Keliakia ja laktoosi-intoleranssi

120992
1. maaliskuuta 2010 12:37

Kärsin pitkään vatsavaivoista, jotka terveyskeskuslääkäri kuittasi laktoosi-intoleranssiksi (ilman testejä!) ja ohjeisti vähälaktoosisen ruuan pariin.
Laktoosia vähentämällä oireet lievenivät (?) eivät kadonneet.

Näin kevään kunniaksi, kesäkuntoa etsiessä, jätin ruuastani viljat pois ja kas! Vatsani toimii kuin unelma!
Nyt vielä kun törmäsin juttuun
http://www.iltalehti.fi/terveys/2010030111220459_tr.shtml
niin alkoi pohdituttaa, että voisiko minullakin olla keliakia? Ja kenties ei sitä laktoosi-intoleranssia? Tai molemmat? :D

Mutta mahani voi nyt siis hyvin ja tällä jatketaan kunnes lääkäri toisin määrää...

Olisi kiinnostanut kuulla, onko muilla ollut samanmoisia kokemuksia?

Vastaukset: 8

01.03.2010 13:43

Ja hetipä löytyi toinen mielenkiintoinen juttu..

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=26212:virusinfektioilla-osuutta-keliakian-puhkeamiseen&catid=5:tiede&Itemid=7

1072 1003 1003 Emy
01.03.2010 17:30

Minäkin aloin miettiä, että josko helposti ärtyvä vatsani olisikin keliakian aikaansaannosta... Maitotuotteista minun post-ruokailulliset vatsanväänteeni eivät johdu, sen olen jo kokeillut, mutta voisi olla ideaa kokeilla tuota viljan pois jättämistä. Osaisiko kukaan neuvoa, että kuinka pitkän aikaa tällaista kokeilua pitäisi jatkaa, jotta näkisi sen mahdolliset vaikutukset?

Voihan tietenkin olla, että kyseessä on vain luulosairaus, ja että vatsani nyt vaan on muuten vaan yliherkkä vähän kaikelle, mutta eipä tuosta kokeilusta kai suurempaa haittaakaan olisi...? :)

02.03.2010 07:22

Kuukausi on hyvä aika. Sopeutumiseen menee hetki ja mahdolliset vaikutukset eivät ihan heti tule esille.

Kuulostaa pitkältä ajalta, mutta en lyhyemmän ajan perusteella sanoisi juuta tai jaata

02.03.2010 18:49

Keliakiaa ei voi dignostisoida, jos gluteeni on ennen sitä jätetty pois. Kannattaa siis ensin tutkia ja sitten vasta hutkia gluteeni veks.

03.03.2010 09:33

Hyvä pointti!

03.03.2010 12:01

Tosiaan, kuten ruusunen sanoi; jos aiot joskus tutkituttaa mahdollisen keliakiasi, et voi mennä testeihin oltuasi syömättä vehnää, ruista ja ohraa. Vatsan on oltava ärtynyt, jotta tutkimuksista tulee haluttu tulos!

Keliakiakokeiden ensimmäinen vaihe on verikoe, jossa mitataan jotain vasta-aineita. Itselläni luku oli 128, kun tervellä se on alle 7. Kun suuntaa-antava tulos on tehty, lääkäri antaa lähetteen gastroskopiaan, eli suun kautta tehtävään mahatähystykseen ja koepalojen ottoon, josta vasta virallisesti diagnosoidaan keliakia. Gastroskopia ei ole mikään miellyttävä toimenpide, mutta se kestää tasan 5min ja sen kestää kyllä!

Kun saat keliakiadiagnoosin, voit hakea Kelalta ruokavaliokorvausta, joka tällä hetkellä on 21e kuussa, ja sen on tarkoitus kattaa gluteenittomien tuotteiden ostamisesta koitunutta ylimääräistä rahanmenoa. Eihän se toki sitä kata, kun on laskettu, että jos syö pastaa yms suositusten mukaan, tulee keliakia noin 50e kalliimmaksi kuussa, kuin tavallinen ruokavalio. Mutta ainahan kalliit gluteenittomat makaronit voi korvata riisillä tai perunalla, sekä jättää kaupan riistohintaiset leivät, keksit ja leivonnaiset ostamatta, ja leipoa itse sämpylät, kakut ja piparit gluteenittomista jauhoista. Täytekakut ja piiraat onnistuvat loistavasti perunajauhosta jne..

Joten, syöpä taas pari viikkoa vehnäpullaa ja mene verikokeisiin! Lisäksi, kun vehnättömän, rukiittoman ja ohrattoman aikakauden jälkeen taas syöt näitä tuotteita, huomaat, miten vatsasi reagoi.

Minäkin kuvittelin, että vatsavaivani johtuvat maidosta, ennen kuin kerran lääkärille ohimennen valitin vatsavaivoja ja kerroin isäni sairastavan keliakiaa.. Siitähän se lähti ja minäkin sain diagnoosini. Lisäksi kuvittelin teininä ryhtyessäni kasvissyöjäksi ja alkaessani tekemään itse ruokaani, että vatsavaivani johtuvat soijasta. Jälkiviisaana olen todennut, että makaronihan se sittenkin oli, mikä aiheutti ne järkyttävät ilmavaivat aina omien kokkailujeni jäljiltä! Perheateriat kun eivät isäni takia koskaan gluteenia sisältäneet. Toisekseen jälkiviisaana olen vanhempiani tentannut, miksi he eivät koskaan testauttaneet minun tai sisareni mahdollista keliakiaa ollessamme nuorempia. Lääkärit kuulemma olivat sanoneet neuvolassa, että hyvin kasvaa, että ei tarvitse testata vaikka sairaus onkin perinnöllinen! Toivottavasti nykyajan lääkärit olis vähän fiksumpia :S

09.03.2010 15:12

Tuttua tarinaa edellä :D

Keliakia kannattaa testauttaa, vähän inhahan se testi on, mutta kun on selvitetty, on helppoa lähteä nostamaan elämänlaatua ruokavaliolla. Sitä paitsi se kannattaa aina muistaa, että hoitamaton keliakia altistaa suolisyövälle.

Kuten edelliset kirjoittaja sanoivat, ensin kannattaa pari viikkoa syödä gluteiinipitoisia ruokia, jotta suolinukka ohutsuolesta saa osumaa ja keliakia voidaan sen suolinukan tuhoutumisesta todentaa.

Kannattaa hoitaa kuntoon, on kuitenkin varsin helppoa nykypäivänä tämän kanssa eläminen.

Tsemppiä ja iloista keväänodotusta!

13.03.2010 15:44

Hoitamattomana keliakia voi aiheuttaa vakavia sairauksia ja mm. lapsettomuutta, joten kyse ei ole pelkästään ikävästä turvotuksesta kuten laktoosi-intolerantikoilla usein. Useimmille sopii puhdas kaura, mutta muut viljat on jätettävä pois (ei pelkästään ohra, vehnä ja ruis, vaan myös esim. speltti. Riisiä, maissia ja hirssiä voi käyttää myös.

kirjaudu sisään jos haluat vastata