järkyttävä makeannälkä

122071
6. tammikuuta 2011 15:29

Heips!

Tämä on varmasti monen ongelma ja siitä onkin kirjoiteltu paljon lehdissä ja joka paikassa.. Itse en ole kuitenkaan löytänyt vielä keinoa taistella makeannälkää vastaan.

Sokerihimon iskiessä hedelmät eivät auta, eivätkä mitkään makeat rasvattomat jogurtit ilman sokeria.. Mitä siis tehdä? Onnistun olemaan karkkilakossa hetken aikaa mutta sitten tapahtuu jotain ja ostan jättisäkin irtsareita ja litran jätskiä jne. ja ahdan ne hurmiossa naamaani ja kas, viikon karkittomuus + - 0. Help!

Vastaukset: 16

06.01.2011 15:53

Hhhhhhmmmm... Ihmiset ovat niin erilaisia, että on vaikea sanoa, mikä kullekin sopii. Mä en ole itse ollut koskaan makeasta niin innoissani, joten en oikein tajua, miksi kukaan haluaa syödä irtokarkkeja, kun siinä ei ole mitään järkeä. Miksi syödä mitään, mikä ei tee sun kropalles mitään hyvää? Mutta mutta, sä siis tykkäät makeasta ja kroppasi on tottunut haluamaan sitä. Miksi näin on?

Mä oon aina verrannut sokeria päihteisiin. Mitä enemmän sitä saa, sitä enemmän sitä haluaa. Siitä tulee hetkeksi hyvä olo, eikä satunnainen käyttö ole pahasta, mutta jos jää koukkuun, siitä on vaikea päästä eroon, eikä mikään määrä tunnu enää riittävän. Lisäksi siitä tulee huono fyysinen ja psyykkinen olo, jos sen käyttöä liiottelee.

Perinteisellä raffinoidulla ruokosokerilla on paljon huonoja ominaisuuksia ja se on syypää suurimpaan osaan ihmiskunnan sairauksista. Lisäksi sillä ei ole minkäänlaista positiivista ravintoarvoa, se ei sisällä vitamiineja eikä hivenaineita. Itseasiassa luulen, että jos sokeri keksittäisiin vasta nyt, ei kenellekään tulisi mieleenkään luokitella sitä ravintoaineeksi. Myrkky se olisi, eikä sitä kukaan vapaaehtoisesti söisi.

Jos fundeeraa näitä tosiasioita, ei sokeria paljon mieli tee. Mutta ihmiset kun eivät ole niin fiksuja, että aina tekisivät niin kuin on järkevää. Jos siis sokeri vain himottaa, vaikka mikä olisi, suosittelisin jättämään liian tiukat kiellot pois ja syömään silloin tällöin niitä juttuja, joista tosiaan tykkää. Ei mitään laihisjuttuja, koska ne eivät yleensä johda kuin suurempaan himoon. Mä itse huomaan syöväni enemmän makeaa, jos syön muuten liian kevyesti, eli liian vähän kuituja, rasvaa ja proteiinia. Ja jos päästän nälän liian suureksi, syön mieluiten jotakin, mistä tulee energiaa nopeasti ergo yleensä jotain makeaa.

Itse en pidä sokerin tai muun nopean hiilarin syömistä minään kamaluutena, vaan syön joka päivä jotain makeita juttuja - ne ovat osa mun ruokavaliotani, enkä mä edes erottele niitä muista ruoista mitenkään. Mutta monille on helpompaa luopua kokonaan runsaasti hiilaria sisältävistä ruoka-aineista. Sun tarttee itse löytää oma tiesi, mikä sulle sopii parhaiten. Karppaussivuilta löydät vähähiilarisia herkkuja, ehkä ne auttaisivat pitämään makeanhimon kurissa.

06.01.2011 17:44

Kokeile säännöllistä ateriarytmiä. Aamupala, 2 isompaa ateriaa ja 2 välipalaa. Näin ei hiilari/makeanälkä pääse yllättämään. Aika usein makeannälkä johtuu vääristä ruokailutottumuksista ja liian pitkistä ateriaväleistä.

06.01.2011 23:40

niin olen lukenut mutta mä syön 3 tunnin välein ja todella terveellistä ja monipuolista ruokaa.. sehän se tässä kummastuttaakin, että kaikki perusasiat on kunnossa. Saan riittävästi energiaa ja oikeassa suhteessa ruoasta mutta silti suklaa/karkkihimo iskee. ja olen yrittänyt just korvata herkkuja hedelmillä tai odottaa että mieliteko menisi ohi.. but no.
Olisiko se parempi jos rajoittaisi herkut vaan viikonloppuun ja silloinkin yrittää pitää jonki rajan?

06.01.2011 23:41

vai niin että söisi joka päivä esim jonkin pienen jäliruoan esim. 50g jäätelöä tai pätkiksen?

Mitä mieltä olette?

07.01.2011 09:57

Jos makeansyöminen on tapa johon olet addiktoitunut, niin eipä siihen muu auta kuin "vieroitus" :). Pystyt siihen ihan varmasti, jos haluat. Syö ensin vaikka joka päivä joku pieni herkku ja vähennä aika pian joka toiseen päivään jne. En suosittele kenellekään yhtenä päivänä armotonta mässäilyä viikossa. Siitä ei tule hyvä olo kenellekään. Kohtuudella voi syödä herkkuja.

