Laihdutuksesta!

2716
21. maaliskuuta 2002 09:34

Moi!

Olen parikymppinen tyttö, ja ongelmani on lievä ylipaino. Olen "laihduttanut" koko tän vuoden ajan, mutta en ole saanut minkäänlaisia tuloksia aikaan. Luulen suurimman syyn olevan siinä, että syön liikaa. Olen nimittäin oikea herkkusuu...

Tarvitsisinkin nyt apua järkevän ja sopivan kevyen ruokavalion laadintaan. Olen kasvissyöjä, enkä myöskään syö kananmunia. Pahimpia paheitani ovat voileivät sekä makeat herkut.

Liikun n. 4 tuntia viikossa, mutta olen ajatellut nostaa määrää vähitellen lähemmäs 10 tuntia. Nykyisellään käyn n. kerran viikossa 1 h aamukävelyllä, 2 kertaa 30 min hölkkälenkillä, kerran 1 h jumpassa ja 2 kertaa 30 min kävelyllä. Olen ajatellut etenkin lisätä aamulenkkien määrää. Olisikohan 3-4 sopiva? Aion myös ruveta taas käymään salilla - on ollut useampi kuukausi taukoa.

Olisin todella kiitollinen avusta, kaikki hyvät neuvot otetaan ilolla vastaan - niin ruokavalioon kuin muuhunkin liittyvät! Nyt olen päättänyt onnistua!!! Mittani ovat 165 cm/ 68 kg.

Vastaukset: 12

21.03.2002 10:18

Niin, jos viitsisit laittaa tänne näkyville tämänhetkiset syöntitottumuksesi ja päivärutiinisi, niin olisi helpompi lähteä rakentamaan sinulle ruokavaliota. Sinun kannattaa myös näin aluksi lukea Timo Immosen harmonista diettiä koskeva artikkeli, joka löytyy näiltä sivuilta, siitä saat paljon hyvää tietoa syömisestä.

21.03.2002 10:33

...tässä on esimerkkipäivä:

Klo 8: iso lautasellinen branflakes-hiutaleita soijaproteiinijauheen, ruisleseiden ja jugurtin kanssa, omena, tuoremehua, teetä

klo 11: 4-6 voileipää, joiden pällä kevytlevitettä, juustoa ja vihanneksia

klo 15: lounaaksi esim. riisiä, kasviswokkia ja salaattia, ruisleipää kevytlevitteellä

klo 18: jugurttia, banaani, 2-4 voileipää

klo 20-21 liikuntaa, esim. kävelylenkki

Lisäks juon vettä n. 2 litraa päivässä.
Huhhuh...eipä näytä kauheen hyvältä... Ruoka-ajat vaihtelee aika paljon päivittäin, eikä se liene kovin hyvä juttu. Lisäks sorrun silloin tällöin herkuttelemaan, yleensä silloin, jos on ahdistunut olo ja jokin mennyt pieleen. Toivottavasti näistä on apua! Kysykää ihmeessä, jos haluutte tietää vielä jotain.

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
21.03.2002 10:59

Karua sanoa, mutta tuossa on liikaa ruokaa...kannattaa suhtautua allaolevaan MUTUna, joka pohjautuu omiin kokemuksiini laihdutuksesta ja samanaikaisesta salilla käynnistä:

Ensinnäkin aamupala on melko tukeva, mikä kai ei haittaa. Mutta päivällä syömäsi leivät, joissa on useaa levitettä päällä, vastaa ainakin normaalia ruokala-annosta kevyine jälkiruokineen ja parine leipineen, noin näppituntumalla arvioiden. Riippuu tietenkin mitä se kevytlevite ja juusto on ja paljonko sitä laittaa.

Lounaan kanssa sama juttu (syön melko samanlaista kamaa iltapäivällä), eli ihan hyvä juttu jos levitettä ei lipsahda liikaa tai rasvaa liikaa wokkiruokaan. Tai rasvaista salaatinkastiketta tms.

