Juoksumatto -kokemuksia ?

99529
2. marraskuuta 2004 06:34

Hei ! Kiinnostaisi hankkia ns. juoksumatto (kävelymatto) kotiin. Omistatko sellaisen ? Oletko käyttänyt ahkerasti ? Voiko kotiin myyntimalleilla ihan oikeasti juosta vai tutiseeko laite alla ?

Mikä käytännön ero on esim. Hobbyhallin matolla (1650e) ja NetAnttilan matolla (249e), muu kuin hinta. Tietty toisessa monipuolisempi mittaristo ja matto hiukan isompi.
Perinteinen kuntopyörä meillä on ahkerassa käytössä mutta vaihtelu virkistäisi. Pienten lasten kanssa ei ehdi jumpalle ja tämä kotitreeni pitää kilot kohtuudella veks.

Ines

Vastaukset: 7

0032 0003 0003 2cbc1596010314d9616164b7025b43b34c1a2c076fd09be636448efc56e4655a j_b
02.11.2004 08:50

Miksi kotona pitää olla juoksumatto? Lapset vaan rattaisiin ja reippaalle kävelylenkille. Raitista ilmaa ja iloinen mieli.
Tuollaiselle rahasummalle kyllä on järkevämpääkin käyttöä...

02.11.2004 09:26

En omista juoksumattoa, käyttökokemuksia 14 vuoden ajalta kyllä on. Tosin matto on kooltaan 160*400 senttiä, nousee 20 asteen kulmaan ja nopeutta löytyy 40 km/h.

Ehdottomasti kotimattoa tai kuntosalimattoa hankittaessa pitää päästä mattoa kokeilemaan. Ratkaisevaa kun on tuo juoksutuntuma. Sen tulee vaivattomasti yltää sellaisille nopeuksille, joita kuntoillessa tarvitaan. Varsinkin, jos juoksumatkoille tähtää. Kulman säätö olisi plussaa, muttei pakollinen. Halpojen mattojen ongelma on maton vauhdin hidastuminen askeleen kontaktivaiheen aikana, jolloin astettu nopeus on kaikkea muuta kuin todellinen nopeus. Tuota on vaan aika paha päästä normaalisti toteamaan. Jos matossa on kulman säätö, kuinka paljon matto joustaa raskaan henkilön alla? Kerrostalossa asuville, millainen meteli matosta lähtee?
Millainen on huoltomahdollisuus? Jos mattoon tulee vika, ei sitä ihan kirjekuoressa huoltoon lähetetä. Itse en laittaisi juurikaan painoa erilaisille mittareille ja automaattisille toiminnoille. Parempi on mielestäni satsata toimivaan mekaniikkaan.

Jb: Talvella tai pimeässä pienten lasten kanssa vaunujen kanssa lenkkeily voi olla tuskaa. Ei katuvaloja, ei hiekoitettuja ulkoiluväyliä, ei aurattuja teitä. Naiset lisäksi tuntevat osittain kammoa pimeässä lenkkeilyyn. Raitista ilmaa saa kyllä laittamalla maton auki olevan ikkunan lähelle. Jos pelkää lämmityskustannuksia, rakentaa hengitysmaskista systeemin, jossa suoraan maskiin johdetaan ulkoilmaa. Tai sitten tilaa AGA:lta tai Woikoskelta juuri sellaista ilmaa (15% happea :-]),jota haluaa.

0032 0003 0003 2cbc1596010314d9616164b7025b43b34c1a2c076fd09be636448efc56e4655a j_b
02.11.2004 11:45

Kyllä on tilanteita, jolloin ei pääse ulos lenkille. Silloinhan voi keksiä jotain muuta liikuntaa.
Minua vaan jälleen kerran ihmetyttää se, että lapsi koetaan jotenkin vastuksena. Tottakai lapsen kanssa joutuu enemmän miettimään ja suunnittelemaan menoja, mutta ei se este ole. Aina haetaan vaan se helpoin ratkaisu ongelmiin.

Pimeys, liukkaus, turvattomuus, sade jne on hyviä tekosyitä jättää lenkki väliin. Kunnon vaatetus ja varusteet (heijastimet), lenkkiseura esim. toinen äiti lapsineen jne. Samalla tulee hoidettua ns. sosiaalisia suhteita :-)

En tietenkään vastusta juoksumaton hankintaa, jos joku sellaisen kokee tarpeelliseksi. Tarkoitukseni oli vaan tuoda esille se, että kannattaa harkita sen ostoa tarkkaan. Lenkit voi tehdä ilman kalliin juoksumaton osta, jos vaan tahtoa ja halua riittää...

