Kuinka alkuun laihdutuksessa?

40801
29. maaliskuuta 2003 14:32

Heips..
Olen viimeisen vuoden ajan aloittanut varmaan 340 kertaa uuden elämän..kerta toisensa jälkeen epäonnistuen..
Päästäkseni normaalipainoiseksi olisi painoa pudotettava 10kg, päästäkseni ihannemittoihin olisi edessä 21 kilon painonpudotus urakka.. olen paperille suunnittelussa expertti, tiedän kaikesta kaiken, sillä olen ahminut tietoa niin lehdistä, tv:stä, radiosta, ystäviltä, netistä.. mutta toteutus ei ikinä onnistu..! viimeistään kolmantena päivänä ahmin itseni ähkyyn, niin etten ylös penkiltä pääse ja taas olen askeleen kauempana tavoitteista... Mittani ovat 161/74.
Usein olen syönyt pelkästä tekemisen puutteesta, en vain saa itseäni liikkeelle tai pysymään terveen ihmisen ruokavaliossa. mitä voin tehdä..?

Vastaukset: 22

29.03.2003 14:39

otat itseäsi niskasta kiinni ja päätät että NYT mä onnistun! (?)

29.03.2003 14:46

sen olen tehnyt miljoona kertaa, mutta tuntuu, että mitä enemmän yritän sitä enemmän kaikki menee pieleen ja käänteispsykologia ei onnistu, sillä läskeistä on jo tullut pakkomielle ja ne pyörii päässä lakkaamatta, kunhan vain pääsisin alkuun, saisin vaikka ensimmäisen kokonaisen viikon oltua tiukkana, niin voisi helpottaa, mutta Ei ei Ei...

29.03.2003 14:49

mitä voisi tehdä, jotta saisi ajan kulumaan rattoisasti, pahat ajatukset poissa mielestä, kun ei ole sitä elämää minkäänlaista...
Kuinka teidän päivät rakentuvat?

29.03.2003 14:55

Aamulla ylös sängystä, aamupalalle ja sitten pyörällä koulun penkille opiskelemaan. Lounas koulun ravintolassa ja opiskelu jatkuu pitkälle iltapäivään. Jotain tulee vedettyä naamaan lounaan jälkeen koulussa. Kotiin kun pääsee niin proteiinipitoinen välipala nassuun ja salille. Salilla menee parisen tuntia, sit jälleen ravintoa navan alle. Illalla tenttikirjojen/tehtävien pariin ja nukkumaan siinä 23-24. Aamulla taas ylös ja uusi päivä alkaa..

1006 1003 1002 57964874c8aaa987738ef49914227d3b4e302768b87ff9836f9ea9fa78162b7b t
29.03.2003 14:58

Sama ongelma tässä päässä. Mitäs sanot jos ruvetaan hommiin yhdessä ja pidetään toisemme aisoissa? Pidetään yhteyttä vaikka sähköpostilla ja kerrotaan kaikki kompastukset ja onnistumiset rehellisesti? Ollaan vähän niin kuin toistemme personal trainereita.

Mun mitat on 170/72, toivoisin pääseväni eroon reilusta viidestä kilosta. Sinusta minulla ei varmaankaan ole ongelmaa, mutta eihän sitä voi tietää millaiselta toinen näyttää. Tai miten paha olo on tällaisessa kropassa.

Kehitelläänkö ideaa? Vai onko tässä ideaa kun ollaan ventovieraita?

T

29.03.2003 15:41

Ei siinä tosiaan muu auta kuin van päättää, että onnistuu. Tasainen ruokailu rytmi estää ahmimisen. Ruokaa on laihduttavanki syötävä riittävästi. Liikunta auttaa myös ahmimiseen, joten peppu ylös sohvalta ja salille tai lenkille. Itse pudotin aikoinaan painoni 65kg:sta 53kg:een. Eikä se ollut "kovin vaikeaa", kun päätin. Jätin herkut ja aloin liikkua. Joka kerta, kun meinaat sortua mieti kaksi kertaa, kuvittele mielessäsi itsesi hoikkana ja ole vahva. Mutta salli myös herkut silloin tällöin.

