Ihmiset! Mitä asioita arvostatte kuntokeskuksessa?

122340
8. maaliskuuta 2011 14:57

Hei!

Olen tekemässä pro gradu -tutkimusta siitä, mitkä tekijät vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen ja asenteisiin kuntokeskuksiin liittyen, eli liikkumiseen kuntokeskuksissa. Haluaisin sitä ennen kartoittaa niitä tekijöitä, mitä ihmiset arvostavat kuntokeskuksissa: mitkä tekijät vaikuttavat Sinun päätöksenteossasi kuntokeskusta valitessasi? Haen siis nimenomaan kuntokeskukseen liittyviä tekijöitä, esim. asiakaspalvelu, ryhmäliikunnan tarjonta, kuntokeskuksen viihtyisyys, sijainti, ja niin edelleen. Saa olla ihan mitä vaan kuntokeskukseen liittyviä tekijöitä.

Päätin lähestyä teitä, kuluttajia, asiaan liittyvän foorumin kautta. Oletuksena on siis se, että olette kiinnostuneita käyttämään kuntokeskuksen palveluita.

Olisin kiitollinen vastauksista, saisin vastaustenne perusteella hahmoteltua kyselylomakkeen jonka avulla tutkia Lahdessa asuvien ihmisten mielipiteitä selvittääkseni varsinaista tutkimusongelmaa. Tämän kysymyksen voisi sanoa olevan yksi osaongelmista.

Kiitos jo etukäteen vastauksista! Jokaisella vastauksella on minulle ja tutkimukselleni merkitystä!

Anniina Lahti

Vastaukset: 10

08.03.2011 21:38

Kuntokeskuksessa ei saa olla liikaa ihmisiä. On ahdistavaa mennä niin salille kuin jumppaankin jos tilaan on ahdettu maximi määrä ihmisiä. Tilat tulee siis olla avarat. En myöskään tykkää, jos joutuu kauheasti odottelemaan laitteeseen pääsyä. Lämmittelylaitteita pitää olla useita, jotta pääsee lämmittelemään heti salille tultuaan.

Keskuksen tulee myös sijaita suht lähellä, jotta sinne on vaivatonta mennä. Muuten jää helposti käymättä.

Ryhmäliikuntatunteja pitää olla, pelkkä salilla ahkerointi

08.03.2011 21:40

käy liian pitkäveteiseksi. Hinta ja siisteys vaikuttavat myös. En yleensä suosi keskuksia, joissa pitää sitoutua vuodeksi jäseneksi. Suihku- ja pukuhuonetilat tulee olla siistit ja varustettu tilavilla lukittavilla kaapeilla.

Tässä mun mielipiteitä :)

10.03.2011 10:21

Ammattitaitoinen henkilökunta. Hyvää ja iloista palvelua. Tunne, että on tervetullut salille -tervehtiminen ja hymy. Siistit ja puhtaat tilat ja laitteet. Riittävästi vapaita painoja, tankoja ja hyvät penkit salin puolella. Tila kyykylle ja maastavedolle. Erittäin tärkeää on kuitenkin salin imapiiri. Henkilökunnalla on tärkeä rooli siinä ja tietysti asiakaskunnalla myös.

katsa: Kuntosalit ovat yrityksiä, joiden tarkoitus on tuottaa voittoa ja näin ollen saada mahdollisimman paljon asiakkaita sisään. Ns. primetime eli klo 17-19 salilla on ruuhkaista, koska ihmisillä on silloin aikaa liikkua. Vertauksena, ruuhka-aikana esim. liikenne tukkeutuu, mutta sille ei voi mitään. Silloin liikkuu isoja massoja. Täytyy yritää ymmärtää tätä ja olla kärsivällinen. Muina aikoina yleensä löytyy saleilta tilaa ja rauhaa kuten myös teiltäkin :).

11.03.2011 15:22

Kiitos vastauksistanne! Mielenkiintoisia mielipiteitä. Onkohan tuo sitoutumisen pakko yleinen syy kuntokeskukselle menemättä jättämiseen?

Lisää mielipiteitä!

12.03.2011 21:01

Jos salin kotisivuilta ei löydy selkeää hinnastoa,niin huijauksen makua on ilmassa.Tätä harrastaa useampi iso ketju,onneksi siihen ollaan vihdoinkin puuttumassa.Sitoutumista ketjut perustelevat asiakkaan etuna (sitoutuu omiin tavoitteisiin jne.),mutta eiköhän syy ole joku ihan muu ;) Jotenkin puskee toi kiukku esiin kun ajattelenkin näitä 60-70e/kk maksavia ketjuja.

Cirulta ihan hyviä pointteja,noita varmaan ihmiset yleensä arvostaa.Itse käyn yleensä treenamassa silloin kun henkilökunta ei ole paikalla(aikaisin aamulla) ja muita treenajia on todella vähän.

Salin aukiolo-ajat ovat siis minulle tärkeät kun salia valitsen,eli on oltava avainkortti-systeemi.

15.03.2011 10:52

Itse juuri muutin uudelle paikkakunnalle ja etsein uutta kuntoilupaikkaa itselleni. Pidän kuntoilupaikasta jossa on mm. hyvät parkkitilat/kulkuyhteydet, en pidä siitä, että salille mennessä joutuu etsimään ensin parkkitilaa ja sen jälkeen saa kytätä kellosta koska parkkiaika on umpeutunut. Ellei ole omia parkkipaikkoja niin sitten menisi edes busseja sopivin väliajoin.

