juoksusta kipeät nivuset...

93367
23. elokuuta 2004 19:10

mä ajattelin kysyä viä täält palstalta et tietääkö kukaan mistä moinen voisi johtua kun juoksusta tulee kipeäksi reidensisäosat/nivuset...ja sieltä kipu alkaa juoksun jälkeen tuntua jossain tuolla alapäässä...sisällä..jomottava kipu. tätä on jatkunut n.kuukauden ajan..oiskohan ne niin jumissa että siitä kipu...vai onkohan se jokin gynekolog. juttu/vika.

kokemuksia kaivataan ja mielipidettä....kiitos.

Vastaukset: 5

23.08.2004 22:07

Ihan tosta en tiedä, mutta ehkä tämä kokemukseni on jotain vastaavaa. Olen pari kertaa kärsinyt epämääräisestä kivusta alavatsassa, kohdun tienoilla, pari viikkoo putkeen ja menny sit hädissäni lääkärille (raskaustestiin, sukupuolitautitestiin, papakokeeseen jne /neurootikko/) Kun kaikki oli OK eikä mistään löytynyt gynekologista vikaa, lääkäri hoksasi kysyä harrastuksistani. Kun kerroin käyväni salilla ja liikkuvani muutenkin paljon, lääkäri päätyi siihen, että joku lihas lantion alueella on vain joko jumissa tai venähtänyt, eipä sen kummempaa.

Tuleeko sulla monesti nivuset kipeäksi juoksusta? Jos vaiva on toistuva, niin voisiko juoksuasentosi olla jotenkin huono/väärä?

Lyyti

24.08.2004 00:01

Nivusissa alkaa itselläni tuntumaan ainakin helposti, jos olen juossut lenkkini niin, että nostelen jalkojani normaalia ylemmäs. Pidempää lenkkiä kun juoksee, niin ei kannata nostella ihan kauhean ylös jalkoja. Mitenköhän sen selittäisi niin, että saisi jotain selvääkin siitä, mitä tarkoitan?! Siis juostessahan on joka tapauksessa nostettava jalkaa.../nero/

24.08.2004 12:40

Ihan ekoilla juoksulenkeillä mullekin tuli sisäreidet ja nivuset aika kipeiksi, sittemmin enää ei.

Silloin oli tosin osaksi liukkaat, jäiset polut joten ehkä ekstralihasjännittämisellä oli osuutta. Enimmäkseen uskon kuitenkin Minipapusen tapaan, että askeleen madaltuminen auttaa. Itse kun opin tarpeeksi matalan askeleen, loppui nivusvaivat ja juoksukuntokin äkkiä nousi.

24.08.2004 13:07

Liukkailla saa lihakset helposti kipeeks jos jännittää. Mä oon opetellu veteleen vaan rennosti jäisilläkin keleillä ja mun mielestä, niin kummalta kuin se kuulostaakin, askel lipsuu rennosti juostessa vähemmän kuin kävellessä.

Voiskohan se johtua siitä, että juoksuaskel osuu painopisteen alle ja viipyy maakontaktissa vaan lyhyen hetken? Siihen ei tuu semmosia sivuttaisvoimia kuin kävellessä ja siks se kenkä pitää paremmin.

24.08.2004 22:32

"askel lipsuu rennosti juostessa vähemmän kuin kävellessä."

Jep, toi on vähän sama, kuin jos varoo satuttamasta itseään, niin satuttaa kuitenkin.

Jos varoo tiputtamasta punaviiniä uudelle valkoiselle paidalleen, niin sitä punaviiniä myös tippuu uudelle valkoiselle paidallesi.

kirjaudu sisään jos haluat vastata