Naiset ja kuntosali

68198
4. joulukuuta 2003 14:06

Tällainen kolumni Tamperelaisessa...

Tietämättä tapausta sen tarkemmin, sanoisin että kyseisen mieshenkilön mielipiteet (korostan sanaa "mielipiteet", sillä faktojahan ne EIVÄT ole) ovat vähintäänkin kiintoisia...

"Torstaina 4. joulukuuta 2003

Yritä siinä sitten selittää

Liikunnasta on yhtä monta mielipidettä kuin on keskustelijaakin. Kannattaa olla varovainen, kun aloittaa keskustelun tuntemattoman kanssa. Joskus on hyvä vain antaa periksi ja myötäillä.
Jokaisella on omat mieltymyksensä, eikä niistä kannata kiistellä. Yksi tykkää laskettelusta, toinen lähtee mieluummin murtsikkaladulle. Joku haluaa treenata kilpatanssia kaverin nauttiessa lauantai-illan lavatansseista.
Itse erehdyin aloittamaan keskustelun kuntosalilla käymisestä aktiivisesti liikkuvan kolmekymppisen miehen kanssa. Ajatuksemme liikunnasta eivät näin jälkeenpäin mietittynä olisi voineet olla yhtään kauempana toisistaan.

Odottelimme lentokentällä Joensuusta pois pääsyä ja aikaa tappaaksemme keskustelimme niitä näitä. Olimme molemmat työmatkalla ja valittelimme sitä, että liikkumaan pääsee aivan liian harvoin. Mies kertoi käyvänsä työporukalla kahdesti viikossa sählykentällä ja tämän lisäksi harjoittelemansa kolmesti viikossa kuntosalilla. Hänen liikuntaharrastustaan määritteli kaverien kanssa yhdessä tekeminen. Mikä minusta oli hienoa. Olin salaa jopa hiukan kateellinen.
Kun paljastin tapaavani säännöllisesti personal traineria, mies räjähti naurun.
No kyllä suakin sahataan linssiin! Luuletko, että sellainen tekee susta kerralla Karita Tuomolan?
No en. Olin hiukan hämääntynyt palautteesta ja kerroin kunto-ohjaajan olevan minulle todella hyödyllinen juttu. Itse en olisi osannut keksiä sopivia ohjelmia, valita painoja ja tehdä liikkeitä ilman opastusta oikein. Kerroin pelkääväni tekeväni liikkeet väärin. En halua kärsiä tulevaisuudessa väärin opitun liikkeen aiheuttamista vammoista. Ja lisäksi kun on joku, jonka kanssa seurata omaa kehittymistä, tulee liikunnastakin säännöllisempää. Omasta työstäni johtuen tiettyyn päivään ja kellonaikaan sidottu liikuntajuttu ei minulta onnistuisi.
Mies myötäili ja totesi itsekin arvostavansa koulutettuja ja työssäkäyviä naisia, jotka jaksavat huolehtia ulkonäöstään.
Me miehet pidämme kireistä kissoista. Avovaimoakin yritän jatkuvasti patistaa liikkumaan enemmän.
Keskustelukumppanin mielestä ohjelman voi tehdä kuitenkin itse, kun lukee alan kirjallisuutta ja lehtiä.
Sitä sanotaan sisälukutaidoksi ja oikeaksi asenteeksi.
Hänen mielestään liikuntaharrastukset opitaan jo kotoa.
Kun totesin, että omat vanhempani kannustivat minua valitsemaan mieleiseni harrastukset ja kiinnostuksistani johtuen ne olivat aivan jotain muuta kuin aktiiviliikuntaa, mies totesi vanhempieni tehneen emämunauksen.
Juuri tästä syystä tämän päivän koulut ovat täynnä lihavia lapsia.
Tästä minä tietenkin hiukan loukkaannuin.
Sumun takia lentokone kuitenkin vielä antoi odottaa itseään.
Halusin palata vielä kuntosalikeskusteluun ja kyselin, että mitä mies itse sitten salilla puuhaa. Tyyppi nimittäin näytti kuitenkin siltä, että salilla on tullut jotain tehtyä.
No en minä mitään nappeja vetele, jos sitä luulet.
Tuota nyt en ollut edes ajatellut.
Kyllähän se on ihan kiva treeneissä jätkien kanssa ottaa skabaa, että kuka työntää eniten penkistä.
Hohhoijaa. Että näitä tyyppejä. Letkautin miehelle, että mielestäni on aika alkukantaista puuhaa kisata kaveriporukalla jonkun yhden lihasryhmän koosta. Arvostan enemmän aivoja kuin jotain ojentajalihasta. Jokainen ihminen on yksilö eikä suorituksia voi noin suoraviivaisesti vertailla.
Mies ei kuitenkaan kestänyt kommenttiani, vaan täräytti takaisin.
Tämä on aika turha keskustelu. Naiselle, joka ei ymmärrä liikunnasta mitään, on turha yrittää mitään edes opettaa.
Lentokoneeseen päästyään mies asettui matkustamon vastakkaiseen päähän. Minä hymyilin itsekseni ja rustasin muistiinpanoja iltapäivälehden kulmaan.

Aino Joutsen"

//Mika

Vastaukset: 90

04.12.2003 14:50

"Kyllähän se on ihan kiva treeneissä jätkien kanssa ottaa skabaa, että kuka työntää eniten penkistä."

Ei perhana :-]

*pyyhkii naurunpurkauksen aiheuttamaa sylkeä näytöltä

04.12.2003 18:35

Okei. Nyt myönnä, sinä ketä tunnistit itsesi tuoksi äijäksi. Se on kumminkin joku täältä ;)

04.12.2003 19:13

"Kyllähän se on ihan kiva treeneissä jätkien kanssa ottaa skabaa, että kuka työntää eniten penkistä.
Hohhoijaa. Että näitä tyyppejä. Letkautin miehelle, että mielestäni on aika alkukantaista puuhaa kisata kaveriporukalla jonkun yhden lihasryhmän koosta."

Kyllä tämän artikkelin kirjoittajan kannattaisi opetella edes ihan perusasiat itsekin, vaikka personal traineria käyttääkin.

Olen tuon nimettömän miehen kanssa samaa mieltä, kavereiden kanssa on ihan kiva kisata siitä, kuka työntää eniten penkistä tai nostaa eniten kyykystä.

04.12.2003 19:21

"Nyt myönnä, sinä ketä tunnistit itsesi tuoksi äijäksi."

Ketä??

04.12.2003 22:30

Tahvo, mitkä muuten mielestäsi ovat perusasioita?

//Mika

04.12.2003 23:25

Se äijä taisi löytyä...

*osoittaa Tahvoa

04.12.2003 23:30

pelataan säbää kuka toimii pallona.

