Keskustelut » Kauneus » Elämä painonpudotuksen jälkeen

Elämä painonpudotuksen jälkeen

7230
13. kesäkuuta 2002 17:31

Olen ollut ylipainoinen lapsesta asti. Nyt parikymppisenä, elämäntilanteen muuttuessa olen aloittanut todellisen elämäntaparemontin. Normaalipainon alueelle pääsemiseksi pitäisi pudottaa 8 kiloa, mutta olen asettanut tavoitteekseni olla loppuvuodesta 15 kiloa kevyempi.

Ongelmanani on huono itseluottamus. Ajattelutapani mukaan minussa ei tämänkokoisena voi olla mitään hyvää, kukaan ei voi pitää minusta. Tuntuu, että normaalipainoisena minulla olisi mahdollisuus kaikkeen, mistä jään nyt paitsi.

Haluaisinkin kysellä, onko ihmisiä, jotka ovat olleet samassa tilanteessa? Miten painonpudotus on vaikuttanut itsetuntoon?

Vastaukset: 4

jk2
13.06.2002 18:53

Sinulla ei ole edes paljoa liikapainoa, verrattuna vaikkapa jenkeistä löytyviin sairaalloisen lihaviin ihmisiin. Se on varmasti itsellesi paljon suurempi ongelma kuin läheisillesi. Eikä tuollainen pieni tai suurempikaan pyöreys estä ihmisestä pitämistä.

Tärkein painonpudotuksesta tullut etu itselleni on ollut se, että kroppaa ei tarvitse piilotella löysillä t-paidoilla tai välttelemällä uimarantoja. Itsetunto on samaa mittaa parantunut, kun tietää ulkonäönkin kohentuneen. Vaatteita voin ostaa nyt suoraan hyllystä ilman että pitää etsimällä etsiä hyvin istuvia farkkuja.

Olen myös ollut koko ikäni hieman pyöreä. Ja koska painonpudottaminen on ollut eräänlaista koettelua, niin lisänä on eräänlainen itselleen näyttämisen fiilis. Tietysti on myös parempi olo, vaikka en välttämättä paremmassa kunnossa ole kuin ennenkään.

Jos tuntuu että laihduttamalla voit saavuttaa suosiota tai ystäviä, niin suosittelen miettimään uudelleen tarkoitusperäsi. Lähde ensiksi siitä että olosi ja olemuksesi piristyy. Asetat muuten vähän liikaa yhden kortin varaan, ja mikään mahdoton vaaranpaikka ei ole edes syömishäiriön puolelle lipsuminen. Hieman vieraammat ihmiset tuskin tulevat edes huomaamaan noin vähäisen ylipainon poistumista. Ainakaan itselläni tilanne on tämä, vaikka itse todellakin huomaan löysien lähteneen ja vaatekoon pienenneen.

Painonpudotus ei ole nälkäkuurilla oloa, niinkuin joskus luulin. Tätä palstaa lukemalla löytyy monta hyvää vinkkiä siihen miten voit syödä riittävästi ja silti laihtua. Urheilun tarvetta oikea ruokailukaan ei valitettavasti poista.

Tuo määrä kiloja on muutaman kuukauden projekti, jonka aikana opit myös syömään niin että kilot eivät palaa. Tulokset saat siis näkyviin kohtalaisen pian. Ajattele - voisit olla ihminen joiden tulee laihduttaa 30-40 kiloa jotta pääsevät edes lähelle normaalipainoa. Hatunnosto heillekin, mutta onneksi olet tarttunut tilanteeseen ajoissa.

14.06.2002 10:07

heippa vaan Elefantti!

Juu tässäpä minä, pienen ikäni olen ollut ylipainoinen. Teininä alkoi tietenkin rassata tuo, että vastakkainen sukupuoli ei kiinnittänyt mitään huomiota ylipainoiseen kaveriin juuri lainkaan. Se otti tietenkin itsetunnolle todella kovasti. Päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja mennä Painonvartioihin. Tuolloin 14 -kesäisenä painoa oli 94 kg ja pituutta 170cm. Pari vuotta myöhemminen 80 kg ja pituutta 185 cm. Kyllä se hemmetisti paransi itsetuntoa kun huomasi toisten huomioivan hippasen verran enempi. Olihan mulla tossa se teini-iän kasvupyrähdyskin. Sitten kilotha tuli kutakuinkin takaisin kun mähnäilin vuoden vaihto-oppilaana jenkeissä tietenkin kolajuomia juoden ja bigmäkkejä syöden. Taas piti mennä vartijoihin. Pudotus oli silloin kymmenisen kiloa. Tässä miesvuosina olen ollut mallina ja on vielä paljastettava, että pari kertaa olen 'joutunut' noihin mister-kilpailuihinkin... Jatkuvasti sitä kuitenkin on katseltava painon perään kun ilmeisesti perintötekijät ja entinen elämäntapani ovat sellaiset, että paino nousee tai pikemminen löysää ilmestyy tuohon keskivartalon kohdilla. Kuitenkin elämä ja painonpudottaminen on opettanut mulle, että vaikka olen ollut joskus ns. ruman ankanpoikanen ja nykyään paino on suhteellisesti kohdillaan 10 kuukauden salilla käymisen jälkeen, sisältä olen kuitenkin se sama heppu kuin aina ennenkin ja sitä osaa arvostaa toisia ihmisiä enemmän niiden henkisten ja muiden kuin ulkonäöllisten arvojen mukaan.

