Laihduttaminen + kuntosali + ravinto - paino ei putoa

120613
12. joulukuuta 2009 22:21

Hei!

Olen uusi täällä, ja rohkaistuinoa nyt laittamaan ensimmäisen viestini, olkaa armollisia :)!

Olen aloittanut laihduttamaan elokuussa. Pudotettavaa on realistisesti noin 25 kg. Pudotin muutaman kuukauden aikan 5 kg, eli 2,5kg/kk mikä on mielestäni hyvä tahti. Aloitin muutaman kuukauden laihduttamisen jälkeen kuntosaliharjoittelun, jonka jälkeen paino ei ole pudonnut lainkaan. Olen lukenut ,että harjoittelun aloittaminen saa tämän aikaan - mutta nyt olen käynyt salilla jo kolme kuukautta, ja paino ei edelleenkään putoa. Syön kuitenkin aivan samalla lailla kun söin tuolloin ennen kuntosalin aloittamistakin, jolloin paino putosi hyvin.

Käyn salilla 4 krt / vko. Teen joka kerralla alkuun noin 5-20 min aerobista crosstrainerilla, jonka jälkeen jalat , ala&yläselän, hauikset & ojentajat, suorat vatsalihakset sekä kyljet/vinot vatsalihakset. treenaan koko kropan joka kerta, teen melko reippaalla tahdilla. toistoja teen 3x20, painoja olen pikkuhiljaa nostanut oman jaksamisen mukaan. Kiinteytystä on jo tapahtunut, itse huomaan sekä mittanauhan että peilin kautta että senttejä on lähtenyt, mutta millä saisin myös kiloja pois ?

Vinkkejä ruokavalioon kaipaisin kaikista eniten ?
Vinkkejä myös harjoitteluun kaipaisin ?

Olen 22 vuotias nainen.

KIITOS kovasti jos vaivaudutte auttamaan aloittelijaa.

Vastaukset: 24

13.12.2009 10:37

Kerrotko tarkemmin miten syöt? Laihtuminen on aina kiinni syömisistä.

13.12.2009 13:06

Jos senttejä lähtee ja postiivista muutosta näkyy myös peilistä, niin mikä on ongelma? Painoharjoittelu lisää kehonpainoa, koska lisääntynyt lihasmassa painaa enemmän kuin rasvamassa. Paljonko painat nyt ja minkä pituinen olet?

13.12.2009 13:49

akonan : en noudata mitään tiettyä ruokavalio, syön painonvartijoiden pisteiden mukaan "suurin piirtein" eli mikäli olen oikein arvioinut niin kaloreja tulisi päivittäin noin 1600. Niinä päivinä kuin en käy kuntosalilla niin noin 1300.
Syön melko paljon lihaa (kalkkuna, broileri, nauta), olen keskittynyt mahd rasvattomaan lihaan (ilman nahkaa , enemmin rintafileitä jne). perunaa, vaaleaa leipää ja pastaa en juurikaan ole koskaan syönyt, syön enemminkin kasviksia lihan kanssa (parsa, kukkakaali, herneet, salaatit). joskus syön myös herkkkuja - joista lasken pisteet.

Lähinnä mietityttää se että söin TÄYSIN samanlaisia ruokia ja samanlaisia määriä ennen kuntosaliharjoittelun aloittamista, ja laihduin 2,5kg/kk. ruokailutottumukset ei ole muuttuneet, muutos on kuntosaliharjoittelun aloittaminen, joten en usko ruokavaliosta olevan kyse.

Ciru : se on totta, positiivista muutosta näkyy. mutta koska ylipainoa on 25 kg, niin olisi mukava saada sitä muutosta siihen painoon. ja olen tehnyt kuntosalilla melkoisen pienillä painoilla, paljon toistoja, jotten kasvattaisi kovasti lihasmassaa (vaikka se tietenkin ain jonkin verran lisääntyy), vaan kiinteyttäisin ennemminkin.

pituutta 165 , painoa 84-85 kg . alkupaino oli 90kg.

