Hiilarimäärä ei vaikuta laihdutustulokseen

44515
19. huhtikuuta 2003 17:53

Eli tuolla: http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/289/14/1837 on tieteellinen juttu siitä, kuinka oli analysoitu vino pino erilaisia tieteellisiä lowcarb-tutkimuksia ja todettu, että tosiaan kalorivaje on se, mikä noissa dieeteissä laihdutti, ei hiilarimäärä.

Joo joo, tää on tiedetty jo kauan, mutta pistin ton nyt tohon muistutukseksi... :-)

Vastaukset: 73

19.04.2003 18:00

Juu, varmasti tämä saa vakuuttumaan edes muutaman, joka mielessään pähkäilee näitä dieettijuttuja. Itse en kyllä näe syytä, miksi tällaista pitää edes tutkia..=D

Toki laihtumisessa on useassa tapauksessa tärkeää moni muukin asia, kuin vain kilojen pudottaminen, lähinnä tarkoitan lihasmassan säilyttämistä/varjelemista, joka onnistunee paremmin korkea- kuin matalaproteiinisella dieetillä.

19.04.2003 20:45

Eihän tuossa tosiaankaan ole mitään uutta, mutta ihan hyvä muistutella eri metodien ylivoimaisuudesta vakuuttuneille henkilöille =)

19.04.2003 20:49

itse uskon täysin siihen että lihakset säilyy parhaiten/rasvaa palaa eniten kun syödään p-a-l-j-on-n proteiinia, sopivasti hiilaria ja paljon kuitua.

Kysyin tästä Anssilta joten mitä mieltä on? ...kaivaudupa sieltä kirjojen keskeltä kirjoittamaan mielipiteesi :)
Terkkuja täältä kaukaa!

Hehkutan nyt tätä Body RX-diettiä koska se tuntuu tosi järkevältä ja se toimii.
Lue tästä lyhyt yhteenveto:
http://www.ultimatefatburner.com/reviews/body-rx.html
Ja by the way...dietin kehittelijä Dr. Connely on tyyppi MET Rx:n takana.

19.04.2003 20:53

hei, btw, nami on sortunut, vedin MÄMMIÄ! 100g rasvattomalla maidolla

onneks toi ei oo kauheen bullshit safkaa :)

että pääsiäistä vaan kaikille

20.04.2003 14:44

Totta että kalorivaje se laihduttaa mutta uskon kyllä et kehon koostumukseen vaikuttaa sit se et syökö paljon hiilareita vai ei. Kyllä mun tiukkuuteen/löysyyteen vaikuttaa aika nopeestikin se, et onko ruokavalio "pelkkää leipää" vai koostuuko se kasviksista ja kalasta jne (vaikka kalorimäärä olisi sama).

Nopeiten tän huomaa vyötärössä: alkavat jenkkikset häviää kyllä heti kun muuttaa hiilari/prostskusuhdetta pienemmäksi eli siis lisää protskuja ja vähentää hiilareita (niitä nopeita siis).

En silti ala extremeilemään, kun tarkotus ei kuitenkaan ole kisoihin diettailla :)

20.04.2003 16:15

"onneks toi ei oo kauheen bullshit safkaa"

Pakko sanoa, että siltä se kyllä lähinnä näyttää !

Johdonmukaisesti kieltäydyin tänäkin vuonna moisesta mössöstä. Yök.

20.04.2003 21:07

Eivätkö hiilihydraatit kuitenkin sido itseensä/kehoon paljon nestettä ? Itse kun alan dieetille (matalahiilihydraattiselle), niin reilussa viikossa tipahtaa melkein kolme kiloa pois, pelkästään lievällä hiilereiden vähentämisellä.

Vaikea uskoa, että noin nopea painon tipahtaminen olisi kaikki läskiä tai lihasta.

1006 1001 1001 cd40b975032d711e7064f4cce9ba489696d90188faa3551037f9eb87d1d2a965 Ada
20.04.2003 21:11

Nimittäin lihaksissa ja maksassa oleva energiavarasto, glykogeeni, sitoo vettä.

Jos hiilihydraatteja rajoitetaan tuntuvasti, keho käyttää glykogeenin loppuun ja vesi vapautuu -> paino laskee. Mistään laihtumisestahan hommassa ei ole kysymys. =)

20.04.2003 22:02

Älkää nyt hyvät ihmiset sentään vettä pelätkö! ;)

21.04.2003 08:20

"Kyllä mun tiukkuuteen/löysyyteen vaikuttaa aika nopeestikin se, et onko ruokavalio "pelkkää leipää" vai koostuuko se kasviksista ja kalasta jne (vaikka kalorimäärä olisi sama)."

Hyvin sanottu.

21.04.2003 18:26

Kutri,

Kannattaa lukea kokoartikkeli.

21.04.2003 20:40

Mielelläni, mut se(kin) on maksullinen. :-) Sä et TIEDÄ miten onnellinen oot, kun pääset vapaasti lukemaan noita tietokantoja... *kihisee kateudesta* :-)

21.04.2003 20:57

Tuo painon nopea putoaminen, joka tapahtuu matalahiilihydraattisella dieetillä, johtuu ton glykogeenihomman lisäksi myös siitä, että sitä vettä menetetään myös kun keho hankkiutuu eroon ketoneista. Muistaakseni tuo proteiinin pilkkominen vaatii 8 kertaa niin paljon vettä kuin hiilareitten.

