Mistä selän naksuminen johtuu?

72762
2. helmikuuta 2004 15:23

Olen 38v. nainen, aktiivinen kohtuuliikkuja. Mulla on ollut herkästi kipeytyvä selkä koko ikäni, mutta säännöllisellä liikunnalla pystyn pitämään selän kunnossa ja oireettomana.

Viimeisen vuoden aikana olen huomannut, että keskiselkä rutisee ja paukkuu selkää venyttäessäni.

Fysioterapeutin mukaan naksuminen kuuluu fasettinivelistä ja on vaaratonta ainakin jos selkää ei naksuttele jatkuvasti.

painmanagementlasvegas

Naksumista tapahtuu erityisesti rankan treenin tai muun fyysisen aktiviteetin tai pitkään istumisen jälkeen, jolloin mulle tulee suoranainen pakko venytellä selkää niin paljon, että selässä oleva jännitystila laukeaa nivelten rusahtaessa.

Selästä lähtevä pauke on joskus aika ilkeän kuuloinen, joskus se tuntuukin hiukan epämiellyttävältä, mutta useimmiten tunne on vain helpottava (jännitys laukeaa).

1. Haluaisin kuitenkin tietää tarkemmin, miksi selkä naksuu ja mitä siinä silloin tapahtuu?

2. Onko olemassa jotain konsteja joilla voin estää nivelten naksumista?

3. Miksi jatkuva selän naksauttelu voi ajan mittaan olla haitallista?

Vastaukset: 8

02.02.2004 18:47

Koska olen tehnyt selän naksautuksia muille ja olen vaivasta itsekin kärsinyt, yritetään vastata.

1. ääni tulee kahden märän fasettinivelpinnan irrotessa toisistaan sekä niveltä ympäröivän nivelpussin paineen muuttumisesta

aivan terveetkin fasetit voivat naksua, mutta jos naksumiseen liittyy kuvaamiasi oireita, voi fasettinivelissä olla esim. rustopintojen epätasaisuutta, jolloin lukkiutuvat helpommin

3. jatkuvan naksauttelun haitallisuudesta ei ole selvää näyttöä, jotkut väittävät aiheuttavan mikrotraumoja ligamentteihin, siis jos toinen naksauttaa eli manipuloi

03.02.2004 10:23

Tarkennetaan vielä hieman.

Naksuna voi myös tulla kylkiluuliittymistä, ammattilaisenkin on usein vaikea sanoa, kummasta ääni tulee. Usein häikkää on molemmissa eli kun jatkuva lihaskireys tai huono työasento synnyttää rankaan liikehäiriön, lukkiutuvat myös kylkiluut helpommin. Puhutaan yliliikkuvista tai aliliikkuvista fasettinivelistä tai kylkiluista, vaikka usein nivel voi olla toiseen suuntaan ali- ja toiseen yliliikkuva.

Hyvin monet ihmiset oppivat naksauttamaan nikamansa auki kuvaamallasi tavalla.

Ammattilaiset käyttävät esim. kahta yhteenteipattua tennispalloa, joiden päälle mennään selälleen siten, että pallot ovat rangan kahta puolin, sitten kädet niskan taa ja "vedetään" päästä ylös-eteen.

Parilla pilates-liikkeellä voi myös hyvin mobilisoida rankaa auki. Ongelmana tässä on kuitenkin se, että juuri se tiukin väli ei välttämättä aukea, vaan ne hiukan löysemmät naksahtelevat jatkuvasti auki. Toinen ongelma on, että kun rankaa naksautellaan paljon, tuntoaisti lukkotilanteille herkistyy ja hyvin pienikin lukkotilanne selässä tuntuu häiritsevältä.

Jatkuvan naksauttelun haitoista en ole nähnyt selvää tutkimustietoa. "Naksauttajia" koulutettaessa harjoitellaan kurssilaisilla, jolloin saattaa joutua pahimmillaan vaikkapa parinkymmenen niskanaksautuksen kohteeksi päivässä. Ei siitäkään henki lähde, huimausta voi tulla.

jk2
03.02.2004 13:29

Tuo juttu tiukoista lukoista on niin totta. Sain äsken aikaan tilanteen jossa yksi nivelväli oli tosi tiukassa. Ympärillä olevat naksuivat ja paukkuivat kyllä jo kiertoliikkeissä, mutta ongelman aiheuttaja ei vahingossakaan. Onneksi ystävällinen fysioterapeutti paukautti ongelmankryynin auki. Lihaskrampit tosin jäivät mutta hengittäminen jo sujuu helpommin.

