Harjoittelu: soveltaminen, viisastuminen jne.

122287
11. helmikuuta 2011 21:21

Terve. Minua on jo kauan kiinnostanut harjoittelu, mutta nyt haluan syventyä asiaan tarkasti ja tarkoituksena olisi monipuolistaa tietämystäni radikaalisti. Tiedän, että viisautta alkaa kerääntymään vasta pitkän elinkauden aikana, mutta tarkoituksena olisi lähteä rakentamaan sitä nyt. Haluan oppia rakentamaan itse harjoitusohjelmani ja ymmärtää, mikä on kannattavaa ja mikä ei.

Vatsalihaksetkin ovat niin monipuolinen lihasryhmä, että niitäkin täytyisi harjoittaa hyvin monipuolisesti. Ja eikö lihakset jaetakin syviin ja pinnallisiin lihaksiin? Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Ja missä menee eri ominaisuuksiin vaikuttavien rasitusten rajat? Millä eri tavoin kehoa voidaan huoltaa ja mitä palautuminen tarkoittaa, jos puhutaan asiasta solujen tasolla? Miten harjoittelua kuuluu rytmittää ja miten harjoittelu vaikuttaa kehoon?

Tarvitsisin siis paljon erilaisia näkemyksiä ja jonkun yleisen teoksen harjoittelusta, jossa selvennetään paljon erilaisia termejä, kuten esim. maksimivoima. Lisäksi olisi hyvä saada ainakin yksi teosvinkki liittyen kehoon ja sen rakenteisiin, pääasiassa lihaksiin, yhdistettynä harjoitteluun. Haluaisin siis tietää mitä erilaisia lihaksia ihmisellä on ja miten ne toimivat (mm. niiden harjoittelu, huolto ja venyvyys).

Ja vielä yksi kysymys: miten kestävyysjuoksun ja kamppailulajien yhdistäminen yhteen ohjelmaan onnistuisi? Minulla ei ole minkäänlaisia kisatavoitteita, vain ja ainoastaan halu kehittyä, oppia ja (tärkeimpänä) nauttia siitä mitä teen.

Viestiini on luultavasti aika hankala vastata, mutta olisi hienoa, jos jonkinlaista neuvoa saisin. Haluaisin vain tietää enemmän siitä mitä teen.

Vastaukset: 2

12.02.2011 11:44

Tilaa minulta henkilökohtainen Kunto-opas. Käy ensin tutustumassa sen sisältöön kotisivuillani:

http://kuntoguru.com

Tsekkaa myös blogini

http://kuntoguru.blogspot.com

0030 0004 0003 fca74d0a67136de92be849c39c85cdea8f5813ceb4550df64308eeca65ebb6be MVN
19.02.2011 17:04

Komppaan kuntogurua:)
Voit tietysti mennä myös mun blogiin katsoaämaan vinkkejä joilla saa esim. Niskan kuukaudeksi jumiin + saat vielä ylikunnon kaupanpäälle.

Www.Maailmanvahvinnalle.blogspot.com

kirjaudu sisään jos haluat vastata