21.04.2003 21:47

olet oikeassa tossa nesteen menetyksessä ja siitä johtuvasta painon putoamisesta.
Toinen juttu matalahiilihydraattisella dietillä on se että jos ei syö tarpeeksi hiilareita, ei voi proteiinia käyttää hyödykseen asianmukaisesti.
Tärkeintä on siis syödä oikeita hiilareita sopivasti ja paljon oikeanlaista proteiinia
(vähärasvaista lihaa, kalaa ja kanaa/kalkkunaa, kanamunia, vähärasvaista raejuustoa, maitorahkaa tai proteiinijauhetta).
Eli kun syö tarpeeksi hiilareita (keho ei mene ketoosiin) ei myöskään tule niitä ikäviä sivuvaikutuksia mitä mm. matalahiilarisista dieteistä tulee.

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
21.04.2003 22:43

"Toinen juttu matalahiilihydraattisella dietillä on se että jos ei syö tarpeeksi hiilareita, ei voi proteiinia käyttää hyödykseen asianmukaisesti."

Höpöhöpö ja blah. Kerrotko mikä se epäasianmukainen proteiinien käyttö on? (Vinkiksi: oikein tehdyllä ketodieetillä nautitaan rasvaa tarpeeksi jotta proteiineja - sekä syötyjä että lihaksistosta otettuja - käytetään energiaksi vähän).

21.04.2003 23:14

Ketodieteillähän voi syödä/syödään myös erittäin rasvaisia proteiinien lähteitä (juustot ym.) ja se voi aiheuttaa mm. sydänsairauksia ja niitä voi välttää kun syö proteiineja lähteistä joita mainitsin.

Ja faktahan on että kun lisäät proteiinia diettiin -> kroppa tiukkenee (rasva siis vähenee). Mitä enemmän syöt proteiinia sitä enemmän rasva palaa. Ja kun syöt samalla paljon kuituja (niitähän saa hyvistä hiilarin lähteistä; täysjyväleipä, kuitumurot ym.) rasvaa palaa koko ajan.

Ja kuka jaksaa ketodiettiä kauaan?
Miksi kiduttaa itseään moisella kun voit nauttia hyvistä hiilarin lähteistä kohtuudella ja syödä paljon proteiinia ja rakentaa kroppaa niillä eväillä,
paljon mukavampaa :)

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
22.04.2003 14:20

"Ketodieteillähän voi syödä/syödään myös erittäin rasvaisia proteiinien lähteitä (juustot ym.) ja se voi aiheuttaa mm. sydänsairauksia "

Höpsis.

"Mitä enemmän syöt proteiinia sitä enemmän rasva palaa."

Pöh.

22.04.2003 14:39

"Vinkiksi: oikein tehdyllä ketodieetillä nautitaan rasvaa tarpeeksi jotta proteiineja - sekä syötyjä että lihaksistosta otettuja - käytetään energiaksi vähän"

Miksi ei sitten söisi normaalisti hiilareita, koska niitähän keho käyttää ensisijaisesti ja vieläpä oikein mielellään energiaksi - eli ns. protein-sparing? Ja juuri matalahiilarisella dieetillä keho proteiinia joutuukin käyttämään, koska hiilihydraatteja ei ole saatavilla tarpeeksi (toisaaltahan tämä stimuloi myös rasvojen käyttöä energiaksi).

22.04.2003 15:43

Kalorit on a ja o, mutta kropassa ne runsaat hiilarimäärät kyllä näkyy.. löllöä kun on vetäny jotai leipää ja karkkia sun muuta. Nestettähän se, mutta peili näyttää ihan selkeän eron.

22.04.2003 15:52

Eihän sun höpöhöpö-jutuille voi muuta kuin hymyillä?
Jos olet erimieltä, perustele!

Tuntuu kuin et olisi kovin perillä ketodiettiä suosivien ja karttavien argumentteihin?

Ja btw...kaloreita ei tarvitse laskea jos syö oikein. That's my opinion :)

Manki on asian ytimessä!

22.04.2003 16:58

:

http://my.webmd.com/content/article/63/72102.htm

22.04.2003 17:25

Hieman lainauksia...

"This study shows that a low-carbohydrate diet is effective in the short term in healthy overweight people, but it is important that we look at the long-term effectiveness of this diet and whether it is safe for people who are at risk for cardiovascular disease," she says.

Aivan, kyseinen dietti tehoaa nimenomaan jos on ylipainoinen eikä tarkoituskaan säilyttää lihasmassaa vaan laihtua.

"The best way to lose weight permanently is to adopt a way of eating that can be maintained for a lifetime, and that is not possible with these very restricted diets."

Atkinsin kaltaista diettiä ei tosiaan jaksa kauaan, tärkeintä olisi saada aikaan pysyvä elämänmuutos. Kaikki nämä ihmedietit saavat aikaan vain sen jojo-ilmiön (läpikäyty juttu mulla) ja paino nousee helposti takaisin tai lihoo jopa enemmän kun dietti lopetetaan ja palataan normaaliin ruokavalioon.

" She says it is good for everyone to limit their intake of sugar and white flour, but adds that the low-carb diet restrictions on fruits, vegetables, and whole grains make no nutritional sense. "

Tätä juuri minäkin tarkoitin että kun jättää ns. starchy-hiilarit pois ja keskittyy vihreisiin, täysjyvään ym. niin paino putoaa taatusti.

Oikein hyvä artikkeli Anssi, thanks :)

22.04.2003 21:00

"Eihän sun höpöhöpö-jutuille voi muuta kuin hymyillä?
Jos olet erimieltä, perustele!"

Ks. alle.

"Tuntuu kuin et olisi kovin perillä ketodiettiä suosivien ja karttavien argumentteihin?"

