Kortisoni rasitusastman hoidossa

85686
4. kesäkuuta 2004 23:55

Lääh puuh. Riippanani on rasitusastma, jonka vuoksi joudun tällä hetkellä vetämään neljää eri piippua, ja nekään eivät pure. Kortisonikuuri uhkaa, mutta siuvaikutukset pelottavat. Tosin vain viikon kevyt kuuri määrätty. Kertokaa kokemuksia kortisonista! Toinen huoli: käyn siedätyshoidossa heiniien takia, se aloitettiin vasta keväällä ja aiheutti kerran anafylaktisen reaktion. Onko todennäköistä, että tämä on herkistänyt minua lisää ties mille allergeeneille? Nykyisin kun jotkut ruoka-aineetkin vaivaavat. Entä tuntuuko siedätyksen vaikutus jo ensimmäisenä siedätysvuotena? Tusen tack.

Vastaukset: 11

0032 0003 0003 2cbc1596010314d9616164b7025b43b34c1a2c076fd09be636448efc56e4655a j_b
05.06.2004 13:45

Olen myös astmaatikko. En oikein osaa muuta neuvoa antaa kuin, että ole huoleti. Kyllä astman kanssa oppii elämään. Aluksi minullakin oli pelkoja mm. siitä, että näinkö urheilu ja liikunta tulee mahdottomaksi. Ne pelot ja luulot oli aivan turhia. Nykyään astma saa vain minut treenaamaan entistä kovemmin ja pitämään huolen terveydestäni tarkemmin.
Kuten varmaan tiedät, niin hyvä aerobinen kunto auttaa selviämään astmasta paremmin ja tulemaan sen kanssa toimeen paremmin.

Onko tuo kevyt kuuri kortisonia inhalaationa vai esim. tabletteina? Minulle on ainakin kerrottu ja annettu ymmärtää, että inhalaationa saatu kortisoni ei ole haitaksi pitkässä käytössäkään. Tosin itselläni on pieni epäilys ja huoli siitä. Siksi pyrin pitämään myös inhalaationa ottamani kortisonin määrän niin pienenä kuin mahdollista.

Siedätyshoidosta yms. varmaan joku osaa paremmin kertoa. Viestini on vain se, että älä lannistu. Opettele seuraamaan astmaasi ja elämään sen kanssa. Astma ei ole este vaan motivaattori liikkua enemmän...

05.06.2004 15:40

Jos sulle on jo määrätty kortisonitabletti kuuri niin ei siinä ole juuri vaihtoehtoja muuta kuin ottaa se. Pahentunut astma ei korjaannu ilman sitä. Se on luulatavasti sellainen 7-10pv:n kuuri joka sinullekin määrätty. Sen pituinen kuuri ei vielä aiheuta mitään haittavaikutuksia...haittavaikutukset ovat yleisimpiä pitkään käyttäneillä, joilla lääkitys kestää useita kuukausia, vuosiakin.

Minä olen viime talvena itse käyttänyt 2 kk:n aikana 3 sellaista viikon kuuria kortisonitabletteja eikä mitään haittoja ilmennyt.
On se vaan niin taivaallinen tunne, kun jo yhden lääkkeen vaikutuksesta alkaa henki kulkea.

06.06.2004 15:40

Huolesi on turha sillä ei noilla kortisonikuureilla saa Cushinging oireyhtymää eli kuukasvoisuutta :) Varsinkin piippua käytettäessä ei pitkäaikaisvaikutuksista ole haittaa. Jossain määrin se aiheuttaa mm kalsiumin liukenemista luustosta mutta liikunta auttaa asiaan. Itse olen ollut kortisonikuurilla yli 20 vuotta ja haittavaikutuksia ei ole näkynyt lukuunottamatta tuota lievää kalsiumpitoisuuden nousua veressä.