13.12.2009 14:53

Painonputoaminen tietenkin hidastuu jonkin verran ajanmyötä, mutta uskon tosiaan että Ciru löysi "ongelman" ytimen.

Lihasmassaa tulee alkuun helposti, joten tuo paino alkaa varmasti kohta taas tippua.

Lihasmassaa ei muuten vahingossa tai helpostikaan tule vaikka alkuun ehkä siltä tuntuukin. Eli älä ainakaan sen takia jumiudu pieniin painoihin.

13.12.2009 20:27

1300-1600kcal/pvä energiaa ruoasta ja et laihdu/paino laske vaikka liikut. Jokin mättää tossa yhtälössä ja kovaa. Kuntosaliharjoittelu ei ole syy siihen.

13.12.2009 23:16

En osaa tarkkaa kalorimäärää sanoa, koska en laske kaloreita, vaan lasken painonvartija pisteitä ja sitähän ei (ainakaan tietääkseni) ole julkistettu montako kcal on keskimäärin yksi piste. mutta mitäitse olen tarkkaillut niin söisin noin 1300-1600 kcal päivässä. kaksi kuukautta on paino pysynyt TÄYSIN samana. kerran viikossa en laske pisteitä ja herkuttelen, mutta en silloinkaan mitenkään järjettömästi, syön vain vapaammin pisteitä merkitsemättä.

neljä krt viikossa käyn salilla ja teen yllämainittuun tyyliin ohjelman. senttejä lähti viime kuussakin vyötäröltä 11, lantiolta 6, ja rinnasta 4. miksi ei paino putoa ?! minulla on koira, joten kuntosalin lisäkis kävelen päivittäin paljon.

Akonan : olen kyllä lihaskunnon kehittyessä nostanut painoja, mutten paljoa. kokoajan kuitenkin pikkuhiljaa vähän.

Auttakaa nyt ymmärtämätöntä :)!

13.12.2009 23:22

osaatteko kokeneemmat sanoa, mitä nyt esimerkiksi kannattaisi syödä jotta paino lähtisi taas putoamaan. kaloreissa olen syönyt kokoajaan abaut samaa märää, mutta onko jotain mitä nyt tulisi esimerkiksi jättä täysin pois / jotain mitä lisätä - jotta kuntosaliharjoittelun kanssa yhdistettynä lähtisi senttien lisäksi myös kiloja?

alkaa tuntumaan toivottomalta kun jo toinen kk p putkeen niin ettei kiloja vain kertakaikkiaan lähde.

14.12.2009 05:35

No ei tuossa ole oikein muuta kuin, että tiputa hieman energiamäärää. On mahdollista, että olet laskenut pisteet hieman alakanttiin.

Tiputa niitä hieman per viikko kunnes paino lähtee tippumaan.

14.12.2009 09:25

Sinulla on lähtenyt hurjasti kuitenkin senttejä, joten ole tosi iloinen siitä. Yleensä reilusti ylipainoisella kilot karisevat aluksi hyvinkin nopeasti, siksi ihmettelin ettei sinulla ole paino pudonnut. Lievästi ylipainoisella tämä vauhti on paljon hitaampaa ja saattaa tosiaan mennä pidempikin aika ettei paino juuri putoo, mutta senttejä lähtee.

Muista myös se, että painonpudotus vaatii kärsivällisyyttä ja pitäkäjänteisyyttä. Ei ne kilot hetkessä siihen kehoon ole tullut, niin miten ne nyt hetkessä lähtisi poiskaan.

Olen aika varma, että kalorit on laskettu alakanttiin tai sitten herkuttelupäivä torpeedoi koko viikon syömiset. Jätä se herkuttelupäivä pois ja syö silloin tällöin jotain herkkua maltillisesti, ei joka viikko. Tarkista proteiinin/hiilareiden/rasvojen suhde. Jos tämä ei tuo tulosta, niin saat siltikin liikaa energiaan kulutukseesi nähden.

