Fitness-elämäntapa ja alkoholi

75716
28. helmikuuta 2004 08:51

Näin lauantaiaamuna, kun aika moni alkaa heräillä kankkusestaan edellisillan juominkien jälkeen, voisin yrittää herättää keskustelua alkoholinkäytöstä urheilijoiden/kuntoilijoiden/elämäntaparemonttilaisten keskuudessa...

Keskusteluissa oli aiemmin säie, jossa mietittiin, mitäköhän juomia viikonlopun lähestyessä suositaan, sätissä porukka nautiskelee joka perjantai (kuka menossa baariin, kuka tissuttelee kotonaan ja sättii, heh.)

Millä tavalla te sovitatte alkoholin käytön elämäänne, ruokavalioonne, urheiluharrastuksienne lomaan? Millainen suhtautuminen "keho-orientoituneilla" ihmisillä on alkoholin juomiseen? Syynätäänkö juomisia yhtä tarkasti kuin syömisiä, vai loppuuko dietti perjantaisin kaljapullon aukaisuun? Kertokaapas. :)

Ei, en itse ole krapulassa, vaan suunnittelen tässä aamulenkille lähtemistä.. ;)

Lyyti

Vastaukset: 157

28.02.2004 09:38

Mä oon tässä pari kuukautta harjoitellu uusia elämäntapoja ja oon juonu ehkä 4 siideriä koko aikana. En oo lähes vuoteen käyny baarissa (siis missään yökerho-tyyppisessä, pubeissa ym. kylläkin) koska en viihdy sen tyyppisissä paikoissa ja oon kyllä aikoinaan käyny siellä ihan tarpeeks, välillä liikaakin.

Musta krapula on turhaakin turhempi olotila, viimeks kärsin siitä tossa ennen joulua ja harmitti niin kun oli kaunis talvipäivä enkä päässy lenkille... Ei mulla oo mitään sellasta vastaan että istutaan iltaa kavereitten kans ja juodaan siinä sivussa, mutta sellanen kännääminen jonka ainut tehtävä on saada hyvät kännit ennen baariin lähtöä ei jotenki (enää) mee mulla jakeluun. Plus että baarissa menee paljon rahaa (turhaan) plus että siellä on aina (huono) musiikki liian kovalla plus että joutuu istua tupakansavussa koko illan plus että yleensä kotiin mennään roskaruokapaikan/grillin kautta. Tuliko tarpeeks syitä? ;) Ai niin, plus että tykkään herätä aikaisin ja pirteenä ja baari-illan jälkeen se ei mahdollista.

Mutta yks saunasiideri kuuluu kyllä asiaan, siitä en luovu :)

28.02.2004 09:50

En juo alkoholia. En pidä alkoholijuomien mausta, en siitä mitä se saa aikaan, enkä myöskään pidä ihmisistä, jotka ovat juoneet alkoholia.

28.02.2004 11:04

Minulle alkoholi on nautintoaine, lasillinen tai pari hyvää punaviiniä menee silloin tällöin ruuan kanssa tai ihan vaan iltasella, kun oikein haluaa rentoutua ja nautiskella. Tai oluttuoppi keikan jälkeen (muusikkojen tapa...) /drool/

Muutaman kerran vuodessa juhlin enempikin - kotibileissä tai synttäreillä/häissä tms suuremmissa juhlissa, joissa alkoholi ikäänkuin kuuluu asiaan. Silloin saattaa humalakin yllättää, mutta en enää teinivuosien tapaan harrasta ylilyöntejä. Murheeseen en juo koskaan.

Mielestäni jokaviikonloppuinen pämppääminen ja viikonlopun odottaminen siksi, että pääsee baariin ei ole oikein mistään kotoisin - en ole sitä koskaan ymmärtänyt. Enkä oikein tajua sitä, kun tässäkin yhteisössä monet niin fitnesshenkiset ihmiset, jotka hifistelevät 5% rasvoillaan (LOL) painelevat perjantaina baariin ja vetävät änkyrät... :/

nipo-Lyyti ;)

28.02.2004 11:23

"Mielestäni jokaviikonloppuinen pämppääminen ja viikonlopun odottaminen siksi, että pääsee baariin ei ole oikein mistään kotoisin"

Siis eikö hauskaa saa sitten odottaa? Sehän siinä pämppäämisessä on juuri ideana. Minusta juuri häät ym. juhlat joissa on kyse ns. pakkojuhlinnasta ovat perseestä. Niissä olen aina ollut selvinpäin. Parasta pämppäämisessä on juuri se että se tapahtuu juuri silloin kun huvittaa. Ei sinne baariin tai juhlimaan pidä velvollisuudesta mennä vaan homman pitää lähtä sudämestä.

28.02.2004 11:42

Nalle-rakas, toki hauskaa saa odottaa, en mä sillä sanonut. Eikä tarkoitus ole kritisoida kenenkään mieltymyksiä, vaan herättää keskustelua alkoholin käytöstä. En vaan itse ymmärrä sitä, miksi sen hauskan pitää joka viikonloppu olla yhtäkuin känni... No, mä en vaan ole koskaan tajunnut humaltumisen ja baarien viehätystä ja saan kiksini vähän muista asioista ;)

Lyyti

28.02.2004 11:46

Joo.Mitäs tähän sanoisi.

Joskus nuorempana tuli juhlittua sen verran rajusti, ettei siihen enää oikein ole tarvetta.Mutta kyllähän juominen on kivaa.

Nyt ongelma onkin siinä, että parhaat ystäväni viettävät niin erilaista elämää kuin minä. Ne myös polttavat eivätkä ymmärrä minun niin kutsuttua "fitness-elämääni". Niitä ei kiinnosta puhua liikunnasta tai ravinnosta, enkä edes voisi puhua pahimmista hifistelyistäni kun pitävät minua jo nyt seonneena.

Olen yleensä kuskina, mistä ei tietenkään ole valittamista. Mutta jos juon niin seuraavana päivänä ihmetellään, miksen ole samanlaisessa kankkusessa kuin muut. Esim. viime keskiviikkona oltiin yhden tutun bändiä katsomassa ja join pari bisseä, kun muut joivat enemmän. Juon vähän väliä vettä (tai kahvia et pysyn hereillä). Jos vanne kiristää päätä aamulla niin se johtuu tupakansavusta.

Viimeksi join kunnolla joululomalla ja olihan se toki hauskaa. Hyväksyn kavereiden kännäämiset täysin, krapula ei vaan omalla kohdalla ole aina sen juomisen arvoista.
Mutta jos ei juo paljon, niin ei baarissa jaksa olla loppuun asti. Pahimmat riidat tuleekin siitä, kun "karkaan" kotiin pari tuntia ennen muita. En aina edes sano niille että lähden koska kännissä ne rupee aina jankkaamaan että et lähe mihinkään.

28.02.2004 11:48

"Ei sinne baariin tai juhlimaan pidä velvollisuudesta mennä vaan homman pitää lähtä sudämestä."

Näin on, hiukan odottamatta alkavat yllätysreissut on ehdottomasti laadukkaimpia!!
Niitä sattuu vaan todella harvoin, siispä nykyisin ei tule käytyä radalla kuin muutama kerta vuodessa.
Muuten kyllä samoilla linjoilla Lyytin kanssa, että ei ole jokaviikonloppuinen pakkojuhliminen mistään kotoisin.
Niin ne ajat muuttuu nuoruusvuosista... ;)

28.02.2004 11:52

Tahvo. En ehkä ole ihan yhtä kriittinen, mutta voisin kyllä toistaa sanomasi...Ihan nollalinjalla en kyllä itse ole, mutta melkein...Tupakointi häiritsee paljon enemmän henk.koht. kuin c2 h5 --> oho.

Omassa arjessa on jotain vikaa jos jokainen viikonloppu haluaa juhlia milloin mistäkin syystä. Häät, etappien saavuttamiset ja muut vastaavat ovat sen sijaan todellisia aiheita juhlia. Mutta juhlia voi ja hauskaa pitää ilman alkomahooliakin. "Lapsenmielisyys" pitää saada esiin ja itsehäpeä pois myös ilman virvokkeita, mikä taitaa tosin monilla nykyjupeilla olla usein aika vaikeata. Tosin ymmärrän, että kaikki ei ole "luonnostaan" niin ekstroverttejä jne.

28.02.2004 12:14

Ja vielä tällaista pidemmälle vietyä spekulointia, yrittäkää kestää...

Voisikohan olla niin, tai onko jonkun kohdalla niin, että tämä "rankka" fitness-elämä - ainainen syömisten kontrollointi ja liikkuminen yms. vaatisivat veronsa? Eli kokeeko joku tarvetta "nollata" viikonloppuna, luopua kontrollista kerrankin ja vetää pään täyteen?

Huomaan itsessäni, että joskus koen tarvetta pitää "syömingit" - kutsua kotiini ystäviä, tehdä hirmuna ruokaa ja syödä sitä hyvillä mielin niin paljon kuin sielu sietää, herkutella ihan ilman omantunnon kolkutteluja. Vähän niinkuin vastapainona sille, että arki kuluu kaloreita sun muita syynätessä :)

Lyllerö

28.02.2004 12:15

"Omassa arjessa on jotain vikaa jos jokainen viikonloppu haluaa juhlia milloin mistäkin syystä."

Tuosta olen täysin eri mieltä. Ihan yhtä hyvin voi sanoa että omassa arjessa on vikaa jos haluaa treenata, tai arjessa on vikaa jos haluaa käydä elokuvissa. Ihmiset treenaa koska haluavat paremman kunnon, terveyden, koska se on kivaa ja tapaa ihmisiä. Osittain samoista syistä voi myös käydä elokuvissa tai pämpätä.

"Häät, etappien saavuttamiset ja muut vastaavat ovat sen sijaan todellisia aiheita juhlia."

Tuossa on usein kyse juuri pakkojuhlinnasta. Ei hauskanpitoon syytä tarvita.

28.02.2004 12:21

Omalla kohdalla syy baarissa käyntiin ja alkoholinkäyttöön on hauskuus eikä mikään muu. Mieli rentoutuu ja elämä on kivaa.

28.02.2004 12:25

"Tuossa on usein kyse juuri pakkojuhlinnasta."

Riippuu kyllä paljon miten kukakin tuollaiset virallisemmat juhlansa järjestää. Pahimmillaan homma voi olla tosiaan pakkopullaa, mutta jos juhlat järjestää sopivan rennolla otteella, homma menee aivan luonnostaan. Sehän riippuu ihan ihmisten asenteesta millä juhliin lähtee.

Ei siihen hauskanpitoon pakosti viinaakaan tarvita. :)

28.02.2004 12:29

Nalle, allekirjoitan kaiken sanomasi /kippis/

TT, et juo!?! Prkl, menee hyvä mies hukkaan.../nyyh/

Juha H:n suhteen alkoholiin jo arvasinkin aikoja sitten, ja vielä kysäisin joltakulta sätissä siitä.

Ei vaiskaan, jokainen tyylillään. Kunnioitan jokaisen päätöksiä :)

Kyllä alkoholin käyttöön liittyy paljon muutakin kuin vain "päätös" asiasta. Biokemiaa, baby, biokemiaa...villeimpien teorioiden mukaan kaikki on biokemiaa, niin ajatuksemme, tunteemme kuin sielummekin. Että siitä...

Olen juuri nyt mukavassa pienessä viime illasta. Olen taas itseäni paremmassa seurassa, sillä rakkaan vaimoni lisäksi täällä ovat SammyB ja Marjis /kippis/

Kysymys kuuluukin, että olisivatko he täällä, jos emme olisi tavanneet juhlimisen merkeissä. Ja siitä päästään heti siihen "perimmäiseen" kysymykseen tähän ketjuun liittyen, johon tietysti jo olen vastannut tässä viestissä.

/tottoroo/

//mika

28.02.2004 12:47

SammyB ja marjis jääneet yhdessä yöksi TC:n ja mankin luo... /miettii/ /iik/ /sweet/ /drool/ Ainesta sättiromanssiin? ;)

Lyde

28.02.2004 12:52

Kuin korkeintaan silloin kun ilmapiiri juhlissa on se että ketään ei huvita juhlia mutta ollaan juhlivinaan. Häät ym etappien juhlimiset ovat meille 30 vuotiaille ja vanhemmille erinomaisia paikkoja juhlia koska tiedämme että kaikki paikalle saapuneet ovat tulleet juhlimaan, ei ole epäilystäkään siitä etteivätkö kaikki olisi iloisella ja hyväntahtoisella mielellä.
Toki muitakin juhlan paikkoja on, mutta mm ravintoloissa, puistoissa ja joillakin festareilla ym juhliminen on yksi epämääräisimmistä tavoista juhlia. Paikalla on sekalainen kokoelma ihmisiä joiden mielentilasta et tiedä mitään.
Aikoinaan aloin käydä house bileissä sen takia että ne olivat varmoja paikkoja juhlimiselle, kaikki olivat takuulla juhlatuulella.

"Häät, etappien saavuttamiset ja muut vastaavat ovat sen sijaan todellisia aiheita juhlia."

Tuossa on usein kyse juuri pakkojuhlinnasta. Ei hauskanpitoon syytä tarvita.

28.02.2004 13:11

"Omalla kohdalla syy baarissa käyntiin ja alkoholinkäyttöön on hauskuus eikä mikään muu. Mieli rentoutuu ja elämä on kivaa."

Jep noin sen pitääkin olla. Tuo kelpaa hyvin mullekin selitykseksi :) Lähinnä tarkoitinkin vain teennäistä "juhlimista", mikä henk.koht. harmittaa. Tai ehkä turha sanan juhliminen käyttö ihan puhtaasti hauskanpidon tms. sijasta. Onneksi moni onkin siitä jo luopunut. Mulle perinteiset juhlat ei tosiaan olekaan yleensä mitään hauskanpitoa ja näyttää monelle muullekin olevan pakkopullaa.

