c-vitamiini ja urheiluvammat

103041
0032 0003 0003 2cbc1596010314d9616164b7025b43b34c1a2c076fd09be636448efc56e4655a j_b
4. tammikuuta 2005 08:10

Nyt hieman "hifistelevä" ja hypoteettinen kysymys.

Varsinkin C-vitamiinia on ollut tapana ottaa vähän reilummin flunssassa ja muuten kipeänä ollessa. Mikä tosin on hieman arveluttavaa ja hyöty kyseenalainen (mm. pro-oksidatiivinen vaikutus).
Eikö mm. c-vitamiinia kannattaisi ottaa myös urh.vammoihin "parantamaan"/ vähentämään tulehdusta?
Entäs muut antioksidantit?

Aina vaan puhutaan, kuinka c-vitamiinia "pitää" ottaa enemmän, kun olet flunssassa. Ei kai se elimistö tiedä, että mistä se tulehdus on tullut...

Vastaukset: 2

04.01.2005 08:38

Ei kai siitä ole näyttöä, että C-vitamiini auttaisi flunssaan?

Itse olen kyllä ollut havaitsevanani, että C-vitamiinista olisi ollut apua virusinfektioissa. Tosin en tiedä, mitä ilman C-vitamiinia olisi tapahtunut.

Virusten solutason vaikutusmakanismeja ei kai oikein tunneta. Itse tein joskus töitä eräällä kasviviruksella, projekti kuitenkin loppui rahan puutteeseen. Minulla oli alustavia tuloksia siitä, että infektio aiheuttaa oksidatiivista stressiä ja, että oksidatiivisen stressin lisääminen pahentaa oireita. Hyvin alustavasti näytti siltä, että solutasolla virus olisi saattanut aiheuttaa osan oireista haittaamalla tumassa koodattujen proteiinien kuljetusta kloroplastiin. Sama kait voisi päteä muihinkin viruksiin niin, että solussa olevat viruspartikkelit tarttuisivat kanaviin, joilla proteiineja kuljetetaan mitokondrioon ja kun mitokondrioiden elektroninsiirtoketjun tai ATP-syntaasin proteiineista tulee puutetta, toiminta häiriintyy ja alkaa syntymään happiradikaaleja ja oksidatiivista stressiä.

Tässä kohtaa kait C-vitamiini voisi astua kuvaan eli se mahdollisesti pitäisi solut paremmassa kunnossa ja antaisi niille paremman mahdollisuuden puolustautua tautia vastaa.

Tämä nyt oli tälläistä lähes nojatuolifilosofiaa, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

06.01.2005 20:30

1000mg oon ottanut 8 vuoden ajan jo. Ja oon ollunna oikeesti kipiänä tasan 2 kertaa .

lisäksi tietenkin muut vitamiinit ja hivenaineet. tuplana kaikki suositukset.
Ja treeniä treeniä varoen ylikuntoa . Siinä ne on kuolemattomuuden avaimet perusperiaatteissaan Jees perkele

kirjaudu sisään jos haluat vastata