14.12.2009 09:28

niin ja lisää aerobista liikuntaa. Sen ei aina tarvitse olla verenmaku suussa menoa. Oman kuntosi mukaan ja sellaista lajia josta itse nautit.

14.12.2009 09:36

Vaikka sinulla on ylipainoa reippasti ja haluat saada kiloja pois, mikä on hienoa asia, niin älä siltikään tee puntarista vihollistasi ja kehosi painosta suurinta päänvaivaasi. Se myrkyttää sinun mieltäsi, motivaatiotasi ja lisää stressiä. On muitakin mittareita joilla sitä edistymistä voi mitata, kuten se mittanauha. Loppujen lopuksi kehon painolla ei ole niin suurta merkitystä vaan sillä mistä se kehon paino koostuu. Ymmärrän kyllä, että haluat myös tuloksia kilomääräisesti, mutta MALTTIA nyt ja positiivisella mielellä :).

15.12.2009 14:01

Heippa,

Tulipas semmoinen keskustelu että ajattelin minäkin osallistua. Girlicious mulla on myös aika mittava painonpudotusprojekti tässä aluillaan ja mulla oli vähän samanlaista ongelmaa alkuun kuin sulla, eli paino ei ruvennut laskemaan. Mulla oli kyllä ihan suunniteltu ruokavalio mutta siinä ei oikein otettu huomioon tuota liikuntaa ja paino ei ruvennut laskemaan.

Hommasin itselleni "koutsin" eli henkilön joka suunnitteli mulle ruokavalion, hyvin tarkkojen taustatietojen perusteella, ja pidin hänelle myös ruokapäiväkirjaa ennen aloittamista jotta hän näki miten mennään jne, kävin myös terveystarkastuksessa ja labroissa, eli katsottiin lähtötilanne esim. kolesterolien ym kanssa, ja myös varmistettiin se, että olen terve.

Nyt on 5s viikko hänen seurannassaan ja suunta on erinomainen. Kerran viikossa ilmoitan hälle painoni / tuloksen ja melkein päivittäin ollaan yhteyksissä milloin minkäkin aiheen tiimoilta. Oman edistymiseni mukaan katsotaan viikko kerrallaan eteenpäin, saanko pitää "karkkipäivän" jne.

Yksi juttu muuten mikä mulla oli ongelmana, oli iän vanha, rikkinäinen, aivan iän vanha kiekkovaaka. Hommasin 2 viikkoa sitten uuden digitaali vaa'an ja "laihduinkin yhdessä yössä" noin 6-7kiloa. No joo, leikki leikkinä... Osa painosta oli siis jo tippunut ennen tämän projektin alkua, en vaan ollut siitä tietoinen.

Alkuun uusi ruokavalio ym. tuntui vaikealta (ajatuksen tasolla) mutta aika nopeasti siihen tottui. Koutsi otti huomioon mun ruokailutottumukset ja laati mulle sellaisen ruokavalion jota voin suurinpiirtein noudattaa vaikka lopunikääni, kärjistetysti sanottuna siis.
Olen oppinut syömään juttuja joita en ehkä ihan alkuun olisi kuvitellut syöväni päivittäin mutta tosi hyvin on mennyt ja nyt musta on erittäin luontevaa syödä samanlainen puuro aamuisin kuin esim. Ciru muistaakseni kertoi syövänsä... :)

Itse oon huomannut sen, että jos ei merkkaa ihan tarkasti mitä syö, niin todennäköisesti syö enemmän kaloreita ja useammin kuin tajuaakaan. Kiloklubi on ainakin ihan ilmainen nettipalvelu jossa voi merkailla noita syömisiään ja sieltä näkee myös vähän että miten ne päivän syömiset jaottuu jne. Itse voisin kyllä suositella että palkkaat jonkun avuksi, se on ollut paras päätös mitä mä olen tehnyt aikoihin.

Loppuvuosi mennään ryhmäliikunnoilla (joita olen tässä koko ajan siis harrastanut) ja kun vuosi vaihtuu, niin mukaan kuvioon otetaan myös punttitreeni.

