Askellusvirheet ja kengät

98400
1006 1003 1002 57964874c8aaa987738ef49914227d3b4e302768b87ff9836f9ea9fa78162b7b WW
18. lokakuuta 2004 14:48

Millaisia kokemuksia teillä on askellusvirheitten korjaamisesta kengillä tai esimerkiksi pohjallisilla? Onko kalliista kengistä oikeasti apua vai saako suuremman avun koittamalla korjata askellusvirheen jumppaliikkeillä?

Itsellä on jo pitemmän aikaa, ainakin 2 vuotta, ollut vaivaa säärissä. Tavallaan vaiva on penikkaa, muttei tätä yleisintä. Itsellä kipeytyy lihas sääriluun ulkosyrjältä (tibialis anterior) ja se kipeytyy erilailla kuin penikkataudissa. Tästä vaivasta on ollut kamalan vaikea löytää tietoa, joka paikassa puhutaan vain tästä tavallisesta penikkataudista, säären sisäsyrjän kivuista. Itse olen melko varma, että kivut johtuvat askellusvirheestä eli liiasta pronaatiosta (inversiosta), siis jalkaterä kiertyy liikaa ulospäin ja ulkosyrjälle. En vain koskaan ole saanut aikaiseksi mentyä mihinkään varmistamaan omaa diagnoosia eikä viittis ostaa mitään kalliita kenkiä, jos niistä ei olekaan apua. Mutta apu vaivaan olis kullankallis! Juoksu, reipastahtinen kävely ja jopa sisäsoutu jääneet vaivan takia...

Vastaukset: 8

18.10.2004 15:32

En suosittele erikoistossujen ostamista oman tai urheilukaupan myyjän mututuntuman perusteella. Kummistakin huonoja kokemuksia. Kannattaa tilata aika fysioterapeutilta, jolla on mahdollisuus seurata juoksumatolla askellustasi ja videoida sitä. Samalla voit kysyä mielipidettään niistä tossuista.
Investointi tähän on pieni verrattuna apuun, minkä meikäläinenkin siitä sai.

18.10.2004 16:37

"Itse olen melko varma, että kivut johtuvat askellusvirheestä eli liiasta pronaatiosta (inversiosta), siis jalkaterä kiertyy liikaa ulospäin ja ulkosyrjälle."

Pronaatiossa jalkaterä kiertyy sisäänpäin.

Nopein tapa askelvirheiden hoitoon on oikean tyyppiset lenkkarit tai tukipohjalliset. Kannattaa tosiaan käydä fysioterapeutilla tutkimassa askel.

Jumppaliikkeillä voi korjata hyvin ainakin lievää pronaatiota, mutta joillakin on sellainen jalkaterän rakenne, etten usko avun löytyvän pelkästä jumpasta. Jalkateräjumpasta on tietenkin hyötyä joka tapauksessa.

1006 1003 1002 57964874c8aaa987738ef49914227d3b4e302768b87ff9836f9ea9fa78162b7b WW
18.10.2004 17:57

Varmaankaan tavallinen fysioterapeutti ei osaa näistä askellusvirheistä sanoa mitään? Tiedän, että joissain kaupungeissa on ainakin erikseen jotain askelklinikoita, että varmin on kai varata tällaisesta paikasta aika.

Tommie, kiitti korjauksesta. Eli siis kyse on supinaatiosta. Jotenkin ajattelinkin, että kuulosti vähän ristiriitaselta, mutta muistelin termin näköjään väärin :)

20.10.2004 16:08

Miten usein fysioterapeutin räätälöimät tukipohjalliset pitää vaihtaa, siis tehdä uudestaan?

Mun pohjalliset tehtiin 2 v sitten, ja olen käyttänyt niitä lähinnä juoksulenkillä. Sen jälkeen kun käytin niitä muutaman kerran suunnistuskengissä (=kastuivat läpi ja pesin monta kertaa), päällimmäinen kangaskerros alkoi rispaantua ja pohjallisen rakenne tuntuu muutenkin natisevan liitoksistaan.

Onkohan olemassa lajispesifejä pohjallisia & materiaaleja?

Sitä vaan, kun yhdet pohjalliset maksaa vajaa 200 eukkaa...

21.10.2004 14:41

ahaa, mä en sitten työnnä omiani vielä suunnistustöppösiin... kiitos kun sanoit tonkin ääneen, muuten ois voinu tapahtua damagea!

mulla on pari kuukautta vanhat nimittäin vasta ja mäkin oon vaan juostessa käyttäny. Heti alko tuntua paljon helpommalta se liikkuminen, kun ei sattunu polveen! :) tosin äskön luennolla rupes vihlomaan, eli tänään ei ehkä juosta ainakaan. :(

23.10.2004 12:30

hmmm, riippuu varmaan tukipohjallisten materiaalista, miten äkkiä hajoavat. Itellä ei kastuminen vaikuta, on sen verta kovaa rakennetta, mutta kun käyttöikää alkaa olla ja tarpeeksi monta kertaa vaihtaa harrastuskengästä toiseen, niin pohjalliset katkeaa/halkeaa päkiästä.
Sitä kun joskus saisin aikaseksi ja kuntouttaisin ja jumppaisin kinttujani fysioterapeutin ohjeiden mukaan,niin ehkä pääsisin eroon noista kalliista lisäinvestoinneista. Onko kellään jumppa auttanut?

26.10.2004 10:23

Näistä askellusvirheistä ja niiden korjaamisesta tukipohjallisilla oli tuossa keväällä ketju.

Toistan edelleen käsitykseni, ettei niistä (tp) tiedetä vielä tarpeeksi. Joihinkin vaivoihin antavat nopean avun, joskus apua ei tule ja joskus voi tulla uusia vaivoja lisäksi. Niiden tekemisessä ollaan käsittääkseni siirtymässä muottisysteemistä tietokonepohjaiseen askelanalyysiin. Nythän nämä askellustestit tehdään enemmänkin lenkkarien tukiominaisuuksia valittaessa kuin pohjallisia teetettäessä.

Mutta kumminkin jotkut huippuasiantuntijatkin suhtautuvat kriittisesti tukipohjallisiin niiden jalkaterää laiskistuttavan vaikutuksen takia. Ja tämä näkökanta on tulossa ensi vuonna myös tossumarkkinoille. Tulee ns. minimalismitossuja, joissa haetaan lähes paljain jaloin juoksutuntumaa paitsi iskunvaimennusta on.

Juoksija-lehden Paunonen kirjoitti saaneensa apua pahoihin pohjekramppeihin jalkajumpasta. Holvilaskeumiin ja muihin vakavampiin vaivoihin en ole juuri kuullut apaua tulleen.

0012 0001 0003 00471853962c8632adc51e48ce0f15780048046a2e0718cf37864c4fed2281e0 ppm
01.11.2004 21:17

Sain intissä Instrun oman jalan mukaan tehdyt pohjalliset. Ne ei mahdu arkikenkiin ja joidenkin lenkkarimallien kanssa on myös ongelmia. Oon pyrkiny pitämään pohjallisia treenikengissä. Hyödyistä on paha mennä sanomaan, mutta ei niistä haittaa ole vielä ollut. Paras keino saada jalat kuntoon on kuulemma kävellä paljon ilman kenkiä kesällä.

Tollasia minimalistitossuja kannattaa ehkä kokeilla. Oon tehny pari viikkoa vetotreenejä adistar Competition -kengillä ja niillä juoksufiilis on ihan eri tasolla normaaleihin "kilon" lenkkareihin verrattuna.

kirjaudu sisään jos haluat vastata