02.11.2004 12:02

Tavallaan olen samaa mieltä kuin Jb: ulkoilmalenkit ovat monin tavoin antoisampia kuin sisäpyöräily tai -juoksu.

Toisaalta ymmärrän myös kotilaitteen tarpeen ja sen edut: meillä on kotona ikivanha, mutta erittäin hyvä kuntopyörä sekä muutama kuukausi sitten hankittu cross trainer. Molempia käytetään 3-6 tuntia viikossa, joskus enemmänkin, vaikka ykköslajit meidän perheessä ovat kuitenkin juoksu (ulkona!) ja jääkiekko.

Mun mielestä kotilaite ei ole ollenkaan huono sijoitus. Varsinkaan, kun et tunnu olevan hankkimassa sitä hetken mielijohteesta (ts. tiedät, mitä pyöräily neljän seinän sisällä on :)).

Kannattaa kuitenkin miettiä, lisääkö toinen aerobinen laite vielä uutuudenviehätyksen jälkeenkin liikuntamotivaatiota niin paljon, että siitä kannattaa maksaa useampi sata euroa (niin kuin hyvästä laitteesta joutuu maksamaan). Ainakin meillä uusi laite on haukkunut hintansa etupäässä sillä, että kun yhteistä aikaa on vähän, voidaan me toisinaan ainakin treenata yhdessä. Valinnanvara ei mun mielestä ole niin keskeinen lisäarvo, sillä loppujen lopuksi kotilaitteet ovat kuitenkin se tylsempi ja tunkkaisempi vaihtoehto.

Mulla ei ole juoksumatoista mitään kokemusta, ja jotenkin sain sun kirjoituksesta sen kuvan, ettei ole paljon sullakaan. Jos näin on, älä osta laitetta, ennen kuin olet kokeillut, miltä treenaaminen sillä oikeasti maistuu. Ts. ennen kuin tiedät, että juoksumatto (ja juoksu) on sun juttu.

Ja kuten Jyrki teroittaa, älä osta laitetta kokeilematta, ellet sitten tunne postimyyntifirman merkkiä ja mallia jo entuudestaan esim. kuntosalilta. Jotta se ei hytky ja tutise ja on mukava käyttää, sen täytyy olla tarpeeksi tukeva ja laadukas, mikä poikkeuksetta näkyy hinnassa. Laitteen mittareita en minäkään tuijottaisi - satsaa ennemmin sykemittariin.

02.11.2004 12:34

Tuo aerobisen sisäkuntoilulaitteen motivointivaikutus pitää huomioida. Vaikka käytössä on huippuluokan juoksumatto, en ole tehnyt sillä kuin yhden lenkin vuosien aikana. ja totesin, ettei sovi mulle. Ilman muuta ulkoilmassa lenkkeily on motivoivampaa ja kannatettavampaa. Mutta hyvin monilla paikkakunnilla on todella tuo ongelma, ettei työpäivän jälkeen ole kotipuolesta juuri minkäänlaista mahdollisuutta pimeänä aikana lähteä lenkille.
Hyvä juoksumatto maksaa paljon. Silloin kannattaa miettiä todella huippuluokan airobista kuntoiluvälinettä, eli Concept 2-ergoa. Siitä voi saada rahoilleen jopa juoksumattoa paremman vastineen. Ja kuormitusta koko keholle.

02.11.2004 13:45

... oletko ikinä kokeillut lähteä juoksemaan/kävelemään lykkäämällä muutama minä itse-ikäinen rattaisiin? Hiki tulee jo siitä, että yrittää saada edes yhden pysymään rattaissa. Kyllä siinä hermo lepää!

Sori että poikkesin aiheesta. Olen itsekin kyllä kiinnostunut juoksumatosta kotiin mutta crosstrainerikin on viime aikoina enemmänkin kerännyt hämähäkinseittiä kuin kaventanut mun reittä eli mietin asiaa :)

09.11.2004 17:49

Noista hinnoista päätellen (en ole malleihin lähemmin tutustunut) vois ainakin päätellä että toi hollihopin matto on moottorilla varustettu ja toi halpa (oli nyt mistä oli) on ilman moottoria.

Itse en menis rahojani noihin halpoihin törsäämään vaan jollei ole varoja hankkia moottorilla olevaa versioo niin jättäisin ostamatta kokonaan.

Matolla juokseminen ei ihan niin vaivatonta ole kuin saattais luulla vaan ainakin muutamat alkukerrat vaatii hiukan enemmän keskittymistä.
Muuton tulee näyttäviä "uunoturhapuro" lentoja : )

kirjaudu sisään jos haluat vastata