Mutta nyt mentiin hieman sivuraiteelle...Kukin taapertaa tyylillään. Mutta oon samaa mieltä kuin Lyyti:

"Enkä oikein tajua sitä, kun tässäkin yhteisössä monet niin fitnesshenkiset ihmiset, jotka hifistelevät 5% rasvoillaan (LOL) painelevat perjantaina baariin ja vetävät änkyrät... :/ "

No, itse en ole kyllä ihan niin tiukka omien syömisten yms. suhteen kuin voisi jutuistani päätellä, onneksi :)

28.02.2004 13:13

Teoriassa alkoholin suhteen nollalinja, käytännössä yksi siiderituoppi tulee vuodessa kipattua (tai ainakin 3/4 siitä ;)).

28.02.2004 13:17

"Näin lauantaiaamuna, kun aika moni alkaa heräillä kankkusestaan edellisillan juominkien jälkeen,"

Mistä kankkusesta? Hah! Tositreenareille ei tule kankkusta.

28.02.2004 13:32

Monelle täällä kirjoittaneelle voi sanoa, että vanhuus ei tule yksin. ;) Tai no joo, ei muakaan pussikaljailu enää kiinnosta niin kuin joskus.

Nallen kanssa oon hyvin pitkälle samaa mieltä.

Silloin juhlitaan kun huvittaa ja humalatila asettuu siinä sivussa sen mukaiseksi. Joskus voi jotkut pippalot juhlia selvinpäin ja joku toinen kerta saattaa tempaista mäyräkoiran pohjalle ennen baariin lähtöä. Ja aina on kivaa, koska juhliminen tapahtuu vain juhlatuulella. Mulle toi juhlatuulen saavuttaminen ei ole edes mikään vaikea homma. :)

Mulla on arkisin aika sosiaalisesti rajoittunut elämä ja viikonloppuisin tulee sitten nähtyä frendejä enemmän. Siihen usein liittyy sivistynyttä viinin maistelua tai vähemmän sivistynyttä örveltämistä. Alkoholin nauttiminen kuuluu kuitenkin olennaisena osana mun henkiseen hyvinvointiin. Ainakin kerran kuussa on päästävä vähän irroittelemaan reippaammin.

Krapulan kanssa taas ei ole juuri mitään ongelmia. Esimerkiksi mulla ei elämäni aikana ole koskaan ollut pää kipeä johtuen krapulasta tai mistään muustakaan. Yleensä tulee seuraavan päivän iltana treenailtua jo kevyesti, joten en koe alkoholin käytön aihettavan mitään ongelmia urheiluharrastusteni kanssa. Ainoastaan jos yöuni jää puutteelliseksi, niin silloin treenusinto saattaa hävitä.

28.02.2004 13:38

Mun mielestä juominen on vaan yksinkertaisesti kivaa! /kippis/ Siis reilusti baarissa kaljaa ja hyvää seuraa, niin mikäpä mukavampaa! Siitä en luovu :)

Krapula ei ole kyllä mukava olotila, mutta sen arvoista, hih! Ja jos juo vettä välillä eikä ihan kauheita perseitä vedä, krapulaa ei edes tule.

Juon suunnilleen joka toinen viikonloppu, joskus näin opiskelijana tulee koluttua myös keskiviikkobileet, mutta suht harvoin. Enkä tosiaankaan jaksa murehtia alkoholin kaloreista. Kunhan muuten pysyy dieetti kasassa, niin sallin itselleni ko. hauskanpidon! Ihan vaan hauskuuden ja sosiaalisen elämän kannalta, baari on mukava paikka tavata kavereita ja istua iltaa.

28.02.2004 14:49

"Enkä oikein tajua sitä, kun tässäkin yhteisössä monet niin fitnesshenkiset ihmiset, jotka hifistelevät 5% rasvoillaan (LOL) painelevat perjantaina baariin ja vetävät änkyrät..."

Jep, ja sitten kompensoivat nämä mokauksensa olemalla syömättä seuraavan päivän ajan /miettii/

Itse voisin kait lukeutua teoriassa absolutistiksi, mutta en sellainen ole. Haluaisin kait olla, mutta kuten TC:kin jo totesi, alkoholi liittyy joihinkin sosiaalisiin tilaisuuksiin lähes oletusarvoisesti, joten sellaisena oleminen olisi äärimmäisen vaikeaa. Eri tilaisuudetkin jäänevät kokematta, jos ei hyväksy hetkellistä epäterveellistä ja treenejä haittaavaa piikkiä. Mitä tulee testo-tasoihin, palautumisen hidastumiseen ja ylipäänsä erittäin suureen määrään täysin turhaa energiaa kummastelen suuresti omia tendenssejäni, että juon ylipäänsä edes yhden oluen. Mieluummin sen jättäisin ottamatta, sekä varsinkin ne olutta seuraavat oluet... Kuitenkin pyrin kait tasapainoilemaan jonkun ajattelijan tavoin sillä kuuluisalla keskilinjalla :-)

nimim. elegantti treenaaja-nautiskelija

j_b
28.02.2004 15:02

Minusta alkoholiin pätee samat periaatteet, kuin esim. herkutteluun. Silloin kun otetaan ei lasketa kaloreita tai murehdita siitä, että nyt menee dieetti pilalla.

Eli nautitaan terveellisistä elämäntavoista, mutta välillä pitää rentoutua. Silloin tuoppi tai kaksi..tai jopa "pers kännit" :-D

Joskus on kiva tietysti kiusata itseä ja pitää tiukkaa kuria..esim. nyt olen tämän vuoden aikana juodu yhteensä 2 lasia punkkua ja puolikkaan siiderin...

28.02.2004 16:45

"TT, et juo!?! Prkl, menee hyvä mies hukkaan.../nyyh/"

Eiköhän se kuitenkin ole niin että moni fiksukin ihminen on sinne hukkaan mennyt juomisella eikä suinkaan juomattomuudella ;>

28.02.2004 16:46

Turha sitä on miettiä ,kunhan on kivaa.

28.02.2004 16:54

Elän aika paheetonta elämää. Syön yleisesti ottaen terveellisesti, liikun paljon, en yleensä ota turhia riskejä liikenteessä ja harrastuksissa ja en tietenkään tupakoi.

Olut on paheeni. Perjantait ja lauantait ovat sellaista taiteilua sopivan humalan ja krapulan välttämisen välillä. Sopiva humala on vain äärettömän mukava olotila, enemmän juodessa olotila ei parane ja seuraava päivä on tehottomuudessaan helvettiä.

Eilen join kotona neljä olutta ja lasin viiniä. Perjantai-iltaan kuuluu joku hyvä salaatti (feta, mozzarella...), tuoretta leipää ja viiniä tai olutta ja mukavaa rentoutumista. Tänään lähdin juoksemaan 15 km lenkkiä 10.30.

Nyt olen töissä käymässä ja kun pääsen täältä kotiin juon pari kaljaa ja lähden pitkästä aikaa ulos syömään ja sen jälkeen käymään jossakin kuppilassa.

Huomenna aamulla pitäisi pystyä juoksemaan kevyt pitkä lenkki (>2h) ja illalla tekemään selkätreeni salilla.

Tiedostan viinan vaarat ja vihaan krapulaa. Olut on kuitenkin hyvää ja nousuhumala taivaallinen olotila. Eli pyrin maksimoimaan viinan hyvät puolet ja minimoimaan huonot puolet yleensä hyvällä menestyksellä joskus huonommalla.

28.02.2004 17:05

joskus nuorempana maisui sekä sitku että muut, liikunta on mennyt siinä sivussa.

kun sitten elämä vakiintui ja toisaalta liikkumisesta tuli vieläkin aktiivisempaa, alkkohoolin käyttö väheni.

viime kesänä rupesin juoksemaan, alkoholi jäi kokonaan pois. yksikin siideri vaikutti seuraavan päivän kuntoon sen verran paljon, että olisi ollut liian iso hinta maksettavaksi.

viiniä voi ottaa joskus lasillisen, 1-3krt kuussa, tai maistaa vähän ukon lasista, jos ei huvita kuin saada vähän makua. perheellisenä ei tule käytyä baareissa, mutta välillä kyllä kaipaisi bilettämään ihan kunnolla. kesällä kerran grillasimme ystäväpariskunnan kanssa, olusta oli ja jatkoille baariin. kyllä siinä nopeasti vauhti hyytyi, kypsää kamaa oltiin jo puolen yön aikaan vaikka ennen olisi jaksanut vaikka neljään...

elämä on tasapainoisempaa (ja edullisempaa) juomatta. ei tee enää mieli.

28.02.2004 17:18

Itse juon melko harvoin (kerran kuussa tai harvemmin) ja ainoastaan silloin kun olen lähdössä bailaamaan tai muihin juhliin. En siis juo ikinä ollessani esim. yksin kotona. Juominen liittyy siis hauskanpitoon ja siihen, että on kiva joskus lähteä kaveriporukalla viettämään iltaa yhdessä ja aloitella jonkun luona. En juo enää humalahakuisesti kuten nuorempana, mutta sopiva määrä alkoholia on itselleni sellainen, että ilta on hauska pienessä humalassa ja seuraavana aamuna pääsee silti ylös ja useimmiten treeneihin. Ainoa asia, mikä juomisessa itseäni ärsyttää on kamalat univelat. Seuraavana aamuna en jotenkaan osaa nukkua yhtä pidempään ja varsinkin jos on hyvä bicci aamulla tai kiva juoksu/hiihto sää.
Mitä juomia muuten te juotte? Siis ajatteletteko juodessanne juoman makua vai myös kaloreita, promilleja yms? Itse join nuorempana niin paljon siideriä että olen täysin kyllästynyt siihen ja muihin miedompiin juomiin, joten nykyään minulla on tapana juoda vähän mutta jotain vahvempaa, kuten vodkaa/giniä/salmaria sekoitettuna johonkin mehuun tai puristettuun appelsiiniin.
Ja mulla on myös vähän sama "ongelma", jonka Keretti mainitsi:

Nyt ongelma onkin siinä, että parhaat ystäväni viettävät niin erilaista elämää kuin minä. Ne myös polttavat eivätkä ymmärrä minun niin kutsuttua "fitness-elämääni". Niitä ei kiinnosta puhua liikunnasta tai ravinnosta, enkä edes voisi puhua pahimmista hifistelyistäni kun pitävät minua jo nyt seonneena.

Munkin parhaista ystävistä vain kaksi on samalla linjalla treenauksen suhteen mutta muut tosiaan eivät tajua, kuinka suuri osa elämää treeni on ja kuinka minua voi oikeesti kiinnostaa fitness asiat. He ihmettelevät, miten minulla jää aikaa treeniltä muille asioille kun treenaan hiedän mielestään niin usein. Ja kun ostin eilen kirjan ja pari lehteä alata, niin kaverini ihmettelivät, kuinka voin maksaa melkein 100e tuollaisista asioista....

28.02.2004 17:55

"TT, et juo!?! Prkl, menee hyvä mies hukkaan.../nyyh/"

Hukassa tässä ollaan joka tapauksessa.

Kyllähän meikäläinenkin nuorempana pämppäsi, mutta se on jäänyt, kun ei sille ole löytynyt mitään mielestäni järkevää perustelua.

Tuo aikaisempi postaukseni vaikutti ehkä hiukan liiankin tuomitsevalta ja kriittiseltä, pyydän anteeksi sitä.

28.02.2004 20:24

Juon harvoin enemmän kuin yhden annoksen. Pääasiallinen alkoholin käyttöni on tällä hetkellä satunnainen snapsilasillinen illalla, kun tuntuu sille.

28.02.2004 20:55

Ajattelemisen arvoinen aihe Lyytiltä varmasti hyvin monelle.

Alkuperäiseen kysymykseen;
Omasta mielestäni fitness-elämäntapaan ja fyysisiin tavoitteisiin runsas alkoholinkäyttö ei sovi millään tavalla. Aiheuttaa vähintäänkin hidasteita.

Pitäisikö alkoholia sitten vältellä? Kaikki riippuu tavoitteista. Riippuu varmasti myös elämänvaiheesta.

Olipahan tuo säännöllinen bilettäminen joskus juuri siihen viralliset valtuudet saatuaan tosi mahtava juttu ja ruljanssi, jonka halusi toistaa useamman kerran kuukaudessa. Aikansa kutakin.

Itse en kuitenkaan ole mikään ammattilainen vaan vain tavis treenaaja, joten en lähde nyt tässä(kään) asiassa nolla-toleranssilinjalle.
Jos edessä on jokin alkoholilla maustettu hyvä hetki ystävien kanssa, niin sitä en toki sivuuta.
"Turhanpäiväisen" juhlimisen olen jättänyt kuitenkin kokonaan pois.

Mielestäni tosiaan kaikki riippuu tavoitteista ja itselleni tuo ns. fitness-elämäntapa on paljon muutakin kuin vain salilla käymistä. Jatkuva ryyppääminen ainakin omalla kohdallani romuttaisi ajatukseni tästä, joten se on jäänyt vähemmälle.

Dietillä alkoholin suhteen nolla-toleranssi onkin lähempänä totuutta, sillä jo yksi baarireissu kuittaa helposti koko viikon aikana luodut miinuskalorit. Mutta hey, ei toki aina tarvitse ottaa niin vakavasti. Jälleen mielestäni hyvä pitää kuitenkin mielessä, missä mittakaavassa ja -suhteessa tätä salitouhua harrastellaan..