08.08.2011 20:48

Huoh, tiedän tunteen. Itse olen huomannut, että karkin syönnin lopettaminen kokonaan on helpompaa kuin vähentäminen. Eli minäkin olen sitä mieltä että nälkä kasvaa syödessä.

Olen kuullut, että runsas proteiinin syönti hillitsee makeanhimoa. Hmm, enpä silti ole varma..
Yksi kikka on, että kun himo iskee, ota purkka suuhun. Vaikka suu täyteen purkkaa, niin on jotain mitä jauhaa. Sitäpaitsi jostain luin, että purkan syönti tutkitusti vähentää makeanhimoa.

16.08.2011 11:32

Mun oma kokemus taas on, että nimenomaan vähentäminen toimii. Tämä toki riippuu ihmisestä, mutta jos sulla ei lakko tehonnu niin voisit kokeilla?

Eli jos nyt syöt yhden karkkipussin jossain tietyssä ajassa, vähennä sen koko ensin puoleen, sitten siitä edelleen puoleen jne. kunnes jälellä on joku niin pieni määrä makeeta että se ei enää haittaa kokonaisruokavalioo.

Ite onnistuin tällä tavalla poistamaan makeennälän lähes kokonaan - nykyään syön vaan satunnaisesti jotain herkkuja.

16.08.2011 11:36

Niin ja määrä korvaa laadun - esim. jotain käsintehtyjä erikoissuklaakonvehteja tarvii syödä vaan muutama, eikä kahtasataa grammaa.

Makeen syöminen nälkään taas pahentaa asiaa - silloin elimistö hoksaa että hei niillä irtokarkeilla saa verensokerii hyvin nostettuu, ja "vaatii" niitä.
Luin myös jostain että makeutusaineiden syöminen vaan pahentaa makeennälkää (tai vie sen hetkeks mutta sit on entistä suurempi tarve saada oikeeta sokeria).

02.09.2011 11:20

Olen tässä nyt ehtinyt 7 kk taistella tuota makeannälkää vastaan konstilla jos toisella. Mutta kesä meni ihan yhdeksi sokerin kulutusjuhlaksi.. Nyt syksyn alettua otin uuden säännön ja testaan tätä: kerran viikossa on karkkipäivä ja silloin saan syödä maksimissaan 150g namia eli noin lauantaipussin verran. Eli tällä mennään. Pahimman suklaahimon iskiessä ostan proteiinipatukan. Minulle tarkat säännöt yleensä tepsivät ainakin alkuun!

02.09.2011 11:22

Sitten kun olen tottunut uuteen sokerittomampaan elämään, ei varmasti enää mitään sääntöä tarvitse vaan tulee luonnostaan syötyä harvoin ja vähemmän herkkuja.

29.09.2011 14:57

Makeannälkä on mielen heikkoutta. Jos haluaa olla läski, niin syö sokeria. Oma valinta. Kromiravintolisä on yksi tuote mitä kannattaa kokeilla.

29.09.2011 18:18

Olipas kannustava kommentti.

01.10.2011 08:14

Kannattaa myös kokeilla kunnon vieroitusta jossa et käytä sokeria ollenkaan esim pariin viikkoon.

01.10.2011 16:28

Joo Katsa, aattelin ihan samaa kun tuon luin. En kyllä ole läski sitten yhtään, vaikka sokeria syönkin. Mutta jos tituleeraa itseään kehonrakentajaksi, niin voi olla, että ne vähäiset ajatukset joita on, pörrää aika lailla oman navan ympärillä. Eiku ai niin, oman hauiksen. Mieluummin olen mieleltäni heikko kuin laitan rahani johonkin kromitabletteihin. Hohhoijaa.

04.10.2011 10:56

Mari3 Jep itse katselin tuota tituleerausta myös, että jaaha tämmönen kaveri.. Kehonrakentajia en siis mitenkään väheksy, mutta jos oikein itseään haluaa näin korostaa niin voi voi..

En myöskään ole läski, ikinä ollutkaan, vaikka herkut maistuukin. Pointtina oli ehkä juuri se, että eihän se makean syöminen kauheen terveellistä ole, että siihen vinkkejä kaipasin.

25.12.2011 11:44

Säännöllinen ateriarytmi auttaa jonkin verran, mutta ei poista tuota sokerinhimoa kokonaan olen huomannut... Itselläni menee viikkojakin ihan hyvin ilman makeaa, varsinkin kun treenaan lähes jokapäivä. Mutta tiettyyn aikaan kuukaudesta se himo iskee, eikä siihen auta, ,kuin makea!!
Olen myös huomannut, että väsyneenä haluttaa makeaa enemmän.
Eli ei kai siihen oikeasti auta säännöllisen ateriarytmin ja riittävän unen lisäksi juuri mikään. kromia on kokeiltu, ei auttanut :)
Karkkipäivä vaikkapa kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa on hyvä idea ja silloin hyvällä onmalla tunnolla, nauttien...

kirjaudu sisään jos haluat vastata