Laihduttaminen painonvartijoiden ohjeilla

21058
1007 1003 1003 5ca2ef9ce827e6f94d1cd7dfc8612f84c6c107da7eae68b97f7173fb8d381397 ei nikkiä
4. joulukuuta 2002 08:04

Syön aivan kirjaimellisesti Painonvartijoiden ohjeita noudattaen jo 3:tta viikkoa. Urheilen 5 kertaa viikossa aerobicissä ja spinningissä. Ja PAINO EI PUTOA, EI SITTEN GRAMMAAKAAN! Olen koittanut kiihdyttää aineenvaihduntaani syömällä tasaisin väliajoin, juomalla runsaasti vettä ym mutta mikään ei auta! Kilpirauhasongelmatkin on suljettu pois, eli mikä tässä voi olla vialla!?

Vastaukset: 110

04.12.2002 08:26

Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko sinulla ylimääräistä, mitä pudottaa? Painonvartijoiden ohjeilla pitäisi kyllä 3 viikossa lähteä jo muutosta tapahtumaan (ehkä noin 1 kg/vko), jos on mistä pudottaa...Kaveri on laihtunut nyt 9 kg kolmessa kuukaudessa tällä Points-systeemillä...Ehkä joku muu osaa sanoa missä vika muuten voisi olla...

04.12.2002 08:27

Ehkäpä se että, riid mai lips:Painonvartijoiden teesit on aivan hanurista! Toisaalta 3 viikossa ei välttämättä kerkeä vielä tapahtua paljoakaan. En tiiä, aina tulee sellanen fiilis kun sanotaan että ''syön kirjailmellisesti pälä pälä'' nin että niinköhän sitten kuitenkaan... kaikki karkit yms pitää laskea ja itseään ei kannata huijata tyyliin ''ei tää yks haittaa''. hyvä jos näin ei oo, kunhan ajattelin.

04.12.2002 08:27

Ehkäpä se että, riid mai lips:Painonvartijoiden teesit on aivan hanurista! Toisaalta 3 viikossa ei välttämättä kerkeä vielä tapahtua paljoakaan. En tiiä, aina tulee sellanen fiilis kun sanotaan että ''syön kirjailmellisesti pälä pälä'' nin että niinköhän sitten kuitenkaan... kaikki karkit yms pitää laskea ja itseään ei kannata huijata tyyliin ''ei tää yks haittaa''. hyvä jos näin ei oo, kunhan ajattelin.

04.12.2002 08:43

Itse pudotin pari vuotta sitten 6 kg tällä systeemillä, ja se oli tosi helppoa. Ja paino todellakin lähti putoamaan jo viikossa...Ja nyt on tuttavapiirissä niin monta esimerkkiä, että uskottava on! Kaveri pudotti 9 kg 3 kuukaudessa (näin hänet omin silmin viime viikonloppuna ja oli kuin eri ihminen) ja toinen tuttu on pudottanut 11 kg muutamassa kuukaudessa. Nämä ihmiset eivät edes harrasta liikuntaa, eli kyllä sillä pelkällä syömisellä saa tosi isoja ihmeitä aikaan, jos vaan itsekuria riittää! Itsellä ei kyllä enää hermot kestä sitä ainaista ruokien laskemista, mutta alan nyt vähitellen olla tyytyväinen kroppaani muutenkin... :)

04.12.2002 09:04

Olen Palan kanssa vähän samoilla linjoilla tästä Painonvartijoista. En toki kiistä etteikö porukat olisi saaneet huomattaviakin tuloksia aikaan, mutta joku siinä systeemissä mättää. Jo pelkästään se rahastamisen maku saa hälytyskellot soimaan.
Eikä aktiivisesti liikkuva ihminen edes tule toimeen niillä kalorimäärillä. Ehkä passiivinen konttorirotta jaksaa pyörtymättä vetää samaa pisteiden laskusysteemiä kolmekymppisestä hautaan asti. Painonvartijoissa on kyllä hyvä puoli se ryhmän tuki ja kannustus. Jotkut tarvii sitäkin.
Eikä liikunnan merkitystä painonpudotuksessa ja hallinnassa todellakaan voi sulkea pois. Mikäli aikoo pudottaa merkittävästi painoa (lue muutakin kuin nestettä) on liikunnan lisääminen eri muodoissa ainut keino pysyvien tulosten aikaan saamiseksi. Lisäksi onhan liikunnalla yleistä terveyttä ja hyvinvointia edistävä vaikutus olipa sitten pudottamassa painoa tai ei. Ei terveenä pysy pidemmän päälle pelkällä oikealla syömisellä.

04.12.2002 09:19

Oon kanssanne hieman eri mieltä.
Samaa mieltä toki siitä, että aktiivisesti liikkuva ihminen ei tule niillä kalorimäärillä toimeen enkä itse rupeaisikaan noudattamaan ko. ohjelmaa.

MUTTA tiedän muutamia henkilöitä, jotka eivät syystä tai toisesta ole aktiivisia liikkujia ja jotka ovat onnistuneet pudottamaan Painonvartijoiden ohjelmalla jopa 8 kg pysyvästi (silloin oli kyllä vielä sellanen ohjelma jossa oli kerrottu mistä ruoka-aineryhmästä saa syödä ja kuinka paljon eikä tätä points-juttua josta en enempää tiedäkään).
Ja itse kun katselin tuota ohjelmaa niin kyllä siinä ihan oikeilla linjoilla mielestäni ollaan. Ja monet ovat oppineet syömään oikein eivätkä todellakaan laske pisteitä loppuelämäänsä.

On tietty niitäkin ikuisia laihduttajia jotka päästyään tuloksiin palaavat "pullamössö"-ruokavalioon takaisin.

Ootteko muuten ikinä kattoneet ja perehtyneet niihin ohjelmiin? Minä ainakin olen kuullut sellaista kommenttia että moni on ollut yllättynyt kuinka paljon saavatkaan loppujen lopuksi syödä, kunhan syövät "oikeita" ruokia.

04.12.2002 09:29

Tuttavani vaimo käy Pvartijoissa.
Tohkeissaan alkoi luennoimaan minulle.
Heidän ohjaaja PV:ssa sanoi että on aivan sama mitä yhden päivän aikana syö, kunhan päivän pisteet eivät ylity. (siis syö vaikka munkkeja)
Siinä vaiheessa en voinut muuta kuin olla hiljaa.
Ikinä, en kenellekään suosittele sinne menoa!!

04.12.2002 09:32

Mun mielestä on nimenomaan tärkeää tuo, että oppii tavallaan välttämään tiettyjä ruokia ja syömään terveellisemmin. Ei niitä pisteitä pidä loppuikäänsä laskea, se terveellisempi ruokavalio vaan pitää omaksua.

Itse en siis koskaan ole tähän ryhmään kuulunut, noudatin vaan kopioituja (kopiointi ehdottomasti kielletty!! :) ) ohjeita. Ja silti laihduin 6 kg ja ne pysyivät poissa, paitsi nyt on vajaassa vuodessa noussut kolmisen kiloa, kun on ruvennut tuota salia harrastamaan tosissaan. Ja nälkä ei muuten ollut kertaakaan, syödä sai, kunhan söi oikein.

04.12.2002 09:35

Niin, tuo siinä vähän mättää, pystyt tosiaan syömään ne pisteet vaikka pelkästä leivästä tai vaikka suklaasta, mutta sehän on taas jokaisen oma valinta... Eli järkevintähän nekin pisteet olisi koota tasaisesti ruokaympyrää noudattaen, mutta kuinka moni niin todella tekee?!

04.12.2002 09:35

ei muuten välttikseltä. On tullu itekin niitten systeemillä laihdutettua ja maksoi kokonaista 150 mk - hommasin ohjelman kaverin kanssa cd:llä, missä on on melkein kaikkien kaupasta saatavien elintarvikkeiden pisteet. Ryhmän tukihan siitä tietty jäi puuttumaan, mutta säästyipä rahaa kuitenkin huomattavasti.

04.12.2002 09:41

Niin, miksköhän ne muuttivat tota systeemiä pointsejen muotoon, koska siinä vanhassa ohjelmassa oli just se idea, että kaikista "boxeista" (hiilarit, rasvat, protskut, hedelmät, maitotuotteet ym.) piti syödä tietty määrä ja silloinhan tulee väkisinkin syötyä monipuolisesti.

Eihän tossa oo mitään järkeä jos voi syödä vaan vaikka munkkia ja päivän pistesaldo täyttyy sillä!!!!

04.12.2002 09:43

rahastusta?!?! miten niin XD

http://www.weightwatchers.com/international/finland/store/

(huom saitilla olevat mikrosoft perhoset)

04.12.2002 09:50

En henk koht. oikeen ymmärrä että miten joku voi tarvita jonkun h*mmetin ryhmän tukea laihdutuksessa?? Eikös se ole jokasen oma asia ja pitäisi löytyä tarpeeksi itsekuria niinkin helpon asian suhteen kun syö vähemmän liiku enemmän. noh, taas jokasen oma asia. Mutta toi pistemäärä - juttu oli jo kaikkien aikojen paras. Siis ihan uskomattominta skeidaa mitä oon ikinä kuullu. Ai pyörtymisen rajoilla pitäis mennä jos lounaaksi vetää vähän purilaista ja, karkkia ja munkkia?? Siis jos joku ''ohjaaja'' siellä antaa tollasia neuvoja niin minkäköhänlaista koulutusta sillä henkilöllä oikeen on alalle? Siis AIVAn käsittämätöntä bullia. ei tossa paljon mitään ihmeempiä hienoja ''pistelaskuahärdellejä'' tarvita, osaan mäkin päättää että 1500 kaloria päivässä ja otan ne megaateriasta tossa aamupalana. hohhojjaa. painonvartijat hyvä laihdutusohjelma, joojoo, ehkä sellasille hylkeenkokosille jotka sitten pullistelee tuolla jossain apulehdessä. Ei nyt välttämättä ihan tän saitin kävijöille mikään ihan suotavan täudellinen systeemi kuitenkaan. Kun tossa helmiskuussa ajattelin ruveta pudottamaan niin kyllä se ihan perinteisin menetelmin 0,5-1 kilo viikossa, ja tippuu hitaasti mutta varmasti kesään mennessä. Miksei ihmiset tajua dieteissä sitä aika-juttua? Pitää varata vähän enemmän aikaa kun se vakio 3 viikkoa, ''mä laihduin vitsi 3 viikossa 10 kiloa, ja kyllä mä uskon että on pysyvää!!''

04.12.2002 09:53

Olen tutustunut PV:n sisältöön. En yleensä kommentoi asioita joihin en ole perehtynyt.
Näissä laihdutus systeemeissä on kaikssa nää samat lastentaudit, oli kyseessä sitten PV, BfL tai joku muu "ämmättenlehti-kuuri" (tää on meidän toimiston naisten keksimä termi, ei mun). Uskotaan vaan johonkin ihmeitä tekevään ainesosaan tai kaavaan jolla sit ollaan uimapukukunnossa laihoina, kiinteinä lopunikää. Itse 20 kiloa aikoinaan pudottaneena voin sanoa että mitään poppakonsteja ei tarvita. Vain oikeaa tietoa ja tahdonvoimaa ja liikuntaa. Jos joku on pudottanut painoaan samanverran ilman liikuntaa, on taatusti suurin osa menetetystä painosta lihasmassaa (joka painaa enemmän luin läski).
Samapa se onko huonokuntoinen, mut ainakin on laiha.

04.12.2002 09:55

naulankantaan

04.12.2002 10:03

Joo joo, mutta mun ymmärtääkseni tossa PV:n ohjelmassa (puhun nyt siitä aiemmasta koska points-systeemi vaikuttaa tosiaan kummalliselta) ei oo kyse mistään ihmeitä tekevistä ainesosista tai kaavasta tai poppakonsteista toisin kuin esim. kaalisoppa ym. skeidadieeteissä.