05.12.2003 09:17

Toi on tommonen kunnon suomalainen PERUS-asenne. Mikään mitä ei ole itse aiemmin kokeillut ei voi olla hyvä koska ENNENKIN ON PÄRJÄTTY, prkl :) "Mä en mitään hienojakaikenmaailmantreinereitä tartte, SUOMALAINEN MIES pärjää yksin."

Eihän siinä mitään, jokainen voi valita kulkeeko laput silmillä vai ei.

05.12.2003 10:21

Jos joku osaa opettaa perusasiat, niin antaa tulla! Itse olen tällainen peruskuntoilija. Teen siistiä sisätyötä, jossa ei paljoa ulkoilmaa näe ja siksi yritän parhaani mukaan ehtiä muutaman kerran viikossa kuntosalille ja lenkille. Personal trainerin kanssa tapailen säännöllisesti, jotta pysyn liikkeellä. On kiva, että on joku ammattilainen neuvomassa ja ohjaamassa. Ja joka seuraa kehittymistäni.

Mutta erittäin kivaa huomata, että joku vihdoin on lukenut kolumnini!
Joka näköjään osui - ja upposi...

Terveisin, Aino Joutsen

05.12.2003 11:47

Ja tervetuloa palstalle. Meni siis sähköposti perille...;-)

Omasta puolestani voin sanoa, että Personal Trainerin palkkaaminen on ollut vain ja ainoastaan kunnioitettava ja viisas teko. Tämä ammattikunta ei ole vielä saanut samaa arvostusta osakseen Suomessa kuin se saa Yhdysvalloissa. Näinä aikoina katson Personal Trainereiden olevan jo kansanterveydenkin kannalta välttämättömiä ihmisiä.

Äläkä Tahvosta välitä. Hän vain haluaa aina olla eri mieltä, mutta hauska mieshän hän oikeasti on.
Samaa logiikkaansa johdatellen voitaisiin sanoa, että jokaisen tulisi opetella kokkaamaan, jos kerran syövät (kuntosaleilla eivät kaikki käy, kaikki kuitenkin syövät). Vaan paljon on niitäkin, jotka eivät kyseisen jalon taidon saloihin ole perehtyneet...eivätkä kaikki edes ikinä oppisikaan. Kaikki eivät voi osata kaikkea, siksi autamme toisiamme :)

Aino, jatka vain samaan malliin :-)

//Mika

05.12.2003 12:50

Kiitos Tikru palautteesta!
Niin harvinaista herkkua, että taidan myhäillä itsekseni koko loppupäivän...

Tämä aihepiiri on pohdituttanut minua jo pitempään.

Mikä siinä on, että nainen ja kuntosali-yhdistelmä kuulostaa aina joistain miehistä jotenkin niin hauskalta? Joensuun lentokentän tapaus ei ole ainoa kokemukseni aiheesta. Jos nainen haluaa pitää itsestään huolta, se liitetään jotenkin kasvojen hoitamiseen tai laihduttamiseen, mutta sellainen tavallinen liikkuminen ei ilmeisesti sovi kuvaan.

Vai onko se niin, että naisen paikka on vain kerta kaikkiaan siellä hellan ja ... kehdon välillä, että ei sitä sitten kuulukaan enää huolehtia itsestään minkään oman, liikunnallisen harrastuksen parissa?!?

Purnaa, Aino Joutsen

05.12.2003 13:06

Seuraavassa jutussa on sitten parempi vilahtaa nimi keho.net useampaakin kertaan... ;)

05.12.2003 13:08

"Mikä siinä on, että nainen ja kuntosali-yhdistelmä kuulostaa aina joistain miehistä jotenkin niin hauskalta?"

Tuo(kin) on varmaan monen eri asian summa. Näitä tekijöitä voisivat olla esimerkiksi se, että jumpat on yleensä koettu naisten liikuntana, ja se, että vieläkin elää vahvasti se käsitys, että vastusharjoittelulla saadaan väistämättä aikaiseksi hirveät lihakset...Jälkimmäisessä harhaluulossa lienee syy siihen, miksi moni nainen vieläkin kokee kuntosaliharjoittelun vieraana itselleen.

Ja ehkä kuntosali fyysisenä tilana on hikinen ja jokseenkin "miehinen", joten joidenkin miesten mielestä nainen ei voi sellaisessa ympäristössä olla treenaamassa tosissaan. Monella tuntuu olevan mielessä stereotypia 40-vuotiaasta tädistä, joka istuu loitontajakoneessa (tai lähentäjäkoneessa) ja tekee tuhat toistoa lukien Annaa tai Gloriaa...Tätä naiskuvaa on sitten helppo "kovaa treenaavien" naureskella...

Toisaalta, nämä asenteet ovat jo häipymässä ja taitavat olla lähinnä pikkusalien (ja perinteisesti ainoastaan "miesten" salien) riesa.

05.12.2003 13:10

"Mikä siinä on, että nainen ja kuntosali-yhdistelmä kuulostaa aina joistain miehistä jotenkin niin hauskalta?"

Tuskin se enää kuulostaa haasulta. Ehkä vielä joskus 90-luvun alussa...

05.12.2003 13:19

Hih, olen myös itse törmännyt vähättelevään asenteeseen kun kerron käyväni kuntosalilla, tyyliin "ai kiva et tytöt aerobikkaa" :D Toisaalta kun treenasin legendaarisella Gold's Gymillä (silloin kun se oli vielä olemassa snif) salin isot karjut oli ihan mega-ihania ja auttoi kaiken maailman aloittelijan kysymyksissä. (Kunhan muisti pysyä poissa kisadietillä olevien tieltä.) Maastavetotreeniä tekevä pikkutyttö sai aina ihailevia kommentteja osakseen :) eli tytöt vaan reippaasti rautoja heiluttelemaan, oikeasti salitreenaavat miehet ei vähättele, eiköhän ne ole just noita hemmetin rimppakinttu-sählypelaajia (anteeksi jos joku mukava sellainen sattuu lukemaan tätä) jotka luulee että naiset ei voi "työntää penkistä" tai ainoa oikea liikuntamuoto naisille on joku kiinteytysjumppa. Kutria lainatakseni: Aargh :D

05.12.2003 13:32

Tania, mulla on muuten melko hyvä tuo avatarkroppakuva ;D

05.12.2003 13:36

Jep, asiallinen body tuolla Tanialla /palvo/

05.12.2003 13:37

Avatarkroppakuva...? Heh tarkoitatko tota käyntikortissa olevaa päänjatketta? Taisin painella niitä nuolia vähän turhan laiskasti ja siihen jäi tollainen jääkaappipakastinyhdistelmä, todellisuus ei ole ihan noin muhkea ;) Muutamat penkkisarjat vielä niin eiköhän se siitä!