Muita asioita jotka ovat tärkeitä: pukutilojen/muiden tilojen yleissiisteys, tilavat suihkutilat, yleinen ilmapiiri salilla (henkilökunnan sekä muiden kuntosalinkäyttäjien), henkilökunnan palvelualttius(asiakkaan on helppo lähestyä), ryhmäliikuntatunteja sekä aamulla että illalla (takaa vuorotyössä käyvän mahdollisuuden myös osallistua). Minulle on myös tärkeää tuo salin aukiolo-ajat, avainkortti takaa pääsyn sekä aamuin että illoin vaikka henkilökunta ei olisikaan paikalla. Ja tietenkin hintataso pitäisi olla katseenkestävää :)

En tykkää näistä "kulissi" paikoista jossa on käytävä vähintään vuoden, mikään ei ahdista enempää kuin pakkopullalla urheileminen. Olen itse tietyn kuntokeskuksen asiakas varmasti useammankin vuoden, mutta ilman, että joku toinen taho on sen "käskyttänyt" minulle. Eli, itse ainakin karsin samantien keskukset joissa oli vuoden pakkositoutuminen.

16.03.2011 08:29

Sitoutuminen on luottamuksen löytymisen jälkeen ok. Eli jos on mahdollista esim. 6 kk ajan vaikka kalliimmalla hinnalla kokeilla niin tuollainen voisi olla ok.

Tai ehkä niin, että sitoutumaton versio olisi esim. 30% kalliimpi (tai enemmänkin).

0000 0000 0000 2270ca89b1ca9307a37c3fbb871cf433d45ee8872742b345ae57d57c45681f8d PHo
16.03.2011 09:59

Hei, vaikka 'Tutkija':n oletuksena onkin että vas-
taaja on kiinnostunut kuntosaleista, tämä oletus
on kohdallani vähän sumea. En ole jumppasaleissa
käynyt-ainakaan vielä-,mutta mielipiteeni on tällä
hetkellä se, että liikuntaa voi harrastaa ilman
mitään jumppasalilla olevia vempaimia, vaikkapa
kotona. Tällä en tarkoita, että vastustaisin liikuntasaleja. Niistä voi olla hyötyä monellekin,
paitsi kuntoilun/terveyden vuoksi, niin sosiaalisen kanssakäymisenkin takia.

25.03.2011 13:39

Omasta historiastani: ikävuosina 18-29 kävin hyvin
vaatimattomalla salilla yhteensä yli tuhat kertaa
(se oli yhdistyspohjainen ja halpa, mutta riittävä)
Sitten oli yli 20 v taukoa. Uudelleen aloittaminen
on ollut vaikeaa, mutta reilu vuosi on treenattu 2xviikko. Huomio: jopa tämä tehoaa selvästi.
Arvostan riittäviä laitevaihtoehtoja, siistejä tiloja + ehjiä laitteita, paikan sijaintia lähellä, työnantajan tukea maksuille,suihkua+saunaa.
Häiritseviä ovat: liika melu radiosta tai punteista, jäsenyyspakko, ruuhkaisuus, vähän laitteita, lyhyet aukioloajat, etäisyys kotiin suuri.
Jonkin kerran käytyään alkaa huomata, milloin on sopiva aika käydä välttyäkseen jonottamiselta laitteisiin.

30.03.2011 21:10

Samaa mieltä olen monessa asiassa, mitä muutkin kommentoijat.

Pidän tärkeänä sitä, että lämmittelylaitteita on tarpeeksi. Ja tuo avainkortin käyttömahdollisuus on ehdoton. Eli salille pääsee muinakin aikoina, kuin vain yleisenä aukioloaikana. Tällä hetkellä sali jossa käyn, avainkortilla pääsee klo 06:00-21:00 välisenä aikana ja poistua pitää ennen klo 23:00, koska sen jälkeen hälytykset kytkeytyvät päälle.

Mahdollisuus ilmaiseen tai edulliseen tutustumiskertaan olisi hyvä olla olemassa, ettei osta "sikaa säkissä" ja hanki heti vuoden jäsenyyttä ja paikka ei miellytäkään.

Kuntokeskuksen on oltava siisti, jotta siellä olisi mukava käydä. Ettei sitten salin laitteet ole täynnä pinttynyttä hikeä kuorrutettuna Escadalla ja Axella :/ Olisi myös hyvä, että kun kortin hankkii se ei olisi välttämättä 3,6,9 tai 12kk. Vaan pystyisi hankkimaan salikortin, joka oikeuttaa esimerkiksi 10:een tai 20:een käyntikertaan. Sillä on kuitenkin olemassa ihmisiä, jotka eivät säännöllisesti pääse salilla käymään ja näin ollen puolen vuoden jäsenyyden hankkimalla rahat voivat mennä hukkaan. Kyllä aktiivikäyttäjät varmasti sen pitempiaikaisen jäsenyyden hankkiman kymmenen kerran kortin sijaan.

Sitä ei voi valita keitä salilla käy. Mutta itse näin tavallisena ihmisenä arvostaisin sitä, että treenausta ei tarvitsisi suorittaa "hormonihirviöiden" ja muiden alan ammattilaisten kanssa, vaan heille olisi olemassa joku oma punttisalinsa. Ja tällaiset tavalliset ihmiset voisivat treenata ilman, että tarvii hävetä olemattomia lihaksiaan tai ei niin säännöllistä saliohjelmaa.

kirjaudu sisään jos haluat vastata