Laihtuminen + lihakset, mahdoton yhtälö?

41716
3. huhtikuuta 2003 11:58

Ongelmani on seuraava: Olen ylipainoinen (178cm/95kg) ja kiloja täytyisi saada pois. Olen jo keventynyt, painoin vielä 2 vuotta sitten 118kg.

Silloinhan ei mikään lihas näkynyt läskien alta. Nyt tilanne on kuitenkin toinen, lihaksia on alkanut tulla jo näkyviin huomattavasti enemmän. Painolla ei sinänsä ole väliä, mutta haluaisin tuota läskin määrää (erityisesti se on kerääntynyt vatsan seudulle ja kylkiin) vähennettyä.

En kuitenkaan haluaisi laihtua lihasten kustannuksella, vaan itse asiassa entisestään lisätä lihaksia.

Onko tämä mahdoton yhtälö samaan aikaan tehtynä? Tarkoitan sitä, että pitäisikö minun ensin vain laihduttaa läskit pois ja menettää samalla lihakset ja alkaa vasta sitten keräämään uudelleen lihaksia? Vai lähteekö läskit, mikäli syön suunnilleen sen mitä kulutan mutta lisään lihasharjoittelua huomattavasti?

Vastaukset: 1

03.04.2003 12:02

Kyllä mielestäni on olennaistapäättää mtä todella haluaa, eli valita näistä kahdesta. Toki voit keventää ruokavaliotasi vain vähän, eli karsia vain pahimmat rasvat pois. Tällöin pitemmällä tähtäimellä kejn rasvaprosentti pienenee kyllä, etkä huomaa olevasti sen erityisemmin "dieetillä".

Toisaalta taas voit ottaa tietyn painonpudotustavoitteen, karsia painosta pois ja jatkaa lihasten kasvattamista sen jälkeen.

Periaatteessa lihaskasvuun riittää hyvä proteiinisynteesi, välttämättä ei tarvitse olla reilusti pluskaloreilla.

Ja kun totetutat painonpudotuksen hitaassa tahdissa oikeaoppisesti, et menetä lihasta liialti.

kirjaudu sisään jos haluat vastata