D-vitamiini ei sovi mulle

122194
1006 1001 1001 cd40b975032d711e7064f4cce9ba489696d90188faa3551037f9eb87d1d2a965 H30
24. tammikuuta 2011 19:00

Mies innostui D-vitamiinia koskevista lehtijutuista ja toi kotiin paketin jotain pillereitä. Päätin itsekin kokeilla, parin viikon jälkeen piti jo lopettaa.

Naama kukki kuin viimeistä päivää, vatsa oli ihan sekaisin ja mieliala heitteli. Heti kun lopetti D-vitamiinit, kaikki palasi normaaliksi.

En jotenkin jaksanut uskoa että vitamiinilla voisi olla tuollainen vaikutus, joten fiksuna tyttönä uusin tempauksen ihan testimielessä. Samat seuraukset. Pakko oli uskoa, ei se sovi.

Perin erikoista, mites muilla? Vai oonko mä yksin tässä veneessä?

Vastaukset: 4

#1
25.01.2011 10:44

Aika erikoista tosiaan, hmm. En ole koskaan kuullut moista. Oliko ne pelkkiä D-vitamiineja vai oliko se joku monivitsku purkki, jossa oli myös D-vitamiinia?

#2
1006 1001 1001 cd40b975032d711e7064f4cce9ba489696d90188faa3551037f9eb87d1d2a965 H30
25.01.2011 13:23

Joo, ihan puhdasta D-vitamiinia. Mieskin sanoi että vatsa meni sekaisin kun niitä söi.

Jälkikäteen luin jostain netistä että D-vitamiini olisi steroidihormoni (?), tää tieto oli vaan yhdellä sivulla enkä samaa mainintaa muualta enää löytänyt. Se selittäis jotain, jos pitäis paikkansa..?

#3
25.01.2011 13:50

Suotta pelästyit sanaa steroidi. D-vitamiinilla ei ole tekemistä sukupuolisteroidien (androgeenit ja estrogeenit) kanssa.

D-vitamiini on steroidihormoni, jonka esimuotoa muodostuu ihossa ja jota saadaan ruoasta. D-vitamiinin vaikutukset välittyvät vitamiinireseptorin (VDR) kautta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/D-vitamiini

Tohtori.fi -sivuilta löysin:

Rasvaliukoisena vitamiinina D-vitamiini voi kumuloitua elimistöön ja aiheuttaa myrkytysoireita. D-vitamiinimyrkytys syntyy vasta erittäin suurilla annoksilla (yli 1,2 mg/vrk eli 50 000 KY/vrk) ja on melko harvinaista.

Liikasaannin oireita ovat pahoinvointi, päänsärky, voimakas janon tunne, pyörtyily, silmien kirvely ja kutina.

http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=3778423

t. Arthuro

http://kuntoguru.blogspot.com

#4
0000 0000 0000 2270ca89b1ca9307a37c3fbb871cf433d45ee8872742b345ae57d57c45681f8d PHo
18.07.2011 10:32

"...yllätyin että kalkki vaikuttaa merkittävästi tohon d vitamiinin imeytymiseen."
Tuo voi pitää paikkansa, mutta mm. apteekkien tiedotteista olen lukenut että kalsiumin imeytyminen
edellyttää D-vitamiinin saamista.

kirjaudu sisään jos haluat vastata