Kuivatut Hedelmät

122142
13. tammikuuta 2011 16:40

Onko ne terveellisiä? ja mitä kannattaa erityisesti syödä? niin ja millaisia määriä ylipäätään on viisasta syödä? Esimerkiksi jos mietitään luumuja tai aprikooseja.

Vastaukset: 3

0030 0004 0003 fca74d0a67136de92be849c39c85cdea8f5813ceb4550df64308eeca65ebb6be MVN
15.01.2011 16:05

Siinä

http://keho.net/keskustelu/naytaviesti/Onko-kuivattu-hedelma-ystavamme-77510

Mvn

www.maailmanvahvinnalle.blogspot.com

15.01.2011 19:45

Mun mielestä kannattaa syödä kaikkea, mikä maistuu ja sopii itselle. Mietin vaan, mitä järkeä Suomessa on syödä kuivattuja eksoottisia hedelmiä, ainakaan päivittäin, kun läheltäkin löytyy hyvää suomalaista ruokaa. Esimerkiksi kotimaisia marjoja voi kuivata itse tai ostaa valmiiksi kuivattuna.

Kuivatun hedelmän (tai marjan) etu on ainakin siinä, että esimerkiksi vaelluksilla se on kevyempi kantaa ja siinä on tiivistetyssä muodossa enemmän energiaa kuin tuoreessa hedelmässä. Eikä se liiskaannu tai pahene. Ravinnon kuitupitoisuutta on helpompi nostaa kuivatuin kuin tuorein hedelmin, ja energiaakin toki kertyy nopeammin. Kannattaa toki juoda tarpeeksi niiden kera. Vatsa ei yleensä siedä kauheita määriä kuitua, joten pussikaupalla ei vaikka luumuja kannata pistellä!

Itse käytän niitä silloin tällöin (varsinkin tosi makeita, kuten taateleita ja viikunoita) puuron tms. makeuttamiseen ja sopivathan ne hienosti leivontaakin. Ja tietysti naposteluun. Hurjasti niisä on sokeria, mutta ne ovat varmasti parempi vaihtoehto kuin keinotekoiset karkit tai muut. Kannattaa muuten pestä ne kuumalla vedellä, varsinkin jos et osta luomua. Itse liotan niitä myös mieluusti, jos olen jossain missä tuoreita hedelmiä ei ole saatavilla. Niin sokeri vähenee ja maistuu silti. Vaikka luonnonjogurtin tai rahkan sekaan...

15.01.2011 19:54

Olis pitäny klikata tota Nallen linkkiä ensin, niin ei olis tullu toistoa. Nauratti kun huomasin, että samaa tuubaa oon jauhanu jo viis vuotta sitten!! Eikä loppua näy...

kirjaudu sisään jos haluat vastata