Tuo painonpudottaminen ja laihduttaminen ole suoranainen tie onneen ja parempaan minään vaan se yksi tie, yksi tapa luoda itselleen mahdollisuuksia.

Sitten on tietenkin nuo terveydelliset seikat mitä sun kannattaa ottaa huomioon laihduttamisessa.

All in all, kaikki lähtee sinusta ja kaikki päättyy sinuun. Mä toivotan sulle suurta menestystä tavoitteissasi ja tieteski auringontäyteistä kesää!

19.06.2002 15:18

Kylläpä oli kiva lukea noita teidän kokemuksia! Itse olen joskus aikanani laihduttanut 12kg ja kyllähän se vaikutti olemukseen todella paljon. Olo oli reippaampi ja kevyempi kun kuntoilun myötä sai spurttia elämään. Itsetuntoon se toki vaikuttaa, se on selvää. Itselläni ainakin seuraelämä piristyi huomattavasti. Luulen että seuraelämän piristyminen ei varsinaisesti johdu siitä että on laihempi vaan siitä kun itseluottamus on parempi, seuraakin saa vaivatta - pelkästään olemalla iloinen ja reipas! Nyt on ollut toinen painonpudotus meneillään. Itse asiassa en alkanut dieetille vaan liikkumaan enemmän. Sen seurauksena on nyt 15 kg lähtenyt vajaassa vuodessa. Sama ihminen olen edelleen mutta energisempi ja rohkeampi. Tarkoitus olisi saada vielä muutama kilo pois mutta annan sen mennä omalla painollaan....

24.06.2002 21:56

painonpudotus teki ainakin musta paitsi fyysisesti myös henkisesti aivan eri ihmisen. vaikka mua ei aikanaan ylipainosta kiusattu ja kavereita riitti jo sillonkin joka lähtöön, itsetunto oli aika alhanen. sekin todennäkösesti johtu musta itestä, eli siitä etten ollu sellanen mikä halusin olla. oon moneen kertaan aatellu lämmöllä kaikkia kavereita ja etenkin vanhempia, jotka ei koskaan patistanu laihduttamaan, ne hyväksy mut just sellasena kun mä olin. päätös lähti musta ja niin sen pitää ollakin. yleensäkin mun mielestä riittävä syy (ylipainoisen ihmisen) laihduttamiselle on se että ei ole tyytyväinen itseensä.
..ja parempihan se on tarttua tuumasta toimeen kun surkutella omaa ylipainoaan.

mun painonpudotus on jo päättyny, pientä rantakuntohienosäätöö lukuunottamatta. ;) projekti kesti noin viitisen vuotta, ensin parikymmentä kiloo parissa vuodessa ja sitten kolmen vuoden sisällä noin 15kg. kadonnut kilomäärä on siis jotain 35kg ja elo maistuu paremmalta kun koskaan. ennen liikuntaa kaihtaneena tuntu kun olis saanu uuden elämän kun tajus miten hyvä olo treenaamisesta tulee, ja kun kylkiäisenä oli tarjolla parempaa ulkonäköä ja itsetuntoo niin siihenhän jäi välittömästi koukkuun. itsetunto on tosiaan kohentunu huomattavasti ja alan pikkuhiljaa olla kovin tyytyväinen itseeni. enää en halua olla se joka ihan mielellään jää huomiotta, päinvastoin. :)

laihtumisen kanssa kannattaa olla kärsivällinen, tuloksia ei välttämättä tuu hetkessä ja välillä paino jumahtaa tiukkaakin tiukemmin johonkin lukemaan. kaikesta selviää kun pitää mielessä fysiikan lait ja antaa itellensä luvan välillä repsahtaa herkuttelemaan.

luonteen lujuutta ja taistelutahtoa, sillä se lähtee. =)

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Keskustelut » Kauneus » Elämä painonpudotuksen jälkeen