05.12.2003 13:40

Siistiä ,meillä on täällä julkkiksia.
Tervetuloa Aino ja toivottavasti viihdyt vaatimattomalla keskustelupalstallamme.
Täällä me pohdimme ja väännämme kosmista universumia omien tarkoitusperiemme mukaisiksi, silläkin uhalla että mikään ei kuitenkaan muutu.
No joo kuitenkin se sun artikkeli oli kyllä hyvä. ;)

05.12.2003 13:44

Heh. Joo, sitäpä hyvinkin :D

05.12.2003 13:46

"eiköhän ne ole just noita hemmetin rimppakinttu-sählypelaajia"

Onko sinulla jotain sählynpelaajia vastaan?:(

05.12.2003 13:49

Kadehdin tota Tanian bodya niin paljon et mäkin
kävin vähän pumppaamassa, tosin jätin jalkatreenit vähemmälle :-)

05.12.2003 13:50

Heh :D

jk2
05.12.2003 13:53

"Letkautin miehelle, että mielestäni on aika alkukantaista puuhaa kisata kaveriporukalla jonkun yhden lihasryhmän koosta. "

Yhden lihasryhmän? Yhden !?

Penkkihän on THE lihasryhmä. Pistetäänpä asiat tärkeysjärjestykseen. Se on karju joka a) penkkaa sikana b) kenen autostereoista umpsuttaa koviten!

WANK-treenaus kunniaan!

05.12.2003 14:07

Mitä? Kuuluuko sikana penkkaus ja autostereoiden jumpsutus yhteen?

Härnää, Aino Joutsen

05.12.2003 14:08

Tämä nyt ei varsianisesti ehkä tähän keskusteluun kuulu, mutta tuo väheksyvä asenne treenaavaa naista kohtaan.
Treenaan siis 3xviikossa salilla ja usein osuu monta tyyppiä, siis miestä, jotka treenaavat samana päivänä kanssani samoja lihasryhmiä. Joskus tuntuu, että minun pitäisi väistyä tieltä heidän treeniensä takia. Mikä ihme niitä vaivaa! Treenaan kovaa ja haluan viedä treenit sujuvasti läpi etten koko iltaa vietä salilla muiden tiellä.
Ihan kuin minun pitäisi mennä treenaamaan silloin kun muita ei paikalla ole, tsiisus että nyppii!
Viime viikolla oli jalkatreenit joista totesin kaverilleni jotain, niin eräs mies huutaa että "kukaan ei sitten kyykkää tänään" kun hänen olisi ollut pakko päästä kyykkypaikalle tekemään "takakeno" penkkipunnerrusta vaikka sille on ihan toinen paikka olemassa.
Vituttaa tuollaiset maailman navat joiden tieltä muiden tulisi häipyä. Pientä kunnioitusta ja yhteistyökykyä tarvitaan myös salilla!!!!

05.12.2003 14:12

Tiitu, aika käsittämätöntä.
Onneksi en ole itse törmännyt tuollaiseen.

05.12.2003 14:14

Samaa mieltä olen Tiitun kanssa. Naiset tai oikeastaan "tytöt" joutuvat usein väistämään, kun tosimiehet tulevat treenaamaan. Olen tutustunut aikojen saatossa useamman salin toimintaan sekä Helsingissä että Tampereella ja samoja tarinoita kuuluu säännöllisin väliajoin naisten suusta.

Mutta mitäpä tuolle voisi tehdä? Jos valitat ääneen asiasta, sinut leimataan vikisijäksi. Jos et sano mitään, kärsit aina samalla tavoin.

Mur, Aino Joutsen

05.12.2003 14:32

Toivottavasti tämä ilmiö on väistymässä. Ainakin isommilla saleilla tilanne on tällä hetkellä mielestäni melko hyvä. En tietenkään ole käynyt kuin muutamalla salilla Suomessa, mutta mutuna uskallan väittää, että isoilla saleilla suunta on parempaan päin.

Aino, käyt ilmeisesti eri salilla kuin Manki ja minä. Meidän salillamme tuollaista käyttäytymistä ei ole eikä sitä myöskään suvaittaisi. Ehkä tuosta voisi virittää keskustelua salin henkilökunnan kanssa. Jos he eivät saa muutosta aikaan, vaihda salia. Asiakaspalvelu on kaiken a ja o nykyään. Rautaa on joka nurkka täynnä, ei siinä ole enää mitään ihmeellistä, mutta palvelu on se, millä kilpaillaan. Ja kilpailu on kovaa, sen voin kertoa, joten hae itsellesi parempi sali, jos tilanne ei muutu. Ja sama koskee siis Tiitua.

Älkää antako periksi! :-)

//Mika

05.12.2003 14:37

Nykyinen salini Tampereella on tosi hyvä ja kiva. Palvelu ja kävijät mukavaa sakkia ja tunnen olevani ihan kotonani. Sen verran pitää korjata, ettei tule väärinkäsitystä. Valinnan olen tehnyt juuri tällä perusteella.
Tosin niitä paikkoja on sitten joka lähtöön...

Vicecity ja Tikru & muut: Kysymys...
Mistä Ainon pitäisi kirjoittaa seuraavaksi / lähiaikoina?

Pohtii, Aino Joutsen

05.12.2003 14:46

Okei, olen siis ymmärtänyt väärin. Ja hyvä niin, sillä on hieno asia, että viihdyt salillasi :-)

Noista juttuideoista...mitäs jos tulisit sättiin (tuolta yläpalkista chat), niin voimme heitellä ideoita eestaas porukalla? :-)

(Jos sulla on selaimessa pop-up blocker, ota se pois päältä, jotta sätti-ikkuna avautuu).

//Mika

05.12.2003 14:49

Prkl! Penaa putkeen puoltoista tuntia ja sen jalkeen vedetaan krea-colaa ja nauretaan kynaniskoille ja naisille!

Aina naita kavereita riittaa;)

Itse kun aikoinani aloitin saliharjoittelun juuri tuolla sisalukutaidoilla niin kylla akkia huomasi kuinka pieleen homman voi tehda. En nyt sano etta kaikkien pitaisi hommata itselleen PT mutta edes sen verran antaa periksi etta joku nayttaa miten hommat tulee tehda. Sen egon voi jattaa sinne pukuhuoneeseen ja tehda liikkeita pienemmillakin painoilla...toisena vaihtoehtona voi olla liike jossa paapaino on lehdenluvussa ja sarjat ovat 80-100 toiston luokkaa!

