Juomavyöt

88443
1. heinäkuuta 2004 12:41

Millaisia kokemuksia juoksijoilla on erilaisista juomavöistä? Kannattaako investointi esim. Dexalin juomavyöhön vai löytyisikö jotain edullisempia, käteviä ratkaisuja kuljettaa vettä mukana pidemmällä lenkillä? Jos siis vaikka niitä aurinkoisia lenkkeilysäitä joskus tänäkin kesänä tulee :-)

Viime kesänä juoksentelin lämpimällä ilmalla lähinnä tuolla maaseudulla, jossa juomapullon pystyi jemmaamaan puskaan. Sopivaa reittiä kiertäen aina juoksenteli puskan ohi ja hörppi vettä, mutta Helsingin keskuspuistossa vastaava toiminta ei taida onnistua...

Vastaukset: 20

01.07.2004 12:51

Mulla on Silvan juomavyö, johon mahtuu 2 kpl muutaman desin vetoisia pulloja, olen ollut oikein tyytyväinen. Joskus juoksen puolen litran puteli kädessä jos en jaksa vyötä virittää.

Kaverilla on vyö, jossa on yksi iso pullo ja kuulemma hölskyy inhottavasti eli mielummin vyö johon menee useampi pikkupullo.

01.07.2004 13:30

Mulla on Retki -merkkinen juomavyö. Se on tukeva, ja lisäksi sinne menee cd-soitin.

Ainoa ongelmani on se, että juomapulloni vuotaa, ja selkäni on ensimmäisen puolen kilometrin aikana läpimärkä.

Eikä se edes viilennä kuumalla, vaan tuottaa epämiellyttävän olon.

01.07.2004 13:49

Mistä olette nuo juomavyöt ostaneet? Jostakin retkeilykaupasta vai urheiluliikkeestä? Muistattekohan hintoja? Pitäisi varmaan vaivautua vähän kiertelemään, mutta kun on laiska luonne :-)

Silvan nettisivuilta (http://www.silva.se/orienteering/produkter/acc_drink2.htm) löysin Iineksen suositteleman juomavyön (tai ainakin jonkun senkaltaisen mallin), näyttää ainakin aika passelilta.

01.07.2004 13:58

Just toi vyö mulla on, siinä on myös pikku-pikku tasku johon tarvittaessa menee avain ja vähän rahaa.

Ostin Suunnistajan kaupasta, http://www.suunnistajankauppa.fi/ siellä näkyy olevan useita erilaisia juomavöitä alkaen alle 10 euron Retki-vyöstä 26 euron hintaiseen Silvaan. Tuo mun malli maksaa 17 e.

01.07.2004 14:01

Itse ostin suunnistajan kaupasta RED-merkkisen juomavyön missä on 4 pulloa.

(muistaakeni ostin tuon Redin sen edullisen hinnan takia, paljon halvempi kuin esim Dexalin vyöt)

Nyt ainakaan noilla nettisivuilla ei näytä olevan tota REDiä...

http://sport.accel.fi/cgi-bin/suunnistajankauppa.storefront/40e3eb8c08f2bb3a2719c0a8071406b8/Catalog/90002

01.07.2004 14:05

Mulla on ollut tuollainen Silvan vyö mihin mahtuu 4 pulloa.

En oikein tykännyt siitä, sillä ne pullot olivat aika isoja (2dl) ja kun juoksi maantiellä juomavyö ei istunut yhtä hyvin kuin tämä joka minulla on nykyään.

Kannattaa siis kokeilla sitä juomavyötä, niissä on eroja.

Toinen juttu on se että kannattaa myös ostaa 1-2 irtopulloa varmuuden vuoksi, itse olen ainakin onnistunut hukkaamaan noita pulloja ja oon huomannut että varapullot ovat ihan tarpeellisia...

01.07.2004 14:06

Ai Iines ennätti jo mainostaa Suunnistajan kauppaa ennen mua... ;)

01.07.2004 14:09

Pitänee siis suunnata tuonne Suunnistajan kauppaan ostoksille! Enpä aiemmin tiennyt, että Helsingistä löytyy tuollainenkin kauppa: aina oppii uutta!

01.07.2004 15:29

Juomavöistä on juoksijoiden Flying Finns Palstallakin keskustelua.

Mutta Dexalin vyö on ihan kohtuullisen toimiva. Pullot tosi pieniä (1,25dl), mutta eivät sitten hölsky ja max määrä (5) riittää varsin pitkillekin lenkeille.

Saisi kyllä olla joku muu korkkisysteemi, nykyinen saippuapullosta tuttu on hankala. Samoin pullot homehtuvat helposti ja pesu ei oikein onnistu edes pulloharjalla.

Vyön pituus kannattaa ostettaessa tarkistaa, niin ei joudu itse lyhentelemään.

Pullot ovat melko löysässä joten huolimattomasti takaisin laitettaessa saattaa tippua. Uusia saa ainakin Megasportista.

01.07.2004 15:57

mulla on nyt käytössä Stadiumin neljän 'saippuapullon' pullovyö, maksoi n 20e ja siinä on tasku mihin mahtuu esim rahaa ja kännykkä!
Voin kyllä suositella sitä. :) Ja mulla ainakin pullot on tosi tiukassa, ei pääse putoomaan kyl.

