miten pääsen eroon iltasyömisestä?!

yli 20 vuotta
noin 2 vuotta
1378
8470
# ei nikkiä

Joo, tuossa otsikossahan se viesti ilmi tuleekin..Olen 16-vuotias liikunnallinen tyttö, ja mielestäni urheilen riittävästi ( 5-6 kertaa/vk, kerrallaan 30-60min. ), joten painonhallinnan suhteen liikkumiseni on ok. Syöminen sen sijaan - varsinkin iltasyöminen, on mun suuri ongelmani, josta mä en pääse millään eroon! Ja kiloja senkuin vaan tulee lisää..pikku hiljaa, hiipien salakavalasti ja kohta mä olen ihan..Kertokaa nyt ihmeessä, mitä mä voin tehdä! Ei ole kiva aloittaa lukiota ylisyöneen näköisenä..Joten kaikki tehokkaaksi havaitut vinkit ym. neuvot ovat todella tervetulleita! Kiitos jo etukäteen kaikille.

Vastaukset: 19

1
06.07.2002 00:50

katso vaan mitä syöt, jätä rasvat ja hiilarit pois eli vedä vaikka keitettyjä kananmunanvalkuaisia 4 kpl tai purkki maitorahkaa tai purkki raejuustoa. Näin kun teet uni tulee ja rasva palaa mut lihakset säilyy...

2
# ppm
06.07.2002 07:20

Saatat syödä päivän aikana liian vähän, jos illalla tulle mieli syödä paljon. Jos kirjoitat tyypillisen päivän ruokailut tänne, niin kokeneemmat pystyvät kertomaan missä vika saattaa piillä.

3
06.07.2002 09:14

eli syöt myös mielestäni varmaan liian vähän päivällä...kokeile illalla just tollasta purkki maitorahkaa ja vaikka marjoja sekaan. maitorahka on täyttävää ja vie nälän pois.
koeta päivällä syödä tasaisesti, mutta tietysti max. terveellisesti. tsekkaa esim. artikkeleista harmoninen dietti.
kokeile myös ihmeessä n. 45-60 min. aamukävelyjä (rivakoita) tyhjällä vatsalla.
tsemiä lukioon :)

4
# JR2
06.07.2002 09:19

Mulla oli ongelma kans toi ilta/yö syöminen, johtu lähinnä lääkkeistä joita joudun käyttämään. Mut pääsin suht hyvään tilanteeseen nostamalla päivällä syömääni määrää ja vetämällä iltasella purkin kax maitorahkaa rasvattoman jugurtin kanssa. Pitää nälän pitkään, on hyvää etc...
Pikkuhiljaa siihen tottu. En siis lähteny tekee muutosta päivässä.

5
06.07.2002 10:51

"iltasella purkin kax maitorahkaa rasvattoman jugurtin kanssa. "

Tostahan tulee aivan älytön proteiinimäärä? Ootko 130 kiloinen?

Illalla on tosiaan hyvä nauttia proteiineja, mielellään kaseiinin muodossa, hyviä lähteitä ovat juuri maitorahka ja raejuusto. Myös hyviä rasvoja kannaisi nauttia illalla, ne saat hyvin esimerkiksi salaattiin laitettavalla oliiviöljyllä tai perinteisellä maapähkinöillä, jotka täyttävät muuten todella hyvin. Kyllä myös pieniä määriä hiilihydraatteja voit syödällä illalla.

6
# JR2
06.07.2002 12:01

Mutta pyrin ylläpitämään lihaksistoa, vaikka samalla hiukan kiloista haluaisinkin tinkiä, pikkasen reilu 100 kiloo vielä jäljellä 5-6 kiloo tiputellu eikä tulokset ole ainakaan huonontunut päinvastoin itseasiassa.

7
06.07.2002 12:47

No ei siitä liiasta proteeinin nauttimisesta nyt suurta haittaakaan ole, mutta tietysti jos syöt liikaa kaloreita niin laihduttaminen ei onnistu. Itse olen n.90 kiloinen ja syön iltaisen 1/2 raejuustoa ja 50 pähkinöitä joista kertyy 33g proteiineja ja n 22g rasvaa, hyvin on ainakin minulla toiminut. En ole moneen kuukauteen syönyt mitään lisäravinteita ja proteiinejakin vain 100-150g päivässä ja hyvin olen pärjäillyt, ei ole tulokset tippuneet eikä myöskään massaa ole lähtenyt. Kyllä 1,5-2g/rasvatonpainokilo riittää aivan mainiosti, siis ylläpitämään lihasmassaa ja jopa lisäämään sitä. Sitäpaitsi epäilen ainakin itse, että tuo kaksi purkillista maitorahkaa ja sen tuomat proteiinit eivät välttämättä imeydy enää kovin hyvin, koska annos on niin jumalattoman kokoinen, mutta jokainen tyylillään.