Eli /kippis/ vaan, välillä rennommin ja välillä taas niuhommin.. ;-)

28.02.2004 21:25

Kovasti tuli opiskeluvuosina rämisteltyä baarien ovia, vaan sen jälkeen kun piti ruveta kankkusaamuinakin heräämään lapsille puuronkeittoon, niin ei homma enää huvittanutkaan.
Joskus viikonloppuisin tulee tissuteltua saunan päälle kevytsiideriä.. tosin juuri tällä hetkellä on menossa KUMMALLINEN vaihe; viime itsenäisyyspäivän bileiden jälkeen ei ole mennyt tippaakaan kurkusta alas!!
Hmm.. treenikin on kulkenut paljon paremmin.. /miettii/

ppm
28.02.2004 21:58

Mä oon vähän ihmetelly, kun tähän ikään mennessä ei oo koskaan tullu oikeastaan mieli alkoholia. Kyllähän alkoholia tulee jonkin verran otettua iltaa vietettäessä kavereiden kanssa, mutta vaikka oon litkiny välillä "parasta mahdollista vauhtia" esim. olutta, niin fiilikset ei oo missään vaiheessa noussu, vaan on tullu lähinnä tyhmä olo, jonka takia oon hidastanu tahtia / lopettanu juomisen siltä erää. Nuorempana ei tullu juotua yhtään ja ekan kaljankin taisin juoda 19-vuotiaana.

En usko, että humalaan juominen silloin tällöin haittaisi suuremmin treenaamista. Urheilutulokset on kuitenkin lähinnä päästä kiinni, ja ainakin mun kohdalla tärkein kehitystä rajoittanut tekijä löytyy kahden korvan välistä.

28.02.2004 22:06

Jostain syystä itseäni ei hirveästi kiinnosta alkoholi. Joskus tulee juotua, ja kyllähän se välillä menee överiksi. Ei se vaan mulle ole sellainen `juttu` niinkuin monille. Vaikka nyt, 18-vuotiaana kai pitäis juosta baareissa (heh), mutta ei vaan oikein innosta. Ajatuskin ahdistaa.

Viimeisen neljän kk aikana olen tainnut olla kaksi kertaa humalassa (uusi vuosi oli toinen). En ole missää muodossa absolutisti. Olen vähentänyt viinaa yksinkertaisesti sen takia, että se ei nyt sovi tavoitteisiin. Eli samoilla linjoilla Jasonin kanssa.

Totuus on, että mikäli treenaat tavoitteellisesti niin viinasta on suurta haittaa. Suurilla harjoitusmäärillä vapaa-aika on tarkoitettu lepäämiseen ja palautumiseen. Lisäksi alkoholin vaikutukset nestetasapainoon, hormonitoimintaan yms..

Uskoisin, että moni antaa täälläkin turhan korostetun kuvan itsestään. Suurimmalle osalle terveellinen elämä on vain osa arkea, kuten myös kohtuullinen alkoholin käyttökin.

ppm

Sen verran pitää vielä lisätä, että parhaat kicksit on aina tullu tiukasta treenistä. Parhaimmillaan "euforia" jatkuu parin tunnin verran ja ajatus kulkee kristallin kirkkaana. Esim. töissä työteho jossain yksitoikkoisessa hommassa saattaa nousta huomattavasti ja fiilikset pysyä siinä samalla katossa! Että ehkä tän takia alkoholin aiheuttama lamaantunu tila ei oikein innosta... :)

28.02.2004 23:38

"Esim. töissä työteho jossain yksitoikkoisessa hommassa saattaa nousta huomattavasti ja fiilikset pysyä siinä samalla katossa!"

Tuota ei kyllä oikein voi verrata alkoholiin siksi, että jos joku on alkoholin voimin vastaavanlaisessa tilassa töissä, on kyseessä todennäköisesti jonkin sortin alkomahooliongelma. :-D

29.02.2004 12:10

Minä en ymmärrä joogaa. Selittäkääpä se. :D

29.02.2004 12:58

"Minä en ymmärrä joogaa. Selittäkääpä se. :D"

Jooga vai se, että sinä et ymmärrä sitä?

29.02.2004 13:28

(Uskaltaudun nyt kommentoimaan, vaikka jengi yleensä hermostuu mun kommenteista jostain syystä)

Munkaan mielestä pelkkä salilla käynti ei ihan vielä kuvasta ns. fitness-elämäntapaa, vaan siihen liittyy paljon muutakin.
Pitää niin täysin paikkansa, että jopa "vain" yhdenkin kerran viikossa läpiviety etkot naposteluineen-baariin-jatkot mäkkärissä-kuvio NÄKYY pitkällä tähtäimellä (ainakin naisessa). Siksi mun mielestä ns. mässypäivä tai vastaava onkin suurta itsepetosta, mikäli tavoitteena on painonpudotus.

Noita edellä kuvailemiani raskaan sarjan baarireissuja tuli harrastettua joskus nuorempana, mutta enää ei minkään asian kanssa överiks meneminen kiinnosta. Olen ehdottomasti sitä mieltä että kohtuus kaikessa niin tarvetta ylilyönteihin (alkoholin, syömisen tai minkään muunkaan asian kanssa) ei edes tule.

Ja mikään ei kyllä voita hyvin nukutun yön jälkeisiä vapaita viikonloppuaamuja!

29.02.2004 14:54

Minun mielikuvassa fitness-elämäntapa=Yleinen hyvinvointi, sekä henkisesti että fyysisesti. Tämä taas johtaa siihen, että omat mieltymykset ja tavoitteet ovat ratkaisevia.

Ja minun tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että tulee pämpättyä/juotua opiskelijajuhlissa tai yökerhossa 2-3 kertaa kuukaudessa :)

29.02.2004 15:16

Tässä kirjoituksessa ei ole mitään uutta, mutta tulipa mieleen... Siis jokainenhan taaplaa tavallaan. Tärkeintä on se, että jokainen löytää itselleen sopivimman tavan tasapainotella eri tekemisten kanssa. Ja on yksilöllistä miten kukin hankkii tasapainoisen ja onnellisen elämän. (hei mähän oon varsinainen neropatti!)

Mässypäivästä sen verran, että mulla se on ihan henkiseltä kannalta aika must juttu. Milian mielestä itsepetosta nuo mässypäivät. Voi olla, mutta ei ne mulla ainakaan oo laihdutusta koskaan kaatanu, paremminkin päinvastoin.

29.02.2004 18:49

Mulle ei ole ikinä mitkään siiderit tai kaljat maistuneet. Ne maistuu mun mielestä ihan kauheilta, mut raflassa voin kyllä juoda drinkin tai pari. Tämä siis noin kerran-pari kuussa. Ei oikein tee mieli juoda mitään alkoholipitoisia juomia, koska mietin ihan liikaa aina sitä, mitä se tekee mun treenille... Ehkä pitäis vähän löysätä pipoa ja ottaa vaikka joskus jopa kolme...=)

29.02.2004 23:05

Hyvä topicci kaiken kaikkiaan. Mielestäni vastaukset kertovat ihmisistä aika paljon. Tai ainakin mulle syntyy vahvoja mielikuvia henkilöiden tavoitteista tai heidän elämäntilanteistaan. :)

01.03.2004 08:57

Viime vuoden alkoholinkäyttöni: Yksi lasillinen jotain punaviiniä kun kävin enon luona kylässä...
Eli en ole totaalinen absolutisti eikä juomattomuuteni taustalla ole mitään ideologiaa. Ryyppääminen ei vain kiinnosta. En osaa tulla humalaan, alkoholista ei tule millään tavalla hyvä olo, ja oikeastaan känniläisten örvellys ärsyttää. Mieluummin pysyn kotona ja lähden aamulla lenkille.

01.03.2004 09:26

Mun kohdalla ei voi puhua fitness-elämäntavasta, se lienee jotain kokonaisvaltaisempaa kuin mun hörhöily.. :D
Liikunta on mulla suuri osa elämää, ja sitä myöten tietysti tulee jonkin verran katseltua syömisiäkin. Kaloreita laskeskelen, jos dieettaan, en muuten.

Alkoholi kuuluu mulla sosiaalisiin tilanteisiin, tosin yksinkin saatan ottaa saunakaljan. Hyvässä seurassa olut tai viini maistuu, joskus kieltämättä liikaakin.
En kuitenkaan halua (tässäkään asiassa) nipottaa liikaa. Jos vaihtoehtona on porkkanan pureminen yksin kotona tai mukava baari-ilta kavereiden kanssa, niin kallistun kyllä jälkimmäisen vaihtoehdon puoleen. Vaikka ei kai kukaan kieltäisi nakertamasta porkkanaa baarissakaan... /miettii/

Siinä vaiheessa, jos kalorien laskeminen määrittäis kaiken tekemisen/olemisen, niin mua saa ampua päähän!

01.03.2004 10:05

No täällä myös yksi jolle viinakset ei erityisemmin maistu. Voin joskus juoda max. puoli pulloa hyvää viiniä ruoan kanssa, tai ottaa yhden konjakin kahvin seuraksi ja nautiskella sillä lailla, pienesti :)

Olen samaa mieltä mm. Milian kanssa, että parasta viikonlopussa on hyvinnukutun yön jälkeen nousta sängystä aamulenkille. Krapula on niin kaamea tauti, ettei mikään ns. hauskanpito ole sen arvoista - siis minun mielestäni.

01.03.2004 10:16

Urheilu on pilannut monta lupaavaa ryyppymiestä.... ;)

01.03.2004 10:16

Itse taidan olla melkoinen alkoholin kuluttaja. Olen hyvien oluiden ystävä, usein esimerkiksi viikollakin tulee otettua yksi tai kaksi olutta illan päätteeksi, tai mentyä kaverin kanssa yksille jutustelemaan. En näe tässä mitään suurta vaikutusta treeneihin, kohtuu kaikessa, se pätee tähänkin. Toisaalta en usein juo päätä täyteen mentaliteetilla vaan lähes aina kohtuudella. Krapulaa minulle ei ole kuin ehkä n. viisi kertaa vuodessa. Paheitahan jokaisella pitää olla.

01.03.2004 13:21

Minä kyllä itse suhtautuisin hyvin pidättyväisesti treenaamiseen ja alkoholin käytön yhteiseloon. Ainakin jos haluaa saada jotain tuloksia. Enkä kyllä ymmärrä nykyisin nuoria ihmisiä, jotka pilaavat alkoholilla kroppansa pikku hiljaa. Sillon tälläin lasi viiniä, olutta tai siideriä on sallittu. Mutta hamalatilaa pitää välttää. Monen treenaavan kohdalla parhaan kehityksen saisi aikaan, kun jättäisi alkoholin pois.
Kokeilkaapa pitää kuukaisi täysin alkoholista taukoa. Eron huomaa parissa viikossa sekä tukoksissa, että treeni-innossa!

01.03.2004 14:49

Hyvä juttu huomata että kaikki ovat suunnilleen samoilla linjoilla.

Ministeriö voi tunkea veroalensa sanonko minne.

01.03.2004 14:49

Itse en ole juonut alkoholia lainkaan puoleentoista vuoteen, vaikka en absolutistiksi tunnustaudukaan. Osaltaan juomattomuuteen ovat vaikuttaneet terveet elämäntavat ja liikunta, mutta myös useamman sukulaiseni, mm. isäni alkoholismi. Tiedän, että minullakin on taipumus riippuvuuteen, joten olen jättänyt juomisen kokonaan muiden iloksi. En kyllä itse ole ikinä pystynyt alkoholistin lapsena näkemään juomista kovinkaan riemukkaana asiana... Juomattomuuteni jaksaa kummastuttaa kavereitani, jotka myös pyytävät minua liittymään illanviettoon yhä harvemmin. Mutta eipä se mitään. Mikään ei voita viikonlopun aamuja: ensin pitkien unien perään kahvia ja aamupalaa ja sitten reippailemaan lenkille tai salille!

01.03.2004 14:52

olis voitu kyllä kohdistaa parempaankin kohteeseen. Esimerkiksi ruokaan. Tai liikuntapalveluihin (arvonlisäverottomiksi).

01.03.2004 15:34

Sepä se. Mutta kun ihmiset ei hae liikuntapalveluja Virosta...

Ottaisi hallitus uhkakuvaksi Monacon... poistettaisiin Suomestakin tuloverotus kokonaan, etteivät ihmiset ryntää Monacoon asumaan.

01.03.2004 16:55

"Mutta hamalatilaa pitää välttää"

"Kokeilkaapa pitää kuukaisi täysin alkoholista taukoa. Eron huomaa parissa viikossa sekä tukoksissa, että treeni-innossa!"

Tietysti alkoholin sijaan löytyy muitakin päihteitä...;-D

01.03.2004 17:30

Humalassa on hauskaa. Niin on tietysti myös selvin päin, mutta kyllä kännissä olo on ihan oma lajinsa. :D

Fitness-elämäntapa merkitsee ihmisille näköjään eri asioita. Se on ehkä vaikea määritelmä, mutta oikeastaan en koe tarvetta edes alkaa sitä määrittelemään, sillä en halua lokeroida itseäni minkään tietyn elämäntavan alle. Se olisi liian rajoittavaa.

Alkoholia tulee juotua tällä hetkellä noin joka toinen viikonloppu, joskus useamminkin. Minulle ei tuo kehitys ole niin tärkeää kuin elämästä nauttiminen. :-)

01.03.2004 18:06

Kuten jo aiemmin kirjoitin en ole kovinkaan innostunut juomisesta. Kuitenkin olen joskus juonut ihan vaan sen takia kun esim. poikaystävä on painostanut. (no, on se oikeesti ihan ok tyyppi, toi oli vaan yks kerta :) En ole toistaiseksi käynyt baareissa mutta varmaan sekin tulee jossain vaiheessa eteen ihan vaan sen takia jos poikakaveri haluaa mennä :( Miten siellä baarissa sitten on juomatta, kaikki muut ihan kännissä ja minä tukehdun tupakansavuun ja tuuperrun pöydän alle.. Argh. Ajatuskin ahdistaa.

01.03.2004 18:18

Minustakin tuo "fitness-elämäntapa" on määritelmänä vaikea. Itse en koe olevani mikään fitness-ihminen, mutta treenaan kuitenkin viikoittain noin 10h, eli en mikään sohvaperunakaan :) No, mutta tuohan ei ollutkaan kysymys.