Älä nyt viitsi...! Olen perillä vähän liiankin hyvin argumenteista joita heitetään päin naamaa kun puhutaan ruisleivän ja potaatin pois ruokavaliosta jättämisestä.

Lyhyesti - et ole ihan ensimmäinen joka sanoo että munuaiseni räjähtävät, saan sydänkohtauksen, silmäni sulavat ja naapurin koira kuolee kun en syö kaurapuuroa. Ei vaan aina jaksa niitä samoja juttuja toistella. Et kuitenkaan viitsisi heitellä täällä faktoina noita mielipiteitäsi jotka edellisissä postauksissa otin esille, jooko? Jospa perustelisit itse.

Keho.netistä löydät hakusanoilla hyviä perusteita sille miksi esim. tuo sydänsairauksien saaminen (eläin)rasvaisia ruokia syömällä ei epäintuitiivisesti olekaan niin iso ongelma Atkinsimaisella dieetillä.

Täälläkin palstalla on porukkaa jotka elävät matalahiilarisella dieetillä ilman mitään ongelmia, mutta eivät näköjään ole vaivautuneet kommentoimaan niihin samoihin väsyneisiin argumentteihin joita listasit.

P.S. En ole mikään fanaattinen lowcarb-kannattaja, se vain sattuu sopimaan mulle laihdutusmuotona ja lyhytaikaisesti käytettynä. Ärsyttää vaan nuo moneen kertaan kumotut jutut.

22.04.2003 21:14

Kerroin jo jossain että esitin asioista oman mielipiteeni en siis faktaa ,en ole siis alan asiantuntija vaan ihan omista lukemisistani, luentomuistiinpanoista, omasta kokemuksesta ja netistä tietoa keränneenä vaan kommentoin.

Minusta on parempi jättää toisten viestit sitten kommentoimatta jos ei muuta viitsi kirjoittaa kuin "höpöhöpö" :)

Diettaa kuin tahdot ja parhaanksi näet, niin minäkin...aina voi kuitenkin väitellä asioista.
Peace?

22.04.2003 21:20

Khrm...

"Ja faktahan on että kun lisäät proteiinia diettiin -> kroppa tiukkenee (rasva siis vähenee). Mitä enemmän syöt proteiinia sitä enemmän rasva palaa."

No joo, piis vaan :)

Olen vaan allerginen mututiedolle jota esitetään faktana. Munkin mielestä sopivasti hyviä hiilareita on oikein sopiva pitkän ajan ruokavalio.

22.04.2003 21:46

Okei, empä huomannut että kirjoitin noin...*häpeää* :(

Olen vaan nähnyt käytännössä ton että kun lisätään diettiin paljon protskua alkaa rasva palamaan tosi hyvin ja siksi pidän sitä ehkä "faktatietona".

Ja harvapa meistä varmaan on ravitsemusalan ammattilainen (paitsi Anssi...mitä minä nyt tiedän) vaan jokainen esittää omia kokemuksiaan ja tietotaitoaan, as I understand.

23.04.2003 10:35

Muuten, ollaanpa itse Atkinsin kirjasta mitä mieltä hyvänsä, niin se oli (suomalainen?) jonkun kirjakaupan pokkaritarjouksessa 3,95€. Ostin ja pätkän luettuani yllätyin kun kuvittelin opuksen olevan täynnä sitä itseään.

Valitettavasti en ole ravitsemustieteilijä eli en osaa arvostella Atkinsin lähdematskun käyttöä. Mutta noin äkkiä katsottua tekstissä esitellään myös ruokavalion heikot paikat (lisäravinteiden tarve) ja korjausehdotukset. Edelleenkinhän Atkins kyllä väittää että kcal ei ole kcal ja että ketolla jotenkin maagisesti saa pudotettua enemmän rasvaa kaloreista huolimatta, toisin kuin esim. tämän threadin alussa oleva artikkeli väittää.

Onko tuota kirjaa revitty palasiksi ihan uskottavilla argumenteilla? Olisi hauska tietää, varsinkin osioista joissa kerrotaan ruokavaliosta johtuvista sairauksista?

23.04.2003 10:51

"Ja btw...kaloreita ei tarvitse laskea jos syö oikein. That's my opinion :)"

Ehkäpä ainakin laihdutettaessa kannattaa kuitenkin ne kalorit laskea?

23.04.2003 12:47

Heh, ja mitäs se on se "oikein" syöminen?

23.04.2003 15:29

Oikea syöminen on sanavalintani vain terveelliselle ruokavaliolle, ei sen kummempaa.
Itse uskon että kaloreita ei tarvii laskea jos syö paljon proteiinia, paljon kuituja ja vähän rasvaa...se mitä olen "jauhanut" jo tässä.
Päätin nimittäin itse tehdä ruokaremontin ja laihduttaa tässä vuosien saatossa kertyneet kiloni ja olen siis vähän koekaniinina tässä.
Olen lukenut paljon aiheesta (liittyy kirjaan Body Rx) ja olen nähnyt sen tosiaan toimivan monenkin henkilön kohdalla.
Siis toisin kuin Atkinsissa, tässä lisätään proteiinin määrää ei niinkään rajoiteta hiilareiden saantia.
En toki aio tuijottaa vain yhden opuksen neuvoja vaan aion soveltaa siinäkin olevia ajatuksia omiin kokemuksiini ja siihen mitä olen esim. lukenut täältä sekä mm. Kutrin sivuilta.

Mun sivuilta voi seurata kuinka mun kampanja etenee, keitä kiinnostaa. Jouluun menessä aion olla tavoitteessani!
Enkä siis aio laskea kaloreita ainakaan siinä mielessä että pitää saada tietty määrä joka päivä vaan saatan niitä kyllä silloin tällöin kokeilla laskea ihan vaan että näen minkä verran syön.