30.03.2003 11:43

tänään on sitten uusi päivä, kellojakin siirrettiin jo kesäaikaan, ja tänään aloitin uuden elämän.. taas kerran:) no olen valkannut eri lähteitä käyttäen 1200 kcal sisältävän päivän ravinnot, siinä pitäisi olla suhteessa kaikkia ravinteita oikein. Sitten ajattelin kohta lähteä lenkille, sellainen pieni 5 km näin alkuun. Yritän nyt tosissani ja voisin teille vaikka kertoa onnistumisiani.. (kunhan niitä tapahtuu..)
Kiitos kannustuksesta..:) kyllä mä nyt onnistun..=)

Teräsmies: pidän tässä välivuotta ja töitä on vain satunnaisesti, joten varsinaista päivärytmiä ei ole lainkaan..

T: se olisi hurjan kivaa tehdä yhdessä, mutta kuinka voimme vaihtaa osotteita?

30.03.2003 11:49

Voisitko kertoa hieman tarkemmin, kuinka onnistuit? missä ajassa? menitkö jotain ohjelmaa?kuinka usein liikuit ja millainen oli lähtötasosi aloittaessasi liikunnan? oliko sinulla jokin erityinen motivaation lähde, entä kannustusjoukkoja? sori tää kysymys hyökkäys..=)

30.03.2003 12:56

Sun täytyy vaan olla vahva ja päättää, että nyt se alkaa. Jos tiedät kaiken, ei pitäisi olla ainakaan tiedonpuutetta. Jos sulla on vaikeeta saada ravintoa ja liikuntaa heti remonttiin, aloita toisesta tai lähesty molempia pikkuhiljaa. Jos pitää liian tiukkaa elämää tai syö harvoin sortuu helposti epäterveellisiin välipaloihin tai ahmimiseen eli muista vähän ja usein.

30.03.2003 14:32

Kokemuksesta tiedän, että elämäntapojen muutos ei todellakaan ole helppoa. Olen itse kamppaillut samanlaisten ongelmien kanssa. Varmasti ainakin auttaa, jos on joku jonka kanssa jakaa ajatuksia ja jolta voi saada vaikka neuvoja. Ehkä voidaankin täällä kaikki tsempata toisiamme ja kertoa onnistumisista ja epäonnistumisista? Kannatusta? =)

30.03.2003 15:58

Tuo 1200 kcal kuulostaa liian vähältä, ja etenkin jos muutos "normaalielämään" on rankka, ei mene montaa päivää kun herkkujen kutsu alkaa käymään ylitsepääsemättömäksi. Itse olen alimmillaan syönyt suunnilleen 1200 kcal päivässä aivan dieetin loppuvaiheessa, ja tuolloin olin 20 kiloa pikkaraisempi kuin sinä.

Että aloita vaan rauhassa pienemmällä energiavajeella ja tarkkaile ennemminkin ravinnon laatua. Jää sitten varaa nipistää myöhemmin ja muutos ei ole niin radikaali. Suosittelenpa nyt minäkin tuota http://www.kutri.net sivustoa, mistä saat varmasti hyviä vinkkejä.

Älä aloita "uutta elämää", vaan lähde liikkeelle pienistä valinnoista!

31.03.2003 18:58

Äläkä aloita liikaa liikuntaa kerralla.
Jos heität 10 km:n lenkkejä täysillä juosten, menee varmasti maku, etkä seuraavan kerran tullen halua väkisinkään lähteä.

Mutta kuvailemasi 5 km:n reipas kävely kuulostaa realistiselta toteuttaa.

Itsellänikin oli ennen (en tiedä olenko jo sitten päässyt yli) alussa kuvailemasi elämäntyyli. Ei ollut tekemistä -> söin ja lihoin.