Koutsin antama henkinen tuki on jotain aivan uskomatonta ja toisaalta se myös motivoi olemaan tarkka ja välttää lipsumisia, kun sun täytyy raportoida jollekkin toiselle.

Ja yks millä on varmaan ollut suuri merkitys, on se, että oon opetellut oikeesti punnitsemaan ruoan grammalleen. Se ei ole niin työlästä kuin miltä kuulostaa, siihen tottuu tosi nopeasti ja oikeesti tietää varmasti mitä syö, ja minkä verran. Yks tärkeä juttu on varmasti ollut myös tuo ateriarytmien luominen, että oikeesti syö 5-6 kertaa päivässä, 3-4h välein, eikä napsi välissä. Ja myös se että mitä syö ennen treeniä ja mitä treenin jälkeen.

Hyvistä rasvoista mulla ei ollut tietoakaan, luulin että hyviä rasvoja on suunnilleen rypsiöljy. Myös mun ruokavaliossa oli ehkä turhankin paljon kuituja. Nyt muuten vatsa kiittää. Leipä jätettiin multa toistaiseksi kokonaan pois, ja entisenä leipämussuna en voi kuin ihmetellä kuinka vähän sitä olen kaivannut. "Karkkipäivänä" oon syönyt kerran leipää ja se maistui mun mielikuvituksessa sata kertaa paremmalta kuin sitten oikeasti. :)

Mulla on ollut vasta pari karkkipäivää, ensimmäinen oli aika maltillinen, ja se ei juurikaan vaakaa hetkauttanut, vaan paino putos siitä huolimatta. Viime viikonlopun pikkujouluristeily pitkän kaavan mukaan laivalla taas toi mulle ensimmäisen plussaviikon, joka oli oikeesti +1,5kg. Ihan hirveesti en syönyt, mutta risteily oli TOSI kostea. Olen aina tiennyt että alkoholi kyllä vaikuttaa, mutta en todellakaan että noin paljon. Seuraavat karkkipäivät sit joskus tulee olemaan paljon maltillisempia, ilmeisesti mun aineenvaihdunta on sellainen että ns. täysin vapaita päiviä se ei siis salli kun lukemat on tuollaisia. Katsotaan onko tilanne korjaantunut miten seuraavana perjantaina.

Vielä noista pisteistä; tuli mieleen että oletko tarkistanut pitäisikö sun pudottaa pisteitä? Painonvartijoiden mukaanhan kai pisteetkin vähenee kun paino putoaa?

Tsemppiä sulle projektiin :)

15.12.2009 14:54

Moro.
Ajattelinpas ihan rekisteröityä ja kommentoida kun löysin tämän keskustelun täältä. :)

Hyviä kommentteja löytyy jo täältä, mutta ajattelin kiinnittää tässä kommentissani vain huomiota tuohon girliciouksen kuntosaliharjoitteluun.
Jos tavoitteesi on saada painoa putoamaan, tulee sinun siis saada rasvaa palamaan. Lihasmassaa tuskin kuitenkaan haluat menettää. Eli ruokavaliossa ota huomioon runsas proteiinien saanti(1-1,5g/painokilo päivässä). Ei kannata laskea pelkästään pisteitä vaan enemmän kiinnittää huomiota siihen mitä syö.

Muuttaisin kuntosaliohjelmaasi sillä tavalla että pidentäisin sitä crosstrainer aikaa niin että joka kerta teet 15-30min alussa aerobista ja sama homma lopussa. Kuinka pitkään pystyt viettämään salilla aikaa per kerta? Mikäli sinulla on vain tunti aikaa per harjoitus, voit tehdä vaikka 20min aerobinen, 20min lihaskunto ja 20min aerobinen loppuun. Et sanonut ensimmäisessä viestissäsi, että teetkö lopussa vielä crosstrainerilla tai muulla laitteella aeroobista? Kannattaa ilmanmuuta tehdä! Sillä saat lihakset palautumaan paremmin seuraavaa harjoitusta varten ja samalla lisäät kalorien kulutusta per harjoitus.

