Näköhäiriö juostessa?

yli 18 vuotta
melkein 2 vuotta
1919
76829

Tänään juostuani hidasta aamulenkkiä pari kilometriä, ilmestyi silmiini omituinen näköharha.

Keskelle näkökenttää pöllähti yhtäkkiä kirkas, kaksiosainen, ikäänkuin munuaisten muotoinen erittäin kirkas ja teräväreunainen valokuvio. Se peitti noin kolmanneksen näköalasta ja näkyi erityisen kirkkaana silmät kiinni, mutta myös ihan päivänvalossa.

Kauhistuneena sitten siirryin hitaaseen kävelyyn ja se hävisikin parissa minuutissa. Uskaltauduin jatkamaan juosten eikä harha enää ilmestynyt.

Mitään muuta oiretta en oikeastaan huomannut, paitsi ehkä aavistuksenomaista "imua" tässä kuviossa siten, että jos keskityin "tuijottamaan" sitä, sen intensiteetti ikäänkuin voimistui. Vaikea kuvailla.

Onko kenelläkään tietoa mistä voisi olla kyse tai kokemuksia vastaavista häiriöistä? Kyse oli siis hidasvauhtisesta lenkistä aikaisin aamulla heti kevyen aamupalan jälkeen. En ole millään dieetillä, mutta takana on harjoituksellisesti melko raskaat pari viime viikkoa. En käytä silmälaseja tai piilolinssejä.

Vastaukset: 9

1
10.03.2004 09:21

migreeni? Siihen ilmeisesti liittyy noi tuollaiset valokuviot.

2
10.03.2004 09:33

Toi Levin mainitsema migreeni voisi olla yksi vaihtoehto ja toinen voisi tietysti olla verenpaineen vaihtelu (joskus näkyy muutakin kuin vain tähtiä).

Väsymys ja ylirasitus varmasti voivat vaikuttaa asiaan.

3
10.03.2004 11:21

Ainakin täällä Itä-Suomessa on todella kirkas auringonpaiste tällä hetkellä, voisikohan se vaikuttaa jotenkin? Aurinkoon katsomisen jälkeenhän näkyy "valopalloja" vähän kaikkialla :)

4
10.03.2004 11:36

Sama kävi mielessä kun Jossulla, oisko jotain tekemistä kirkkaan kevätauringon häikäsyn kanssa? Samaten kaikenlaista munuaismuodostelmaa sun muuta voi näkyä kun lasiaisen (tjtn) pinnalla lilluskelee irronnutta solukkoa joka näkyy liikkuvina kuvioina.

Migreeniin liittyy usein (myös allekirjoittaneella) erilaisia jännittäviä valoilmiöitä, lähinnä sahalaitaista valojuovaa tai näkökentän hämärtymistä. Erikoiselta kuitenkin kuulostaisi migreenikohtaus, joka menisi muutamassa minuutissa ohi tahtia hidastamalla ja johon ei liittyisi muita oireita (päänsärky, huimaus, pahoinvointi näin muutamia mainitakseni), erityisesti jos kaiuksella ei aiemmin ole esiintynyt mitään migreeniin viittaavaa. Mutta koska en minkäänlaista lääketieteellistä koulutuspohjaa omaa, en lähde väittämään etteikö migreenistäkin voisi olla kysymys. Mikäli oire toistuu, kannattaa ehkä käväistä lääkärisedän pakeilla, muussa tapauksessa voisi ehkä pistää harmittoman häikäisyn piikkiin.

Nauttikaa kevätauringosta!

5
10.03.2004 11:54

Auringosta ei liene kysymys, kun ei se paistanut mitenkään erityisen kirkkaasti kello 6:45. Olen pitkä, mutten sentään niin piiiitkä, että häikäistyisin horisontin alla piileskelevästä auringosta. :-)

Migreenioireita minulla on ollut tasan kerran elämässäni. Nelisen vuotta sitten näin lyhyen aikaa sellaisia, joita pitäisin juuri noina sahalaitaisina juovina jotka usein yhdistetään migreeniin, mutta päänsärystä en joutunut silloinkaan kärsimään.

Ajattelin vähän samoin kuin Lumi, että jos oire uusiutuu, menen lääkäriin. Pikaisella nettiselauksella erilaiset näköhäiriöt voivat johtua lähes mistä tahansa, ja ainakaan kaikki syyt eivät lupaa välitöntä kuolemaa. Which is nice.

6
10.03.2004 13:35

Käy ihmeessä lääkärissä. Mulla oli noin vuosi sitten verkkokalvon irtautuma ja oire oli äkillinen kirkas tähtimäinen valo näkökentässä. Silmälääkäri täti sitten totes, että meikäläisen verkkokalvossa oli reikä, joka sitten laserilla hitsattiin kiinni. Jos koko verkkokalvo pääsee irti niin sitten silmästä on näkö veks forever, joten mee hyvä mies näyttään sitä silmääs lääkäris. Toivottavasti kohdallasi kyse on jostain muusta ku verkkokalvon irtautumasta.

7
11.03.2004 08:58

Joskus muuten migreenittömät ihmiset saattavat saada migreeniin liittyviä näköhäiriöitä, esim aurat, sokea piste yms mutta ilman pääkipua ja/tai pahoinvointia. Ei ole vaarallista.

8
12.03.2004 00:28

Mulla on olllut täsmälleen samanlaisia oireita viimeisen kymmenen vuoden ajan. Pääasiassa aamulla ja yleensä silloin kun liikkuu. Pelkkä kävelykin voi joskus laukaista tämän valoilmiön, mutta yleensä juoksu bussille tai kiireessä kouluun on aiheuttanut mukavan valoshown.

Joskus kun lenkillä oikein heikottaa ja on muutenkin ontto olo, se voi iskeä silloin. Olen liittänyt sen jotenkin verensokeritasoon, väsymykseen ja vastaavaan enkä ole pitänyt sitä mitenkään vaarallisena. Migreeniä ei ole ja verkkokalvoissakaan ei ole vikaa.

Viime vuosina nuo ilmiöt ovat toistuneet enää muutaman kerran vuodessa, mutta aikaisemmin se oli tosiaankin päivittäistä.

9
10.08.2016 14:10

Mulla on ollut mahdollisesti vastaavia kokemuksia ihan lapsesta asti. Lapsena ilmiö tuli jos pidin silmiä tiukasti kiinni tarpeeksi pitkään.

Tänään juuri tuli juoksulenkin jälkeen kun kotiin päästyä pysyin seisaalla ja viimeinen rappusten nuosun rasitus tuntui vielä ja vähän huippasi.

Näköhäiriö on mulla keskellä näkökenttää, kaksiosainen (jotenkin molemmille silmille on omansa, mutta ne näkyy päällekkäin) kirkkaan neonkeltaisen hohtava rengas. Muodon ilmestyessä rengas ei ole kokonainen vaan se alkaa hitaasti muodostua kokonaiseksi. Ei liity mitään kipua.

Ei ole tullut kyseltyä tästä koskaan sen kummemmin kun menee itsestään ohi, tulee harvoin, vaikea selittää, eikä vaivaa. Mielenkiintoista olisi kyllä tietää mistä johtuu.

Piirretty kuva muodosta:

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Kysymykset » Kauneus » Näköhäiriö juostessa?