Moni täällä on jo tämän todennut, mutta sama täällä; opiskelellessani alkoholi kuului viikoittain elämääni- monesti juhlimista 2-3 kertaa viikossa. Vaikka silloin treenailin, niin olin kait niin naiivi etten edes ajatellut että alkoholilla olisi mitään vaikuitusta urheiluun. Toisaalta kännääminen & juhliminen kuului siihen aikaiseen sosiaaliseen elämään- menin aina kaveriporukan mukana kun en viitsinyt jäädä yksin kotiin yms.

Nyt elämäni on alkoholin & juhlimisen suhteen ihan toista. Yksi iso syy tähän on tietty työelämä, toinen se että suhtautuminen urheiluun on itselläni niin totaalisen erilaista kuin ennen.

Tällä hetkellä olen todella varovainen alkoholin suhteen. Kun nyt kerran käytän suuren osan vapaa-ajastani treeneihin, niin en todellakaan halua "pilata" saavuttamia tuloksia ja hyötyjä kännäilyllä. Toisaalta, jos minulla ei olisi minkäänlaisia tulostavoitteita niin en ehkä olisi näin tiukka.

Ok, en kuitenkaan ole mikään absolutisti. Pari lasilillista punkkua menee alas hyvän ruoan kanssa, ja joskus juon viinilasillisen seurustellessa ystävien kanssa. Nämä kerrat ovat kuitenkin erittäin harvassa.

Tunnen ainakin pari tyyppiä ketkä ovat urheilun takia absolutisteja & he menestyvätkin todella hyvin kilpailuissa. Joskus olen miettinyt sitä minkälaista oma urheilumenestykseni olisi ollut niinä vuosina jolloin biletys & krapulat kuuluivat viikottaiseen elämääni, siis jos elämäntapani olisivat olleet erilaiset. Mutta hei- turha jossitella, ei niitä vuosia kuitenkaan saa takaisin. Ja hitsit, olihan noi opiskeluvuodet ihania, eli en "kadu" mitään. En päivääkään vaihtaisi pois ;)

01.03.2004 20:42

Hmm, mielenkiintoinen aihe. Oma alkoholin käyttöni on vähentynyt huomattavasti, mutta kyllä esim viiniä tulee juotua. Nuorempana, 18-19 -vuotiaana tuli käytyä baareissa ja clubeissa todella paljon, samoin ensimmäisinä opiskeluvuosina. Nykyään on tahti aivan toinen, baarissa tulee käytyä ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa, siis sillä tavalla, että tulee juotua enemmän (nykyään harvemmin kuitenkaan mitään kännejä vedän). Välillä sitten tulee istuttua jossain pubissa tms kavereiden kanssa, niin että illan aikana juon ehkä yksi tai kaksi juomaa.

Välillä mulla taas tulee pitempiäkin alkoholittomia kausia, ja joka vuonna tammikuu on ehdottomasti tipaton. Suurin osa mun kavereista kyllä juo paljon enemmän kun minä, mutta ei se mua ole koskaan haitannut, samoin kuin ei muutaman kaverin juomattomuuskaan. Jokainen tavallaan! Ja muutenkin, mä olen sitä mieltä, että liikaa ei pidä nipottaa, vaan elämässä pitää olla nautintoja, ja mulle hyvä viini on nautinto. Oikeastaan samasta syystä en ikinä ole laihduttanutkaan, ei sitä pidä liikaa stressata.

Olen kyllä samaa mieltä usean tähän threadiin kirjoittaneen kanssa, että paras fiilis on lauantai- tai sunnuntaiaamuna herätä ilman krapulaa ja lähteä pitkälle lenkille! Nyt kun treenaan enemmän juoksua, myös se on vaikuttanut juomisen vähentämiseen, sillä juosta ei todellakaan voi, jos on krapulaa.

01.03.2004 20:46

Niin, en siis juurikaan ajattele paljon jossain juomissa on kaloreita. Jos kerran juo, niin saa siitä silloin nauttia ilman, että miettii päänsä puhki kaloreita. Usein tosin juon kuivaa valkoviiniä, tai light-siideriä, mutta ihan vain sen takia, että mielestäni ne maistuvat paremmalle. Tosin, kyllä baarissa Smirnoff Icet ja Breezerit maistuvat myös, ja nehän tunnetusti ovat pelkkää sokeria!

02.03.2004 11:08

Johan on mielenkiintoinen debatti:)

Itse olen nyt jossain sellaisessa elämänvaiheessa että ''radalla olo'' on maistunut ehkä kenties vähän LIIANKIN hyvin...

Vai mikä sitten on liiankin hyvin?

Mielestäni kun ollaan nuoria voi huoletta ottaa vähän rennommin.
Useilla se tarkoittaa opiskelijaporukassa baareissa hillumista, toisilla taas vaan hyvien kavereiden kanssa nollaamista, kuten itsellänikin.

Ja mitä tulee treenien ja alkoholin yhteensovittamiseen se onnistuu mielestäni ihan kivasti.
Seuraavana päivänä ei tietenkään ole suotavaa mennä rehkimään salille jos on maan kauhein darra mutta kyllä tulokset ovat silti rajussa nousussa, jopa natuna.
Kännipäivänä tehty treeni ei ole minulla ainakaan kertaakaan mennyt ns ''hukkaan'' vaikka koomat ollaankin vedetty.

Eli missä sitten pitäisi mätätä?
Itse en ainakaan stressaa liikaa. Jossain vaiheessa tulee varmasti ''ahaa - elämys'' että kannattaisi rauhoittua. Raha jne. Ehkä jopa hyvinvointi.
Kredittiä silti niille jotka jaksavat jok'ikinen kerta laskea siidereistään kalorit kauhhhhian lihoamisen pelossa, ja melskaavat epäterveellisten elämäntapojen kauhukuvia, pelkäävät irstasta elämäntyyliä ja katsovat kotona videolta 105:ä kertaa Emmerdalea nauhalta ja syömällä tomaattikeittoa ja vissyä luulevat olevansa kauheita fitness - babeja/bodarijurmuja. Kraist... /peukut/

Otettaisiin tässäkin asiassa järki käteen ja katsottaisiin kokonaisuutta.
Se, että ei ota tippaakaan on hatunnoston arvoinen juttu.
Dietillä ollessa ei alkoholista tietenkään ole mitään hyötyä. Päinvastoin.
Kalorit yms. Faktaa.

Alkoholistahan ei ylipäätäänkään ole mitään hyötyä.
Nautintoaine se minun tietääkseni on ja sillä voidaan hakea mukavaa hiprakanomaista tunnetta, poispääsy arjesta jne.

Silti en lähtisi, mikäli ei kauhea kisakunto ole tavoitteena, moraalisoimaan baareissakäyntiä yms. verrattuna ns. fitness - elämäntapaan.
Tiedän niin lukemattomia tapauksia joilla pyyhkii todella kivasti sikspäkkiensa, kiinteiden reisiensä ja muskulaaristen käsivarsiensa kanssa vaikka rafloissa siemaillaankin pari kertaa viikossa jopa.

Tämä on nuoruutta ja baarit ovat kuitenkin talvisaikaan numero uuno POUSTAILUPAIKKOJA. Piste. Sen voin kertoa niille jotka eivät sitä ehkä ole aivan sisäistäneet.
Siinä kohtaa nimittäin juuri ehkä fitness - elämäntapana ja alkoholi kohtaavat...:)

Stressatkoot siis ne jotka jaksavat, minä en henk.koht ainakaan jaksa.
Mielipiteet jakautuvat, jakautukoot.
This is only my way.

02.03.2004 11:29

Ohoh, Pala's bäk kovempana kuin konsanaan!

Kylläpä oli osuva viesti.. Kovaa "tilitystä" ja naulan kantaan!

"Siinä kohtaa nimittäin juuri ehkä fitness - elämäntapana ja alkoholi kohtaavat...:)"

sekä

"..ja vissyä luulevat olevansa kauheita fitness - babeja/bodarijurmuja. Kraist... /peukut/

Otettaisiin tässäkin asiassa järki käteen ja katsottaisiin kokonaisuutta."

Nimenomaan.

/palvo/

02.03.2004 11:55

Eikö alkoholiton, terveellinen, liikunnan täyteinen ja kehollisia tavoitteita sisältävä elämä ole nautinnollista?

02.03.2004 11:55

Niin, nythän on niin suuri ero onko kyseessä kuntoilija/ jumppailija/harrastajabodari tai sitten ihan kilpaileva urheilija.

Jos kyseessä on kuntoilija/ tyyppi joka ei kilpaile (Ja veikkaan muuten, että suurin osa Keholaisista kuuluu juuri tuohon joukkoon?) niin olen 100% samaa mieltä Palan kanssa. Ei kannata stressata liikaa/ laskea juomien kaloreita yms.

Itse satsaan vielä jossain määrin kilpailemiseen ja se selittää edellisen sivun kommenttini. Toki itsekin huomaan että olen kilpailukaudella (luonnoliisesti) paljon tarkempi kuin mitä sitten off-seasonilla. Eli kesällä kun ei ole kisoja meno on hieman rennompaa ;)

02.03.2004 12:09

Viimeisen kolmen vuoden aikana on tullut juotua ehkä joku vajaa kymmenen kertaa. Harvoin tekee mieli baariin, vaikka en mikään fittness-ihminen olekaan. Joskus iskee sellainen itsetuho-tarve, johon auttaa roskaruoka, karkki, suklaa ja joskus bisse.

Mul on krapulat niin pahoja että jo senkin takia välttelen juomista. Tulee käsittämättömiä pelkotiloja ja tärinöitä tms.

Toisaalta mulla on myös lähipiirin alkoholistikokemusten kautta tosi ristiriitainen suhtautuminen koko aiheeseen. Mun mielestä alkoholi sopii juhliin ja irrotteluun mut ei himaan ja arkeen.

02.03.2004 14:18

Et varmaankaan ollut tosissasi ton väitteen kanssa?? :)

Mun mielestä tollasella väitteellä annetaan nyt "hieman" huonoa esimerkkiä niille urheileville nuorille/alaikäisille jotka vielä miettivät sitä ensimmäistä juomistaan. Jos täällä palstalla liikunnan ammattilaset sanovat että elämä ilman alkoholia ei voi olla nautinnollista niin ollaan kyllä aika metsässä.

piis :)

02.03.2004 14:19

"Veroale olis voitu kyllä kohdistaa parempaankin kohteeseen. Esimerkiksi ruokaan. Tai liikuntapalveluihin (arvonlisäverottomiksi)."

Tällä tavalla saataisiin tapettua viimeisetkin yrittäjät liikunta-alalta. Sillä näin ei saataisi yrittäjille alv-poistoja ollenkaan. Eli tämä alv mitä yrittäjä maksaa kuluista, investoinneista yms tulisi maksettavaksi vain yrittäjän pussista.

02.03.2004 14:29

Fedor, naulan kantaan. /peukut/ Toinen kommentti tuolla aiemmin oli, että löytyyhän niitä muitakin päihteitä alkoholin sijaan ihan hymiön kanssa - toivottavasti tämä nyt oli vaan heitto...
Löytyyhän niitä toki ja varmasti moni saa niistäkin kiksinsä.

En tiedä, olisikohan tuota onnellisempi jos käyttäisi enemmän alkoholia tai muita päihteitä - voisi olla - mutta itse olen kyllä ihan tyytyväinen tähän kohtuukäyttööni. Kukin tavallaan. :)

Lyyti

02.03.2004 15:48

Varmaankin Hermiksen listasta puuttui Mankin mielestä parisuhde *w@ TC* :)

Vai sisältyikö se noihin 'kehollisiin tavoitteisiin' ... /ujo/

02.03.2004 15:56

Toivottavsti näin! Tosin ei parisuhdekaan ole nautinnollisuuden tae eikä kaikki parisuhteettomat koe jäävänsä nautinnosta paitsi...
Mutta tämä oiskin sitten jo uuden säikeen aihe. :)

Lyyti

02.03.2004 15:57

Manki taisi puhua vaan ihan puhtaista luonnontuotteista. /miettii/

Kasvit ja kasviksethan ovat terveellisiä/drool/

02.03.2004 16:02

Nalle, pää sekaisin keinolla millä hyvänsä LOL ;)

Ruoho on hyvää ainakin lehmien mielestä /miettii/

Lyyti

02.03.2004 16:08

"Nalle, pää sekaisin keinolla millä hyvänsä LOL ;)"

Ei se nyt ihan noin ole Lyyti/raivo/

:-s

02.03.2004 16:11

Nalle :-s Elä murjota hani, ethän... /sydän/

Lyyti

02.03.2004 17:48

Hidastaako alkoholi sitten kehittymistä? Suomestakin löytyy näitä runsaasti alkoholia käyttäneitä olympivoittajia ja euroopanmestareita sekä voima- että kestävyyslajeista.

Huiput ovat tuskin jättäneet treenejä darran vuoksi väliin. He ovat yleensä sen verran kovapäisiä, että pieni paha olo ei vaikuta normaaliin treeniin mitenkään. Eihän se ole terveellistä, mutta ei kaikki muutkaan elementit huippu-urheilussa ole niin terveellisiä.

02.03.2004 18:04

Itse olen elämäni aikana mennyt äärimmäisyyksiin molemmissa: niin bilettämisessä kuin fitness-elämäntavassakin. Olin välillä 2 vuotta alkoholin suhteen nollalinjalla ja samalla treenasin pääasiassa kestävyyslajeja (lisäksi vähän punttia) keskimäärin 6 kertaa viikossa. Toisaalta olen viettänyt niin kosteita jaksoja elämässäni, ettei töiden/opiskelujen hoitamisen lisäksi ole paljon muuta tullut tehtyä kuin biletettyä.

