10.2002 10:17

Oletko laihduttanut lihaksesi pois? Nimittäin aika paljon näkee nuorehkoja naisia jotka eivät kiloissa paina paljoa, mutta rasvaa on enemmän kuin lihasta. Tässä tilanteessa käy just niin kuin kerroit, eli muutama lisäkilo näkyy saman tien.

Jos on alla tukilihaksistoa kantamassa läskiä, niin kokonaisvaikutelma on paljon parempi. Oudoksi asian kyllä tekee tuo rasvaprosenttisi, joka on matalahko naiselle - onko se täysin luotettava arvo? Vai valehtelevatko silmäsi ja oletkin megababe?

Sanoit kyllä liikkuvasi kohtalaisesti, mutta lähinnä aerobista. Katsopa mitä tapahtuu kun olet käynyt muutaman kuukauden salilla ja syönyt sen mukaan kuin täällä on jo neuvottu. Tiedä vaikka niskan tukkoisuuskin helpottaisi. Ja mahan pömpötykseen auttaa vinojen vatsalihasten harjoittaminen.

25.10.2002 11:53

Miten niin vatsan pömpötykseen auttaa vinojen vatsalihasten harjoittaminen? Pömppövatsa ryhdistyy syviä vatsalihaksia treenaamalla, ja vinojen vatsojen korostaminen treenissä on varmin tapa saada paksu vyötärö.

25.10.2002 12:20

Jep, pelkäänpä että juuri niin olen tehnyt, eli laihduttanut lihakseni pois. Olen vuoden aikana (tyhmää, tiedän) ollut erilaisilla pikadieeteillä ja saanutkin aina kiloja pois jotka sitten ovat palanneet takaisin, ja nyt olenkin sitten tässä tilanteessa.
Rasvaprosentti mitattiin noin vuosi sitten sellaisella elektronisella laitteella, sen luotettavuudesta olen kuullut erilaisia mielipiteitä, en sitten tiedä, olin nimittäin itsekin aika hämmästynyt tuloksesta. Nimittäin juuri keskivartalostani löytyy löysää, ja sinne se oikeastaan on keskittynytkin. Jalat ja peppu (lukuunottamatta jonkinkokoisia kahvoja) ovat ihme kyllä aika hyvässä kondiksessa, mutta sitten taas käsivarret melko paksut. Taidan olla aika oudonmuotoinen.
Nyt aion jättää nuo typerät pikadieetit ja syödä kevysti mutta järkevästi, liikunnan kera. Alkusuunitelmani on tosiaan salitreenit (ehkä 3krt/vko?) ja edes pari kertaa viikossa lenkki. Aamuisin lähinnä. Pyöräily mistä nautin on ikävä kyllä jätettävä talveksi.
Ja nyt täytyy vielä selvittää miten parhaiten näitä vinoja lihaksia harjoittaisin...

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
25.10.2002 18:44

Piti sanomani: syvät, poikittaiset vatsat :) Monesti kyllä vinoja tehdessä aktivoituu myös syvä vatsalihas, riippuu liikkeestä. Esim. jos menee kyljelleen jalat jonkin tuen alla ja nostelee yläkroppaa, niin syvät vatsalihakset toimii tukena liikkeessä.

Tinah, nyt kun tiedetään mikä mättää niin salitreeni on hyvä ratkaisu... 3 krt viikossa on ihan hyvä meininki, aloittelija kehittyy melko nopeasti. Eka vähän lihasta, niin ne löysät häipyvät joko itsekseen, tai sitten ne on helpompi laihduttaa veks. Jos et ole salia ennen tehnyt, niin se markkinamiesten ihmelause "polta rasvaa, kasvata lihasta" onnistuu, vieläpä yhtäaikaisesti. Stressiä ei noilla mitoilla kannata ottaa :)

kirjaudu sisään jos haluat vastata