Pala:
"En henk koht. oikeen ymmärrä että miten joku voi tarvita jonkun h*mmetin ryhmän tukea laihdutuksessa??"
Tosiasia vaan on että jotkut tarttevat sitä tukea. Eikä kaikki tiedä ravintojutuista niin paljon kuin esim. tällä saitilla pyörivät ja kaikilta ei löydy itsekuria laihduttaa yksinään.

No eipä tästä sen enempää, jokainen voi olla näistä ohjelmista ja metodeista sitä mieltä kuin haluaa, yritin vaan tuoda ehkä vähän sellasta "maallikko-" ja kenties enemmän "naisnäkökulmaa" (naisiahan suurin osa PV:läisistä kai on).

04.12.2002 10:11

NO nimenomaan naisiahan siellä on. Ja miksi sitten naisia on niin saakelin helppo hönäyttää kaiken maailman ihmekuureille. No kunnolla härskisti ylipainoiset miehethän ei yleisesyikkään tee mitään sille läskilleen, kasvattaa vaan lisää, hienoa! Pisteettodellakin naisille siitä että jos jaksaa uskoa itseensä ja käyttää jotain painonvatijoiden systeemiä jos ovat juuri paljon ylipainoisia, voihan seolla että just jonkun tollasen aloituskikin tarvitsee. Mutta silti uskon että niitä epäonnistuneita on enemmän kun niitä jotka on laihtuneet sen 52 kiloa niinkun yks tuolla pv: sivuilla. Ja ihmettelenkin syvästi että miten täällä kehonetissä edes voidaan KESKUSTELLA pv:stä.

04.12.2002 10:15

Hei missä ajassa pudotit tuon 20kg? Ihan kiinnostaisi vaan tietää...
Ja kuinka paljon itse treenasit tuona aikana?

04.12.2002 10:37

Multa meni siihen noin puoli vuotta. Sitä ennen en harrastanut minkäänlaista liikuntaa. Kun aloitin painonpudotuksen, kävin päivittäin 30-60 min kävelylenkillä (syke n. 125-130) ja satunnaisesti uimassa. Varsinaisesti kuntosaliharjoittelun aloitin vasta painonpudotuksen jälkeen. Ensin Circuitin parissa ja myöhemmin itsekseni. Nyt on paino jo nousemaan päin niistä ajoista, mut ihan eri tavalla tällä kertaa... ;)

04.12.2002 10:37

Niin mä oon siis se alkuperäinen täti joka esitti kysymyksen :)

Ensinnäkin ylipainoa löytyy noin 15 kiloa, eli siitä ei voi olla kyse. Ja tiedän myös, että itseään on helppo huijata ja siksipä olen punninnut ja kirjoittanut ylös jokaisen suupalani. Ja Painonvartijoista sen verran, että rahastusta se myös mun mielestäni on, ja siksipä noudatankin kaveriltani kopioituja ohjeita ihan kotioloissa. Onhan se totta, että kun mä saan päivässä syödä 20 pistettä, niin sen voin käyttää vaikkapa syömällä suklaata. Mutta kuka ihminen tekee niin? Emmä ainakaan, etenkin kun ei näilläkään määrillä ruokaa meinaa jaksaa urheilla, niin ei kyllä tulis mieleenkään vaihtaa osaa pisteistä herkkuihin :)

04.12.2002 10:38

Kannattaa kokeilla seuraava,

Eli syöt sitten vaikka niiden pisteiden mukaan, mutta painota hiilihydrattipitoiset ateriat aamuun ja proteiinipitoiset iltaan. syö 6 kertaa päivässä vähintään.

Aamulla, ennen kuin laitat suuhun mitään muuta kuin vihreää teetä ilman makeutusaineita tai kupin kahvia niin lähde 45 minuutin mittaiselle reippaalla kävelylenkille. Pidä syke kuitenkin sellaisena, että voit vielä puhua hengästymättä. Tämän jälkeen vasta aamupalaa, jonka tulisi sisältää kuituja, hiilihydratteja, hyviä rasvoja ( vaikka ruokalusikallinen pellavansiemenöljyä ) sekä proteiinia. Esimerkiksi Fittness murot rasvattoman jogurtin kanssa +pellavasiemenöljy.

Kaloreiden laskeminen pitäs mun mielestä olla portaittaista, eli pudottaa viikoittain vain vähän kaloreita, näin saat pidettyä aineenvaihduntaa yllä mahdollisimman vilkkaana. Liikunnan kanssa sama juttu, lisää sitäkin asteittain.

Viimeisen potkun, kun mikään ei tunnu enää tehoavan voit ottaa sitten näistä Fat burneer tuotteista. Niitäkin on monenlaisia, hyvä tuote nostaa kehon lämpötilaa sekä lisää aineenvaihduntaa. Tämä on tosiaan vasta viimeinen kikka, kannattaa aina jättää reserviin mahdollisimman monta keinoa sitä varten kun aineenvaihdunta alkaa hidastua.

Parin viikon välein kannattaa myös ottaa yksi kunnon tankkauspäivä, jolloin saa vetää ainakin tuplasti sen hetkiset kalorimäärät, mutta tyämäkin kannattaa tehdä laadukkailla ruoka-aineilla ( pitkillä hiilihydraateilla ) eikä millään karkilla. Tämä tankkauspäivä kuitenlin sillä edellytyksellä että paino on laskenut suunnitelmien mukaan.

Älä missään nimessä jätä kaikkia rasvoja pois ruokavaliosta, koska silloin rasva-aineenvaihdunta hidastuu ja elimistö käy pihtailemaan omia rasvoja. Mutta korvaa kovat rasvat ( eläinrasvat ) hyvillä rasvoilla ( kalaöljy, pellavasiemenöljy, rypsiöljy, lesitiini )

Toivottavasti tästä on jotakin apua, tsemppiä!

04.12.2002 10:41

On muuten hyvä toi JKÄ!

04.12.2002 11:00

Tulipa kirjoitusvirheitä viime viestiin, yritänpä nyt skarpata..;)

Vielä siitä, että niissä pisteissä on se hyvä puoli, ettei tarvitse alkaa selvittämään jokaisen ruoka-aineen kalorimääriä itse, toisaalta taas kun kerran pääsee siihen maailmaan sisälle ja opettelee laskemaan kalorinsa, niin tietääkin jo todella paljon ravinnosta!

Tankkauspäivän idea on, jota suosittelin, että kun elimistö alkaa hidastaa aineenvaihduntaansa koko ajan laskevan energiamäärän myötä, on se hyvä välillä potkaista uudelleen käyntiin tuon tankkauspäivän avulla. Jotkut suosittelevat tankkausta kerran viikkoon, mutta se saattaa olla liian usein. Itse tankkaisin korkeintaan 10 päivän välein.

Jos ongelmana on, että makeanhimo yllättää, siihen auttaa Kromi. Se on halpaa ja ainakin joillain se auttaa yllättävän hyvin. Sitä voi ottaa 200-400 mikrogrammaa päivässä.

Ugh olen puhunut..;)

04.12.2002 11:08

Silläkin uhalla, että kyllästytte mun jorinaan lisään vielä mielestäni tärkeän pointin,

Puoli kiloa viikossa on terveellinen painonpudotusvauhti. tällöin poltetaan pelkästään rasvaa, eikä lihakset häviä siinä mukana. Alussa paino voi pudota nopeamminkin, jos nestettä on paljon kehossa. Kun aineenvaihdunnan saa liikkeelle niin nesteetkin poistuu, ei kannata antaa sen hämätä...

Tuolla puolen kilon viikkovauhdilla muutos on myös helpommin pysyvää, toki ei auta , että ruokatottumuksia muutetaan vaan dietin ajaksi. Mutta usein käy varmaan niin, että kun pari kuukautta syö terveellisesti, niin ei voisi enää kuvitellakkaan paluuta entiseen ruokavalioon, olo on niin paljon parempi!

Jokohan nyt sain kaikki vuodatettua..;)

04.12.2002 11:23

"Heidän ohjaaja PV:ssa sanoi että on aivan sama mitä yhden päivän aikana syö, kunhan päivän pisteet eivät ylity. (siis syö vaikka munkkeja)"

Periaatteessa tämä on aivan totta, jos tarkastelee asiaa pelkästään laihtumisen näkökulmasta, tietysti olettean tietyn pisteluvun verran munkkuja sisältää saman määrän kaloreita, kun muu ruoka.

"Eli syöt sitten vaikka niiden pisteiden mukaan, mutta painota hiilihydrattipitoiset ateriat aamuun ja proteiinipitoiset iltaan. syö 6 kertaa päivässä vähintään."

Hyvä perusohje, mutta ei kannata noudattaa kirjaimellisesti, esimerkiksi treenin jälkeen energiantarve on ylivoimaisesti suurin, joten siihen kannattaa panostaa, myös JKÄ:n mainitsema aamupalaan panostaminen kannattaa, erityisesti runsaasti kuitua sisältävistä tuotteita kuten puurosta ja täysjyväleivistä on apua niin laihduttajalle kun kuntoilijallekkin.

"Kaloreiden laskeminen pitäs mun mielestä olla portaittaista, eli pudottaa viikoittain vain vähän kaloreita, näin saat pidettyä aineenvaihduntaa yllä mahdollisimman vilkkaana. Liikunnan kanssa sama juttu, lisää sitäkin asteittain."

Tässä olet aivan oikeassa, tosin tämä on helpommin sanottu kun toteutettu.

"Parin viikon välein kannattaa myös ottaa yksi kunnon tankkauspäivä, jolloin saa vetää ainakin tuplasti sen hetkiset kalorimäärät, mutta tyämäkin kannattaa tehdä laadukkailla ruoka-aineilla ( pitkillä hiilihydraateilla ) eikä millään karkilla. Tämä tankkauspäivä kuitenlin sillä edellytyksellä että paino on laskenut suunnitelmien mukaan."

Itse en näe tankkauspäivästä suurempaa hyötyä muuten kuin henkisellä puolella. Usein yliammuttu tankkauspäivä vähentää dietin toimivuutta. Aineenvaihdunnan vilkastuminen on niin hetkellista, että siitä ei välttämättä ole kummempaa käytännön hyötyä, se voi jopa kääntyä päälaelleen.

Lopuksi vielä haluan sanoa että liikuntaa aktiivisesti harrastavan ja tavallisen painonpudottajan dietti on aivan erilainen. Esimerkiksi Painonvartioiden ohjelma ei sovellu lähes laisinkaan aktiiviselle liikkujalle. Se yksinkertaisesti syö liikaa treenitehoja.

04.12.2002 11:29

kyllä painonvartioiden ohjeill paino tippuu ellei sitten ole ennestään kuihduttanut aineenvaihduntaansa pilalle syömällä liian vähän ja huonolaatuista moskaa. Mä laihduin just 4vk 9kg ja lisää lähtee... ainakin tuntemillani ihmisillä ongelma on siinä että ne pystyy syömään itseltään salaa! no en toki syytä sua! lenkkeily on oiva keino pitää aineenvaihdunta maksimissa kokoajan ( lenkkeilen päivittäin 1,5h ja viikonloppuisin 2-3H ..niin mulla on koira joka vie ja kovaa kans!) Iltasellä painonvartioiden terveyssuositusten vastaisesti usein iltapalaksi juon ison tölkin olutta ja menen sitten maha pinkeenä petiin jonne nukahdankin heti. ei tule siinä sitten leipiä kasattua! tsemppiä!