Mikä sitten on viisainta? Varmasti suurin osa löytää ajan kanssa elämäntavan, jonka kanssa viihtyy, enkä edes yritä olla tietävinäni yleispätevää onnellisuuden avainta. Itselleni mielekkäin elämäntapa on noiden kahden yllämainitun välillä. Sekä rankka treenaaminen, että hillitön bilettäminen on kivaaaaa! ja nautin eniten, kun saan sopivassa määrin molempia. Kun kerran mitään kilpailullisia tavoitteita ei ole, eikä minun tarvitse omistaa täydellistä kroppaa, niin pyrin nauttimaan urheilusta siinä määrin kuin se tuntuu kivalta. (Ja p**skana olevat paikat antavat myöten)

02.03.2004 20:05

*ojentaa herneitä lahjapaketissa kaikille halukkaille*

02.03.2004 21:29

Veikkaisin, että monella huippu-urheilijalla on taipumusta jäädä koukkuun. Koukuttajana voi olla liikunta, alkoholi, uhkapelit, seksi tms.. Missään muussa ryhmässä en ole tavannut suhteellisesti yhtä paljon uhkapelaajia kuin maajoukkueleirilillä. Uskon, että geeni joka aiheuttaa näitä kaikkia "oireita" löytyy suurelta osalta urheilijoilta.

Minusta tätä alkoholin käyttöä/käyttämättömyyttä ei kannata liikaa korostaa. Normaaliin, terveelliseen elämään ja kanssakäymiseen kuuluu kohtuullinen alkoholin käyttö.

02.03.2004 23:03

"Normaaliin, terveelliseen elämään ja kanssakäymiseen kuuluu kohtuullinen alkoholin käyttö."

Ai shaatana........

02.03.2004 23:14

Mitä on alkoholin kohtuullinen käyttö? Määritelmää, kiitos.

02.03.2004 23:17

"Mun mielestä tollasella väitteellä annetaan nyt "hieman" huonoa esimerkkiä niille urheileville nuorille/alaikäisille jotka vielä miettivät sitä ensimmäistä juomistaan. Jos täällä palstalla liikunnan ammattilaset sanovat että elämä ilman alkoholia ei voi olla nautinnollista niin ollaan kyllä aika metsässä."

Eikö ole ihan kauheeta...Mutta kyllä me tästäkin selvitään.

02.03.2004 23:27

Mitä tulee tuohon keinotekoiseen fitness-elämäntapamääritelmään, niin vastustan sitä kiivaasti.

Luokittelemalla raittiit, tupakoimattomat, paheettomat, liikuntaa harrastavat ihmiset fitness-elämäntapaa viettäviksi edustaa sellaista ihmisten lokeroimista, joka ei mielestäni ole perusteltavissa - ihan samalla lailla kun ne toisessa säikeessä parjatut itsestään huolehtimattomat sihteeriköt tuputtavat pullaa kahvipöydässä ja yrittävät sitä pullaa kammoksuvaa saada liittymään joukkoonsa...

Onko todellakin niin, että liikunnallisten ihmisten joukkoon ei saa mahtua muita, kuin niitä, jotka heräävät lauantaiaamuisin kello kuudelta kolmen tunnin lenkille? Onko toudellakin niin, että ihmisten täytyy laittaa tähän säikeeseen viestejä, jotka alkavat tyyliin "En minäkään ota kuin silloin tällöin puolikkaan viinilasillisen ruoan kanssa..."?

Suvaitsevaisuutta, elämäniloa ja rentoutta kehiin. Terveellinen ja liikunnallinen elämä ei ole yhtä kuin askeesi ja hymistely! Kehottaisinkin, että lopettaisimme häpeämisen ja olisimme sitä mitä oikeasti olemme: normaaleja ihmisiä, jotka joskus repsahtavat karkkeihin, kaljaan ja possumunkkiin, mutta jotka yrittävät parhaansa ja ovat, ennen kaikkea, inhimillisiä.

02.03.2004 23:37

Laitan laatikkoni lepäämään.

02.03.2004 23:42

"Mitä on alkoholin kohtuullinen käyttö? Määritelmää, kiitos."

Miksi se pitää aina määritellä ja rajata, ennen kuin tiedät onko se oikein vai väärin? Kohtuu on tietenkin yksilöllistä!

Mutta jos tahdot niin määrittelisin sen näin: Alkoholin käyttö ei haittaa normaalia elämää.

Eli..Et jää pois duunista krapulan tai kännin takia. Et jätä laskuja maksamatta, koska viina vie rahat. Ihmissuhteesi eivät kärsi. Vaimo ei jätä ja koira ei murise...

manki puhui asiaa.. jeesustelut pois..

02.03.2004 23:55

Kuulin joskus muutama vuosi sitten tutkimuksesta, jonka mukaan urheilijoilla on suurempi riski alkoholisoitua uran jälkeen kuin taviksilla. Oiskohan sitä perusteltu sillä, että alkoholista yritettiin hakea samaa nautintoa, jota oli aikaisemmin saatu onnistuneista urheilusuorituksista.

03.03.2004 00:24

1) Relatkaa

2) Ymmärrän Lyytin syyt aloittaa tämä säie. Hyvää keskustelua :)

3) Tämä säie muistuttaa minua suuresti eräästä toisesta (Kuinka monta kertaa viikossa urheilet tjsp.) - ja monesta muustakin - säikeestä: ovat psykoanalyyttisia. Ihmiset hakevat omia tekemisiään julkituomalla hyväksyntää muilta samanhenkisiltä ihmisiltä. Mielestäni tämä on hyvä asia.

4) Vastuuasiasta olen samaa mieltä (kuten hullu luumu ja jk2 tuskakseen tietävät), ainakin teoreettisesti. Vastavuoroisesti voidaankin kysyä, että voisiko joku teini-ikäinen lukea, että vain kovaa treenaamalla ja täysin selvin päin olemalla voi hän saavuttaa mieleisensä ihmisarvon. Mihin tällainen malli voisi muuten mahdollisesti johtaa (ortoreksiaan...)? Nämä vastuuasiat kun ovat kovin subjektiivisia, kuten on aiemminkin käynyt ilmi.

5) Patrik Sjöberg (ja moni muu, kuten jo mainittiinkin).

6) Mankin mainitsemat "muut päihteet" luultavasti liittyivät samassa viestissä olevaan lainaukseen. Oli siis vitsi.

7) Kaikki toimivat kuten parhaaksi näkevät. Jokaisen henkilökohtainen onnellisuus, sikäli kuin se ei ole ristiriidassa yleisen edun kanssa (esim. massamurhaajat), on se tärkein asia.

8) Relatkaa..../cool/

Piis än lav,

Mika

03.03.2004 09:11

Kysyin kohtuukäytön määritelmää, koska haluan vain _omalta osaltani_ tietää kuinka EPÄTERVEELLISTÄ elämää olen tässä jo lähes 10 vuotta viettänyt ja mihin se puolestaan johtaa? Ennenaikaiseen kuolemaan? Noh, todennäköisesti tällä menolla... (urheilija ei tervettä päivää näe) ;)

Tämä kaikki viitaten lauseeseen "Normaaliin, _terveelliseen elämään_ ja kanssakäymiseen kuuluu kohtuullinen alkoholin käyttö."

Muuten mulle onkin ihan sama kuka elää dokuna katuojassa ja kuka tekee mitä missäkin. EVVK. Olen vastuussa vain ja ainoastaan omasta navastani, joten kommenttejani ei ole tarkoitettu tuomitsemaan ketään vaan ainoastaan kertomaan omasta, toisinaan "normaali-ihmisten" keskuudessa omituisenakin pidetystä "elämäntavastani".

03.03.2004 09:32

Loistava postaus toi jälkimmäinen, sitä edeltävää en kommentoi ;>

"Suvaitsevaisuutta, elämäniloa ja rentoutta kehiin."

Just noin, jos kaikki ajattelis noin niin se tää maailma aika paljon kivempi paikka elää.

"Terveellinen ja liikunnallinen elämä ei ole yhtä kuin askeesi ja hymistely! "

Tästä tulee sitten sellainen kysymys mieleen, että onko elämä ilman herkkuja ja päihteitä sama asia kuin askeesi ja hymistely?

Mun mielestä ei. Vaikkakin omalla kohdallani se saattaisi niin olla. Kuitenkin mulla on monta tuttua ja sukulaista jotka elävät/ovat eläneet elämänsä ilman noita edellä mainittuja asioita. Ja en millään voi sanoa että he hymistelisivät :) Heidän ei vaan syystä taikka toisesta tee mieli syödä/juoda ja se on heille ihan normaalia elämää ilman mitään askeettisuutta tai hymistelyä.

Edelleen piis :) Ja antaa kaikkien kukkien kukkia vaan...

03.03.2004 09:33

"Normaaliin, _terveelliseen elämään_ ja kanssakäymiseen kuuluu kohtuullinen alkoholin käyttö."

Minusta tuon pitäisi kuulua "Normaaliin, _terveelliseen elämään_ ja kanssakäymiseen VOI kuulua kohtuullinen alkoholin käyttö." Eiköhän sitä, normaalia, terveellistä elämää voi viettää ilman alkoholiakin.

03.03.2004 10:13

"Loistava postaus toi jälkimmäinen, sitä edeltävää en kommentoi ;>"

;-)

"Tästä tulee sitten sellainen kysymys mieleen, että onko elämä ilman herkkuja ja päihteitä sama asia kuin askeesi ja hymistely?"

Ei välttämättä, mutta jos tämä viedään liian pitkälle, niin silloin kyllä. Pointtina on lähinnä se, että myös terveelliset elämäntavat on mahdollista vetää överiksi, jolloin suvaitsemattomuus omaa itseä ja toisia kohtaan on megalomaanisissa mitoissa ja ei todellakaan enää edistä (mielen ja kehon) terveyttä.

03.03.2004 10:52

Olen itse sitä mieltä, että jos alkoholi vähäänkään arveluttaa, on parempi vaikka olla täysraitis.
Kuten aikaisemminkin totesin, niin kehotan alkoholia käyttävien kokeilevan vaikka kuukauden alkoholitonta jaksoa. Luultavasti sen jälkeen kaikki tuopin ääressä notkuvat alkavat tuntuvan idiooteilta. Eikä enää itsekkään tee mieli juoda alkoholipitoisia juomia.
Tosin kuukauden kuuri voi vaatia sitä itsekuria, jota treenaavalta myöskin vaaditaan...
Minun mielestä urheiluun tavoitteellisesti suhtautuvan ei tulisi nauttia alkoholia kuin korkeintaan 2-3 annosta viikossa. Siinä siis urheilijan kohtuukäyttö.
Tuo urheilijoiden dokaamiseen lienee syypäitä monet jääkiekkoilijat ja jalkapalloilijat. Mutta he eivät sitten oikein todellisia urheilijoita edes ole. Lähinnä tappelijoita. Ja sen huomaa niiden kropasta...

03.03.2004 11:03

Mielestäni täällä ei ole kukaan ylläpitänyt mitään virallista (ja keinotekoista)fitnesselämäntapamääritelmää, johon kuuluu lauantaiaamuisin klo KUUSI aamulla juostut KOLMEN tunnin lenkit + max PUOLI pikarillista viiniä kerran vuodessa ruoan kanssa. Jokainen on vain kertonut omasta suhteestaan alkoholiin vs. liikuntaharrastukset.

Mutta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?

03.03.2004 11:49

yllätys että keskustelu kuningas alkoholista saa aikaiseksi eripuraa, jeesustelua, jopa kvasifilosofista vääntöä. tässä maassa viina- asioissa ei riitä, että isoveli valvoo, jokainen vastuunsa tunteva kansalainen kantaa kortensa ketoon myös. netissä on sitten hyvä hakea kollektiivistä tukea/ tyrmäystä omille poikkeaville tavoilleen.
fitness- elämäntapa käsitteenä jääköön neitseelliseksi(vaikka tuossa pitkä keppi vieressä oliskin), mutta kovin spartalaiselta askeesilta tuo ideaalitilanteessa vaikuttaa. ohjenuorana on lista itseltä kielletyistä nautintoaineista, joita "repsahduksen" tai "sallitun herkuttelu/ hiilaripäivän" merkeissä kuitenkin naamaan kaaviloidaan. tälle kiellettyjen hedelmien listalle on lykätty myös alkoholi.
itse uskon, niin ravintoasioissa kuin muillakin elämän osa- alueilla, kaiken itselleen sallimiseen ja kohtuuteen. jos kaikki on sallittu, mikään ei houkuttele sen takia, että on minulta kielletty(tässä tietenkin rajaavana tekijänä länsimainen oikeuskäsitys ja edes jonkinlainen moraali). ajatus kohtuudesta taas säätelee tekojen toistuvuutta.
kohtuudella tämän säikeen puitteissa en tarkoita sitä, että alkoholia tulisi nauttia ainoastaan pari annosta kerralla vaan sitä, ettei terveisiin elämäntapoihin tähtäävän ihmisen ole kohtuullista olla kännissä joka(tai joka toinen)viikonloppu. jää vain jäljelle omien tarpeiden ja halujen välinen puntarointi. ne kun yllättävän harvoin kohtaavat toisensa.
sikäli kun ihminen on psykofyysinen klimppi materiaa ja 21g sielua, myös fitness-elämäntapaa noudattavan henkilön pääkopan sisäiset asiat vaikuttavat kokonaisuuteen. moni tuntee kokevansa pelkästään positiivisia asioita alkoholin vaikutuksen alaisena touhutessaan ja itseään toteuttaessaan. tällöin alkoholin fyysiselle minälle hallaa tekevä vaikutus saattaa hyvinkin kumoutua psyykkisen puolen saaman sielunhoidon ansiosta. osalle meistä viina ei valitettavasti sovi pienissäkään erissä, ja kärsimysakselille joutuu tahtomattaan myös tuttuja ja tuntemattomia. tämä tunnetaan myös nykäs- ilmiönä.
voisikin ehkä varmuudella sanoa ainoastaan: alkoholi ei kuulu ketoosiin.