8
06.07.2002 14:35

"No ei siitä liiasta proteeinin nauttimisesta nyt suurta haittaakaan ole", huh hu.

mikäs juttu tää taas on, liika proteiinin saantihan on keholle erittäin raskas pala. Liika proteiini muutetaan energiaksi ja sen sivutuotteena tulee ammoniakkia joka taas pitäisi minimoida.

9
# JR2
06.07.2002 17:20

Ongelma oli tosiaan alunperin iltasyöminen. On selvä, että proteiinia tulee ainakin kerralla nautituksi liikaa. Sinänsähän kahdesta maitorahkapurkista jugurtteineen tuleekin jo vajaa kilo syötävä, hirveän paljon enempää ei vatsa illalla edes kaipaa. 2. aspekti on siis se kylläisyyden tunne sekä et on jotain mätettävää leffaa tsinutessa. Ruoka on kuitenkin mulle ilman tarkempia laskemisia osittain nautintoaine. Kaloreita ei kuitenkaan tule tolkuttomasti. Kylläisyyden tunne on mulle tärkee ja maitotuotteet tuntuu pitävän yllä sitä pidempään. Noista haitoista mulla on ilman tarkempaa tietoa ollut uskomus, että terve elimistö ja terveet munuaiset kyllä hoitaa virtsaan ylimääräisen. Maksa ja munuaiset taitaa yhteensä kuluttaa suurimman osan energiatarpeesta, joten sitä kautta myös kulutus taitaa kasvaa. Jos proteiinin kanssa olen joskus yliampunut on sen huomannut vessassa käydessä sekä shitti haisee että kusi on keltaisempaa ja väkevämpää.

Mutta minkäslaisia neuvoja antaiskaan ketjun aloittajalle. Laittaa yöksi lukko jääkaapin oveen ja avain piiloon??!! =)

10
06.07.2002 17:31

Tieheämpää syömistä päivän mittaan ja iltapalaksi vaikka salaatti raejuustolla, siinä se.

"mikäs juttu tää taas on, liika proteiinin saantihan on keholle erittäin raskas pala. Liika proteiini muutetaan energiaksi ja sen sivutuotteena tulee ammoniakkia joka taas pitäisi minimoida"

Tämä on taas näitä ikuisuuskysymyksiä, paljonko proteiinia on tarpeeksi. On monenlaisia tutkimustuloksia ja olet osittain oikeassa väitteissäsi, mutta terveelle elimistölle ei tule mitään ongelmia suuristakaan proteiinimääristä, kunhan ne eivät ole mammuttimaista luokkaa, tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä. On kyllä tutkimuksia joiden mukaan suuristakin määristä olisi apua voiman ja lihasmassan hankinnassa.

Mutta tuo JR2:n ahmiminen kyllä ihmetyttää, luulisi että menisi pakki aivan sekaisin moisista määristä, ainakin allekirjoittaneella menisi. Mielummin kannattaisi nauttia proteiineja pitkin päivää tasaisesti ja siten että suurimmat piikit olisivat palautumisjuomassa ja pääaterioilla. Voisit JR ehkä harkita jotain salaatin tai muun kalorittomamman sapuskan mukaanottoa.

11
# JR2
06.07.2002 19:21

Totta voisin lisätä salaatti etc. puolta ruokavaliossani. Palauttavaan satsaan samoin siihen, että heti aamusta saa sekä proteiinia että polttoainetta. Jos ajatellaan ruokamäärää niin 3800 -4000 kcal :iin saa syödä tosiaan paaaljon. 3000kcal on jo kovan luokan diieettiä! =)

Se ilta-ahminen on onneksi pienentynyt sitä mukaan, kun olen tottunut näläntunteeseen. Tää mielialalääkitys (ei salaisuus =] ) on ollut päällä jo vuosia ja sen yhtenä sivuoireena on ruokahalun kasvu, yleensä myös sitä kautta lihominen. Yleensä se ajoittuu just iltaan, koska silloin nautin pääosan lääkkeistäni ja muutama tunti sen jälkeen. Kuulemma ruuansulatuskanavassa aistimia, jotka myös tästä vaikuttavasta aineesta ärsyyntyvät ja aiheuttavat täydellä vatsallakin voimakasta näläntunnetta. Joskus otan iltaisin kevyempää linjaa, mutta silloin kun lompakko kestää, kurkku, ananas salaatti linjaan kuluu meinaan ihan perkuleesti valuuttaa. Ei syöminen muutenkaan mitään halpaa ole, poislukien saarioisten roiskeläppä linjan.