1002 1003 1003 56dcb9964a739ddcd83ff3cad360bc11efab5bf44d529485546f80967ad102b1 m
23.04.2003 15:42

"Siis toisin kuin Atkinsissa, tässä lisätään proteiinin määrää ei niinkään rajoiteta hiilareiden saantia."

"Ja faktahan on että kun lisäät proteiinia diettiin -> kroppa tiukkenee (rasva siis vähenee). Mitä enemmän syöt proteiinia sitä enemmän rasva palaa."

Tuosta saa nyt lähinnä sen vaikutelman, että syöt vaan enemmän (kunhan sen ylimääräinen on proteiinia), ja yllätysyllätys alat vain laihtua... :) Jos lisäät proteiinia, niin sillon on vähennettävä jostakin muusta että kalorivaje säilyy sopivana. Jos rasvansaanti on kunnossa, niin mistäpä sitä muusta vähentämään kuin hiilareista.

Todennäköisesti olet nyt vain kuvannut käyttämääsi dieettiä puuttellisesti, mutta nuo lauseet kuulostivat niin kummallisilta, että oli ihan pakko takertua.

23.04.2003 16:51

Mielestäni "terveellinen ruokavalio" ei mitenkään sulje pois esim. lihomisen mahdollisuutta. Vaikka syöt terveellisesti (terveellisiä ruoka-aineita) niin jos syöt liikaa (=enemmän kuin kulutat) niin lihot. Just that simple!

"Itse uskon että kaloreita ei tarvii laskea jos syö paljon proteiinia, paljon kuituja ja vähän rasvaa..." Hohhoijakkaa! Onko tämä ensimmäinen laihdutuskuurisi? Jos syöt pelkästään proteiinia, mutta sitäkin liikaa (yli energiantarpeesi) niin lihot. Onko tämä nyt niin kauhean vaikeaa ymmärtää?

23.04.2003 18:21

Ei ole todellakaan ensimmäinen kerta kun laihdutan :)
Olen läpikäynyt fitnesskisadietin, Painonvartijoiden pistesysteemit ja "miljoona" muuta väkerrystä.

Enkä aio vähentää mistään mitään, syön vaan enemmän proteiinia kuin hiilareita...just that simple :) m, ehkä joo kuvasin diettiäni oudosti, sorry siitä.
Aion nyt joka tapauksessa kokeilla näin, sittenpähän voin todeta että olinko väärässä vai oikeassa. En siis väitä että tämä on "se oikea tapa", tämä vaan tuntuu hyvältä kun on laskenut kaloreita ihan tarpeeksi vuosien saatossa.

Ja ymmärrän toki että pitää kuluttaa enemmän kuin syö enkä ole väittänyt missään vaiheessa että asia ei olisi näin Hermeliini. En tiedä mistä olet päätynyt ajatukseesi...kysymys oli vain kaloreiden laskemisesta siis lauseessa jota siteerasit ja sitten päädyit siihen että en ymmärrä perusasioita?

Alkuperäiseen diettiin (Body Rx) kuuluu 3x viikossa punttitreeni ja aion pyrkiä siihen, tosin ajanpuute (vauvan johdosta) ajaa siihen että varmaan yksi treeni on tehtävä kotona.
Liikunta ja ruokavalio on ilman muuta laihtumisen a&o :)

23.04.2003 18:51

"Itse uskon että kaloreita ei tarvii laskea jos syö paljon proteiinia, paljon kuituja ja vähän rasvaa..."

Etkö tuossa juuri antanut ymmärtää, että ihan sama kuinka paljon syö (kaloreita ei tarvitse laskea) kunhan vaan syö proteiineja ja kuituja niin laihtuu? Eikö kaloreiden laskeminen kuulu laihdutuksen perusasioihin vai miten määrittelet sen ettet syö enempää kuin kulutat? Mutulla?

23.04.2003 19:01

mulla toimii hyvin se että syö terveellistä, kunnon ruokaa ja silloin kun on nälkä. jos osaa tunnistaa nälän eikä siis popsi jotain koko aikaa, syö kunnon annokset, proteiinia, täysjyvätuotteita, hedelmiä ja vihanneksia hiilarilähteinä sekä öljyä sopivasti ni hyvä tulee. tässä siis ihan normaalikuntoilijan hommaa... ja se perusaktiivisuus mikä pitäs kaikilla olla pitää huolen siitä ettei kilot pääse pesää tekemään.
pähkinänkuoressa siis: monipuolista ruokaa NÄLKÄÄN.

23.04.2003 19:08

itse en vaan perusta kaloreiden laskemisesta, kuuluu perusasioihin tai ei.
Ensinnäkään mulla ei ole aikaa niitä laskea joka päivä, vielä vähemmän mielenkiintoa ja peili+vaaka+vaatteet kertoo kyllä että oikeaan suuntaan olen koko ajan menossa, kroppa kiristyy ja se on pääasia.

Eiköhän laiteta piste asialle, tästä voi kyllä saivarrella vaikka kuinka...

23.04.2003 19:10

Eihän kaloreita tarvitse laskea kuin muutaman kerran antamaan suuntaan. Aika nopeasti muodostuu kuitenkin suhteellisen tarkka kuva siitä, minkälaisia määriä mikäkin kalori-/makroravintoainemäärä vastaa jossain vaihtotoehtoisessa elintarvikkeessa.

Eli suuntaviivat laskemalla.

