Keskustelut » Kauneus » Liikuntamuoto

Liikuntamuoto

7321
16. kesäkuuta 2002 13:21

Eipä taida tämä kysymykseni kuulua tälle palstalle, mutta en oikein keksinyt minne muuallekaan rustaisin. Haluasin vinkkejä seuraavaan asiaan: Minulla on ensi syksynä koulun aloittava tytär, jolle haluaisin löytää jonkin hyvän liikuntaharrastuksen.

Tyttö on liikunnaltaan kömpelö, joten en haluaisi laittaa häntä mihinkään kilpailutilanteeseen. Liikunnan tulisi olla jollain tapaa sosiaalista ja palkitsevaa ts. ei suorituksiin keskittyvää. Olisi hyvä jos lajilla olisi koordinaatiokykyä kehittäviä ominaisuuksia.

Asumme Turussa.

Vastaukset: 7

16.06.2002 13:56

Jos oikein luin, niin tytölläsi ei ole mitään lääketieteellistä syytä "kömpelyyteensä".
Tanssi voisi olla yksi hyvä laji tai kaikki niin sanotut tyttöjenlajit (leikkibaletti, tyttöjenvoimistelu yms).

Jos taas tyttösi on liikuntarajoitteinen, niin uinti/vesileikit olisi aika hyvä (se nyt ei kovin sosiaallista ole mutta...).

16.06.2002 14:03

Juu, tyttärelläni ei ole lääketieteellistä syytä kömpelyyteensä -lähinnä äidiltä perittyä ;) . Pelkään vaan pahoin, että liikuntatunnilla joutuu kiusatuksi.

16.06.2002 14:19

Tärkein asia lasten liikunnassa on ehdottomasti kuunnella lasta. Liian usein esimerkiksi jääkiekkoilijan poika aloittaa jääkiekon ja jatkaa myös sitä vaikka isän innostus ajaisi pojan innostuksen edelle.

Uskoisin että parhaiten voisi sopia, joku urheiluleikkikoulu, jossa harrastetaan lajeja monipuolisella skaalalla ja painopiste on hauskanpidossa voittamisen sijasta. Jos/kun joku laji alkaa mahdollisesti kiinnostaa enemmältikin niin sitten vaan ihan erikoisseuraan. Osoitteesta http://www.nuorisuomi.fi/ saa ainakin jonkinlaista infoa asiasta.

16.06.2002 14:24

Eiköhän urheilu harrastuksen parissa tapahtuva "kiusaus" ole tiettyyn pisteeseen väistämätöntä joukkue urheilussa, se on sitä tiimihengen nostamista ja vahvistamista:)
Vaikka ei ehkä suotavaa noin nuorena.

kokeilkaa noita leikkiehtoisia lajeja, sen vakavammin ei mielestäni alle 9-10 vuotiaitten tarvitse urheilla.

Onko muilla mitään mielessä....

16.06.2002 14:31

Ratsastus tunnilla ei pieni kömpelyys kyllä haittaa ja siellähän se koordinaatio juuri kehittyy huomaamattakin.Tallilla tutustuu varmasti muihin tyttöihin ja saa paljon uusia kavereita.Oppii käsittelemään eläimiä ja oppii sitä kautta paljon vastuuta,kun sitä hevosta on hoidettava silloinkin kun ei huvittaisi.
Vie tyttäresi tallille katselemaan hevosia,voihan olla että innostus syttyy ihan itsestään. Mielestäni lapsella kun tulisi olla vapaus itse valita lajinsa...vanhempien tulisi vaan antaa siihen mahdollisuuksia.
Ja voihan olla että koulunliikuntatunneiltakin voi tarttua kipinä johonkin lajiin..

16.06.2002 18:19

Kiitos. Hyviä vinkkejä. Pistämme ehdotukset harkintaan.

17.06.2002 22:15

ei vielä välttämättä tarvitse kovin aktiivisia harrastuksia.
Ainakin meillä alkuun tytöllä oli ihan riittävästi harrastusta koulunkäynnissä.
Itse olen kolmen tytön äiti ja olen omieni kanssa käynyt paljon uimassa ja lasten luontopoluilla ja touhuillut muutenkin paljon ulkona olosuhteiden mukaan esim talvella hiihto, luistelu, pulkkailu.
Esikoinen (10v)aloitti pai vuotta sitten ratsastuksen (mihin jo kyllästyi ;))ja tykkäsi siitä pari vuotta, kunnes MINÄ tipuin hevosen selästä ja hän pelästyi ;o))- ratsastushan kehittää juuri koordinaatiotaitoa.
Hän innostui jossain vaiheessa myös kokeilemaan taitoluistelua ja Oravapolun suunnistuspuuhissa oltiin yhdessä , kunnes tänä keväänä meidän paikkakunnalta "hävisi" koko toiminta vetäjän puutteeseen.
Uskon, että lasten kanssa tärkeintä on yhdessä puuhailu ja tukeminen niissä lapsen omissa vahvuuksissa ja kannustaminen erilaisten asioiden yrittämisessä.
Välttämättähän kaikkia ei juuri se liikkuminen viehätä ,vaan innostus voikin löytyä musiikista, taiteesta tms.
Meillä molemmat vanhemmat ovat ehkä liiankin suuntautuneita liikkumaan, joten taide-ja musiikkipuolelle ei juuri osaa lastaan edes ohjata.
Koulussa kaveripiiri ja uudet haasteet innostavat kokeilemaan erilaisia asioita ja eiköhän se oikea harrastus löydy ajallaan ja ehtii vaihtuakkin vielä moneen kertaan.

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Keskustelut » Kauneus » Liikuntamuoto