Apua painonpudotukseen!

32476
14. helmikuuta 2003 16:16

Olen saanut pääni melkoisen sekaisin omasta laihdutusrumbastani, ja ihan mitä tahansa neuvoja kaivattaisiin.

Olen 172 cm ja painan vaihtelevasti 59-64. Lihaksia on, ja rasvaprosentti alle 17. En viihdy, suorastaan ahdistun, jos painan yli 60 kg. Ahdistus muodostuu usein ongelmaksi (jatkuva vihainen olotila tms. kivaa), ja tällöin laihdutan. Laihtuminen onnistuu usein hyvinkin helposti 58-59 kiloiseksi, jonka painoisena olen ollut aina tyytyväinen omaan kroppaani. Mutta mutta, laihtuminen tapahtuu vähän liiankin nopeasti. Laihdun helposti jopa viikossa 5 kiloa vaa'an mukaan, mutta olen peilikuvaanikin tyytyväinen, vaikka painonpudotus onkin suurimmaksi osaksi nesteitä. Yllätys yllätys, paino tulee kuitenkin takaisin erittäin nopeasti, koska aina heti laihdutuksen jälkeen ruoasta kehittyy päähäni isomman luokan ongelma. En pysty ajattelemaan mitään muuta, varsinkaan herkkuja, minkä johdosta tulee syötyä (suorastaan ahmittua) ihan överit verrattuna kulutukseen, mistä seuraa itseinho ja melkoisen huonot fiilikset.

Laihduttamisesta ei tule mitään, jos sallin itselleni yhdenkin herkun, eli olen melkoisen tiukalla kuurilla, jos laihdutan. Laihdutus tyssää aina, jos sallin itselleni yhdenkin hyvän jutun. Luotan ns. herkuttelupäivään viikon laihdutuksen jälkeen, mikä venyy koko viikoksi. Eli tämäkään ei juuri toimii, ts. saa pääni ihan sekaisin.

Elämästä ei ole tullut juuri muuta nykyään kuin ikuista ruoan pohtimista. Minkälainen olisi optimitapa laihduttaa?

Vastaukset: 4

14.02.2003 16:32

Jos ruoka ja laihduttaminen hallitsee tuolla tavalla elämää, kannattaisi ehkä laihdutusohjeiden sijasta hankkiutua jonkinlaiseen terapiaan. Ei kuulosta oikein terveeltä, etenkin kun olet kuitenkin ihan solakoissa mitoissa. Mitäpä jos keskittyisit painon tiputtamisen sijasta kiinteyttämään itseäsi salitreenin avulla? Äläkä tuijota liikaa vaakaan.

14.02.2003 16:51

Hieman kertomuksesi tuo syömishäiriön sukuisen tilan mieleen. Tervetuloa joukkoon! Meitä on aika laaja kirjo, ja suurin osa kulkee vapaana vailla diagnoosia.

Miten oikeastaan sitten laihdutat? Vettä ja näkkäriä vai?

14.02.2003 18:55

Mulla on vähän samoja ongelmia, paino seilaa 3-4 kg:n haitarilla. Aina kun onnistun vähän painoa pudottamaan, mieleen hiipii "no nythän mä voin vähän herkutella" ja pian ollaankin taas alkutilanteessa. Ehdoton heikkouteni on irtokarkit, tietty pizza ja olutkin muodostaa vastustamattoman yhdistelmän.

Toisin kuin teininä (silloin ajattelin: "50-kiloisena olisin onnellinen" tai jotain muuta vähemmän fiksua), elämäni ei kuitenkaan pyöri pelkän ruuan ympärillä. Syy, miksi haluaisin vähän rasvaa pois on se, että haluaisin lihakset erottumaan selvemmin. Ongelma ei ole tiedon puute, vaan ääretön mukavuudenhaluni... Treenaan kyllä rankasti puntilla, mutta tuo ruokapuoli on aika retuperällä toisinaan.

Silloin kun laihdun, se tapahtuu muuttamalla elämäntavat terveellisiksi eli huonolaatuisen ravinnon korvaaminen hyvällä ja aerobista lisäämällä. Oikeastaan sitä laihtuu aika vähällä vaivalla, pitää vaan muuttaa asennetta. Pysyvä tulos tulisi tietty siitä, että "asenteesta" tulisi elämäntapa :)

Ei mulla varsinaisesti ole mitään ohjeita ole. Kyllähän varmasti itsekin tiedät, että olet hoikassa kunnossa. Niin olen minäkin, mutta kivahan sitä olisi saada tuosta ja tuosta vähän pois...

Olet varmaan käynyt kutrin sivuilla www.kutri.net ja muutenkin laihdutusaiheista tietoa on saatavilla yllin kyllin. Kun katsoo profiiliasi, lajit näyttävät lähinnä aerobisilta. Kuten Herkko tuossa jo ehdottikin, salitreenista voisi olla hyötyä. Laihduttaessa menettää helposti lihasta, minkä vuoksi perusaineenvaihdunta pienenee ja lihominen on entistä helpompaa.

14.02.2003 19:18

Kutri.netissä on hyviä kirjoituksia laihdutuksesta ;)

kirjaudu sisään jos haluat vastata