Keksin itselleni tekemistä, lähdin kuntosalille tai spinnaamaan. Lenkki ulkoilmassa ei ole itselleni niin hyvä vaihtoehto, sillä siellä on silti lähellä jääkaappia.

Nykyään herään puoli kahdeksan, syön kevyen aamupalan ja lähden polkypyörällä 7,5 km:n koulumatkalle. Koulussa ruoka, kotiin sama matka fillarilla.
Suurin ongelmakohta edessä. Verensokeri kovasti alhaalla ja mielessä pyöri vain ruoka. Mitä tahansa oli saatava. Nykyään otan kouluun eväät mukaan, syön kahden aikaan pienen evään, joka nostaa verensokerini jälleen ylös.
Ja kotona ruoka.
Puntille, puntilta kotiin, protskuruokaa ja nukkumaan.

Täydellinen päivä ja MAHTAVA olo koko ajan.
Päätä että muutut ja tee jotain sen eteen!
Toivotan tsemppiä sylini täydeltä! :-)

31.03.2003 19:42

Hanki joku hyvä tietokonepeli. Se vie huomion ruuasta moneksi tunniksi ainakin mulla.

1007 1003 1001 68b83fafd2d8bc9a86655723d8d337e8761dab724135ee87dd92e5a148df131f TL
31.03.2003 19:49

Mielestäni yksi realistinen vaihtoehto olisi mennä painonvartijoihin. Siellä saisi varmaan hyvät eväät laihdutukselle ja olisi myös muiden tuki. Olen kuullut, että moni olisi onnistunut niissä. Tietty jos ei halua sinne mennä, niin on vaan otettava itseään niskasta kiinni(kuten muutkin ovat jo todenneet) ja päätettävä. Itse yritän pysyä erossa karkeista ja muista herkuista ja silloin kun tekee mieli, niin rupean vaikka siivoamaan, niin se himon tunne häviää (ja kaloreita kuluu).
Zemiä sulle ja uskon vakaasti että vielä onnistut!! =) Hyvää kevättä kaikille!! =)

31.03.2003 19:52

Pitää syödä oikein, tarpeeksi ja tarpeeksi usein. Maalaisjärjellä ja pienellä laskemisella pääsee alkuun. Sen sijaan että lasket kaloreita, laske rasvan ja proteiinin määrä päivittäisessä ruokamäärässäsi. Kiinnitä huomiota ruoan laatuun, päivittäin voi syödä runsaasti, kunhan syö oikein. Älä mieti liikaa ruokaa vaan ala vaikka urheilemaan. Niin, ja ahminta jää pois kun syöt kolmen tunnin välein.

31.03.2003 20:42

Käytin vanhaa fitness lehteä apuna ja rakensin itselleni kaksi erilaista päivää.. mitä olette mieltä? Kaloreita kummassikin n. 1200

PÄIVÄ 1.
AAMIAINEN:
2 leipää, 150g joguttia, 15g juustoa

LOUNAS:
Fetasalaattia, jossa 60g fetaa, 6 oliivia, kasviksia

VÄLIPALA:
Hedelmä. teetä

PÄIVÄLLINEN:
150g kanaa, 0,5dl riisiä(kuiva), kasviksia

ILTAPALA:
2 leipää, hedelmä, kasviksia

PÄIVÄ 2.
AAMIAINEN:
Kaurapuuro, hedelmä, 2dl maitoa

LOUNAS:
pastaa 80g(kuiva), tomaattikastike, kasviksia

VÄLIPALA:
teetä, kasviksia vähän

PÄIVÄLLINEN:
2 kananmunan munakas, 40g kevytkinkkua, kasviksia

ILTAPALA:
200g raejuustoa, 1prk ananasta

Lisäksi laitan leivän päälle hiukan rasvaa, ja saatan ruoan laitossa käyttää hiukan oliiviöljyä.