Kun ja jos käyt joka viikko neljä kertaa kuntosalilla, melkein jaksottaisin lihaskunto-osuudet niin että tekisit joka toinen kerta jalat ja joka toinen kerta ylävartalon. Näin rasitetut lihakset palautuvat paremmin aina seuraavaan harjoitukseen ja samalla säästät aikaa aerobiselle harjoittelulle.

Onko sinulla käytössäsi sykemittaria? Mikäli on, sillä voit helposti seurata sykettäsi harjoituksen aikana. Optimaalinen sykeraja rasvanpoltolle on n. 70-85% maksimisykkeestä. Ikäsi perusteella maksimisykkeesi on 190 ja 200 välissä. Eli kun poljet crossatrainerilla, pyri pitämään sykkeesi 140-170 välillä.

Mutta tässäpäs tällä kertaa. :)

15.12.2009 20:09

Kiitos vastauksestasi. Kiitos tsempistä, tsemppiä sinulle myös! ilman muuta olisin halunnut / haluaisin ravintoneuvojalle tms, mutta oltuani työttömänä muutaman kuúkauden ja vasta aloittaessani taas kokopäivätyön, ei ole ollut varaa ylimääräisiin menoihin. Heti kun taloudellinen tilanne paranee, aion ehdottomasti hankkia apua ravintoasioihin. kuulostaa hyvältä ainakin tuo sinun koutsisi :)!

Pisteitä ei tarvitse pudottaa vielä. Olet oikeassa, pisteet putoaa kun painokin putoaa, mutta vasta painon kymmenysten muuttuessa.

Mulla on myös paaaaljon opettelemista mitä tulee ruoan ravintoainesisältöihin , kuitumääriin, hyviin ja huonoihin rasvoihin jne. ja itseni kohdalla esimerkiksi ruoan punnitseminen ei kertakaikkiaan toimi. olen sen verran suurpiirteinen ja tuuliviiri luonteeltani, että en voi tehdä tästä uuden elämäntavan omaksumisesta yhtään vaikeampaa , tai tiedän että sse ei jatku pitkään. Olen jo niin ylpeä itsestäni, vaikkei painoa olekaan pudonnut kuin 5kg, niin on kuitenkin 5kg, ja senttejä huimasti. ylpeä olen lähinnä siitä, että en ollut eläissäni ikinä käynyt kertaakaan kuntosalilla, ja elokuusta alkaen kuin aloitin - oolen käynyt joka viikko väh. 4 kertaa!

Ostin myös digivaa'an , joten vaa'assa ei pitäisi olla ongelmaa. pitää nyt vaan itsekseen ja lukemisen avulla ruveta ruukkaamaan tuota ruokavaliota, ja heti kun taloudellinen tilanne sen sallii niin käyn kyllä ainakin ravintoterapeutilla.

Kiitos!

15.12.2009 20:18

Pipimoni : Kiitos viestistäsi ja neuvoistasi!
Sykemittaria ei ikävä kyllä ole, mutta olen sellaisesta haaveillut. kunnon sykemittarit vaan maksaa sen verran, että sama homma kuten ravintoterapeutin kanssa, täytyy odottaa aurinkoisempaa taloudellista tilannetta :) sitten aion sen kyllä ehdottomasti hankkia.

Olen lukenut tuosta lihaskunnon jaksoittamisesta päiville, mutta jotenkin olen tottunut tekemään kaiken aina kerralla ( ihan jo siltäkin varalta jos jollain viikolla tuleekin menoa tms ettei pääsekään ihan neljää kertaa ), ja se on minulle sopiva tyyli ollut tähän saakka. täytyy nyt vielä miettiä tuotakin sitten uudestaan.

