kiloja pitäs saada....

121940
1. joulukuuta 2010 16:42

Olen 15-vuotias tyttö. Olen 170 cm pitkä ja painan n. 45 kg. Haluasisin saada painoa lisää ainakin 5 kiloa. Syön viisi kertaa päivässä ja lisäksi otan 2 rkl rypsiöljyä. Paino ei kuitenkaan juurikaan nouse.. Olisin kiitollinen jos joku osaisi antaa neuvoja. :) Haluaisin kasvattaa lihasmassaa, eikä niin että kaikki tulisi vaan rasvana, vaikka sitä toki myös tarvitsen. Millaista kevyttä treeniä voisin tehdä?

Vastaukset: 5

01.12.2010 19:17

Hienoa, että olet huomannut olevasi liian laiha ja haluat pyrkiä kohti terveellisempää elämää. Minusta sinun pitäisi kuitenkin kääntyä lääkärin ja ravitsemusterapeutin juttusille. Heiltä saat asiantuntevaa apua vaikeaan alipainoosi.

05.12.2010 18:03

Hmmm, 170 cm ja 45 kiloa. Sun olisi hyvä saada kymmenisen kiloa lisää, jotta olo olisi hyvä. Tämä on toki henkilökohtaista, laulajatar Beth Ditto oli tyytymätön kroppaansa kokoa 38 käyttäessään. Nyttemmin neito näyttää toisenlaiselta ja on tyytyväinen runkoonsa... Joten kuulostele oloasi, niin löydät itsellesi sopivan painon. Itse olen viitisen senttiä pidempi kuin sinä, ja olen painanut saman verran kuin sinä, joten tiedän kokemuksesta, miltä tuntuu olla noin kevyessä kunnossa kuin sinä nyt. Mikään ei ole kivaa!

Tarvitset ehdottomasti asiantuntijan apua, kuten Ciru neuvoi, mikäli olet itse harhateillä ravinnon ja kehosi tuntemusten suhteen. Älä mieti tässä vaiheessa lihasmassan kasvatusta, sillä siitä ei tule mitään, jollei kehossa ole voimaa eikä "rakennusmateriaalia" laisinkaan. Kevyt aeroobinen riittää (mieluummin kävely tai uinti tms. kuin joku hyppivä touhu) ja toki voit jumppailla kehonpainolla vaikka kotona, mutta älä tartu rautaan, ennen kuin sulla on puhtia muuhun elämiseen. Muutoin kulutat kovalla työllä syödyn energian ja nakerrat loputkin lihat luittesi yltä. Lisäksi vähässä lihassa oleva kroppa on altis revähdyksille, sillä nivelet ovat suojaamattomat ja lihakset heikot. Joten kaikki kovatahtinen on pannassa, kunnes saat lisää voimaa. Ja tässä vaiheessa voima haetaan tosiaan vain ravinnosta.

Ravitsemusterapeuttien ja useiden lääkäreiden ongelma on se, että vaikka he tietävät aliravitsemuksesta ja syömishäriöistä teoriassa paljon, he suhtautuvat näihin asioihin liian kliinisesti, eivätkä välttämättä ymmärrä, etteivät kehoitukset "syö enemmän" auta kaikissa tapauksissa. Mun läheinen ystäväni laihtui vaikean suolistosairauden vuoksi 20 kiloa pahaan alipainoon saakka ja veti sairauden jälkeen konsekventin "kuurin", jolloin hän söi tosiaankin pastalautasen toisensa perään tyhjäksi eikä liikkunut juuri ollenkaan. Näin hän sain painonsa melko nopeasti takaisin. Mutta jos taustalla on syömishäiriötä tai muuta vastaavaa henkistä ongelmaa, ei "ala nyt syödä" -tyylistä ole mitään hyötyä.

Itse en ole kärsinyt anoreksiasta, enkä koskaan halunnut olla laiha, mutta runsas urheilu laihdutti hurjasti ja kylliksi syöminen oli tosi vaikeaa. Itselläni auttoivat useat pienet ateriat ja vähittäinen annoskoon kasvattaminen. Samoin energian "piilotus" ruokaan on hyvä idea. Näin rasvaisempaan ja energiapitoisempaan ruokaan tottuu vähitellen ja siitä alkaa pitää. Ja hienoa on huomata, miten siitä saa voimaa ja elämä alkaa rullata aivan toisella tavoin. Ota rasvalisät, pähkinät, kuivatut hedelmät, avokado ja sen lisäksi kaikki mistä tosiaan pidät jokapaiväiseen ruokavalioosi. Älä syö koskaan mitään, mitä ei oikeasti tee mieli, älä pilaa hyvää ruokahalua turhalla. Äläkä välitä siitä mitä muut syövät, vaan keskity omaan itseesi. Pidä vaikka ruokapaiväkirjaa, jotta tiedät mitä olet syönyt ja mitä vielä pitäisi kuulua päivän annoksiin. Näin saat helposti koottua myös monipuolisen ja terveelliset ruokavalion, jota voit noudattaa senkin jälkeen, kun olet saavuttanut terveen painon. Tähän saat apua vaikka keho.netistä ja hyvältä ravitsemusterapeutilta.