Taas illalla voi sanoa että syöt käytännössä "täyden" ruoan, koska jugurtista ja banaanista leipineen kertyy yllättävän paljon kaloreita. Kyseessä ei siis ole mikään kevyt iltapala.

Käytännössä tuo ruokamäärä vastaa itse laihdutuskuurilla syömääni, mutta olenkin mies, 176/76 ja käyn salilla nykyisin 2-3 kertaa vkossa muun liikunnan lisäksi...ei siis ihme että et laihdu. Tuohon vielä satunnaiset karamellit päälle :)

Levitteet vähemmäksi, perunaa/riisiä/pastaa tms. Rajoita rasvansaantiasi niin tuloksiakin pitäisi näkyä.

21.03.2002 11:10

No eihän tuo kovinkaan huonolta näyttänyt. Tuon ruokavalion korjaaminen on melko helppo juttu.

Aamupalasi näyttää oikeastaan erinomaiselta, ainoa mahdollinen muutos siihen voisi olla Branflakesin korvaaminen puurolla, tosin en tähän hätään löytänyt branflakesin koostumusta, mutta muistelisin sen olevan aika hyvä, ainakin kuotua pitäisi olla runsaasti, mikä on aamupalalla todella tärkeätä.

Klo 11:sta ruokailu sinulla näyttää olevan pahiten pielessä, siitä saat aivan liikaa hiilihydraatteja et lähes lainkaan proteiinia etkä hyvää rasvaa. Jos mahdollista, niin sinun kannattaisi syödä joko kevyt lämmin ateria tai jokin aterian korvike, joita löytyy markkinoilta monia. Lisäksi voisit lisätä aamupalan ja luonaan väliin jonkun pienen välipalan kuten hedelman.

noin klo 14 voisit ottaa taas pienen välipalan, vaikka hedelmän tai kokojyväleivän muodossa.

klo16-17 olisi hyvä syödä toinen lämmin ateria, joka on koostumukseltaan sama kuin luonas. Se tulisi koostua tummasta riisistä/pastasta ja kasviksista, ja sinun olisi ehkä hyvä myös ottaa esimerkiksi 20g proteiinia aterian yhteydessä. Se voisi olla esimerkiksi soijaa tai heraa, joita saa tämän sivun proshopista.

Sitten n klo 18-19 voisit taas ottaa jonkun pienen hedelmän tai kokojuväleivän.

Ennen nukkumaan menoa sinun tulisi ottaa hieman proteiinia, hyvää rasvaa muttei paljoa hiilihydraattia. Voisit esimerkiksi tehdä vaikka kreikkalaisen salaatin, johon laitat runsaasti oliiviöljyä ja hieman vaikka vähärasvaista fetaa, näin sinulle ei jää nälkä.

Paras aika lenkkin tekemiseen olisi aamulla ennen aamupalaa. Lenkki voisi olla alussa vaikka 15-30min ja kolmena päivänä viikossa ja pikkuhiljaa voisit lisätä määriä. Aamulenkki voi olla alussa hieman vaikea, mutta kun siihen tottuu niin tavasta on vaikea päästä irti, ja huomaat että turha uneliasuus aamulla myös vähenee. Mutta jos sinulla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä aamulenkkiä niin voit tehdä sen myös illalla entiseen tapaan. Mutta parhaan mahdollisen tuloksen saisit aikaan tekemällä aamulenkit ja treenaamalla kaksi kertaa viikossa salilla, sillä laihtumisesi saa hyvän pohjan liikunnan avulla.

Herkut sinun tulisi jättää lähes kokonaan pois, tai ainakin muuttaa herkkuja terveellisempään suuntaan, herkkuina voisit vaikka käyttää kevytjäätelöä, rusinoita, proteiinipatukoita, marjoja, hedelmia, kirsikkatomaatteja, manteleita, yms.....Ja lisäksi yksi hieman vapaampi päivä voisi auttaa tavoitteissasi, mutta sinäkään päivänä ei ole hyvä herkutella vanhaan malliin.

