Mitä jos osallistuisi maratonille?

70226
5. tammikuuta 2004 22:56

Sain ihan ex tempore ajatuksen että mitä jos osallistuisi maratonille ensi kesänä... olen treenannut hiihtoa (ja sen kautta juoksua kesäisin) Mutta kestävyysjuoksusta minulla ei treenien ohella ole muita kokemuksia kuin että olen juossut noin 5 puolimaraa kesässä.

Vierailin juuri tukholman maratonin saitilla & näin että ilmoittautumisaika menee umpeen vasta joskus maaliskuussa. Ennen sitä olisi kyllä varmaan hyvä tehdä päätös ;)

Pari asiaa mietityttää & toivoisin teiltä kokeneilta maratonareilta & muilta vastauksia kysymyksiini...

Harrastan siis hiihtoa ja nyt viikko-ohjelmaani kuulu vain kerran viikossa juoksua (noin 1h) muut päivät käyn hiihtämässä (1-3h/ päivä). Keväällä hiihtokauden päätyttyä vaihdan sitten hiihdon juoksuun (ajatus olisi että maalis-huhtikuussa juoksukerrat nousisi noin 5-6 per viikko).

Mitä mieltä olette, riittääkö minulle kerran viikossa juoksua nyt tällä hetkellä, tai pitäisikö minun juosta enemmän jo nyt. Tavoitteeni maratonille olisi kyllä vain "maaliin tulo" eli en lähtisi matkaan millään aikatavoitteella.

Mikä olisi sellainen sopiva maraton ensikertalaiselle? Miten te jotka olette juosseet Tukholmassa, onko järjestelyissä (matka, hotelli) mitään huomioon otettavaa?) Taitaa monet laivat olla varattuina jo nyt...

En siis vielä ole päättänyt mitään osallistumisesta, tämä ajatus tuli nyt yhtäkkiä & olisi kiva saada kommentteja! :)

Vastaukset: 312

06.01.2004 16:16

Varmasti riittää kerta viikossa, jos tavoitteena on vain maaliin pääsy. Peruskestävyys sulla on varmasti tosi kova, joten yksi juoksulenkki pitää juoksutuntumaa hyvin yllä.

Se hyöty tuosta juoksutuntumasta on, että pääset aloittaa kunnon juoksutreenin heti maaliskuussa eikä tarvitse totutella juoksuun viikkokausia pienillä kilometrimäärillä. Huhtikuussa olisi hyvä pystyä jo juoksemaan pitkiäkin, sellaisia parin tunnin lenkkejä.

07.01.2004 09:44

...Siis maraton teikäläisen pohjakunnolla ;-) Ei vaan; muistelen että tuolla HCM 2003-ketjussa mainitsit juosseesi ½-maratoneja tuonne 1.40 kieppeille. Kun noita puolikkaita on kerran tullut keräiltyä ei hyppäys koko maratoniin pitäisi olla mitenkään dramaattinen.

Olen Tommien kanssa jyrkästi samaa mieltä siitä että aktiivisen hiihdon ohessa kerta viikossa juoksua riittää vielä tässä vaiheessa hyvin, etenkin kun mitään äärimmäisiä aikatavoiteita ei ole.

Tukholman maraton juostaan 5.6.2004. Kun ajatellaan että viimeistely (vähennetään juoksua, kerätään voimia jne.) kestää n. kaksi viikkoa, ja sitä edeltävä paljon juoksua sisältätävä "maraton-harjoittelujakso" mielellään n. 2kk, päästään siihen että viimeistään maaliskuun lopulla olisi syytä vaihtaa hiihto pääsääntöisesti juoksuun.

Seuraavat kommentit lukemani ja osin kokemani mukaan: Maratonharjoittelulle tyypillisiä pitkiä juoksulenkkejä (kesto 2-3h) pitäisi ehtiä keräillä mielellään vähintään 8-10 kpl, niin että viimeinen tulee juostua n. 2 vkoa ennen h-hetkeä. Alussa joitain pitkiä lenkkejä voinee korvata vaihtelun vuoksi hiihtämälläkin jos lunta vielä riittää :-)

Tukholmassa en itse ole juossut, mutta asia on parhaillaan vakavassa harkinnassa; päättänen 2-3 viikon kuluessa. Tukholman maratonille on ainakin kaksi matkanjärjestäjää:

Kohdematkat Kaleva
http://www.kohdematkatkaleva.fi/index.asp?DirID=1578&DocID=12251
Suomen matkatoimisto
http://www.smt.fi/urheilumatkat/ma_tukholma.shtml

Kutn huomata saattaa, hinnat ovat kovia. Turusta matkustaessa pääsee hieman halvemmalla, ja itse tulen käyttämään sitä vaihtoehtoa jos matkaan lähden, ja jos tilaa tuolloin vielä on(?)

Tukholman maratonia kehutaan paljon mm. runsaan yleisön vuoksi, reitti ei käsittääkseni ole erityisen nopea, kuulemma raskaudeltaan liki HCM:n luokkaa.

07.01.2004 10:54

Juoksin viime kesänä ensimmäisen maratonin ja tein sen juuri Tukholmassa. Innostuin siitä niin, että juoksen sen myös ensi kesänä. Reitti on mukava, ohjelmaa on monenlaista, musiikkia joka makuun, rockkia, soulia, tangoo, sambaa ja jopa suomimusiikkia oli mukana. Yleisö on mahtavaa, tulevat eväiden ja vilttien kanssa kannustamaan koko päiväksi juoksijoita. Suosittelen ensimmäiseksi maratoniksi juuri Tukholman maratonia. Ohjelman vuoksi ei haittaa vaikka sama lenkki juostaan kahteen kertaan. Järjestelyt on huipputasoa niin lähtöpisteessä, matkalla kuin maalissakin.

Tukholman maraton sivuilla on myös hyviä treeni ohjelmia jotka on jaoteltu aika tavotteiden mukaan. Itse treenaan tähtäimenä 4 tunnin juoksu. Treeni ohjeet on ruotsiksi ja vaikkei kieltä hyvin hallitsisi saa niistä hyvin selkoa. Kannattaa käyttää hyödyksesi. Niin ja tolla kunnolla pärjäät hienosti.

Viimevuotisen matkani tein Matkakalevan kautta Helsingistä lähtevällä laivalla siinä oli se etu että pääsin Maratonin juostuani suoraan laivaan pesulle (käytössäni oli hytti koko päivän) ei tarvinnut odottaa että oma laiva saapuu joskus illansuussa satamaan. Niin ja aamulla sai nukkua hytissään pitkään ja nauttia rauhassa aamupalaa ja koska laiva oli vartavasten maratoonareille järjestetty oli ruoka ja ohjelma sen mukaista. Laivalla oli jopa urheilukauppa josta sai tosi edullisesti ostaa hyviä urheilu tekstiilejä ja kenkiä. Lisäksi oli hyviä luentoja mm. juoksijan ruokavaliosta ja lisäravinnon tarpeesta. Ennen juoksua ja juoksun jälkeen sai varata kymmeniltä urheiluhierojilta aikoja.

Mukaan vaan!!!

J76
07.01.2004 10:57

Suosittelen jyrkästi ostamaan "tavoitteena maraton" kirjan.

Ja mitä maratonin suorittamiseen tulee, niin se ei tuottane vaikeuksia. Riittäisi sekin kun aloittaisi juoksemisen keväällä ja panostaisi varsinkin pitkiin lenkkeihin.

Ensikertalaiselle sopiva on esim. HCM . Miksi mennä merta edemmäs kalaan?

Maratontreenistä löytyy netistä paljon tietoa, yksi parhaista on Juoksija-lehden : http://www.juoksija-lehti.fi/marahar.htm

07.01.2004 10:59

Vielä piti sanomani, että viime vuonna ei kaikki halukkaat päässeet mukaan. Olisko raja ollut jossakin 16.000 juoksijan kieppeillä. En tosin tiedä paljonko tänävuonna on ilmoittautuneita. Jos mieli mukaan niin ilmoittautukaa pian ei se asia miettimällä parane.

07.01.2004 12:54

Miten pitkiä lenkkejä te maratonille jo osallistuneet "normaalisti" teette?
Itse tähtään vasta ensimmäiselle täyspitkälle, mutta noita reilun parin tunnin pitkiä lenkkejä tulee vedettyjä joskus parikin viikossa. Liikaako?
Tunnin juoksu päivässä tuntuu jotenkin pieneltä ajalta johonkin maratoniin verrattuna....

J76
07.01.2004 13:15

"Miten pitkiä lenkkejä te maratonille jo osallistuneet "normaalisti" teette?"

aika kauan on jo ollut ohjelmassa kaksi lenkkiä. Toinen on pituudeltaan noin 15km(peruslenkit) ja toinen 27km(pitkät lenkit).

Peruslenkin juoksutyyli vaihtelee..sunnuntaisin kevyenä palauttavana, tiistaina reipasvauhtisena ja torstaina vauhtileikittelyna/intervallitreeninä. Lauantaina pitkä lenkki.

Monet juoksevat eri peruslenkkinsä eri pituisinakin, mutta koen itse helpommaksi pitää saman lenkin ja vaihtaa vaan tehoja. Täällä kun ei noita hyviä reittejä niin paljoa ole.

Pitkän lenkin kilometrimäärä ei ole niinkään tärkeä kuin siihen kulunut aika ja millä rasituksella sen juoksee. Mielestäni 2 tunnin pitkä lenkki on vielä suht pieni, ikäänkuin peruslenkin ja pitkän lenkin välimaastossa. Mutta kyllä silläkin varmasti saa aikaan, ja parempi 2 tunnin lenkki jonka tekee kuin 3 tunnin lenkki jonka tekee kerran kuussa.

Jos 2 tunnin lenkkejä teet monta viikossa, pitää niiden teholtaan ehdottomasti olla kevyitä. Nämä on tietysti jokaiselle vähän erilaisia juttuja, jos olet hyvässä kunnossa niin ehkä palaudut hyvin ja voit tehdä nuo treenit helposti. Vaikea sanoa tietämättä mille päiville nuo lenkit jakautuvat ja miten urheilet muuten, mikä on kuntotasosi jne.

07.01.2004 14:05

Useimmissa harjoitusohjelmissa (liki kaikissa näkemissäni) pitkä lenkki kuuluu ohjelmaan vain kerran viikossa, monet juoksevat sen sunnuntaisin. Harjoitusohjelmien kilometrimäärällisesti kovimmilla viikoilla (ohjelman loppupuolella) näkyy peruslenkkien ja pitkien lenkkien lisäksi monesti myös "puolipitkiä" lenkkejä.

Liian usein juostut pitkät lenkit johtavat ylikuntoon ja/tai rasitusvammoihin, ts. harjoittelu muuttuu kehittävästä kuluttavaksi mikä ei tietenkään ole tarkoitus...

Mikä sitten on pitkä lenkki? -Kuten J76 tuossa edellä toteaakin, kilometrimäärä ei ole niin oleellinen kuin käytetty aika: juoksun juuri aloittaneen ensimmäiset pitkät lenkit voivat olla 10km, kun taas kokenut juoksija kirmaa 35km:n pätkiä sujuvasti.

Yhtä kaikki lähes aina ohjeissa & ohjelmissa todetaan ettei lenkki saisi olla kestoltaan juurikaan yli 3h, tai taas aletaan kerjätä itselle ongelmia; missään 5h lenkeissä ei mielestäni ole mitään järkeä.

Oleellista on juosta nuo pitkät todella rauhallisesti ja matalalla sykkeellä -vaikka joskus "tie tuntuisikin vievän", pitää vain malttaa vaikka nopeimmat sauvakävelijät alkavatkin jo puuskuttaa niskassa :-)

Pitkissä lenkeissä pitää myös muistaa aloittaa järkevästi: jos vakiolenkkisi on 8km ei ole järkeä vetää heti 25km:n lenkkiä, vaan vaikkapa 15km, sitten seuraavana vkl:na ehkä 20km, sitten viikon päästä 25km, väliin palauttava viikko, pitkä lenkki pudotetaan 18km:iin jne...

Itselläni on neljä "vakiolenkkiä": pituudet 9-12km (kesto 50min -1.15), pitkille lenkeille minulla on myös kolme reittiä: pituudet 20-27km (kesto 2.15-3.15) lisäksi on kaksi "puolipitkää" reittiä: 14km ja 16km. Joskus harvoin tulee vielä vedettyä lyhyttä 5km:n kovaa lenkkiä.

Pitkän juoksen kerran viikossa, muutoin pääasiassa rauhallisia peruslenkkejä, joista kuitenkin yhden kerran viikossa vaudikkaammmin.

07.01.2004 14:46

Mielestäni Tukholma on tosi hyvä paikka ensi kertalaiselle. Hyvä kannustus, hyvä huolto, hyvät maisemat...Ainut miinuspuoli on se, että sama reitti kierretään kahdesti. Tukholmaan on ilmoittautunut jo hirveesti jengiä, joten kannattaa toimia nopeasti!!

Helsingin plussapuoli on reitin kauneus!!

Maratoonillehan on suhteellisen helppo treenata. Juoksua (pitkiä lenkkejä eri juoksunopeuksilla), lihaskuntoo, lepoa ja hyvää ravintoo! Yksinkertaista, eikö totta?? ;)

07.01.2004 15:59

Noilla parin tunnin lenkeillä tarkoitin minimissään kahden tunnin juoksua, yleensä menee vähän yli, jos eivät jalat ole ihan tukossa.
Noiden lenkkien lisäksi ohjelmassa on reilun tunnin ja joskus jopa vain puolenkin tunnin lenkkejä. Joka päivälle jotakin, mutta en noudata orjallisesti mitään ohjelmaa vaan treenaan jaksamisenkin mukaan. Lepopäiviä ei oikeastaan ole.
Lisäksi treenaan painoilla lähinnä ja pelkästään yläkroppaa ja käyn aerobic- tai bodytunnilla 1-2 kertaa viikossa.
Plus tietenkin hyötyliikunta...

07.01.2004 18:42

suosittelen ehdottomasti maratonin kokeilemista. Se ei todellakaan pitäisi sulle olla ylivoimaista! Itse stressasin viime vuonna ekakertalaisena ehkä vähän liikaa, niin että hommasta meinasi kadota ilo ihan kokonaan. En suosittele lukemaan maratonaiheista kirjallisuutta ym."liikaa," ettei käy niinkuin mulle...kysehän ei ole mistään "rocket sciencesta."

07.01.2004 23:21

Kiitti teille kaikille vastauksista!

Tommie ja Opa,
kiitos vastauksesta jonka toivoinkin saavani! ;) Eli yksi juoksukerta viikossa on tällä hetkellä ok. Itse asiassa en varmaan enää edes harkitsisi maratonille lähtöä jos minun pitäisi nyt jo muuttaa viikko-ohjelmaani liikaa, sillä hiihto on mulle sydämen asia ;)

Opa, I wish.. :) (itse epäilen että maraton minulle on ihan muuta kuin piece of cake) Ei mutta kiitos vinkeistä ja linkeistä!

Jeps, on totta että juoksen 1.40-aikoja puolikkailla, mutta kuitenkin luulen että siirtyminen kokonaiselle maratonille voi olla yhtä tuskaa... Vai onko mulla vain nyt yhtäkkiä jostain syystä huono itsetunto/ epävarmuutta kun kyseessä on uusi kokemus.
Jaa, että mitäkö pelkään? No, sitä että minua alkaa heikottamaan, tai että teen jotain väärin tankkauksen tai muuten vain valmistelujen kanssa.

Noilla puolikkailla viimeiset 5km ovat aina yhtä piinaa & joka kerta vannon etten koskaan enää juokse 10km pidempiä matkoja. Kuitenkaan mikään juoksu ei ole jäänyt viimeiseksi :)

Minkälaiseen aikaan voisin muuten tähdätä kun puolikas menee 1.40- vauhtiin?

07.01.2004 23:33

Jaa, että miksikö mennä merta edemmäs kalaan?

Olen kuullut ainoastaan positiivista juuri Tukholman maratonista & monet sanovat että se on se "paras" maraton ekaksi juuri tunnelman ja yleisömäärän vuoksi. Ja niinkuin huomaa täältäkin löytyy tyytyväisiä Tukholman kävijöitä :)

Lisäksi täältä Pohojanmaalta on matkaa Helsinkiinkin. On ihan sama meenekö matkoihin 5 tai 10 tuntia.

Kolmas syy miksi valitsisin Tukholman on että siellä juostaan jo alkukesästä. Jos ilmoittautuisin Helsinkiin riskeeraisin sen että pilaisin koko kesälomani turhalla hermoilemisella & miettimisellä että olenkohan nyt varmasti treenannut oikein :)

Mutta joo, kannattaa varmaan lukea jotain jos päätän lähteä matkaan- kiitos kirjavinkistä!!

07.01.2004 23:37

Jeps, muistankin nimesi keskusteluista - olit valmistautumassa HCM:ään. Ja sujuihin maratoni sulta loppujen lopuksi hyvin, ihan turhaan hermoilit! :)

08.01.2004 15:03

Bimbolle-peruskunto sinulla on kondiksessa.Niin kun Opa neuvoi vaihdat maaliskuussa hiihdon juoksuun niin kroppa tottuu paremmin maratonin rasituksiin.
Puolikas aika 1.40 riittäisi periaatteessa noin 3.30 aikaan maratonilla, mutta ei ole suoraan vertailukelpoinen, paljon riipuu siitä miten paljon vauhti hiipuu

08.01.2004 15:45

Niin, sehän on selvä etten jaksaisi toista puolikasta tuohon samaan vauhtiin.

Ajatteli vain kysyä minkälaisia kokemuksia teillä muilla on- miten / minkä perusteella olette määritelleet tavoiteaikanne?

Huomasitko muuten kysymystäni sulle tuolla HCM-ketjussa?

08.01.2004 19:51

Lähdettässä ennustamaan puolikkaan perusteella koko maratonin aikaa, on olemassa monia kaavoja, joiden luotettavuudesta voi kukin olla omaa mieltään. Itsekin ekalle maratonille valmistautuessa tutkailin noita laskukaavoja, ja aika hyvän arvion muutama niistä antoikin.

Esim. Runner's World:in laskurilla 1.40 ½-maratonajalla voisi lähteä hakemaan 3.28 maratonaikaa... Minusta kuullostaa tuo aikas kovalta, mutta ei toki mahdottomalta.

Ekakertalainen voisi em. lähtökohdista lähteä rennosti tavoittelemaan esim. neljän tunnin haamurajaa?

Yleisemmin: sekä Tytyn että Milian kommenteissa on paljon järkeä: ei sen harjoittelun kuntoilijan kohdalla tarvitse niin vakavaa ja ohjelmoitua olla, kunhan juoksee riittävästi, pitää mielessä pääperiaateet ja ennen kaikkea "uskaltaa" myös levätä tarpeeksi.

Jos on vaarana että harjoittelun seurauksena menee lomat pilalle, puoliso jättää, koira karkaa ja auto hajoaa, niin pieni "reality check" lienee paikallaan... ;-)

J76
09.01.2004 09:06

"Jos on vaarana että harjoittelun seurauksena menee lomat pilalle, puoliso jättää, koira karkaa ja auto hajoaa, niin pieni "reality check" lienee paikallaan... ;-) "

- Haetaan uusi puoliso, paitsi ettei lenkkien välissä jaksa kuitenkaan lähteä mihinkään.
- Koiraa ei olisikaan kerennyt hoitamaan, ja sitäpaitsi nyt koirakin saa nauttia juoksemisen ilosta.
- Miksi kulkea autolla kun juostenkin pääsee.

T : Juoksijan reality ;)

J76
09.01.2004 09:13

Bimbon puolikkaan ajan mukaan lähtisin itse 4 tunnin jäneksen perässä.

09.01.2004 21:22

Jeps, kiitokset mielipiteistänne! Tuo 4 tunnin aikatavoite voisikin olla ok.

Kirjoitin ensimäisessä viestissäni että jos lähden matkaan niin lähden ilman minkäänlaisia aikatavoitteita, mutta ehkä joku suurinpiirteinen tavoite kuitenkin olisi hyvä olla. Siten näin kokematonkin tietää suunnilleen minkälaista vauhtia edetä alussa.

09.01.2004 21:32

"Jos on vaarana että harjoittelun seurauksena menee lomat pilalle, puoliso jättää, koira karkaa ja auto hajoaa, niin pieni "reality check" lienee paikallaan... ;-) "

" Haetaan uusi puoliso, paitsi ettei lenkkien välissä jaksa kuitenkaan lähteä mihinkään."

:D

heh, nämä keskustelut ovat mainio tapa rentoutua treenien jälkeen- noille teidän kommenteille EI voi muuta kuin nauraa! :)

13.01.2004 21:09

Tänään juttelin erään yksityisen matkanjärjestäjän kanssa & nyt olen 98,5% varma siitä että huomenna ilmoittaudun Tukholmaan... toivottavasti vielä mahtuu mukan :)

14.01.2004 10:29

Täällä on niin paljo nyt näitä maraton-keskusteluja että itseäki rupee kutkuttaan. Tulee tosin penikat kipeeks jo ajatuksestaki... Ensimmäinen hankinta pitäis siis olla kunnon juoksulenkkarit joihin ei tällä hetkellä todellakaan ois varaa :( Nyyh.

Ajattelin sitä tossa jo aiemmin että siinä ois kyllä tavotetta johon tähdätä mutta ei silti taida itseluottamus riittää, juoksu on aina ollu jotenki hankala pala mulle. Vaikka muissa lajeissa riittäis kunto miten ni juoksu tökkii ja oon nyt vasta parin viime kuukauden aikana ruvennu juokseen enemmän. Apu on kyllä lähellä jos päätän hommaan ryhtyä, äitini on nimittäin juossut varmaan lähemmäs 20 maratonia ja juoksee taas ensi kesänä todennäköisesti muutaman.

Saas kattoo josko sitä rohkaisis mielensä ja lähtis edes puolimaralle, sen voisin jaksaa äitin tahdissa :)

14.01.2004 21:36

Moni on varmaan jo huomannut tämän, mutta kuitenkin: Reebokin sivuilla on menossa kilpailu jossa mukaan ilmoittautuneita juoksijoita asetetaan paremmuusjärjestykseen pisteyttämällä näiden suorituksia.

-Muuten tässä ei liene mitään hirveän uuttaa, mutta mielenkiintoiseksi homman tekee se, että juoksijoita pisteytettäessä otetaan huomioon pituus, paino ja ikä, joiden mukaan on annetaan tasoitusta.

Jos kiinnostaa, niin voipi poiketa katsomassa: http://www.europe.reebok.com/EU/fifin/RPCHome/default.htm

Saattaa tuloslistoilta löytyä joku tuttukin nimi... ;-)

14.01.2004 22:10

Onhan kesään vielä aikaa! Ei muuta kuin tsemppiä vaan! :)

Asutko muuten Kokkolassa?

15.01.2004 09:46

Kokkolassa asun juu, itsekin täältäpäin? Vaasalaisia näytät nykyään olevan :)

Joo, onhan tuohon kesään aikaa, jos nyt panostais tähän sisäliikuntaan pari kuukautta ja sitte hankkis lenkkarit ku rahatilanne paranee. Onneks juosta voi juoksumatollaki :)

-Opa-n kanssa samaa mieltä että viestien editointimahdollisuus olisi loistava ominaisuus...

15.01.2004 11:33

Minäkin Kokkolalaisia... muutin sieltä pois Syyskuun alussa.

15.01.2004 16:01

Reebokin kisa vaikuttaa mielenkiintoiselta....

Pitää käydä syötämässä sinne omat tiedot, siis jos sinne käy ajat miltä matkoilta vaan? (itselläni ei nyt edes ole muita virallisia aikoja kuin puolimaratonilta ja sitten ratajuoksuista noin kymmenen vuoden takaa ;D

15.01.2004 16:10

Mulla on tuolla vanhat tiedot, itsekin asun tällä hetkellä Kokkolassa. Pitääkin tämä viestin jälkeen käydä vaihtamassa tekstit!

Taya, kysyin oletko Kokkolasta päin sillä ihan täällä lähistöllähän järjestetään tosi kivoja juoksuja kesäisin. Mielestäni on helpompi treenata ja motivoida itseään jos on joku konkreettinen tavoite minkä varten treenaa.

15.01.2004 16:19

Olipas yllättävää että täältä löyty muitakin kokkolalaisia :)

Joo, Venetsialaismaraton ois ihan hyvä tavoite. Äitini juoksee sen joka vuosi, seuralainen ois ja siihen ois vielä tarpeeks paljon aikaaki. Mutta en silti uskalla sitä kokomaraa tavotella, puolikas ois tarpeeks kova tavote näin ens alkuun. Eikös Säljesissäkin järjestetä joku juoksu, taitaa olla vähän lyhyempi? Siellä vois olla mukava juosta.

16.01.2004 16:30

Niinpä, ehkä ollaan nähty jossain :)

Jeps- venetsialaismaraton on ihan kiva juoksu. Itse en lähtisi näin kokemattomana juoksemaan koko maratonia just silloin, arvelluttaa hieman tuo kun sama rata kierretään neljä kertaa... kuulostaa tylsältä, varsinkin kun yleisöäkään ei riitä koko radan ympärille. Kokeneita juoksijoita tuo seikka ei varmaan häiritse, mutta itse en tykkäis. Mutta venetsialaisjuoksussa se puolikas on mielestäni ihan ok.

Seljes-juoksussa saa valita 9 tai 21km. Se 21 on kiva juosta- reitti on tosi kaunis ja suurin osa matkasta juostaan sorateillä, eli ei ainakaan voi moittia kovaa alustaa!

Hyvä puoli noissa kahdessa juoksutapahtumassa on se että molemmat ovat vasta loppusyksystä-- eli niihin on aikaa treenata koko kevään ja kesän!

17.01.2004 09:46

Missä salilla muuten käyt bimbo? Ite käyn Hur Centerillä niinku sanoin jo tuolla kallupissa :) Seljes kuulostaa ihan mukavalta, täytyypä vähän ottaa selvää noista. Äiti vallan innostu ku sanoin että voisin juosta puolimaratonin ja lupas ostaa mulle lenkkarit :) Ei ku juoksemaan...

17.01.2004 16:03

Näin talvisin en käy salilla muuta kuin kuntopiireissä/spinneissä, eli vaan ylläpitämässä lihaskuntoa.

Oon käynyt välillä Hur Centerissä ja välillä Ladies Fitneksessä, eli mulla ei oikein oo mitään "kantapaikkaa". Joskus kesällä kun harkitsin jäsenyyttä niin yritin valita noiden kahden paikan välillä, molemmilla on hyvät & huonot puolensa. Mitä itse tykkäät Hur Centeristä?

19.01.2004 08:21

No täytyy sanoo että jos saisin itse valita niin kävisin mielummin LFC:ssä. Mutta kun siis firma kustantaa liput ni tuntuu tyhmältä alkaa maksaan muualle kun toisessa saa käydä lähes ilmaiseks. Salilla ärsyttää se, kun kaikki painot (tangot, käsipainot) tuntuu olevan mitotettu miehille. Aerobisessa puolessa ei juurikaan oo valittamista. Haluaisin kyllä käydä LFC:ssäkin kokeilemassa uutta Elli-Pacea.

Ehkä ollaan nähty spinningissä jos säkin siellä käyt :)

11.02.2004 19:49

En viitsi aloittaa tämän takia uutta säiettä, ajattelin että jos te juoksua harrastavat näkisitte & vastaisitte tähän vaikka kirjoitan tänne samaan syssyyn...

eli, olisi kiinnostavaa lukea miten treenaatte juuri nyt. Ei ole pakko kirjoittaa mitään yksityiskohtaisia treeniohjelmia, mutta vaan suurinpiirtein montako kertaa viikossa juokset/ teet kuntopiiriä/voimaharjoittelet/hiihdät/ liikut muuten?

Eli mihin panostat tällä hetkellä harjoittelussa? Ja minkälaiset ovat tavoitteet juoksukaudelle 2004?

11.02.2004 21:27

Vähän sään mukaan. Hiihtäisin mielelläni, mutta täällä Turussa on semmoinen sääntö, että kun tulee sen verran lunta että liikuntavirasto saa ladut höylättyä, tulee heti perään päivä vettä, koirankävelyttäjät syöksyvät joukolla sohjoisille laduille ja sitten tuleekin pakkanen joka jäädyttää "ladut" pelloksi. :-(

Nyt juoksen 5-6 kertaa viikossa, kaksi lyhyempää peruslenkkiä, yksi pitkä lenkki, yksi semipitkä, yksi vauhti- tai mäkitreeni ja yksi "maratonvauhtinen". Kilometrejä noista kertyy semmoiset 50-60 viikossa.