Rea
05.12.2003 14:49

Vähättelyyn en ole salilla koskaan törmännyt, yleensä äijät arvostaa, että joku nainenkin jaksaa innostua punttien nostosta. Sen siijaan duunissa muutamat idiootit ovat ihmetelleet minkä takia nainen treenaa esimerkiksi hauiksiaan tarkoittaen tietysti, että naisten kuuluukin olla heikkoja ja avuttomia että miesten avut pääsevät paremmin oikeuksiinsa. Tekisi mieli haastaa matsiin moiset ;-)

05.12.2003 14:50

Ikävä kyllä asun niin pienessä kaupungissa, että vaihtoehtoja ei juurikaan ole. Valittavana on kaksi kaupallista tämän nykyisen sijaan. Toinen on naistensali jota en voi sietää ja toinen on niin pieni ja ahdas, että aiheuttaa lähinnä pakokauhua.
Olen kyllä sellainen tapaus, että teen sen mitä olen tullut tekemään enkä orjaile muita, mutta joskus vaan ottaa aivoon tuollainen aikuisten miesten käytös. Ihan kuin naisten treenaaminen olisi jotenkin vähäpätöisempää. Itselläni on selvät päämäärät joita kohti yritän edetä parhaani mukaan. Vaan hyytyypä se hymy näillä "pojilla" kun alan tositoimiin treenien suhteen.

05.12.2003 14:50

Sorry, olen kannettavan kanssa junassa. Yhteys ei kestä chattia, kokeilin jo.

Mutta ehdotuksia otetaan vastaan...

Terveisin, Aino Joutsen

05.12.2003 14:57

Teekuppi, aivan.

Rea, oikein /peukut/

Tiitu, oikein /peukut/

Aino, joku liikunta- tai terveysaiheinen juttuko?

//Mika

05.12.2003 14:58

Muutaman kerran olen naisia väistätyttänyt ja syystä. Kun kuvitellaan, että voidaan varata laite omaan käyttöön varsinkin, kun toisella on siinä treeni kesken ja on päästänyt tekemään väliin tai ollut hetken poissa, niin sietääkin väistyä.

Suomenkielisille tietenkin on asia helpommin selitettävissä.

Mitä tehdä? No voisi opetella salikäyttäytymistä. Ei omita laitteita, vaan päästetään muutkin treenaamaan välillä.

Parempihan on, että nämä ongelmatapaukset ovat olleet naisia, kun ne kiltimmin sitten väistyvät.

05.12.2003 15:03

Kolumnisarjani alkoi siitä, kun päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja pitää huolta tomumajastani paremmin. Samalla kropalla kun pitäisi pärjätä vielä montakymmentä vuotta!

Aiheesta ja edistymisestä olen sitten raportoinut ahkerasti. Hiukan ihmissuhdesotkujakin olen tilittänyt...
Mutta aiheeni siis liikkuvan inhimillisissä sattumuksissa liikunnan, terveyden ja hyvinvoinnin piirissä. Siis ihan elämää.

Tämäkin kokemus alkaa olla sitä luokkaa, että väistämättä tekee mieli kertoa tästä keskustelusta ja palstasta...

Ettehän pahastu?

Kysyy, Aino Joutsen

05.12.2003 15:09

Mulla on jotain sählynpelaajia vastaan silloin kun niitä häiritsee että mulla on isommat pohjelihakset :D Salibändisti joka harrastaa yöjuoksua ja kuntosalia saa puolestani kommentoida vapaasti naisten treenejä, tietää ainakin vähän mistä puhuu.
Rea: Mäkään en ole koskaan törmännyt vähättelyyn salilla, ja jos joku urpo antaa pahaa silmää niin väläytän takaisin, ei kukaan tule niitä tankoja repimään käsistä kuitenkaan :) Työpaikalla on ihan eri juttu - varsinkin rahka/tonnikala/raejuusto/kasvispöperöt kolmen tunnin välein herättää hilpeyttä tyyliin "taasko se syö" :D Muutkin täällä varmaan törmänneet samaan... Täytyy kyllä tunnustaa että olin salaa otettu kun työpaikan pikkujouluissa mut valittiin vuoden Kike Elomaaksi :D No nyt menee jo niin aiheen vierestä että taidan poistua hiljaisesti takavasempaan.

05.12.2003 15:11

Mitä muutoksia olet huomannut omassa kehossasi?
Mielessäsi?
Elämänlaadussa?

Miten sinua on saleilla palveltu jne.?

Erilaiset ihmedieetit?

Näistä asioista voisi joku olla kiinnostunut lukemaan...;-)

//Mika

05.12.2003 15:15

"Salibändisti joka harrastaa yöjuoksua ja kuntosalia saa puolestani kommentoida vapaasti naisten treenejä, tietää ainakin vähän mistä puhuu."

Legendaarinen...LOL

Vai Kike....;.-)

//Mika

05.12.2003 15:16

Parikymmentä vuotta salilla pyörineenä olen aina ihmetellyt miksi samat naiset,jotka ohjatuilla tunneilla tai spinningissä saattavat pystyä uskomattomiin suorituksiin tekevät esim. jalkaprässiä lähes tyhjällä telineellä. Kyseessä ei ole pelkkä voiman puute vaan joku väärinymmärrys tai turha pattien pelko. Toki kovaakin treenaavia naisia on kuten vaikka täällä kirjoittavat. Personal trainer on varmaan ihan ok vaikka kivahan on itsekin oivaltaa asioita.

05.12.2003 15:21

15 vuotta saleilla pyörineenä olen huomannut saman, mutta kysynpä tämän: mitkä ovat ko. henkilön tavoitteet? Jos niitä ei tiedä, ei voi olla lainkaan varma, miksi joku tekee kuten tekee. Tavoitteita on niin monia.

Mutta väärinkäsityksiä on tietenkin olemassa. Senpä takia tässä töitä tehdäänkin, ja uskoisin tämän keho.netinkin vaikuttaneen monen elämään positiivisella tavalla :-)

//Mika

05.12.2003 15:26

Aino,

No sun pitää ehdottomasti tehdä juttu keho.netistä. Täältä löytyy kasa artikkeleita, keskustelu, chat yms. Kävijämääristä yms. ota yhteyttä ylläpitoon: antti.akonn@keho.net

05.12.2003 15:41

Eihän pari prässisarjaa tyhjällä kelkalla kehitä yhtään mitään,paremman treenin saisi kävelemällä rappuset salille. Sama pätee hauistreeniin kilon käsipainoilla, yhtä tehokasta kuin nostella maitotölkit jääkaappiin. Jos haluaa voimaa,rautaa kehiin, jos kestävyyttä, on hengästyttävä ja hikoiltava.

05.12.2003 15:47

Kuten kirjoitin, kaikki riippuu tavoitteista. Mitäs jos kyseine ihminen tekee fysioterapeutin tekemää ohjelmaa? Tai palauttelee jostakin bicistä? Näitä syitä on NIIN monia, että minä en lähtisi arvailemaan yhtään mitään.

Mutta toisaalta, kuten sanoin, väärinkäsityksiä on, ja siksi tässä...jne (lue edellinen viestini).

Pääasia, että käy salilla ja nauttii siitä. Luultavasti kuitenkin jossakin kohtaa joku sanoo jotakin tai muuten tietomäärä (vaikka tätä kautta) lisääntyy.