04.12.2002 11:45

Minä olen tutustunut points-ohjelmaan.
Se on edellisiä ohjelmia helpompi ja selkeämpi juuri siksi, että jokaiselle ruokalajille on omat pointsinsa. Esimerkiksi annos kaurapuuroa 2 pointsia. Ei tarvitse itse miettiä kaloreita eikä olla ravintoasiantuntija. Ohjelmassa myös "houkutellaan" syömään terveellisesti, sillä tietyt vihannekset ovat "ilmaisia", eli niistä ei mene pointseja.

Monet alkavat laihduttamaan tyylillä; "tänään en syö mitään töiden jälkeen" tai "syön lounaaksi vain omenan". Tämä ainakin laskee verensokeria ja johtaa varmasti hillittömiin ahmimiskohtauksiin. Ja sitten on kova morkkis ja syödään taas vähän kakkua.

Painonvartijoissa neuvotaan miten tavallista kotiruokaa syömällä voi laihtua. Eikä tarvitse olla nälkäkurkena. Monet ei oikeasti tiedä sitä miten helppoa se laihtuminen on.

Siitä olen samaa mieltä, että paljon urheilevalle energiamäärä on liian vähäinen, vaikka liikunnasta saakin lisäpointseja.

Tämä ei ollut tarkoitus olla mainospuhe, vaan ihan omakohtaisia kokemuksia ;) Ítse laihduttelin vuosi sitten pointseilla 8 kg ja luulen etten olisi siihen pystynyt ilman hyviä ohjeita. Ryhmissä en käynyt enkä ostanut materiaaleja.

Olen ostanut jälkeenpäin kirjakaupasta painonvartijoiden keittokirjoja pari kappaletta ja voin todella lämpimästi suositella niitä kenelle vain. Helppoja, hyviä ohjeita ilman turhaa kermaa ja voita.

Alkuperäiselle kysyjälle vielä ehdottaisin viikon kokeilua 18 pisteellä.

04.12.2002 11:57

Jep, mipaas on siinä mun mielestä oikeassa, että treenin jälkeen tarvitsee hiilihydraatteja sekä proteiineja palautumiseen. Eli kunnollinen palautusjuoma. Treenaatpa sitten aamulla tai illalla.

Tämä on kuitenkin laskettava mukaan päivittäiseen kalorimäärään, tietenkin.

04.12.2002 12:02

Kiitoksia JKÄ, tossa tuli monta hyvää vinkkiä :) Noi aamulenkit on vaan niin herrrrvottoman tuskaliaita, kun pitää herätä jo viideltä, mutta kaipa se on kaikkensa yritettävä!

Ja Salmiakka, kokeilen tuota vinkkiäsi. Mites, syönkö vain tuon 18 pistettä per päivä ja jätänkö ne liikunnasta kertyneet lisäpisteet kokonaan syömättä? Joskus vaan tuntuu, että ei jaksa liikkua näin vähällä ruokamäärällä ja sen minkä olen huomannut, on huono palautuminen! Mutta kun ensisijainen tavoitteeni tosiaankin on pudottaa painoa, niin mennään nyt sillä 18 yks viikko :)

Ja toi herkkupäivä, mistä mipaaskin puhui... joo sellaisen oonkin pitänyt parin viikon välein, mut rehellisyyden nimissä silloin oon kokonaan unohtanut pisteet ja kalorit, enkä todellakaan oo tankannut hitaita hiilareita vaan kaikkea moskaa eli karkkia ja jätskiä. Ehkäpä noista pitäis sit aika rankalla kädellä karsia poijes.

04.12.2002 14:58

Pitäähän elämästä nauttiakin joskus, joten ei mun mielestä ole kuolemansynti jos tankkauspäivänä vetää jäätelöä...Mutta ei kannata vetää ihan överiksi sitäkään.

30 min aamulla aluksi varmaan riittää jos aika on tuolloin tiukilla. Kahvikuppi mustana ilman sokereita tai vihreää teetä niin aineenvaihdunta saa kunnon startin. Niin ja juo nyt pari lasia vettäkin..;)

Mun mielestä sun pitäs syödä liikunnasta tulevat lisäpisteet. Mutta tee vaikka niin, että joka toinen viikko tipautat vähän kaloreita ( pisteitä ) ja joka toinen viikko lisäät liikuntaa.

Eli vaikka alussa kalorit 2000 kcal / pvä ja liikuntaa 2x45 /viikko niin seuraavalla viikolla kalorit 1800kcal / pv ja sama määrä liikuntaa. Sitten seuraavalla 1800kcal ja lisäät liikuntaa vaikka 3x45 / viikko, sitten taas kaloreita vähän alas jne...

En ole sit mikään Guru näissä(kään) asioissa, mutta näin ainakin fitness / kehonrakennuskilpailijat suurinpiirtein hyvällä menestyksellä tekevät tipauttaakseen off season painonsa kilpailuihin. Itse olen myös havainnut kyseiset metodit toimiviksi.

05.12.2002 09:43

Tuo JKÄ:n neuvo voipi olla varteenotettava.

Mä olen joskus kuullut ohjaajan neuvovan niin, että jos paino ei millään lähde putoamaan niin kokeilee vähän aikaa pienemmillä pisteillä. Ja jättää liikuntapisteet käyttämättä. Kokeile vaikka viikko katsoa heiluttaako painoa mihinkään suuntaan. Yritä ajoittaa niitä syömisiä siten, että syöt hiilareita ennen treeniä että puhtia riittäisi. Ja treenin jälkeen hiilari+proteiini vaikka ihan normaalina ravintona.

Jos ei tapahdu mitään muutosta viikon aikana, niin unohda koko juttu jouluksi ja aloita tammikuussa uudelleen. Muutenkin näin joulun alla tuo painon pudottaminen voi olla turhaa itsensä kiusaamista ;)

Kyllä se siitä lähtee!

05.12.2002 10:16

Mikä olis hyvä palautusjuomaa vastaava normaali ruoka-aine? Käviskö ihan reissari kinkulla tms?

05.12.2002 10:47

Varmaan ihan hyvä palautukseen se reissarikin, mutta juomaa suositellaan yleensä siksi, että se imeytyy kiinteää ravintoa nopeammin ja palautuminen alkaa näinollen myös nopeammin.
Samahan se on sinänsä muuten missä muodossa ne hiilarit ja protskut nauttii.

05.12.2002 10:57

Minusta ei ole välttämättä hyvä asia korvata palautusjuomaa millään kiinteällä ruualla, koska
kiinteän ruuan imeytyminen on ratkaisevasti hitaampaa kuin nestemäisenä nautitun palautusjuoman.

Jos kysymys on rahasta, niin palautusjuoma ei tule sen kalliimaksi kun kiinteä ruoka, jos sekoittaa sen itse. Eli ostaa jotain perusheraa pussin, vaikka Fastin 85 heraa tai Hera-XR:ää ja maltodekstriiniä toisen pussin.

Riippuen omasta koosta, sekoittaa 2-5 ruokalusikallista heraa ja 3-6 ruokalusikallista maltoa. Jos tuntuu, ettei tässä ole vielä tarpeeksi hiilareita palautumiseen niin syö päälle banaanin. Näin hiilareiden imeytyminenkin on tasaisempaa, ensin imeytyy malto nopeasti ja sitten banaani. Eipä tule paljoa annosta kohti hintaa!

Jos haluaa käyttää kreatiinia, niin sitähän voi vielä lisää yhden ruokalusikallisen.

Itse en ole huomannut mitään eroa käytännössä onko hera hydrolisoitua vai perusheraa, Hera on joka tapauksessa todella nopeasti imeytyvää. Toiset väittää, että tällä olisi eroa ja teoriassahan näin onkin..mutta ei sillä ainakaan hintansa väärtiä eroa ole.

Tästä 1-1,5 tunnin päästä palautumisateria kiinteänä ruokana. Treenin jälkeinen ateria on minusta ainakin yhtä tärkeä kuin aamupala, puhumattakaan palautusjuomasta. Se on aamupalan ohella se ateria mikä todella käytetään hyväksi lihaksille eikä varastoimalla rasvasoluihin.

05.12.2002 11:07

Juo enemmän. Litra rasvatonta maitoa ja ainakin 2 litraa vettä päivässä.

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
05.12.2002 11:32

tiedät ravitsemuksesta sen verran kuin keskiverto keho.netin vakkarilukija. Muuten homma kaatuu seuraaviin:

- liian pitkät ruokailun välit (säästänpä pisteitä illalle)
- ei tarpeeksi painoa liikunnan kulutukselle (palautuminen toderlla surkeaa)
- liikaa hiilareita, liian vähän protskua(leipä/peruna ilmaista tietyn rajan jälkeen)
- liian vähän rasvaa (sitäkin tarvii saada - jos teet itse kaikki ruokasi niin öljyt saattaa jäädä kokonaan pois)

Kas kummaa, kun tuon määrän tietoa ravitsemuksesta hankkii niin ei enää tarvitse mitään Painonvartijasysteemiä. Puhun kokemuksesta jonkin puutostaudin PV:n Points-programmilla hankkineena. Laihduin kyllä systeemillä reilut 10 kg ja se ei ollut edes hankalaa, mutta sairastelin kovasti ja sain muitakin ravitsemusoireita puolen vuoden jälkeen. Pointsien laskeminen ei mielestäni ole sen helpompaa kuin kalorienkaan, joten sekään ei oikein ole syy käyttää systeemiä.

05.12.2002 12:26

PV antaa hyvän lähtöstartin painonpudotukselle. Mutta kyllä siellä tietyllä tapaa suositellaan syömään hiilareita. Esimerkiksi perunoita ja ruisleipää saa syödä lähes määrättä kahdella pojolla ja proteiinista taas menee herkästi pisteitä.

Myös kaikesta rasvasta menee pisteitä, ja jos pisteitä on päivässä käytettävissä se 18, ei herkästi laita viittä pistettä hyvien rasvojen nauttimiseen. Ja ne olisi kuitenkin tosi tärkeitä niinkuin tälläkin palstalla on todettu kerran jos kymmenenkin.

Jos ei ole kovin perehtynyt ravintojuttuihin eikä ehkä kiinnostakaan, niin pointsit on ihan jees vaikka aluksi. Ja ruoka-aineiden valmis pisteytys on paljon helpompaa kuin kaloreiden miettiminen jos ei ole mitään tuntumaa entuudestaan.

Siksi ajattelin juuri tuota normaalia ruokaa palautuksena, että siitä on helpompi laskea ne pisteet kuin palautusjuomahässäköistä. Ja pointseilla ollessa ei ehkä sitä normaalia ruokaa liikaa syö muutenkaan, joten saattaa olla paikallaan hyödyntää jokainen mahdollinen tilaisuus ;) Eli ruisleipää vähärasvaisella kinkulla, raejuustolla ja tomaatilla...nam!

Itse aikoinaan kun olin painon saanut pudotettua pointseilla, siirryin hiljakseen noudattamaan tämmöistä normaalia ravintolinjaa. Tietoa ravitsemusasioista oli matkan varrella kertynyt sen verran, että painonhallinta on onnistunut loistavasti ilman pv:tä rasvoista ja protskuista nauttien.

Ehkä sun pitää vaan kokeilla mikä sinulle sopii. Noita aikaisempia viestejä selaamalla löydät kyllä hyviä päivän ateriamalleja, jotka varmasti saa painon putoamaan. Ja ainahan tietoa voi ostaa; eli ravintonalyysin saa käsittääkseni myös keho.netin kautta (huomatkaa mainos arvoisa Ylläpito, t-paita olis kiva ylläri...).

05.12.2002 14:26

Itsekin pariinkin otteeseen Paikkareissa laihduttaneena (ja sittemmin taas lihoneena) haluaisin muistuttaa, että kyse ei todellakaan ole mistään hyväntekeväisyysorganisaatiosta, jonka ainoa tehtävä on poistaa ylipainoisuus maailmasta vaan voittoa tavoittelevasta pörssiyhtiöstä, jonka omistaa luxemburgilainen sijoitusyhtiö ja jonka ainoa tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen.

