Kuinka laihtua nopeasti 7kg?

1483
6. helmikuuta 2002 09:41

Heipä hei...

Ajattelin kysäistä seuraavia asioita: Kuinka nopeasti on odotettavissa tuloksia lihasten ja rasvaprosentin alenemisen kannalta, kun on aloittanut liikunnan lähes tyhjästä ja tavoitteena n.7 kg laihtuminen? Aloitin kuntosali treenin (4-5 krt. viikossa) 9.1. Aina sarjaa ennen ja usein myös sen jälk. ajan joko kuntopyörällä tai juoksen juoksulaitteessa n 15 min. kumpi tehokkaampaa?

Rasvaprosentti oli n 20% viikko aloittamiseni jälkeen ja sitä haluaisin laskea. Itse painon pudotus ei ole tärkeintä.
Olen aina syönyt suht. terveellisesti ja rasvaa vältellen.
Pari kolme vuotta sitten laihdutin n.7 kg puolessa vuodessa mutta se on hiipinyt takaisin lähinnä ruoan määrän ja karkin syönnin lisääntyessä. rasvaa en ole lisännyt.

Koska silloin laihtuminen onnistui suht, helposti ja nopeasti, tuntuu nyt turhauttavalta kun paino ei ole ruvennut kunnolla tippumaan.

Eli mistä lisäpotkua? C.L.A valmisteista?
Pituus 175, paino n.67kg. 18vuotias naisen alku olen.

Kiitos jo valmiiksi!

Vastaukset: 11

06.02.2002 22:10

Laihtuminen riippuu todella paljon ruokavaliosta. Lisääntynyt liikunta totta kai vaikuttaa myös.

Näkyviä tuloksia voi mielestäni odottaa kuukauden sisään. Tiukalla ruokavaliolla nopeammin, mutta hitaampi on parempi.

Realistinen ja hyvä aika 7 kilon tiputukselle on 2-4 kuukautta. Jos alku menee mönkään ei kannata "kiriä" vaan pitää järki touhussa mukana.

Käytännössä on sama poljetko pyörää vai juoksetko matolla. 15 minuuttia on lyhyt aika ja päätarkoitus on lihasten lämmittely, ei rasvanpoltto.

CLA valmisteista voisi olla apua, mutta ole tarkkana laadun kanssa, jottei rahat mene hukkaan.

Syöthän tarpeeksi hyviä rasvoja? Niitä saat esim. oliiviöljystä ja kalaöljystä. Niiden puuttuminen ruokavaliosta hidastaa rasvanpolttoa.

Pyruvaatista voisi myös olla apua, mutta ei pidä pitää lisäravinteita autuaiksi tekevinä "ihmetuotteina". Ne lähinnä tukevat laihtumista ja helpottavat elämää (esim. ateriankorvikkeet).

07.02.2002 10:12

Kiitoksia! Ruokavalio onkin tarkassa syynissä. Olen tietoinen että se on tärkeämpi osatekijä kuin liikunta pelkästää. Kerran lomalla ollessani päätin kokeilla kaverini ehdotusta ja söin lähes ainoastaan proteiini pitoista ruokaa, aamulla tosin tummaa leipää. Paino putosi hyvin jo viikossa. Voi tietenkin johtua myös kalorien saannin tippumisesta, mutta tuntui pelaavan?

Olen laskeskellut kaloreita noin suurin piirtein ja syönyt siina 1200-1500 kaloria päivässä kävin salilla tai en. Onko sopiva?
Rasvoja saan lähinnä lihasta, täytyisi ehkä ruveta ymppäämään johonkin, salaattiin yms...

tulisiko tuloksia nopeammin, jos salilla käynnin sijasta pitäisin päiviä jolloin juoksen, pyöräilen ja uin eli aerobista liikuntaa pumppaamisen sijaan?

Kiitos vielä tuhannesti jo edellisestä vastauksesta :):

07.02.2002 12:42

Rasvoja nimenomaan ei pitäisi saada lihasta, vaan kasviksista. Toisin sanoen kasvirasvoista, kuten akonanin mainitsema oliiviöljy.

