Ihanteet pielessä?

119917
26. kesäkuuta 2009 23:53

Heippa kaikille!

Olen 18-vuotias nuorinainen, ja näin aluksi tässä ovat strategiset mittani:
Pituus 171,5 cm
Paino 52kg
Vyötärönympärys 61cm

Suurin ongelmani on se, että omasta mielestäni minulla on painon ja peilikuvani mukaan laihdutettavaa, mutta kaverini ja vanhempani hokevat minulle itsepintaisesti että minulla ei olisi mitään syytä olla dieetillä. Olen vegetaristi ja muutenkin pieniruokainen. Syön päivässä vain välipalan (muutama leivänpala) ja illallisen (pastaa yms), mutta olen oikea herkkusuu, ja juurikin niiden "pienten naposteltavien" vuoksi koen että silloin tällöin olisi hyvä pitää tiukempaa linjaa noiden "vähäisten ruokailujenkin" suhteen.

Kuulen jatkuvasti kuinka olen ammentanut mukamas vääriä kauneuskäsityksiä malliohjelmista joita katselen, ja kaverieni mielestä sairastun anoreksiaan ennemmin tai myöhemmin ellen ala syömään paremmin ja korjaamaan haluani laihtua.
Olenko todella sokaistunut? Itseni mielestä ruokavaliossani ja painossani ei ole mitään hälyyttävää, joten liioittelevatko läheiseni vain?

Vastaukset: 2

27.06.2009 11:10

Hei Reira

Olen samaa mieltä kaveriesi ja vanhempiesi kanssa: Sinulla ei ole mitään syytä olla dieetillä. Niin sanottu normaali painoindeksi 171.5-senttiselle on 18.5-24.9 eli kiloina 54.4-73.2. Sinun indeksisi on 17.7 ... olet alipainorajan alapuolella.

Vaikka olisit täydellisessä vuodelevossa, on perusaineenvaihduntasi vuorokaudessa noin 1000 kcal. Kaikki muu lisää energiantarvettasi. Todennäköisesti kokonaistarpeesi on vähintään 1500 kcal. Jos ruokavaliosi koostuu leivänpaloista, pastasta ja "pienistä naposteltavista", on se täysin pielessä.

Terveisin Arthuro

http://www.kuntoguru.com
http://kuntoguru.blogspot.com

27.06.2009 11:43

OHO! Mä olen 161 cm sukat jalassa ja painan 52 kg ja minua pidetään hoikkana. Sinä olet 10 cm pidempi ja painat saman verran --> otsikkosi kysymykseen vastauksena, että kyllä, ihanteesi on TODELLA pahasti pielessä.

kirjaudu sisään jos haluat vastata