Positiivisuutta :-)

//Mika

05.12.2003 15:51

Taisitte osua asian ytimeen. 90% naisista luulee että reipasotteisella salitreenillä saa nopeasti Pauliina Taluksen reidet. Parempi treenata ilman painoja niin sitten "kiinteytyy". Lisäksi on hyvä välttää rasvaa ja proteiinia ja syödä vähärasvaisia irtokarkkeja/leipää/perunaa. Gsus.

05.12.2003 16:49

"Äläkä Tahvosta välitä. Hän vain haluaa aina olla eri mieltä, mutta hauska mieshän hän oikeasti on."

Minä haluaisin olla samaa mieltä, mutta kun muut ovat aina eri mieltä minun kanssani.

Penkkipunnerruksessa ei kisata yhden lihasryhmän koosta, vaan yläkehon työntävien lihasten maksimivoimasta. Eli nämä ovat juuri niitä perusasioita.
Tuo peruasioden opettelu ei ollut tarkoitettu kritiikiksi personal trainereita tai heidän asiakkaitaan kohtaan. Jos se vaikutti siltä, niin pyydän anteeksi. Se oli vain vinkki.

Muuten tuossa Aino Joutsenen ja mystery manin (joka siis EN ole minä...) keskustelussa molemmat käyttäytvät mielestäni oudosti ja toisiaan loukkaavasti. Tosin tuo John Doe aloittaa hiukan ylimielisellä asenteellaan, mutta tuo Ainon heittämä luolamieheen vertaus on aika kova isku vyön alle.
Eli Aino voittaa tuon erän teknisellä tyrmäyksellä.

05.12.2003 16:50

En mä mikään salibändisti oo. Kerran viikossa pelailen. Ja mun käsikin on paksumpi kun se maila.:)

05.12.2003 16:56

Ja sitäpaitsi, mitä kovempi on penkki, sen kovempi on myös jätkä.

05.12.2003 16:59

"Jasitäpaitsi, mitä kovempi on penkki, sen kovempi on myös jätkä."

Juuri näin.

05.12.2003 17:11

Oliko sen kolumnin pointti kertoa, että Aino Joutsen on fiksumpi kuin se mies lentokentällä? Tai naiset ovat fiksuja ja ymmärtävät asioita, miehet ovat apinoita? Mua ärsyttää tuo monien naisten tyyli nostaa sukupuolensa statusta leimaamalla miehiä kaikenlaisilla banaaleilla stereotypioilla. Vaikka kolumnin tapahtumat olisivatkin tosia niin ei ole mikään uutinen, että niin naisiin kuin miehiinkin mahtuu huonosti käyttäytyviä mänttejä.

Kolumnilla pitäisi mielestäni olla yleistä merkitystä ja kiinnostavuutta muuten se jää vain kirjoittajan itsekeskeiseksi jorinaksi.

05.12.2003 17:23

Tahvo Tohvelin kanssa olen samaa mieltä, vaikka mielestäni penkkipunnerruksessa kisaamisessa on omia ongelmiaan. Eli Tahvo eivät kaikki ole eri mieltä kanssasi vain ne jotka ovat väärässä. ;)

Tapsa62:lla oli myös hyviä pointteja.

TC
Jos ei veikkaa ei voi voittaa. :)

05.12.2003 17:24

Tapsa, relax, dude.../cool/

Tahvo, LOL.

Kyllä kovin jätkä on se, joka poistu kehästä omin voimin...siinä ei paljoa penkkituloksia kysellä...;-)

Peace,

//Mika

05.12.2003 17:28

Mutta kyllä kova penkki on se josta mies tunnetaan.;)

05.12.2003 19:41

Järkyttävää lukea, että jotkut muskelisankarit, joiden on tietenkin päästävä siihen peilin eteen, todellakin voivat käyttäytyä noin vähättelevästi naista kohtaan!!! Tunkea nyt eteen ja kohdella toisia vähempiarvoisempina!

Itse en voi sanoa saaneeni kuin positiivista palautetta miehiltä. Sekä todella kunnioittavia katseita ja sanoja. Mutta se kunnioitus on todellakin ansaittu, en vietä treeniaikaani lehtiä lukien tai kaverin kanssa kovaan ääneen juoruten, mitä muuten tapahtuu liian usein. Tästä varmaan johtuu jopa minunkin (NAISEN!) usein hieman alaskatseinen suhtautuminen toisiin naisiin (siis vain niihin jotka vievät viimeisen treenauksen ilon omalla olemassaolollaan). Ei pahalla, mutta miksi tulla salille treenaamaan jos ainoa tavoite on kuuluttaa kaikille miten mielenkiintoista oma elämä on.

Kenenkään ei pidä käsittää väärin, on hienoa jos nainen aloittaa treenauksen, ottaa asioista selvää jne. Mutta asenne on se mikä erottaa sen kikattavan muijan siitä jolla on tosiaankin halua liikkua. Ei kenenkään tarvitse olla mestari ja osata asiat itsestään, ei tietenkään.

Niin enkä usko että kukaan salillani odottaakaan minun siirtyvän tieltä pois, yhtä tosissani kun treenaan kuin muut. Joten ei muuta kuin totinen ilme päälle ja keskittyneesti punttia vääntämään ja jos joku yrittääkin teilata sivuun niin pitäkää puolenne naiset!

05.12.2003 20:10

En tiedä ,mutta hyvä idea olisi saada se äijä joka oli siinä artikkelissa niin tänne keho.nettiin
vähän jakamaan tuntemuksiaan .
Sehän varmaan tulis lankoja pitkin teloon porukan säbämailalla ihan päreiksi.

Saatais taas vähän meininkiä tähän jutusteluun.

=)

05.12.2003 20:27

Jännää sinänsä; aika nopeasti tämäkin keskustelu meni tyypillisten stereotypioiden mukaan:

-miehet treenaavat salilla tosissaan
-kaikki miehet (ja yleensä) eivät arvosta naistreenaajia
-salilla treenaavat naiset pääsäntöisesti ovat mistään mitään tietämättömiä loitontaja-lähentäjäkoneessa istuvia...siis kaikki muut kuin nyt täällä kirjoittaneet naiset

Hohhoijaa.

Mitä itse kolumniin tulee, niin olen Tapsa62:sen kanssa samaa mieltä.Kyllä on ollut huono tuuri törmätä siihen ehkä Suomen sovinistisimpaan tyyppiin, mutta onko siitä sitten sen kummemmin väliä? Miksi kukaan ylipäätään miettii omista treeneistään (tai sitä, että omaa PT:n), mitä muut siitä ajattelee?

Minä en ainakaan ole kuuna kunnaana juurikaan näköhermojani saati korviani lotkauttanut treenatessani eli ei mitään havaintoa, miten muut (miehet, naiset, kovaa treenaavat,lapset, ja muut) minun akkojen lehtien luvusta kesken treenin ovat mieltä.