Siedätyshoito ei voi pitäisi herkistää sinua millekään muulle allergeenille , sillä tavoitteenahan on toimittaa elimistöön vain haluttua allergeenejä jotka aiheuttavat immuunivasteen. Anafylaktinen shokkisi on varmasti johtunut liian suuresta annostuksesta. Siedätyshoidon vaikutuksista on vaikea sanoa mitään sillä se on pitkälle yksilöllinen ja vaikutukset sen mukaisia. Periaatteessa vuodessa kuitenkin pitäisi saada aikaan jonkinlaisia tuloksia ja jos näin ei tapahdu kannattaa miettiä koko hoidon miellekkyyttä.

Jb puhui asiaa ja liikunta on parasta hoitoa rasitusastmaan. Hyvä keino on on ottaa kohtauslääkkeitä ennaltaehkäisevästi ennen liikuntaa, jolloin varsinaista kohtausta ei ehkä tule ja jos tuntuu että se pukkaa päälle niin heti ottaa muutaman suihkeen. Flunssan sattuessa kannattaa kortisoliannosta hieman lisätä, jolloin saadaan rauhoitettua tulehtunutta keuhkoputkea. Näin monesti saadaan estettyä pahimmat köhät.

21.06.2004 23:58

Kiitos kaikille vastauksista. Kaipaan jäleen vähän vertaistukea, sillä edellinen viikon kortisonitablettikuurin vaikutus jäi aika vaisuksi, ja nyt mulle on määrätty uusi, järeämpi kuuri. Mulle asia ei ole valtava ongelma, mutta lähipiirini taivastelee avoimesti sitä, onko kilpaurheilussani mitään järkeä, kun joudun vetämään näin paljon lääkkeitä, jotta pystyisin edes treenaamaan kunnolla. Kilpaileminen ei tällä kaudella oikein ole onnistunut, viime viikonloppuna viimeksi keuhkot tekvät kisassa tenän. Reaktio on siis sellainen, joka iskee lähestulkoon vain ja ainoastaan maksimirasituksessa = perus liikuntaharrastuksia astmani ei haittaisi. Olenko siis ihan pimeä, vaikka haluan jatkaa kilpailemista siitä huolimatta, että kaikki tökkii vastaan? Elättelen toivetta paremmasta ensi kaudesta tai jotain. Astmareaktioista olen kärsinyt kuuden vuoden ajan ja viime sekä tänä kesänä tilanne on pahentunut selvästi. Mistä astman paheneminen voi johtua? Vaikuttaako esim. stressi asiaan? Kertoilkaahan kokemuksianne...

22.06.2004 00:06

Onko sulla siis ollut jo vuosia säännöllinen "piippulääkitys"? Hengitettävä kortisoni siis? Oletko lisännyt sen käyttöä, kun huomaat, että astma pahenee....esim. jos olet aikaisemmin ottanut vain aamuisin niin oletko lisännyt otettavaksi aamuin illoin tms?

Koska, jos tietää etukäteen, että tietyt aikakaudet ovat vaikeampia astman suhteen niin silloin lääkitystä voi lisätä sitä mukaan...kysy kuitenkin lääkäriltä!

22.06.2004 13:02

Mua on nyt vajaa vuosi siedätetty koivulle ja timoteille, eli viime syksynä siitepölykauden jälkeen alkoi piikkien pisto. Ihmettelenkin suuresti, että sun hoito on alotettu vasta keväällä, siitepölykauden lähestyessä. Mulle ainakin sanottiin, että näin ei voi tehdä...
Mutta, mä olen nyt ylläpitovaiheessa ja ensimmäinen koivuaika meni erinomaisesti. En ottanut yhtä ainutta antihistamiinia koko koivun siitepölyn aikana. Eli mun kohdalla tuloksia (jopa erinomaisia) on tullu jo ensimmäisen vuoden siedättelyn jälkeen. Tosin, kuten Cuppi mainitsi, teho on yksilöllistä. Mulle timotein annostuksen nostaminen oli todella vaikeeta, käsivarteen nousi mielettömiä patteja ja jouduinkin turvautumaan hitaaseen nostoon. Mutta juui ennen siitepölykauden alkua pääsin ylläpitoon tässäkin. Nyt heinien aikana ei piikkejä tietenkään anneta. Heinäkuun lopussa piikttäminen taas jatkuu.

