Kuinka monta grammaa rasvaa laihduttavan naisen pitäsi saada päivässä?

3351
7. huhtikuuta 2002 21:47

Kuinka monta grammaa rasvaa laihduttavan naisen pitäsi saada päivässä?? luin jostain että 2rkl margariinia riittää....

Vastaukset: 14

07.04.2002 21:56

En tiedä paljon pitäisi minimissaan saada, mutta jos esimerkiksi noudatat harmonista diettiä niin 30 prosenttia energista tulisi saada rasvasta, eli kalorimääristäsi riippuen n.65-40g päivässä rasvaa. Mutta jos noudatat jotain rasvatonta ruokavaliota niin siihen en osaa vastata.

07.04.2002 21:58

Johku, käytä margariinin sijasta oliivi-, kala-, kalanmaksa-, helokki- tai rypsiöljyä. Ne on täynnä hyvää rasvaa. Margariini käsittääkseni varastoituu helpommin kehoon rasvaksi, eikä edistä niin hyvin rasvanpolttoa dieetillä.

Ja sitten kysymykseen. Dieetillä; tarvitseeko hyvää rasvaa vaikka iho rasvoittuu jo muutenkin? Eikö tämä tarkoita, että rasvanpoltto sujuu ilman öljyjäkin tarpeeksi nopeaa? Rasvaa saan ruuasta kyllä jonkin verran, että ihan nollissa en ole.

Mulla tulee rasvanäppylöitä esim. olkapäihin jos otan rasvat käyttöön, jopa yhdestä rkl:sta oliiviöljyä päivässä. Yhdestä teelusikallisesta kalanmaksaöljyä ei tule mitään.

08.04.2002 11:47

Johku, olen miettinyt ihan samaa. Itse en käytä rasvaa juuri ollenkaan, esim. leivät syön sellaisenaan, en käytä juustoja/sulatejuustoja ym. Joskus ehkä laitan oliiviöljyä kattilanpohjalle,kun teen popcornia herkkupäivänä.. Otan tosin Möllerin kalaöljykapselit aamuisin.
Miten "rasvanpuute" muuten ilmenee? Ja onko sellaista edes?
Jotenkin on vain jäänyt päälle sellainen "rasvakammo" ja luulee että jos ei saa mistään rasvaa, ei myöskään tule painoa lisää.. Hankala juttu!

08.04.2002 12:10

"Rasvanpuute" aiheuttaa mm:
-ihon kuivumista
-hiusongelmia
-tulehduksia
-testosteronitasojen laskua
-rasvanpoltto hidastuu

08.04.2002 13:51

Ainakin siitä huomaa rasvanpuutoksen, että nivelet "hajoaa" helpommin kuin normaalisti. "Hyvääkään" rasvaa (kasvisperäinen, kovettamaton rasva) ei saisi lämmittää liian kumaksi , tai sen kaikki hyvät ominaisuudet tuhoutuvat. Siksi olenkin tehnyt niin, että ensiksi olen valmistanut ruoan teflonilla iman rasvaa, ja lisännyt rasvan vasta lautasella ruoan päälle.
Itse suosin rypsiöljyä ruoan kanssa (oliivi- tms. öljy hyvää myös, mutta rypsiöljy maistuu paremmalle!), lesitiiniä aamupuuroon, ja kalaöljykapseleita kuluu myös.

08.04.2002 14:14

Juu, liityn joukkoon! Rasvakammo on ollut jo monta, m onta vuotta, ja tuskin siitä eroon pääsenkään. Itsellä ainakin olen huomannut (vaikkakin vasta nyt tajunnut, että kyse ehkä tosiaankin on rasvojen puutteesta...), kasvojen iho hilseilee, iho on muutenkin tosi kuiva, kynnet kasvavat huonosti, hormonaalisia muutoksia havaittavissa tiettyinä aikoina kuukaudesta (Voi mies raukkaani!)...eli kai niitä rasvoja pitäis syödä. Itsellä on kans ongelmana, MITEN!?! Aamulla otan 4 helokkiöljykapselia ja päivällä lesitiiniä rahkan joukossa. Muuten ruokavalioni onkin lähes täysin rasvaton. En siis käytä ikinä valmisruokia ja muutenkin elelen paljon kasviksilla, hedelmillä, rahkalla, raejuustolla...

08.04.2002 14:46

Ovat ainakin erilaiset pähkinät, myös oliiviöljyä kannattaa käyttää runsaasti salaatteissa. Kyllä näillä se n50g saa melko nopeasti ja helposti. Myös avokado on hyvä "hyvänrasvan" lähde.