PT on hyvä juttu ihmisille, jotka haluavat liikkua, mutta eivät halua/ehdi/osaa opetella itse (ja monessa tapauksessa itseopiskelu on paitsi turhaa, myös hyödytöntä esim. nyt vaikka kaikki lajit, missä edes jossain määrin vaaditaan jonkinlaisia lajitaitoja,mutta silti haluavat liikkua ja oppia uusia asioita.

Uusia kolumnin jatkeita: no, miten Ainon (ihana nimi D) projekti etenee, mitä yllättäviä käänteitä tulee vastaan,minkälainen Tampere on tavallisen liikkujan kannalta (tässä tarkoitan tavista ihmisenä, joka EI jääkiekkoile...jne.

05.12.2003 20:53

"minkälainen Tampere on"

Tampere on ihan /palvo/! :-D

05.12.2003 21:39

"En tiedä ,mutta hyvä idea olisi saada se äijä joka oli siinä artikkelissa niin tänne keho.nettiin
vähän jakamaan tuntemuksiaan ."

Juuri näin.

Oma hypoteesini on, että sovinistimiehillä on keskimääräistä korkeammat testosteronitasot. Mitäs siihen sanotte ?

05.12.2003 21:59

Kyllä mä näkisin, että vikaa on salilla myös siinä naisessa, joka pistetään vastentahtoisesti miehen toimesta penkin alle. Itse en ole moista kohtelua kokenut. Enkä tule kokemaan ;)

06.12.2003 01:52

haha.. :D Tämä keskustelu kyllä oikeasti kertoo asenteista vielä paljon enemmän kuin se alkuperäinen artikkeli. Naiset ja miehet eivät näköjään eroa toisistaan mitenkään, kun arvostellaan muiden tekemisiä, ja mahdollista tietämättömyyttä. Ei siis pelkästään treenaamisessa vaan, myös syömisissä, kuten joku totesikin.

Naiset ja kuntosali, miehet ja kuntosali, miehet ja naiset, ihmiset yleensä, kuka niitä kestää, karmea yhdistelmä ;-)

06.12.2003 11:26

Nyt ei saa käsittää väärin, olen tietysti innolla eturintamassa mukana jos ruvetaan porukalla mollaamaan äijiä ;) , mutta onhan toisaalta niinkin että enemmän ihmetystä se naisissa tuntuu herättävän jos kanssasisar eksyy salille hankkimaan niitä rumia bodarilihaksia. Molemmissa sukupuolissa löytyy niitä, joiden mielestä miesten, naisten tai yleensä kenenkään on älytöntä viettää aikaansa hienhajuisessa pommisuojassa juomassa proteiinihormoonidrinksuja ja suunnittelemassa Tony Halmeen presidenttikampanjaa. Onneksi siinä samalla voi pohtia sitä, ketä ottaa eniten päähän se, että reidenlähentäjäkoneelle on jonoa tai penkkipaikalla väännetään kahden tunnin sessioita.

Mitä kovempi penkki, sen kovempi ämmä. :) Ja Marjis on enivei.

HYVÄÄ ITSEPÄISYYSPÄIVÄÄ!

06.12.2003 12:23

Kyllähän tässä on nyt muutama asia aika selvä.

(En lainaile, vaan lataan ulkomuistista).

1) Ainohan nimenomaan sanoi, että juttusarja liittyy häneen itseensä ja elämänmuutokseensa. Siinä ei Tapsalla tai Hilmalla ole mitään sanottavaa, jos ette ole samaisessa lehdessä näistä asioista päättämässä. Mielipiteitä voi tietenkin sanoa, siksihän tämä Yleinen-osio on olemassa, mutta kiintoisaa, että niin usein ihmisten mielipiteet ovat negatiivisia (George Carlin -säie on toinen hyvä esimerkki). Onkohan siinä juomavedessä sittenkin jotakin..?.../miettii/

2) Se, että joku ihmettelee, miksi joku tekee niin tai näin tai ei tee jollain tavalla, on lapsellista ja kehittymätöntä ajattelua. Jos kyseessä ei ole hengenvaara, älkää murehtiko muista ihmisistä. Jos omat murheet ovat niin pieniä, että on aikaa murehtia toisten tekemisiä, olkaa iloisia ja keskittykää olennaiseen :-)

3) Hilma, nyt kyllä puhuit itsesi pussiin. Jos sinua ei kiinnosta muiden tekemiset, miksi sitten kirjoittelet täällä? Siinähän on selvä ristiriita...LOL

4) Tahvo, ei kukaan mitään loukkaantunut. Kunhan selvensin, että niitä "perusasioita" (ja mitäköhän nekin ovat?) eivät kaikki opi. Se on fakta. Lähipiiristä löytyy heti monta esimerkkiä. Olemme erilaisia ja hyvä niin.

Tahvolle ja muillekin: tuossa kopipeistaamassa artikkelissani ei näy, milloin kyseessä oli sananvaihto ja milloin kirjoittajan omat ajatukset. Pyydän anteeksi huolimattomuuttani (oletin jostakin syystä, että teksti kopioituisi sellaisenaan). Ja tähän voisin tietenkin sanoa jotakin siitä editointimahdollisuudesta, edes sillä aikarajoituksella..../viheltelee/
Eli Aino EI sanonut mitään nasevaa tälle miehelle. Alkuperäinen artikkeli löytynee vielä täältä: http://www.tamperelainen.fi

Summa summarum: ottakaa se peukalo pois sieltä annukasta, harrastakaa hyvää seksiä, juokaa pullo punkkua, miettikää kuinka hyvin teillä asiat on, älkääkä murehtiko mistään, varsinkaan toisista ihmisistä, niin kyllä se siitä lähtee....;-)

Ymmärtäväisyyttä....

Teetä ja sympatiaa ja joulumieltä :-)

Ja hyvää ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ!

//Mika

06.12.2003 12:49

"Ainohan nimenomaan sanoi, että juttusarja liittyy häneen itseensä ja elämänmuutokseensa."

Aivan eli Ainon vallassa on täysin mitä episodeja elämästään hän kolumniinsa ottaa. Voitte olla varmoja siitä, että jos minä saan koskaan oman kolumnin mistään, perunaterrori saa aivan uuden ulottuvuuden.../raivo/

06.12.2003 13:21

Olipas mukaansatempaava kolumni Aino Joutsenelta! :)
Mä en ole koskaan salilla joutunut sovinistisen terrorin kohteeksi, jos joku mies (tai nainen) on vallannut juuri sen laitteen jota juuri sillä hetkellä tarvitsen, odotan että kyseinen henkilö tekee sarjansa loppuun, väläytän hymyn ja kysyn (ROHKEASTI) josko voisin tehdä välissä oman sarjani. Kohteliasta on vielä sarjan lopuksi palauttaa ensimmäisen käyttäjän käyttämät painot.

06.12.2003 14:34

"Se, että joku ihmettelee, miksi joku tekee niin tai näin tai ei tee jollain tavalla, on lapsellista ja kehittymätöntä ajattelua."

