Hyötyliikunta

121211
10. huhtikuuta 2010 17:29

Olen tässä miettinyt, että miksei keho.netin lajivalikossa ole hyötyliikuntaa ollenkaan, esim. siivousta. Kyllä kalorit samalla tavalla palavat mopatessa ja ikkunoita pestessä kuin oikein urheillessakin.

Vastaukset: 4

11.04.2010 07:59

Hyötyliikunta on toki hyvä asia, jota jokainen meistä tekee ainakin jonkin verran, toivottavasti. Terveysliikunnan suosituksissa kuitenkin suositellaan täsmä- eli kuntoliikuntaa 2-3h/vko. Molempia pitäisi tulla, jotta terveysvaikutus olisi hyvä.

11.04.2010 09:41

Hyötyliikunta on pop! Siivouksestakin tulee paljon kivempaa kun aattelee sitä liikunnan kannalta... :)

Veikkaanpa että se puuttuu sieltä lajivalikosta siksi, että sen tehoa ja kulutusta on aika vaikea arvioida. Se on hyvin subjektiivista, että miten "hyötyliikkuu". Esim. mun mies käyttää siivoukseen paljon enemmän aikaa ja tekee sen rauhallisemmin, kun taas mä painan vauhdilla raivona hiki pinnassa:)

11.04.2010 12:53

Noita kulutuksia hyötyliikunnoille löytyy, mutta ei ole olemassa (tai en tiedä) geneeristä "hyötyliikuntaa" vaan kymmeniä eri hyötyliikunnan muotoja (imurointi, tiskaus, haravointi, nurmikonleikkuu moottorillinen, nurmikonleikkuu manuaalinen, nurmikonleikkuu sakset jne :D).

Kyllä kalorit samalla tavalla palavat mopatessa ja ikkunoita pestessä kuin oikein urheillessakin.

Ehkä voit arvioida vastaavanlaisen lajin? "Kävely hidas" on varmasti aikalähellä noita.

11.04.2010 16:10

Kulutuksia hyötyliikunnalle ja muutamalle muullekin aktiviteetille (muistaakseni 602 lajia yhteensä) löytyy lähteessä AINSWORTH, B.E. et al, Compendium of physical activities:
an update of activity codes and MET intensities. Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 32, No. 9, Suppl., pp. S498-S516, 2000. eli ns Ainsworthin compendium.
Lajit on ilmoitettu lepoenergiankulutuksen kerrannaisina eli MET-arvoina. Tuon lukeman voi muuttaa energiankulutukseksi kcal/h kertomalla lukeman omalla kehon painolla. Esimerkiksi imurointi ja moppaus ovat molemmat 3,5 MET:ä, joten tunnissa 60 kiloinen kuluttaa 210 kcal.

kirjaudu sisään jos haluat vastata