Kaurapuuro kalorit

86641
14. kesäkuuta 2004 12:10

Minulla on kaapissa Elovena plus -kaurapuuroa, ja kun tsekkaa tuota paketin kylkeä, siinä sanotaan, että 100g:ssä puuroa on huimat 310 kcal. Sen sijaan kehonetin laskurilla laskettaessa (100g) kaloreita tulee vain 46.18 kcal... olen todella ymmälläni noin suuresta erosta. Mitähän tässä siis luottamaan? Ainakin tuo on aika huimaa, että kaurapuurossa voi olla 310 kcal 100g:ssä. verrattakoon tätä vaikka kesäkeittoon. Mielestäni kesäkeitto on runsaasti parempaa, ja silti kaloreitakin on yli 3x vähemmän tuohon 310kcaliin nähden! Toinen vertailu: Esim. 100g:ssä makaronia on puolet vähemmän kaloreita.

Onko siis karu totuus, että kaurapuuro on hirveä kaloripommi?

Vastaukset: 3

14.06.2004 12:15

Paketin kyljessä on ravintoarvot kaurahiutaleiden kuivapainolle, eli sadassa grammassa hiutaleita on tuo 310 kcal. 100 g puuroa ei ole kuin muutama lusikallinen, siinä on sitten se 40 ja risat kaloria. Eli kun keität puuroa, niin laitat vaikkapa desin hiutaleita (n.40 g) ja lasket siitä kalorit - näin annokselle tulee kaloreita n. 140. Eli kaurapuuro ei ole mikään kaloripommieväs.

14.06.2004 12:18

Se paketin kyljessä oleva määrä tarkoittanee hiutaleiden ravintoarvoa. Kaurahiutaleissa on enemmän kaloreita kuin valmiissa puurossa, koska puuroon on lisätty vesi. Itse teen puuroannoksen, jossa on 1 desi hiutaleita. Se on noin 40g painoltaan.

Pelkän kaurapuuron syöminen ei kuulosta hyvältä idealta. Varsinkaan kun kaiken maailman kasviksia ja marjoja voit joka tapauksessa syödä täysin huoletta. Niitä on melko mahdotonta syödä määrällisesti niin paljon, että lihoisit.

En mitenkään näe kituviikolle mitään järjellistä syytä. Jos jonkun kituviikon välttämättä haluat pitää, niin suosittelen kasvispainotteista ruokavaliota, johon on liitetty laadukkaita rasvoja ja proteiinia.

14.06.2004 12:23

Kun Elovena plussaa laitat desin, niin siinä on vaan 124 kaloria ;) Tavallisissa hiutaleissa se 140. Johtuu muuten Jann siitä, et tossa plussassa on enempi kuitua ja siten vähempi niitä "energiatiheitä" ravintoaineita (hiilaria tässä tapauksessa.) Eli taas osoitus siitä, miten kandee valita kuitupitoista evästä, jos kaloreissa säästelee - eli juuri kasvikset, hedelmät jne...

Lyyti

kirjaudu sisään jos haluat vastata