Paikkarien isoin ongelma on paitsi proteiinipitoisista ruoista "rankaiseminen" (= menee paljon pisteitä), naurettavan alhaiset pistemäärät. Yksi piste on ruoan rasvaprosentista riippuen noin 45-55 kcalia (poikkeuksena peruna ja ruisleipä, jos niitä syö aterialla "niin paljon kuin jaksat"). Alle 70 kiloisille suositeltu 18 pistettä vastaa siis noin 900 kcalia. Jos laihduttaja syö todella paljon "ilmaisia", pisteet tulevat etupäässä hyvin vähärasvaisista tuotteista ja vielä muistaa mättää aterioiden yhteydessä niin paljon ruisleipää/pottua kuin mahaan mahtuu, hän saattaa saada kalorimäärän nousemaan huikeaan 1200-1300 kcaliin. Käytännössä moni kuitenkin panttaa pisteitään noihin rasvaisiin herkkuihin, jolloin kalorimäärä voi äkkiä jäädä alle 1000 kcaliin.

No mikäs tässä sitten on vikana? No ensinnäkin se, että liikuntaa harrastamaton 60-70 kiloinen nainen kuluttaa hyvin äkkiä sen 1900-2200 kcalia ihan normaalistikin, jolloin kalorivaje jää liian isoksi, jolloin elimistö pistää säästömoden päälle (tunnistaa esim. siitä, että palelee ja väsyttää -- oireita, jotka Painonvartijoiden mukaan kuuluvat laihduttamiseen -- WRONG!), jolloin näennäisen isosta laskennallisesta kalorivajeesta huolimatta paino ei tipu kuin sen 0,5-1 kg viikossa -- jos sitäkään.

Toinen, isompi ongelma on ns. suojaravintoaineiden saanti. Lääkäri Matti Uusituvan (Ravitsemustiede, s. 369) mukaan (laihduttajalla) proteiinin vähimmäistarve on 50 g ja 80 g päivässä turvaa aina sen, ettei lihaskudosta menetetä ylenmäärin laihtumisen myötä. Arvatkaa, kuinka moni painonvartijoista laihduttavista suostuisi uhraamaan kallisarvoisista 18-22 pistestään huikeat 6-7 pistettä pelkkään proteiiniin? Ikävä kyllä, ei kovinkaan moni, varsinkaan kun paikkareissa ei (ohjaajasta riippuen) yleensä kovinkaan runsaasti painoteta proteiinien syömistä, saati sitten punttitreeniä, joka auttaisi lihasmassan säilytyksessä.

Kolmas, psyykkisesti isoin ongelma, Painonvartijoissa on se, että kun alkaa laskea pisteitä, päivän pisterajan ylittäminen vaikka vain neljällä pisteellä tuntuu järkyttävältä määrältä, (onhan se 1/5 20 pisteestä!) vaikka se vastaa käytännössä vain 200 kcalia, eikä "repsahtanut" henkilö ole "pisteiden paukkuessa yli" päässyt edes lähellekään normaalikulutustaan. Tästä seuraa monilla äkkiä sellainen tunne, että "mä olen luuseri, kun en pysy pisteissä" ja "en mä ikinä laihdu", jonka jälkeen pisteet alkavat paukkua tosissaan yli, kun laihdutus vaihtuu armottomaan lohtusyömiseen.

Kaiken huippu on, että syömällä 500 kcalia (= n. 10 pistettä) enemmän, nämä henkilöt pystyisivät laihtumaan ihan yhtä nopeasti (= 0,5 - 1 kg / viikko) tai jopa siinä mielessä nopeammin, kun ruoasta saa tarpeeksi energiaa, ei repsahtele niin helposti, jaksaa paremmin harrastaa liikuntaa ja pysyy muutenkin motivoituneempana eikä laihis siksi jää (ainakaan niin helposti) kesken.

Mikseivät ihmiset sitten ala syödä enemmän? Koska PV on aivopessyt heidät uskomaan, että jos he syövät yhtään enemmän, he alkavat välittömästi lihoa. Itselläni kesti todella kauan uskoa, että jenkki-fitness-lehtien suositukset korkeintaan -500 kcalista voisivat pitää paikkansa. Vähitellen nostin kaloreita 1200 kcalista 1400 kcaliin, sitten, kun laihtuminen jatkui entistä tehokkaammin ja olo oli parempi, nostin kalorimäärät vielä 1600 kcaliin ja nykyään laihdun 0,5 kg niinä viikkoina, kun viitsin pitää joka päivä kalorivajeen liikunnalla ja ruokavaliolla noin -500 kcalissa (käytännössä siis syön silloin noin 1800-2000 kcalia eli 30-36 pistettä + reilusti ilmaisia ja ruisleipää ja pottua niin paljon kuin jaksan päivässä). Joo, ja niitä kaloreita ei siis oteta silloinkaan pullasta ja karkeista vaan pääasiallisesti terveellisestä ruoasta, 5-6 proteiinia sisältävänä annoksena tasaisesti pitkin päivää.

Ja hei, mä olen todellakin ollut aina niitä ihmisiä (no, itse asiassa olen vieläkin), jotka lihovat pelkästä ruoan ajattelusta, eli jos yksikin siellä ajattelee että "hyvähän ton on, kun se on kuitenkin joku laihduttamisen ihmelapsi", niin voipi lopettaa ko. ajatuksen ihan samantien. Niin ja kaikki, jotka ole onnistunut aivopesemään syömään lisää, ovat myös jatkaneet laihtumista, samalla kun syömishimot yms. ovat vähentyneet tai kadonneet kokonaan.

Aiheesta lisää kotisivuillani (kyllä, niillä surullisen kuuluisilla :-):

http://homepage.mac.com/kutri

Hauskaa joulunodotusta kaikille!

rakkaudella
Kutri

05.12.2002 14:47

Olisi pitänyt tutustua tohon pistelaskuhommaan ennenkuin aloin aukomaan suutani täällä.

Tuohan on aivan järjetöntä vetää kalorit noin alas ja vielä käsittääkseni ilman porrastusta...

Varmaa on, että siitä ei seuraa muuta kun se, että elimistö alkaa pihdata energiavarastojaan ( rasvoja ) ja samalla purkaa proteiineja lihaksistosta myös energiaksi...kuulostaa painajaiselta mun mielestä...

Toki tuolla varmaan painokin tippuu, mutta miksi kiduttaa itseään noin alhaisilla kaloreilla ja kuihduttaa lihaksensa jos parempaan tulokseen pääsee terveellisimmillä menetelmillä ( huom. vieläkin pistelaskutietouteni on edellisen kirjoittajan sekä hajanaisten tiedon murusten varassa..;) )

05.12.2002 15:06

Siis kyllä niillä on jonkinlainen porrastus --

alle 70 kiloiset saavat syödä 18 pistettä (n. 900-1200 kcalia)

alle 80 kiloiset saavat syödä 20 pistettä (n. 1000-1300 kcalia)

alle 90 kiloiset saavat syödä 22 pistettä (n. 1100-1400 kcalia).

Lisäksi miehet saavat syödä huiken paljon enemmän pisteitä (tyyliin 4) per pisteluokka.

Olen kuullut, että uusi Points Plus ei rankaisisi yhtä rajusti proteiinista, ainakaan tietyistä proteiineista (eli esim. broilerinrinnasta menisi entisen 2,5 pisteen sijaan vain 2 pistettä), mutta kun en ole viitsinyt rahojani enää ko. ryövärifirmalle kantaa, tieto perustuu kuulopuheisiin.

Ja haluaisinpa hieman keskustella sen ohjaajan kanssa, joka ehdottaa pisteiden laskua entisestään ja liikuntapisteiden (= liikunnassa kulutettujen kaloreiden) syömättä jättämistä. Painonvartijoiden virallinen ohjehan on se, että kaikki pisteet pitää aina syödä ja että liikuntapisteitä ei saisi säästää 4 enempää kerralla ja 12 enempää viikossa. Tosin olen kuullut nyt jos jonkinlaisia horrorstooreja ohjaajista, jotka syyllistävät jumittavia laihduttajia ja syyttävät näitä esim. salasyömisestä (vaikkei sellaisesta välttämättä ole kyse) jne.

Aaaargh!

(Lopetan tähän, ennen kuin hermo palaa lopullisesti... :-)

rakkaudella
Kutri

05.12.2002 15:14

Niin porrastuksella tarkoitin, että kartoitettaisiin nykyinen energian saanti esim. naisella 2500 kcal sitten alettaisiin portaittain vähentää, eli vaikka 250kcal ja mentäs alimmillaan tonne 1500 kcal tuntumaan, riippuen henkilön koosta, ehkä allekin.

Itse kun diettaan niin syön n. 3000kcal..;)

05.12.2002 15:15

painonvartijat, throw me a freakin' bone here!

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
05.12.2002 16:15

miehelle on pisteitä muistaakseni 26 kpl, eli noin 1500 kcal. Plus päälle ne "kahdella pisteellä leipää rajattomiin" -pisteet parilla aterialla, eli käytännössä jotain vajaa 2000 kcal jos ajattelee että vetää vaikka yhteensä kahdeksan 75 kcal leipää kahdella aterialla ja maksaa niistä 4 pistettä eli 240 kcal.

En mä tiedä heittääkö tuo niin kauas siitä mitä nykyisin syön kun kiristelen ihan omalla systeemillä, mutta jakauma eri ravintoaineisiin on eri. Säästöliekkiin en kauheasti usko, mutta jostan syystä en painoa pudota jos kalorit eivät ole 2000 pinnassa.

05.12.2002 16:56

Niin toi 26 pistettä on vasta 1300 kcalia suht vähärasvaista ruokaa (ilman ilmaisia ja niitä "perunaa/ruisleipää" niin paljon kuin jaksat). Iso lautasellinen salaattia on n. 10 kcalia, 1 keskikokoinen tomaatti reilu 15 kcalia. Hedelmistähän sitten joutuukin jo maksamaan pisteillä.

Eli jos haluat saada kalorit 2000, sun pitää syödä ruisleipää niiden n. 2 yhteensä kahden pisteen hintaisen lisäksi 10 siivua tai n. 12 keskikokoista perunaa (+ 2 kahteen pisteeseen menevää), plus sitten vielä noita "ilmaisia".

Vähän sekavasti ilmaistu, yritän vielä sanoa toisin sanoin: eli jos syöt ruisleivät ja perunat ihan pisteiden mukaan (eli ei niin paljon aterialla kuin jaksat), sun pitää syödä lisäksi joko 10 siivua ruisleipää tai 12 keskikokoista perunaa saadaksesi kalorit edes sinne 2000 kcaliin. Jos ruokavaliosi on kohtuu- tai runsasrasvaista (syöt runsaasti tuotteita, joissa on yli 20 % rasvaa), joudut tod.näk. syömään vieläkin enemmän noita ilmaisia ja ruisleipiä saadaksesi kalorit täyteen...

Kaikesta huolimatta rakkaudella,
Kutri

05.12.2002 19:55

...kiertäkää siis kaukaa painonvartijat :) Pari päivää kun satsaa tiedonhankintaan vaikka keho.netissä, niin hanskassa on tietopaketti jolla saa sixpäkin näkymään jos vain tahdonvoimaa ja kärsivällisyyttä riittää.

En jaksa noita leipäviipaleiden määriä muistella PV-ajoilta :) mutta jotenkin noin ne tosiaan meni mitä Kutri kertoi. Nykyisin pistän läjän leipää asemasta reippaasti ruokalusikallisen öljyä ruokaan ja paaaksun kasan kalkkunaleikettä leivälle. Suunnilleen samat kalorit mutta paljon parempi koostumus. Nälkä pysyy poissa kun ruoassa on rasvaakin.