Tähän lisäksi yksi kuntopiiri koko keholle maanantaina ja toinen kierros ylä-. ja keskivartalolle perjantaina.

Yritän säätilanteen mukaan vaihtaa noita peruslenkkejä ja tempotreenejä hiihtoon, joka minulla ainakin tuntuu menevän lähes väkisin vauhtilenkkityyppiseksi menoksi. En ole hiihtänyt vuosiin ennen tätä talvea, onkohan kilpahiihdon katselu TV:stä jättänyt minulle jotenkin vääristyneen kuvan siitä millaiselta hiihdon tulee näyttää? :-)

Kauden 2004 tavoite on selkeä: ensimmäinen maraton Forssassa 19.6. alle 3:30. Sitä ennen ajattelin käydä kokeilemassa vauhtia Helsinki City Run:issa 15.5. Sen pohjalta ajattelin sitten yrittää muodostaa lopullisen kuvan tavoitevauhdista Forssaan.

Aloitin juoksun viime huhtikuussa ja osallistuin puolihuolimattomasti puolikkaalle Turussa alle kolmen kuukauden treenillä ja kun aika oli mielestäni yllättävän hyvä 1:41, aloitin hieman koordinoidumman treenin. Syyskuussa Ruissalojuoksuissa parani aika sitten jo viisi minuuttia 1:36:een ja maratontavoite oli valmis.

11.02.2004 21:46

Kiitos vastauksesta, mielenkiintoista luettavaa.

Olin kiinnostunut mm juuri tuosta paljonko voimatreenejä/ kuntopiirejä juoksua harrastavat tekevät.

Itselläni harjoittelu on tällä hetkellä aika yksipuolista, eli enimmäkseen hiihtoa. Juoksen noin kerran viikossa, mutta tuohon on luvassa muutosta sillä olen nyt vihdoinkin saanut ilmoitettua itseni Tukholman maratonille :)

11.02.2004 22:33

sama juttu mulla. tähän vuodenaikaan hiihtoa tulee molemmilla hiihtotavoilla yhteensä viikossa keskimäärin noin 150km (vaihtelee viikoittain 100-250km), kerran viikossa käyn punttisalilla ja pari kertaa viikossa teen kotona lihashuoltoliikkeitä (ilman painoja) ja lisäksi vielä yksi juoksulenkki viikossa (yleensä palautteluvauhtia). Kevättä kohden pitäisi juoksua lisätä koska tavoitteena olisi ensi kesänä juosta ensin elämäni ensimmäinen puolimaraton ja syksyllä kokonainen maraton (ilman aikatavoitteita).

hmmm..miksihän ees vastasin tähän kun en todellakaan ole mikään juoksija vaan ennemminkin hiihtäjä.

11.02.2004 23:01

" miksihän ees vastasin tähän kun en todellakaan ole mikään juoksija vaan ennemminkin hiihtäjä."

Voit hyvin vastata! Juoksu ei ole päälajisi, mutta harrastat juoksua ja kesällä olet starttaamassa puolimaratonille. Siinä on jo tarpeeksi syitä siihen että saat "luvan" osallistua tähän säikeeseen! ;)

( "juoksija" tässä säikeessä on juoksua harrastava tyyppi -ei väliä sillä onko kyseessä aktiivijuoksija tai kuntoilija. Kaikkien kokemukset & vinkit ovat kiinnostavia! )

12.02.2004 08:08

Mulla on juoksuharjoittelu jäänyt aika vähille kun olen panostanut hiihtoon (tavoitteena Finlandia-hiihto), tänä vuonna olen juossut vaan 2 pitkää lenkkiä, hiihdon lisäksi uin, käyn spinningissä, body pumpissa, body combatissa ja kuntopiirissä.

En ole oikeastaan huolissani vähäisistä juoksumääristä, koska viime kesänä juoksin ensimmäisen maratonini HCM:n aikaan 3.36 ilman että treenasin juoksua tavoitteellisesti (ei ole päälajini), päätin osallistumisestakin vasta alkukesästä, pohjakunto siis melko hyvä...

Olen lähdössä Tukholman maratonille ja myös HCM on tarkoitus juosta tänä vuonnakin. Lisäksi joitakin puolimaratoneja riippuen siitä miten kesällä kulkee :)

12.02.2004 09:34

Treenit tällä hetkellä: juoksua 4-5 krt/vko, yleensä 50-70km/vko. Pääosin rauhallisia peruskestävyyslenkkejä, kuitenkin niin että yksi vauhdikkaampi ja yksi pitkä lenkki tulee tehtyä joka viikko. Joka 4. viikko yrittää olla ns. kevyt. Tämän lisäksi teen viikoittain nelipäiväistä saliohjelmaa, nykyään hieman enemmän voima- kuin kestävyystavoittein. Lepopäiviä pidän 1-2 joka viikko.

Tällä hetkellä ajatuksena on osallistua seuraaviin juoksutapahtumiin jos terveenä pysyn ja motivaatiota riittää:

25.4. Länsiväyläjuoksu (16,5km)
8.5. Yyteri ½-maraton
5.6. Tukholman maraton
21.8. HCM
5.9. eCross (18km)
26.9. Pääkaupunkijuoksu (20km)

Tosin HCM:n ja eCross:in väli on tänä vuonna turhan lyhyt, kahdessa viikossa en mitenkään ehdi täysin palautua maratonin jälkeen, joten voipi olla että toinen juoksuista jää kokonaan väliin, tai ns. läpijuoksuksi... Tuohon HCM:n ja Tukholman väliin voisi kyllä vielä mahduttaa jonkun ½-maratonin... Aargh! Ahneen loppu uhkaa ja ylikuntopeikko väijyy nurkan takana ;-)

12.02.2004 09:50

...olisi tarkoitus juosta vähintään puolimaraton.
Tällä hetkellä lenkkeilen kuutena päivänä viikossa. Keskimäärin tulee vedettyä kaksi reilun kahden tunnin rauhallista lenkkiä, ne loput (4-6) ovat sitten nopeatempoisempia ja niiden pituus vaihtelee puolesta tunnista reiluun tuntiin.
Enpä sitten osaa arvioida onko tämä paljon vai vähän...

12.02.2004 11:53

ku tuntuu että kaikki treenaa paljon ja niiiii pitkiä lenkkejä! Itse valmistaudun ekalle maratonille (hcm) ja teen sen ohjelman mukaan, mikä on siellä www.helsinkicitymarathon.com -sivuilla 4 tunnin aikaan tähtäävä. Ja sit 3 -jakoista salitreeniä. Saa nähdä kuinka käypi.

12.02.2004 12:54

No hyvinhän siinä käy jos kerran tuota ohjelmaa seuraat. Se on ihan suunniteltu sitä maratonjuoksua varten. ;-)

Jos vedät, ja kykenet vetämään, jonkun hyvän maratonohjelman läpi, maratonsuoritus lankeaa lähes kuin manulle illallinen siihen päälle. Siis sairastumiset, vammat jne. poislukien, tietty.

Tuota jotain tiettyä loppuaikaa ohjelma ei pystyne takaamaan, mutta läpivedetty maratonsuoritus tunnollisesta paneutumisesta pitäisi seurata.

12.02.2004 16:14

Mulla viikon juoksutreeni rakentuu tällä hetkellä suunnilleen näin:

Ma
koordinaatio, nopeus, loikat

Ti
kestovoima salilla
kevyt lenkki

Ke
pidempi kevyt lenkki

To
maksimikestävyys
kuntopiiri

Pe
(voimatreeni)
Kevyt lenkki

La
Vauhtikestävyys

Su
pitkä kevyt lenkki
(kuntopiiri)

Näillä mennään maaliskuuhun saakka, sitten katellaan vähän uusia kuvioita. Kilsoja tulee viikossa 40-100.

12.02.2004 17:19

Tommie, mitä tuo sinun "koordinaatio, nopeus, loikat" treeni pitää sisällään? Entäs maksimikestävyys, vedätkö intervalleja vai mitä?

12.02.2004 22:20

Maanantain treenissä juoksun koordinaatiota kehitetään polvennosto-, pakara-, takaperinjuoksulle ja muilla vastaavilla. Nopeustreeni tähtää maksiminopeuden kehittämiseen erilaisilla lyhyillä vedoilla. Loikat taas ovat eteenpäin suuntautuvia vuoroloikkia, kinkkoja, tasaloikkia, jne. Joskus tulee tehtyä aitahyppyjä.

Maksimikestävyys on taas anaerobisia intervalleja, jotka ovat pituudeltaan 1000m ja alle.

Lauantain vauhtikestävyyskin on joskus intervalleja, mutta yleensä se on kovempi lenkki ulkona. Riippuu vähän säästä.

12.02.2004 22:41

Minä teen noita polvennosto- ja pakaranpaukutteluharjoituksia ehkä kerran viikossa peruslenkin lämmittelynä. Maksimikestävyysstreeniä en tee oikeastaan lainkaan, mutta mäkiloikkia ja mäkijuoksua joka kolmas viikko. Muilla viikoilla samana päivänä 800-1000 metrin vetoja vitosen vauhtia tai tasavauhtisia reippaita kympin vauhtia.

Teetkö noita loikkia ja kinkkoja jossain hallissa, Tommie? Täällä ainakin on ulkona aika vaarallista kinkkailla tällä hetkellä.

12.02.2004 22:56

Mäkijuoksut ovat ihan parasta maksimikestävyystreeniä! Mä alan juoksentelemaan niitä maaliskuussa kun tiet vähän sulavat. Kuinka pitkiä mäkiä yleensä juokset?

Koordinaatiot, nopeus, loikat ja intervallit teen hallissa näin talvisin. Ulkona tehtynä ne jäävät vajaatehoisiksi kun koko ajan pelkää kaatuvansa.

13.02.2004 09:44

Kaipa ne mäkitreenit maksimikestävyyttäkin parantavat, mutta itse olen suhtautunut niihin lähinnä lajinomaisina voimaharjoitteina.

Tuossa lähellä kotiani on mainio keinotekoinen mäennyppylä jossa pystyy valitsemaan eri jyrkkyyskulmia sen mukaan miltä puolelta nousee. Pituudet vaihtelevat 200-400 metrin välillä harjoituksen luonteesta ja fiiliksestä riippuen.

Vaikka harjoittelenkin jokseenkin tavoitteellisesti, en epäröi keventää harjoitusta jos se tuntuu liian kovalta sen hetkiseen suoritustasoon. Olen kuitenkin juoksijana vain harrastaja ja haluan ensisijaisesti nauttia hyvin sujuvasta juoksusta harrasteena ilman vammoja. Tulokset ovat sitten enempi sivutuote.

16.02.2004 09:54

on hieno, toivottavasti kasvava tilaisuus ja maastojuoksun toivoisi meilläkin nousevan suurempaan suosioon.

Opaa ja miksei muitakin varten tiedoksi: se 18 km:n matkaa ehkä markkinoidaan päämatkana, mutta kyllä se lyhyempikin on ihan oikea juoksukilpailu - ja maratonin jälkeen on IMHO kiva katsoa, miten juoksu kulkee.

Oman suorituksen jälkeen on sitten mukava asettua reitin raskaimman nousun laelle
kannustamaan:-)

16.02.2004 10:09

...Olen Touhon kanssa samaa mieltä eCross:in hienoudesta: olen ollut joka kerta mukana (juoksu on järjestetty peräti kaksi kertaa :)) ja mielestäni tapahtuma on molemmilla kerroilla ollut erittäin positiivinen kokemus. -Kyllähän toki sitä lyhempääkin matkaa voisi kokeilla, ei siinä mitään.

16.02.2004 20:58

Tajusin vasta äskettäin, että tärkein juoksulihas on vatsalihas! Tai yleensäkin keskivartalon lihakset.

Olen käynyt 2-3 viikossa ohjatussa pilateksessa, ja juoksuaskel on muuttunut paljon kevyemmäksi. Aikaisemmin kun aloin väsyä lenkin loppua kohti, alkoi tuntua että jalkoja pitää *nostaa* maasta, jotta pystyy jatkamaan juoksua. Nyt kun keskivartalo on jämäkkä kuin mikä, ryhti pysyy hyvänä eikä lantio pääse romahtamaan väsyessä. Jalkoja ei tarvitse nostella, vaan ne voi *painaa* alas ja askel rullaa. (ymmärsiköhän kukaan tosta nostamisesta ja painamisesta mitään... :-))

Keskivartalon lihasten merkityksen hiffaa vasta kun ne on löytänyt (tai menettänyt...). Musta vapaauinti tuntui aina ennen hankalalta, mutta nyt tekniikka on parantunut huimasti, kun keskivartalo pysyy napakkana eikä perse heilu joka vedon mukana...

Kehunko lisää?

17.02.2004 12:40

VipeK! Minä myös olen oivaltanut keskivartalon lihakseni. Se on nimittäin aikas uskomatonta kuinka moneen urheilulajiin keskivartalon lihakset vaikuttaa! Esimerkiksi ratsastuksessa tarvitaan yllättävän paljon vatsa- ja selkälihaksia, ja varsinkin niitä syviä. Ja sitten kun vielä pystyis aktivoimaan tarvittavat lihakset oikeissa paikoissa...

Jostain syystä en ole ennen keskivartalon lihaksiani tajunnut. Varsinkin pitkillä juoksumatkoilla luulen että vatsa- ja selkälihakset ovat tärkeimpien lihasten joukossa. Syvät selkä- ja vatsalihakset erottavat jyvät akanoista!

Rakastakaamme ja hellikäämme kaikki keskivartalon lihaksiamme!! ;)

17.02.2004 14:05

Millaisilla liikeillä kiusaatte keskivartalon lihaksianne? Onko siis joitain tosi hyviä vinkkejä ihan kotitreeniin, telkkaria katsoessa olisi sopivaa luppoaikaa...

17.02.2004 17:50

Itsekin kuulun niihin jotka ovat laiminlyönneet keskivartalon treenaamisen (tai olenhan treenannut, mutten tajunnut kuinka tärkeää että juuri ne lihakset ovat kunnossa)

No, ihminenhän oppii virheistään... En tiedä miten minusta esim vatsalihaksien treenaaminen on niin "tylsää" - mistä motivaatio? ;)

18.02.2004 14:37

Virikkeitä TV-jumppaan voit tsekata täältä:

vatsat:
http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/lihaskunto_vatsalihakset.htm

selkä:
http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/lihaskunto_selkalihakset.htm

Pilates-liikkeitä en ole löytänyt netistä, mutta ymmärtääkseni niitä voi ladata ilmaiseksi Kazaalla ja joillain muilla file share -ohjelmilla. Pilates ei kyllä oikein sovi tv:n äärellä tehtäväksi, koska liikkeisiin ja hengitykseen pitää keskittyä hyvin.

Muita loistavia keskivartalon kesyttäjiä ovat esim. Hydrobic ja Bosu.

Terkuin Vipetti, aka VipeK

09.03.2004 21:34

Miten Finlandia meni?

Peruskuntohan sinulla on varmaan hyvä, aika hurjaa tuo jos juoksit ekan maratonin kolmeen ja puoleen tuntiin & et edes harjoitellut sitä varten.

Tsemiä treeneihin! :)

09.03.2004 21:44

Oletteko muut juoksijat/ hölkkääjät vielä langoilla? Mites juoksutreenit sujuvat?

Henk.kohtaisesti on pakko myöntäää että tähän aikaan talvesta hiihtoo alkaa vähitellen tökkimään & nyt oon miettinyt että vähitellen lisäisin noita juoksukertoja. Tähän asti olen siis juossut vain kerran viikossa --> Melkein hirvittää kun ajattelee että kesään ei ole enää monta kuukautta aikaa & juoksu on tällä hetkellä todella jäykkää & väkinäistä. Mutta kyllä kai se siitä -- ja ei kai sitä muuta voi odottaakaan kun on pitänyt taukoa lenkkeilystä...

Niin ja noista juoksutapahtumista vielä, itselläni on suhtkoht samanlaiset aikomukset kuin Opalla. Toukokuun alussa eka puolikas, kesäkuussa Tukholmaan ja jos juokseminen sen jälkeen vielä huvittaa niin puolimaraton per kuukausi syyskuuhun asti. Eiköhän tuossa riittävästi tavoitteita minun kaltaiselle kuntoilijalle ;)

10.03.2004 08:53

Kiitos kysymästä, Finlandia sujui ihan mukavasti, hienosti järjestetty tapahtuma, jossa oli kiva fiilistellä kauniissa säässä :) Raskastahan tuo oli, kun pitovoitelu ei osunut ihan kohdalleen, mutta parissa päivässä siitä toipui.

Juoksu- (ja kaikki muutkin) treenit on jääneet väliin, kun sairastuin sitkeään flunssaan :( Nyt alkaa onneksi hellittää, joten voi taas alkaa treenata, alle 3 kk Tukholman starttiin... Lisäksi kesällä on tarkoitus varmaan juosta Paavo Nurmen puolikas, HCM, eCross ja katsotaan mitä muuta kaikkea ehtii!

10.03.2004 08:57

...Juoksutreenit nimittäin. Muutamia muutoksia on kuitenkin harjoittelussa tapahtunut: viikoittaiset salitreenikerrat pudotin kuun alusta neljästä 1-2:een, ja juoksua olen rytmittänyt niin että kahta kovempaa viikkoa (juoksua 6krt/vko n. 80km), seuraa aina yksi kevyt viikko (juoksua 3-4krt/viikko, 50-60km).

Salitreeniä vähensin siksi että kokonaisharjoittelu alkoi tuntua aivan liian raskaalta, ja kroppa oireilla sen mukaisesti :( Toiseksi tällaisella juoksijaksi "väärän kokoisella" on aina pieni pelko polvien kestämisestä, mutta koputetaan puuta, hyvin ovat toistaiseksi toimineet.

Toivotaan että tuon kevennyksen myötä tilanteeni paranee ja pystyn vielä kasvattamaan kovimpien viikkojeni kilometrimäärät lähemmäs sataa. Oma lukunsa on ollut tarpeeksi hitaan juoksun opettelu...

Saisivat nuo lumet vihdoin sulaa että pääsisi taas metsäisempiin maastoihin (joiden reitit ovat vielä hiihtolatuina) juoksentelemaan, alkaa tuo jatkuva pakokaasujen seassa hölkkääminen ottaa koteloon.

10.03.2004 15:33

Ihmeen hyvin on juokseminen sujunut koko talven, vaikka alkuun kauhistelinkin sitä miten tarkenen ja viitsin hölkkäillä lähes päivittäin pakkasellakin. Ongelmia ei kuitenkaan ole ollut. Kovimmilla pakkasilla parin tunnin lenkit jäivät tekemättä, mutta muuten ei sää ole päässyt vaikuttamaan.
Ja nyt ollaan jo voiton puolella.
Onneksi tulee kevät ja kesä. Seuraavaksi varmaan pelätään kiroillaan viimevuotisen kaltaisia tappohelteitä.

10.03.2004 15:51

Vähän on takunnut juokseminen. Sitkeää laatua oleva flunssa esti juoksut kokonaan lähes kolmeksi viikoksi tuossa taannoin. Olin sitten vielä pari päivää ennen taudin alkua hakenut Instrusta sykemittarin pariksi viikoksi vuokralle jotta näkisin juoksenko lenkkejä suht oikeilla sykkeillä. Tasan kaks lenkkiä kerkisin mittarin kanssa tekemään, Kankkulan kaivoon meni nekin rahat. :-(

Toisaalta taas tuollainen hieman pitempi täystauko kyllä auttaa toipumaan samalla kaikista pikkukrempoista siellä täällä pitkin jalkoja ja siinä mielessä juokseminen on nyt nautinnollista. Mutta kyllä oli piinallista aloittaa harjoittelu uudelleen, jalat oli kuin lyijyä ja niin keho kuin mielikin vastustivat kumman kovasti menoa. Eniten ihmettelen juuri tuota vastenmielisyyden tunnetta juostessa, koska olin odottanut juoksemaan pääsyä kuin hullu puuroa.

Noh, nyt kuitenkin on takana pari ehjää viikkoa ja kulkee taas hienosti, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Paitti että pientä kipua vasemmassa pohkeessa jo ilmeneekin ja Mobilat-okkluusiosidos jalassa tätäkin kirjoittelen... :-)

Nyt menee viikossa n. 50-55km ja kuten Opalla joka kolmas viikko on kevyempi. Määriä aion pikkuhiljaa lisätä joka toinen kova viikko kevättä kohti siten, että toukokuun lopussa huippuviikolla kilometrimäärä olisi n. 90.

Ohjelmanihan tähtää siis Suvi-illassa juostavaan ensimmäiseen maratoniin. Välissä pitää käydä vauhtia kokeilemassa HCR:ssä.

11.03.2004 11:38

moi!
Kertokaahan tietoviisaat, että miten oikeanlaisten juoksutossujen valinta toteutetaan? Lähinnä kiinnostaa erilaisten pronaatiotuettujen kenkien ja ilman tukia olevien erot. Mistä tiedät minkälaista tukea tarvitset(muuten kuin menemällä juoksumattotestiin tms.)? Luotatteko vain urheilukauppiaan sanaan (oma lehmä ojassa)? Tuetut kengäthän ovat usein kalliimpia kuin ilman tukia olevat. Onko haittaa jos askellat normaalisti ja juokset kuitenkin esim. pronaatiotuetuilla tossuilla? Kiitos jo etukäteen ja hyvää juoksukevättä!

11.03.2004 13:21

Yksi oleellinen tekijä on oma painosi: jos olet iso roteva äijä, niin tarvitset tukevat ja tehokkaan iskunvaimennuksen omaavat kengät, jos taas kuulut "kärpässarjaan" pärjäät kevyemmillä ja vähemmän vaimennetuilla kengilläkin. Myös mahdolliset taipumukset selkä- ja/tai polviongelmiin tai odotettavissa oleva kova juoksualusta (esim. asfaltti) puoltavat tehokasta iskunvaimennusta.

On vaikeaa tietää onko itsellä yli- tai alipronaatiota tai muuten "persoonallinen" askellus. Kenkien pronaatiotuista voi olla haittaa jos et niitä oikeasti tarvitsisi. Mistä sitten nämä omat pronaationsa tietää? -Jaa-a... Monet meistä ovat oppineet yritys-erehdys menetelmällä ostelemalla vääriä kenkiä :(

Kyllä kauppiaankin etu on tottakai myydä asiakkaalle sopivat kengät: tyytyväinen asiakas tulee uudelleenkin käymään. Juoksukenkien ostosta tekee kuitenkin haasteellista se, että useimmissa urheiluliikkeissä kenkämyyjät eivät oikeasti tiedä paljoakaan juoksukengistä. Toki positiivisia poikkeuksia löytyy, esim. pääkaupunkiseudulla tämänkin sivuston yhteydessä mainostava Megasport, jossa tietoa juoksukengistä löytyy kohtalaisen hyvin, ja toisaalta osaavat kuulemma juoksumatollakin katsoa askellusta (liikkeessä, ilman eri veloitusta).

Yhtä kaikki: jos juoksua on tarkoitus harrastaa, niin kengät ovat SE kohta missä ei kannata säästellä kun sopivat kengät löytää, muusta voikin sitten tinkiä.

18.03.2004 19:59

"Saisivat nuo lumet vihdoin sulaa että pääsisi taas metsäisempiin maastoihin (joiden reitit ovat vielä hiihtolatuina) juoksentelemaan, alkaa tuo jatkuva pakokaasujen seassa hölkkääminen ottaa koteloon."

Hm, juuri kun tiet olivat suhtkoht kuivat niin satoi 10cm lunta... lisäisin siis tuohon Opan tekstiin "...alkaa tuo jatkuva loskassa hölkkääminen ottaa koteloon" :(

18.03.2004 20:13

Minua kiinnostaa tuo juoksemisen + kuntosalin yhdisteleminen. Kirjoitit että sinun on ollut pakko vähentää kuntosalikertoja (niin joo 4krt/ vko on kyllä paaljon kun juoksukertojakin on noin monta... tietysti en tunne sinua ja tavoitteitasi, mutta...)

Minkälaiset tavoitteet sulla on tuolla lihaskunto-puolella? Kyselen vain sen takia että saisin vinkkiä omaan harjoitteluun.

Minun pitäisi nimittäin taas ryhdistäytyä tuon kuntosalitreenin kanssa, tavoitteena parempi perusvoimataso. Olen lukenut vanhoja keskusteluja missä melkein kaikissa huomaa kommentteja " voima- ja kestävyysharjoittelua ei voi yhdistellä"

Ymmärrän että se varmaan on vaikeaa, mutta tavoitteenani ei siis ole mikään massan lisäys/ lihasten hankkiminen, vaan yksinkertaisesti vain hankkia hieman enemmän "perusvoimaa" (toivottavasti en nyt käytä tuota termiä ihan väärin)

Jos joku vielä jaksaa lukea niin hieman taustoja; olen siis "kestävyyskuntoilija". Talven aikana viikossa 5-6krt hiihtoa, 1krt juoksua ja 1krt lihaskuntoharj kotona.
Keväällä & kesällä juoksua, kuntopiirejä, saliharj. En vain vielä ole varma miten tehdä tuon saliharjoittelun kanssa.

Voinko treenata samaan aikaan kestävyyttä (tähtäimessä maraton kesäkuussa & muita pitempiä juoksuja kesällä) ja saliharjoittelua (tavoitteena parantaa perusvoimaa ensi talven hiihtoa ajatellen. Syksyllä sitten enemmän lajikohtaista voimaharj. yms)

Jos joku jaksaa vastata niin kiitän & kumarran syvään!! :) En voi olla kysymättä sillä olen saanut niin hyviä vastauksia aikaisempiin kysymyksiinkin, olette ihania!

18.03.2004 20:13

siis tuo edellinen viestini/kysymys oli tarkotettu kaikille, vaikka olinkin osoittanut sen Opalle... (alku liittyi Opan juttuun)

18.03.2004 21:41

Vastailen tässä omasta puolestani. Salitreenieni tavoitteen voisi kait luonnehtia jotenkin näin:

Mahdollisimman hyvä lihasvoima ja -kestävyys josta on hyötyä niin arkisessa jaksamisessa kuin kovissa olosuhteissa vaikkapa vuoristossa. Muun kunnon haen juoksun kautta.

Tämän palstan trendistä poiketen en juurikaan kaipaa lisää massaa kestävyyttä syömään, vajaat sata kiloa riittää hyvin kunhan rasvat pysyvät alle 15%:n :-)

Etsin kompromissiä juoksu- ja salitreenien keskinäisien suhteen ja toisaalta oman kropan jaksamisen suhteen. Kaikkea ei voi saada, valitettavasti.

Minulle 4krt kovaa voimatreeniä (ei siis juoksijoille tavallista kestävyyspainotteista voimaharjoittelua) oli liikaa juoksun ohella, eri oireita alkoi ilmaantua tuossa joulun alla treenattuani n. 4kk voimaa aiemman kestävyyden sijaan.

Aiheen pohdintaa löytyy http://www.flyingfinns.net -sivujen palstan harjoittelu osion "kuntotestausta" säikeestä.

Aktiivinen viikoittainen salitreeni samalla runsaan juoksuharjoittelun kanssa voi olla liikaa, jolloin kunnollista kehitystä ei tapahdu millään osa-alueella, harjoittelu muuttuu kehittävästä kuluttavaksi.

J76
19.03.2004 10:44

"Aiheen pohdintaa löytyy http://www.flyingfinns.net -sivujen palstan harjoittelu osion "kuntotestausta" säikeestä."

WAU! Nuo sivut sitten julkaistiin jo nyt ;) . Hienoa..

24.03.2004 19:08

kilpahiihtäjillähän on keväällä tai alkukesällä, esim toukokuussa, voimajakso jolloin panostavat voimaharjoitteluun ja vähentävät aerobista. Sitten kesän yli pitävät voimatasoja yllä käymällä salilla esim 1-2krt viikossa ja keskittyvät enemmän monipuoliseen kestävyysharjoitteluun. Syksyllä panostetaan kovempitehoiseen lajinomaiseen harjoitteluun, sauvamäkeä yms. Treenin jaksottaminen tavoitteiden mukaisiin jaksoihin voisi olla hyvä idea harrastelijallekin. Tosin jos meinaat juosta maratonin kesäkuussa niin toukokuun pyhittäminen saliharjoittelulle ei tietenkään ole järkevää.