Lisäksi sinun olisi hyvä saada jotain hyvälaatuista vitamiiniyhdistettä(esim vitacomp) ja sen lisäksi kalaöljyt olisivat suureksi avuksi. Mutta tässä hieman neuvoa, toivottavasti auttoivat, jos tulee lisää kysyttävää niin vastaan mielellään.

21.03.2002 11:47

Mahtavaa saada näin nopeesti vastauksia! =)

Niissä branflakeseissa (merkki Rainbow), joita syön, on 333 kcal, proteiinia 11 g, hh 65 g, rasvaa 3,1 g ja kuitua 14 g/ 100 g. Suolapitoisuus 1,6 %.

Aamulenkkeilystä: Tällä viikolla oon onnistunut jo kahteen kertaan kävelemään 60 min ennen aamiaista, ja oon kyllä huomannut sen piristävän vaikutuksen jo aiemminkin! Ainoa, mikä tuottaa ongelmia, on tylsistyminen lenkin aikana: liikkeellelähtö on joskus vaikeaa, koska tuntuu ankealta ajatukselta kävellä kokonainen tunti... Kunhan lumet sulaa, voisin välillä tehdä kävelyn sijasta rauhallisen pyörälenkin silloin aamulla. Olisiko teillä muita vinkkejä, joiden avulla lenkistä tulisi mielekkäämmän tuntuinen? Entä onko hyvä, jos esim. treenaa aamulenkin lisäks saman päivän iltana salilla, tai käy jumpassa/ hölkkäämässä?

Ruokailuista: Olisiko se hyvä, jos söisin lounaan klo 11-12, pienen välipalan klo 14 ja toisen lämpimän ruuan klo 16-17? Tiedän, ettei noi mun leipä"välipalat" oo kovin terveellisiä, mutta kun leipä on niiiin hyvää..... Täytyy yrittää muuttaa tapojani, vaikka tiedän, ettei se tuu olemaan helppoa. Pitäisikö kaikilta leiviltä yrittää jättää rasva pois? Käytän margariinia, jossa on 40 % rasvaa.

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
21.03.2002 12:59

Itselläni on kotiruokalähestyminen ruokavalioon, enkä osaa sanoa miten se tosi aktiivikuntoilijalle sopii. Mutta itselleni puri se että söin paljon leipää/perunaa/riisiä, mutta ilman rasvaisia päällysteitä tai kermakastikkeita ja muutenkin vähensin rasvansaantia. (salaatinkastikkeet, voi, paistorasvat, jäätelö yms.) Toki rajoitin annoskokojakin, eli en korvannut rasvaa pastavuorella.

Proteiinia luotan saavani kanaruoista tms. koska en ole vege. Paino on pudonnut tällä ohjelmalla hitaan varmasti. Nälkä ei ole ollut kuin harvoin iltasella, ja silloinkin on ollut kyse karkin/sipsinhimosta enemmänkin kuin oikeasta nälästä.

Tuo kuituleivän syönti on melkein must jos aiot laihduttaa, koska se torjuu näläntunnetta melko hyvin. Ja sitä saa syödä melko isoja määriä, kun muistaa päällysteet.

21.03.2002 13:03

Niin, vielä se että ei rasvaa tarvitse jättää leiviltä kokonaan pois. Päinvastoin, itsekin olen joutunut tietoisesti pistämään esim. majoneesia leivän päälle kun rasvaa ja varsinkaan kasvirasvaa ei kaikkina päivinä muualta tule (päivän ruokina esim nuudeli, leipä kevytsulatejuustolla ja ilman rasvaa valmistettu wokki tms.).

