syke ei nouse

yli 18 vuotta
noin 2 vuotta
5829
84102

onko kunnon kohoaminen ainoa selitys laskeneelle keskisykkeelle juoksulenkkien aikana? (siis kun aika ja matka ovat samat kuin ennenkin.)

meinaan vaan kun en saa keskisykettä nousemaan enää tasaisella maalla juostessa yli 60-65% (laskennallisesta) maksimisykkeestä.

hyvä vai huono? juoksuhan ei ole enää niin rasittavaa -> ei niin paljon kuntoa kohottavaa vaikutusta (kuin jos sykkeen saisi korkeammalle)?

Vastaukset: 24

1
20.05.2004 11:35

Siis syke ei nouse, vaikka jouksisit kovempaakin?

2
20.05.2004 14:06

Veikkaisin jonkin sortin ylikuntoa.

Mulla kävi pari viikkoa sitten sama juttu pyöräilyn kanssa. Sain sykkeen nousemaan hädin tuskin 130:n. puolen tunnin yrityksen jälkeen. Vauhtia oli vielä mukavasti, mutta ns. "kone tukossa" kun ei saanut irti kovia tehoja.

Ei muuta kun pidät lepoviikon ja yrität sitten uudelleen. Eiköhän se syke sitten nouse normaaleihin lukemiin.

Äkkiseltään voisi tietty luulla, että kunto on huipussaan, varsinkin kun ainakin omalla kohdallani treeni on kulkenut tosi hyvin ja nousujohteisesti. Mutta turha sitä on itseään huijata. :o)

3
20.05.2004 15:49

tulipahan vielä mieleen semmonen, että voiko vuorokaudenaika vaikuttaa? aikaisemmin juoksin aina aamuisn ja nykyään iltapäivisin.

4
20.05.2004 17:15

Niin, saatko sykettä ollenkaan ylös, vai onko samantehoisen treenin keskisyke ainoastaan pudonnut?

Pitäisi näköjään lukea vähän tarkemmin tuo teksti ennen kuin vastaa..taas oli aivot jäljessä sormia...

5
20.05.2004 17:48

samantehoisen (=samanvauhtisen ja-pituisen) treenin keskisyke pudonnut. syke kyllä nousee jos juoksee niin lujaa kun pääsee/ylämäkeä, mutta eihän sitä hullukaan jaksa täysillä paahtaa kovin kauaa.

lisäksi ainakin itselläni liian kovaa juostessa rullaavuus katoaa ja menosta tulee sellaista ihme nakutusta jolla ei kyllä pitkään huvita juosta.

6
20.05.2004 17:53

Jos matka ja aika ovat pysyneet täsmälleen samana, mutta keskisyke pudonnut, viittaisi se kaikkein vahvimmin kuntotason nousuun. Eli joko elimistö käyttää paremmin happea hyödyksi tai sydämen iskutilavuus on kasvanut tai juoksutekniikka on taloudellistunut. Painonmuutoksilla voi olla osuutta asiaan, sen sijaan ilmanvastuksen pienenemiseen (=kropan pinta-ala pienentynyt) en jaksa uskoa. Vuorokaudenaikakin voi jossain määrin vaikuttaa.
Tuota kunnon paranemista voisi tarkkailla siten, että juoksee aikaisemmalla keskisykkeellä, jolloin ajan pitäisi parantua tai matkan kasvaa. Mutta ilmeisesti et saa nopeutta nostettua? Tämä herättää kysymyksen harjoittelun jumittumisesta vain tuolle tietylle syke- ja lenkin kestoalueelle, jolloin tätä kovemmilla tehoilla ei elimistö enää kunnolla toimi. Eli onko ohjelmassa ollut kovempia vetoja?
Nuo arvioidut %-osuudet arvioidusta iänmukaisesta maksimisykkeestä (eli kaksinkertainen arviointi) saattavat kyllä heittää joskus pahastikin metsään, jolloin harjoittelu on kokonaan jotain muuta kuin 65%:n tasolla maksimisykkeestä. Jos mennään liian kovalla teholla, on tuollaisen jumiutumisen vaara suurempi kuin liian alhaisella teholla mentäessä

7
20.05.2004 17:58

Samalla kun kirjoitin edellistä vastasitkin jo kysymyksiin :-]
Eli nyt nuo kovemmat tehot blokkaavat kunnon kehittymisen edelleen. Eli harjoittelu on liian yksipuoleista.
Resepti:
Normaalista lenkkivauhdista kiihdytä 2 - 3 kertaa 4 - 6 minuutin vetoja siten, että 2 ekaa minuuttia hieman kovempi vauhti, seuraava minuutti taas kovempaa ja vikat minuutit vielä vähän kovempaa, muttei vielä kieli vyön alla. Koko ajan tarkkaile tekniikkaa ja rullaavuutta, jos ne katoavat niin veto seis ja palauttelua. Tuskaa saa olla alle 50%, eli hieman pitää tuntua mutta ei veren maku suussa. Maksimiin pitää jäädä vielä rakoa. Palauttele tuollainen 5-10 minuuttia vetojen välillä rullaten hiljakseen. Tällainen lenkki ehkä kerran viikossa

8
21.05.2004 08:40

Millainen leposyke sinulla on?

9
21.05.2004 20:56

kiitos jyrki, kokeilen.

furianga: en oo ihan viime aikoina mitannu mutta jotain 40 tienoilla.