06.12.2002 13:26

Öh,

vielä semmoinen kommentti JK2:lle, että toisin kuin yleisesti luullaan, RASVA ei pidä nälkää poissa (kts. esim. 24.10.2002 Hesarin mielipidepalstalla ollut sisätautilääkäri ja laihdutusekspertti Pertti Mustajoen vastine otsikolla "Rasvainen ruoka ei pidä nälkää poissa". Kirjoituksessa mm. todetaan, että "...ruokamme ainesosista rasva on vähiten kylläisyyttä antava." ja "Kun syödään sama energia määrä erilaisia ruokalaatuja, runsaasti valkuaista sisältävä ruoka pitää nälän pisimpään poissa, rasvainen ruoka heikoimmin. Hiilihydraatit ovat siltä väliltä ja siksi parempia kuin rasva." )
Eli kyllä ne on ne kalkkunaleikkeet, jotka pitävät nälän poissa, mutta se öljy on hyvä juttu siksi, että elimistö tarvitsee päivässä myös hyviä rasvoja (kuten oliivi- tai rypsiöljyä). Jos se ei niitä rasvoja saa, se alkaa pantata elimistön omia rasvoja -- eli laihduttajan kannattaa muistaa syödä riittävästi myös rasvaa (n. 20-30 % päivän kalorisaldosta, käytännössä siis 1500-1800 kcalin dieetillä n. 33-60 g rasvaa). Itse nimittäin söin painonvartijoissa laihduttaessani sellaista 10-20 grammaa rasvaa.

rakkaudella
Kutri

10.12.2002 10:34

Mutta yhteenvetona, näyttäis että PV:n dieetti ei ainakaan täällä saa kannatusta.

No itsekin voin nyt allekirjottaa tuon.. heti kun otin yhden viikon hieman löysemmin (eli söin sen verran ettei koko ajan ole helvetillinen nälkä) ja jatkoin aktiivista liikkumista, niin paino putosi :)

10.12.2002 11:01

Hienoa, että sait painonpudotuksen käyntiin ja luultavasti aineenvaihdunnan myös..

Viikko on vielä lyhyt aika, mutta jos sitkeesti jatkat puoli kiloa viikoss tiputtamista niin olet keväällä varmaan jo todella elämäsi kunnossa!

Eräs tuttava oli saanut myös hyviä tuloksia sillä, että oli vaihdellut energiamäärää päivittäin. Eli oli ensin laskenut paljon on hänen perusaineenvaihdunta ja lisännyt siihen liikunnassa kulutetut kalorit. tulos oli esim 2200kcal.

Ensimmäisen päivän oli syönyt 2200kcal, toisena päivänä 1400kcal, kolmantena 1700kcal ja sitten taas 2200kcal. jne...Ei ainakaan aineenvaihdunta pääse tottumaan johonkin tiettyyn energiatasoon...

14.12.2002 17:26

Kutri - "Eli kyllä ne on ne kalkkunaleikkeet, jotka pitävät nälän poissa, mutta se öljy on hyvä juttu siksi, että elimistö tarvitsee päivässä myös hyviä rasvoja."

Tuohan kuulostaa atkinsilta. Hyvä tietopaketti proteiinipitoisesta ruokavaliosta löytyy tekemältäni laihdutus- ja liikuntasivulta osoitteesta:

http://www.freewebs.com/protsku/

Sivulta pääsee myös kaikille avoimeen laihduttajien keskustelupalstaan, jossa on lisää kirjoituksia aiheesta. Olen myös koonnut ko. sivulle keskeisimmät internetlinkit tähän asiaan liittyen.

protsku

14.12.2002 17:34

Olen lukenut pari päivää tekemääsi tutkielmaa ja täytyy sanoa että mahtava tutkimus. Onko nyt niin, ettei kenellekään ole haittaa siitä jos nostaa proteiinit tutkielmassasi mainitulle 2-2,5 grammaa tasolle? Tästä voisi olla käytännössä aika lähelle Zonea meneviä seurauksia:

30% rasvat
40% proteiinit
30% hiilarit

Tuo 30% hiilarit tarkoittaa mielestäni sitä että jo 2.000 kcal päivässä takaa kuitenkin elimistölle välttämättömät 150-200 grammaa hiilihydraatteja vai kuinka?

Edelleen kysyisin rasvoista sen verran, että riittääkö kun syö kerran viikossa kalaa ja sen lisäksi päivittäin Floraa ja rypsiöljyä? Tai olisiko kalan syömistä vara lisätä jopa 3 kertaan viikossa, jotta D-vitamiinia tulee riittävästi.

Kansanterveyslaitoksen ravintosuositukset ovat kyllä Anssin tekemän tutkielman perusteella menossa uusiksi valkuaisaineitten osalta.

protsku

15.12.2002 17:02

Haloooooooooooooooo ??

15.12.2002 18:04

Itse pudotin PV:n menetelmällä vuosi sitten about 40 kiloa, on siinä jotain hyvääkin oltava. Ennen sitä söin ihan mitä tahansa ja milloin tahansa. Liikuin epäsäännöllisesti.

Kun sitten aloitin tuon systeemin(en siis käynyt vaan laskin pisteitä yksikseen), alkuun en liikkunut säännöllisesti, mutta sitten muutaman kuukauden kulutta aloitin säännöllisen harjoittelun. Sehän ongelma tuossa on jos ei käytä järkeä että syö pääasiassa hiilareita eikä ollenkaan protskua ja rasvaa -> ne vähäiset lihakset laihtuu sitten pois. Itselle kävi jonkun verran näin, ennenkuin aloin tuon rahka/raejuusto kikkailun.

Ainakin itselle tuli tulosta, ja on siinä monilla muillakin tullut, kun ei ole saanut muulla tavalla tehtyä sitä laihdutusta.

15.12.2002 18:17

että pitää syödä rasvaa, se pitää panomiehen kunnossa. Ei joudu vaimot ja tyttöystävät pettymään illalla kun tulee pitkän työpäivän jälkeen kotio!

Hehe... Kyllä se toni halme on niin älykäs ja hassu mies. OSTAKAA VIIKINGIN VOIMAOPAS!

16.12.2002 08:10

Olen samaa mieltä rasvasta, useimmat syö liian vähän ja vääränlaista. Hyvä pointti :P

16.12.2002 08:11

että mikä se on se oikea ruokavalio? Taitaa mennä Zoneksi koko homma vai.

16.12.2002 08:14

Zone sucks. ja pahasti. Mutta makuasioista ei voi kun kiistellä.

16.12.2002 16:02

Mikä on Zone? Syökää sitä uutta öljyä, mitä ne hehkutti viime sunnuntain "Kaunis Olo" ohjelman jälkeen! Siinä on monityydyttymättömiä rasvoja ihan uskomattomasti! Ja sitten Möllerin tuplia samalla kun otatte esim. MaxiLifeä, jotta vitamiinit imeytyy paremmin. Ruokalusikallinen sitä öljyä päivässä. Sitten vedelkää TwinLabin Maxi Lifeä jajaja kaikkea.
Aina kun ottaa liikaa vaikka MaxiLifeä niin se antaa kunnon kiksit. Kuumottaa tosissaan se Niasiini siinä.

Niin ja sitten keittäkää perunoita, antaka niitten jäähtyä ja syökää vasta sitten kun ne on jäähtyny! Ei kuulemma hiilarit imeydy enää niin hyvin kehoon, muuttuu vissiin tärkkelykseksi tai vastaavaa(?). Täyttää vaan vatsaa niin piruust!
Ja ton mä luin sitten Hyvä Terveys lehden kalenterista, siitä kesäkuun paikkeilta! Joten se on tosi juttu se!

Ja sitten syötte vaan piruust lihaa, tonnikalaa, kalkkunaa ym. niin keholla menee energiaa sen proteiinin pilkkomiseen. JA EI LEIPÄÄ, PASTAA, RIISIÄ TAI MITÄÄN MISSÄ ON HIILIHYDRAATTEJA!!!!

Ja aamulla käytte lenkillä tyhjällä mahalla!

16.12.2002 16:03

Vähän mä oon pätevä! Voisin käydä vaikka kattomassa että mistä koko tämä keskustelu sain alkunsa....

16.12.2002 18:35

Onnea HC, harva meistä on pätevä.

16.12.2002 20:59

Painonvartijat sux, Zone sux, Atkins sux vai? Kansanterveyslaitoksen suositukset eli lautasmalli rocks? Entäpäs kun Anssin tutkimuksen mukaan tarvittas paljo enemmän protskuja kuin mitä on viralliset suositukset.

16.12.2002 21:02

Joo silleen mäkin olen aina porskutellut etiäppäin. "olet mitä syöt". Mä syön lihaa joten olen... LIHAA!

17.12.2002 13:02

HC ovatkos kasvissyöjät sitten vihanneksia vai kuinka?

17.12.2002 14:12

Voi itku teitä! Keho.netin kaikista mullistavin ravintokeskustelu uhkaa jäädä ilman asiantuntijoiden kommentteja! Minusta Anssin tutkielma muuttaa lyhyesti sanottuna ravitsemussuositukset selvästi paljon nykyistä enemmän Zonen suuntaan. Olenko väärässä?

protsku

17.12.2002 15:09

Olettaisin että me kaikki kehonrassaajat, siis salilla käyjät, syömme massakaudella osapuilleen seuraavasti:

25% rasva 35% protskut 40% hiilarit

Jos hiilihydraattien määrä päivittäisestä energiansaannista nousee yli 40 prosenttiin, täytyy sen tapahtua joko rasvojen tai protskujen kustannuksella. Ja edelleen, koska punttaaja tarvitsee ainakin 200 grammaa hiilareita, on päivän kaloreitten oltava vähintään 2000-2500 kcal mielummin ehkä tuollaiset 3000 kcal.

Siispä, keskustelusäikeen alkuun palatakseni: painonvartijoiden alhaisilla kalorimäärillä suuruuluokkaa max 1400 kcal ei voi harrastaa säännöllistä vastusharjoittelua vai kuinka?

protsku

P.S. Vastatkaa nyt hyvät ihmiset! Tämä on takuuvarmasti aihe joka ravintopuolella menee kaikesta muusta ohi. Ruokavalion peruspilarit täytyy olla punttaajalla kunnossa.

17.12.2002 15:16

Tuolla määrällä nyt ei jaksa tehdä paljon mitään kunnolla. En kyllä tiedä mistä tuo vähintään 200 g hh tulee, itselläni menee joskus allekin, mutta vaatii tietoista keskittymistä proteiineihin. Ja salilla jaksaa käydä niin hyvin kuin dieetillä yleensä.

Voihan sitä tehdä vaikka t-magin rasvapaaston: 1300 kcal, 50% öljystä ja toiset 50% low-carb proteiinijauheesta. Ja kuituvalmistetta.

En tiedä mitä tässä ajat takaa. Laihtuessa ei lihasta paljoa kasvateta joten salillakäynnin hyöty on lähinnä olemassaolevan säilyttämisessä. Bulkatessa taas ei pihtata kaloreista, ja tuo 3000 kcal/päivä on aika kevyttä alan miehille.

17.12.2002 16:23

Joo

17.12.2002 16:32

Hehehhhe.. ihme teorioita sulla Protsku. Miksi oletat, että sali-ihmeiset syövät "massakaudella" esittämäsi jaon mukaisesti? Ja miten niin 1400 kcal ei voi harrastaa säännöllistä vastusharjoittelua? Kaikki on niin suhteellista. Multa onnistuu aivan mainiosti bodyharjoittelu 1400 kcal ja siihen vielä aerobiset päälle. Heh, mä oon kyllä ihan pihalla sun teorioistas. Ei asioista kannata tehdä niin vaikeita. Turhat kikkailut pois ja raakaa duunia peliin ;))

17.12.2002 18:23

"Minusta Anssin tutkielma muuttaa lyhyesti sanottuna ravitsemussuositukset selvästi paljon nykyistä enemmän Zonen suuntaan. Olenko väärässä?"