Taidamme treenata talvisin aika samoin Bimbo. Mun talvikauden treenit viikossa on keskimäärin näin:
- hiihtoa 5-6 krt (yht. 100-150km)
- juoksua 1 kerta (5-10km palauttavaa vauhtia)
- punttisalilla 1 kerta (yläkroppaan keskittyen)
- lihaskuntoharjoittelua kotona 2 krt
- 1 täydellinen lepopäivä joka viikko

25.03.2004 17:45

Terve vaan!
Kyl tol hiihtokunnolla ja jos puolikkaat sujuu reippaasti alle kahden tunnin,on tosi helppoa lähteä ekalle maratonille.
Pohjiksi tosiaan riittää n.8 pitkää lenkkiä n.2h.
Ja hyvä tankkaus sekä maltillinen mieli matkalle.
Mitä hyvistä maratoneista tulee keskustelua,voin antaa omat vinkit.
HCM on reittinä aika vaativa,vaihtelevan alustan ja terävien mäkien ansiosta.
Tukholman "ongelmat" on silta joka ylitetään kahdesti ja se että juoksu viedään läpi kahtena lenkkinä.
Yleisö on mahtavaa.Toisin kuin suomessa.
Parhaat reitit ja paikat on mun mielestä kuitenkin Lontoo ja Berliini. Molemmat on nopeita ja varsinkin lontoossa yleisöä on aivan hirveästi reitin varrella.Ongelma on kuitenkin hinta koska matka on tehtävä jossain ryhmässä.
Berliiniin voi tehdä oma toimi matkan ja hinta on kohtuullinen(n,550euroa sis.melkein kaiken)
Ja kaupunkina Berliini on upea.
Onnea matkaan mihin sit menetkin.

26.03.2004 08:32

Sali- ja juoksutreenin yhdistämisestä: Jos tavotteesi eivät ole juoksussa kovin korkealla, voit ihan hyvin treenata salilla maksimaaliseen lihaskasvuun tähtäävillä ohjelmilla. Kestävyystreeni pitää huolen siitä, että lihaa ei tule liikaa. Toki kipeät lihakset haittaavat juoksutreeniä ja salitreenin vaikutus kokonaisrasitukseen on otettava huomioon.

Itse ole juossut ja treenannut salilla viimeiset 14 vuotta. Pelkällä juoksemisella olisin hirvittävän hintelä naru-ukko. Salitreenillä olen saanut pidettyä kropan ihmismäisenä ja voimatason kohtuullisena: Pituutta 185 ja painoa 70-80 kiloa juoksumääristä riippuen.

Puolimaratonin ennätys on 1.12, mikä on juostu erittäin hitaalla reitillä ja vatsakrampeista kärsien. Maratonia en ole varsinaisesti juossut, mutta huonokuntoisena ja puolileikillään ilman eritysvalmisteluja olen hölkännyt maratonin 2 h 50 minuuttiin.

Salitreeni ei ole rajoittanut juoksuvauhtia, vaan ongelmani on ollut pieni rakenteellinen ongelma jalkaterissä, joka on altistanut rasitusvammoille ja katkaissut treenin aina kun on ollut pääsemässä jonkinlaiseen vauhtiin.

Ei muuta kuin rohkeasti salille ympäri vuoden.

27.03.2004 08:56

Kiitti, on tosi hyvä saada muiden mielipiteitä näistä jutuista.

Opalle
kiitti linkistä, olen joskus vieraillut noilla sivuilla mutta sitten taas unohtanut koko sivun. Noilla sivuilla keskustelu juoksusta/kestävyystreeneistä on ehkä hieman vilkkaampaa kuin täällä kehossa?

karpaasi

Jeps, talviharjoittelu on meillä melkein tismalleen samaa. Tosin mä en ole käynyt salilla kun on ollut kiireisimmät "hiihtokuukaudet", vaan olen yrittänyt ylläpitää lihaskuntoa kotona (aika huonoin tuloksin, ei oikein motivaatio kotona harjoitteluun ole riittänyt- varsinkin kun olen aina tehnyt lihaskuntojutut hiihtolenkkien jälkeen...)

Noin olen juuri treenannut tähän asti- hiihtokauden jälkeen huhti- toukokuussa perusvoimakausi, kesällä kestävyyspainotteista (juoksu, rullahiihto yms) ja syksyllä mukaan lajivoimaa & nopeutta... Nyt on sitten tuo maraton kesäkuussa & sen takia kyselinkin täällä neuvoja, miten jaksottaa noi treenit.

Madrunnerille
kiitos kannustuksesta! :)

misati

kiva lukea kommenttisi. Juuri tuollaista ehkä halusinkin kuulla, ettei tarvitse "pelätä" voima- ja kestävyystreenien yhdistelemistä. Tuo juttu kokonaisrasituksesta on tietty otettava huomioon, sillä ymmäränhän minä että liika on aina liikaa. Tyhmä kysymys, mutta milloin huomaa että treenit menee överiksi, omaa kroppaa kuuntelemalla?

(hm, tuossa oman kehon kuuntelemisessa minulla on ainakin parannettavaa. Monesti jonkun kovan kestävyysjakson jälkeen iskee flunssa & itse ainakin luulen että se osittain johtuu ainakin lievästä ylirasituksesta?)

27.03.2004 08:59

Tuo aikasi puolikkaalla on kyllä kova! Onko sulla yleisurheilu tai muuta kilpaurheilutaustaa?

Kuinka monta vuotta olit treenannut (systemaattisesti?) ennen tuota aikaa?

Ja muuten,
miten teillä kaikilla on mennyt esim puolimaratonin ennätyksien kanssa? Onko "helppo" parantaa aikoja vuodesta vuoteen?

27.03.2004 17:18

Itsekään en ole ollut erityisen hyvä kuuntelamaan kehoani, niinpä oireita alkoi olla aikalailla ennen kuin totesin että nyt on pakko keventää radikaalisti. Tässä oma listani:

- Jatkuva epänormaali väsymys ja ärtyisyys
-Töissä pahoja keskittymisvaikeuksia
- Jatkuvasti katkonainen yöuni; heräily 1-2 tunnin välein
- Yhä useammin toistuvat takyardiakohtaukset (=sydämen tiheälyöntisyys), aluksi lenkkien jälkeen, sittemmin myös lenkkien aikana ja salilla
- Leposyke koholla, ortostaattinen syke koholla
-Kroppa pahasti hapoilla lepopäivänäkin (laktaatit 4,5)

Parin viikon lepojakso ja sitä seurannut salitreenikertojen vähennys 4->1 palautti minut raiteilleni, ja kaikki em. oireet ovat poissa, ja juoksumääriäkin on voinut kasvattaa ihan mukavasti.

Salitreeniä kyllä kaipaan pahasti, mutta siihen paneudun sitten Tukholman jälkeen tai myöhemmin syksyllä...

Misatin ajat ovat kyllä todella kadehdittavaa luettavaa... Useimmille tuo kolmen tunnin raja on kovan työn takana, ja joku sitten "hölkkää" kevyesti sen alle. Tasan ei käy lahjat.

½-maratonin ennätyksestä en osaa sanoa, kun en moista ole vielä koskaan juossut, paitsi kokonaisen yhteydessä ;-)

Aamulenkillä tänään 900km puhki kuluvana vuonna...

27.03.2004 18:17

Niinpä, eikö ole kumma että vaikka olemmekin aikuisia niin moni asia pitää oppia kantapään kautta. ( ja vielä moneen kertaan ;)

Huhh, noista oireista päätellen olit todellakin ylirasittunut, mutta onneksi tajusit tilanteen & olet taas bäck in bisniss!

27.03.2004 18:28

tuolla "moneen kertaan" edellisessä viestissäni tarkoitin itseäni, olen nimittäin tehnyt samoja virheitä treeneissäni monta kertaa peräkkäin & ion asioita joita en koskaan tunnu oppivan ;)

Esim joka syksy innostun niiiin ensilumesta että hiihdän itseni aivan väsyksiin jo parin ensimmäisen hiihtoviikon aikana. Seurauksena altistuminen flunssaan tai muuten vaan ihan sippi olo --> pari kevyempää treeniviikkoa ihan pakostakin.

28.03.2004 13:16

Ennen sitä 1.12 aikaa takana oli systemaattisempaa treeniä muutama kuukausi. Ja systemaattisella tarkoitan nyt vain sitä, että viikkoon mahtuu ainakin yksi kova treeni (kova tasavauhtinen 10 km on hyvä perustreeni) ja keskimääräiset viikottaiset kilometrit ovat vähän yli 100. Normaali treeni on juoksentelua 50-100 km viikossa ja kovempaa juoksua fiilisten mukaan.

Varsinaista urheilutaustaa ei ole, mutta tuona ennätyskesänä juoksin muutaman kerran myös radalla (5000m 15.40, 1500m 4.10), mutta tähtäin oli syksyn maratonilla, mutta jalka hajosi jo heinäkuussa.

Tiedän, että pääsisin aika helposti alle 1.10 puolimaratonkuntoon (A-raja), jos viitsisin lisätä harjoittelumääriä korvaavalla treenillä ja saisin sitä kautta pidettyä jalat ehjinä. Mutta se vaatisi kuitenkin liian urheilijamaista asennetta liikuntaan, ja minulla se tappaa liikunnan ilon. Vaikka on kiva kilpailla ja olla hyvässä kunnossa, urheilun aiheuttama stressi on liian iso hinta siitä. Sitä stressistä kun nyt ei varsinaisesti muutenkaan ole pulaa.

28.03.2004 13:47

Vaikka olen liikkunut säännöllisesti pitkään olen aina innostuessani kovemmasta treenaamisesta vetänyt överiksi. Kun kunto lähtee nousuun tulee kaikkivoipa olo, ja jotenkin vain kuvittelee, että kroppa kestää, vaikka järki ja kokemus sanoo ihan muuta.

Sain 16-vuotiaana joulusyömisten ja juomisten (lapissa laskettelemassa kaverin kanssa) jälkeen päähäni, että juoksen seuraavana kesänä maratonin. Pääsin maratoniin asti suht ehjänä ja juoksin sen aikaan 3.00.17. nettoaika oli noin 2.58 (ähdin porukan hänniltä kun kuvittelin, että maratoonarit ovat kovassa kunnossa). Seuraava tavoite olikin sitten täyden matkan triathlon omilla opeilla. Siihen tavoitteeseen en sitten päässyt, mutta oman kehon heikkouksista opin aika paljon ja lukiotakin tuli käytyä viisi vuotta, joista kaksi viimeistä vuotta koulunkäyntiä.

Lukion kuntoon hoitamisajan otin rennommin, mutta opiskeluaikanakin tuli sitten vedettyä pari kertaa nousukunnon kautta ylikuntoon ja rasitusvammaan.

Nyt olisi taas jalka kunnossa ja toisaalta tekisi mieli alkaa rakentelemaan kuntoa systemaatisemmin, mutta toisaalta ei yhtään.

18.05.2004 23:30

"Mutta se vaatisi kuitenkin liian urheilijamaista asennetta liikuntaan, ja minulla se tappaa liikunnan ilon. Vaikka on kiva kilpailla ja olla hyvässä kunnossa, urheilun aiheuttama stressi on liian iso hinta siitä"

Ymmärrän sua! Eräällä minua läheisellä ihmisellä oli/on juuri sama tilanne kuin sulla.

Nyt ymmärrän jo häntä paremmin, mutta muistan kun tämä tyyppi lopetti kilpailemisen ja yritimme vielä kannustaa häntä jatkamaan. Kaverini tekikin sitten "come-backin" ja menestyi todella hienosti vaikkei treenimäärät olleet kovinkaan hääppöisiä.

Silloin yritimme kannustaa häntä jatkamaan kilpailemista, mutta lopulta ymmärsin tilanteen ja näin jälkikäteen voin vain todeta että ystäväni teki varmaan oikean ratkaisun.

18.05.2004 23:33

Heips kaikki Tukholmaan lähtijät!

Mites treenit sujuvat? Osallistuiko joku teistä HCR:ään, tai oletteko kilpailleet/juosseet muualla?

Itselläni yksi puolimaraton juostuna, meni ihan ok vaikka olinkin odottanut hieman parempaa aikaa. Tukholma jännittää & en ymmärrä miksi!

19.05.2004 09:39

Minusta olisi yllättävää ellei jännittäisi!

En ole kova jännittäjä-tyyppi, mutta aina ennen juoksu"kisojani" on jännittänyt ihan kamalasti. Sen huomaa siitä, että olen kireä kuin viulunkieli, huumorintajuni katoaa jonnekin jne.

Ja se tunti ennen lähtölaukausta...

Kamalasti onnea matkaan!!

19.05.2004 11:30

Tukholmaan reilu pari viikkoa aikaa ja ei voi kyllä kehua treenauksen sujuneen, maaliskuussa oli poskiontelotulehdus, huhtikuussa parin viikon flunssa ja tällä hetkellä yritän toipua keuhkoputkentulehduksesta, eli täytynee lähteä maratonille sillä asenteella, että toivottavasti pääsen läpi. Ja kun näin huonosti on valmistautunut, niin ei paljon jännitäkään...

19.05.2004 11:31

Tukholmaan reilu pari viikkoa aikaa ja ei voi kyllä kehua treenauksen sujuneen, maaliskuussa oli poskiontelotulehdus, huhtikuussa parin viikon flunssa ja tällä hetkellä yritän toipua keuhkoputkentulehduksesta, eli täytynee lähteä maratonille sillä asenteella, että toivottavasti pääsen läpi. Ja kun näin huonosti on valmistautunut, niin ei paljon jännitäkään...

19.05.2004 14:59

Heippa!
Minäkin olen lähdössä Tukholmaan ja jännittää... Olen ensikertalainen maratonilla, ja tavoitteena on mullakin "vain" päästä maaliin. Tietty jos menee viiteen tuntiin niin erittäin hyvä!

Te kokeneemmat ehkä voisitte valaista miten toi tavoiteaika lasketaan. Lähdenkö juoksemaan samaa (etana)vauhtia mitä pitkillä lenkeilläni (17-23 km) olen juossut, vai pitäisikölähteä astetta kovempaa?

Entä toi tankkaus??? Eri kirjoissa/nettisivuilla on erilaisia neuvoja. Ajattelin tehdä sen mahdollisimman simppelisti ja lisätä hiilareiden määrää ruokavaliossa 3-4 päivää ennen juoksua, mutta en ajatellut tehdä mitään erikoisia tyhjennyksiä. Kuulostaako OK:lta?

Ja viimeinen kysymys: löytyykö mistään jouksutrikoita missä ei olisi saumaa haaroissa? Olen suht isoreitinen, ja viime pitkällä lenkilläni Niken trikoot hiersivät reiteni vereslihalle. Ei hyvä.

Kiitos avusta ja tsemppiä kaikille juoksuun!

19.05.2004 15:47

Kiitos tsempistä!

Minulla jännittäminen ilmenee siinä että juon aivan liikaa (?) ja sitten sen viimeisen tunnin aikana saan juosta WC:ssä montakin kertaa...

Ja juu, tuo juominen ei sitten oo mitään alkoholia, ihan niin hermostunut en sentään ole ;)

19.05.2004 15:51

Niin, tiedän tunteen.

Minullakaan treeni ei ole sujunut toivomallani tavalla, sairasteluja ei ihan yhtä paljon kuin sinulla mutta muuten kovin rikkinäinen treenikausi.

Mutta, toivottavasti ehdit tervehtyä ajoissa, ja jos et niin tuleehan uusia tilaisuuksia, kesä on maratoneja täynnä! Mutta joo, tiedän kyllä että varmaan harmittaa jos on kauan tähtänyt johonkin ja sitten sairastelut "pilaavat" kaiken.

Tsemppiä sulle!

19.05.2004 15:53

kirjoitin

" ja sitten sen viimeisen tunnin aikana saan juosta WC:ssä montakin kertaa... "

ja tuolla tarkoitin siis lähtöä edeltävää tuntia.

19.05.2004 15:56

Oi kuinka ihanaa että täällä on myös toisia ensikertalaisia! Monet kysymyksistäsi ovat tavalla tai toisella myös askarruttaneet minua.

Tavoiteajoista tai tankkauksesta en minäkään osa sanoa mitään, mutta kokeneemmat varmaankin vastailevat sulle!

Ja noista juoksutrikoista olisi myäs kiva saada kommenttia- minkälaisia olette käyttäneet? Ja jos teillä on jopa suosikkimerkkejä niin kertokaa?

19.05.2004 16:02

Eikös noi tyhjennykset oo vähän turhaa hifistelyä tavalliselle maratoonarille? Muistelen jopa lukeneeni, että jotkut ovat siitä mieltä että tyhjennys on turhaa, että pelkällä parin päivän tankkauksella saavutetaan sama.

19.05.2004 20:39

Joo, se mitä mä oon kirjoja ja lehtiä ja palstoja seuraillu, niin toi tyhjennys-tankkaus-rutiini on jo ihan vanhanaikaista eikä edes nykytutkimuksen mukaan toimi. Ei niitä hiilareita jää kuulemma sinne lihaksiin määräänsä enempää. Nykyohjeet on, että syödään monipuolisesti ja runsaasti hiilareita 3-4 päivää ennen ja ei sit mitään kovin rankkaa sen liikkumisenkaan kanssa. Mitään emppiiristä kokemusta ei oo, oon juossu vaan parit puolikkaat.

Joo, ja kuulemma jos on sellain jännittäjävatsainen (=masu menee kuralle helposti), kannattaa pysytellä tutuissa ja turvallisissa ja monissa ohjeissa neuvotaan välttämään yletöntä kuitujen syöntiä.

Bimbo. Mä ymmärsin mitä sä tarkoitit ;-) 2 tuntia ennen kannattaa lopettaa juominen (tän oon itsekin hyväksi havainnut), sillon vikat pissat tulee riittävän ajoissa. Riippuu tietty paljonko on vessajonoa jne. Eli edellisenä päivänä kannattaa juoda runsaasti ja muistakaa, että kun juodaan runsaasti ei kannata ihan hirveen vähillä suoloilla olla.

Eh, oon melkeinpä kade. Mulla ei maraton ollut tän vuoden suunnitelmissa, mutta juoksu kummiskin ja nyt mä vaan poden vaivoja...

19.05.2004 21:18

Maratonia en ole juossut, mutta muita pitkäkestoisia suorituksia edeltävine hiilaritankkauksineen useampia. Eli itse ainakaan en ole mitään tyhjennystreenejä jaksanut tehdä, mutta kolme suoritusta edeltävää päivää oon syönyt hiilareita ja on tuntunut toimivan.

Kannattaa panostaa suorituksen aikaisen tankkauksen harjoitteluun, koska pitkillä matkoilla energiat loppuvat helposti kesken, jollei hiilarivarastoja saa täydennettyä. Eli lenkeillä kannattaa testata, mitä urheilujuomia/mehukeittoja/geelejä yms. elimistö kestää, niin välttyy pahimmilta vatsanväänteiltä.

Hilpan testit ovat osoittaneet myös, että kannattaa käyttää vain aiemmin "hyvin siedetyiksi" havaittuja ruokia/juomia kisaa edeltävänä päivänä ja aamuna. Jos ei muuten juo vaikkapa kahvia ja kisaa edeltävänä päivänä siemailee sitä 3 kupposta, luvassa voi olla useita reissuja puskan puolelle, kun vatsa on kuralla :/. Toinen testaamani killeri on kananmunan syönti seikkailukisaa edeltävällä aamupalalla - juoksuosuuden puolivälissä oli kova tarve kykkimiselle ;). No, noistapahan sitä oppii, mielelläni vaan säästäisin muita moisilta kokemuksilta.

Tsemppiä kovasti Tukholmaan lähtijöille!

20.05.2004 09:46

Edellä tuli jo monia viisaita mielipiteitä ja ohjeita esim. tyhjennyksen tarpeettomuudesta jne. joista siis olen aivan samaa mieltä. Samoin energiajuomien ym. testaaminen on todellakin suositeltavaa ja jos meinaa turvautua järjestäjien tarjontaan niin ehdottomasti kannattaa ottaa selvää mitä tuotteita on tarjolla ja testata ne omilla pitkillä lenkeillä. Ja tämä kannattaa tehdä hyvissä ajoin jos sattuu niin ikävästi, että kyseinen tuote ei omalle masulle sovellu niin on vielä aikaa testata muita tuotteita. Eil älkää jättäkö testaamista viimeiselle pitkälle lenkille!!!

Itselläni on peräti yksi maraton takana ja todennäköisesti aika monta edessä ;-) Mulla taisi tankkaus mennä nappiin tuolla ekalla maratonilla koska ns. seinä alkoi tuntua vasta pari-kolme kilometriä ennen maalia eikä siinäkään vielä pahati (en ole edes varma, että oliko se se aito seinä mistä puhutaan) ja keskisyke oli kuitenkin 171. Eli käsittääkseni energiavarastot riittivät erinomaisesti koko suorituksen ajaksi. Ja hurja loppukirikin tuli vielä vedettyä viimeisellä kilometrillä. (tuo syke oli noin hurja juuri jännittämisen takia, muuten mun sykkeet on yleensä ns. normaalilla tasolla). Itse en tehnyt mitään tyhjennystä. Juoksu oli lauantaina ja ti-to vähensin liha yms. tuotteet minimiin ruokavaliosta mutta en kokonaan pois ja söin paljon leipää ja pastaa ja join paljon äiskän marjamehuja. Mitään lisäravinteita en käyttänyt. Perjantaina söin jo ihan normaalisti. Iltapalaksi pizzaa ja olutta (1 pullo). Juoksu alkoi klo 11.00 joten aamupalaksi klo 8.00 nautin vehnäistä patonkia juustopäällysteellä, pari kuppia kahvia ja klo 9.00 asti join reilusti mehua. Juoksun aikana minulla ei ollut mitään omia eväitä mukana vaan juoksu kulki järjestäjien tarjoaman urheilujuoman ja veden turvin. pari kertaa otin suolakurkkua. Eil tällaisia hyviä kokemuksia täällä mutta en yritäkään väittää, että nämä muilla tomisivat. Etenkään pizza, olut ja kahvi ;-)

Ja kaverin ikävistä kokemuksista sen verta, että kannattaa selvittää onko tankkauspisteitä tasaisin välein. Empirisesti on todettu, että Suomesta on löytynyt reittejä joilta on puuttunut tankkauspisteet väliltä 115-25 km kokonaana vaikka pisteiden kokonaismäärä onkin ollut ok..

20.05.2004 09:49

siis välillä 15-25 km...

20.05.2004 12:13

Kiitos kaikille tsemppauksista ja neuvoista. Helpottavaa kuulla että tyhjennystä ei harrasteta enää, eikä tuo tankkauskaan kuulostanut kovin monimutkaiselta. Hyvä kuulla myös tuosta nesteen juomisen lopettamisesta n. 2 tuntia ennen. Olen todennut että mulla on aika pieni rakko.. Toivotaan että Tukholmassa on reilusti vessoja.

Muuten kuulemma järjestelyiden pitäisi olla hyvät. Juomapisteitä kolmen kisan välein. Ja itse asiassa olen testannut sekä siellä tarjottavaa Pripps energy -juomaa (sääli ettei sitä Pripps olutta :-), että omia geelejä. Ei ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmia vatsan kanssa. Katsotaan miten sitten käy, kun jännitys astuu peliin.

Onko muuten kukaan testannut/kuullut tavasta napsia muutama burana tai muu särkylääke matkan aikana? En taida itse uskaltaa, jos vaikka se maha menee siitä sitten sekaisin.

Eniten epäilen miten jalat kestää, kun on ennen ollut polvivaivoja ja pelkään rakkoja ja kramppeja. Mutta niille ei voi mitään. Uskon että henkinen kantti ratkaisee aika pitkälle.

Bimbo, jännä että samat asiat askarruttaa. Kerro jos ratkaiset sen trikoo-ongelman. Ja hauskaa maratonia sulle!

20.05.2004 16:02

Mulla on polvien nivelkapseleissa todettu krooninen tulehdus, joka alkaa vaivata pitemmillä juoksumatkoilla, joten olen ottanut ennen juoksua viikon buranakuurin 800 mg:n päiväannoksina ja juoksupäivänä aamulla yhden 800:n napin ja ennen lähtöä toisen. Polvet ei ole vaivanneet ja vatsakin on kestänyt (tosin mulla on teräsmasu, joka ei ole koskaan aiheuttanut ongelmia).

Mutta kuten todettu, mitään uutta ei pitäisi testata eka kertaa kisassa, tosin valitettavasti joudun itse toimimaan tuon ohjeen vastaisesti, en nimittäin ole löytänyt tuota Prippsiä mistään, mutta oletan, että kaikki urheilujuomat on aika samanlaista tavaraa, Dexal, Isotonic yms. ainakin sopii mulle, joten toivon mukaan Prippsikään ei aiheuta mitään ongelmia.

Oli muuten perusteelliset ohjeet, mitä Tuholmasta tuli, mun mielestä etenkin kohta "Suihkuasemilla on yksinkertaisia suihkuja, jotka voivat antaa mukavan tilaisuuden vilvoitteluun" oli hauska :)

Ja Cloettan keksisuklaata ei ehkä kannata kauheasti heti alusta ruveta nauttimaan, ellei siis ole tottunut syömään suklaatia juoksulenkeillä ;)

Mutta kiva lähteä, kun vaan ehtisi toipua sairastelusta...

20.05.2004 20:50

Tankkauskin on vähän kaksipiippuinen juttu. Monet huippumaratoonarit eivät tee ennen kisaa mitään erityistä tankkausta. Tottakai on huolehdittava hiilihydraattien riittävästä saannoista kisaa edeltävinä päivinä, mutta yletön pastan santsaaminen tai Dexal Heavyn kittaaminen ei nosta niitä hiilarivarastoja yhtään korkeammalle. Dramaattisessa ruokavalion muuttamisessa ennen kisaa on aina omat riskinsä. Jos kuitenkin tekee tankkauksen, pitää edellisenä päivänä siirtyä takaisin normaaliin ruokavalioon.

Reisien hiertymiin voisi auttaa rasvaus. Vaseliinia mahdollisiin hiertymäkohtiin ennen maratonia, ja matkanteko saattaa näin tuntua hieman mukavammalta.

20.05.2004 20:54

Äskettäin tapasin jermun, joka mainitsi tästä Burana-tempusta maratonilla. Oli harrastanut sitä jo aikoja sitten eli ei ole ihan uusi juttu.

Jossain lehdessä lekuri vastasi kysyjälle, ettei oikein suosittele munuaisten takia. Nestehukka+särkylääkkeet huono yhdistelmä.

20.05.2004 22:11

En tiedä onko tää kuinka tieteellinen syy ja onko se edes syy, mutta mä ehkä jättäsin buranat veks, koska kipukin on merkki jostain ja jos sitä merkkiä ei saa (eli lääke vie kivun), saattaa sattua jotain pahempaa. Siis "sattuuhan" maraton ymmärtääkseni usein jossain vaiheessa, mutta että olisi kaikki aistit tallella ja osaisi ehkä arvioida, että mikä on vaan kipeä rakko ja milloin kropassa on tapahtumassa jotain vakavampaa.

Itse puolitoista viikkoa sitten palellutin toisen kankkuni melko pahasti (kylämäpakkauksella), koska olen lääkityksellä joka turvottaa ja turruttaa. Meinas käydä vahinko ihan huomaamatta.

PLUS että Sokrun pointti on aika hyvä.

21.05.2004 16:10

Kahdella edellisellä hyvät postaukset, ja itse en kyllä koskaan lähtisi napsimaan buranaa/ muita särkylääkkeitä kisan alle.

Omat motiivini näin jyrkkään mielipiteeseen ovat suurinpiirtein samat kuin juoksijattarella- haluan itse osata arvioida sen kuinka pahalta (tai hyvältä :) juoksu tuntuu.

Sokrates, olen varmaan lukenut saman jutun, jos tarkoitat viime syksyn juoksija-lehdessä ollutta juttua. (jos jotakuta kiinnostaa voin etsiä sen lehdn jostain käsiini)

22.05.2004 08:59

Samoin onnea sulle!!