23.04.2003 19:18

Juuh ja kukin tavallaan tässäkin asiassa. Ei ole multa pois jos joku jättää kalorit laskematta. Halusin tarkentaa noita juttuja ainoastaan sen vuoksi, että sivuille saattaa eksyä joku onneton aloittelija, joka tekee tuosta jo usein mainitusta lauseesta oman laihdutusmantransa, ja sitten taas itketään ku homma kusee. Ei sen puoleen, näyttää tämä homma kusevan kaloreita laskemallakin ;)

23.04.2003 19:23

Ihan totta. Riippuu hyvin paljon tämän alan kokemustasosta, kuinka hyvin kykenee arvioimaan näitä kalorimääriä. Usein kun tuntuvat monella aloittelijalla menevän omat arviot ihan metsään, jopa siinä tapauksessa, vaikka laskettaisiinkin ne kalorit jollain laskurilla (teoria ja käytäntö eivät kohtaa toisiaan), mikä tosin on aivan luonnollista.

23.04.2003 19:41

empä asiaa tullutkaan ajatelleeksi että kun olen tosiaan laskenut kaloreita aikanaan tosi paljon niin ehkä ne on alitajunnassa ja sitä osaa itse arvioida mitä syö ja minkä verran.

Hermeliini, totta on että aloittelijan kyllä kannattaa ensin laskea kaloreita että pääsee hommassa jyvälle :)

23.04.2003 20:11

Takana on 10 päivää 2200 kcal päivässä dieettiä ja tässäpä joitakin tunnuslukuja ruuasta ja liikunnasta suoraan taulukkolaskentaohjelmasta poimittuna, kaikki luvut ovat keskiarvoja:

aerobista 79 minuuttia päivässä
lenkillä kului 1378 kcal
ravinto 2296 kcal
energiatase -1382,89 kcal/vrk
teoriassa -1,38 kg viikossa

R-35%
P-40%
H-25%

TODELLINEN LAIHTUMINEN:

-2,15 kg viikossa

Kuukauden päästä näemme kuinka paljon alkuvaiheessa lähti pelkkää nestettä. Väitän joka tapauksessa että jos nostaisin hiilarit tasolle 45-50% laihtumistahti olisi paljon hitaampi ja luultavasti olisin puolet päivästä unenpöpperössä verensokerin heilahtelujen takia. Nyt olen virkeä koko päivän, kiitos alhaisten hiilareitten.

Mainittakoon vielä että jo toisaalla tarkemmin esiteltyyn ruokavaliooni menee rahaa päivässä vain 5-7 euroa vaikka syön kokolihaa, broilerin rintapaloja ja lohta.

Protsku

23.04.2003 20:16

Tarkennuksena vielä tuohon edelliseen viestiini sen että olen pitänyt tämän 10 päivän aikana jo yhden ns. Cheat päivän jolloin söin 4480 kcal. Kun lenkki jäi samana päivänä tekemättä oli tämän yhden poikkeuspäivän energiatase huikeat +1838 kcal mutta olen vastaavasti tehnyt tämän 10 päivän aikana jo pari kertaa -2900 kcal päivässä energiavajetta.

Hiilarit olen pitänyt koko ajan maltillisella tasolla, olipa päivän syödyt kalorit mitä tahansa.

23.04.2003 20:25

Olen vielä pari kertaa katsonut huvikseni kaupan eineshyllystä että mitä ne pitsat ja kalkkunapyörykät pitävät sisällään ja täytyy sanoa että aika kauhistuttavia lukuja:

- hiilareita helposti 60-120g per pakkaus

- rasvaakin usein 50-80g per pakkaus

- törkeän paljon suolaa

Jos joku väittää että nälkä lähti yhdellä 200 gramman einespitsalla niin ei kyllä pidä paikkaansa eli KAKSI PITSAA onkin jo helposti 150 grammaa hiilareita ja 100 grammaa rasvaa. Joten suosittelen että kaikkien kannattaisi kokkailla kotona mahdollisimman paljon käsittelemättömistä perusraaka-aineista niin tietää tarkkaan mitä syö ja saa vielä valkata kaupan tiskiltä ne kaikista tuoreimmat tuotteet.

P.S. Kalaa ei kannata ostaa alkuviikosta koska ne ovat vanhaa tavaraa viikonlopun jäljiltä!

23.04.2003 20:54

Jos nälkä ei lähde yhdellä einespitsalla niin silloin edellisestä ruokavälistä on liian kauan ja annoskoot ovat liian pienet.

Tosin tulee mieleen miksi syödä sellainen, kun voisi esim. syödä ravintoarvoiltaan huomattavasti paremman poronkäristyksen (Saarioisten vastaava: 350 kcal, 26 g proteiinia, 46 g hiilihydraattia, 9 g rasvaa, 2 g kuitua ateria).

23.04.2003 20:55

Korjaus edelliseen: edellisestä RUOKAILUSTA on liian kauan.

23.04.2003 22:20

Saisinko kommenttia tähän:

"Kuukauden päästä näemme kuinka paljon alkuvaiheessa lähti pelkkää nestettä. Väitän joka tapauksessa että jos nostaisin hiilarit tasolle 45-50% laihtumistahti olisi paljon hitaampi ja luultavasti olisin puolet päivästä unenpöpperössä verensokerin heilahtelujen takia."

Ja einespitsoista sen verran, että ovat mielestäni kaikkein surkeinta ruokaa mitä kaupasta löytyy. Mainitsemasi poronkäristys vaikuttaa kiinnostavalta, mahtaako olla miten hinnoissaan?