Kalaöljyt lukeutuvat niihin hyviin eläinpohjaisiin rasvoihin, mutta siinäpä ne melkeen ovat.

Lisääpä iltapalaasi pari kalaöljykapselia ja oliiviöljyä vähän sinne tänne (sopii lähes kaikkeen), niin eiköhän tuo sillä hoidu.

12.02.2002 13:45

Rypsiöljy on koostumukseltaan terveydelle edullisinta, erityisesti kylmäpuristettu rypsiöljy.

12.02.2002 18:39

Rypsiöljy on myös hyvä, mutta siitä ei saa omega-3 rasvahappoja kuten kalaöljystä.

13.02.2002 11:14

Kiitoksia.

Vielä siitä kun kysyin siitä ketoosi ilmiöstä liittyen Hiilareiden karsimiseen riisin ja pastan sekä vaalean leivän osalta.
Onko riskejä? tuntuu toimivan.

14.02.2002 10:50

Paljonko syöt hiilihydraatteja? Ketoosiin ei ihan helposti / vahingossa pääse.

14.02.2002 14:22

Akonan, rypsiöljy on ainut yleisesti käytetty kasvirasva, joka sisältää omega kolmosia. 18:3:sta eli alfa-linoleenihappoa on noin 10%.

Oliiviöljyssä ei ole omega-3 rasvahappoja, lisäksi se sisältää 16:0(aterogeeninen) n. 15%.

Ehkä kylmäpuristetussa oliiviöljyssä on muita terveydelle edullisia yhdisteitä. Ja toisaalta pelkkä rasvahappokoostus ei kerro koko totuutta rasvan terveysvaikutuksista, vaan myös rasvahappojen sijainnilla triasyyliglyserolin sn-asemissa on merkitystä.

En kuitenkaan keksi muuta hyvää syytä eritysesti suosia oliiviöljyä, kuin maku.

14.02.2002 15:09

Tarkennetaanpas hiukan. eihän rypsiöljyssä ole EPA ja DHA:ta? Vai puhutko siitä, että keho itse valmistaa alfa-linoleenihaposta niitä? Konversio ei ole täydellinen ja siihen vaikuttavat monet mahdolliset haittatekijät.

Rypsiöljy ja oliiviöljyä vertailevia tutkimuksia (tai jompaa kumpaa puoltavia) löytyy pilvin pimein, taitaa todella olla enemmän makuasia kumman valitsee kunhan kyseisen tuotteen rasvahappokoostumus on oikea.

Itse valitsen oliiviöljyn kertatyydyttömien rasvahappojen takia, näiden osuus ravinnossa tulisi olla suurin ja nämä samaiset nostavat testosteronitasoja eniten.

14.02.2002 16:09

Ei ole EPAa eikä DHAta, mutta ei käsittääkse ole myöskään konsensusta, tarvitaanko niitä suoraan ravinnosta ja jos tarvitaan, niin kuinka paljon.
Delta6-desaturaasi on kyllä usein melkoinen pullonkaula, joten joka tapausessa kalaa kannattaa syödä.

Kertatyydyttymätön / monityydyttymätön suhteistakaan ei käsittääkseni ole olemassa sopua, vaan tutkimuksia löytyy puoleen ja toiseen.

15.02.2002 00:09

Aloittelija yleensä alkaa nähdä työnsä tulokset n.3-4 kk:n säännöllisen treenauksen jälkeen.Painoharjoittelussa suosi 12-15 toiston sarjoja lyhyillä palautuksilla.Lenkkipolulla treenaa intervallityyppisesti (eri sykealueilla).Akonanin kanssa olen samaa mieltä oliiviöljystä ja kinjon mielipiteeseen yhdyn:Miksi toki laihduttaa?Koko laihdutus-termi kannattaisi unohtaa.Pysyviä tuloksia saa aikaan vain elämänmuutoksilla.

kirjaudu sisään jos haluat vastata