Jeps, pistän kuulumisia tänne, toivottavasti sullakin on aikaa joskus kirjoitella. Oon huomannut että monesti samat jutskat askarruttavat.

Ja muuten kiitti kaikille muilla kommenteista, kivaa lukea ettei tuon tankkaamisen kanssa kannata ottaa stressiä (sillä en ollut aikontukaan tehdä siitä mitään isoa numeroa)

Tällä hetkellä mua vaivaavat rakot kantapäissä, juoksin viimeviikkoisen puolikkaan ja 10km kisan melko uusilla lenkkareilla (siis oletin että olin jo "juossut ne sisään" sillä ostin ne hieman yli kuukausi sitten... nyt arvelluttaa uskaltaako noilla lähteä maratonille. (kyseessä samat DS Trainerit mitä mulla ennenkin on ollut, eli kenkä sinäänsä tuttu mutta nyt vaan uusi malli)

Onko moni teistä kokeillut tuota kahdella sukalla juoksemista?

23.05.2004 21:38

Harjoittelen mäkin ekalle maratonileni. Jo aikojen alusta olen käyttänyt lenkkareissa kaksia sukkia päällekkäin. Alla on sellainen ohut, tekokuituinen ns. juoksusukka ja päällä sellainen ennemminkin luistimessa käytettävä huopapohjainen sukka. Hyvin toimii ainakin mulla, koskaan ei ole ollut yhden yhtä hiertymää/rakkoa (pisin lenkki tällä hetkellä 20 km, yhteensä 540 km vuoden alusta)...

23.05.2004 21:47

Minkä maratonin olet aikonut juosta?

23.05.2004 22:05

Tänään oli runners World-nimisessä ohjelmassa juttua Tukholman maratonista. Harmitti kun en nähnyt ohjelman alkua, sillä oli hyvää juttua /perustietoa meikäläiselle.

Haastateltavana oli joku ruotsalaisjuoksija (joka varmaan osallistuu ihan kilpailumielessä tapahtumaan sillä juoksu ja tyypin olemus oli ihan "eliittijuoksijan" näköistä.. )

Oli kiinnostavaa kuulla miehen valmistautumisesta. Mitään uutta ei kyllä tullut ilmi, ihan samoja asioita kun mitä täälläkin on kirjoitettu. Tankkauksesta sen verran että mies sanoi tekevänsä keskiviikkoaamuna "tyhjennyslenkin" eli treenin tyhjällä vatsalla. Sen jälkeen sitten lhiilihydraatteja runsaasti ke-pe (juoksu siis lauantaina)

24.05.2004 10:00

...Pitkästä aikaa muutaman rivin aiheesta kirjoitan minäkin.

Oma harjoittelu on sujunut sikäli hyvin että olen saanut olla terveenä, motivaatiota on riittänyt ja harjoituskilometrejäkin on kertynyt reilut 1300. On sanottava että tavoitteistani nopeuteni kehittymisen suhteen olen jäljessä, mutta se ei mitenkään kuoleman vakava asia minulle ole.

Porissa tuli juostua puolikas pari viikkoa sitten; muuten meni suunnitelmien mukaan, mutta aloitin 12km:n nurkilla vauhdin noston joka meni liioittelun puolelle, koska katkesin 17km:n kohdalla aikas pahasti... Oppia taas tämäkin. -Viime viikolla kertyi kilometrejä tasan 0 kun vietin aikaani toisen rakkaan harrastuksen parissa. Tänään olisi tarkoitus lönkötellä viimeinen pitkä lenkki ennen Tukholmaa.

Tankkauksesta sen verran, että en ikinä ole mitään tyhjennysharjoituksia tehnyt, eivätkä niitä tänä päivänä tee monet huiputkaan. Useimmat "asiantuntijat" pitävät käsittääkseni(?) tyhjennyksiä melko tarpeettomina harrastelijoille. Sen sijaan kyllä tankkaan 3-4 päivää ennen maraa hiilihydraattipitoista perusruokaa, ja parina viimeisenä päivänä olen litkinyt tankkausjuomaa ohjeen mukaan, ja hyvin olen tankkauksissa mielestäni onnistunut.

Juoksupäivä ruokailuista ja juomisista olen sitä mieltä, että aterioilla kannattaa pitäytyä tutuissa ruoka-aineissa ja kohtuullisissa määrissä (juoksupäivänä ei enää tankkausjuomia tai pastaa kannata ähkyyn asti omaksua). Juomisessa en kyllä todellakaan suosittelisi mitään kahden tunnin taukoa ennen juoksua (syömisessä kyllä!), etenkään kuumalla kelillä; itselläni on yleensä puolen litran vesipullon jämät mukana vielä lähtökarsinassakin...

Särkylääkkeiden käyttö juoksun aikana on jokaisen oma asia; itselleni ei tulisi mieleenkään moista kokeilla: jos en muuten tuskaa kestä niin laji on minulle väärä. Tosin en yleensäkään käytä särkylääkkeitä juuri lainkaan; ehkä kerran kahdessa vuodessa.

Itsestään selvyys kahdella sukalla juoksemiseen liittyen: jos ei kokemusta kahden sukan käytöstä _pitkällä_ lenkillä ole, on maraton väärä paikka tuota kokeilla; jos systeemi omilla pisimmillä lenkeillä toimii, ei todennäköisesti marallakaan tule ongelmia.

Muutoin on ekakertalaisten hyvä muistaa että 42km:n aikana jalka turpoaa aika rajusti ja jos pitkillä lenkeillä on johonkin kohtaan tullut rakkoja tms. tulee niitä maratonilla takuulla n kertaa enemmän kyseisiin kohtiin (ja usein uusiinkin paikkoihin). Eli kenkien on oltava riittävän väljät.

24.05.2004 10:38

Kiitos Opa, juoksijatar, Sokrates, Bimbo ja muut! Niitä kysymyksiä riittää näin vajaa paria viikkoa ennen h-hetkeä - hienoa että niitä voi kysellä täällä.

Porukan näkemys särkylääkkeiden napsimisesta tuli aika selväksi, hyvin perusteluin. Koska mulla ei ole mitään kroonisia vammoja, enkä muutenkaan ole tottunut syömään buranaa paitsi äärimmäisessä krapulassa, niin taidan jättää väliin koko homman.

Bimbo, mulla on taas kerran täysin sama ongelma kun sulla. Mun vuoden vanhat Ds Trainerit rupeaa olemaan loppuun kuluneet ja lättänät, ja koska olen aika iso (180 cm/74 kg) maratonariksi tarvitsen vaimennusta, ja ostin uudet Asics GT 2090 kengät vajaa kuukausi sitten. Ne tuntuvat ihan hyviltä, en ole saanut rakkoja, mitä nyt jalka ihan vähän puutuu. Ja nyt en tiedä juoksisinko uusilla lenkkareillani, vai parhaimmat päivät nähneillä, mutta huippumukavilla, Ds-trainereillani...?

Mikä on teidän temppunne ennaltaehkäistä rakkoja, sekä jaloissa, reisissä että muissa kriittisissä paikoissa, esim. rinnoissa? Olen lukenut reippaasta vaseliinin käytöstä sekä talkin laittamisesta. Mutta ei kai molempia? Paljon sitä vaseliinia laitetaan? Hikoilen jaloista tosi paljon, eikö vaseliiniset jalat "lipsu" kengissä? Kannattaako vaarakohtiin, esim. kantapäihin laittaa tekoihoa (compeed), vai irtoaako se vaseliinin kanssa käytettynä?

Kiitos taas arvokkaista kommenteista pikkaisen panikoivalle aloittelijalle!

24.05.2004 11:00

En ole juossut maratonia, mutta muutaman puolikkaan ja jokusen yli kolmen tunnin pitkän lenkin ja käytän ihan tavallista apteekista saatavaa vaseliinia.

Levitän sitä runsaalla kädellä nänneihin, reisien sisäpinnoille, kainaloihin ja varpaisiin. Toimii hienosti ja pysyy myös kovemminkin hikoillessa. Vertailun vuoksi jätin viime kesänä yhdeltä pitkältä vaseliinit laittamatta ja kävelin kuin cowboy pari seuraavaa päivää.

Jalkojen lipsumista on turha pelätä, vaseliinit tai talkit laitetaan sukkien sisään ja kengän pitää joka tapauksessa istua niin ettei jalka hutku. Jos kenkä ei istu, mikään poppakonsti ei estä hiertymiä. Compeedista (tai Hansaplastin vastaavasta) mulla on kokemuksia lähinnä uusista kävelykengistä tulleiden hiertymien päällä ja siihen se on ainakin erinomainen, aivan kuin hiertymää ei yhtäkkiä olisikaan.

Jotkut teippailevat jalkoja urheiluteipeillä, mutta minulla kun ei ole lenkillä pahemmin hiertymiä tullut, en ole uskaltanut lähteä experimentoimaan. Ajatus irtoavasta ja varvastilaan pyörimään jäävästä teipistä jonkun verran kauhistuttaa.

24.05.2004 11:43

Buranaa en tosiaan suosittele miksikään "varmuuden vuoksi" -keinoksi, itselläni toimii juuri tuon kroonisen tulehdustilan rauhoittamiseksi.

Tyhjennysharjoitusta en aio tehdä, mutta hiilareita syön ensi viikolla reilusti: pastaa, pottua, kuivattuja hedelmiä ja urheilujuomaa.

Mä laitoin vaseliinia nänneihin (luonnollisesti käytän juostessa myös kunnon urheilurintsikoita), jalat talkitsin kunnolla, yhdet ohuet juoksusukat päälle ja yhtään rakkoa ei maratonilla tullut.

Mullakin on uudehkot juoksukengät, joiden kanssa en ole vielä päässyt sinuiksi, pitkillä lenkeillä jalat kipeytyy niissä, ja olenkin päättänyt lähteä Tukholmaan vanhoilla, ei ehkä enää niin hyvin vaimennetuilla, mutta jalkoihini täydellisesti sopivilla kengillä. Ehkä HCM:lla juoksen jo uusilla popoilla...

24.05.2004 11:44

Edelleen mä sanon, että vähääkään jännittämään taipuvaisen kannattaa pitää se parin tunnin juomatauko. Mutta ihan juuri lähtiessä ja ekasta juomapisteestä alkaen sitten juoda. Tuo pari tuntia siis perustuu arvioon ajasta, joka kropalla kestää kuljettaa nesteet läpi virtsaksi asti. Mutta ihan miten tietää oman kehonsa käyttätyvän.

Noista kivuista ja säryostä vielä sen verran, että mulla lähti ekalla puolikkaalla toisesta ukkovarpaasta kynsi (toinen jalka isompi kuin toinen ja tää kenkä oli kompromissi kahden koon välillä). No itse juoksun aikana en tuntenut mitään, mutta heti maaliviivan ylitettyäni melko kova kipu joka askeleella -> on tuo psyyke vaan aikamoinen juttu.

Mä olen itse saanu pari kertaa ikävän hankauman rintaliivin saumasta ja nää on ihan tavallisilla pitkillä (reilu 20 km) lenkeillä, vanhoista liiveistä. Eli kannattaa sitä pukeutumista miettiä saumojen näkökulmasta tosi tarkkaan.

24.05.2004 12:12

Liian isot kengät ja kahdet sukat hävittävät juoksutuntuman. Itse käytän mieluummin liian pieniä kuin liian isoja kenkiä ja mahdollisimman ohuita sukkia: Kynnet ja nahka kasvavat takaisin ;)

Vaseliinia laitan sisäreisiin ja kainaloihin ja varpaiden väleihin, ja laitan laastarit nänneihin. Varsinkin, jos ei teippaa nännejä (koskee siis miehiä, ja liivittömiä naisia) kannattaa katsoa, että ei laita numerolappua niin, että hakaneulat hankaavat nännejä: verisiin nänneihin valuva hiki ei tunnu mukavalta.

Rakkoja ja hiertymiä häiritsevämpää on oikeastaan silmiin valuva hiki. Jos on siihen taipumusta, että hiki valuu silmiin kannattaa ehkä käyttää hikinauhaa, vaikka se hel...n tyhmältä näyttääkin.

25.05.2004 11:54

Myös näitä vaseliini- & teippausjuttuja kannattaa kokeilla pitkillä harjoituslenkeillä, näin saat parhaiten itsellesi sopivat kikat selville.

Itse olen rakkojen ja hiertymien ennaltaehkäisyyn käyttänyt teippausta ja vaseliinia; compeedia sitten kun vaurioita on jo syntynyt.

Voiteluaineeksi ;) kelpaa hyvin apteekista saatava valkovaseliini, mutta myös vedetöntä Vitalista olen nähnyt monen juoksijan käyttävän. Itse olen voidellut vain reisien sisäpintoja koska muutoin juoksushortsit hiertävät ko. paikan verille.

Teippausta olen käyttänyt nännien ja jalkaterien suojaamiseen ja hyvin ovat teipit parilla maratonilla pysyneet paikallaan niin kantapäissä kuin varpaissakin. Varpaiden teippauksessa kannattaa olla varovainen: liian tiukasti varpaan ympärille kääritty teippi ja juostessa turpoava varvas voivat aiheuttaa mielenkiintoisia rakkomuodostelmia... Kokemusta on. Teippaukseen on syytä käyttää kunnon urheiluteippiä (Leucotape) joka pysyy paikallaan kuin tauti vaikka hiki virtaa; mihinkään tavallisiin laastareihin ei ole syytä sortua.

Epäilemättä myös compeed tms. toimii myös rakkojen ennaltaehkäisyssä, mutta on turhan kallista teippiin verrattuna. Enkä usko että rasvan käyttäminen yhdessä compeedin kanssa on ongelma jos tuo "keinoiho" on vain ensin kiinnitetty puhtaaseen ja kuivaan ihoon ohjeiden mukaan ja rasva levitetään tämän jälkeen.

Hiertymiin liittyen kannattaa miettiä juokseeko huuhtelupisteiden suihkujen alta tai käyttääkö sieniä itsensä kasteluun: märät vaatteet/kengät hiertävät huomattavasti todennäköisemmin kuin kuivat. -Viime vuoden "helle-HCM:lla" tuli liotettua itseä siinä määrin että niin henkselipaidan kädenaukot kuin sykemittarin hihnakin hiersivät ihon verille; moista ilmiötä en koskaan ilman kastelua juostessa ole kokenut.

Itsekin olen ihmetellyt sekä maratonilla että pitkillä lenkeilläkin sitä, miten jalat juostessa turtuvat; useimmiten rakot huomaa vasta kotona/maalissa, mutta itse juoksun aikana ei tunnu mitään vaikka liki joka varpaassa olisi rakko (kuten itselläni ensimmäisellä maratonillani kun juoksin liian pienillä kengillä).

25.05.2004 12:12

"Itsekin olen ihmetellyt sekä maratonilla että pitkillä lenkeilläkin sitä, miten jalat juostessa turtuvat; useimmiten rakot huomaa vasta kotona/maalissa, mutta itse juoksun aikana ei tunnu mitään vaikka liki joka varpaassa olisi rakko (kuten itselläni ensimmäisellä maratonillani kun juoksin liian pienillä kengillä)."

Niinpä, ekalla puolikkaalla irtosi varpaankynsi jossain kohtaa matkaa lähes kokonaan juuri liian pienien kenkien takia. Riippui vaan vähän nurkasta kiinni, mustui pian juoksun jälkeen ja putosi pois. En tuntenut yhtään mitään koko juoksun aikana enkä heti sen jälkeenkään, hämmästys oli suuri kun kenkiä poisottaessa paljastui verenpunainen sukka. Jälkeenpäinhän kipua toki piisasikin. :-)

Juuri tuo urheiluteipin "pitää kuin tauti" -ominaisuus jonka Opa mainitsit on toistaiseksi saanut minut ujostelemaan sen käyttöä nännien suojana. Minulla kun on melkoisen tuuhea pehko rintakarvoja enkä haluaisi heti maratonin jälkeen kokea vielä Brasilialaisen vahauksenkin iloja. :-)

25.05.2004 20:34

eihän tässä kohta uskalla startata ollenkaan kun lukee näistä irtoilevista varpaankynsistä yms... :)

25.05.2004 20:37

Ei mutta ihan oikeesti, kivaa kun syntyy keskustelua ( ja kun joku ylipäätänsä käy kommentoimassa täällä)

Iines,

olen päätymässä samaan ratkaisuun kuin sinä (kenkien suhteen). Uudehkot kengät saavat jäädä kotiin ja juoksen maratonin vanhoilla kengillä (joissa iskuvaimennus on mikä on...) Luulen kuitenkin että tämä on paras ratkaisu .

25.05.2004 20:38

Kerroit että juoksit puolikkaan...minkälaisia aikoja sulla on ollut puolimaratoneilla?

26.05.2004 22:41

...Juoksin siis ekan pelkän puolikkaani ikinä. Aika ei häävi ollut, hyydyin helteessä 1.48 nurkille liian aikaisin aloitetun ja liian suuren vauhdin noston myötä. Ajatus oli juosta 1.45 tienoille, mutta lähdin sitten haikailemaan 1.40 aikaa em. tuloksin.

Osasyynä liikaan innostukseeni oli varmaan itseä parempi seura: juoksin kahden "tosiharrastajan" seurassa, toisella oli menossa vuoden 14. ja toisella vuoden 9. täysimittainen maraton...

Innokkaampi oli juossut edellisenä viikonloppuna vaatimattoman 3x42km:n urakan Tampereella. -Eipä tehnyt tässä seurassa paljon mieli paukutella henkseleitään kahdella juostulla maratonillaan :-)

No, eilen viimeinen pitkä (28km) lenkki ennen Tukholmaa, hyvin kulki. Nyt enää pari viikkoa kevenevää treeniä jäljellä ennen H-hetkeä.

27.05.2004 10:09

Päätin nyt viimein rekisteröityä ja osallistua keskusteluun, kun kaipaan viisaiden ihmisten neuvoja. :)

Minulla olisi nyt ensimmäinen maraton edessä Tukholmassa ja harjoittelu on mennyt kaikin tavoin pieleen. Olen sarastellut vähän väliä ja tuntuu pientä flunssaa olevan nytkin päällä. Lisäksi polven takana oleva jänne on kipeä. Tulehtunut?

Olen harjoitellut maratonia varten noin 3kk ja sinä aikana olen tehnyt viisi yli 2 tunnin lenkkiä. Pienempiä lenkkejä on sitten vähän enemmän, mutta ei kuitenkaan kauheasti (noin 2 kertaa viikossa). Ennen juoksuharjoittelua olen käynyt enimmäkseen vain salilla eli pohjakuntokaan ei ollut mikään kauhean hyvä. Paino on kuitenkin tippunut 90 kilosta 83 kiloon eli jotain kehitystä on ainakin tapahtunut. Sali harjoittelua olen jatkanut juoksun ohella noin 2 kertaa viikossa.

Nyt tässä arveluttaakin onko minulla mitään mahdollisuutta juosta maratonia läpi kun olen ollut ihan puhki noiden yli 2 tunnin lenkkien. Vauhti niissä on ollut erittäin hiljainen (7.5km/h) ja olen ajatellut että maratonilla voisi juosta hiukan kovempaa. Mikä olisi sellainen sopiva vauhti näillä pohjilla? Tiedän sen että olen huonossa kunnossa ja pitäisi jättää koko maraton väliin, mutta sitä en tule tekemään.

Onko teistä joku juossut maratonin samanlaisilla pohjilla niin että pisin juoksulenkki ennen maratonia on ollut noin puolimaratonin mittainen? Sitten vielä kiinnostaisi tietää uskaltaako niitä urheilujuomia juoda siellä maratonilla, jos ei ole koskaan niitä kokeillut? Erityisesti huonot kokemukset kiinnostaisi? Ilman erittäin hyviä selityksiä tulen varmasti niitä kokeilemaan, siinä toivossa että jaksaisi juosta vähän pidemmälle.

Lopuksi vielä tsemppii kaikille Tukholman maratonille osallistujille.

28.05.2004 10:14

Kiitos tsempistä!
Koska mua ei maratonensikertalaisena voi viisaaksi kutsua, voin vain kannustaa sua. Viisi yli 2 tunnin lenkkiä kuulostaa musta jo ihan hyvältä! Esim. Tavoitteena Maraton -kirjassa ilman aikatavoitteita juoksevien harjoitusohjelmassa ei juurikaan kovempaa tai enempää harjoitella kuin mitä olet vetänyt. Eli mukaan vaan, ja luultavasti se menee ihan hyvin.!

Jos juoksu tuntuu todella todella pahalta, ei ole mikään häpeä keskeyttää; niin olen ainakin itselleni sanonut. Mikä ei tietenkään takoita että luovutusmentaliteetilla lähdetään matkaan. Mutta turhia paineita en aio itselleni kasata.

Mun lenkkivauhti on pitkällä lenkillä ollut 8-9 km/h, ja aion lähteä juoksemaan semmoista 7-7,5 min kilometrivauhtia, mikä takoittaa reilun viiden tunnin kokonaisaikaa, jos kaikki menee hyvin. En ainakaan aio sortua liian kovaan vauhtiin alussa. Mun pisin lenkki on muuten 23 kilsaa.

Taistelua ja hauskanpitoa Tukholmaan!

28.05.2004 11:09

Kiitos kannustuksesta! Tuli heti parempi usko omiin mahdollisuuksiin läpäistä ensimmäinen maratoni. Toivon myös että pystyisin keskeyttämään, jos siltä tuntuu. Olen enemmän sitä tyyppiä että jos jalat ei kanna niin sitten vaikka kävellään käsillään maaliin.

Tuosta maratonvauhdista niin mulla on se käsitys että maraton voidaan juosta aika paljonkin kovemmalla vauhdilla mitä on pitkillä lenkeillä juossut. Toivottavasti se pitää paikkaansa, kun näillä näkymin lähden 4.5h jäniksen perään. Tietty täytyy tarkkailla hiukan sykettä juoksun aikana, jotta se ei liian korkeaksi nouse.

Noista sykkeistä sen verran että minun leposyke on 50 ja maksimisyke 185. Olen pitkät lenkit juossut 130-145 sykkeillä. Olen ajatellut että maratonissa syke voisi olla 160 paikkeilla? Kuulostaako tämä hyvältä? Tuntuu kyllä käsittämättömältä miten maraton voidaan juosta kovemmilla sykkeillä, kun puolta lyhyemmät lenkit, mutta sittenhän se selviää. Aika kokeiluksi koko maratoni menee, mutta ensivuonna sitten uusiksi, jos tänä vuonna en onnistu maratonia läpäisemään.

28.05.2004 11:46

Ilman muuta maratonia voi lähteä juoksemaan kovempaa kuin pitkiä lenkkejä. Pitkät lenkit ovat harjoituksia, niistä on tarkoitus toipua seuraavaan harjoitukseen mennessä ja siksikin vauhdin tulee olla konservatiivinen. Lisäksi pitkältä lenkiltä haettavat harjoitusvaikutukset tulevat hitaammallakin vauhdilla ja siten lenkeille saadaan riittävästi ajallista kestoa ilman että kuormitus muodostuu liian suureksi.

Maraton sen sijaan ei ole harjoitus, vaan kilpailu. Siitä ei tarvitse toipua ylihuomisen vauhtitreeniin mennessä ja siksi se saa rasittaa kehoa kovemmin kuin pitkä lenkki. Harjoitusvaikutusta maratonilta ei tietenkään myös useinkaan haeta, vaan maraton itsessään on se tavoite johon harjoittelu on tähdännyt.

Minä juoksen pitkät lenkkini yleensä 5:10-5:35 min/km vauhtia, mutta ensimmäiselle maratonilleni Forssassa 19.6 aion lähteä 4:35-4:40 min/km vauhtia. Juoksin puolikkaan tässä keväällä 4:12 min/km vauhtia ja itse asiassa useimmat laskukaavat maratonvauhdista alimatkojen suorituksen perusteella povaavat, että minulla olisi rahkeita jopa kovempaankin vauhtiin maratonilla kuin tuo mitä aion lähteä juoksemaan. Kun kyseessä on kuitenkin ensimmäinen maratonjuoksuni enkä tiedä mikä peruskestävyyteni taso sitten lopultakaan on ja kuinka kehoni ja psyykkeeni tuolla 35 km:n takana toimivat, ajattelin lähteä "konservatiivisesti" liikkeelle. :-)

Sykkeistä minä en tiedä mittään, rinnassa sydän on toistaiseksi pysynyt.

28.05.2004 12:24

Oma empiirinen havainto on, että sykkeet on lähtiessä ja vielä alkumatkassakin reilusti koholla. Mulla kerran oli lähdössä - paikallaan seistessä - syke n 130. Mua siis jännitti ihan hirveesti. Yleisimmin on ollu siinä sadan hujakoilal ihan vaan seistessä, huomattavasti korkeammalla kuin siis muuten vaan seisoskellessa. Itselläni sykkeet on tasottuneet (vauhti ja sykkeet vastanneet suunnilleen normaalia) 3-5 kilometrin jälkeen.

Kaiuksen kommenttiin silleen, että tosiaan se on kisa johon harjoittelulla on tähdätty, joten ihan samaa vauhtia ei siellä mennä (todennäköisesti). Mutta muistakaa pitää päänne omien suunnitelmien mukana älkääkä joutuko mihinkään joukkohurmokseen ja sitten pingotte alussa menemään ihan kaameeta kyytiä.

Ja liian hitaastikin voi aloittaa. No ehkä maratonilla se ero ei oo niin valtava, mutta mä siis juoksin ekan puolikkaani ekan vitosen niin hitaasti, että oikein säikähdin. Jotenkin otin varman päälle ohjeet hitaasta aloituksesta. Sain kummiskin sitten kirittyä ja saavutin omat (ei kovat) tavoitteeni. Ja itse asiassa yllätin itseni, koska mä jaksoin juosta sen "loput" 16 km yllättävän lujaa. Että jotain hyvää siitäkin seurasi. Seuraavalla kerralla olin kyllä sitten jo fiksumpi.

28.05.2004 12:40

Olen sitä mieltä, että huonoissa maraton-ajoissa on aika paljon varovaisuuslisää.

Itse olen juossut kaksi kertaa kuntooni nähden nappiin menneen maratonin, kummallakin kertaa palautumiseen on mennyt viikko ja ensimmäisinä parina päivänä kävelykin on ollut todella vaikeaa. Maratonin jälkeisenä iltana on ollut hikoilutusta ja kylmiä väreitä ja vähän kuumeinen olo ja yöllä nukkuminen vaikeaa jne.

Pitkiä lenkkejä voi hölkätä yksinäänkin, mutta maratonille lähdetään antamaan kaikkensa. Ja seuraavien päivien kivuliaisuus kertoo hyvin, kuinka tosissaan on juossut.

Lujaa vaan liikkeelle ja taistellen maaliin:)

28.05.2004 12:46

Tuo on tosiaan totta, että varmaankin useimmilla ihmisillä numerolappu rinnassa saa adrenaliinin virtaamaan vaikkei itseään "kilpailijaksi" ennen lähtöviivalle menoaan olisikaan mieltänyt. Itsellä ainakin ne minuutit ja sekunnit siellä joukon keskellä ennen laukausta ovat tooodella pitkiä.

Varovainen alkuvauhti on viisas neuvo ettei kuluta elintärkeitä hiilihydraattivarastojaan ekalla vitosella loppuun. Näin voi helposti käydä juuri tuon kisajännityksen takia ja koska juoksu on helppoa viimeisten viikkojen kevennetyn harjoittelun ansiosta.

Olen tosin ymmärtänyt, että Tukholman kaltaisilla massamaratoneilla taemmissa lähtöryhmissä vauhdin kurissapito alkumatkalla ei ole varsinaisesti ongelma.

28.05.2004 12:53

Aivan kuten Misatikin mainitsi niin moni turhaan "nössöillee" maratonilla. Juoksu saa ja lopussa jopa pitää tuntua raskaalta. Kyllä sitä sitten on aikaa toipua myöhemmin niistä rasituksista. Itse olen muutaman kerran kanssa onnistunut itsestäni antamaan niin hyvin kaiken irti että univaikeuksia on ollut parikin viikkoa maran jälkeen. Tämähän kuuluu vaan lajin luonteeseen.