03.03.2004 12:25

"Mielestäni täällä ei ole kukaan ylläpitänyt mitään virallista (ja keinotekoista)fitnesselämäntapamääritelmää, johon kuuluu lauantaiaamuisin klo KUUSI aamulla juostut KOLMEN tunnin lenkit + max PUOLI pikarillista viiniä kerran vuodessa ruoan kanssa. Jokainen on vain kertonut omasta suhteestaan alkoholiin vs. liikuntaharrastukset."

Ymmärsit vissiin viestini täydellisesti. Hyvä (kait) näinkin...

Menen vetämään jokapäiväisen pullolliseni kossua (-> "Mutta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?").

03.03.2004 12:41

Kaikki käyttäköön alkoholia tyylillään, pääasia et tykkää elämästään. ;) Eikä nipota muiden elämäntavoista.

Itse juon alkoholia vain kun haluun pitää hauskaa. Pidän hauskaa kyllä selvinpäinkin ja useimmin viihteellä olenkin kuskina.
Ruokaa ja kahviani en alkoholilla pilaa.
Joskus juon useampana viikonloppuna peräkkäin ja joskus en koske alkoholiin moneen kuukauteen. Eli juon silloin kun siltä tuntuu. ;)

Ja luulen et joka urheilulajiin mahtuu näitä alkoholin suurkuluttajia niin kuin absolutistejakin. ;) Joukkuelajeissa sauna-illat taitaa olla vaan yleisempiä.

03.03.2004 12:55

Minä voin tunnustautua perjantai-pullo -addiktiksi - perjantai-illan kohokohta on laskeutua työpaikan alakerran alkoon ja noutaa pullo espanjalaista punaviiniä joka sitten viikonlopun aikana tyhjenee mieheni ystävällisellä avustuksella :)
Viini/viina on hyvää mutta inhoan olla humalassa joten jätän kerta-annoksen korkeintaan pariin lasiin.

Keretin kokemukset (ekalla sivulla) kavereiden kanssa "dokaamisesta" kuulosti tutulta - aika menee ravintolassa tosi hitaasti kun ei juo. Minä häviän myös aina salaa 1-2 aikaan koska en jaksa humalaista jankkausta siitä olenko kiva kaveri kun häivyn kesken illan :/

03.03.2004 12:58

"Minä häviän myös aina salaa 1-2 aikaan" ei tarkoita sitä että olisin myös uhkapeliaddikti - hävitä tarkoittaa tässä tapauksessa "kadota, poistua paikalta" :)

03.03.2004 14:41

On nyt pakko kommentoida tuota
"kehotan alkoholia käyttävien kokeilevan vaikka kuukauden alkoholitonta jaksoa. Luultavasti sen jälkeen kaikki tuopin ääressä notkuvat alkavat tuntuvan idiooteilta. Eikä enää itsekkään tee mieli juoda alkoholipitoisia juomia."

Aika moni on tässä taunnut todeta (esim. Sidone), että joskus voi juoda alkoholia useinkin, mutta sitten toisinaan olla kuukausiakin ilman. Sama juttu itselläni, mutta tauoista huolimatta "tuopin ääressä notkuvat" eivät tunnu mielestäni idiooteilta.

Mielestäni on ihan mainio tapa tavata kavereita oluella ja vaikka lautapelien ääressä kapakassa, eikä fiilis tunnu idioottimaiselta, juotiinpa sitä kaljaa tai ei.

03.03.2004 14:50

"Mielestäni on ihan mainio tapa tavata kavereita oluella ja vaikka lautapelien ääressä kapakassa, eikä fiilis tunnu idioottimaiselta, juotiinpa sitä kaljaa tai ei."

Aivan! :-) On mukava tavata kavereita vaikkapa pienessä pubissa ja pelata Aliasta, Trivialia tai jotain muuta seurapeliä ja ottaa samalla muutama olut/siideri. Ehkä napostella vähän chilipähkinöitäkin siinä samalla...:-D

03.03.2004 15:14

Okei, en koe tätä asiaa oikein omakseni mutta:

Eikös se ole hieman ristiriitaista tuoda esille kommentteja, kuten "Relatkaa..../cool/" ja "Suvaitsevaisuutta, elämäniloa ja rentoutta kehiin." sekä muita vastaavia, mutta samaan aikaan suhtautua itse sangen ahdasmielisesti erilaisiin pyrkimyksiin?

03.03.2004 15:48

Mistä ihmeestä sinä oikein puhut? Näytä yksikin kohta viestissäni (koska siis lainasit viestiäni), jossa tuomitsen muut tai heidän tekemisensä. Jos siihen pystyt, nostan hattuva. Ja korjaan tekstini vähemmän tulkittavaan suuntaan.

Rakkautta ja rauhaa,

Mika

03.03.2004 16:04

Minä ainakin järjestelmällisesti tuomitsen muut. Ja olen muutenkin aina eri mieltä.

03.03.2004 18:44

Keskustelu on jo rönsyillyt, mutta palataan peruskysymyksen äärelle. itselläni suhtautuminen alkoholiin muutui itseasiassa vasta vuoden vaihteessa. Silloin tein päätöksen että aina voi muutaman bissen ottaa, kunhan ei hanki krapulaa. Elämä on elämistä varten ja ei stana! Minen rupea istumaan iltaa kavereiden kanssa ja juomaan pelkkää tuoremehua. Aluksi tuntui vaikealta ottaa vaan ne pari olutta, mutta nyt muutamien kuukausien jälkeen enempää ei edes tee mieli ja seuraavan päivän voi viettää muutenkin kuin krapula-angsteissa tuijottaen Jutin kolmea numeroa liian pientä takkia, joka jo muutenkin sattuu silmiin. Silti reilu kaksi viikkoa Himoon /tuuletus/ ja eikö lupaukset ole tehty rikottaviksi:)
Niin ja rahatkin säästyy johonkin järkevään /miettii/

03.03.2004 20:07

Mopo keulii

T: Tinaaja

03.03.2004 22:28

"Terveellinen ja liikunnallinen elämä ei ole yhtä kuin askeesi ja hymistely!"

Askeesi on parhaimmillaan erittäin nautinnollista. Mitä helvettiä muuten on hymistely?

03.03.2004 22:30

Laitetaan suu suppuun, kädet ristiin leuan alle ja sanotaan ""hym hym". Sellanen ;-)

03.03.2004 23:19

Joo pikkasen vois relata...
lievää hysteriaa havaittavissa.

04.03.2004 00:11

"Askeesi on parhaimmillaan erittäin nautinnollista."

Niin varmasti onkin. Kipukin on joskus nautinnollista.

"Mitä helvettiä muuten on hymistely?"

Marjikselta tuli varsin hyvä kuvaus ;-), mutta lähinnä hymistely tarkoittaa muiden "tuomitsemista" eli esimerkiksi esittää itsensä hyvässä valossa (ja joskus myös ne, jotka tekevät toisin, huonossa valossa). Ja vielä tarkemmin, tuossa viestini yhteydessä viittasin hymistelyllä siihen fitness-elämäntapaluokitteluun.

Jotta kenellekään ei jäisi epäselväksi, tarkennan vielä kantaani asiaan.

Liiallinen keskittyminen niihin asioihin, jotka kuvitellaan terveellisiksi (tyyliin "fitness-elämäntapa") saattaa johtaa häiriintyneeseen suhtautumiseen ruokailujen ja/tai liikunnan osalta. Terveistä elämäntavoista innostuneen on joskus vaikea huomioida, että huonojen ja hyvien elämäntapojen välillä on monta eri astetta ja terveysvaikutukset ovat saavutettavissa myös näillä väliasteilla. Jos ajatellaan niitä, jotka ovat juuri aloittamassa elämäntapamuutosta, superterveiden elämäntapojen tavoittelu ("fitness-elämäntapa") voi nk. set themselves up for a failure. Eli viestieni pointtina on se, että liikunnallinen ja terve elämä ei vaadi pitäytymistä "fitness-elämäntavassa". Tästä seuraa, että alkoholia nauttivia liikunnanharrastajia ei tule yksioikoisesti halveksua, vaan hyväksyä osana ihmiskirjoa.

Ja jos vielä jotakin epäselvää jäi, niin kannattaa lukea myös edelliset viestini uudestaan niin kyllä se joskus valkenee...;-)

Ja Mr. O:n ihmettelystä ei vieläkään tiedetä, kenen viesteihin tämä purkaus suuntautui...Lainattiin sekä TC:n että minun viestejäni, mutta viesteissäni en tuomitse ketään, vaan esitän eriävän kantani asiaan ja ihmettelen luokitteluintoa. Ja TC:kin on varsin kiltti tässä(kin) säikeessä.

04.03.2004 00:14

En oikein ymmärrä miksi joku kiihtyy tästä keskustelusta- ei kai täällä kukaan ole muuta kuin rehellisesti vastaillut kysymykseen?! Itse en ainakaan ymmärtänyt tätä säiettä niin että joku tuomitsisi toisia tai jeesustelisi omalla täydellisellä elämäntyylillään.

Mutta hei, kaikkihan me olemme urheilijoina/ kuntoilijana erilaisia, meillä on eri tavoitteet ja elämäntavat sitten niiden tavoitteiden perusteella. Jotkut panostavat kaikkensa samalla kun toiset kuntoilevat harrastemielessä. Jopa kilpaa urheilevien joukosta löytyy monta erilaista tyyppiä- kaikki harjoittelevat, elävät & nauttivat omalla tyylillään.

Esimerkkinä miten noi tavoitteet näkyvät suhteessa alkoholiin; Minulla on pari tuttavaa jotka ovat menestyneet urheilussa ja heidän tavoittensa ovat aina olleet korkealla. Tyyppeinä nämä kys henkilöt ovat todella rentoja & hauskoja. Ainoa asia mikä on erottanut heidät muista kavereistani on että aamun asti valvomiset tai muu kännääminen ei koskaan ole kiinnostaneet heitä. Molemmat urheilevat nyt ammattilaisina ja pitkäaikainen unelma on siis heidän kohdallaan toteutunut.

Niin, kyseiset henkilöt eivät siis kieltäydy alkoholista muulla perusteella kuin että heidän ei yksinkertaisesti tee mieli. Kuitenkin uskallaan väitää että he nauttivat elämästän & osaavat relata yhtä paljon kuin sinä tai minä. Voit jopa nähdä heidät pubissa tai muualla iltaisin; kuitenkin harvoin. Syy tähän ei ole mikään jeesustelu tai muiden tuomitseminen vaan yksinkertaisesti se ettei rankkojen treenien jälkeen monesti jaksa muuta kuin loikoilla sohvalla.

Tämä oli nyt vain yksi esimerkki. Kukin omalla tavallaan :)

Vastuu-kysymyksestä; minkälaisen kuvan se antaa nuorille urheilijalupauksille jos porukka kirjoittelee että hei, relatkaa nyt vaan, jopa huippu-urheiljat kännää ja menestyy kuitenkin... ??

04.03.2004 00:19

Lyyti kirjoitti:
"En tiedä, olisikohan tuota onnellisempi jos käyttäisi enemmän alkoholia tai muita päihteitä - voisi olla - mutta itse olen kyllä ihan tyytyväinen tähän kohtuukäyttööni."

Tämä siis vastauksena yhteen viestiini. Herääkin kysymys, mistä päästiin siihen olettamukseen, että olisin puhunut jostain yltiöpäisestä alkoholinkäytöstä? Alkoholia voi käyttää monella lailla ja voin kyllä kertoa, että 51-kiloisena ei paljoa alkoholia vedellä ennen kuin tulee noutaja.

Tästä ketjusta tulee sellainen tuntu, että jos puhuu reilusti alkoholin puolesta (tyyliin ei ole ainoastaan negatiivinen asia), niin silloin rellestää eikä keskustellakaan enää kohtuukäytöstä. Uskaltaisin kyllä kuitenkin heittää sellaisen väitteen, että suurin osa keholaisista on juuri niitä kohtuukäyttäjiä, joille alkoholi ei ole sen kummempi ongelma kuin niille fitness-elämäntapalaisillekaan.

Niin. Että se ojanpohjalla makaava oksennuksessaan nukkuva hiippari, jonka seuraavana viikonloppuna kauhuksesi näet tuskin on kukaan keho.nettiläinen. Nih.

04.03.2004 00:25

"minkälaisen kuvan se antaa nuorille urheilijalupauksille jos porukka kirjoittelee että hei, relatkaa nyt vaan, jopa huippu-urheiljat kännää ja menestyy kuitenkin... ??"

Todellisen kuvan?

04.03.2004 00:32

TT: *LOL*

"Suurimmalle osalle terveellinen elämä on vain osa arkea, kuten myös kohtuullinen alkoholin käyttökin."

Tuossa Simppa kiteytti mun mielestä hyvin minunkin kantani asiaan.

Ja Lyytin kynästä:
"Eikä tarkoitus ole kritisoida kenenkään mieltymyksiä, vaan herättää keskustelua alkoholin käytöstä."

Niin. Että ollaan ainaskin keskusteltu. :-)

04.03.2004 00:49

Muuten hyvä viesti, mutta: "--minkälaisen kuvan se antaa nuorille urheilijalupauksille jos porukka kirjoittelee että hei, relatkaa nyt vaan, jopa huippu-urheiljat kännää ja menestyy kuitenkin... ??"

Kuka niin on sanonut? Siis sanonut? En siis puhu "rivien välistä lukemisesta", koska sellaista ei olekaan ilman sinne kirjoittelua. Pitää aina kysyä alkuperäiseltä kirjoittajalta, mitä hän tarkoittaa, ennen kuin päätyy mihinkään johtopäätöksiin asian suhteen.