08.04.2002 16:19

laihdutan,mutta en tiedä paljonko ja miten rasvaa söisin...oon syöny kalaöljytabletteja,en käytä margariinia enkä kevytlevitteitä mutta juustoa kyllä,rasvaa 17%,syön viilejä jossa 1%rasvaa ja tuntuu muutenkin että sitä rasvaa on kuitenkin aina vähän kaikessa että tarvitseeko sitä niin kauheasti syödä??ja salaatin kanssa syön välillä muutaman fetapalan....eli riittääkö jos käyttää rasvan lähteenä esim. vain kalaöljykapseleita??syönköhän liikaa suolaa jos syön pari kertaa päivässä ruisleipää ja laitan kurkkujen päälle vähän aromisuolaa,muuten en syö suolaista ruokaa???pitäisikö jättää pois??tulee vaan makua niin paljon enemmän...

08.04.2002 20:27

No on monia koulukuntia rasvan suhteen. Minä nuodatan Zone(Harmoninen dietti) määrää joka on n 30% kokonaisenergiasta ja hyvin on toiminut. Mutta kyllä keho todella vähäiselläkin rasvalla toimii, mutta ei välttämättä niin hyvin. Tuollaisista suolamääristä ei pitäisi olla mitään haittaa.

08.04.2002 22:17

Siis eikö muka ole tutkimusta olemassa, että kuinka monta gramma per painokilo per päivä PITÄISI saada rasvaa ns. minimissään, jotta rasvapoltto ja aineenvaihdunta ja jne. toimisivat hyvin. Prosenteista puhutaan, mutta ei gr/kg/vrk....

Ja onko sillä väliä, että kuinka monta % päivän rasvoista muodostuu esim. otettuina kalaöljystä, kasviöljyistä, lesitiinistä etc. etc.

09.04.2002 17:32

Luin jostain lisäravinnesivuilta että rasvaa 1g/kg. Yleinen suositus rasvojen jakautumisesta että jokaista (tyyd,monityyd....) 10 % kokonaiskaloreista. Eli jos rasvojen osuus energiasta 30 % niin jokaista rasvalaatua (3) 10 %.

0001 0001 0001 be1e20cd7b1491bf6f8af94808b1876c4249a0777a07acdacba562473bc778ad Twi
09.04.2002 21:30

Eli siis

itse dieettaan 25 energia prosenttia periaatteella. Tarkoittaa sitä, että jos syön 3000 Kcal/päivä niin siitä 750 Kcal tulee rasvoista. 1g rasvaa antaa energiaa 9 Kcal, joten se tarkoittaa 83g. Loppu proteiinia ja hiilaria, proteiini 2-2.5*oma paino. Rasvoja en nauti heti ennen tai jälkeen treenin. Rasvaa per painokilo ei kannata laskea, koska kehomme rasva%, aineenvaihdunta yms vaihtelee.

10.04.2002 02:17

sitten rasvoista kinkkisiä kysymyksiä kaikille...

1.tosiaan miten rasvan kuumennus vaikuttaa sen koostumukseen?--mitä rasvaa siis kannattaa käyttää ruuanvalmistuksessa(jostain luin että voita!?!? johtuen ilmeisesti siitä että se ei nimenomaan "tuhoudu " kuumentaessa)??

2.kovasti täällä on suositeltu rasvanlähteinä hyviä öljyjä.eikö hyvää rasvaa saisi vielä maistuvammin ja yhtä hyvin tuotteista kuten pähkinät,avokado,siemenet,kala....ym.
tiedättekö muita hyviä luonnosta saatavia tuotteita jossa rasvaan laatu on kohdallaan?
kuuluuko kookos hyvien rasvojen tuotteisiin?

vielä vinkkinä...itse suosin rasvan lähteinä tempo leipää..(12g/100g---siemenet)ja sokeroimattomia hedelmäpähkinä myslejä joissa rasva on yleensä noin 5-10g/100g

ps.mipaas...oletko lukenut fitneksestä zone-diettiä koskevan kritiikin?jos olet ,mitä olet siitä mieltä?

10.04.2002 11:35

Monityydyttymät rasvahapot hapettuu helposti, ja kuumennus lisää hapettumista. Mitä kuumempaa sitä enemmän. Nämä hapettumistuotteet ei ole mitenkään erityisen hyväksi elimistölle. Voissahan ei juurikaan noita monityydyttymättömiä rasvahappoja ole, ja siksi jossain vaiheessa puhuttiin sen olevan jopa parempi paistamiseen kuin kasviöljyt. Voissa paistetun paremmuudesta en nyt niin tiedä, mutta sellaisen johtopäätöksen voisi ylläolevasta vetää, että esim. oliiviöljy kestää kuumennusta paremmin kuin vaikka rypsiöljy tai auringonkukkaöljy. Oliiviöljyssähän noita monityydyttymättömiä merkittävästi vähemmän kuin noissa muissa öljyissä. Muut öljyt voipi sitten nieleskellä kylminä (ja tietysti kylmäpuristettuina).

Kookos on kasvikunnan tuotteeksi poikkeuksellinen, sen rasvat ovat pääosin tyydyttyneitä. Siksipä vaikka kookosmaito on suurinpiirtein saman tavaraa kuin kerma (15%).

kirjaudu sisään jos haluat vastata