31.03.2003 21:06

Päivän saa tosi energisesti käyntiin kun PAKOTTAA itsensä ylös vuoteesta ja aamulenkille noin kello 6:30, sitten vaan aamupuuron keittoon ja suihkuun puolen tunnin reippailun jälkeen ;)

01.04.2003 12:28

yleisesti ottaen, attamattomasti liian vähän proteiineja, liian vähän rasvaa, ja liian vähän kaloreita. Ruokailukertojen määrä (5) sen sijaan on varsin hyvä.

Pvä1:
Aamupalalta ja iltapaloilta puuttuvat hyvät rasvat ja proteiinit kokonaan. Dieetillä en kyllä söisi mitään fetasalaatteja. Olennaista nimenomaan on kasvattaa hyvien rasvojen saantia, ei huonojen (tyydyttyneiden, esim. tuo feta).

Pvä 2. näyttikin jo jokseenkin paremmalta. Aamupalalle tosi lisää proteiineja&hyviä rasvoja. Lounaalle proteiineja.

Yleensäkin suosittelisin sua kokoamaan tasapainoisen ruokavalion jota noudatat joka päivä. Tuolla tavalla varioimalla varsinkin alkuun ravintoaineiden saanti heittelee aika pahasti. Toki proteiininlähteitä yms. voi vaihtaa, kunhan määrät pysyvät.

01.04.2003 12:29

ps. Luepa Anssi Mannisen proteiiniartikkeli uudesta fitness-lehdestä niin ehkäpä proteiinienkin funtkiot&tärkeys selvenevät entisestään.

01.04.2003 13:17

Ei varmaan kannata suunnitella mitään hirveän tiukkaa dieettiä, koska helposti silloin ruoka on koko ajan mielessä ja se johtaa helposti ylensyöntiin. Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla, vaan opettele pikkuhiljaa.

En myöskään kannata tuota "uusi elämä" ajattelua. Mielestäni siitä on vaan haittaa. Elä sitä samaa elämää vaan koko ajan =) ja nauti siitä, jos joskus tulee syötyä liikaa, niin se ei ole maailmanloppu, seuraavalla aterialla vaan palaat siihen normaaliin rytmiin.

01.04.2003 13:21

asiaa Ilinalta, pointtina vaan on ensin löytää se "normaali rytmi" laihduttaessa. Jos siitä ei ole tietoakaan, ollaan aika hakuteillä.

1006 1003 1002 57964874c8aaa987738ef49914227d3b4e302768b87ff9836f9ea9fa78162b7b t
14.04.2003 19:26

... hävitin jotenkin tän viestiketjun, luulin että oli poistettu kun ei löytynyt. Jos muuten haluat olla yhteydessä niin pakkotoisto.comissa voit lähettää viestin mulle, olen nimimerkki rouskis siellä. Luo itsellesi nimim. ja sitten voidaan viestitellä. Mutta kyllä tämäkin palsta on ihan ok.

Kerropa vielä että onko sun ongelma se, ettet liiku ja tee, vai se, ettet osaa pitää huolta syömisistä? Kyselit niitä muiden päivärutiineja, mutta et tainnut vielä kertoa omistasi?

Minä aloitin tänään pyöräilyn töihin, 8 km*2, ja olo on heti mainio. Olen syönyt ihan normaalisti, joten luulen että minulla tuo liikunta on se, joka määrää miltä läskit tuntuu. Jos ei liiku, on pulska olo, jos tekee säännöllisesti jotakin, peilikuvakin näyttää paremmalta. Pidätkö rullaluistelusta, aerobicista, uinnista, kävelystä? Saisitko ujutettua itsesi johonkin sähly tms. porukkaan? Pienikin ponnistus ja onnistuminen antaa hyvän sysäyksen. Ehkä sinustakin on tullut ajan kuluessa pessimisti, etkä enää luota siihen että yltäisit tavoitteeseesi?

kirjaudu sisään jos haluat vastata