Toiseksi, toi mun ohjenuora relaukseen liittyen on AIVAN TÄYSIN VÄÄRINYMMÄRRETTY, mitä ilmeisimmin. Tarkoitin relausta yleisessä mielessä, varsinkin tätä säiettä koskien. Kyllä relat ihmiset silti ymmärtävät tämän sanomattakin.../cool/

Ja Mr. O, vaikka Hermeliini sätissä olikin sitä mieltä, että ketä tahansa saa lainata ja sitä lainausta käyttää miten tahansa, jopa väärässä yhteydessä ja siis valheellisesti, jos ei parempaakaan lainausta ole (ei #%¤& mikä logiikka; minä lainaan sitten vaikka Tahvoa ja sanon, että "Tahvo, koska sinä juot joka päivä..."), odotan silti ihan oikeasti vastausta sinulta. Kiinnostaa todella paljon siinäkin mielessä, että tarkoitukseni oli tasoittaa tätä säiettä ja rauhoittaa ihmisten mieliä, mutta sitten sinä tulkitset sen täysin päinvastoin. Miten?

Minun kirjoissani tämä säie menee sitten muuten Rasvalegendojen ja muiden hassunhauskojen säikeiden, joissa on sentään jopa tietoa vaihdettu, ohi.

/sankari/

Edelleen, hyvää jatkoa ja kukin tyylillään. Olemme kaikki yksilöitä ja meillä on omat tavoitteemme. Suvaitkaamme toisiamme ja suokaamme toisillemme tilaa toimia omalla tavallamme.

//sama jätkä

04.03.2004 08:41

manki kirjoitti: "mistä päästiin siihen olettamukseen, että olisin puhunut jostain yltiöpäisestä alkoholinkäytöstä?"

Minä tuossa aiemmassa kommentissani alkoholin lisäämiseen ja sitä kautta nautinnollisemman elämän saavuttamiseen tarkoitin lähinnä sitä, että jos alkaisin juoda enemmän/useammin, tai käymään baareissa sen sijaan, että juon sen lasillisen pari silloin tällöin - en missään vaiheessa tarkoittanut, että alkaisin vetää alkoholia yltiöpäisesti tai viitannut siihen, että sinä tai kukaan täällä niin tekisi. Ja manki, käsitin sen kommenttisi ilmeisesti väärin, kun kerroit, että elämä ei voi olla Hermiksen mainitsemilla ehdoilla nautinnollista. Jos olisit ollut vuolas-sanaisempi, olisin ehkä jopa minä pälli ymmärtänyt. - elämähän voi olla hyvinkin nautinnollista ilman alkoholia! :) Parisuhteettomuudesta sitten en niin tiedä, rouvasihminen kun olen.

Itse myös kannattaisin mielelläni "rentoa" tapaa suhtautua asioihin elämässä, mutta taidan olla luonteeltani tiukkapipo. Toisaalta, onko kaikkien pakko olla rentoja, eikö tähän maailmaan mahdu myös niitä, jotka ovat tiukkoja itselleen ja yrittävät pitää itsensä "Herran nuhteessa" ;)

Mielestäni kunnon känni joskus toisinaan on paikallaan, en vain koskaan itse ole tajunnut jokaviikonloppuisen darran viehätystä. Toiset sitä harrastavat, ja se olkoot heidän asiansa, mikäs siinä. En myöskään ymmärrä murheeseen tai masennukseen juomista (mitä myös näkee ystäväpiirissä valitettavan paljon) sillä minusta se vain pahentaa ja mutkistaa asioita. Perhepiirissäni on niin paljon alkoholisteja, että suhtautumiseni alkoholiin on kieltämättä jonkin verran pelokas.

Mitä fitness-elämäntapaan kuuluu, itse olen mieltänyt sen vähän vielä "jalostuneemmaksi" elämänmuodoksi kuin terveellisiä elämäntapoja ja liikuntaa harrastavien tavaksi elää. Ajattelin lähinnä Hermeliini-tyyppistä kehonrakentajaa, joka elää askeettisesti ja harrastaa niukkoja diettejä yms. Mutta ehkä nyt muutan käsitykseni fitness-elämäntavasta vähän laajemmaksi.

Kun aloitin tämän säikeen, minulla oli mielessä eräs fitnessiä harrastava kaveri, joka kuitenkin juo joka viikonloppu alkoholia, usein aika reippaastikin. Olen sitä kovasti ihmetellyt, koska mielestäni se ei sopinut siihen muuten niin "fitness-imagoon." Siitä koko ajatus. Ja tarkoitukseni oli siis tehdä gallup siitä, miten urheilevat ja itsestään eri tavoin huolta pitävät ihmiset käyttävät alkoholia, en siitä, mitä he ajattelevat toistensa alkoholinkäytöstä. Keskustelu taisi myös omalta osaltani hieman rönsyillä, pahoittelen, jos olen loukannut jonkun tunteita.

Kukin tavallaan, tuskimpa meistä kukaan on toistaan pahempi ja eiköhän meillä kaikilla ole paheemme tai mieltymyksemme. Minulla ainakin on, useitakin. /ujo/

Lyyti

04.03.2004 09:23

Hyvä viesti, Lyyti. /palvo/ :-)

04.03.2004 09:26

"kun kerroit, että elämä ei voi olla Hermiksen mainitsemilla ehdoilla nautinnollista." "Jos olisit ollut vuolas-sanaisempi,"

Se yhden sanan vastaus noinkin hienoon kysymykseen oli tietenkin vitsi, koska kukapa vastaisi perustelematta tuollaiseen kysymykseen...

04.03.2004 09:29

manki, nämä eivät aina aukea tällaisille tiukkapipoille... /ujo/ Usein juuri sinun ja TC:n huumoripitoiset viestit aiheuttavat tällaista hämmentynyttä ja kärkästäkin keskustelua täällä, olen vaan pannut merkille...

Lyyti

04.03.2004 09:30

Toisaalta, tietysti provosointi on ihan kiva tapa herättää keskustelua muuhunkin suuntaan kuin toisten mielipiteiden toistamiseen ja myötäilemiseen /miettii/

eli kuitenkin /peukut/

Lyyti :)

04.03.2004 09:32

Tänään joku kirjoittikin Metrossa tai satasessa siitä, kuinka sarkasmi tms. on suomalaiselle vaikeaa ymmärtää. Tää taitaa olla aika osuva esimerkki siitä :-]

04.03.2004 09:35

Juu, ja tietysti kirjoitetussa muodossa vielä hankalampi ymmärtää, ja vielä varsinkin siinä tapauksessa kun emme välttämättä ole edes tavanneet toinen toisiamme ja tiedä toistemme tapoja puhua ja harrastaa sarkasmia jne...

Lyde

04.03.2004 09:41

"Usein juuri sinun ja TC:n huumoripitoiset viestit aiheuttavat tällaista hämmentynyttä ja kärkästäkin keskustelua täällä, olen vaan pannut merkille..."

Varmasti, ja siitä päästäänkin siihen 5 % sääntöön....LOL

Levi, juuri näin /peukut/

//mika

04.03.2004 10:05

Hmmm.. saatiinpa tällä kertaa meikäläisen nimi useaan viestiin. En tiedä onko se hyvä vai huono juttu. Aika näyttää kai senkin. Toivottavasti Hermeliinin fitness-elämäntapaa ihmettelevien määrä blogissa (http://www.hermeliini.blogspot.com) lisääntyy, jotta saavat ihmettelijät kattavamman kuvan siitä, millaista meikäläisen jokapäiväinen elämä on. Eihän se niin kummallista tai mitenkään kovin eksoottista loppujen lopuksi ole.

TC:n viestiin olen kyllä julkisesti pettynyt. Viestiisi ei tuonut mun mielestä mitään lisäarvoa se, että vedit eilistä sättikeskustelua siihen mukaan. Noh, sulla oli varmasti siihen hyvä syy, joka ei taaskaan vaan auennut mulle. Olen äärettömän huono lukemaan juttuja rivien välistä eikä psykologiakaan ole vahvimpia alojani.

Ja mitä siihen fitness-elämäntapaan tulee, niin kyllä mä koen sellaista noudattavan, mutta en kuitenkaan sano, etteikö enemmän alkoholia nauttiva voisi yhtälailla noudattaa fitness-elämäntapaa. Tämä on mun tapani, jollain toisella se on toinen.

En myöskään ole kieltänyt itseltäni yhtään mitään, millä en vakavasti riskeeraa terveyttäni; en alkoholia, turvaseksiä, sokeria, vehnäjauhoa, suklaata, juhlia... Kyse ei ole kieltämisestä vaan siitä, että ei koe tarvetta esim. joihinkin edellä mainittuihin asioihin. Lääkeaineet ja huumeet ovat ne jutut, jotka olen tietoisesti itseltäni "kieltänyt". Lääkkeiden kohdalla joudun toisinaan taipumaan, mutta silloin kyseessä on välttämätön paha sairauden hoitamiseksi ja laillisin keinoin luonnollisesti. Mutta mahdollisimman pitkälle pyrin sairastumistilanteissakin pärjäämään luonnonmukaisin keinoin. Tosin järki mukana tässäkin asiassa.

04.03.2004 10:07

Hermeliini, sä olet mun oikea idoli /ujo/ /palvo/ /sydän/ :-s

Lyyti

04.03.2004 10:28

Thanks Brownie! ;)

04.03.2004 10:53

Hermis, pakko myöntää tässä kohtaa: LOL

mika

04.03.2004 11:19

Haa haa haa, TC, you`re so funny! NOT!

Ja asiasta mitään ymmärtäville tulkkaan, että oman ymmärrykseni ja rivien välistä tulkinnan mukaan TC veti sättikeskustelun osalta nimeni esiin testatakseen tartunko aiheeseen, jossa selkeästi ja suoraan viitataan minuun, ja asetunko peräti puolustuskannalle.

Osoittaa edelleen mielestäni hyvin kieroutunutta huumoria, jota tavallisen tai tavallista tyhmemmän blondin on oikeastaan mahdoton ymmärtää. Mutta hienoa TC, jos sait tästä päivän kicksisi! Ja hienoa, että minä osaltani olen ollut edesauttamassa sitä.

Aurinkoista päivän jatkoa sullekin!

04.03.2004 11:28

Ensinnäkin - huokaus - toi äskeinen viestini oli kommentti edelliseen viestiisi, jota pidin hyvin humoristisena. Voi tietysti olla, että tulkitsin sen väärin.

En maininnut nimeäsi siksi, että ottaisit osaa yhtään mihinkään. Kun nyt kerran ymmärtämisestä puhutaan, esittämäsi logiikka ei toudellakaan avaudu minulle. Mitä sanoit Mr. O:sta ja hänen vapaasta tyylistään lainata minua, vaikka ei millään voikaan minua tarkoittaa, ei ole millään muotoa minun järkeni mukaan käsitettävissä.

Jos minä vaikka lainaan sinua, kun sanot, että kova treeni on hyvä juttu ja sitten kysyn, että miksi Hermis et halua treenata kovaa, niin onhan silloin kyseessä melkoinen epäloogisuus, eikö vain?

Samalla tavalla koen Olympian viestin: jos hän kerran lainaa minua, niin minuahan hän silloin tarkoittaa, tietenkin. Miten ihmeessä hän EI voisi tarkoittaa minua? Ja koska kyseinen viestini oli tarkoitettu rauhaa rakastavaksi ja se tulkittiin täysin väärin, toki halusin ja haluan kuulla selvitystä asiaan. Ja että tämä tuli vakiokäyttäjältä...

Edelleen, relatkaa vaan..../cool/

//mika

04.03.2004 11:32

Hei, onko tämänkin säikeen pakko mennä siihen, että Tc pohtii, kuka tarkoittaa milläkin lausunnollaan mitäkin? Pitäydyttäiskö asiassa, ettei menis lannan luomiseksi?

Puhutaan siis alkoholin käytöstä näin liikkuvaisten keskuudessa...

Relaa vähän mika ;)

Lyyti

04.03.2004 11:34

Meinaan vielä, että nuo toisten lainaukset ja rivien välistä lukemiset sun muut keskustelupalstoihin kirjoittamisen tavat voisivat olla taas oma säikeensä, joka muistaakseni täällä on jo olemassa /miettii/

t. ei niin kovin rento Lyde

04.03.2004 11:37

Osanotosta Lyyti. Mutta pitäydyn kuitenkin omissa mielipiteissäni, samoin kuin kunnioitan sinun mielipiteitäsi.

Väitätkö, ettei Mr. O:n kommentti viestiini liittyen ole vähintäänkin omituinen? Ihan oikeasti?

Minä vedän omat rajani, kuten kaikki muutkin.
Jos joku ei osaa ottaa tietoa vastaan, fine.
Jos joku on jostakin subjektiivisesta asiasta eri mieltä, fine.
Mutta kun minua syytetään jostakin aivan syyttä, haluan ainakin tietää kyseisen logiikan syntymekanismin.

Ja muuten, hieno jako tuossa aiemmin: Manki ja TC vs. muut....we can see through that...LOL

Joo, relataan oikein porukalla.../cool/

//mika

04.03.2004 11:41

"Pitäydyttäiskö asiassa, ettei menis lannan luomiseksi?"

No, niin! Nyt päästiin vihdoinkin asiaan.

*nojailee toiveikkaana paskatalikkoonsa

04.03.2004 11:42

Sori TC, kuten näet, rivien välistä lukeminen ei onnistunut multa tälläkään kertaa. Ja nyt oli sentään jo hieman yritystä pelissä ;)

Mielenkiintoista ois ollut tietää mikä tossa mun postauksessa niin nauratti. Mutta never mind tai jos välttämättä haluat selittää niin meili (he@hermeliini.net) toimii.

Pyydän keholaisilta anteeksi tätä paskanjauhantaa muutoin mielenkiintoisessa threadissa.

04.03.2004 11:46

"Väitätkö, ettei Mr. O:n kommentti viestiini liittyen ole vähintäänkin omituinen? Ihan oikeasti?"

Ei minun mielestäni ollut, enkä asiaa kovin syvällisesti viitsi pohtia, eiköhän Oly vastaa aikanaan omasta puolestaan. Ehkä (siis todellakin nyt minun tulkintani) hän saattoi yrittää sanoa sitä, että kun kehoitetaan olemaan cool ja relata, niin samalla voisi
mahdollisesti yrittää ymmärtää, että sellainenkin elämäntapa, johon alkoholi ei kuulu, voi olla rentoa ja nautinnollista ja tyydyttävää jne.