Näin se varmaan on kun TC niin sanoo ja jos tätä epäilee on varmasti negatiivinen, peukku perseessä ja selibaatissa elävä absolutisti. Ai niin ja tietenkin lapsellinen ja ajattelultaan kehittymätön. :D

Sen vuoksi minä en epäile.

Voisin minä jonkun oman ajatuksen heittää. Ihmiset jotka kommentoivat epäkohtia uskovat ihmisten älyyn ja ihmiset jotka kommentoivat hyviä kohtia uskovat ihmisten alyttömyyteen. Niin ja ne jotka tätä eivät tajua ovat sitä, mitä pahimmillaan pelkäävät olevansa.

06.12.2003 14:49

On se hyvä, että se huumori kuitenkin nähdään sieltä, vaikka se onkin peitelty (ainakin osittain) ja että siihen myös niin vastataan :)

"Ihmiset jotka kommentoivat epäkohtia uskovat ihmisten älyyn ja ihmiset jotka kommentoivat hyviä kohtia uskovat ihmisten alyttömyyteen."

En voi täysin allekirjoittaa, mutta tiettyä perää tuossa kyllä on...;)

Mutta kyllä se vaan oikeasti on niin, että suomalaiset ovat keskimääräistä negatiivisempia. Itse voin tietysti suoraan verrata vain amerikkalaisiin, mutta rohkenen ekstrapoloida. Tätä eroa tietysti yritän hieman tasoittaa...olen huomannut, että huumori tarttuu...;)

Mutta vaatii tietysti hieman huumorintajua kohteelta, johon se levitettävä huumorintaju voi tarttua...tai sitten se "valaistuminen" tapahtuu nolostumisen kautta (itse ensin räyhää ja riehuu ja sitten huomaa, että kaikki muut nauravat vieressä..LOL)

Huumori ei vaadi suoranaista älykkyyttä, vain rentoutta.../cool/

Rentoa ja huumorintäyteistä ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ!

//Mika

06.12.2003 15:14

"Eli Aino EI sanonut mitään nasevaa tälle miehelle."

Kolumnissa kuitenkin lukee:
"Letkautin miehelle, että mielestäni on aika alkukantaista puuhaa kisata kaveriporukalla jonkun yhden lihasryhmän koosta. Arvostan enemmän aivoja kuin jotain ojentajalihasta."

06.12.2003 15:24

"Näin se varmaan on kun TC niin sanoo ja jos tätä epäilee on varmasti negatiivinen, peukku perseessä ja selibaatissa elävä absolutisti. Ai niin ja tietenkin lapsellinen ja ajattelultaan kehittymätön. :D"

Jaahas, tässä aletaan mennä henkilökohtaisuuksiin. Selibaatissa sitä paitsi en ole omasta tahdostani.

Jos ei se Aino tuossa artikkelissa sanonutkaan tuota luolamieskommenttia, niin se juttu tietysti muuttuu HIEMAN.

Ämerikassa olen käynyt kaksi kertaa ihan vaan lomalla. Puhuu ja hymyileehän ne immeiset ehkä siellä enemmän kuin täällä, mutta onko ne sitten oikeasti positiivisempia, niin sitä en tiedä. Itsellenikin alkoi kyllä se hymyily tarttua siellä (ainakin Hootersissa hymyilin koko ajan)
Tosin ehkä ne ottavat kaikki Prozacia ja sen takia ovat positiivisilla tuulella.

Ja hyvää Itsenäisyyspäivää vaan täältäkin!

"Imagine there's no countries,
It isn't hard to do,
Nothing to kill or die for,
No religion too,
Imagine all the people
living life in peace..."

06.12.2003 15:35

Olen muuten varmaan väärässä, sillä tuon perusteella hän olisi niin sanonut. Tuossa artikkelissa ei siinä kohtaa ole ranskalaista viivaa, joten luin sen ajatuksena, mutta ajatuksiapa ei paljoa letkautella...ja ilmeisesti siis kaikki ne kolme lausetta siinä kappaleessa, eli kova oli vastaheittokin.

Luin väärin.

Olen siis väärässä. Vilpittömät anteeksipyyntöni...

//Mika

06.12.2003 15:38

En käy pakkiksella, mutta muistelisin ettet ihan noin letkajenkka ollut siellä...ehkä olen lukenut vääriä säikeitä silloin kun joskus sinne eksyin tai muistan väärin...

Joka tapauksessa: koko viestisi: LOL :-]

//Mika

06.12.2003 15:58

Meikäläisen on ihan kyllä sula mahdottomuus puhua itseäni pussiin, olen nääs puoliksi savolainen. Savolaisuusgeenithän aiheuttavat ihmisessä viestijänä sen jännän efektin, että vastuu viestistä siirtyy välittömästi isännästään(ja tässä tapauksessa emännästään) erkaannuttuaan vastaanottajalle.

Eli samma på finska: käsitit väärin. Ainoat hetket elämässäni, jolloin en ole herpaannuttavan kiinostunut kanssaihmisistäni on silloin kun itse treenaan, salilla tai muualla.

Harmi, että olen heittänyt kaikki lehdet keräykseen, enkä netistäkään enää löytänyt alkuperäistä. Omasta mielestäni en kritisoinut mitenkään Ainon kolumnin aiheen valintaa sinänsä, tietenkin hänellä on täysin oikeus kirjoittaa mitä itse haluaa, jösses sentään D

Jokatapauksessa erittäin hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! Muistakaa kynttilät, etenkin tamperelaiset. Meidän perheen traditiona on käydä iltakävelyllä ja ihastella ikkunoilla ja läheisellä hautausmaalla palavia kynttilöitä.

06.12.2003 16:02

"Se äijä taisi löytyä...

*osoittaa Tahvoa"

En mä sitä tarkoittanut vaan ihmettelin sanamuotoa "ketä", mutta taitaa olla turkulaisii! ;)

06.12.2003 16:44

mää puhun tosi pahaa (eiku hyvää) turkuu ja tääl turus kaikki on nii pal ihanii et tuol salillakaa noi podarit ei kiusaa naisii tommottis ku mansesteris!

06.12.2003 21:57

Tarttuvista tavoista haluaisin mainita yhden niistä hyvistä, joita itse käytän ja ilmeisesti myös levitän.

Käyn yleensä aamuisin salilla, jolloin porukkaa on vähän, ja näin olen tottunut olemaan odottelematta vuoroani. Tämä johtaa myös siihen, että hyvinkin helposti ja odottelematta pyydän päästä väliin, jos suorituspaikka on varattu.

Palautan aina edellisen/toisen tekijän painot tai vastukset ja tämän suurin osa myös tekee minulle, vaikka se usein on selvästi outo tapa heille. Ehkä myös siksi, että "väliinryysääjiä" yleensä on vähän.