Protsku

24.04.2003 13:41

Hiilarit:

http://atkinscenter.com/Archive/2003/1/20-542932.html

24.04.2003 13:52

"High carbohydrate diets result in higher caloric intake. Americans are eating more calories than ever. The salient factor is the impact of carbohydrates on blood sugar and insulin. The primary role of insulin is to regulate blood-sugar levels. After you eat carbohydrates, they are broken down into sugar molecules and transported into the bloodstream. Your pancreas then secretes insulin, which shunts the blood sugar into muscles and the liver as fuel for the next few hours. This is why carbohydrates have a significant impact on insulin and fat does not. Insulin regulates fat metabolism. We cannot store body fat without it. Think of insulin as a switch. When it's on, in the few hours after eating, you burn carbohydrates for energy and store excess calories as fat. When it's off, after the insulin has been depleted, you burn fat as fuel. So when insulin levels are low, you will burn your own fat, but not when they're high."

24.04.2003 14:07

Joku joskus kertoi olevansa Atkinsilla, ja lähes ainoat hiilarit tulee vehnäleseistä!...Mutta vehnäleseethän menee elimistön läpi suurimmilta osin, joten eihän niistä tule silloin hiilareita, koska ne eivät imeydy! En muista mmisä keskustelussa se oli, mutta tulipa nyt mielleen....

24.04.2003 18:35

Kutri, viitaten aikaisempiin viesteihin tässä keskustelusäikeessä: kommenttiasi turvotukseen ja verensokerin heilahteluihin odotetaan kuumeisesti!

P.S. Miss Flight, olen lukenut suurella mielenkiinnolla Zonea koskevia kirjoituksiasi eri puolilla internettiä. Voisitko selittää miten vehnäleseet liittyvät hiilareihin? Nehän ovat pelkkää kuitua.

24.04.2003 18:52

:-D siehän vasta huumormiehii olet! :-)

Vakavasti: Sä et oikeasti voi olla noin tyhmä! Eiks niin, että sä yrität vain saada huomiota noilla jutuillasi ja/TAI provosoida (turhanpäiväistä) keskustelua? :-)

Sä tiedät ihan hyvin, että hitaiden hiilareiden syöminen ei aiheuta verensokerin heilahteluja eikä turvotusta -- varsinkaan, jos ne syödään proteiinin ja/tai rasvan kanssa.

Oikeesti, sovitaanko, että tästä eteenpäin mä en enää kerro sulle juttuja, jotka oon sulle jo kerran kertonut. Jos sä et ymmärrä (tai todennäköisemmin HALUA ymmärtää) ekalla kerralla, niin se on voi voi. :-D

*lähtee naureskellen lenkille*

24.04.2003 19:11

Mielestäni noissa hiilihydraattipitoisissa ruuissa ei ole mitään ongelmaa, jos ei niitä syö liikaa. Ja siinä se ongelma usein juuri piileekin.
Hiilihydraatteja on todella helppo syödä liikaa, esimerkiksi puolesta lautasellisesta pastaa ei tule kuin vihaiseksi. Ja kuitenkin tuossa määrässä on jo melkoisesti hiilihydraattia, mikä tietysti tarkoittaa isoa määrää insuliinia.
Ja noissa vehnäleseissä on kyllä ihan imeytyvääkin hiilaria. Ilmeisesti niitä syödään tuossa Atkinsin dieetissä kuitenkin kuitujen saamiseksi, joita tulee muuten aika niukasti.

24.04.2003 19:18

"hitaiden hiilareiden syöminen ei aiheuta verensokerin heilahteluja"

Vähänpä tiedät insuliiniresistenssistä Kutri. Ja kerroin tuossa edellä siitä miten 10 päivää on mennyt aloittamallani dieetillä.

24.04.2003 21:27

Vitsailu senkun jatkuu! :-)

Jaahas, ja mikähän kohta seuraavassa lauseessa mielestäsi kertoi insuliiniresistenssi-tietämyksestäni (tai oli muuten epätosi):

"hitaiden hiilareiden syöminen ei aiheuta verensokerin heilahteluja eikä turvotusta -- varsinkaan, jos ne syödään proteiinin ja/tai rasvan kanssa."

:-)

Btw -- Ravitsemustiede-kirjassa suositellaan insuliiniresistenssipotilaille seuraavaa:

"Insuliiniresistenssioireyhtymän hoitoperiaatteet ovat samat kuin lihavan aikuityypin diabeetikon. Keskeistä on laihdutus, vähärasvainen ruokavalio ja liikunta."

24.04.2003 21:56

"Keskeistä on vähärasvainen ruokavalio."

Just joo. Että ei muuta kuin hiilarit tasolle 50-55% ja 1000 yksikköä insuliinia kaveriksi kun ei pahus tuo aikuisiän diabetes millään hellitä? Anssilla on ollut sentään ihan asiallisia kirjoituksia *liiallisen* hiilareitten mässyttämisen vaaroista. Olet siis kykenemätön keskustelemaan siitä miksi useat Keho.nettiläiset ovat päätyneet low carbille juuri tuon em. verensokeri asian takia. Hyvä on.

24.04.2003 22:10

Hitsi mikä huumoriheikki sä oot Protsku!

"Olet siis kykenemätön keskustelemaan siitä, miksi useat keho.nettiläiset ovat päätyneet lowcarbille juori tuon em. verensokeri asian takia."

Hahhahahhaa! Oikeesti, eihän sun juttuja voi tosissaan ottaa! :-D

OK, onko joku muu kuin Protsku sitä mieltä, että hitaat hiilarit olisivat jotenkin ongelmallisia verensokerin kannalta?