Uusin Juoksijalehti ilmestyi tänään ja siinä oli Herajärven uusi vyö, missä on 3 pulloa á3dl, ei pahan näköinen tuokaan. Hinta 20e.
Näyttää näppärältä :)

01.07.2004 16:46

White, samis :-)

Multa löytyy kanssa Retki-merkkinen juomavyö. Siinä on vain yksi muistaakseni 7dl pullo, jonka korkki on aika perseestä kuten White jo sanoikin. Hyvänä puolena on pullokolossa oleva alumiinivuoraus, joten pullo pysyy suht kylmänä vaikka onkin vähän lämpimämpi ilma. Juostessa tuo malli on vähän ehkä huono valinta, koska painava pullo alkaa heilua juostessa helposti. Luistellessa tuo malli on kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto, kun matka taittuu juoksua tasaisemmin.

Itse valitsin tuon yhden pullo noiden saippuapurkkien sijasta siksi, että pikkupullojen kanssa leikkimisessä varmaan olisi mennyt multa hermot ja juomavyö olisi lentänyt kaapin kätköihin parin ensimmäisen käyttökerran jälkeen. Muuten olen ihan tyytyväinen ostokseen, maksoi muistaakseni about 10 euroa koko systeemi.

02.07.2004 08:36

Näin Suunnistajan kaupassa Dexalin vyöstä uuden mallin, jossa pullojen kierrekorkit on korvattu sellaisella nostettavalla "pikakorkilla".

02.07.2004 11:21

Alle 1½h lenkillähän ei yleensä juotavaa tarvitse jos on nestetasapainostaan päivän mittaan ennen lenkkiä huolehtinut; lyhyillä lenkeillä juotava on vain turhaa painolastia.

Pidemmissä harjoituksissa käytän juomavyönä Salomonin valmistamaa "vyölaukkua" jossa on selkäpuolella viisto pullokotelo ja pieni verkkotasku avaimille tms. (voi sinne kännykänkin ehkä tunkea, en ole kokeillut). Dexalin "saippuapullovyöt" eivät ole minua koskaan miellyttäneet, mutta huomattavan moni näkyy katukuvasta päätellen olevan eri mieltä ;-)

Olen ollut ostokseeni tyytyväinen: vyön pullo on muistaakseni 8dl ja _kolmikulmainen_ minkä ansiosta istuvuus on ihan eri luokkaa kuin muissa vastaavissa juomavöissä joissa selkäpuolella on yksi iso _pyöreä_ pullo. Tässä pullossa korkki pitää ja on toiminut hyvin pikkupakkasellakin. Tässä vyössä tuo pullokotelo on alumiinivuorattu, minkä vuoksi talvellakin kuumana pullotettu mehu on lämmintä (ei kuumaa) vielä tunninkin kuluttua.

Käsittääkseni malli on suunniteltu rullaluistelijoille(?) mutta toimii juoksijallekin hyvin. Löytyy useimpien "hyvin varustettujen" urheiluliikkeiden valikoimista, mutta kannattaa haeskella rullaluistelukamojen joukosta, ei juoksuvarusteiden seasta!

Lämpimillä keleillä on pitkillä lenkeillä pakko käyttää suuremman tilavuuden omaavaa juomareppua, mutta se onkin taas toinen tarina...

02.07.2004 21:40

mäkin pitkään vastustin saippuapullovyön hommaamista, mutta kun en muuta keksinyt niin alistuin siihen. Ulkonäöstään huolimatta on kyllä käytössä hyvä. :)

Täytyykin kyllä kurkata tuota sun kolmikulmaistakin vielä.

Meilläkin olis muuten juomareppukin, en sitä muuten olekaan testannut koskaan lenkillä *oho*

14.07.2004 13:21

Mä tilasin omani täältä www.fuelbelt.com Se on aikasta hieno, heijastimet ja kaikki siinä ja pullot on aika isoja (tää on plussaa siis). ja sitten siinä on pikkunen pussukak, johon voi laittaa avaimet. Ootan vaan tositoimiin pääsyä.

Mulla oli se Dexalin vyö pari kesää ja toimi ihan suht jees, mutta mitä ihmeen mustaa mönjää sinne sisälle tuli, joka ei millään lähtenyt pois? En kyllä sairastunut vaikka niistä joinkin, mutta kuvottavan näköisiä ne pullot oli.

14.07.2004 15:10

Camel backiä on tullut lähinnä pyöräillessä käytettyä. Toimiiko se myös juostessa, voisi varmaan testata, jos joskus niin pitkille lenkeille tulisi tarve..

14.07.2004 15:36

Camelbak on kyllä ässä! Ainoa miinuspuoli siinä on se suht hankala pussin peseminen, tosin niissä uusissa on aika iso se täyttöaukko. Fillaroidessa ihan must-vempele.

15.07.2004 13:28

Minusta se pikakorkki (Dexalin pulloissa) on huonompi kuin se vanha kierrekorkki. Minulla mennyt jo kaksi korkkia rikki, mistäs sais uudet?=/

18.07.2004 18:24

Suosittelen, että tekisit tuotereklamaation Dexalille noista korkeista ja lähettäisit ne postissa seuraavaan osoitteeseen:

Oriola Oy Reformi-Keskus
Orionintie 5
PL 8
02200 Espoo

Eiköhän sieltä toivottavasti tule sitten uudet korkit paluupostissa.

20.07.2004 17:11

Kiitos! Niinpä taidankin tehdä!=)

kirjaudu sisään jos haluat vastata