28.05.2004 13:08

Juoksin viime vuonna ensimmäisen maratonini aikaan 4.33 (Tukholmassa) ja pari viikkoo ennen maratonia puolikkaan aikaan 1.59. Nyt olen taas menossa Tukholmaan ja juoksin viikko sitten Tampereella puolikkaan aikaan 1.50. Kertokaa viisaammat mitä aikaa uskallan tavoitella Tukholmassa. Olin tuon puollikkaan jälkeen aika loppu, joten samaan vauhtiin en pysty mutta onko 4:ään tuntiin mahkuja? Kuinka jakaa aika? Tasaisesti vai ensimmäinen kieppi rauhallisesti ja toinen kovempaa vai päin vastoin. Mitkä ovat kokeneimpien juoksijoiden kokemukset?

28.05.2004 13:35

Hui! Tossa tulikin kovasti uuta tietoa! Aina varoitetaan liian kovasta vauhdista, ja mä olin tosissani suunnitellut lähteväni "nössöilemään" Tukholmaan. Samoin kun Scott, mietin että miten hemmetissä sitä jaksaa tuplasti pitkän lenkin pituisen matkan vielä kovempaa juosten!? Varmaan hyviä neuvoja teiltä, mutta enpä tiedä uskallanko lähteä juoksemaan kovempaa kuin 7 min/km...

Ajattelin jättää sykemittarin pois maratonilla, sillä se hihna on kovasti aina hiertänyt, ja muutenkin ajattelin juosta tuntemusten mukaan. Tiedä nyt sitten mikä olisi järkevintä.

28.05.2004 14:43

äh, mua alkaa kohta jännittään muiden puolesta Tukholma, ja enkä siksi että olen itse nähnyt unia, missä olen lähdössä n vuorokauden varoitusajalla maratonille, ja enkä siinä enää mitään valmistautumista ehdi tekemään. Unessani luen juoksulehtiä ja juon kotibileissä 'tankkausjuomaa', mitä se mahtaa ollakaan (varsinkaan unissa! ;D )

Ilmeisesti oma alitajuntani jo miettii HCM:ia, vaikken edes puolikasta ole (vielä) juossut. Mun pitkät lenkit on kyllä n 20km ollut jo kauan, ja ne on menneet kyllä hyvin, ja tavallisiksi lenkeiksi ihan hyvällä vauhdilla. Alle kahden tunnin mennään Turussa, jos ei siis sen kummempia satu.

Pitäisköhän mun alkaa reenaileen sit HCM:ia varten? Mä tosiaan muutenkin oon juossut maratonille tähtäävien ohjeiden mukaan, vaikken tietoisesti sinne olekaan tähdännyt.

Mulla kun on juoksumotivaatio omituisesti ollut jo pitempään hukassa, jalat ja kroppa kestää hyvin, mutta pää ei oo hommassa mukana. Ei oo kerta eikä kaksi kun 5min jälkeen oon aivan kyllästynyt ja mietin et joko lopettaisin :/

Onneksi lisämotivaatiota on jo mukavasti tullut kun ilmiannoin itseni mukaan sinne Turun puolikkaalle, täytyy vähän reenata et kehtaa näyttää naamansa :DDD Mut jos HCM:sta sais vielä lisäpotkua, saisinkohan itseäni kunnolla niskasta kiinni sit?

28.05.2004 23:37

...on minullakin korkea juuri ennen starttia (noin 125 vaikken edes liiku) Myös kisan aikana pulssi on tavallista korkeampi (vauhtiin nähden) Eli samat kokemukset kuin juoksijattarella. Jännitän vissiin sitten niin paljon...

Nyt maratonille en ota sykemittaria mukaan, samasta syystä kuin Kielo.

28.05.2004 23:49

"Olen enemmän sitä tyyppiä että jos jalat ei kanna niin sitten vaikka kävellään käsillään maaliin."

Niinpä, sama täällä. Itse olen miettinyt että kävelen/ryömin vaikka maaliin jos en voi juosta (mutta tietysti on myös sellaisia syitä ettei voi muuta kuin keskeyttää... ja eihän sille voi mitään)

Tuolla sun harjoittelutaustalla lähtisin itse matkaan ilman mitään aikatavoitteita (niinkuin aina ekalle maratonille kannattaakin lähteä)...Muista myös startata riittävän rauhallisesti ja... no, enpä lähde toistelemaan toisten neuvoja!

Tuosta juontihommasta en osaa sanoa, itsekin pelkään/jännitän tuota juttua ehkä eniten. Itse olen kyllä juonut hieman pitkillä lenkillä, mutten ole kokeillut tuota Prippsiä...

28.05.2004 23:57

Kirjoitit

"Mun pitkät lenkit on kyllä n 20km ollut jo kauan, ja ne on menneet kyllä hyvin"

&

"Mä tosiaan muutenkin oon juossut maratonille tähtäävien ohjeiden mukaan, vaikken tietoisesti sinne olekaan tähdännyt. "

Noiden kommenttien perusteella, taustoja yms treeniäsi sen kummemmin tuntematta/tietämättä, sanoisin että eikun HCM:lle mukaan vaan! Luulisi että se lisäisi treenimotivaatiota, kiva aina kun on joku kisa tai muu juttu porkkanana.

Tosin itselläni kävi melkein päinvastoin motivaation kanssa. Ilmoittaudun Tukholman maratonille siinä uskossa ja toivossa että minulla olisi motivaatiota harjoitella keväällä - mutta näin jälkikäteen voin todeta että näin ei käynnyt...

29.05.2004 22:31

Kiitän kannustuksesta :) ja kerron et olen aika aloittelija, olen juoksennellut vasta n vuoden ja nyt tänä keväänä kasvattanut kilometrimäärät sinne kahteenkymppiin -siis kerralla tietty.

Ja motivaatiopulaan lisään vielä et luulen et yksi motivaation katoamisen syy tosiaan saattaa olla 'porkkanan' puuttuminen. Mä kun jotenkin alkuvuodesta ajattelin et otan tavoitteekseni tälle kesälle sen puolimaratonin, ja tosiaan viimekin viikolla jos olisin juossut puolimaran, niin aika olis ollut n 1.55 ja tämä tosiaan tavallisella sunnuntailenkillä, ilman kunnon juomista jne :/

Ehkä mun tosiaan pitäis sinne HCM:iin ilmoittautua vielä, kääk :) Naapurin tätsykällekin puhuin asiasta (hän siis juoksee myös), ja hänkin yllytti kyllä kovasti... :) Täytyy hetki kypsytellä ajatusta

Ja vielä tuli mieleeni yksi ongelma et jos kellään olis mitään vinkki, siis se juominen.

Mä nyt juoksen siis sunnuntaisin aamulla pitkän lenkin, ja mukanani on juomapullo tai kaksi, eli juotavaa joko ½ tai 1l. MUTTA mä oon ihan kypsä siihen et kannan pullot käsissäni.
Mulla on kyllä hieno pullovyö (maha tulee kipeäksi jun jännitän mahaani et laukku ei hölsky) ja juomareppu (no huhhuh juu, ei tuu mitään). Ja jotenkin koen turhaksi ostaa enää niitä sellasia vöitä missä mukana on ne pienet 'saippuapullot', koska niihin ei mahdu nestettä paljoakaan ja saman asian mulla ajaa se, et kannan sit kädessäni.

Olen jopa koettanut sitä et juoksen puolet/osan lenkistä ja sit juoksen kodin ohi mihin olen jättänyt ulos toisen pullon, mutta vain yhden kerran olen päässyt jatkamaan matkaa, ja silloinkin jatkoin tosi lyhyen matkan enää. Se 'seinä' on niin iso et en enää 'jaksa', ja toisaalta tiedän et jaksan parmmin kun katselen uusia maisemia jossain kaukana kotoa. Kotikulmat kun on tullut jo liiankin tutuiksi :/

Sunnuntaiaamuisin ei kioskitkaan ole auki et voisin ostaa täydennystä matkaltakaan :/

En oo keksinyt tosiaan ratkaisua asiaan, kaikki hyvät ideat vastaanotetaan, niin ehkä mäkin uskallan aloittaa harkoittelun maratonillekin :)

29.05.2004 22:33

huh kun monta kirjoitusvirhettä sain mahdutetuksi yhteen viestiin :D

Missy *menee ekaksi harkoittelemaan kirjoittamista*

30.05.2004 14:47

Missy

Niihin "saippuapulloihin" mahtuu yllättävän paljon nestettä (riippuen koosta tietenkin, mutta arvelisin että ainakin noin 1,2 dl per pullo?) ja se juomavyö jossa niitä pidetään ei hölsky!

Muuten voi myös pyytää kaverin/poikaystävän mukaan pyörällä kun itse meet juokseen. Tätä harrastan itse nykyään, aina löytyy joku joka haluaa tulla mukaan. Lenkkikin sujuu mukavasti kun on juttuseuraa!

31.05.2004 09:22

Bimbo

Olet ihan oikeassa, että ei kannattaisi ottaa mitään aika tavoitetta, mutta jos aion laivaan ehtiä minun on pakko juosta maraton läpi johonkin 5 tuntiin. Laivahan lähtee lähdöstä 6 tunnin päästä ja matkustan viking linella jonka terminaaliin on matkaa maalista noin 5km. Maratonin jälkeen tuota 5 kilometriä ei kovin nopeasti taivalleta eli kyllä siihen on hyvä tunti varata, vaikka sitten käyttäisikin takseja tai muita.

Onkohan moni lähdössä turusta viking linella? Itse päädyin viking lineen, koska se oli tuntuvasti halvempi (150 euroa/hytti).

31.05.2004 10:57

Jeps, minäkin lähdösä Vikingin Isabellalla perjantaina!

Tosin kotimatka vasta sunnuntaina, eli ei tarvitse juoksun aikana stressata ehtiikö laivaan vai ei...

aika paha toi laivajuttu. No, muista kuitenkin ainakin lähteä varovaisesti! Äläkä murehdi tuota laivajuttua juoksun aikana!

Pitäiskö mun muuten antaa mun numero & hotellin nimi, että jos et ehdi laivaan niin ois ainakin joku paikka minne mennä ;-)

31.05.2004 11:52

Niin, kumpaa suositte? perustelut?

Onko kellään tiedossa sääennusteita viikonlopulle, ei ainakaan varmaan oikein kovia helteitä jos sää jatkuu tällaisena...

31.05.2004 11:58

Enköhän mä sinne laivaan ehdi, jos en ehdi niin nukun terminaalin edessä. Kiitos kuitenkin houkuttelevasta tarjouksesta :)

Mites olet ajatellut ruokailut hoitaa ennen maratonia? Aiotko käydä laivalla aamupalalla vai vasta Tukholmassa? Itse ajattelin vasta Tukholmassa käydä, jotta saa nukkua laivalla mahdollisimman pitkään. Nyt otetaan vastaan ehdotuksia missä kannattaisi käydä syömässä ennen maratonia? Vai olisiko paras vaihtoehto ottaa omat eväät mukaan niin ainakin tietää mitä syö.

31.05.2004 12:24

Itse juoksen T-paidalla, koska olen suurimman osan lenkeistä juossut T-paidan kanssa. Ei uskalla enää maratonilla ruveta vaatteita testailemaan. Olen kyllä miettinyt että auttaisiko hihaton paita siihen että ei tulisi hiertymiä? Minulla tulee aina pitkillä lenkeillä hiertymiä kainalon lähettyville. En tiedä aiheutuuko se käsien liikkeestä, kun kädet osuvat selkälihakseen vai voisiko se johtua siitä että paita hiertää kyseisen kohdan verille, jolloin hihaton paita voisi olla hyvä vaihtoehto. Onko jollakin muulla vastaavia ongelmia ja jos on niin kiinnostaisi tietää miten niistä on päässyt eroon?

31.05.2004 12:49

Scott,

Oon lähdössä yhden ryhmän kanssa eli mun ei ole tarvinnut huolehtia noista järjestelyistä. Me käydään syömässä aamupala hotellilla, maihinnousun jälkeen siis.

Eikö järjestäjilläkin ole jotain kevyttä aamupalaa tarjolla? (kts sitä esitettä joka tuli kotiin, muistaakseni siinä oli infoa)

31.05.2004 12:51

Juu ei vaatteita kannata enää juokspäivänä testailla, jos ei hiertymiä halua.

Ootko testannut käyttää vaseliinia, auttaisko se hiertymiisi?

31.05.2004 13:11

Onhan se T-paita "oikea" juoksupaita, Scott? Siis käytännössä jotain "muovia" joka ei ime kosteutta ja muutu raskaaksi ja hiertäväksi kastuessaan? Puuvillainen T-paita on erittäin huono juoksuasuste.

Mulle tuppasi tulemaan kanssa punaisia jälkiä noihin "siipiin" ja olkavarren sisäpintaan, kunnes ostin apteekista tavallista vaseliinia jota sipaisen ennen pitkää lenkkiä. Sama vaseliini auttaa myös nivusissa ja nänneissä, jotka tosin aion sitten maratonilla suojata vielä urheiluteipillä. Eilisellä pitkällä satoi vettä ensimmäiset puolitoista tuntia ja nännit hiertyivät aroiksi vaseliinista huolimatta. Ei auta tekninenkään materiaali paidassa kun kosteus ei pahemmin pääse vesisateella haihtumaan. :-)

31.05.2004 13:43

Olen sen verran rookie näissä juoksutouhuissa että olen ihan tavallisella puuvilla T-paidalla juossut. Koitan kuitenkin tuota vaseliinia seuraavalla lenkillä ja jos ei tunnu pahalta käytän sitä myös maratonilla.

Kiitokset vain kaiukselle ja bimbolle vaseliini vinkistä.

31.05.2004 15:04

Itse olen käyttänyt kainaloihin talkkia, ja juossut juoksutoppi (siis hihaton) päällä eikä ole tullut hiertymiä.

Sääennusteet lauantaille ovat vielä aika epämääräisiä, ennusteet vaihtelee +16-23 välillä ja sadekuuroista aurinkoiseen, mutta eiköhän nuo lähipäivinä tarkennu...

Toinen antibioottikuuri muuten loppui eilen, 3 viikkoa olen ollut sairaana, eli en ole päässyt lainkaan liikkumaan, joten eipä ole kummoiset maratontavoitteet, maaliin asti jos pääsisin. Onpa ainakin tullut levättyä ja kerättyä voimia ;)

31.05.2004 15:15

Vaikka yleensä suositellaankin, ettei maratonille saisi pukea mitään uutta, niin itse ainakin sinuna ryntäisin kuitenkin nyt ostamaan oikean teknisen juoksupaidan ja pukisin sen puuvillaisen T-paidan sijaan.

Ero kuidulla ja kuidulla on niin suuri, että uusikin juoksupaita on mielestäni parempi kuin vanha puuvillapaita. Ne juoksupaidan litteät saumat ovat kanssa aika paljon ihoystävällisempiä kuin tavan paidan pyöreät versiot, puhumattakaan siitä, kuinka paljon miellyttävämpää on, jos kohdalle sattuu helle tai vesisade.

01.06.2004 12:39

...niin että saisi ton Tukholman pois päiväjärjestyksestä!

Hermoilen aivan liikaa jo... lisäks mulla alkoi kesäloma, olisi edes töitä ettei olis aikaa hermoiluun! :)

01.06.2004 13:31

...Rauhallisesti vaan ;-)

Näkyvät nyt lupailevan +21C lämpöä ja puolipilvistä lauantaiksi Tukholmaan, toivottavasti ei ainakaan lämpimämpää tule; itselleni ideaalikeli olisi varmaan tuollainen +15C - +17C lämpötila ja pilvipouta.

Aiheeseen liittyviä laskureita ajankuluksi: http://www.marathonguide.com/FitnessCalcs/

Tänään ja huomenna viimeiset kevyet lenkit vielä, sitten vaan lepoa ja tankkausta.

01.06.2004 13:44

Me täällä takuulla kaikki tsempataan ja jännitään ja toivotaan menestystä matkaan.

Joko teillä on numerot selvillä? Voiko seurata maratonin kulkua on-line, ne siruthan teillä kuitenkin on?

01.06.2004 14:23

Eiköhän jokaisella Tukholmaan lähtijällä jo tässä vaiheessa ole numeronsa selvillä; eri asia sitten onkin haluaako sitä lähteä julkistamaan kun samalla hukkaa anonymiteettinsä.

Tuloksia voi ainakin seurailla kännykällään tilaamalla haluamansa kilpailijanumeron väli- ja loppuajat reaaliajassa tekstiviestinä, mikä maksaa 2€/numero. Sitä en tiedä voiko tuloksia netissä tosiaikaisesti seurailla.

01.06.2004 15:06

Jeps, numero tiedossa mutten muista sitä ulkoa (lähtötodistus kotona tallessa :)

Itse starttaan viimeisestä lähtöryhmästä (musta) Ei oikein ollut mitään meriittejä kun eka maraton kyseessä. No, tyo lähtöryhmä-juttu ei kai ole yhtä paha asia juoksussa kun esim hiihdossa? Vai mitä?

Ruotsin nelonenhan lähettää juoksun suorana, mutta muuten järjestäjillä ei ole mitään online- seurantaa.

Nuo online-jutut ovat muuten kivoja- Vaasahiihdon aikaan istuin tietsikan ääressä ja hermoilin kun kaverit oli hiihtämässä- kiva seurata missä asti olivat menossa.

03.06.2004 23:32

Tsemppiä kaikille Tukholmaan! :)

04.06.2004 07:57

...Aamulla klo 5.15 kevyt 3km "fiilistelypyrähdys", kuten olen tapana pitänyt päivää ennen maratonia.

Tunnelma oli loistava: lämmintä ja tyyntä, sade juuri lakannut ja aurinko paistoi pilven raosta, sateenkaari taivaanrannassa ja kiurut lauloivat korkealla taivaalla, eikä ihmisiä näkynyt mailla halmeilla. Juoksu oli rentoa ja helppoa; tästä voi rauhallisin mielin lähteä Tukholmaan.

Sääennuste (http://se.weather.yahoo.com/SWXX/SWXX0031/index_c.html) tosin lupaa huomiseksi Tukholmaan sadepäivää, onneksi sentään +18C lämpöä. Täällä (http://www.aftonbladet.se/vss/vader/mitt_vader/0,3597,,00.html?where=SE&file=0180) taas luvataan +19C ja puolipilvistä; ota näistä sitten selvää...

Onnistunutta juoksua kaikille, tulee kelistä sitten millainen tahansa!

04.06.2004 11:27

Tsemppiä kaikille myös minulta! Vähän turvottaa hiilarit ja vessassa on ravattu, mutta fiilis hyvä. Toivotaan että tuo Aftonbladet sääennuste olisi paikkaansapitävin.

Hauskaa juoksua!

04.06.2004 13:47

En tie mitä tuosta maratonista tulee kun on nyt vähän kurkkukin kipeä. Toivottavasti se ei nyt pahene kun haluisin niin kovasti juosta tuon maratonin läpi. Eikö se niin ole että pienessä kurkkukivussa voi maratonin juosta, mutta kuumeessa ei parane lähteä matkalle lainkaan.

Harmittaa vain kun olen viimeiset 3kk harjoitellut juoksua ja nyt voi jäädä koko juoksu väliin sairastelun takia. Toivottavasti tämä on vain jännityksen aiheuttamaan kurkkukipua eikä muuta. No lähden tästä kuitenkin lepäämään, jos vaikka se auttaisi.

Tsemppii vaan kaikille juoksijoille ja koittakaa pysyä edes te terveenä. Kiitos vielä kaikille hyvistä maratonvinkeistä. Palailen palstalle maanantaina kertomaan miten kävi.

06.06.2004 10:08

Tukholman maratonreissu onnellisesti ohi, oli kyllä mukava reitti, sää oli ihan ok ja järjestelyt toimi hyvin (olin matkatoimiston järkkäämällä reissulla).

Juoksukin meni kivasti reilusti ottaen huomioon, että sairastin koko kevään ja vielä viikko sitten olin antibioottikuurilla. Aika alle 3h45min, nopeamminkin olisin päässyt mutta aloitin tosi varovasti, kun en 3 viikon liikuntatauon jälkeen olut varma missä kunnossa mahdan olla...

Kainaloihin sain talkista huolimatta hiertymät ja jalkapohjat on kipeät, ne vanhat juoksukengät ei olleet sittenkään hyvä ratkaisu, kaikki vaimennukset olivat mennyttä, nyt heitän kengät jorpakkoon ja alan ajaa sisään uusia popoja ennen PN:n puolimaraa.

Mites muut keho.nettiläiset juoksijat, selvisivätkö kaikki ehjinä maaliin?

07.06.2004 12:45

Nyt on sitten ensimmäinen maratoni juostu ja täytyy kyllä sanoa että nyt on jalat todella kipeät. Olen tietysti tyytyväinen siitä että yleensäkin pääsin matkalle kun oli pientä kurkkukipuakin, mutta se ei kyllä juoksua yhtään haitannut.

Siitä olen myös iloinen että en saanut yhtään hiertymää. Kaiuksen ja Bimbon vaseliini ja juoksupaitavinkit olivat todella hyviä. Eli suurkiitokset vain heille asiantuntevista kommenteista. Laivastakaan en myöhästynyt kiitos siitä kuuluu Tukholman taksille, joka kuljetti kaikkensa antaneen maratoonarin vikinginkin terminaaliin.

Siihen ne ilon aiheet sitten loppuivatkin eli sippasin todella pahasti 30km kohdilla. Oli pakko kävellä osan matkaa. Lopettaminenkin kävi kokoajan mielessä, mutta kun en tiennyt missä olisin lopettanut. Onneksi en tiennyt, koska nyt on aika mahtava fiilis kun pääsi maratonin läpi.

Laivalla takaisin tullessa mietein, että en enää ikinä juokse maratonia, mutta nyt olen jo miettimässä ensi vuoden maratonille osallistumista. Luultavasti se tapahtuu juuri Tukholmassa, koska en usko että missään suomen maratonilla voi olla noin hyvää tunnelmaa. Erityisesti matkan varrella olleet live bändit antoivat uskomattoman paljon voimia jatkaa.

Nyt mielenkiinnolla jään odottelemaan miten muilla ensikertalaisilla maratooni sujui?

07.06.2004 13:15

Hyvä Scott, hyvä Iines, hyvä me!
Maaliin pääsin minäkin, ja olen todella tyytyväinen. Olipa hauskaa!

Lähdin ilman aikatavoitteita, pääsin viiteen tuntiin, ja voimia vielä jäi. Ehkä lähdin liian nössösti, vastoin täällä saatuja vinkkejä, mutta luulen että se oli näin ensikertalaiselle hyvä juttu. Missään vaiheessa ei tullut kipuja (siis mitään akuutteja, vaikka 20 jälkeen olikin jalat jäykät ja tönköt), rakkoja, kramppeja tms. Lopussa pääsin jopa kiristämään. Hauskaa oli koko ajan, tunnelma mieletön, sää ihana.

Otin alun todella rauhallisesti, enkä uskaltanut lähteä revittelemään sillä odottelin sitä kuuluisaa muuria, mutta eihän sitä tullut missään vaiheessa!

Itse juoksu siis meni paremmin ja kevyemmin kun olisin ikinä uskonut, mutta kukaan ei varoittanut minkälainen olo olisi lopussa! Siis aivan hirveä. Jalat aivan järjettömän kipeät, oli paha olo ja tosi kylmä. Ruokaa oli vaikea saada alas, vaikka tiesi että piti syödä. Mutta onneksi paluulaivalla tuli jorattua jalat jälleen letkeäksi :-) Nyt on ihan OK olo, ei mitään ongelmia kävelyn kanssa tms. Mites teillä muilla? Kauan tässä pitää nyt levätä ennen kun voi mennä esim. jumppaan?

Kertokaapa muutkin miten teillä meni? Ja onnittelut kaikille maratonareille! Kyllä se on hiton pitkä matka.

07.06.2004 17:59

Kyllä viikko pitää lepäillä ja palautua ennen treenien aloittamista. Se ei tietenkään tarkoita että pitäisi vain maata sohvalla, vaan kannattaa tehdä jotain ihan muuta kuin juosta. Kävelyä, uintia, pyöräilyä...itse vietän pari maratonin jälkeistä päivää totaalista lepoa ja sitten vasta aloitan palauttavat kävely-ym. lenkit.

18.06.2004 11:14

Jeps, minultakin (myöhäiset) onnittelut kaikille!! Kiva että Scott ehti laivaan :)

Tiedän ettei tämä viestini ole niin ajankohtainen enää, mutta kuten tuolla toisessa säikeessä kirjoittelin lähdin Tukholmasta suoraan lomamatkalle & olen vasta nyt palannut kotisuomeen. Mukava lukea toiste fiiliksiä näin myöhemminkin.

Itsekin pääsin maaliin (jee) Puolikas meni vähän liiankin hyvin, jälkiviisaana voin todeta että ekat 20km menin liian kovaa (1.50) Toinen virhe oli että valitsin kuitenkin väärät kengät (sama virhe kuin Iineksellä, minunkin vanhat lenkkarit olivat väärä valinta tuohon juoksuun...) Maaliin lönkyttelin sitten ajalla joka oli hieman alle neljän tunnin.

Onko joku muu huomannut että ainakin jossain vaiheessa juoksua & maaliin tultua ajattelee että "en ikinä enää lähde mukaan" mutta kun pari päivää on mennyt niin ei edes muista noita huonoja fiiliksiä. Hieno kokemus kaikenkaikkiaan!

18.06.2004 12:13

Joo, onnittelut kaikille Tukholman sankareille.

Huomenna on sitten minulla totuuden päivä Forssan Suvi-illassa. Karseeta hommaa tämä tankkaus ja lepäily, ei sovi sitten alkuunkaan ja vaikka mitä kipuja ja kummallisuuksia pukkaa. Eilen töissä toinen takareisi yritti krampata yhtäkkiä istuessa ilman mitään näkyvää syytä tai ennakkovaroitusta. No se meni onneksi saman tien ohi seurauksitta, mutta säikäytti tietty perhanasti. Sitten yhtäkkiä illalla oikeata jalkaterää alkoi vaan särkeä tosi lujaa ja taas pelotti. Nyt sekin on taas kunnossa.

Forssaan lupaillaan ihan kohtuullista alle 20 asteen lämpöä eikä kovin kovaa tuulta, joten hyvältä kuulostaa sään puolesta. Vielä kun ens yönä sais nukuttuakin...

18.06.2004 12:59

Ihmettelinkin miksei bimbosta kuulunut mitään maratonin jälkeen, mutta selvisipähän sekin. Onnittelut myös sinulle maagisen 4 tunnin alittamisesta.

Minulla kävi juuri noin kuin mainitsit, että maalin tultua vannoin että en enää ikinä juokse maratonia, mutta nyt parin viikon jälkeen jo odottelen ensi vuotta. Taidan jo nyt ilmoittautua Tukholmaan, jotta saan vähän lisämotivaatiota harjoitteluun. Tavoitteeksi aion ottaa 4 tunnin alittamisen. Nyt on ainakin aikaa tarpeeksi. Laskin että juoksin ennen tätä maratonia noin 250km. Nyt ajattelin että vuodessa pystyn moninkertaistamaan tuon määrän. Mikä harjoittelumäärä olisi hyvä, jos tavoittelen 4h alitusta ens vuoden Tukholman maratonilla? 1000km?

Osaatteko muuten sanoa kuinka kauan tuosta maratonista palautumiseen menee? Olen tällä viikolla alkanut vähän juoksemaan ja jalat tuli heti kipeiksi. Ei muuta syytä tule mieleen kuin se että en ole vielä palautunut kunnolla maratonista.

Tsemiä vain kauikselle Forssaan.

18.06.2004 13:39

Scott,

sama täällä! Ninkuin jo kirjoitin niin jossain vaiheessa juoksua (noin 27km kohdalla eli siinä vaiheessa kun jalat oli tönkkönä, vatsa sekaisin, varpaat veressä ja tuntui että kaikki ohittavat ;) mielessä kävi ajatuksia "ei ikinä enää". Kuitenkin onnistuin mielestäni hyvin psyykkaamaan itseäni ja en antanut itseni ajatella muuta kuin positiivisia juttuja juoksun aikana.

Maaliin tulo oli huippukokemus ja oli todella onnellinen olo. Sitten taas seuraavana päivänä aloin miettimään että mitä järkeä tässä oikein oli? Oliko kaikki jännittäminen, matkustaminen, odottaminen, rakot, irtoilevat kynnet sen arvoista?