Ja -- GALLUP: kuinka paljon te keho.netin lukijat syötte keskimäärin hiilareita päivässä? Alle 100 g? 100-150 g? 150-200 g? 200-250 g? Yli 250 g? Ja kertokaa samalla paljonko syötte kaloreita.

Mä voin aloittaa: nyt laihiksella kaloreita noin 1800 kcalia, hiilareita yleensä 150-200 g, buustauspäivinä 200-250 g.

24.04.2003 22:14

en ole tosiaan kaloreita laskenut mutta kai se on minun tehtävä, yök...eikä nyt Kutrin viestin takia vaan että näen missä mennään.

En ole sitä mieltä että hitaat hiilarit vaikuttais jotenkin ongelmallisesti verensokeriin.
Nimenomaan ne ei heiluttele verensokeria niin ahkeraan kuin nopeat (jos nyt näin hauskasti saa sanoa) muusta en sitten tiiä.

24.04.2003 22:19

Nyt kaloreita +4000 ja hiilareita +500g. Kun dietti-inspiraatio iskee niin hiilarit 300-350 ja kalorit 3000- 3200 alussa, siitä sitten mahdollisesti pudotan alimmillaan n. 250g ja 2700-2800 kcal.:)

24.04.2003 22:29

"Voisitko selittää miten vehnäleseet liittyvät hiilareihin? Nehän ovat pelkkää kuitua."

Hiilihydraatit jaetaan kolmeen pääluokkaan: sokerit, tärkkelykset ja ravintokuidut. Siten siis.

24.04.2003 22:33

"High carbohydrate diets result in higher caloric intake. Americans are eating more calories than ever."

They are also eating more fat than ever, and more everything than ever.

Ravintola-annokset ovat jättiläiskokoisia - kokoiseni tyttönen syö annoksesta kaksi-kolme kertaa. Ja voin sanoa, että valtaosa kaloreista tulee rasvasta. Ja se näkyy ihmisissä. Amerikkalaiset syövät 5-6 kertaa viikossa ulkona (noin keskimäärin).

24.04.2003 23:12

Tuo mitä manki sanoi Jenkkien syömisestä pitää paikkansa!
Yleisimpiä ruokia perusravintolassa on kaikki friteerattu alkuun: mozzarellatikut, perunankuoret (uskokaa tai älkää!), ravut, jalapenot, sipulirenkaat ym...sitten kun saat ruokasi joka on hamppari, tortillalettu täytettynä, pihvi, kala ym. niin sen kaveriksi tulee joko sipsejä tai friteerattuja sipulirenkaita yleensä. Kyllä riisiäkin saa mutta harvapa sitä tilaa kun katsoo Jenkkien ruokalautasta.
Ja siihen päälle "triple chocolate death"-suklaakakku tai juustokakkua. Ja annoskoot on tosiaan semmoisia metsurinannos x2.
Siis jos käydään ulkona syömässä niin mulla tulee aina otettua ruokaa mukaan kun ei sitä jaksa millään syödä vaikka miten mässäis.
Ja totta on, Jenkit syö pääsääntöisesti ulkona...ravintoloita on pikkukaupungissakin melkein enemmän kuin Hesassa, hinnat on edullisemmat kuin Suomessa ja Jenkit tienaa enemmän, siitä yksinkertaisesta syystä siis.
Ja Jenkit on lihavia, osa jopa niin että he käyttävät kauppojen invalideille tarkoitettuja sähköllä toimivia ostoskärryjä, istuvat siis niissä kun eivät jaksa kävellä...no, tämä siis vaan tuli mieleeni.
En uskonut että Jenkit on niin lihavia kun puhutaan mutta totta se on.

Ja sitten mun päivän kalorit ym.
Laskin vain yhden esimerkkipäivän ja senkin pikaisesti; about 1400Kcal, 140g hiilareita, 140g proteiinia ja 30g rasvaa.
Ei kyllä hyvä jakauma joten olipa hyvä että laskin! Sitä luulee syövänsä suunnitelman mukaan (mikä siis on päässä) mutta eipä se toteudukaan niin helposti. Kuituja mulla oli tuossa päivässä vain 9g kun pitäis olla se lähemmäs 30g!!
Liikuntaa ei tuona päivänä tullut mutta kalorit taitaa olla liian alhaalla...mitäs mieltä ootte?

24.04.2003 23:15

Kaloreita normaalisti suunnilleen 3000-3500 päivässä. Hiilareita 250-300 grammaa. Suurin osa tulee kasviksista ja hedelmistä.
Mielestäni hiilareissa on oleellista tuon "nopeuden" lisäksi se määrä. Onhan porkkassa esimerkiksi nopeaa hiilaria, mutta ei 100 grammaa porkkanaa vaikuta veren sokeriin kovinkaan dramaattisesti. Juuri tämän takia syön varsin vähän esim. leipää, pastaa ja riisiä.

24.04.2003 23:54

Nyt dieetilla syon 1500-1700 kcal paivassa riippuen liikunnan maarasta, ja hiilareita 150-200 g, joista ainakin 30 g kuituja.

25.04.2003 00:18

Niin aivan, toi on tosiaan hyvä pointti, että myös hiilarimäärä ratkaisee -- eli kyllä niitä nopeitakin voi syödä, jos niitä on vähän.

Plus että toi porkkanan glykeeminen indeksiluku on mun mielestä harhaanjohtava, koska heittoa eri porkkanalaatujen välillä on jopa 30-40 yksikköä! Mutta joo, glykeeminen taakka on paljon merkittävämpi.

Angel -- syöt tod.näk. liian vähän eli ainakin rasvaa ja kuitupitoista hiilaria peliin!