Vaikka mun superlaihisajoista on jo vuosia, pidän yhä huolta siitä, että syön tarpeeksi joka päivä jotten pääse heikentymään ja laihtumaan. Pidän aina välipaloja mukana laukussa enkä koskaan mene nukkumaan vatsa kurnien. Yöllä kroppa palautuu ja rakentaa itseään, joten hyvä iltapala on erityisen tärkeä.

Tsemppiä tervehtymiseen!

06.12.2010 15:19

Olen kyllä harkinnut hakevani apua, mutta kuitenkin tuntuu että haluaisin yrittää selviytyä tästä itse. Tiedän että 50 kiloa kuulostaa vielä aika vähältä, mutta ajattelinkin että se olisi tavoitteeni nyt tähän alkuun ja sitten sen jälkeen katsoo miltä näyttää.

Liikunta on minulle hyvin tärkeää. Tällä hetkellä en kuitenkaan harrasta liikuntaa, muuta kuin jumppailen kotona. Kovasti kyllä tekisi mieli päästä tekemään kaikkea muutakin, mutta toisaalta se on hyvä kannustin: Kun saa tarpeeksi painoa pääsee taas liikkumaan.

Syömällähän tämä tästä paranee. Helppoahan se on sanoa, mutta vaikeampaa sitten tehdä. Ei vaan voi syödä sen enempää kuin jaksaa.. Ruoka-annokseni ovat mielestäni melko hyvän kokoisia ja tulen niistä täyteen. Yritänkin syödä sellaisia ruokia missä on paljon energiaa pienessä määrässä. Mutta en kuitenkaan mitään kovin epäterveellistä usein. Viikonloppuisin herkuttelen, mutta muuten sitten yritän syödä terveellisesti ja vaikeaa tässä onkin se että parhaiten mulle maistuu sellaiset melko kevyet ruoat, kun pitäisi syödä vähän tuhdimmin. Pitääkin varmaan sitten opetella tykkäämään siitä vähän energiapitosemmasta ruoasta.

Kun olen tässä nyt etsiskellyt eripuolilta tietoa miten saisi lisää painoa, tulee välillä vastaan sellaisia juttuja että suurin osa painosta tulee rasvana ja sitä on sitten myöhemmin vaikeaa saada pois. Onko näin? Varsinkin nyt kun en pahemmin liiku. Ehkä mun ei pitäsi miettiä tollasia asioita just nyt, mutta se nyt vaan mietityttää..

Eikai siitä öljystä muuten voi olla jotain haittaa?

No mutta toivottavasti sitä painoa nyt alkaa pikkuhiljaa tulla... Kiitos kovati vinkeistä ja mukavaa joulun odotusta! :)

06.12.2010 19:16

Terve!

Olen itse myös 15-vuotias, aika lailla samassa tilanteessa oleva, painan nyt n. 47,5 kiloa ja oon 163cm noin. Olen käynyt ravitsemusterapeutilla kerran ja näin miten paljon "pitää" syödä jos makaa koko päivän vaan sängyn pohjalla, ja se sai mut huomaamaan et mähän en ees syö ton vertaa ja nyt olen yrittänyt syödä kokoajan enemmän.. mutta mäkin satun pitämään ns kevyestä ruuasta ja jouduin lopettamaan rakkaat urheilu harrastuksetkin 8( eli kova halu takaisin urheilemaan niinkun sullakin. Sillon kun aloin laihtua en edes tajunnut miten vaikeaa kilojen takaisin saaminen, se on tosiaan todella vaikeaa! ja sekös ärsyttää kun ei haluais miettiä kokoajan ruokaa ja sit mitä saa tai voi syödä yms. luulen että tiedät, vaan voisi nauttia elämästä ja ruuasta ja herkuista niinkuin ennekin. Itse kaverini vei minut koulun terveydenhoitajalle ja sitten kerroin sille, että olen huolissani syömisestäni.. että en pysty enää ns kontrolloimaan sitä miten vähän syön. Sitä kautta sitten on pikkuhiljaa tullut erilaisia apuja, kuten psykiatrinen puoli ja painontarkkailu käynnit yms. Mulla on toi sama pelko, että se tulisi rasvana takaisin, mutta mulle on siitä jauhettu 100000kertaa ja vielä enemmänkin, että se ei tule läskimakkaroina vaan luut vahvistuu uudelleen ja lihakset voimistuvat yms. Mutta se on silti vaikeaa! Tästä tie on vain ylöspäin meillä molemmilla, eikö? :) TSEMPPIÄ!

tulipas sotkunen teksti, eihän tosta saa mitään selvää :o :)

22.12.2010 16:12

Kiitos paljon viestistäsi. Se kannusti kovasti! Painoakin on tullut reilu kilo lisää.:)Tsemppiä myös sulle. Kyllä tää tästä!

kirjaudu sisään jos haluat vastata