Välillä teen crosstrainerilla pidempiäkin aikoja. Ongelma aerobisessa on lähinnä se että ainoa aerobinen laite josta pidän on crossari. kuntopyörä, juoksumatot ja soutulaitteet ei oo kertakaikkiaan mua varten. ja neljä krt viikossa käydessä tulee crossarillakin vähän kyllästymistä vastaan, ja lisäksi jostain syystä mulla ottaa reisiin vähän crossari jos olen pidempiä aikoja kerralla. yleensä teen 5-15 min alkuun, ja viitisen minuuttia lihaskunnon jälkeen. teen tosin alkuun aina sen verran että kulutan kaloreita vähintään 100. yleensä 150-200. teen melko suurella vastuksella ja melko ripeään tahtiin., sopii paremmin omaan rytmiini!

olen myös miettinyt että kiinteytymisen kannaltahan on hyvä lihasmassaa kasvattaa HIEMAN, ei paljoa, mutta kiinteytymisen kannalta lihaskunto on minulle äärimmäisen tärkeää. ja kiinteytymistä onkin jo selkeästi senttien katoamisessa huomattavissa, vaikkei vaaka olekaan seurannut perässä nty pariin kuukauteen.

olen miettinyt myös sitä että syödessäni painonvartijoiden pisteillä, minullahan tulee "tarvittava" kalorivaje jo siinä, joten onko siihen nähden kuntosaliharjoittelussa minulle nyt kiinteytymisen kannalta nimenomaan tärkeämpää lihaskunto, ja aerobinen enemmänkin lämmittelymielessä eikä niinkään kalorinkulutus mielessä ?

Kun aloitin kuntosaliharjoittelun, keskustelin painonvartijoiden foorumilla muutaman henkilön kanssa jotka suosittelivat syömään liikuntapisteet. taidan nyt kuitenkin kokeilla alkuun sitä että jättäisin liikuntapisteet käyttämättä täysin, namipäiviä vähemmälle, ja jättäisin hiilareita vähemmälle ja lisäisin niitä proteiineja. katsotaan sitten alkuvuodesta, miltä tuntuu / näyttää. Joulu kuitenkin tulee hivenen häiritsemään näitä ruokavalioasioita, onneksi kuntosali kuitenkin on auki joulunakin :)

Kiitos!

15.12.2009 20:21

aa, unohtui vielä tuohon kuntosaliharjoitteluasiaan sanoa, että käsissä, jaloissa, sekä selässä teen noilla 3x20 sarjoilla, mutta vatsoja teen enemmän - koska se alue kaipaa luonnollisestikin ylipainon vuoksi eniten kiinteytystä ja sillä alueella ei haittaa vaikka lihasmassakin hieman kasvaisi sitten täyttämään (toivottavasti) tyhjenevää tilaa kun läskit vähenee. vatsoja teen aina suoria vatsalihaksia 3x35 , ja vinoja vatsoja/kylkiä teen 3x35 per puoli.

noni! oisko nyt tullut kaikki :)

16.12.2009 00:09

Viesteistäsi olen saanut sellaisen kuvan että tavoitteesi on polttaa rasvaa. Mikäli haluat polttaa rasvaa mahdollisimman tehokkaasti, sinun täytyy saada riittävästi ravintoa jotta elimistösi jaksaa käyttää kropan rasvoja ravintoaineenansa. Eli toisinsanoen itse jos olisin samassa tilanteessa, söisin(ainakin treenipäivinä) niitä pisteitä niin paljon että normaali päivittäinen energiantarve täyttyy ja ottaisin sen energiavajeen siellä kuntosalilla rehkimällä.
Esim. jos syöt 2100kcal päivässä ja kulutat salilla 500kcal + kulutat muuten 2000kcal päivän aikana. se tekee 400kcal miinusta sinä päivänä.
tässä muutamia keskiarvoja:
jos harjoituksen keskisyke on tosi matala, luultavasti kulutat melkein puolet kaloreistasi rasvoina=250kcal, yhdessä rasvagrammassa on 9kcal eli olet harjoituksen aikana polttanut tuolloin n.27grammaa rasvaa, muu on tullut muista energioista. jos neljästi viikossa teet tuon saman ja muina päivinä pysyt normikaloreissa niin silloin menisi noin kymmenen viikkoa että olet polttanut yhden kilon rasvamassaa kropastasi.