25.04.2003 00:47

Luin just Muscular Developmentista, että jenkeissä esim. jossain leffateattereiden popcorn-annoksissa saattaa olla saman verran rasvaa kuin VIIDESSÄ (luite oikein) BigMacissä. Ja että joidenkin raflojen alkupalat (esim. friteeratut sipulirenkaat majoneesidipillä) voivat sisältää äkkiä sellaiset 2000 kcalia (= meikäläisen koko päivän kalorimäärä). Huh huh! Kun puhutaan tollaisista kalorimääristä on ihan turhaa alkaa spekuloida, että olisko se hiilari vai rasva nyt syypää jenkkien lihomiseen. :-)

25.04.2003 01:01

tuon kuitupitoisen hiilarin syöminen on täällä hiukan hankalampaa kuin ei ole ruisleipää :(
Pitää vissiin yrittää sitä itse vääntää...
Kuitumurot on ihan ok, mutta ei niitäkään jaksa aina syödä, tai vihanneksia.
No, täytyy improvisoida.

Rasvaa en lähtisi lisämään kun pidän kuitenkin lauantaisin herkkupäivän niin silloin kyllä tulee rasvaa enemmän.

25.04.2003 01:07

näin on ja kuule, kun ne ei täällä syö poppareita semmoisenaan (mihin siis me ollaan totuttu) vaan niihin otetaan extrana sitten voisulaa päälle!! Se haju on jo niin kammottava popparikojujen lähellä että oksettaa....
Ja poppareita myydään mm. ostoskeskuksissa eri maustein ja niitä syödään sitten ihan välipalana ja kai ruokanakin...

Ja se on niin jännä kun täällä on tavallaa kaksi ääripäätä, hulluna rasvaa ja rasvaton.
On rasvatonta juustoa, rasvatonta jogurttijäätelöä, rasvatonta jäätelöä ym...ja tietysti lisäravinteita saa ihan maitokaupasta.
Ja muuten valmisruoakia on täällä varmaan tupla jollei tripla määrä Suomeen verrattuna. Eli ihmiset nakkaa semmoisen mikroon, ei sitä ruokaa itse tehdä.

Joten kyllä Jenkeissä voi laihtua, se on ihan itsestään kiinni mitä valitsee syötäväkseen.

25.04.2003 09:23

""High carbohydrate diets result in higher caloric intake. Americans are eating more calories than ever."

They are also eating more fat than ever, and more everything than ever. "

Onko se muuten ihan oikeasti näin? Ehkä jonkin väestöryhmän keskuudessa, mutta olenpa nähnyt jonkun studyn jossa jenkkien rasvan kokonaismäärä on laskenut (sokerista saadut kalorit vastaavasti nousseet).

25.04.2003 09:28

Mä olen lukenut tutkimuksen, jossa todettiin että rasvan grammamäärä (en muista tähän hätään mikä se oli) on pysynyt täsmälleen samana, mutta rasvan suhteellinen osuus ruokavaliossa on laskenut isompien kalorimäärien myötä (ts. "uudet" kalorit tulevat hiilareista ja proteiinista)ö

25.04.2003 09:31

JK sinulle on postia uuden Gallupin muodossa. Nyt on tosi kyseessä!

Protsku :D

25.04.2003 09:36

Saattoi olla näinkin, en muista. Joka tapauksessa ei ole noussut absoluuttisesti (eikä kai sitten voi sanoa että rasvan syönti korreloisi elintasosairauksienkaan kanssa?). Uskoo kuka uskoo, mutta tuo tohtorin opus toteaa että jenkeissä keskiverrosti neljännes kaloreista tulee jostain sokerista. Se on ihan sikana!

Muuten asiaa sivuava hyvä linkki, kun kerran puhuttiin niistä teollisuuden salaliitoista:

http://www.guardian.co.uk/international/story/0,3604,940287,00.html

25.04.2003 10:05

"Onko se muuten ihan oikeasti näin? Ehkä jonkin väestöryhmän keskuudessa, mutta olenpa nähnyt jonkun studyn jossa jenkkien rasvan kokonaismäärä on laskenut (sokerista saadut kalorit vastaavasti nousseet)."

Tutkimuksia ei suinkaan tehdä koko väestöstä (!), vaan käytössä on otanta-systeemi. Ja yleensä on pakko valita jokin tietty väestöryhmä - en tiedä, kuinka tässä mainitsemassasi tutkimuksessa oli tehty. Silloin kun kyse on siitä, että tutkimuksen tuloksia sovelletaan koko väestöön, voidaan mennä pahastikin harhaan. Mutta jos kyse on jostain rajatusta erikoisryhmästä (esim. huippupikajuoksijat), niin tilanne paranee.

Yhdysvalloissa lihavimpia ovat (tutkimusten mukaan) köyhemmät, kouluttamattomat ja usein nk. ei-valtaväestöön kuuluvat (ja usein vielä keski-ikäiset naiset).

25.04.2003 10:13

Menee perjantai ihan tähän itseensä, mutta:

joo - siksi sanoinkin että riippuu väestöryhmistä ja miten tuota tutkimusta on tehty, ja miten tulokset on ekstrapoloitu koko väestöön. Ghettokansalle varmasti maistuu sekä rasva että sokeri, ne kun ovat halpoja. Luultavasti puhutaan Kutrin kanssa samasta studystä, joten sieltä voisi löytyä ihan koko linkki.

Paha kuitenkaan vetää mitään yleistyksiä, liikkuvia osia on kertakaikkiaan niin paljon.

kirjaudu sisään jos haluat vastata