10
21.05.2004 22:29

40 leposyke viittaakin jo siihen että sinulla on erittäin hyvä kunto ("tavalliseksi kuntoilijaksi", tietty kilpaurheilijoilla voi olla vielä alhaisempi leposyke)

11
21.05.2004 22:32

"40 leposyke viittaakin jo siihen että sinulla on erittäin hyvä kunto "

Ja/tai olet erittäin pienikokoinen, mutta se nyt ei taida liittyä tähän aiheeseen.
Niin... voiko alhaisesta leposykkeestä päätellä muutakin? (Kestävyyslajien) kilpaurheilijoilla leposykkeet taitavat olla järjestäen alhaisia, mutta alhainen leposykehän ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti hyvää kuntoa - vaikkakin tämän keskustelun tapauksessa todennäköisesti tarkoittaa.

12
21.05.2004 22:35

"alhainen leposykehän ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti hyvää kuntoa"

Hyvä pointti. :)

13
22.05.2004 08:26

sammyB: olen kyllä sitäkin :)

tosin toivoisin että osansa asiaan on myös hyvällä kunnolla (olen harrastanut kestävyysjuoksua parisen vuotta ja nyt yritän kerätä rohkeutta maratonille).

kiitos vastauksista kaikille.

14
22.05.2004 08:38

Niin kiitti Sammylle tarkennuksesta, eihän tuo alennut leposyke tietenkään _automaattisesti_ tarkoita hyvää kuntoa. Frostien kohdalla olisin kuitenkin veikannut sitä (ihan näin mutu-pohjalta tietenkin)

15
25.05.2004 13:24

Miten leposyke VOI OLLA 40? Kyllä se voi jonkin verran vaihdella, mutta 40? Me mitattiin kerran kimpassa ison ystäväporukan kanssa leposykkeemme ja paras oli 58. Muilla oli 60-80. Jos sun leposyke todella on 40, ehkä sillä on jotain tekemistä ton ongelman kanssa...

Muussa tapauksessa epäilen, että sun täytyy kohonneen kunnon takia ruveta tekemään pitempiä, intensiivisempiä tai erilasempia lenkkejä. ;)

(Välillä se syke saattaa jäädä tosi alas urheillessa liian raskaan rasituksen vuoksi - sen pitäisi kyllä heti sitten nousta ainakin himpun verran, kun keventää treeniä. Crosserilla joskus 40 minsan treenissä onnistun vetämään liian kovaa ja se syke saattaa tippua 90:eenkin asti. Sillon on pakko vetää pari minuuttia kävelyvauhtia, jotta syke nousee sinne todellisiin 190 lukemiin.)

16
25.05.2004 13:35

Leposyke voi olla hyvin 40 ja allekin. Melko tavallista varsinkin urheilijoilla.

Jos leposykettä ryhdytään mittaamaan kimpassa ison ystäväporukan kanssa, saattaa tuloksiin jäädä vähän plussaa. Hyvä ajanviettotapa joka tapauksessa. :) Leposyke mitataan aamulla sängyssä maaten, jolloin sykkeen pitäisi olla alimmillaan.

17
25.05.2004 14:00

Nih. Olimme tosiaan tuolloin *urheilemassa*, joten ehkä sillä oli osuutta asiaan. Lisäksi silloinen tuleva avomieheni mittasi mun leposykkeen, joten se saattoi olla jotain aivan muuta kuin lepoisa-syke. :P

Mutta että 40:iin pitäisi se syke saada... Ei taida meikäläiseltä luonnistua...

18
25.05.2004 14:19

Mulle ei ihan auennut tuo viimeinen suluissa ollut kappale. Siis miten crosserilla tippuu sykkeet 90:een? Palautellessako vai treenatessa? Valaisepa vähän.

19
25.05.2004 22:47

Tommie kirjoitti sen mitä itse olisin vastannut- urheilijoille tuo 40 leposyke ei ole mitenkään epätavallista.

Tuo leposykkeen mittaaminen ryhmässä... hmmmm ;)

20
26.05.2004 14:20

Mun oma tulkinta on, että elimistö jotenkin liikarasittuu, eikä anna enää sykkeen nousta, vaan laskee sitä, vaikka harjoitus rasittaa yhä enemmän. Tämä kai olisi verrattavissa noihin ylikuntotiloihin lyhyen ajan perspektiivissä - eli yhden harjoituksen aikana. Tämähän on todella vaan empiiristä havaintoa, eikä mulla mitään tieteellistä selitystä ole sille, mitä mun kropassa tapahtuu - tiedän vaan, että kun teen TOSI kovan ja pitkän aerobisen treenin saattaa mun syke yhtäkkiä olla alle sadan. Kun pidän pienen tauon tai hiljennän vaihtia kävelytahtiin, se syke alkaa nousta nopeaan tahtiin ja yleensä sinne 190 asti. Sittenhän se tietenkin lähtee laskuun, jos en enää jatka harjoitusta.

21
26.05.2004 14:30

Voisiko sykemittarissa olla jotain vikaa?

22
26.05.2004 14:58

Mulla ei ole omaa sykemittaria, joten tulokset on juoksumaton/crosserin jne. mittareita. Eihän ne aivan tarkkoja ole, mutta tällaista heittoa nekään tuskin tekevät.

23
26.05.2004 15:02

En kyllä luottaisi noihin kuntoiluhärveleiden omiin pulssimittareihin.
Ovat antaneet ainakin mulla joskus aivan omituisia lukuja.

24
26.05.2004 15:22

Juuri tuo oli mullakin hakusessa, kun tuo noin 90 sykelukema on noin puolet tuosta 190 -tasosta. Eli olisiko käynyt niin, että mittari löytää vaan joka toisen sydämenlyönnnin.
Kokeile seuraavalla kerralla palpoida kaulavaltimolta, onko sykkeesi todella tuo noin 90, vai valehteleeko mittari

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Kysymykset » Harjoittelu » syke ei nouse