Kuntoon kotikonstein?

120958
20. helmikuuta 2010 20:41

Hei kaikille!
Olen aika tietämätön treenaus asioissa vaikka olen aina ollut liikunnallinen, harrastanut mm. kävely, hölkkä, pyöräily, ratsastus ym. omaksi iloksi ja pienellä pakkomielteellä eli on vaan pakko päästä lenkille tai pää hajoaa :)

Takana kolme raskautta ja niiden tuoma painon jojoilu sekä kolme numeroa liian iso makkaran kuori laihtumisen jälkeen >(
Nyt olen ihannepainossani, kilo-pari ei haittaa vaikka lähtisi, olen 174cm ja 63kg.
Tällä hetkellä käyn lenkillä (reipas kävely) 3-6krt viikossa pakkasista riippuen. Sekä siitä miten jalkani kestää (etureisi on nivusen kohdalta välillä niin kipeä ettei kärsi astua).
Ja olen jumpannut/voimaharjoituksia niin että se sisältää punnerruksia (25), 2kg käsipainoilla erinäisiä liikkeitä (en osaa termejä) hauiksia, ojentajia, niskaa (?) (yht. näitä n.100), vatsalihaksia jumppapallolla ja ilman (100), jalan nostoja (koiran pissatusta jne.) (100), selkää (50) ja jaksamisen mukaan kyykkyjä tai muuta mieleen tulevaa. Teen välillä kaikki lihakset, välillä vuoropäivin keskivartalon+ylävartalon ja vuoropäivin keskivartalon+alavartalon, 5krt/vko yhteensä. Aikaa tähän jumppaan menee kerralla venytyksineen n. 30-40min

Ja itse kysymykseen siis vihdoin! :) Kuulostaako tämä nykyinen kotitreeni siltä että saan mahdollisesti hyviä tuloksia? Minulla ei ole nyt aikaa tai mahdollisuutta käydä salilla tai ohjatuissa jumpissa joten teen siksi kotona. Tarkoituksena kiinteytyä PALJON. Sen eteen voin tehdä ihan mitä vaan kunhan mennään terveyden rajoissa.
Olen jumpannut n.1.5kk ja tuntuu että ylävartalo on kehittynyt, lihaksia siis havaittavissa mutta koska olen vartalotyypiltä atleetti, pelkään että alan näyttää kropaltani mieheltä. Punnerrukset ja kaikki käsipainotreenit kuitenkin tuntuu uskomattoman hyvältä enkä malttaisi pitää lepopäiviä kun on polte tehdä jotain!
Miten siis pysyä hoikkana, naisellisena mutta kuitenkin näyttää treenatulta?

Kiva jos joku jaksoi lukea tänne saakka :)

Vastaukset: 2

27.02.2010 12:58

Moni muu varmaan osaa vastata paremminkin, mutta ensimmäisenä tulee mieleen, että jos treenailet painoilla yms. niin kannattaa pitää liikeradat laajoina ja sarjat pitkinä. Ja enemmänkin kannattaa kehittää ensin sarjojen pituutta kuin siirtyä isompiin painoihin, jos siltä alkaisi jossain vaiheessa tuntua. Tällöin lihaksista kehittyy pitkämäisempiä. Lyhyet voimasarjat lyhyellä liikeradalla aiheuttavat päinvastaista kehitystä. Ainakin omasta mielestäni, joku voi kaiketi olla erimieltäkin(?), kannattaa sisällyttää mukaan myös paljon venyttelyä, kevyttä ja rauhallista. Venyttely edesauttaa lihasten kehittymistä ja palauttaa niiden pituuden harjoituksen jälkeen. Tällä on tietääkseni myös oma vaikutuksensa siihen, minkä mallisiksi lihakset kehittyvät. Itse teen pitkiä ja rauhallisia venytyksiä myös ihan omana "harjoituksenaan".
Naisellisuudesta ei välttämättä kannata olla erityisen huolissaan. Ei ne lihakset meillä miehilläkään liikaa kasva :) Eli en usko, että yhtäkkiä alat erityisen lihaksikkaaksi muuttua. Se vaatii jo isompia muutoksia.

02.03.2010 13:25

Kiitos vinkeistä!
Olenkin ajatellut että voisi olla hyvä jos teen nyt pidempiä sarjoja noilla 2kg painoilla. Ja mitä tarkoittaa liikeradan pitäminen laajana?
Tuon venyttelyt tärkeyden olen huomannut, välillä tuntui että on ihan jumissa ja jotenkin itsekin lyhyt mutta kun venyttelee vaikka puolikin tuntia niin se saa olon virkeämmäksi ja vetreämmäksi :)

kirjaudu sisään jos haluat vastata