Mikäli taas harjoituksen keskisykkeesi on tuolla tasolla, mitä kirjoitin aikaisemmin, rasvaa palaa silloin vähän vähemmän suhteessa kokonaisenergiankulutukseen(muistaakseni 30-40%), mutta pienemmässä ajassa kuitenkin saat poltettua suuremman määrän rasvaa koska syke on kovempi ja näin myös kulutus on kovempi.

Sori jos on vähän epäselvää tekstiä kun näin illanhämyssä koitin jotain fiksua rustailla. :D

olen miettinyt myös sitä että syödessäni painonvartijoiden pisteillä, minullahan tulee "tarvittava" kalorivaje jo siinä, joten onko siihen nähden kuntosaliharjoittelussa minulle nyt kiinteytymisen kannalta nimenomaan tärkeämpää lihaskunto, ja aerobinen enemmänkin lämmittelymielessä eikä niinkään kalorinkulutus mielessä ?

Jos alkuteksti ei vastannut tähän yhtään, niin hain sillä kuitenkin sitä että sitä aerobista kannattaisi tehdä nimenomaan siinä kalorinkulutusmielessä, lämmittely tottakai myös tärkeä muttakun rasva ei pala muuten kuin rasvaa polttamalla ja se rasva ei pala muuten kuin kaloreja kuluttamalla ja kaloreita ei paljon kulu punttia nostamalla(verrattuna muuhun aerobiseen työhön).
Toki voit alkaa tehdä painoharjoittelua myös niin että teet 30-50toistoa per sarja esim. kiertoharjoitteluna ilman taukoja. Tällöin saat sykkeen pidettyä ylhäällä ja samalla tulee tehtyä niitä lihaskuntoliikkeitä. Kiertoharjoittelulla tarkoitan siis sitä, että teet kutakin laitetta yhden kerran ja otat esim. kuusi eri liikettä ja teet kaikki liikkeet kerran läpi noilla toistomäärillä, pidät pienen tauon, jonka jälkeen toistat kierroksen taas uudelleen.

Niin ja vielä yksi asian. :)
Se että teet paljon vatsoja, ei kuluta rasvaa enemmän vatsan alueelta. Rasva palaa tasaisesti jokapuolelta. Eli jos haluaa vatsalihakset näkyviin, kannatta ennemmin polkea sitä kuntopyörää kuin tehdä vatsalihaksia.

Sori jos puhuin jotain sekavia. :D Laittele täsmentäviä kysymyksiä mikäli jokin asia jäi epäselväksi. :P

16.12.2009 11:04

Heippa,

Onnea tuosta 5stä kilosta ja 5stä sentistä, oot oikeassa, se on jo hieno saavutus.

Ja aivan varmasti myös olosi on keventynyt ja kunto kasvanut, ja se on aina ehdottoman positiivista. :)

Jos et jaksa punnita ruokia, niin mitä jos kuitenkin mittaisit ne jotenkin? Esim. desin mitalla tms. (raaka-painot) tällöin ainakin tietäisi varmasti minkä verran syöt.
Ruokapäiväkirjan pito on myös ihan fiksua ainakin
alkuun, siitä näkee jos sinne suuhun menee vahingossa jotain ylimääräistä. :)

18.12.2009 12:26

Läskilähtee aerobisella, lihakset tulee puntilla. Eli, paina meneen vaikka spinningiä jokatoinen päivä, ja sitte saliohjelmaa jollai yksjakosella 2-3 kertaa viikossa. Eiköhä tolla tuloksia tuu.

Niin, ja turhaan sä hinkkaat jotai 20 toistoja, toistot jo alaspäin että saadaan lihasta kasvamaan.