Eihän siinä mainittu mitään suhteellisista osuuksista.

1006 1003 1002 57964874c8aaa987738ef49914227d3b4e302768b87ff9836f9ea9fa78162b7b WW
17.12.2002 19:27

Palan sanoja lainatakseni, olen sellainen entinen hylje, nykyinen 36-kokoisiin vaatteisiin mahtuva 4 kertaa viikossa salilla käyvä höynäytettävä nainen.... Ja käyn tosiaankin näillä sivuilla, vaikken niin usein keskusteluun osallistukaan. Ei se laihduttaminen noin vaan tapahdu, että vähennetään syömisiä ja lisätään liikuntaa. Kyllähän minäkin tiesin, mitä pitäisi tehdä, että laihtuis, mut ei siitä tullu mitään. Sitten tilattuani PV:n kirjekurssit, laihduin 16 kiloa... Ja paino on pysynyt poissa.

Mut kyllä PV:n materiaalissa sanottiin, et liikuntaa tulis harrastaa, mut ei oo pakko, koska aika moni näistä PV:n laihduttajista ei varmaan oo mitään innokkaita liikunnanharrastajia. Ja ite huomasin, et isona liikunta oli hankalaa, laihempana huomattavasti kivempaa.

Ja onhan se niin, et PV:ssa voi syödä mitä haluaa, mut korostettiinhan siel ohjeis voimakkaasti sitä, et jos syö terveellisesti, niin saa syödä enemmän. Eikä mun tarttenu koskaan pyörtymisen rajoilla olla, päinvastoin joutui oikein väkisten syömään, et sai pisteet kulumaan.

Loppuvaihees ehkä alko olla aika tiukkaa, nälkä vaivas kun alko käymään niin usein salilla.

Mut jos tosiaankin tutustuu ihan oikeesti näihin ohjeisiin kunnolla, niin huomaa ettei se mitään humpuukia oo... Tai sitten mä tosiaankin oon niin typerä hempukka, et mut saa mukaan jokaseen höynäytysjuttuun... Itse epäilen syvästi, kun pidän Tv-shoppiakin huumoriohjelmana, lisäks terveydenhuoltoalaa opiskelevana uskon tietäväni normaalia enemmän elimistön toiminnasta ja siihen vaikuttavista asioista. Mut päätelkää ite, täs vaan mun mielipide...

17.12.2002 20:19

Ensinnäkin WW:lle onnittelut laihtumisesta ja ihannepainossa pysymisestä! Kuulut kuitenkin vähemmistöön.

Joo, en mä sano, etteikö Paikkareilla laihtuisi, mutta pointti on siinä, että vaikka olisit syönyt 4-6 pistettä enemmän, olisit voinut laihtua käytännössä yhtä nopeasti. Sulla taitaa olla ollut lisäksi aika hyvä itsekuri tai motivaatio, että olet jaksanut "laihtua pienin pistein". :-) Aika moni kokee pidemmän päälle Paikkarien tarkan noudattamisen liian kovaksi kituuttamiseksi ja repsahtaa mässäämään. Pahimmillaan mässäily jää pysyväksi olotilaksi... :-)

Toisin kuin nimimerkki Protsku, en kannata Atkinsia missään tapauksessa. Atkinsin ideahan on saada elimistö ketoosiin laskemalla päivittäinen hiilarimäärä aluksi tonne alle 20-25 gramman tienoille (esim. 1 keskikokoisessa perunassa on noin 24 g hiilaria) ja nostaa se sieltä vähitellen n. 40-60 grammaan päivässä. Vain todella kovaa treenaavat saavat atkinsin ohjeiden mukaan syödä huikeat 100 g hiilaria päivässä.

Vertailun vuoksi: aivot tarvitsevat päivässä 140 g hiilaria (glukoosin muodossa) toimiakseen kunnolla. Kyllä, ne voivat adaptoitua pienempäänkin määrään tai käyttämään ketoosiaineita energiana, mutta mieluiten aivot käyttäisivät siis glukoosia (ja aivoillahan on runsaasti mielipiteitä... :-)

Mitä noihin prosenttilukuihin tulee, niin erään arvion mukaan Atkinsin dieettiä noudattavien henkilöiden päivittäisestä energiasta 18 % tulee hiilihydraatista, 22 % proteiinista ja 60 % rasvasta.

Itse kannatan ruokavaliota, jossa noin 20-30 % päivittäisistä kaloreista tulee rasvoista (käytännössä 40-60 g rasvaa) ja nekin pääosin hyvistä rasvoista. Proteiinia syön keskimäärin 1,5-2 g per painokilo (n. 120-140 g = 20-35 % päivittäisestä kaloreista) ja loput kalorit otetaan (kuitupitoisista) hiilihydraateista (mahdollisimman vähän kuitenkin puhtaasta sokerista).

No, kaikki noi kalori-, prosentti- & grammaluvut ovat nähdäkseni
vain suuntaa antavia suosituksia. Jokainen löytäköön oman ideaalinsa kokeilemalla.

Rauhaisaa joulunaikaa!

rakkaudella
Kutri

17.12.2002 22:55

"Onko nyt niin, ettei kenellekään ole haittaa siitä jos nostaa proteiinit tutkielmassa mainitulle 2-2,5 grammaa tasolle? Tästä voisi olla käytännössä aika lähelle Zonea meneviä seurauksia:

30% rasvat
40% proteiinit
30% hiilarit

Tuo 30% hiilarit tarkoittaa mielestäni sitä että jo 2.000 kcal päivässä takaa kuitenkin elimistölle välttämättömät 150-200 grammaa hiilihydraatteja."

Kansanterveyslaitoksen ns. lautamallissa suositellaan ruokavalion koostamista seuraavasti, prosenttiluvut tarkoittavat osuutta päivittäisestä energiansaannista:

20% rasvat
25% proteiinit
55% hiilarit

Tuo proteiinit 25% perustuu siis Fogelholmin ja kumppaneiden arvioon 0,8-1,2 grammaa proteiinia per kehon vaakakilo (Fogelholm et al. 1999). Anssin tutkielmassa esitetty 1,8-2,5 grammaa tarkoittaisi proteiinien osuuden nostamista jopa 35 prosenttiin päivittäisestä energiansaannista.

Hermeliini, voit käydä tutkimassa näitä ihme teorioita lähimmässä kirjastossa. En ole tempaissut lukuja hatusta. Ja tärkeintähän on että valitsee itselleen sellaisen ruokavalion joka itsellä toimii kaikki mahdolliset allergiat ja muut vastaavat seikat huomioiden.

Rauhaisaa joulunaikaa kaikille ja Kutrille onnittelut uudistuneista nettisivuista. Samalla ilmoitan että atkinsia kokeilleena en suosittele sitä kenellekään sellaisenaan, vaan hiilihydraatit pitää nostaa ehdottomasti vähintään 200 grammaa per päivä tasolle. Mitä rasvoihin tulee niin ei koskaan yli 30% päivän energiansaannista.

protsku
Flooran ja rypsiöljyn sekä kalan suurkuluttaja

18.12.2002 11:23

Protsku, sulla on nyt kyllä prossat pielessä.

18.12.2002 11:25

Missä vuoden 1999 julkaisussa Fogelholm väittää, että tuo 0,8-1,2 g/kg riittää voimailijalle? Tämä väite löytyy v. 1996 kirjasta, mutta onhan Mikael itsekkin sanonut, että se on metsässä.

18.12.2002 11:26

Laskeppa paljonko 8 kiloinen urhelija saa proteiinia per painokilo, jos hän syö päivässä 4000 kcal ja proteiinit 20 E%.

18.12.2002 11:26

Siis 80 kiloinen...

18.12.2002 11:32

"Anssin tutkielmassa esitetty 1,8-2,5 grammaa tarkoittaisi proteiinien osuuden nostamista jopa 35 prosenttiin päivittäisestä energiansaannista."

Laita ensin laskelmat kohdalleen ennen kuin laitat sanoja suuhuni. Referoit täysin virheellisesti tutkielmaani.

18.12.2002 11:35

Eli tuo esimerkkihenkilö saisi ruokavaliostaan 200 g proteiinia eli 2,5 g/kg. Jos Sinun tulkintojasi seurattaisiin, niin henkilö saisi 350 g proteiinia eli n. 4,4 g/kg. Duh!
Ja lisäksi on syytä huomata, että tuo 2,5 g/kg on vain ääritapaukissa tarpeen.

18.12.2002 11:39

Niin ja sulla on sekä lautasmallin että zonen prosentit väärin.

18.12.2002 11:45

Asiasta sujuvasti toiseen. Mitä mieltä olet Zonesta? Jotain vikaa vai toimiva ohjelma?

Yritin etsiä tietoa haulla, mutta ei löytynyt mitään sellaisia väitteitä jotka olisi vakuuttanut mua.:)

18.12.2002 11:55

Zone on laihduttajille ihan ok, mutta zone-kirjat sisältävät liioittelevia/harhaanjohtavia väitteitä ja totaalista hypea. Zone-kirjassa mainitut kestävyysurheilijoiden ravitsemusta koskevat väitteet ovat ihan soopaa.

Mainittakoon lisäksi, että Suomen johtavat lihavuusasiantuntijat (Mustajoki, Rissanen, Fogelholm et al.) mainitsevat aikuisten lihavuuden Käypä hoito -suosituksessa, että hieman tavallista suurempi proteiini (25 E%) saanti edistää laihtumista. Suositus löytyy Duodecim-sivulta.

18.12.2002 12:28

"Hiilihydraattien osuus kokonaisenergiasta tulisi olla noin 60 prosenttia. Rasvan osuus kokonaisenergiasta saisi olla noin 30 prosenttia. Loppuenergia tulisi saada proteiineista."

Näyttää pahasti siltä että virallisen lautasmallin mukaan protskuja tarvitaan ainoastaan 10% joka on kyllä ehdottomasti liian vähän. Vastaavasti tuo hiilihydraatit 60% on uskomattoman korkea luku. Mikä Anssi sinun mielestäsi olisi sopiva määrä hiilareita säännöllistä liikuntaa harrastavalle kuntoilijalle?

"Lautasmalli antaa perustan ravitsemuksellemme. Lautasesta puolet pitäisi täyttää kasviksilla, neljäsosa perunalla, riisillä tai makaronilla ja neljäsosa lihalla. Ateria voi pitää sisällään myös maitotuotteita, leipää ja jälkiruokana marjoja."

Jos päivässä syödään kaksi lämmintä ateriaa ja molemmilla lihaa/kalaa/kanaa yksi neljäsosa ja sitten vielä juodaan 3-4 lasillista maitoa/piimää niin johan alkaa tulemaan proteiinia. Siksi ihmettelen että aikaisemmassa tekstissä protskuille jää periaatteessa vain 10 prosenttia päivittäisestä energiansaannista.

"Viljavalmisteita tulisi syödä noin 300 grammaa päivässä. Tämä määrä saadaan kuudesta leipäpalasta, yhdestä puuroannoksesta ja muutamasta perunasta. Kasvisten ja hedelmien osuus tulisi olla puoli kiloa. Tämä saadaan esimerkiksi kahdesta tomaatista, omenasta ja porkkanasta."

Nämä ovat minusta hyviä suosituksia.