Mutta tuolla leipämäärällä mitä syöt, margariiniakin tulee melkoinen kasa päivän mittaan :)

21.03.2002 13:24

Kyllä ne rasvat leivänpäälta pitäisi mielellään jättää pois. Niistä kertyy yllättävän nopeasti jopa 100g rasvaa päivässä, mikä on aivan liikaa. Mutta margariinin siasta voi käyttää esimerkiksi Olympia kevyt sulatejuustoja, jotka ovat todella hyvän makuisia, esimerkiksi pippurisekoitus antaa hyvän säväyksen muuten niin kuivan makuiselle kokojyväleivälle. Ja leipiäkin syödessä kannattaa suosia kokojyvä vaihtoehtoja, esimerkikis REAL-leivät ovat hyvän makuisia ja sisältävät paljon laihdutusta auttavia kuituja.

Aamupalalla sinun ehkä kannaisi korvata Branflakesit Elovena Plus- puurolla, joka sisältää 44g hiilihydraattia(hitaammin imeytyvässä muodossa kuin muroissa) ja ruhtinaalliset 18g kuituja, joista osa on beetaglutaania. Siihen vieläkun laitat ruokalusikallisen oliiviöljyä voinapin asemasta niin siitä on hyvä alkaa rakentamaan terveellistä aamiaista. Aamiaisella voisit myös ottaa vaikka sen yhden realpalasen sulatejuustolla ja vaikka puoli purkkia raejuustoa ja sen mehun+teen(mielellään vihreän, auttaa laihtumisessa) niin aamupalasi on lähes täydellinen.

Hyvä että olet havainnut jo aamulenkkien erinomaisuuden. Niiden ei pidä välttämättä olla tunnin mittaisia, puolet siitä riittää aivan hyvin ja sinun ei tarvitse juosta, reipas kävely on aivan yhtä hyvä tapa. Itse en ole aikoihin tehnyt aamulenkkejä, mutta joskus kun niitä harrastin niin huomasin musiikin auttavan asiaan. Eli ota joku kannettava härveli mukaan ja kuuntele piristävää musiikkia kävellessäsi niin varmasti kevään sateet vaihtuvat kesäfiiliksiin. Kyllä salilla voi aivan hyvin treenata samalla iltana. Lenkin ei ole tarkoitus olla kovinkaan intesiivinen.

Aikataulusi kuullostaa oikeen hyvältä. Jos haluaisit todella laihtua ja samalla muuttaa tapojasi terveellisimmäksi niin sinun ehkä kannaisi ostaa hyvää monivitamiinia ja kalaöljyjö, joita ottaisit aamupalan yhteydessä. Se olisi pieni investointi yleisen hyvinvoinnin hyväksi. Muita lisäravinteita sinun lienee turha käyttää, ehkä enintään jotain proteiinilisää, koska olet vege.

Mutta olet oikealla tiellä, olet saanut jo niskastasi otteen, pidä kiinni siitä!

21.03.2002 14:20

HYVIN paljon teille, mipaas ja JK! Toivon - ja uskon - tällä kertaa pysyväni päätöksessäni (niskasta on kunnon ote;)! Toisin sanoen: hyvästi, kilot...ja LOPULLISESTI!! :o)

21.03.2002 14:25

Laihduttaminen on pitkä prosessi, ei kannata pyrkiä liian nopeasti tulokseen. Useimmiten hitaampi painonpudotus tarkoittaa pysyvämpää tulosta.

21.03.2002 14:34

...ja vaikka jämähdät paikallesi pitkäksikin aikaa, älä huolestu tai ala riuhtomaan päiväruokaa vähemmäksi. Se vain joskus on tätä, ja kaloreita rajoittamalla lipsahtaa helposti aliravitsemuksen puolelle jolloin ei paino laske eikä lihakset kehity.

26.03.2002 12:05

Ruokavalio ja liikuntatottumukset täytyy olla tietenkin kunnossa, jotta tuloksia alkaa näkyä, mutta pientä lisäapua kiinteytymiseen olen ainakin itse saanut Mega Fat Burner -valmisteella. Jos kiinnostaa niin lisätietoa löydät www.g-sport.fi urheiluravinteiden nettikaupan sivuilta.

kirjaudu sisään jos haluat vastata