Nyt taas päällimmäisenä mielessä on kaikki kivat muistot ja se uskomaton fiilis juoksun aikana ja sen jälkeen. Yleisö, muut juoksijat, bändit yms tekivät osallistumisesta ikimuistettavan. Nyt olisin minäkin jo valmis aloittamaan harjoittelun ensi vuoden maratoneja varten :)

18.06.2004 13:48

*kannustushuutoja huomista varten*

Niin tsemppiä sulle vaan huomenna! Teillä on onnea sään kanssa, ei ainakaan luvassa mitään hirmuhelteitä.

Tuo odottaminen on kyllä tuskallista. Tämä kuullostaa varmaan aika typerältä, mutta Tukholmassa eräs kohokohta oli se kuin sai lähteä bussista kohti lähtöäkarsinoita. Mulla oli onnellinen olo vain sen takia kun tiesin että nyt saa lähteä juoksemaan; ei enää tarvinnut odottaa, vilkuilla kelloa, miettiä syömisiä, tankkaamista, vessakäyntejä, eri vaivoja yms!

Mutta hei, pidän sulle peukkuja huomenna! Käyhän täällä sitten joskus kertomassa miten meni.

19.06.2004 23:16

Kiitos peukuista, niistä oli selvästi hyötyä.

Aika oli tavoitteen mukainen ja olo melko paha Forssan jäähallin portaissa kun *molemmat* pohkeet kramppasivat yhtä aikaa portaiden puolivälissä. Olin varmaan aika hassun näköinen kun laskeuduin takaisin jalat suorina. Portaiden kulkeminen on yllättävän vaikeaa kun polvia ei voi koukistaa. :-)

Nyt on jo aika ihmismäinen olo ja nälkäkin alkaa pikku hiljaa tulla. Forssassa oli sitten maaliintulleiden aterialla myös ehta kotimainen grillimakkara. Ei oikein nyt maistunut kuitenkaan.

Oppia tuli rutkasti. Muun muassa se, että suolakurkkua EI kannata niellä vaan pureskella ja sylkeä sitten ulos. Seurauksena voi olla vaikkapa polttava korvennus rintalastan alla välillä 22-32 km.

Mutta summa summarum, hyvin meni maratondebyytti.

20.06.2004 19:01

Onnitelut maaliin pääsystä & tosi hyvästä ajasta! Ekaks maratoniks oli kyllä hieno aika, tuosta on hyvä jatkaa :)

Niin toi portaissa käveleminen on aika hankalaa vielä seuraavanakin päivänä... Mutta silloin sitä jo jaksaa nauraa itselleen :D

30.06.2004 12:00

Paavo Nurmen puolimara ohjelmassa sunnuntaina, viikko sitten meni nilkasta nivelsiteet ja tänään hain antibioottikuurin kipeään kurkkuun, odotettavissa siis loistava juoksu :(

Taidan keskittyä vaan bongailemaan keho.nettiläisiä.

No, ehkä HCM:n aikaan olisi terve...

Onnea matkaan kaikille PN:n osallistujille!

30.06.2004 23:04

Voi Iines, sullahan on epäonnea sairastumisien/loukkantumisien kanssa. Etkö ollut kipeenä myös ennen Tukholmaa? (tosin siellähän juoksit hyvin, siis ainakin mun mielestä, en sitten tiedä minkälaisia tavoitteita olit itsellesi asettanut )

No, HCM:ään on vielä aikaa, nyt vaan toivotetaan sulle pikaista paranemista & ennätät vielä hyvin!

Itselläni seuraava puolimara olis parin viikon kuluttua & sen jälkeen 4 puolikasta vielä ennen syksyä. Siis jos pysyn terveenä yms...

Munkin puolesta onnea kaikille sunnuntaina!

01.07.2004 08:21

Kiitos, toivon mukaan ehdin tässä parissa päivässä toipua juoksukuntoon.

Oikein muistit, viikkoa ennen Tukholmaa söin myös antibioottikuurin keuhkoputkentulehdukseen, ilmeisesti urheilija ei tosiaan tervettä päivää nää...

Sähän juokset noita puolikkaita hurjaan tahtiin, itselläni on sunnuntain jälkeen seuraava tavoite HCM, sitten eCross ja syksymmällä vielä yksi puolikas, jos vaan tää sairastamiskierre loppuisi, menossa siis neljäs antibioottikuuri muutaman kuukauden sisällä :(

01.07.2004 09:13

Niin no, aikomus olisi juosta heinäkuussa 2 puolikasta, elokuussa 2 ja syyskuussa sitten vielä yhden. Emmä tiedä onko tuo tahti nyt niiin hurja & harjoittelumielessähän minä näitä juoksentelen.

Tukholman jälkeen on kovasti tehnyt mieli ilmoittautua jollekin kokonaiselle maratonillekin vielä tänä kesänä, mutta sitten otin järjen käteen ja juoksentelen nyt vain noita puolikkaita.

01.07.2004 13:20

Kertoisitko miten rytmität harjoittelun noiden puolikkaiden kanssa? Kiinnostaa kovasti, vaikka itsellä on vasta eka puolikas tähtäimessä lokakuussa...

01.07.2004 13:43

unaz,

en ole varma ymmärsinkö kysymyksesi oikein, eli voisitko tarkentaa sitä?

Esim juoksija-lehdessä on muuten ihan hyviä artikkeleita aiheesta, kannattaa tutustua jos et ole jo niin tehnyt. Tässä pari:

Juoksuharjoittelun perustietoa;

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=205

Pitkästä lenkistä:

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=205

01.07.2004 13:50

tuota tarkennuta pyysin sen takia kun en oikein tidä haluaisitko kuulla treeneistä & rytmityksestä noin yleensä, vaiko sitä miten treenata juuri ennen esim puolimaratonia. (??)

Mutta joo,
muuten yritän kyllä auttaa niin paljon kun vain voin! voi olla että muut täällä pörräävät juoksijat (Iines, kaius, Opa, Tommie, misati yms ) osaavat vastata vielä paremmin-heillä kaikilla tuota kokemusta & asiantuntemusta juoksupuolelta...

01.07.2004 13:53

Huomasin että laitoin ton saman sivun molempiin linkkeihin...

eli oikea linkki tässä

(Pitkän lenkin toteutuksesta)

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=269

01.07.2004 16:56

Joo, sori, olipas tosiaan harvinaisen hatarasti muotoiltu kysymys. Tarkoitin lähinnä sitä, että kun sulla on heinäkuussakin kaksi kilpailujuoksua, niin näin noviisin aivolla ajateltuna sulla olisi kokoajan kisaan valmistautuminen päällä. Eli yritin sitä hakea, että miten hoituu palautuminen, perustreeni ja seuraavaan valmistautuminen noin nopealla syklillä? (Eipä tainnut selventää tämä...)

01.07.2004 23:58

unaz, kiitti tarkennuksesta, nyt blondikin ymmärtää... ;)

No ihan ensimmäiseksi täytyy todeta se että en ole mikään juoksija ja omat tavoitteet ovat kyllä ihan muiden lajien puolella (sen näkee jo tuloksistakin, eli en ole mikään kilpajuoksija vaan ihan vaan kuntoilija näissä hommissa)
Tämä tarkennus nyt ihan vaan sen takia että ymmärrät varmaan paremmin miksi teen niinkuin teen.

Juoksu kuulu siis treeniohjelmaani, kyllä, ja osallistun siis noihin kuntotapahtumiin/kisoihin, kyllä. Kuitenkaan noi kisat eivät ole mulle muuta kuin treeniä, eli en panosta niihin millään erikoisella tavalla - osallistun ihan vaan sen takia että muutenkin olisi pitkä lenkki ohjelmassa ja myös senkin takia että porukassa on paaaljon kivempi juosta.

Ja nyt kun tiedät taustat niin ymmärrät varmaan sen etten valmistaudu millään erikoisella tavalla näihin kisoihin. Jos kilpailu on illalla voin vaikka vielä aamupäivällä tehdä punttitreenin yläkropalle. Valmistautuminen kisaan alkaa noin 1,5h ennen lähtöä eli suurinpiirtein siihen aikaan kun pakkaan kamppeet autoon ja lähden ajamaan kohti lähtöpaikkaa... Kesällähän pitää tietty huolehtia siitä että on juonnut tarpeeksi.

Palautuminen? Useimmiten pidän yhden lepopäivän kisan jälkeisenä päivänä, se riittää. Sen jälkeen jatkan treeneillä...

Olikohan tässä nyt vastaus kysymääsi? Varmaan aika sekavaa tekstiä, klo on just 24 ja silmät seisoo päässä ;)

02.07.2004 11:46

Joo, oli vastaus, kiitos! Eli pidät siis kisaa viikon pitkänä lenkkinä? Pitää varmistella, olen väärinkäsitysten maailmanmestari.. :)

02.07.2004 12:25

Puolikas ei todellakaan vaadi sellaisia valmisteluja ja kevennettyä harjoittelua kuten maraton. Tottakai näillä pikkuseikoilla voi tulostaan parantaa, mutta kyse on sekunneista tai korkeintaan muutamasta minuutista.

Pidemmällä tähtäimellä on myös parempi, että ei katkaise harjoittelua kisojen vuoksi liian pitkäksi aikaa. Jos vaikka keventää harjoitteluaan kuukaudeksi parin puolikkaan vuoksi, niin kisojen jälkeen kunto on lähes varmasti huonompi kuin kuukausi aikaisemmin.

02.07.2004 12:35

Jeps eli noi juoksut ovat mulle just sen kys viikon pitkiä lenkkejä. Nämä juoksutapahtumat tuovat ihan kivaa vaihtelua treeniin.

Ja vaikka kirjoitinkin että nämä juoksut ovat mulle pelkkää treeniä, niin kyllähän sitä aina yrittää saada parhaan mahdollisimman loppuajan kun sinne kisaan kerran on lähdetty. :)

05.07.2004 13:03

Miten meni PN?
Iines pystyitkö juoksemaan?

raporttia odotellaan... :)

05.07.2004 13:44

Kiitos kysymästä Bimbo, tulihan tuo puolikas juostua ja alle 1.44 eli ihan ok terveydentilaan nähden, omasta ennätyksestä jäin kyllä melkein 10 minuuttia eli parantamisen varaa jäi :)

Sää oli vaihteleva: yksi sadekuuro, välillä aurinkoa ja aika reipasta tuulta osui kohdalle.

Tänään on lievää jäykkyyttä pohkeissa, mutta muuten hyvä olo.

Kuinkas Tinsku ja muut juoksijat?

05.07.2004 16:02

kiitos kysymästä :) Mä kyl vastasin jo tuonne maratonhaaste-threadiin, mut pikakoosteena et ei ihan aikatavoite täyttynyt -no jäipä jotain tavoiteltavaa ens kerralle ;)

Ja nyt on hyvä olo, pikkasen väsyneet reidet ovat kyl :D

05.07.2004 22:10

Missy,

muistaakseni (korjaathan jos olen väärässä) juoksit nyt ekan puolikkaasi & juoksuharjoittelua takana noin vuosi - sun taustallasi olisin ainakin itse tyytyväinen tuohon 2 tunnin aikaan. Eka juoksu (olkoon sitten matka maraton tai puolikas) on aina vaikeampi, seuraavassa kisassa olet jo yhden kisan kokeneempi.

Ja niinkuin kirjoitit- jääpähän sitten tavoiteltavaa ensi kerralle :)

05.07.2004 22:13

..ja jos ihmettelet miten mä muistan ton nimimerkkisi niin hyvin- muistan sen kun näit niitä huvittavia unia & jännitit meidän muiden puolesta ennen Tukholmaa :)

Ilmoittauduitko muuten sitten loppujen lopuks HCM:lle?

05.07.2004 22:28

helou bimbo :)

Ja kiva kuulla että muistit mut :)
Ja ihan täysin oikein muistit kaiken!

HCM:ia mietin vielä, mutta olen melko varma että lähden nyt juoksemaan sen läpi, eli lähinnä testaamaan miltä se tuntuu, ja ensi vuonna mietin ihan kunnon tavoitteen ja pyrin sit siihen.
Ja sitä sit odotan et kohta (3v päästä) pääsen jo ikäsarjaan *heh!*, niin sit mä oon kovassa kunnossa ja voitan kaikki!

:DDDDDDD

06.07.2004 08:56

Mä pääsenkin (?) ikänaisiin jo ensi kesänä, joten luvassa loistavia sijoituksia ;-) Tai sitten ei, nuo vanhemmat rouvat on aikamoisia juoksukoneita, PN:n puolikkaalla mut peittosi jopa yli 60v. mamma!

06.07.2004 09:07

...Kuten Iines tuossa edellä toteaakin, niin monilla maratoneilla kärkipäästä löytyy huomattavan paljon juuri näitä alempia "ikäsarjalaisia" (35-45v.). -Saattaapa kokonaiskilpailun voittokin joskus mennä veteraanille, ainakin pienemmillä maratoneilla. :-)

06.07.2004 09:17

Onko 35 ikänaissarjan alaraja??? Jahah. Jaa jaa. Ei mitään paniikkia. Nuorekas olo, toistaiseksi. On on.

*lähtee sättiin vokottelemaan nuoria poikia ikäkriisiä helpottaakseen*

06.07.2004 11:06

LOL

Vai että loistavia sijoituksia luvassa...

Seula vaan kovenee ikänais- ja miessarjoissa niinkuin Opakin mainitsi. Siellä on paljon vähemmän sellaisia "juoksen tän yhden kerran ja tavoite on maaliin pääsy"-juoksijoita kuin yleisessä sarjassa. Forssassakin maratonin voitti M45-sarjan voittaja ja HCR:llä hävisin viitisen minuuttia M60-sarjan parhaalle!

Ne menee ihan käsittämättömän kovaa.

06.07.2004 11:42

Mutta mä aina huvitan ja hämmästytän itseäni Juoksija-lehden maraton-tilastoliitteen ilmestyttyä selailemalla sitä ja katselen minkälaisia aikoja minkäaikäisilla ja kuinka monia maratoneja ne on juossu. *nolo* Sieltä löytyy kyllä vaikka minkälaista menijää.

06.07.2004 13:14

olette Iines, Opa ja Kaius ihan oikeassa kaikki, mutta toisaalta taas... ;) ...tämänkertaisella kohtuullisella ajallanikin olisin jo 35v naisten joukossa ollut jo 38. (nyt siis 78. ja mukana ei siis ole mukana ikänaisten tulokset!)
Ja hei: sijoitus vaan paranis mitä vanhempiin mennään. Nelivitosissakin olisin jo top20:ssä mukana! *jii-haa!*

Lisäksi muistakaa huomioida et mullakin on ne kolme vuotta aikaa reenata, lapset on jo tehty eikä yksikään enää valvota öisin jne.
(paitsi se keskimmäinen mikä kävelee unissaan...*huoh*)

Ja kun saan vaikka vaan vartin nipistettyä ajastani, oon kolmevitosten kärkikymmenikössä! TÄTÄ MÄ ODOTAN! :DDDDDDD

Ei, en oo ihan tosissani, mut puoliksi kyllä... ;)

Unaz:lle tsempit juuri ilmenneen ikäkriisin vuoksi *hih* Ja kohta löydät mut sieltä tsätistä samoista hommista *hekottaa*

Juoksijatar: mäkin lueskelen niitä tilastoja, ja siinä on yksi syy millä uskaltaudun maraa koettamaan jo tänä vuonna. En varmasti oo HCM:lläkään viimeinen, on siellä todellakin niin monenlaista menijää.

:)

06.07.2004 13:21

Mies aina nauraa niin pilkallisesti kun mä selailen periaatteessa nimilistaa, jossa on iät ja ajat. Sen mielestä on verrattavissa puhelinluettelon lukemiseen.

Mutta sähän kyllä varsinainen speedsteri oot *kade*

06.07.2004 15:09

naisten maratonin tuore SM-voittaja on 39v, onneks siirtyy eri sarjaan: 2.55 ja risat.

06.07.2004 15:35

Ja miesten ikäsarjoissa varmaan kanssa kiroillaan kun Pesosen Yrjö täyttää 40. Taitaa olla nyt 39 ja vielä ainakin viime vuonna veti maratonin 2:18. Sillä lähtee leivänpaahdin kainalossa kotiin kisasta kuin kisasta Suomessa sarjasta riippumatta.

06.07.2004 20:52

jep, ja odottakaas kun mä oon 39v :P

:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Ja muuten, mä en sit oo verrannut itseäni näihin juoksijalehden tilastoihin, vaan ihan satunnaisotannalla tän tai männävuoden johonkin tuloksiin, esim tänkertaisen PNM:n tuloksiin.

Ja ei, mä en tosiaankaan oo kova menijä. Pois se minusta, mutta onneksi toistaiseksi intoa riittää ja tavotteita täytyy olla ;) Ja uutta motivaatiota sain tästä PNM reissusta, välillä kun motivaatio on niin täysin hukassa... mut huomenna meinaan illalla vielä töiden jälkeen lähtee eka lenkille ja sit jumppaan.

Ihan hyvä suunnitelma siinäkin mielessä et olen 'palkinnut' itseäni useilla herkuilla sunnuntaina ja sen jälkeen et ehkä alkaa olla aikakin alkaa kuluttaan tätä kerättyä ylimääräistä energiaa taas ;D

juosijatar: kummallinen mies sulla, ja kummallisinta et mulla on samanlainen :O

ja Giga: ONNEKSI! :DDD

Äh, mä oon ihan väsynyt, näkyy juttujen tasossa ;P Taidan siis siirtyä tsättiin sekoilemaan.................... ;D Vielä kaksi tuntia ennenkuin big brother alkaa -kääk!

07.07.2004 17:15

Allekirjoitan kaikki edellä olevat viestit: ikämiehet/naiset ovat kovia nimiä kun kyse on kestävyysjuoksusta.

Itse oon monessa kisassa kamppaillut erään 50+ rouvan kanssa, useimmiten hän voittaa minut (mutta kyllä mä sille vielä näytän... jos ei ennen niin ainakin parinkymmenen vuoden päästä meikäläisellä luulis olevan etulyöntiasema ;D

Missyn tekstejä on kiva lukea- mukava että oot motivoitunut! Tsemiä sulle treeneihin!

07.07.2004 17:20

"omasta ennätyksestä jäin kyllä melkein 10 minuuttia eli parantamisen varaa jäi :)"

Me juostaan aika samaa vauhtia noilla puolikkailla, sun ennätys taitaa olla hieman parenpi kun mun. Ens viikon juoksussa lähden tavoittelemaan 1.35 aikaa, saa nähdä miten käy...

07.07.2004 22:46

iik, nyt mä sen tein -ilmoittauduin sinne HCM:lle! Katotaan miten mimmin käy. ;D

Tavoitteena on maaliin pääsy, ja aika alle kuuden tunnin ;) Ja tietenkin se, että en oo vika ;P

Nyt vaan täytyis saada vauhtia lisää...
Ja niitä pitkiä lenkkejä myös.

Olen kyl näemmä huhtikuusta lähtien tehnyt (lähes) viikottain pitkän lenkin, eli ...öö... 18km+, eli yli puolitoista tuntisia. Joskus on jäänyt väliin jostain syystä, ja tällä hetkellä pisin lenkki on n 2,5h (about 25km).

Kyllä se tästä :)

08.07.2004 09:55

Bimbo: tsemppiä kisaan, toivottavasti pääset tavoiteaikaan :)

Missy: hienoa, siitä se lähtee. Hyvältä kuulostaa sun treenailu, kyllä sä maaliin pääset ja varmasti paljon alle 6 tunnin.

14.07.2004 21:37

Juoksin uuden enkan puolikkaalla, hieman 1.33 päälle.

jippiiiiiii!!!!!!11111

14.07.2004 21:39

Juu ja kiitos Iinekselle tsempeistä ja hirmusti tsemppiä & inspistä teille molemmille HCM-treeneihin!!

14.07.2004 21:48

upeeta :-s sähän lähestyt kansallista tasoa!

Mikä seuraavana ohjelmassa?

14.07.2004 22:07

Onneksi olkoon täältä syrjäiseltä etelärannikoltakin! Kova aika.

Itse olen lähdössä viikon päästä Hämeenlinnaan juoksemaan elämäni toista varsinaista puolikasta, ja olen hyvin tyytyväinen jos kykenen 1.40 luokkaa olevaan suoritukseen.

15.07.2004 08:48

Onneksi olkoon, Bimbo!

Hmm, enpä olis heti uskonukkaan joskus tommostakin lausetta kirjottavani.

Kuitenkin, todella hieno aika, kerrassaan. Uljasta menoa!

Opalle hyvää vauhtia ja kepeää askelta Hämeenlinnaan.

15.07.2004 14:01

Kiiiitos kaikille onnitteluista!

jeps tällaiselle tavalliselle kuntoilijalle tuo on ihan ok aika.

Parasta tuossa juoksussa oli kuitenkin se, että koko juoksun aikana olo oli mahtava ja loppukirikin alkoi jo jotain 3km ennen maalia (ennen olen aina ollut niin sippi maalisuoralla ettei mistään kiristä ole ollut tietoakaan...) Joo ja tietty oli ihan kiva boonus kun oma ennätys parani yli viidellä minuutilla :)

Giga,
ensi viikon perjantaina olis tarkoitus juosta Jakob-marathon Pietarsaaressa. Varmaan juoksen puolikkaan sielläkin. (toinen vaihtoehto olis kymppi, huomenna on viimeinen ilm-päivä eli siihen mennessä pitäis päättää)

Ja huhh, eihän liioitella- kyllä toi kansallinen taso on vielä kaukana meikäläisen ajoista!! :D

15.07.2004 14:04

"Hmm, enpä olis heti uskonukkaan joskus tommostakin lausetta kirjottavani"

...siis hähh? onks mun nikissä muka jotain vikaa?!!!!1111 ;D

15.07.2004 14:20

ajattelin juossa Helsinki City Marathonin nyt ensi kuussa.. Mutta sanokaapa mulle kannattaako! Tänään on viimeinen ilmoittautumispäivä.. Ajattelin ensin juosta puolimaratonin mutta huomasin että se onkin jo juostu toukokuussa. Kannattaako hypätä heti koko maratoniin?

Mä en oo juossu mitenkään hirveästi. no sellanen 2kk oon treenannu silleen että oon käyny 2-3 kertaa/viikko. Hyvä peruskunto mulla on. Sellasia 10 kilsan lenkkejä oon pääasiassa tehny. Tiedän että jaksan juosta 2 tuntia yhteenmenoon mutta että 4 tuntia..

15.07.2004 15:00

...Kyllä kokonainen maraton noin vähäisellä harjoittelulla on todella kova haaste, ainakin useimmille; tietenkin tähän löytyy joku kirjoittamaan että "höh, juoksin ekan maran 2.45 aikaan yhden kk:n harjoittelulla, piece of cake" tms., mutta useimmilta meistä tuollaiset temput eivät onnistu.

Ilmeisesti et ole juurikaan juossut pitkiä (kesto väh. 2h) lenkkejä? Niitä et enää ehdikään juosta kuin korkeintaan neljä (1/vko, 2 viimeistä vkoa kevennellään), mikä on kovin vähän. Sitten pitää vielä muistaa ettei 2-3 lenkkiä/viikko -treenillä maraton välttämättä mene neljään tuntiin, vaan siinä menee äkkiä selvästi pidempäänkin, valitettavasti.

Jos päätät lähteä yrittämään, niin HCM:lle ilmoittautuminen _netin kautta_ onnistuu 1.8. asti.

[http://www.helsinkicitymarathon.com/hcm2004/s_ilmoittautuminen.html]

Tänään meitä näyttää muuten olevan 4822 ilmoittautunutta, meneeköhän 6000 puhki?

16.07.2004 09:35

Olen sitä mieltä että ehdottomasti ilmoittaudut sinne maratonille. Ittellä oli ennen tukholmaa vähän saman tyylistä harjoittelua ja läpi se meni. Sen kyllä voin sanoa että mikään nautinto se reissu ei tule tuollaisella harjoittelumäärällä olemaan.

Itse kyllä juoksin muutaman yli 20km lenkin, jota kyllä suosittelen sinullekin. Sen verran voin sanoa kokemuksesta että niillä 20km lenkeillä olin ihan puhki ja olin ihan varma että en jaksa juosta puolta pidempää matkaa, mutta näköjäs se on mahdollista.

Se miksi suosittelen sinua ilmoittautumaan johtuu siitä että ittellä maratonin läpäiseminen antoi kauhean harjoittelumotivaation ja ehkä ensi vuonna voin jopa nauttia maratonin juoksemisesta.

Nyt vain heti ilmoittautumaan, kyllä se kärsimys on sen arvoista.

16.07.2004 12:02

Hmm.. Mä taidan jatkaa treenausta siihen saakka että pystyn juoksemaan joku 30kilsaa?? Sitten harkitsen maratonia?

16.07.2004 14:14

Sä teet itse päätöksesi, mutta tässä mun ajatuksia asiasta...

eka niin allekirjoitan tuon Opan edellisen viestin täysin. Jos et ole juossut noita pitkiä lenkkejä etkä muutenkaan juossut mitenkään turhan paljon, niin maraton tulee varmaan olemaan sulle iso haaste.

En minäkään sano ettet selviäisi siitä, sillä olethan nuori, urheilullinen & sisuakin varmaan löytyy. Opalla & Scotillakin oli esimerkkejä siitä että maratonista voi tuurilla(ko?) selvitä ilman sen kummempia harjoitteluita.

En kuitenkaan itse lähtisi maratonille tuollaisilla harjoitusmäärillä. Sinuna asettaisin loppukesän /syksyn tavoitteksi jonkun puolimaratonin juoksemisen. siitä on sitten hyvä jatkaa :)

16.07.2004 14:16

Kiva kuulla että toi maraton lisäsi harjoittelumotivaatiota!
Hienoo kun treeni-intoa löytyy!

Ootko vielä miettinyt missä starttaat seuraavaksi?

16.07.2004 19:11

Vai Hämeenlinnaan lähdössä...
Mulla olis huomenna Lappeenrannassa triathlonin pikamatka mut mieli tekis lähteä kans Hämeenlinnaan kun olin viimevuonnakin.

En vaan tiedä riittääkö viikko mulle palautumiseen. Kuulostelen tossa alkuviikosta et miltä tuntuu ja ilmoittaudun jälkkärinä jos on ok olo.

16.07.2004 22:29

Peesu: ...Joo. Puolikas pitäisi juosta HCM:ia odotellessa, ennen en ole H:linnan kaupunkimaratonilla juossut. Viikon lepo triathlon-kisan jälkeen kuullostaa kyllä aika lyhyeltä, ainakin jos aikoo "tosissaan" juosta.

Kiitti vaan Kaius kannustuksesta, saapa nähdä onko tässä vaan onnistunut juoksemaan itsensä "tukkoon" (tällä viikolla taitaapi mennä sata kilsaa puhki, minulle paljon) vai olenko oikeasti onnistunut edes vähän saamaan lisää nopeutta...

18.07.2004 22:57

on se sun tulos aika kova, puolimaran B-luokitus naisilla on 1.33, linkistä rajat vähän kaikkeen. A-rajalla pääsee Kalevan Kisoihin, B-rajalla maantien SMn luulisin, siis puolikas/mara.

http://www.varaslahto.net/?sivu=luokittelurajat

24.07.2004 18:56

Mites meni? Mä yritin alle 1:40 aikaa mut vituiks meni, 1:44 ja jotain. 14 kilsan kohdalla olin vielä kokolailla tavoiteajassa mut sit alko painaan ja kone hyytyyn. Meinas poru tulla ku sykemittarin kello pyörähti 1:40 ja maaliin oli viel tirpan verran matkaa :)

Näyttävän pohjekrampin tosin sain maalisuoralla aikaseks ku raivolla painoin loppukiriä. Kuuluttajakin siitä muisti mainita /peukut/

25.07.2004 13:10

Heikosti meni, siis tavoiteajan suhteen, muuten ihan mukava juoksutapahtuma. Mukava puistoinen reitti ja järjestelytkin ihan ok.

-Jäin teikäläisestä kuutisen minuuttia, siis erittäin tukkoista oli menoni. Mitään dramaattisia sippaamisia tms. ei tapahtunut, jalat vaan olivat heti alusta alkaen todella väsyneen oloiset, tavoitevauhtia ei irronnut kuin muutamien keski- ja loppuvaiheen kilometrien ajaksi.