Lähteet: Suomen terveellisin kirja; Huovinen ja Leino, WSOY 2000; Syö ja liiku mielelläsi; Fogelholm, WSOY 1999, Ruoka ja ravitsemus; Parkkinen ja Sertti, Otava 1999

18.12.2002 12:41

Eilispäivän viestiini oli iskenyt painovirhepaholainen eli Zonessa hiilarit pitää olla 40 prosenttia:

40% hiilarit
30% protskut
30% rasva

Ja kuten tuossa äsken todetiin niin virallisen lautasmallin lukemat ovat siis:

60% hiilarit
10% protskut
30% rasva

Jos Zonessa lisätään hiilareita 10 prosenttia ja vastaavasti vähennetään sekä rasvaa että protskuja 5 prosenttia saadaan seuraava ravintosuositus:

50% hiilarit
25% protskut
25% rasva

Minusta tämä viimeinen ruokamalli on aika hyvä yhteenveto uusimmista terveellistä ravintoa koskevasta tutkimustiedosta. Ja rasvojen kohdalla kantsii suosia nimenomaan rypsiöljyä ja kalaa.

Onko sinusta Anssi tuossa 50-25-25 kuviossa vielä jotain pielessä? Musta se sopii sekä sohvaperunalle että fyysisesti aktiiviselle.

protsku

18.12.2002 12:48

En kyllä jaksa millään uskoa, että tuossa Fogelholmin kirjassa olisi väitetty voimalijoiden proteiinin tarpeeksi 0,8-1,2 g/kg.
Prof. Peter Lemon julkaisi 1998 merkittävän artikkelin aiheesta "International Journal of Sports Nutrition" -lehdessä, joka pisti lopullisesti lepoon olettamukset voimalijoiden vähäisestä proteiinin tarpeesta lihaskasvua maksimoitaessa. Fogelholm on myös ko. lehden toimituskunnassa, joten tuntuu ihmeelliseltä, jos tuossa vuoden 1999 on tällaistä väitetty.

18.12.2002 12:49

Lautasmallin proteiiniprossa on edelleen pielessä.

18.12.2002 12:53

Tuo "Suomen terveellisin kirja" on kyllä joiltakin osin lähinnä huvittava teos. Jossain kohdassa mainitaan, että proteiinijuomien kittaaminen ei nopeuta palautumista. Pitäisikö ne sitten annostella takapuolen kautta?!? Ja katoaako proteiinijuoman sisältämä proteiini johonkin"mustaan aukkoon" ja ainostaan ruoan proteiinit osallistuvat anabolisiin reaktioihin??

18.12.2002 12:57

Unohda yleensäkin nuo suomalaiset keskiasteen opintoihin tarkoitet kirjat. Suomalaisista kustantajista Lähinnä Duodecim julkaisee kunnollisia oppikirjoja.

18.12.2002 13:08

"Zone on laihduttajille ihan ok, mutta zone-kirjat sisältävät liioittelevia/harhaanjohtavia väitteitä ja totaalista hypea."

Kaikki Amerikkalaiset kirjat sisältää sitä, mutta mikä tässä teoksessa on erityisesti sitä? Ja miksi Zone ei sovi esim. aktiiviurheilijoille?

18.12.2002 13:29

"Kaikki Amerikkalaiset kirjat sisältää sitä".

Kaikki populaarikirjat sisältävät sitä. Akateemisten kustantajien julkaisut eivät sisällä hypeä. Näitä ovat mm. Duodecim, CRC Press, Williams & Wilkins, Blackwell Science, Oxford University Press, Helsinki University Press, Academic Press ja McGraw-Hill.

18.12.2002 13:32

Kuten ovat myös Raven Press ja Saunders.

Zone ei sovellu huippukestävyysurheilijoille liian vähäisen hiilarisaannin vuoksi.

18.12.2002 13:37

Pitääkö toi
"Zone ei sovellu huippukestävyysurheilijoille liian vähäisen hiilarisaannin vuoksi."
tulkita niin, että tällainen tavallinen urheilija voi hyvin elää ja kasvaa Zonen avulla?

18.12.2002 13:38

Kuten huomaat niin tällä ravitsemuksen sarallakin löytyy jokaiselle jotakin. Eli ei auta, että menen kirjastoon ja etsin ihanneprossat sieltä, koska ei EDES sieltä löydy yhtä ainoaa oikeata vastausta tähän elämääkin suurempaan mysteeriin. Turhaa hifistelyä. Kokeile mikä toimii itselläsi omasta mielestäsi hyvin ja noudata sitä. Ei tää sen kummempaa oo ellei sitten yritä jeesukseksi jeesuksen paikalle. Turha pistää energiaa pohtimiseen kun senkin voisi käyttää lenkkiin raikkaassa ulkoilmassa. Josko se aivotoimintakin siitä selkiintyisi ;)

Ei Anssi eikä kukaan muukaan ole mikään ravintotieteiden ukko ylijumala (sori vaan A.M. *virn*). Eivätkä ihmiset ole vain yhtä suurta massaa, joilla kaikilla toimivat samat periaatteet. Yksilöpoweria peliin! Ja 10 vuoden päästä laitetaan kumminkin taas kaikki prosentit uusiksi ;)

18.12.2002 13:41

Kokeile Zonea niin huomaat sopiiko vai ei. Veikkaan, että pidemmän päälle ei sovi edes sulle "tavallinen urheilija".

18.12.2002 14:10

Hermeliini, en olekaan väittänyt olevani mikään ravitsemustieteen asiantuntija. Ravitsemustiede kattaa myös mm. kliinisen ravitsemustieteen ja monia muita "alalajeja", ja ns. yleisen ravitsemustieteen huippuasiantuntijat löytyvät lähinnä Kuopion yliopiston kliinisen ravitsemustieteen laitokselta. Liikuntaravitsemustieteeseen olen jossain määrin perehtynyt ja se onkin eriytymässä ihan omaksi tieteen alaksi.

18.12.2002 14:24

Elä ny noin... vitsihän se vaan *virn* Ei tää "tiede" niin kuoleman vakavaa oo, eihän? :))

18.12.2002 14:27

On se :) Näkisitpä kun fiksut aikuiset ihmiset "tappalee" tieteellisissä kokouksissa.

18.12.2002 15:04

En ole useinkaan prosenttilaskuilla jaksanut päätäni vaivata, vaan olen vaan huolehtinut että saan proteiinia 200-300g päivässä ( painan 106 kg ) ja että energian saanti on sellasta 5000-5500 kcal.

Sitten välttelen eläinrasvoja mahdollisuuksien mukaan ja otan aamulla pari ruokalusikallista pellavasiemenöljyä.

En jaksa uskoa, että tuon tarkempi hifistely vaikuttaisi kehitykseen muuten kuin äärimmäisen marginaalisesti.

Jos haluan tiputtaa painoa, päivittäiset kalorit 3000-3500g ja huolehdin, että syödyt hiilihydraatit on pääosin matalan GI:n omaavia.

Tyrmätkää nyt ihmeessää..;)

18.12.2002 18:46

Nähdäkseni Zone on laihdutusvaiheessa ihan jees dieetti -- siis silloin 40 % energiasta tulee hiilareista, 30 % rasvasta ja 30 % proteiinista. Zonen ongelma on se, että se perustuu turhan yksinkertaistetusti käytettyihin glykeemisen indeksin -teorioille, niinpä herra Sears (Zonen kehittäjä) käskeekin laihdutuksen jälkeen nostaa kalorit kulutusta vastaavalle tasolle RASVAA lisäämällä, jolloin yhtäkkiä päivän kaloreista parhaimmillaan yli 50 % tulee rasvasta. Lisäksi em. prosenttilukujen mukaan syöminen JOKA ATERIALLA on todellakin turhaa hifistelyä -- ts. ihan yhtä hyviin tuloksiin voi päästä myös muilla prosenttiluvuilla ja vaikka eri aterioilla olisi eri prosenttiluvut. No, jos joku haluaa orjallisesti em. prosenttilukuja harrastaa laihduttaessaan, niin mikäpä siinä. Sen sijaan itse kyllä harkitsisin enemmän kuin kaksi kertaa miten nostan kalorimäärät normaalitasolle laihdutuksen päätyttyä.

rakkaudella
Kutri

18.12.2002 19:41

Moikka pikkuserkku,

Kyllä se glykeeminen indeksi on ihan järkevä konsepti, mutta sitä ei kannata seurata liian orjallisesti. Mielestäni riittää, että hiilarit jaotellaan nopeisiin, keskinopeisiin ja hitaisiin, sillä GI-luvut joka tapauksessa hieman vaihtelevat.
Glykeemisen indeksin arvostelijat yleensä väittävät, että indeksi turha, sillä myös proteiinit (aminohapot) stimuloivat insuliinin eritystä.
TÄLLÖIN EI KUITENKAAN OTETA HUOMIOON NIITÄ KIISTATTOMIA FYSIOLOGISIA FAKTOJA, ETTÄ (1) HIILIHYDRAATIT OVAT KUITENKIN TÄRKEIMMÄT INSULIININ ERITYKSEN SÄÄTELIJÄT, JA (2) AMINOHAPOT (ALANIINI, SERIINI JNE.) STIMULOIVAT MYÖS INSULIININ "VASTAVAIKUTTAJA" HORMONIN, GLUKAGONIA, ERITYSTÄ.
Niinpä on täysin päivän selvää, että kohtuullisesti hiilihydraatteja + kohtuullisesti proteiineja sisältävä ateria antaa huomattavasti edullisemman insuliini-glukagoni -molaarisuhteen (I/G) rasvavarastojen hajotuksen kannalta kuin hiilihydraattivoittoinen ateria.

18.12.2002 19:44

Unohtui: Glykeemistä indeksiä parempi konsepti on ns. aterian glykeeminen taakka, joka kuvaa ateriakokonaisuuden vaikutusta.

18.12.2002 20:00

Curr Atheroscler Rep 2002 Nov;4(6):454-61

Dietary glycemic load and atherothrombotic risk.

Liu S, Willett WC.

Division of Preventive Medicine, Harvard Medical School & Brigham and Women's Hospital, 900 Commonwealth Avenue, Boston, MA 02215, USA. E-mail: @rics.bwh.harvard.edu

Hyperglycemia and hyperinsulinemia are central features of the metabolic syndrome and type 2 diabetes mellitus, which contribute to the pathogenesis of coronary heart disease (CHD). Recent data indicate that increased dietary glycemic load (GL) due to replacing fats with carbohydrates or increasing intake of rapidly absorbed carbohydrates (ie, high glycemic index ) can create a self-perpetuating insulin resistance state and predicts greater CHD risk. In this paper, we discuss the historic development of the GI and GL concepts and summarize metabolic experiments and epidemiologic observations relating to clinical utilities of these measures. On balance, increased consumption of low-GI foods leads to improvements in glycemia and dyslipidemia in metabolic studies, and a low-GL diet has been associated with lower risk of type 2 diabetes and CHD in prospective cohort studies. We conclude that decreasing dietary GL by reducing the intake of high-glycemic beverages and replacing refined grain products and POTATOES (Perunako terveellistä? Please!) with minimally processed plant-based foods such as whole grains, fruits, and vegetables may reduce CHD incidence in sedentary individuals and populations with a high prevalence of overweight. Because of advances in food-processing technologies and changes in ingredients in our food supply, the composition and physiologic effects of foods are likely to change over time. Future efforts should continue to quantify and monitor the metabolic impacts of different foods, and such information should be routinely incorporated into long-term prospective studies to allow for the assessment of the interactive effects of diets and other metabolic determinants on chronic disease risk.