18.12.2009 21:42

tosin mun tavoitteenahan ei ole lihasmassan kasvattaminen , vaan ennemin kiinteyttäminen... hankin ohjaajalta kiinteyttävän kuntosaliohjelman, ja ainakin hänen mukaansa kiinteyttävä ohjelma sisältää pienemmillä painoilla (kuin lihasmassan kasvattamisessa) ja useampia toistoja. En tiedä sitten, mutta hänen tekemän ohjelman mukaansa olen tehnyt :) paitsi vatsoja teen omasta halustani enemmän, mutta muuten hänen ohjeiden mukaan täysin.

19.12.2009 13:14

Vaikka teet enemmän toistoja, niin silti ne painot pitää olla niin raskaat kuin mahdollista niihin toistoihin nähden. Treenin pitää olla raskas ja lihaksia kuormittava. Jos teet liian pienillä painoilla olipa toistomäärät mitkä tahansa, niin kehitystä haluamaasi suuntaan ei tapahdu.

Määrittele oma näkemyksesi kiinteytymisestä?

20.12.2009 23:43

Siis tavoitteeni on ylipainon pudottaminen, eli rasvaprosentin pieneneminen ja lihasmassan pieni lisääminen. mutta ei kuitenkaan nimenomaan lihasmassan KASVATTAMINEN varsinaisesti. toki lihasmassan on kasvettava jonkin verran, ja rasvaprosentin pienennyttävä jotta "kiinteytyisin" mutta tajusit varmasti pointin :)

ja painoni salilla ovat ehdottomasti minun maksimipainot millä jaksan sarjani tehdä. olen alusta nostanut painoja aikalailla, mutta en kuitenkaan hirveästi. lihaskunnon kohetessa olen kuitenkin painoja nostanut.

lähinnä kaipaisin apuja tuohon ruokavalíoasiaan - en niinkään kuntosaliohjelma-asiaan. ruokavalioasiat ovat hukassa ja se selkeästi mättää. kalorimäärässä ei voi olla vika koska lasken sen painonvartijapisteillä, mutta sisällössä on oltava vikaa. aion mennä tammi-/helmikuussa kun rahatilanne sallii, niin käymään ravintoterapeutilla elämäni ensimmäisen kerran. onko näistä kokemuksia ? Kiitos ja hyvää joulun odotusta kaikille!

21.12.2009 11:08

Käypä tsekkaamassa

http://kuntoguru.com
http://kuntoguru.blogspot.com

Hyvää Joulua Sinulle, girlicious.

t. Arthuro

21.12.2009 17:05

Kokeilepa täältä löytyviä ravinto- ja kulutuslaskureita ja yritä saada ruokailu ja liikunnalla kuluttamasi kalorit kohdilleen. Ennen kuin ruokailu on kuosissa ei liikunnalla ole mitään väliä.

Aloita lisäämällä hyviä rasvoja kuten pähkinöitä ja avokadoa kohtuudella ja tarkista margariinisi koostumus. Minulla kesti kauan ennen kuin ymmärsin, että leivälle pitää laittaa oikeanlaista rasvaa ennemmin kuin jättää levite pois. Ja lisää proteiinia! Esim. rahka on hyvää, eikä se kaipaa kermaa kaveriksi kun tottuu, vaan marjoja ja hedelmiä.

Suosittelen Patrik Borgin kirjoja, löytyy hyvin kirjastosta mm. Sinä onnistut - pysyvän painonpudotuksen salat. Luettuani tuon heitin painonvartijoiden pisteviholla vesilintua ja ryhdyin täyttelemään ruokapäiväkirjaa kaloripohjalta, ensin siinä maksullisena telkkarissakin mainostettavassa systeemissä, ja kun se ei sopinut kuin sekasyöjille, niin tulin tänne. Jos tämä täällä ei miellytä, niin on muitakin ilmaisia netti väärällään kuten kiloklubi. Ylipäätään kannattaa suosia suomalaisia kirjoja ja muita lähteitä, niin pääsee vähemmällä.

Tsemppiä!

kirjaudu sisään jos haluat vastata