Onko muuten muita konsteja kuin tuo jo tuttu tennispallovinkki nivelten aukinaksautukseen? Mitä noi pilates-liikkeet on? Joskus olen saanut aika hyvin nikamia auki sillä että olen venyttänyt epäkkäitä ja pyöristänyt selkää, sekä heti perään tehnyt varovaista mutta jämäkkää kiertoliikettä istuen.

03.02.2004 14:59

Alaselän saa väännettyä heittämällä kyljellään jalan toisen yli eli ns. itsetehty kiertomanipulaatio.

Pilateksessa (tai method Putkistossa) käytetään liikettä, jossa mennään kyljelleen mattorullan tms. päälle niin, että rulla jää kainalon kohdalle ja mobilisoidaan yhtäaikaisella kierto-taaksetaivutuksella rintarankaa.

Liikesuuntana täydellinen fasettien aukaisuun, mutta kohdentaminen ja riittävän voiman saaminen ongelmallista.

Konsteja on muitakin, mutta nämä ehkä tehokkaimmat.

03.02.2004 21:18

Mulla aukeaa pienet lukot ihan silläkin, että taivutan selän yliojennukseen, eli perse pitkälle 'iines ankka' asentoon, istuallaan/seisaaltaan.

Toinen hyvä on selällään lattialla, jalat toiselle sivulle 90 asteen kulmaan ja kädellä vähän autat lantion/pakaran kohdalta.

Onnistuu myös istuallaan niin että jalat suoraan edessä, 90 asteen kulma polvissa ja ylävartaloa kiertämällä. Otat vaikka tuolin käsinojista kiinni ja käännät itseäsi.

Niks ja naks

04.02.2004 08:29

Mulla ei varmaankaan ole kyse ihan noin rankoista lukoista joita sokrates tuossa kuvailee, koska saan selkärangan lukot auki ihan vaan venyttelemällä.

Kun selkä tuntuu olevan jumissa, menen vaikkapa vain kyykkyyn, kantapäät maassa ja pyöristän selkää, kädet venyy eteenpäin.

Tai selinmakuulla, polvet koukkuun vatsan päälle, käsillä vedän polvia vähän kohti leukaa.

Näillä venytysliikkeillä selkärangan lukko maiskahtaa mukavasti auki. Mitään kiertoliikkeitä tai tennispalloja en tähän tarvitse :o)

jk2
04.02.2004 11:24

rulla jää kainalon kohdalle ja mobilisoidaan yhtäaikaisella kierto-taaksetaivutuksella rintarankaa.

tarkennus: siis sellainen 10-20 cm paksuinen rulla poikittain kainaloon, ja ylemmällä kädellä kurkotusta taakse ja ylös (ts. käsi on n. 45 asteen kulmassa selkärankaan nähden)? Polvet varmaan voi jättää toiselle sivulle koukkuun niin saa tukea?

baby blue, toi tuolijuttu on toimiva kanssa. Alaselästä saan myös yhden nikaman auki pelkästään kaareuttamalla alaselkää. Mut noi rintarangan nikamat ovat hankalampia.

04.02.2004 11:59

Liikkeen esittelykuvissa rulla on yleensä naurettavan pieni pyyherulla tms. eli tarkoitettu halonjäykille ihmisille. Itse käytän hoitopaperirullaa, joka on sanomaasi luokkaa, mutta aika kova.

Nähdäkseni olet ymmärtänyt liikkeen ihan oikein. Syntyy fasettien aukeamiseen täydellinen liikesuunta eli yhdistetty sivutaivutus, kierto ja hiukan taaksetaivutusta.

Löysät lukothan aukeavat usein kierroilla jopa yläselässäkin. Yläselän lukot saattavat rasahdella joskus parhaiten pilateksen vatsaliikkeella, missä keritään kädet edessä nikama nikamalta ylös leukaa voimakkaasti rintaan painaen.

kirjaudu sisään jos haluat vastata