Jees mut taidan lähtee kaljottelee täältä syömisiäni ja ruuan hintaa valittamasta! Bissee ja bensaan on oltava aina rahaa, vaikka velkaa!

12
06.07.2002 21:21

Mun kikka-kolmonen on teen hörppiminen illalla. Silleen masu lämpiää kivasti ja saa telkun ääreen tekemistä, mut eipä tuu kaloreita liiakseen! Jos haluu makeutta, niin voi laittaa hermesetas-pillereitä. Ne maistuu ihan sokrulle ja energiaa ei niistä saa. Ja tietty voi iltapalaks paloitella kasviksia - kukkakaalia, lanttua, naurista, porkkanaa. Ja niin eespäin.

13
07.07.2002 15:15

"...liika proteiinin saantihan on keholle erittäin raskas pala."

Ei ole, jos elimistön on terve. Tosin liikasyönnistä ei ole mitään hyötyäkään.

14
07.07.2002 17:02

tämä kysymys onkin vaivannut päätäni viime päivinä. Eli miten keho hyödyntää liian proteiinin? Joskus aikaa sitten kuulin että keho muuntaa sen rasvaksi, mutta silleen se ei taida olla?

15
# jk2
07.07.2002 22:33

Minulla kanssa iskee joskus iltasella vastustamaton leivän tms. nälkä. Päivä menee ihan kevyesti ilman nälän tunnetta, mutta huolimatta iltapäivällä syödystä isosta ateriasta tulee sellainen leipää-nyt! olo pari tuntia myöhemmin aikaan.

Johtuuko se siitä että päivällinen on muita ruokia hiilaripitoisempi, kun lisäkkeenä mulla on monesti perunaa tai riisiä ja leipää, ja paljon reilummin kuin työpäivän aikana? (Päivällä syön yleensä aika proteiinipitoisia ja pieniä välipaloja.) Eli huolimatta siitä että päivällisen hiilarit ovat hitaita (täysjyväleipää tai tummaa riisiä), niin silti insuliini tekee temput ja aiheuttaa kuopan verensokerissa vähän myöhemmin?

Ei nimittäin kuulosta kauhean järkevältä että kroppa illalla havahtuisi huomaamaan että onkin syönyt päivän kuluessa liian vähän ruokaa. Varsinkin kun mahaan on ahtanut lautasellisen leipää ja riisiä vähän aikaisemmin.

16
09.07.2002 23:44

Iltapalaksi tykkään itte nauttia rasvatonta piimää johon on vähäkalorisella vadelmakeitolla höystettynä ja makeutta saa lisää makeutusaineella tarvittaessa. Herkullinen iltapirtelö:)

17
10.07.2002 08:40

Itse nautin iltapalaksi maitoproteiinia kaakaolla maustettuna ja vatsan täytteeksi vettä. Jos mieli tekee jotain kiinteetä, rouskuttelen jäävuorisalaattia tai kurkkua. Hyvin on toiminu eikä tule raskas olo.

18
10.07.2002 11:00

"Ei ole, jos elimistön on terve. Tosin liikasyönnistä ei ole mitään hyötyäkään."

Toisaalta useampi tuntemani salilla käyvä henkilö, joka on aiemmin syönyt tuon suositeltavat 1,5-2 g proteiinia/painokilo ja joka sittemmin on nostanut määrän tuonne vähintään 3g/painokilo, on kokenut aikalailla kovempaa kehitystä.

19
18.07.2002 13:23

Jos kroppa on tottunut saamaan suuria määriä ruokaa kerralla, niin tottakai mahalaukku on venynyt, eikä vatsa tunnu täydeltä ennen kuin on syönyt taas itsensä ähkyyn.
En tiedä, minkä kokoinen alkuperäisen viestin lähettäjä on, mutta naishenkilö kumminkin. Itse en voisi kuvitellakaan saavani edes yhtä kokonaista rahkapurkkia alas, saati sitten kahta kerrallaan.
Eli kohtuullisuutta ja pientä rajaa kannattaisi laittaa sille, kuinka paljon ruokaa ahtaa itseensä. Kroppa tottuu nopeasti vähemmälle. Parempi syödä usein ja monipuolisesti päivän aikana.
Vielä yksi tunnettu vinkki iltasyöpöttelyn estämiseksi. Pese hampaat ikäänkuin olisit jo menossa nukkumaan! Ei sen jälkeen voi syödä enää mitään....

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Kysymykset » Ravinto » miten pääsen eroon iltasyömisestä?!