"Ja muuten, hieno jako tuossa aiemmin: Manki ja TC vs. muut....we can see through that...LOL"

En varsinaisesti tehnyt vastakkainasettelua, mutta olenpahan vaan pannut merkille, että usein juuri sinun (tässä tapauksessa myös mankin) viestit herättävät tällaisen aiheen viereenkin menevän debatin.. Mutta sä nyt oletkin ihminen, joka tykkää väitellä, sehän on jo huomattu, Ja kiva niin. :) :-s

Mutta edelleen voitas pysytellä alkoholi-aiheessa...

Lyllerö

04.03.2004 11:47

Mäkään en muuten ymmärtänyt, mitä humoristista tuossa Hermiksen aiemmassa viestissä varsinaisesti oli, mutta mulla onkin ryppy otsassa jatkuvasti... Musta Hermis puhui ihan asiaa.

Lyde

04.03.2004 11:49

Meni kyllä aiheen vierestä nyt, paraskin jeesustelijaminä /ujo/

Lyde

04.03.2004 11:59

Käsittelemme tuota asiaa Hermiksen kanssa nyt sähköpostilla, joten älä murehdi, it's all good...:-s

(ja viittasin viestiin kello 10:28 tänään)

"--että sellainenkin elämäntapa, johon alkoholi ei kuulu, voi olla rentoa ja nautinnollista ja tyydyttävää jne."

Aivan, olen samaa mieltä. Missä yhteydessä olen muuta väittänyt? Kuka väittää, että absolutismi ja rentous ovat toisensa poissulkevia tekijöitä?

En muuten välttämättä pidä väittelystä sen enempää kuin kukaan muukaan, vaikka niin ehkä jonkun taholta "onkin huomattu" (hauskoja nämä ihmisten johtopäätökset...joku osaisi jopa kysyä asiaa.../miettii/...). En vain halua jättää asioita kesken, jotta juuri *näiltä väärinkäsityksiltä* vältyttäisiin. Tuliko *näille huomion tehneille tahoille* tällainen vaihtoehto ikinä mieleen?

Suum cuique..

//mika

04.03.2004 12:03

Hermis puhuu aina asiaa :)

Ja Lyyti - jotenkin onnistut aina tiivistämään pääni sisällä risteilevät hajanaiset ajatukset ymmärrettävään ja selkeään muotoon niin, että tekisi mieli melkein jokaisen viestisi jälkeen kommentoida "Niin just!! Niin just!!"

Minä kuulun myös siihen ilmeisen laajaan joukkoon jolle TC:n viestit harvoin avautuvat, mutta koetan relata ;) ja ajatella että erilaisuus on rikkautta. TC kuitenkin jaksaa kiitettävästi selittää omaa näkemystään jolloin me paksukalloisimmatkin saatamme ymmärtää jotain :D

04.03.2004 12:05

Kalja on hyvää.

ps. dieetti menossa

04.03.2004 12:06

Thanks Brownie! = Kiitos Ruskeaverikkö (rusketukka) på Hermeliini-finska. Inside joke viitaten eiliseen sättikeskusteluun koskien Lyytin hiusten värjäämistä.

04.03.2004 12:08

Okei, aivan joo, olinhan minäkin mukana tuossa keskustelussa...olisi pitänyt hokata se tuolla tavalla...myönnän erhetulkintani /ujo/

Mutta se kaksoismerkitys on silti olemassa, ja se nauratti minua eniten...LOL

Okei, se siitä sitten.

//mika

04.03.2004 12:16

/ujo/ tukka on muuten edelleenkin ihan hirvittävä, siksi en oikein tainnut edes LOLLOtella tuota Hermiksen kommenttia /raivo/

Ja kalja on hyvää! /iik/ /tunnustus/

Lyyti

04.03.2004 12:24

"Minä kuulun myös siihen ilmeisen laajaan joukkoon jolle TC:n viestit harvoin avautuvat, mutta koetan relata ;)"

Ne nyt eivät aina aukene edes purkinavaajalla. ;)

En ota tähän kinasteluun kantaa, mutta minä olen ainakin pudonnut kärryiltä jo muutama sivu sitten.

04.03.2004 13:22

Tc:n viestejä pitää lukea juubasa että niitä tajuaa.

Kaljaan en koske, olen siis absolutisti. Teräviä ei lasketa.

04.03.2004 14:23

Heh, enpä muista että koskaan olisin saanut näin paljon kohua aikaiseksi täällä, vaikka joissakin tapauksissa siihen olisi ollut kenties syytäkin. Jos esimerkiksi laitan googleen hakusanaksi oman nimimerkkini, saan aikalailla osumia, mutta että täällä keho.netissä jaksetaan kirjoitella näinkin paljon minusta /uber-ujo/

TC, pahoittelen jos loukkasin sinua. Samoin manki. En ole sellainen, että ainakaan tarkoituksella haluaisin aiheuttaa mielipahaa kenellekään. Viestini pohjalla, minkä kirjoitin jossain sivulla satakakskytäkuus (jossain threadin alkupäässä siis) oli jo aiempien keskustelijoiden huomioima asia (en muista oliko se enää tässä kyseisessä ketjussa) että koska olet ravitsemukseen liittyvien asioiden ammattilainen, niin kyllä sinun sanaasi varmasti myös luotetaan. Ja miksei luotettaisi, kun kerran kerta toisesi jälkeen kirjoittelet mainioita vinkkejä ihmisille ja vieläpä sellaiseen mukavan rentoon sävyyn. Lienee tosin hieman vaarallista, että kirjoitat tietyistä päihdeaineista huolettomaan sävyyn, sillä tällöin joku saattaa oikeasti saada sellaisen mielikuvan että mitään vaaroja ei ole. Jossakin muistaakseni puolustit kantaasi sillä, että pitäisikö sitten nuorista kasvattaa ortorektikkoja. No, tuskin alkoholimyönteisyys yksittäisen henkilön osalta kenestäkään rappio-alkoholistia tekee tai toisaalta tuskin kenenkään fitness-natsin (elkää nyt suuttuko moisista termeistä /ujo/) lausunnot terveellisten elämäntapojen noudattamisesta kenestäkään ortorektikkoa tekee.

Oikeastaan nyt kun funtsin asiaa enemmän, niin esimerkiksi alkoholin pitäminen jonain tabuna voisi kuvitella jopa lisäävän nuorison alkoholinkäyttöä. Eikös se joissain tapauksissa esimerkiksi tupakan polton aloittaminen liity aikuismaisten tapojen tavoittelemiseen ja siihen, että kun tämä on kiellettyä niin olen aika kova tyyppi kun kielloista huolimatta poltan tätä körssiä? Silti liiallinen suitseminen puoleen taikka toiseen on mielestäni vaarallista.

Mitä tulee viestisi siteeraamiseen, niin siinä tarkoitin yleisesti ottaen noita alkoholia ja alkoholinkäyttöä yleisesti puoltavia kommentteja "tuoda esille kommentteja, kuten ... sekä muita vastaavia". Tällä viittasin toki todennäköisesti eniten siihen Simpanssin kirjoittamaan viestiin, mitä täälläkin siteerattiin pariin otteeseen "Normaaliin, terveelliseen elämään ja kanssakäymiseen kuuluu kohtuullinen alkoholin käyttö." Tietysti et ole missään nimessä vastuussa Simpanssin kommenteista, vaikka hän lähipiiriisi kuuluisikin. Toisaalta et hänen kommenttiaan ainakaan kumonnut millään lailla, mutta kuten jo totesin, et myöskään puoltanut. Mankin kommentit sen sijaan voisi hieman nopeasti tulkittuina ymmärtää väärin, kuten se kuuluisa kahden kirjaimen ja yhden välimerkin kommentti. Tietty voi olla hyvinkin mahdollista, että koska en tunne mankia, sinua TC enkä Simpanssiakaan muuta kuin näiden keskustelu-viestien ja ehkä parin satunnaisen chatti-sessioiden perusteella, niin päästään siihen perusongelmaan mikä internetin keskustelupalstoille muodostuu. Kun emme näe toisen non-verbaalia viestintää, joudumme tulkitsemaan vaan pelkkää kirjoitettua tekstiä. Näin ollen tuntemattomien ihmisten kirjoitukset tulkitaan lähes poikkeuksetta joko kohtalaisesti (ei välttämättä kuitenkaan jokaista pienintäkin piilomerkitystä tajuavalla tavalla) tai sitten ymmärretään ne täysin väärin.

Enkä tarkoittanut että olisitte mankin kanssa tuominneet ketään. En ainakaan tarkoittanut tarkoittaa. Niin ja siis se alkoholiin liittymätön elämä voi olla mielestäni ihan rentoakin. Ainakin itse koen eläväni tällä hetkellä varsin rentoa ja muvavaa elämänvaihetta, vaikka en tällä hetkellä käytä tippaakaan alkoholia. Tai en ainakaan tulevalla viikonlopulla, seuraavasta ei sitten niin tiedäkään /ujo/

Ööh, joo... eiköhän tämä tästä. Muut velvollisuudet jo kutsuu, joten pitäisi kait lopettaa. Vielä kerran pahoitteluni teiltä kaikilta. Eiköhän me tämä(kin) sotku vielä selvitetä. Piis ään luuv :-)

04.03.2004 14:26

Olen antanut itseni ymmärtää, että viina on viisasten juoma ja sopiva sosiaaliseen kanssakäymiseen ja hauskanpitoon /miettii/.

Mutta koska olen hidas, tyhmä ja synkkämielinen erakko, tyydyn siis tissuttelemaan vettä. Näin meillä.

04.03.2004 14:34

"jos loukkasin sinua. Samoin manki."

Manki ei koskaan loukkaannu. Manki on terästä.

*elvistelee*

04.03.2004 14:55

"Enkä tarkoittanut että olisitte mankin kanssa tuominneet ketään. En ainakaan tarkoittanut tarkoittaa."

I could have sworn...;-)

Mutta jos näin sanot, uskon miehen sanaan.

Se siitä ja kohti uusia seikkailuja :)

//mika

04.03.2004 15:30

Saiskohan seuraavan pitkän ja mieliä kiihdyttävän keskustelun aiheesta fitness-elämäntapa ja seksi...?

04.03.2004 15:34

/drool/ kannatan!

Lyyti

04.03.2004 16:17

"Saiskohan seuraavan pitkän ja mieliä kiihdyttävän keskustelun aiheesta fitness-elämäntapa ja seksi...?"

Ihan jees idea :D Toisaalta tästä on käyty jo hieman keskusteluakin esimerkiksi täällä:

http://www.keho.net/keho?&m=keskustelu&cat=24&part=read&id=7647

*asettelee sen vihertävän pallukan jo ennakkoon nenuunsa ;-)

09.03.2004 16:49

Nostetaas vielä kerran tämäkin esiin /iik/

Varmaan on jo Wanha juttu, mutta tällainen mietelmä erään maailman vanhimman juoma-aineen nauttimisesta tupsahti sähköpostiluukusta tänään sisään:

"A Case for More Beer

A herd of buffalo can move only as fast as the slowest buffalo, and when the herd is hunted, it is the slowest and weakest ones at the back
that are killed first. This natural selection is good for the herd as a whole, because the general speed and health of the whole group keeps improving by the regular culling of the weakest members.

In much the same way the human brain can only operate as fast as the slowest brain cells. Excessive intake of alcohol, we all know, kills off
brain cells, but naturally it attacks the slowest and weakest brain cells first.

In this way, regular consumption of beer eliminates the weaker brain cells, constantly making the brain a faster and more efficient machine.

Cheers!!!"

10.03.2004 16:40

Mikä neronleimaus!

Nyt treenaamaan aivoja kaljalla..

10.03.2004 18:36

onhan tossa tullu juotua turhan paljon viimeaikoina. Noh, kantapään kautta niinkuin vanha sanonta menee. 22 vuoteenkin ikään mennessä on jo tullut koettua aivan tarpeeksi baarielämää ja viinanjuontia. En sano ettenkö ota enään koskaan, mutta yritän todella vähentää. Tosin lasi taikka pari valkkaria viikossa on vain terveellistä ja verenkiertoa parantavaa. Alkoholihan on todellakin lihottavaa ja suuria määriä kannattaa muutenkin varoa terveyden takia.

Absolutistiksi en ikinä kuitenkaan alkaisi. Ja inhoan oikeastaan jos sanotaan ja leimataan että "tuo juo viinaa" jos siis haukkuja on absolutisti. Absolutisteillekin tekisi hyvää maistaa lasi valkkaria viikossa, saattais avautua uusia ideoita ja näkymiä elämään.

- viini on hyvää -

10.03.2004 18:43

Varmaan kauhea ongelma tuo jos toisten ihmisten valinnat oman alkoholinkäyttönsä suhteen haittaavat elämääsi noin kovin. Mites jos joku ei syö voita? Meneekö yöunet?

Sinullekin tekisi hyvää olla viikko juomatta valkkaria, saattais avautua uusia ideoita ja näkymiä elämään. :-)

- viini on pahaa -

10.03.2004 19:14

/whupii/

Uutta verta kehään!

/drool/

10.03.2004 20:24

Jeah, ja muistakaa käsisiteet ja nallekarkit rystysiin ála Hot Shots. ;-D

10.03.2004 20:29

kaius, oletko absolutisti vai miksi niin herneet nenuun tuosta kiskaisit?

en näe syytä käydä niskan päälle moisesta asiasta :))

10.03.2004 22:15

Herne-maissi-paprikat nenässä on varmaan kiva olla, ku niitä niin ahkerasti sinne vedetään täälläkin. Oiskohan mulla yhtään pakastimessa, vois kokeilla itekin.. *sniiif* /raivo/

kirjaudu sisään jos haluat vastata