Koottuina selityksinä voisi sanoa, että edellisten kolmen viikon kuluessa juoksin enemmän kilometrejä/viikko kuin koskaan aiemmin, ja oman mittapuuni mukaan kovia juoksujakin oli mukana tavallista enemmän. Olin ilmeisesti vain liian väsynyt. Luonnollisesti paahtava hellekään ei avuksi ollut, mutta en sitä selityksenä alisuorittamiseeni pitäisi.

Tärkeää oli kuitenkin juosta edes mm. "ex-salkkari" Sami Uotilaa nopeammin ;-D

No, HCM:llehan tässä tähdätään, ja sitä ennen tulee kevenneltyä pari viikkoa, joten ehkä tässä on vielä toivoa juosta se jonnekin 3.45 tienoille...

Arvatenkin muuten näin teikäläisen lähdössä ja pukuhuoneessa; muistaakseni olit usemmallakin näkyvällä tatuoinnilla varustettu... Kun en kuitenkaan varma ollut niin eipä siinä sitten tullut sanallekaan ängettyä.

25.07.2004 15:28

Sama mies : ) Eipä noita kuvia niin muilla näkynyt.

Kuvista puheenollen satuin myös linssiluteena pääsemään johonkin paikallislehden (hämeen-sanomat) pieneen kuvaan. Meille ei tuota lehteä tuu ja ehdin jo oleen täpinöissäni että nyt poseerataan etuaukeemalla hirveenkokoisessa kuvassa mutta ei.

Joku ryhmäkuva jostain matkan varrelta ja hyvä ku mut edes tunnistaa mutta silti /tuuletus/

01.08.2004 16:53

Ootteko käyneet katsastamassa omia juoksukuvianne kuvatilaus.netissä? Kävin just kurkkaamassa viime juoksutapahtuman kuvia & ai että toi meikäläisen meno on tuskallisen näköistä... (mutta niin oli juoksukin, eli tässä tapauksessa kuva ei valehtele yhtään)

01.08.2004 16:56

Niin ja toi juoksuhan oli siellä Pietarsaaressa & koottuja selityksiä siihen miks ei juoksu sujunut löytyy minultakin aikalailla ;)

02.08.2004 07:37

Mä pistin tonne kuvatilaukseen vähän palautetta ku niitten sivuilla sanotaan että tapahtumien kuvat on siellä "muutamassa" päivässä.
Muutama päivä ainakin Hämeenlinnan osalta oli viikko.

Ja sit ne kuvauspaikat oli ihan hanurista. Ei edes maalisuoran kuvia muuta kuin kympin juoksijoilla.

GGGRRRRRRRRrrrrrrrrrr...

03.08.2004 08:06

Lomat on lusittu, eikä mennyt ihan nappiin, onnistuin nimittäin telomaan polveni reilut pari viikkoa sitten sellaiseen kuntoon, että saa nähdä saadaanko sitä korjattua: eturistiside kokonaan poikki, sivusiteestä osa säikeistä poikki ja joku kapselikin revennyt :(

Huomenna ortopedille ja sitten leikkausjonoon, ehkä jo ens kesänä pystyy taas juoksemaan... Eli ei HCM:a, eCrossia eikä muita kisoja tänä vuonna, v**ttaa!

Bimbo: onnea hienosta uudesta ennätyksestä ja kaikille kovasti tsemppiä loppukesän tavoitteisiin!

03.08.2004 08:34

Tällä kertaa kuvatilauksella ensinnäkin KESTI noiden H:linnan maratonin kuvien esille saaminen ja toisaalta kuvat nyt otettu niin päin p-tä etten aio yhtäkään tilata. -Kuvien taso oli yleisesti surkea monin tavoin (paikat valittu huonosti, rajaus & sommittelu hanurista jne) verrattuna tasoon johon olen ko. firman kohdalla tottunut.

Toivotaan että onnistuvat HCM:n kohdalla paremmin, hoitavat nyt ensimmäistä kertaa kyseisen juoksun kuvauksen.

03.08.2004 08:55

Iines, kamalaa! Onnea leikkaukseen ja pikaista paranemista!

hengessä mukana,

Lyyti

03.08.2004 09:10

noi voi vi**u! Tsemppiä leikkaukseen ja kuntoutukseen. Koita jaksaa, hengessä ollaan mukana!

03.08.2004 09:42

Auch, toi sattu. Mä oisin vetänyt itseni jo jojoon, mutta koita sä olla vahvempi. Kovasti tsemppiä jalan paranteluun ja toivottavasti pääset pian taas liikkumaan.

03.08.2004 10:11

...osanotosta Lyyti, Giga ja Tommie, lämmittää mieltä kun tietää että täällä on kavereita jotka ymmärtää miltä itsestä tuntuu /sydän/

Aluksi olin tosi rikki, mutta parin viikon aikana on ehtinyt jollain tavalla tottua ajatukseen, että urheilu on hetkeksi ohi, mutta motivaatio leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen on kova eli kyllä tästä vielä noustaan!

Onkos muuten kellään kokemuksia eturistiside-operaatiosta ja kuntoutuksesta sen jälkeen, haulla löytyi kovin vähän infoa...?

03.08.2004 10:46

Voi autsch ja eivoiollatotta, Iines! Nyt ei kyllä omat pienet vammat tunnu miltään kun lukee tuota sun juttuas!

Nyt vaan tsemppiä, vähän erilainen haaste nyt edessä, mutta kyllä sä vielä sen voitat!

Juu ja hengessä ollaan täälläkin mukana!

03.08.2004 10:48

Iines,

mä just pari päivää sitten mietin että Iinestäkin on ikävä, kun ei sua oo kuulunu pariin viikkoon (juu ei oo mulla elämää ei, ku nettipuolituttujakin ikävöidään...heh! ;)

03.08.2004 11:22

Bimbo: kiitos tsempistä, haasteet on tosiaan tehty voitettaviksi! Ja kiva kuulla että mua on ikävöity :)

03.08.2004 11:41

Kävin selailemassa noita Hämeenlinnan kuvia ja oikeessa ootte, ei oikein kuvauspaikat ja rajaukset niitä parhata mahdollisia! Monet kuvat aika surkeita kun juoksija ylittää suojatietä & taustalla hihhuilee ihan ulkopuolisia mummoja...en minäkään kyllä tilaisi.

En kyllä tilaa noita omiakaan kuvia,
kuvauspaikka kyllä urheilukenttä, mutta...oiskohan tossa mallissa sitten vikaa? ;D Juoksu näyttää ainakin tosi raskaalta & kömpelöltä... (jos joku jaksaa käydä kurkkaamassa niin mulla oli nro 420 ja kyseessä siis Jaakopin juoksu :)

03.08.2004 12:24

Onneksi ne mummot ovat siellä taustapiruina. Mulla on joskus jäänyt kuva tilaamatta, koska muuten hyvässä kuvassa vieressä on juossut joku 75+ vaari. Sellainen kuva kertoo omasta juoksuvauhdista aivan liian paljon. :)

Hyvältähän toi sun juoksu näyttää. Askel tulee nätisti painopisteen alle ja juoksuasento näyttää rennolta. Eikä tuossa lantion asennossakaan näytä suuria ongelmia olevan.

Oot muuten valinnut tuon avatar-kuvan aika osuvasti. Hämmästyttävän yhdennäköisiä kaunottaria kumpikin. ;)

03.08.2004 12:49

Bimbo: ihan onnistuneita kuviahan nuo Jaakob-maratonilla otetut kuvat ovat; vastaavat meikäläisen kokemuksen mukaan paremmin normaalia kuvatilauksen tasoa. Kyllä noita kehtaa jo mainostaakin; pyydät vaan firmalta provikat nyt kun keho.net:in äijät alkavat tilailemaan ihailijakuvia... ;-)

HML:n kuvissa pahin puute oli mielestäni se, että usein itse juoksija näkyi kuvassa kovin pienenä, ja "turhaa" maisemaa (mm. niitä jalankulkijoita) sen sijaan näkyy ympärillä vaikka muille jakaa...

04.08.2004 08:52

Sattuuko joku tietämään/muistamaan mitä urheilujuomaa HCM:ssa on tarjolla juomapisteissä? Ensimmäinen maraton edessä ja ajattelin testata etukäteen mitä vatsa sanoo kyseisistä aineista. Ettei tulisi sitten tehtyä Konosia.. =)

04.08.2004 09:00

Muistaakseni viime vuonna juomana oli Dexalin sitruuna-greippi tms. mutta tämän vuoden juomasta ei varmaa tietoa, ehkä hCM:n sivulta löytyy tai sitten vaan sähköpostia järjestäjille.

04.08.2004 09:17

...Eiköhän se ole yhä (aina?) vaan sitä samaa Dexalia; näyttää ko. urheilujuomamerkki ainakin olevan yhä yhteistyökumppanina HCM:n sivuilla.

-Meitä on muuten lähdössä ennätysmäärä juoksemaan; äsken näkyi olevan 6698 ilmoittautunutta kasassa.

04.08.2004 11:25

Ketkä kaikki keholaiset juoksevat Helsingissä?

Galen, Opa, Missy nyt ainakin...

Itselleni riittää tuo yksi mara tälle vuodelle, mutta ensi vuonna ehkä sitten myös Helsinkiin (??)

04.08.2004 11:39

Juu ja Tommille kiitos kommentista, kiva kuulla ettei toi juoksu näytä aivan toivottomalta. Opallekin kiitos, tässähän melkein punastuu... ;)

Nii ja ihailijaäijille tiedoks et noita kuvia voi tilata suoraan allekirjoittaneelta (ei tosin just noita juoksukuvia, mutta paaaljon parempia sellaisia ;D

08.08.2004 21:28

Täällä olisi yksi HCM-juoksija. Ensimmäinen Helsingin maraton, muita takana yhteensä 4kpl. Suurimmat harjoitukset ovat takana ja nyt alkaa valmistautuminen harjoittelua vähentämällä ja keskittymisellä/tankkaamisella. Pari kertaa taidan käydä hierojalla.
Miten muut maratoonarit valmistatuvat viimeiset pari viikkoa ?

09.08.2004 09:03

Itse juoksin eilen viimeisen pitkän lenkin ennen HCM:ia. 28km, josta 23 hidasta PK-vauhtia ja viimeiset 5km "maratonvauhtia". Meinasi hiki tulla... +28C lämmintä ;-)

-Tällä viikolla pudotan juoksumäärät n. puoleen, eli juostua tullee n. 50km, ja ensi viikolla en tee kuin muutaman rennon & kevyen lenkin. Pudotan loppuviikosta vielä työmatkapyöräilytkin pois ohjelmasta ja tankkaan viimeiset kolme päivää. Siinäpä se.

09.08.2004 09:57

yksi kokonainen on takanapäin & silloin valmistelut suurinpiirtein samanlaiset kuin mitä Opa tuossa kirjoitti.

Ja uuups, Opa, meikäläinen ei olis kestännyt tuota 28km 28 C helteessä! Tosin tuohan on voinut olla tosi hyvää reeniä ennen HCM:ää, jos helteet jatkuvat tällaisina niin...

Lauantaina oli aikomus lähteä juoksemaan puolimaratoni, mutta lämmön (ja tosi tiukan aikataulun-häät iltapäivällä) vuoksi starttasin sitten vain kympille. Näin jälkikäteen voin vain todeta että toi päätös oli se ainoa oikea mulle, toi 10km oli jo ihan tarpeeksi mulle niissä olosuhteissa. En kyllä ymmärrä niitä jotka juoksivat maratonin noissa olosuhteissa (hattua nostan kyllä)

09.08.2004 10:22

Mä kävin kanssa eilen iltapäivällä raahustamassa 31 km ja rankkaa oli. Loppua kohti vauhti vaan hiipu ja hiipu vaikka mä kiskoin vettä sen minkä kerkisin. Onneks mä olin juossu lauantaina 14 km maratonvauhtia, ettei tullu ees mieleen yrittää loppuun mitään kiihdytystä Opan tyyliin.

Illalla sitten vetelin leukoja semmosessa ovitangossa ja putosin sen tangon kanssa molemmat polvet ruttuun kynnyksen reunaan. Nyt on molemmat polvet turvoksissa, jäykät ja kipeet ja eka päivää loman jälkeen töissä. Kyllä mua koetellaan! Saapa nähdä millon seuraavan kerran pääsee lenkille.

09.08.2004 10:50

...Joo olihan se sunnuntainen lenkki omalaisensa kokemus. Kahden litran Camelbakki tyhjeni jossain 20km:n vaiheilla, loput piti jaksaa juomatta.

Hellekeleille tuttuun tyyliin pitkän lenkin loppupuoliskolla sykkeet eivät "suostuneet" pysymään kurissa, tai siis olisi pitänyt pistää kävelyksi jos olisi halunnut pitää sykkeen alle 140:n. Ihan lopussa tietenkin syke nousi selvästi tietoisen loppukiihdytyksen myötä.

Kyllä tuota kuumalla jaksamista on mielestäni sikäli hyvä treenata, että esim. 2002 ja 2003 HCM:t on juostu enemmän tai vähemmän hellerajan tuntumassa; tietääpä edes vähän miltä tuntuu juosta (ja juoda) pidempään ko. lämmöissä.

Toivottavasti kaiuksen polvet kuntoutuvat nopsasti ja pääset kirmaamaan normaalisti. Itse kolhin polveni muutama talvi sitten kaatuessani lenkillä, ja siinä taisi mennä kuukausi ennenkuin kivut loppuivat :(

09.08.2004 11:00

Kaius: auts, älä nyt telo itseäsi, riittää että mä olen seuraavat 6 kk pois lenkkipoluilta polven takia.

Leikkaukseen aika vielä reilu viikko ja nyt saa vielä pyöräillä ja uida ja kävellä eli toistaiseksi olen vielä säilyttänyt mielenterveyteni näiden lajien avulla. Saa nähdä miten käy sitten, kun ei pysty kuin sauvojen avulla klenkkaamaan...

09.08.2004 13:59

Kiitos hyvät ihmiset empatiasta. Tilanne näyttää ihan kohtuulliselta, molemmat polvet on jäykät ja kipeet jos niille laskee reilummin painoa, mutta hidas kävely sujuu kivuitta. Mä putosin suoraan lumpioiden päälle ja vaikka itse ruhjeet on aika mitättömän näköset, niin se isku ilmeisesti runttas niveliä siellä lumpion takana.

Kyllä tä nyt tästä, mä oon yrittäny käydä ahkerasti kaffella, ettei ne pääsis jäykistyyn tässä istuessa.

09.08.2004 14:01

'kiva' kuulla että muillakin on viimeinen pitkä lenkki mennyt vähän miten sattuu :S
Meinasin tännekin jo kirjoitella et sanokaa mulle et se vika ei suoraan ennusta maratonin sujumisesta mitään...

Mullakin täällä siis hellelukemat, matkaa hieman alle 30km (en jaksanut tarkasti vielä mitata, veikkaan n28km). Juomaa oli reilusti mukana, mutta taisin tehdä siitä liian vahvaa, sillä mua oksetti lähes koko matkan. Ja kun lopetin juomisen hetkeksi, niin vaiva helpotti mut sit taas janotti niin pirusti. Eli melkeen koko matka vuorotellen oksetti ja janotti. Kahteen kertaan pysähdyin jo pusikon laitaan et nyt tulee, mut onneksi sit kuitenkaan... :o

Olin suunnitellut lisäjuoman oston kauppoihin, mutta yllättäen en muistanutkaan että tällä pätkällä ei juur kauppoja oo... Eka oli alle 5km kotoa, ja vika sit ehkä 8-5km ennen kotoa. Kävin sit siinä vikassa kaupassa ostamassa vettä, sain samalla lantrattua loput urkkajuomat.
Ja 'tietenkin' siellä oli loppu pienet vesipullot, hetken mietin et ostanko 1½litrasen vesipullon vai ostanko pienen hiilihapollisen, ja ostin sit sen pienen, matalahiilihapollisen pullon, ja tietäähän sen mitä siitä taas seuras :S Olis pitänyt vaan ostaa se iso pullo ja viskata kukille iso osa siitä... Jälkiviisaana se on hyvä todeta :)

Ja muutenkin jaksamisen kanssa oli niin ja näin, ihan hyvään aikaan sain tuon juostua, vaikka siellä loppupäässä kävelin hetkittäin, paitsi et se kävely sattu jalkoihin ihan tajuttomasti et oli vaan pakko yrittää juosta mahd paljon... :/

No kevyttä juoksua tällä viikolla vielä, ajattelin käydä jumpassakin kerran tai kaksi, ja ens viikolla sit ihan pikkasen vaan, kyllä se siittä :)

Ja Opan kommenttiin yhdyn, oon kans ihan tarkoituksella koittanut motivoida itseäni hellejuoksuun, kun siitä säästä ei tiedä mitään...

Ja vielä Kaiukselle tsempit ja pikaiset paranemiset!

10.08.2004 13:29

Hei!
Perinteiseen valmisteluihin kuuluu kympin testi ennen maratonia nyt syntyi oma ennätys 4. kerran peräkkäin! Aika oli 39,37 / 10km.
Mitkä ovat keholaisten kympin ennätysaikoja?
Tällä viikolla juoksen n. 30km ja ensi viikolla 6-8km maratonvauhtia. Tavoite 21.8 3,39. Aikatavoite voi tietenkin muuttaa jos on kova helle muuten aloitan tolla vauhdilla.

20.08.2004 08:05

Alkaa taas olla ilmassa lievää väreilyä huomisen HCM:n lähestyessä. Viimeiset pari viikkoa on mennyt mukavasti kevennellessä, ja nyt pari päivää on tankattu sokerihumalassa. Tänään jo hieman vähennän hiilareiden imurointia ettei kropan turvotus jää pysyväksi... ;)

Päivällä on edessä numerolapun nouto, expo-tarjousten tsekkaus ja illalla viimeinen kevyt verryttely venyttelyineen. Sitten vaan toivotaan juhafööreiltä sopivia säitä: tällä hetkellä ennuste lämpötilan suhteen näyttää siedettävältä vaikka vielä viileämpää olin tilannut... Sadetta lienee luvassa; pieni ajoittainen sade juoksun aikana on miltei toivottavaa, mutta kaatosade ei ole toivelistalla.

-Kelistä riippumatta kaikille mukaan lähtijöille sujuvaa juoksua ja kevyttä askelta toivon mä.

20.08.2004 13:45

Espalla pidetään sit pää kylmänä, vaikka porukka kuinka kannustaa.

VAI MITÄ?!

20.08.2004 14:47

Kovasti onnea matkaan kaikille huomisen koitokseen!

Olen hengessä mukana, polvi on leikattu keskiviikkona ja loikin keppien kanssa seuraavat pari viikkoa...

J76
20.08.2004 14:54

Joo, parin tunnin päästä saa lähteä valumaan kohti olympiastadionia. Ja sitte kaljalle ;) . Hyvää säätä luvattu, 19 astetta. Ei mitään viime vuoden kaltasia superhelteitä

20.08.2004 20:17

numerot on noudettu, reppu on pakattu, vaatteet ym tavarat on kasattu ja nyt vaan miestä odotan saapuvaksi kotiin että pääsen vähän liikkeelle vielä.

Tankkausasiaa mietiskelin ja epäilinkin vielä eilen, mutta taitaa se mullakin tehota, meinaan kyllä nyt tuntuu että erityisesti pohkeissa ja takareisissa 'kihelmöi', ja odotan innolla että pääsen purkamaan tätä kerättyä energiaa :)
Pää tosin ei oo hommassa ihan täysin mukana, mieli tekis heittää pyyhe kehään, mutta tietenkään en sellaista oikeasti ajattele ;)
Mut eiköhän sekin huomenna mukaan tuu otettua ;D

Ja gigalle, et tottakai, mut onneksi ollaan espalla jo aika pitkällä, et en usko et mä ainakaan kauheesti jaksan ainakaan LIIKAA innostua siellä ;)

Ja Luojalle kiitos kohtuullisesta säästä! *HUH*

Ja kiitokset tsempeistä, niitä epäilemättä tarvitaan!
Ja tsempit ja onnea kaikille muillekin matkaanlähteville!

:)

21.08.2004 10:15

Ensimmäinen maratoni edessä ja ihan ulkona siitä mitä on luvassa. =) Tankkaukset menny ihan hyvin, kai. Kunhan nyt osais vaan lähteä tarpeeksi rauhassa ja pääsis maaliin asti.

Tsemppiä kaikille!

21.08.2004 10:47

Mää tuun huutaan sinne reitin laitaan niin maan PERKELEESTI! Tsemppiä kaikille ja pitäkee hauskaa!!!

Lyyti

21.08.2004 10:52

Hyvää matkaa, maratonsankarit!

Kateeksi käy.

21.08.2004 11:13

Tää on kanssa siellä kannustamassa. Ja kuten kaiuksella, kateeksi käy myös tällä tytöllä, nauttikaa kuulkaa siitä juoksemisesta.

21.08.2004 12:23

Tsemppiä munkin puolesta kaikille teille nykyajan Feidippidesille.

21.08.2004 22:19

ai, kukaan ei vielä oo ennen mua ehtinyt ilmoittautumaan hcm:n jälkeen :O

No niin, tulihan käytyä, ja kylläpä oli pirun pitkä matka! Aikaakin meni kiitettävästi, n 5h.

Mutta muuten olen tyytyväinen itseeni :)
Ja jälkiviisaana voin todeta että hyvä opintomatka, ensi kerralla olen paljon viisaampi valmisteluissa ynnä muussa asiaan liittyvässä :D

21.08.2004 22:20

(vaikka miehelle ensi vuoden maratonsuunnitelmat kyllä tyrmäsinkin....)

*hihhii*

21.08.2004 22:23

Oli kyllä hyvä tunnelma tuolla, ja sääkin suosi, vaikka aamupäivästä näytti, että tuulee kovasti ja vettäkin tulisi.

Hyvä missy, onnea suorituksesta! Mä tuun ens vuonna sit samaa tahtia perässä. :)

Ja riialle onnitteluterkut, hienosti paransi omaa maratontulostaan hän! :-s

Lyyti

21.08.2004 23:39

Kyllä oli taas upeaa juosta; kelikin oli aika lähellä ideaalia. Oma ennätys parani keväisestä Tukholman juoksusta viitisen minuuttia: nyt pääsin 3.48 tienoille. Ehkä tämä 95-kiloinen vielä joskus alittaa 3.30, saapa nähdä... ;) Reissun hauskin hetki oli juottoasemalla jossain 33-34km tienoilla: asemalla pauhasi Tuomari Nurmion "Lasten mehuhetki" -Kaikkihan tietävät tuon laulun sanat... Totesin vieressä juoksevalle kaverille että "Toivottavsti tämä mehuhetki ei pääty ikävästi..."

Hienoa että Missykin selvisi kunnialla maaliin; onnittelut ensimaratonista, sellaista et voi kokea enää toista kertaa! -Nyt vaan pari viikkoa lepoa ja sitten hiljalleen taas lenkkipolulle kun siltä tuntuu.

-Itse menin sitten ilmoittautumaan eCrossiinkin, saapa nähdä miten palautuminen sujuu kahdessa viikossa..?

21.08.2004 23:56

Ensimmäinen maratoni meni ajassa 4:17. Vatsan kanssa oli ongelmia pitkin matkaa, varsinkin ekalla 21 kilsalla, kerran kävin vessassa mutta sekin oli vaan ensiapua. 30km kohdalla sitten pistettiin kirivaihde päälle ja selkiä tuli vastaan kiitettävästi. Juoksukaverina oli tyttö joka tiputti sit mut viimeisessä nousussa ja voitti 20 metrillä. =)

22.08.2004 10:09

Onnea kaikille HCM-sankareille!

Missylle & Galenille onnittelurutistukset ekan maratonin juoksemisesta ja Opalle onnee uudesta ennätysajasta!

22.08.2004 22:30

Mulle kävi niin, että luulin koko maratonin olevan vasta viikon päästä. Mikä vielä hullumpaa, luulin, että ilmoittautumisaikaa on vielä runsaasti. Perjantaina sitten avasin HCM:n sivut ilmoittautuakseni, ja kas, ilmoittautumisaika olikin päättynyt. Lauantaina luin Teksti-TV:stä, että HCM juostaan tänään.

Onneksi olen juossut maratonin monta kertaa ennenkin. Jos tämä olisi ollut ensimmäinen yritys, joku voisi luulla, että jänistin ja keksin tekosyitä :)

22.08.2004 22:41

Mä kattelin siellä kentän laidalla ja mietin, että onkohan Aito_Johanna juoksemassa. Eipä näkynyt, mutta eipä ihmekään ;)

Lyyti

J76
23.08.2004 09:48

"Reissun hauskin hetki oli juottoasemalla jossain 33-34km tienoilla"

Mielestäni se miekkonen Lapin Kulta oluiden kanssa oli hauska, melkein teki mieli ottaa olut :D.

Joo..alle 4 tuntia män, loppu tuskaa ja ens vuonna uusiksi taas.

23.08.2004 10:57

Heips!
Oho yllättävän lähelle pääsin "raskassarjalainen" OPA.
Onnittelut Opalle ja kaikille muillekin onnistuneista maratonsuorituksesta. Oma mara meni miten meni,ei oikein ollut minun päivä. Mutta tuleehan uusiakin juoksuja ja ennätys parani kuitenkin peräti 2 minuutilla 3.47sta 3.45teen. kuulin minäkin ton tuomari nurmion biisin!
Miten Opan vauhdinjako onnistui?
Itse juoksin minuutin hiljempaa toka 1/2.
ja viimeiset 2,2km 10.50... Eipä ollut ohittajia enää siinä vaiheessa kun yksi toinen..varmaan ohitin 100 juoksijaa matkalla tilkasta stadionille.

23.08.2004 11:18

Onnittelut "kokeneelle" uudesta enkasta; aina on mukava parantaa vaikka se ei mikään elämän tarkoitus olisikaan!

Jos meikäläisen ekan ja tokan puolikkaan aikoja vertaa, niin voi todeta että vauhti ei paljoa tasaisempi voisi olla: jälkimmäinen puolikas oli puolisen minuuttia ekaa hitaampi...

Totuus on kuitenkin hieman monimutkaisempi; oli n. 30km tienoille asti erittäin tarkasti 3.45 vauhdissa ja jopa 1-2 min edelläkin välillä, mutta loppupuolella (perinteiseen tapaan) hyydyin muutamia minuutteja viimeisten alle 10km:n aikana, aina ne lopun nousut ...kele. -Eli lienen yksi selkä edellä sinua vastaan tulleista ;-)

23.08.2004 17:14

Opalle- Hienon juoksun teit mielestäni ottaen huomioon painosi minä olen noin 20kg kevyempi.
toisella palstalle kirjoitit että heitit noin 80km viikossa- ilmeisesti km-määrällä on kuitenkin yhteys tulokseen vaikka esim. omassa tapauksessani ei tapahtunut mara-ajassa juuri merkittävää parannusta vaikka ite nostin määrät noin 20km/vk =>45km/vk.
Tosin mahdollista on että harjoituksen vaikutus ei ehtinyt kohdallani tulla voimaan, ts. epäonnistuin hieman kunnon ajoittamisen suhteen. No hyvä mieli tosta kuitenkin jäi ja kävi se ainakin kunnon lenkistä!
ja ensi vuonna katse kohti Berliiniä. Ehkä silloin pitäisi tarkemmin tehdä jonkun ohjelman mukaan, nytkin 10km testijuoksu sujui 39.37 ja se enteilisi kyllä vielä nopeampi marathon mutta askel on tietty eri maratonilla kun kympillä.

23.08.2004 17:52

Itse asiassa tuo alle 40 minuutin kympin aika kyllä lupailisi huomattavastikin parempaa maratonaikaa. Kuulostaa vähän siltä, että mahdollisesti harjoittelusi on painottunut tuonne vauhtikestävyyspuolelle peruskestävyyden kustannuksella. Ja siitähän nuo melko alhaiset kilometrimäärätkin oikeastaan vihjaavat. Jos haluat parantaa nimenomaan noita maratonaikojasi, sinun kannattaisi ehkä mahdollisesti tarkistaa pisimpien lenkkiesi mittaa ja määrää tai vauhtia.

23.08.2004 19:22

No kuulostipas tuo ylläoleva viestini tylyltä. Tarkoitin tietenkin sanoa, että onneksi olkoon ennätyksestä ja hieno homma ja mahtavaa!

Mutta kun nyt kuitenkin mainitsit tuon kympin ajan, joka on mielestäni kova suhteessa tuohon sinänsä hyvään maratonaikaan, niin kiirehdin hätäpäissäni onnittelujen edelle.