22.06.2004 15:28

Mikä tämä sinun lajisi on? Voin hyvin ymmärtää syyn miksi keuhkosi eivät kestä jos kerran olet myöskin allerginen siitepölylle. Ulkona urheilu yhdistettynä pahaan siitepölyyn on aika tiukka paikka.

Sanoit että lähipiirisi ei voi ymmärtää sinun taistelua tuon astmasi kanssa ja sitä kuinka yrität silti jatkaa urheilua kilpailutasolla. Mutta mikä on sinun oma mielipiteesi, mitkä ovat tavoitteesi, onko urheilusta saamasi hyöty sen arvoista että keuhkosi "tekevät tenän". Urheilu-ura ei välttämättä kestä kauaa mutta toivottavasti keuhkosi myös senkin jälkeen. En sano tätä millään pahalla, mutta elättely paremmasta kaudesta voi olla liian optimistista, varsinkin jos tilanne menee pahempaan suuntaan.

22.06.2004 23:36

Tilanne on kohdallani se, että joudun käyttämään piippuja vain kilpailukaudella huhtikuun lopusta syyskuun alkuun. Harrastukseni on kilpapyöräily. Piippumuodossa höngin budenosidia, formoterolia, salbutamolia sekä natrimukromoglikaattia. Lisänä käytän myös antihistamiinia ja pillerimuotoista astmalääkettä. Piippujen annostukset ovat nyt kutakuinkin maksimissa ja siksi olikin turvaudutava toiseen kortisonikuuriin.

Ja paremmalla kaudella tarkoitan ensi vuotta, jos tuo siedätys alkaa purra. Huomenna menen taas pistettäväksi. Muakin ihmetytti se, että siedätys aloitettiin keväällä, mutta koska timotein ylläpitoannosta on yleisesti pienennetty, pääsin sille tasolle herkän potilaan kaaviollakin jo nyt.

Kyseessä ei ole ensimmäinen terveydellinen vastoinkäyminen urheiluharrastuksissani, silti luotan siihen, että parempaa on vielä tulossa, enkä halua lopettaa kilpailemista, ennen kuin kaikki mahdolliset hoitovaihtoehdot on tutkittu - olen käynyt myös mm akupunktiossa ja homepaatilla.

23.06.2004 08:30

Miten ihmeessä sulle voidaan pistää heinien siedätystä heinien siitepölyaikaan? Jos mä olen asian oikein ymmärtänyt, niin se ei ole ollenkaan suotavaa, vaan vaarallista ja saattaa aiheuttaa erittäin pahoja reaktioita. Mä yritin saada itselleni siedätystä kissa-allergiaan ja sillon lääkäri valisti, että siedätyksen alussa, nostovaiheessa en saisi olla missään tekemisissä ihmisten kanssa, joilla olisi kissa, koska se olis kropalle liikaa, että saisin siedätyspiikkejä ja sit vielä oikea allergian aiheuttaja tois oireita. Samoin, ylläpidossa mulle on painotettu, että aina kyseisen heinän siitepölyaikana ei missään nimessä saa tulla piikitettäväksi, vaan sillon pidetään taukoa. Voipi olla, että olen jotain väärin ymmärtänyt, mutta näin meillä toimitaan.

23.06.2004 14:20

Edelleen vähän ihmettelen itsekin tätä kuviota, mutta kun asiantunteva LT TYKSissä sanoi näin voitavan tehdä, menin mukaan. Se, että allergiareaktioni tällä hetkllä ovat näin voimakkaita, johtuu varmaankin nimenomaan siitä, että nyt on rasitusta kropalla tosi paljon päällä. Tänään kävin siis piikillä, seuraavan kerran onneksi vasta kuukauden päästä. Ja sitten väli pitenee kuuteen viikkoon. Täytyy yrittää tulla toimeen tilanteen kanssa.

28.06.2004 14:09

Ainoa sivuoire on ollut kortisoonikuureista, nestekertymät.
Nekin ovat yksilöllisiä.

Luusto ei ole huonontunut vaikka 20 vuotta ollut astmalääkitys keskivaikeaan astmaan, maximi lääkityksellä.

Tsemiä :o)

kirjaudu sisään jos haluat vastata