PMID: 12361493 [PubMed - in process]

18.12.2002 20:20

Mahtava tietopaketti tiivistettynä pariin viestiin! Ja olen kaikkien kirjoittajien kanssa samaa mieltä siitä että kokonaisuus ratkaisee eikä jonkun yksittäisen aterian jotkut prosentit. Itsekin vähän epäilin että noissa populaarijulkaisuissa kustantajalla on saattanut olla sormensa pelissä eli mm. Fogelholmin artikkeleita on saatettu kansantajuistaa liiaksi. Muistan kun luin aikoinaan ihan toisesta aihepiiristä sairaan paksuja laudatur-tason teoksia ja niitä piti tutkia sanakirjan kanssa iltamyöhään asti eikä sittenkään saanut kaikesta kunnolla selvää.

Tää on ollut mahtavan hyvä keskustelusäie ja minä kiitän kaikkia kirjoittajia. Voiskohan ylläpito jo harkita T-paitaa Anssille koska hän jaksaa paneutua ihan eri tavalla näihin ravintoaiheisiin kuin kukaan muu?

protsku

18.12.2002 20:40

Anssin mainitsema Glygemic Load on selitetty mm. tässä artikkelissa:

http://www.health.harvard.edu/article.cfm?id=48

18.12.2002 22:26

Oletteko koskaan laskeneet kuinka paljon energiaa päivittäin saadaan Zone-ruokavaliota noudattamalla? Prosentit saattavat olla kohdillaan, mutta entäs kokonaisenergiansaanti? Kyllähän tuolla reseptillä laihtuu takuuvarmasti ja kaupanpäällisiksi saadaan myös koko aineenvaihdunta sekaisin ja saattaapa olla etteivät treenitkään kauan Zonea noudattamalla maistu. Ja mitä tapahtuukaan kun palataan ns. normaaliin päiväjärjestykseen? Toisaalta Zonea mainostetaan elämäntapana, heh, ja sitä onkin parasta noudattaa koko loppuelämänsä ellei halua kadotettua rasvamassaa takaisin korkojen kera. Mainio mainoskikka! Zone forvever! ;)

18.12.2002 22:35

Totta kai Zonella laihtuu mutta punttaaja tarvii sen 3.500-5.500 kcal sukupuolesta ja massasta riippuen. Ja hiilihydraatteja on ehdottomasti oltava ainakin se 200 grammaa. Tuossa Glycemic Load -jutussa on kyllä selitetty tosi hyvin hiilareista.

Ööh siis Zone forever? Ei kai nyt kukaan oo laihiksella koko ikäänsä :P

protsku

18.12.2002 22:48

Hhehehhh! Protsku hei, toi sun versio Zonesta ei oo enää Zone. Sun pitää kehittää sille joku oma myyvä nimi ;)

Zonella ON PAKKO olla koko elämänsä loppuun asti. Siinähän se idea just onkin. Tai nojoo, kenenkään ei tietenkään oo pakko tehdä mitään, mutta lopettamisen seuraukset kannattaa kuitenkin huomioida. Tai sitten ainakin homma kannattanee lopetella jotenkin kikkaillen ja pikkuhiljaa.

18.12.2002 23:19

Joo, kotisivuillani olen todennut samat asiat (jopa glykeemisen loadin, jolle en muistaakseni löytänyt silloin suomenkielistä sanaa... :-)

Anyway, pointti on siis siinä, että hiilareidenkin suhteen kokonaisuus ratkaisee -- Atkins ja Sears unohtavat aktiivisesti mainita, että jos syö yhtä aikaa (myös nopeiden) hiilareiden kanssa proteiinia TAI rasvaa (ei siis tarvitse syödä edes molempia), verensokeri ei ampaisekaan enää ylös samalla lailla kuin pelkkää hiilaria syödessä. Ja että myös edellisen aterian jäännökset hidastavat "nostetta".

Lisäksi glykeemisen indeksin tutkiminen ei ole ihan niin yksinkertaista. Esim. DUODECIMin (vink vink ;-) 2000 julkaisemassa Ravitsemustiede kirjassa Matti Uusitupa kirjoittaa (sivulla 389-390):

"Glykeeminen indeksi

Viime vuosina varsin suurta huomiota on kiinnitetty eri hiilihydraattilähteiden aiheuttamaan veren glukoosipitoisuuden suurenemiseen koeaterioiden aikana. Suureneminen ei ole ollut riippuvaista hiilihydraattiketjun pituudesta, ja esimerkiksi tiettyjen monosakkaridien ja disakkaridien aiheuttama veren glukoosipitoisuuden suureneminen on ollut samaa suuruusluokkaa kuin joittenkin tärkkelyslähteiden. Glykeemisellä indeksillä tarkoitetaan tietyn hiilihydraattilähteen aiheuttamaa veren glukoosipitoisuuden suurenemista aterian jälkeen pinta-alana ilmaistuna verrattuna standardina käytettyyn vaaleaan leipään tai glukoosiin. Hitaasti sokeristuvia (pieni glykeeminen indeksi) hiilihydraatteja on mm. palkokasveissa ja pastassa. Monosakkarideista fruktoosilla on pieni glykeeminen indeksi. Indeksien erot johtuvat tärkkelyksen rakenteesta, muista tärkkelyslähteen sisältämistä aineista (kuitu, rasva, proteiini) ja esimerkiksi ruoan valmistustavasta. Yleensä kuumentaminen (keittäminen, paistaminen) suurentaa tärkkelyslähteen glykeemistä indeksiä. On huomattava, että eri maissa käytettyjen hiilihydraatilähteiden välillä on suuria eroja glykeemisissä indekseissä, joten tutkimustuloksia on vaikea suoraan verrata toisiinsa. Lisäksi glykeemisissä indekseissä on havaittu varsin suuria eroja tutkimuskertojen välillä. Suomalaisten ruoka-aineiden glykeemisiä indeksejä ei ole kattavasti tutkittu.
Vaikka eri hiilihydraattilähteiden veren glukoosipitoisuutta suurentavassa vaikutuksessa on eroja, ei tällä näytä olevan ratkaisevaa merkitystä suunniteltaessa diabeetikon jokapäiväistä ruokavaliota. Tämä johtuu siitä, että erot nopeasti ja hitaasti sokeristuvien hiilihydraattien välillä pienenevät tai häviävät, kun niitä nautitaan seka-aterian yhteydessä. Kuitenkin monissa tutkimuksissa hitaasti sokeristuvilla hiilihydraateilla on saavutettu parempi hoitotasapaino kuin käytettäessä nopeammin sokeristuvia hiilihydraatteja. Myös veren rasva-arvot ovat korjaantuneet kun ruokavalio on koostettu pienen glykeemisen indeksin omaavista elintarvikkeista.
Ravintokuidun ohella ravintorasvat ja proteiini hidastavat mahalaukun tyhjentymistä ja hiilihydraattien imeytymistä. Vaikka glykeemisen indeksin merkitys on edelleen jossain määrin avoin, voidaan aterianjälkeisiä veren glukoosipitoisuuden vaihteluita vähentää sopivin hiilihydraattipitoisten ruoka-aineiden valinnoin lisäksi lisääntynyt tietämys on ohjannut raakojen kasvisten ja vihannesten käyttöön keitettyjen asemasta. Keittäminen muuttaa paitsi tärkkelyksen myös kuidun koostumista."

Eli mitä tästä opimme? No ainakin sen, ettei kannata tehdä niinkuin Searsin ja Atkinsin sedät ja tuijottaa glykeemiseen indeksiin sokeasti.

Searsin kehoitus lisätä kalorimäärä normaalitasolle RASVAA lisäämällä perustuu yksioikoiselle glykeemisen indeksin tulkinnalle eli sen faktan kevyesti ohittamiselle, että samalla aterialla nautittu protsku TAI rasva TAI kuitu hidastaa radikaalisti verensokerin nousua. Sears järkeilee, että (hyvienkin) hiilarien lisääminen yli hänen laihdutusajan suositustensa johtaa välittömästi lihomiseen (vaikka siihen johtaa vain se, että syö enemmän kuin kuluttaa, oikeasti). Kun proteiiniakaan ei uskalla lisätä yli tarpeen, Sears päättelee, että sitten tarvittavat kalorit voi ottaa rasvasta. Kyllä, Sears suosittelee tällöin tietysti hyvää rasvaa, koska olisi suorastaan rikollista suositella tyydyttyneitä rasvoja, mutta eri asia on, kuinka moni hänen dieettiään seuraava lisää vain oliiviöljyn määrää, eikä esim. kerman, rasvaisempien juustojen yms. käyttöä.

Kandee myös muistaa, että esim. perunan glykeeminen indeksi vaihtelee rajusti alle 50:stä yli 80:een eri testausten perusteella -- ja yksikään näistä testatuista lajikkeista ei ole suomalainen. Vastaavasti noissa pastan indeksilukututkimuksissa ei aina muisteta mainita, oliko kyseessä munapasta vai vesipasta.

Puuh... Ja kuinkakohan moni jaksoi lukea tänne asti? :-)

rakkaudella
Kutri

18.12.2002 23:27

Joskus laskin yhden Zonelaisen antaman ruokapäiväkirjamerkinnän perusteella, että kalorimäärä olisi noin 1400-1500 kcalia eli ihan jees.

Ja vielä täsmennys edelliseen viestiini: eli kyllä, aina laihtuu, kun kuluttaa enemmän kuin syö ja vastaavasti lihoo kun syö enemmän kuin kuluttaa -- eri asia on, että välillä jengi luulee syövänsä vähemmän kuin kuluttaa tai kuluttavansa vähemmän kuin syö. Eli kun joku alkaa selittää, että "mä en tajuu miksen mä laihdu, vaikka mä syön vähemmän kuin kulutan", hän joko syö enemmän kuin luulee (eli esim. "unohtelee" suklaapatukoita ja muita herkkuja laskelmistaan) tai kuluttaa vähemmän kuin luulee (eli esim. elimistö on jo sopeuttanut kulutuksen saatua ruokamäärää vastaavaksi).

Kutri

18.12.2002 23:35

Ravitsemustiede -kirja on hyvä ja kattava tietopaketti, johon ravitsemuksesta kiinnostuneiden kannattaa tutustua. Suosittelen myös Fogelholmin & kumppaneiden "Lihavuus: Ongelma ja hoito" -kirjaa. Näistä kirjoista löytyy keskeisimmät perusfaktat.
Mitä rehtori Uusitupaan tulee, niin hän julkaissut helvetisti tieteellisiä artikkeleita ravitsemuksesta/metaboliasta. Tosin hän voisi löysätä hieman solmiota urheilujutuissa, mutta se ei olekaan hänen alaansa.

18.12.2002 23:44

Mitäköhän tarkoitat Zonelaisen antamalla ruokapäiväkirjamerkinnällä? Itselleni Zonen "kaavat" antavat lähes tuhannen kalorin vajeen kokonaiskulutuksesta (perus+liikunta) eli kauheasti ei tämän kokoiselle ihmiselle jää popsittavaa ja hiilarien määrä on kerrassaan surkea. Eli niinkuin jo aikaisemmin sanoin niin noilla eväillä ei kauan treenailla. Tosin en huomannu tsekata onko Searsilla jonkinlaista "annosten" minimilukumäärää, jonka nojalla saisin omia "annoksia" lisättyä.

Mutta Kutri, ehkäpä siirrämme tämän(kin) keskustelun jollekin toiselle kanavalle :)

19.12.2002 01:04

Vastaan nyt vielä tänne...

Eli siis, kerran eräs Zonelainen antoi mulle yhden päivänsä ihanteellisen ruokavalion ja laskin siitä kalorit. Tosin en muista, kuinka paljon ko. henkilön laskennallinen kalorimäärä oli. Varmaan jos kaivaisin, löytäisin jostain aiheesta kirjoittamani viestin. Anyway, en tiedä, onko ko. henkilö esim. syönyt enemmän kuin Sears suosittelee (prosenttisuhteet menivät muistaakseni kyllä ihan putkeen).

rakkaudella
Kutri

http://homepage.mac.com/kutri

kirjaudu sisään jos haluat vastata