23.08.2004 21:22

Kokenut: joo, onhan tuota massaa kertynyt, mutta onneksi meikäläisen kohdalla ei ole kyse ylipainosta, pituuttakin on kertynyt 195cm ja rasvat ovat alle 15%.

Epäilemättä massa kuitenkin asettaa rajoja, joten haikailen 3.30 alitusta siinä missä kevyemmät 3.00 alitusta. Pidän kestävyysjuoksusta, vaikka olenkin "väärän kokoinen" ja tiedän etten koskaan tule mainittavia aikoja juoksemaan.

Kaiuksen kanssa olen samaa mieltä siitä että sinulla on epäilemättä resursseja huomattavaan tulosparannukseen jos haluat; kympin aikasi on sen verran hyvä, ja marankin juoksit 3.45 viikkokilometrien ollessa enimmillään(?) vain 45! -Ilmeisesti sinun pitää vain hieman säätää harjoitteluasi johonkin suuntaan.

Vertailuksi voin sanoa että itselläni kovimmat HCM:ia edeltäneet viikot olivat 103km ja 96km; kymppiä en ole koskaan mitatulla radalla enkä kyllä muutenkaan "tosissani" juossut, mutta en usko nykykunnossani alle 45min aikaan kykeneväni.

Itsekin olen hieman miettinyt ensi vuoden Berliinin maraa, mutta saapa nähdä, siihen on vielä niiiin pitkä aika...

24.08.2004 09:23

Onnittelut kaikille HCM-maratoonareille mallikkaista suorituksista!

Ens vuonna mä olen taas mukana, kyynärsauvoilla kävely sujuu jo mukavasti eli kyllä täältä vielä noustaan...

24.08.2004 12:37

kiitos vain kovasti onnitteluista!
mitä kauemin ja enempi jälkeen juoksua muistelen sitä enempi alkaa kaiveleen, parempaan olisi kai pystynyt.
Eli eip voi juoksu-uraa lopettaa tähänkään, vaan se jatkuu ja no ensi vuonna kai sitä siellä taas mennään=D

J76
24.08.2004 13:02

Maratonissa kaikkein inhottavinta on se, ettei pääse lenkille moneen päivään. Vieläkin jalat jumissa, että pitää tyytyä pyöräilyyn tai kävelyyn. Hirveät vieroitusoireet.

28.08.2004 15:53

Juoksitko venetsialaismaran puolikkaan?
Mitä tykkäsit?

31.08.2004 19:38

No, juttelen täällä sitten itseni kanssa kun ei kukaan muu vastaa ;)

Itse juoksin tuon puolimaratonin & oon ihan tyytyväinen aikaan, 1,35,09- reittihän ei kuitenkaan ole mikään kaikista helpoin, ainakaan mun mielestä.

Ennen juoksua olin ihan varma ettei siitä tulisi yhtään mitään, näin syksyllä on toi motivaatio hieman kateissa. Hyvin sain kuitenkin psyykattua itteeni juoksun aikana...

entäs muut? Onks vielä monta kisaa jäljellä?

31.08.2004 20:58

Taas juoksit kovan ajan puolikkaalla, en voi kuin kadehtia. ;)

...Nyt sunnuntaina olisi edessä 18km eCross, ja sitten ehkä vielä yksi juoksutapahtuma ennen kuin siirryn enemmän salin puolelle talveksi (juoksua tietenkään unohtamatta); Pääkaupunkijuoksu (½-mara), Pirkan hölkkä (33km) tai Vantaan (½-)maraton?

Eilen heitin kokeeksi ensimmäisen HCM:n jälkeisen 9km lenkin. Kulki ihan normaalisti, mutta kotiin palattuani totesin että jalat olivat kovin väsyneen tuntuiset. -Saapa nähdä mitä sunnuntain juoksusta tulee vai tuleeko juuri mitään...

01.09.2004 00:47

minäkin vastaan joutessani :)

Mullakin on edessä haasteellinen urakka eCrossissa sunnuntaina, juoksen 3v9kk vanhan poikani kanssa sen 1km ;D Isot siskot (7v ja 9v) juoksee siellä myös, 1km ja 2km.

Mut muuten viimeinen tapahtuma tälle vuodelle on Vantaan puolimaraton. Saas vaan nähdä miten sekin mahtaa mennä, jos mun tuuri terveyden suhteen jatkuu nykyisen kaltaisena... :/

Mulla nyt hcm:n jälkeen on kivasti (not) ollu polvet pari päivää kipeet, sit sain vasemman hartian jumiin viikoksi, ja sen jumiviikon puolivälissä sain vielä kaupan päälle flunssan!
Eli ihan kerran ehdin käymään hellittelemässä jumeja pumpissa ja venyttelyssä ennenkun tää kamala lentsu iski :(

No nyt näyttää onneksi hyvälle *kop kop*, näyttää siltä et oon jo viettämässä niitä terveitä päiviä, ja mietin et koskahan uskaltaisin lenkille...

Mut hieno juoksu, bimbo! :)

01.09.2004 18:20

Opa ja Missy,
kiitti ootte kilttejä kun jaksatte kannustaa/ kehua!

Opalle onnea eCrossiin, toivottavasti olet jo ehtinyt palautua siihen mennessä.
Milloin muuten pääkaupunkijuoksu on?

Missy voin kuvitella että noi sairastelemiset ottaa pattiin-toivottavasti saat nyt olla terve!

01.09.2004 21:46

Pitäähän sitä kehua kun joku juoksee hyviä aikoja.

Pääkaupunkijuoksu on 26.9. (ks. http://www.viipurinurheilijat.fi -> massatapahtumat).

Valitettavasti maratonin jälkeinen sairastelu on käsittääkseni aika yleistä; rääkki vetää immuniteetin väliaikasesti alas ja "pöpöt" pääsevät helposti jylläämään: itse sairastuin viime vuonna heti HCM:n jälkeen flunssa & keuhkoputkentulehdus -kombinaatioon kolmeksi viikoksi. :(

Nytkin oli viime viime viikolla kurkkukipua ym. pientä, mutta ilmeisesti onnistuin välttämään pahemman tällä kertaa. -Pikaista toipumista Missylle!

01.09.2004 22:06

mäkin päättelin et taudit todnäk johtuu tuosta ihanasta koettelemuksestani, koska mä en yleensä koskaan oo kipee! En ees muista milloin olisin ollut sairaslomalla.
(no okei, myönnän samalla et mä oon kyl myös sitä tyyppiä et meen vielä pää kainalossakin töihin)

Mut kyl mä itteni terveeksi jo luen ihan täysin, joskin nuhaiselta kuulostan, mut mulle se on ihan normaalia vielä viikon-pari :/

Kiitän sympatioista :) ja yhdyn edelliseen, tietenkin täytyy kehua ja kannustaa! Omaakin mieltä lämmittää kehut, niin annan mielelläni tunteen kiertää ;)

02.09.2004 09:52

HCM takana ja aikakin oli kohtuullinen omassa sarjassani.

Eilen tuli juostua ensimmäinen lenkki maratonin jälkeen ja jalat ihme kyllä olivat hyvässä kunnossa. Pulssi tahtoi nousta hiljaisessakin juoksussa yllättävän korkealle; ilmeisesti palautuminen on vielä kesken.

Laitoin eilen uudet lenkkarit jalkaan ja aloittelen pikkuhiljaa harjoittelun ensivuoden Tukholmaa varten. Juoksentelen aikapaljon työmatkoja edestakaisin.
Vaihdoin monien vuosien jälkeen lenkkarimerkkiä jalkatestin perusteella. Olin juossut liian tukevilla lenkkareilla askeltamiseeni verrattuna. Luultavasti jalkavaivani johtuivat "vääränlaisista" tossuista. Täytyy mielenkiinnolla seurata tilannetta.Itse vaihdan noin kerran vuodessa lenkkarit. Millähän perusteella muut valitsevat juoksujalkineensa ?
Tsemppiä ja motivaatiota lenkeille !

J76
02.09.2004 11:25

"Millähän perusteella muut valitsevat juoksujalkineensa ? "

No tietty pitää olla kivan näköset ja silleen rrendikkäät.

No ei, pientä Asics merkkikeskeisyyttä on meikäläisellä.

Onnittelut Bambille eiku Bimbolle hienosta juoksusta. Peräs tullaan..kaukana..

02.09.2004 18:11

Kuinka kaukana perässä sä tuut J76?

Asics-keskeisyyttä täälläkin. Kun oon kerran löytänyt hyvän & itselleni sopivan mallin en jaksa edes harkita minkään muun mallin ostamista enää...

Hitto mä katoin just että Tukholmassa juostaan ens vuonna 4.6, juuri meidän koulujen päättäjäispäivänä. Olin meinannut ilmoittautua sinne, mutta nyt juokseminen siellä ei olekaan niin selvää. damn!

Opa ja te muut ketkä olette juosseet sekä Tukholmassa että Helsingissä- onko HCM järjestelyiltään Tukholmaa vastaava?

J76
03.09.2004 10:28

"Kuinka kaukana perässä sä tuut J76?"

En o puolimaraa kilpaillu, mut en mä tommoseen kykene.

"koulujen päättäjäispäivänä"

Eihän noihin koulujen päättäjäisiin ole pakko mennä, kun todistus tulee postissa? Hei, asiat tärkeysjärjestykseen, tietty sä lähet maralle ketä kiinnostaa joku koulu ;)

03.09.2004 10:59

Onnittelut upeasta juoksusta, bimbo! Vauhti oli kauhian kovaa. Kohtahan sulla menee puoltoista tuntia rikki.

"Eihän noihin koulujen päättäjäisiin ole pakko mennä, kun todistus tulee postissa?"

Paitti jos kuuluu henkilökuntaan, niinkuin veikkaisin bimbon kohdalla olevan. Tai sitten hän on luokalleenjääntien maailmanennätysnainen.

J76
03.09.2004 11:02

"Tai sitten hän on luokalleenjääntien maailmanennätysnainen"

Tai korkeakoulussa/yliopistossa ja tehnyt töitä opiskelujen ohella. Nykyyänku helposti voi opiskella kolmikymppiseks :)

03.09.2004 11:32

Mielestäni HCM on noin pääpiirteissään hyvin järjestetty tapahtuma, enkä tärkeimmän eli itse juoksun (sis. reitti, huolto ym.) suhteen näe mitään dramaattista eroa Tukholman ja HCM:n välillä, vaikka jostain syystä monet Tukholmaa hehkuttavatkin.

Ensi vuonna HCM lienee poikkeuksellinen, sillä sehän juostaan 5.8. eli MM-kisojen aattona ja mukaan odotetaan suurta määrää kisa- & maratonturisteja ja stadionkin lienee käyttökunnossa ja järjestelyjen sielläkin voi odottaa toimivan toisin kuin tänä vuonna:

Stadionin pukeutumistilat eivät olleet käytössä johtuen stadionin remontista, jota järjestäjät eivät pakollisia lähtö-ja maalijärjestelyjä lukuunottamatta huomioineet lainkaan.

-Oli "hauskaa" kun muutama tuhat ihmisiä ihmettelee missä vaihtaisi vaatteensa kun _paikan päällä_ selviää ettei pukeutumistiloja ole remontin vuoksi käytössä; niinpä sitten vaihdettiin kuteita ronskisti kuka missäkin: käytävän varrella, ulkona pusikossa jne... Ja tietenkin sama ralli maaliintulon jälkeen.

2002 (ja 2003?) tulospalvelu joidenkin osalta takkusi, tuloksia täydennettiin vielä marraskuussa.

03.09.2004 18:02

"Kohtahan sulla menee puoltoista tuntia rikki."

Samaa olen iteki miettinyt- mitä jos asettais tuon 1,30 tavoitteksi ensi kesäksi. Oisko realistista? (pitäis vain löytyä yhtä pätevä PT kuin mitä Unazilla o ;)

Juu ja toinen noista veikkauksista osui kyllä oikeaan...

03.09.2004 18:04

...ja Opalle taas kerran kiitos vastauksesta!

Kamalaa sähläystä toi pukuhuonejuttu, eikö siitä nyt olisi voinut ilmoittaa etukäteen?!

05.09.2004 15:22

Juoksin myös ekan lenkin eilen HCM:n jälkeen ja ihmettelin juostessani kuinka ihmeessä olen jaksanut juosta yli 42 km kun jo kympin lenkki hengästytti! Ehkä ensimmäiset lenkit maratonin jälkeen ovat hieman erilaisia..?

Eka maraton meni "hitaasti hyvää tulee", aikaa meni 4:50 ja mikä mieletön fiilis kun pääsin vihdoin maaliin! Hitaudesta sen verran etten ole juossut kuin kympin lenkkejä, yksi 20km mahtuu mukaan ennen HCM:ää joten en ole harjoitellut varta vasten mutta juossut 4 krt viikossa kylläkin ja aina 10-15 km.

Olen vaihdellut tossuja, ekat taisi olla Brooksin, sittemmin Niken Pegasus, ja nyt ostin uudet, Asicsin Gel eagle trail, joita en ole vielä sisäänajanut. Maratonin juoksin Adidaksen ClimaCool kengillä ja totesin että ne ovat aivan liian kapeat minulle (muutama mustunut varvas..)

Niin totta että jalat turpoavat maratonin aikana ja väljemmät kengät olisivat voineet estää mustat varpaat.

05.09.2004 19:29

...Oli, ja ihan hyvin meni: vastoin odotuksiani kykenin parantamaan henkilökohtaista reittiennätystäni n. 5min.

Ei painanut jaloissa HCM, kaksi lepoviikkoa, eikä ilmeisesti perjantainen pitkälle lauantaille venähtänyt keho.net-tapaaminenkaan ;)

-Itse pidän tätä jälleen osoituksena siitä että hötkyily 1-2 viikon treenivapaan (juoksu)kunnon romahduttamisesta on lähinnä naurettavaa...

06.09.2004 17:20

Opa,

äijä se vaan juoksentelee uusia ennätyksiä, onnea! Jos sielläpäin oli eilen yhtä upee ilma kuin täällä niin on ollut hianoo juosta?

Niinpä, oon itsekin huomannut että kyllä 1-2 löysemmän viikon jälkeen juoksu kulkee yhtä hyvin (ja monesti paremminkin) kuin ennen. Varmaan eri juttu jos kyse on ihan huipulla juoksevasta, silloin ei varmaan ole yhtä paljon varaa löysäillä.

Itse onnistuin sairastumaan flunssaan, ei mitenkään kummallista kun ottaa huomioon että melkein jokainen työkaveri oli flunssainen jo viime viikolla ... meikäläisen vastustuskyvyllä ei siitä selviä sairastumatta. :(

Ei tää mikään paha flunssa ole, mutta harmitta hirveesti kun sunnuntaina oli tarkoitus juosta yksi kauden parhaimmista (huippureitti ja muutenkin kiva kilpailu) kisoista... no, vielä en oo luovuttanut, _ehkä_ vielä pääsen starttaamaan sunnuntaina!

07.09.2004 08:29

Tää on tätä muutaman vuoden juosseen aloittelijan onnea: melkein joka juoksussa parantaa aikaansa, kunto tuntuu kehittyvän kun on liki nollasta lähdetty. ;)

Kyllä muuten juoksukelikin oli hyvä, etten sanoisi suorastaan optimaalinen; pilvipoutaa eikä liian lämmintä. Reitti oli yllättävän vähän mutainen menneen kesän kelejä ajatellen: polkujen parantamisessa oli tehty paljon työtä.

Toivottavasti toivut juoksukuntoon; itselläkin taas kurkku kipeä ja yllättäen jalat hieman tukossa, eli ehkä se HCM sittenkin vielä potkii kahden viikon takaa... Nyt pitäisi vielä päättää mitä seuraavaksi: Vantaa, Pirkan hölkkä, PK-juoksu, vaiko "ei enää juoksuja tänä vuonna"?

07.09.2004 10:52

Onko kokemuksia Lissabonin maratonista? Ajattelin käydä juoksemassa tänä vuonna. Tiedän että ei kannata odottaa mitään Tukholman maratonin tasoa, mutta...

08.09.2004 11:54

http://www.marathonguide.com on saitti, josta voi löytää juoksijoiden kommentteja. Tuo joulukuinen Lissabonin maratoni ei näyttäisi saavan kehuja...

Edelleiselle sunnuntaille osuu neljäkin sopivahkoa maratonia; Italiasta Firenze ja Milano, Espanjasta San Sebastian ja Ranskasta La Rochelle.

Näistä tiedän sen verran, etten voi suositella San Sebastiania (vaikka itse kaupunki on kaunis ja Baskimaan keittiö syystäkin maailmankuulua), mutta La Rochellea sen sijaan varauksetta: se on kai Ranskan toiseksi suosituin, suunnilleen HCM:n kokoinen, ja sikäläisten juoksulehtien lukijakyselyissä menestynyt maraton. Itse kaupunki on pienehkö Biskajanlahden satamakaupunki, eli ihan pittoreski, muttei pysty tietenkään kilpailemaan nähtävyyksillään. (Mutta Pariisissahan kannattaa aina käydä useammankin kerran, ja matka onnistuukin parhaiten TGV-junalla tai jatkolennolla Pariisista.)

Nettisivun englanti on tosin melko viehättävää:-)

08.09.2004 13:43

Joo, tuskin tarvii odottaa mitään hirveen korkee tasoista maratonia Portugalissa. Mutta tuleepahan lisää kokemuksia. Toinen maratoni joka mua kiinnostaisi olisi Madridin maratoni ensi toukokuussa. Kiitos tuosta saitista!! Ihan mielenkiintoinen!

08.09.2004 20:58

Opa,

täällä sama syy noihin ennätyksien paranemiseen- tosin en koskaan olisi arvannut että voisin innostua näin jonkun hitsin puolikkaan ennätyksen paranemisesta (ja varisnkin kun kyseessä ei mitään huippu-aikoja, vaan ja ainoastaan se että oma enkka paranee)

No joo, flunssa ei hellitä, vielä todella tukkoinen olo. Töissä oon ollut joka päivä (ja siellä meno on tällä hetkellä yhtä helevettiä suoraan sanoen, pitäis pysyä kaukana sieltä jotta edes olisi toivoa parantumisesta)

Tänään kävin tosin tunnin kävelylenkillä & huomenna ehkä jo käyn hölkkäämässä , en malta pysyä pois lenkkipolulta enää! Katotaan tosin vielä minkälainen kunto huomenna on. Taitaa kuitenkin tulla toi sunnuntai liian nopeasti vastaan.... (ja itseni tuntien tuun varmaan kuitenkin starttaamaan sunnuntaina, vaikkei ehkä pitäis)

nimim. laif saks
(tällä hetkellä tosi depis olo :(

09.09.2004 10:06

Niin, onhan kusiaispesässä istuminenkin jonkun mielestä kokemus...sanoo mies, joka ottaa ihan periaatteesta nokkiinsa joka kerta kun hänen suositustaan ei edes haluta noudattaa:-)

Mutta jos matkakohde on tärkeämpi kuin itse maraton, niin valinta ei tietenkään voi olla väärä!

Madridin maratonista olen kuullut ainoastaan posittivisia kommentteja, mitä nyt keli voi olla liian kuuma (Suomesta tulleelle ja/tai kovaan aikaan tähtäävälle).

09.09.2004 21:17

-Toivotaan että tuosta vielä tokenet viikonlopuksi. Teikäläisen kokemuksella kyllä pitäisi sunnuntaina tietää kannattaako sinne lähtöviivalle lähteä haahuilemaan vaiko ei; en tässä lähde kokeneempaa liikkujaa neuvomaan ;)

10.09.2004 21:31

Niin itsehän sitä pitää tällaiset asiat päättää, ja näillä näkymin olen kyllä lähdössä juoksemaan sunnuntaina. Oon nyt käynyt kahdella lenkillä, eilen ja tänään,
meno on tukkoista mutta kyllä se siitä!

Tapahtumassa minne olen menossa on aina ollut kisamatkana puolimara, mutta tänä vuonna naisten matka on 15. Sopii tietenkin paremmin mulle nyt kun kunto on mitä se nyt on.

Mites sulla, löytyykö vielä motivaatiota lähteä mukaan syksyn juoksukisoihin?

13.09.2004 20:14

Toivottavasti 15km meni sujuvasti flunssailuista huolimatta.

Meikäläisen motivaatio voisi olla paljonkin parempi... Ei HCM:n jälkeen oikein ole "vakavampi" juoksu innostanut vaikka eCross hyvin menikin.

Näin ollen taidan haudata ajatukset Vantaan maratonista, ja käydä läpihölkkäämässä parin kaverini kanssa Pirkan hölkän (33km) [http://members.vip.fi/~pkierros/holkka.htm] ilman minkäänlaisia tulospaineita, enemmän sosiaalisena tapahtumana ja rentona laskuna peruskuntokaudelle. -Tai eihän sitä tiedä mihin tässä innostuu, mutta tänään tuntuu tältä.

13.09.2004 21:34

Opalle terveisiä!!! Kunhan jalka paranee, niin juoksen sun ohi valonnopeudella keskuspuistossa ;D

Vitsi! Luulen, että en on päässyt juoksukunto aika huonoksi, joten tunnistat mut raskaasta puhelinhäirikkö-tyylisestä huohotuksesta sitten kun pyyhällät mun ohi...

14.09.2004 09:50

JR.K: ...Maltan tuskin odottaa; siihen ei valonnopeutta valitettavasti tarvita :( -Lenkillä ohi pyyhältäviin nuoriin naisiin pyrin mielessäni vapaasti soveltamaan John Travoltan "Face off"-elokuvassa lanseeraamaa kommenttia: "I hate to see you leaving, but I love to watch you going" ;)

Jos/kun joskus keskuspuistossa tavataan, niin Darth Vader-tyyppisen huohotuksen kyseenalainen ilo on todennäköisesti minun puolellani koska juoksen siellä oikeastaan vain kovempia lenkkejäni; siinä maastossa ei meikäläinen kevyitä oikein pysty juoksemaan, on liikaa jyrkkiä mäkiä.

-Malta nyt vaan levätä voimakkaasti, niin pääset pikapuoliin takaisin lenkkipolulle...

14.09.2004 10:36

Moro Juoksijat,

täällä toivutaan pikkuhiljaa 4 viikkoa sitten tehdystä polvileikkauksesta, kävely sujuu jo suht mukavasti ja pikkuhiljaa on lupa aloitella kuntopyöräilyä, uintia ja vesijuoksua eli eteenpäin mennään :-)

Juoksulenkille ei kyllä ole asiaa vielä kuukauteen-pariin, mutta eiköhän sen kestä kun jotakin sentää pystyy tekemään. On muuten uskomatonta miten nopeasti lihasmassa häviää tuollaisen operaation jälkeen, toinen reisi on ihan tikku :-(

Tsemppiä loppusyksyn treeneihin ja kisoihin!

14.09.2004 17:03

Mukava nähdä että sinäkin oot vielä hengessä mukana! Kiva kuulla että leikkaus on sujunut hyvin & että kuntoutuminenkin etenee kivasti.

Kiitti tsempesistä, yritetään juosta kovaa myös sunkin puolesta! :)

14.09.2004 17:09

Juu toi 15 meni ihan hyvin & oli kiva juosta! Helpotti kun huomasin että juoksu sujui sitten loppujen lopuksi ihan ok tuosta flunssailusta huolimatta.

Reitti oli 15,8 ja multa meni siihen 1,11 eli ihan ok tulos verrattuna muihin kesän juoksuihin. Nyt olis enää yksi kilpailu jäljellä tänä syksynä - jos en nyt vain minäkin innostu Pirkan hölkästä tai Vantaan marasta, kovasti ovat (eri)ystävät kosiskelemassa mua mukaan noihin...

22.10.2004 14:42

Hoojj pitkästä aikaa!

onks kaikki juoksut juostu jo?

Mites Iineksen parantuminen?

DH
10.11.2004 00:28

DW (Deutsche Welle) kanavalla näkyi äsken mainos ohjelmasta jossa seurataan tavisten valmistautumista marathonille.
Tavoitteena on New Yorkin marathon.
Olikohan se 20.11 vai 22.11 kun ohjelma alkaa.
Mainos oli ainakin englanninkielinen.

From 0 to 42 on ohjelman nimi.

Google löysi:
---------------------------------
From 0 to 42
"Anybody could run a marathon!" This challenging assertion often comes from
people in the running scene. It's not only raving running freaks that say this; prudent
sports doctors tell you the same thing. The toughest Olympic running discipline - a
sport for everyone? Regardless of how old, how fit or how fat? Seven absolute nonrunners,
selected from 17 000 applicants across Germany are to be made "marathon
fit" under the instruction of the doctor and former 5000m European champion,
Thomas Wessinghage. The candidates, Anna, Anna Freda, Iris, Dieter, Frank,
Jürgen and Michael have to prove that there's truth in this crazy assertion: Everyone
who is well enough to run, can run a marathon if he or she trains regularly, and is
guided step by step to achieve this over a period of at least one year. The goal:
nothing less than the New York City Marathon! "From 0 to 42 - seven non-runners
heading for the marathon" records the changes that take place over these twelve
months to the runners' bodies: Will the hopes and desires that each one of them
attaches to "Project Marathon" be fulfilled? Will the subjects manage to integrate the
extensive training plan into their daily routine? And how will they cope with setbacks
and particularly, with the "lack of will power"?
First Running Experiences
When the seven marathon candidates meet again in Damp four months later, they've
all lost weight, some more than others. They're facing the first crucial test, the 21
kilometer Half- marathon in Mainz, for which some of them are far from ready. "I don't
believe it! You're a new woman!" Anna enjoys the amazement of the other six, who
are getting together here in Damp for the second time. It's March now - they've
already been training for four months. Last night Anna made the decision to go to the
hairdresser. So she did - and here she is, with a new colour and a new cut. For her, it
was the first noticeable success of her new life. Awareness of her body, which had
been more or less buried through many years of being overweight, was coming back!
On the other hand, she's the problem child. As before, she's losing too little weight,
and she is far from fit enough. In contrast, Anna Freda is running happily and lightly.
The mother of three sons, and in her mid-forties, she is totally ignoring training
recommendations from Damp. She's only listening to her body, which is setting her
pace. Not exactly to Thomas Wessinghage's delight. The Half-marathon in Mainz is
casting its long shadow over the runners.
------------

10.11.2004 10:54

Moikka! Pitkästä aikaa itselläkin jotain juoksuaiheista kirjoitettavaa (Bimbo olikin jo huhuillut kuulumisia :)

Polvileikkauksesta on jo 12 vkoa ja pari viikkoa olen hölkkäillyt. Takana 7 eri pituista lenkkiä, yli tunnin juoksukin menee mukavasti eli peruskestävyys ei siis ole pitkän tauon aikana hävinnyt :-)

Mutta kovemmassa vauhdissa ja ylämäkiä kiivetessä huomaa eron: hengästyn ja syke nousee korkeammalle kuin ennen, joten lissää treeniä vaan :) Tosin saa nähdä kauanko juoksukelejä riittää, kaatuminen ja liukastelu on ehdottomasti kiellettyä, uusi ristiside on tällä hetkellä heikoimmillaan. Täytyy varmaan hankkia ne nastalenkkarit!

10.11.2004 11:35

Sulla Iines sitten menee hyvin! Kiva kuulla. Todella suosittelen nastoja lenkakreihin tai juoksumattoa liukkaille. Juoksu epävarmoilla keleillä saattaa paisti aiheuttaa äkillisiä vammoja, myös rasitusvammoja hassuihin paikkoihin, kun jännittää ja askeltaa eri lailla.

Mulla on leikkauksesta nyt 6,5 vk ja muuten menee hyvin, mutta arpikudos takareidessä on kipeä ja hieman paksu ja istuminen on vieläkin kovin iso haaste. Mutta liikkumaan tällä alkaa päästä ja olenkin kohta menossa fyssarille. Sitten alkaakin ankara kyykkäys...

Tsemppiä jatkoon Iines.

10.11.2004 12:04

Tsemppiä itsellesi! Joo, nastat vaan alle, kun on kerran autossakin ;-)

Harmi tuo sun takareisi, itsellänikin on ko. paikassa kireyttä, koska siirrännäinen (2 jännettä) otettiin reiden takaa.

Kyykkäys tekee hyvää, tänään taas bodypumppiin lihaksia kiusaamaan!

kirjaudu sisään jos haluat vastata