Tarkoitus ei kuitenkaan ole työntää näitä ihmisiä (miehiä tai naisia) sivuun oman treenin tieltä vaan jakaa treenivälineet ja näin ehkä myös treeni heidän kanssaan. Vähän niin kuin lostis jakaa muiden eväät itsensä kanssa.

06.12.2003 23:35

Minusta treenivälineiden jakaminen kuuluu salikäyttäytymiseen. Ja yleensähän se sujuu ongelmitta. Painojen laittaminen on minusta parempi painopakkojen kanssa parempi jättää sille joka siihen laitteeseen menee, kun sitä ei tiedä mitä kaveriseuraavaksi tekee ja se on niin helppoa. Tankojen kanssahan yleensä kysytään tai sitten odotetaan, että toinen menee laittamaan jolloin laitetaan samat painot toiselle puolelle.

07.12.2003 17:02

Tigerclaw vihjaili, että kommenttini Ainon kolumnista oli negatiivinen. Väärin, Ainon kolumni oli negatiinen ja minä en voinut sulattaa sen arvomaailmaa.

Millaisen kuvan kuntosaliharjoittelua harkitsevat naiset saavat Ainon kolumnista? Karulla painonnostosalilla rautaa kolistelevat, sovinistiset miesporukat nauraa röhöttävät "treenaville" tyttösille. Kuten monet naiset tälläkin foorumilla ovat todenneet tämä näkemys ei vastaa todellisuutta.

Vahingon korjaamiseksi ehdotankin Ainolle positiivisen kolumnin kirjoittamista naisten kuntosaliharjoittelusta.

Miehet suhtautuvat salilla harjoitteleviin naisiin ihaillen. Minä en voisi kuvitella vakituisesti käyväni salilla, jolla ei harjoittelisi myös naisia. Aloittelevat niin naiset kuin miehetkin saavat salilla aina apua jos sitä pyytävät.

Se että kuntosalit ovat miehisiä paikkoja on historiaa. Salilla jolla minä käyn, suurin osa harjoittelijoista on naisia.

Koska Helsingin keskustan suurten kuntokeskusten kävijöistä suurin osa on naisia, näkyy se myös saliyrittäjien panostamisessa tilojen sisustukseen, hyvään palveluun ja laitevalintoihin. Henkilökohtaista ohjausta aloittelijoille on runsaasti tarjolla ja asiakkaiden pienimpiäkin toiveita kuunneellaan. Tämä on todellisuutta.

07.12.2003 17:45

Et voi realistisesti sanoa, että otaksuntani kommentisi laadusta on "väärin" (käyttämäsi sana), koska se edelleen on mielestäni negatiivinen. Käsite on melkoisen subjektiivinen.

Otit mielestäni Ainon kirjoituksen liian vakavasti, mutta tämäkin on vain mielipide. Viikingit löivät toisiaan oikein tosissaan - nyrkeillä, eivät koskaan asein, tietääkseni - mutta heille se oli leikkiä. Harva meistä tulkitsisi kyseisen tilanteen yhtä humoristisesti. Kaikki on siis suhteellista, eikä mielipiteistä kannata tietenkään turhan paljon välittää.

Toiseksi, vain lapset voisivat saada sellaisen käsityksen, että salilla ovat asiat kuten kuvailit. Tällaiset yleistykset eivät kuulu aikuisten ihmisten ajattelumaailmaan. On toki mahdollista, että joku näin ajattelisi, mutta olen vakuuttunut, että harvempi aikuinen ihminen päätyisi tuollaiseen johtopäätökseen. Lapset eivät kuitenkaan käy salilla (ainakaan kovin moni, eivätkä ainakaan itse, jos puhumme siis vaikkapa alle 15-vuotiaista), joten siinä mielessä mahdollinen väärinkäsitys on siedettävissä.

Muuten olen samaa mieltä kanssasi (saleista ja niiden nykytilasta, kuten olen jo kahdessa aiemmassa viestissä tässä säikeessä kirjoittanutkin).

//Mika

07.12.2003 18:34

En ole koskaan ymmärtänyt asetelmaa, jossa joku väittää kuntosaleilla tarkasteltavan ja arvosteltavan toisten treenaamista tai kenties asustusta (miten sellaista ehtii seuraamaan, jos keskittyy omaan treeniin :-?), samoin tuntuu vieraalta, että joku käskisi "tyttösten" siirtyä kyykkääjien tieltä.. IKÄVÄÄ, jos olette osuneet sellaisiin tilanteisiin, ehkäpä jonkun lääkkeet ovat menneet vanhaksi.. no vitsi vitsi.
Onnekseni omalla salilla en ole moiseen törmännyt, vaikka ympäristö on mitä miehisin.. jos armeijaa sellaiseksi voidaan nykyään sanoa.

Ja luulisin, että normaalit käytöstavat ovat sallittuja, jopa toivottuja myös kuntosalilla. Ja saa siellä puhuakin.. "onko sulla sarja kesken, vai voinko tehä.."

* ihmettelee, kulmat kurtussa

07.12.2003 18:48

Täytyy kyllä sanoa, että kun minä olen salilla, ei kukaan ole koskaan sanonut mistään mitään.

Se on kuulkaas näin, että kun manki treenaa, on parasta että ollaan ihan hiljaa, niin ei tule mitään sanomista jälkeen päin.

Niih.

Että ollaan vaan hyvät ja jätetään ne puhumiset ja vaatteitten arvostelemiset ja muut ihmettelyt niille vastaanottotiskin ihmisille.

07.12.2003 18:50

daadaadadadadadadaadaadadadadadadaaa-lalalallala /tuuletus/ ja /tottoroo/

* avaa samppakaljapulloa ja sipsipussia samalla, kun ottaa huikan yskänlääkettä

08.12.2003 10:50

Elin viikonlopun reaalimaailmassa ja keskustelu oli saanut sillä aikaa huimasti lisää pituutta ja huippumielenkiintoisia käänteitä :D Tekisi mieli kommentoida kaikkea mutta kukaan ei jaksaisi sitä lukea, joten tyydyn ilmoittamaan Darvinille että tää oli helmi: "Ihmiset jotka kommentoivat epäkohtia uskovat ihmisten älyyn ja ihmiset jotka kommentoivat hyviä kohtia uskovat ihmisten alyttömyyteen." Touche! Itse harvemmin pidän peukkua anuksessa ja seksiäkin saan silloin tällöin ;) mutta muiden älyn aliarvioimiseen sorrun ilmeisesti päivittäin.

Sitten asiaan: Oli pakko eilen mennä kokeilemaan paljonko penkistä lähtee - neljällä kympillä vitonen! Kuudes meni kahden sormen avustuksella - oli kyllä kaksi erityisen isoa sormea mutta silti ;) Ja sain muuten apua ihan tuntemattomalta punttipaavolta joka ihaili tulosta ja antoi rohkaisevia kommentteja, olin jälleen kerran yllättynyt siitä kuinka hyviä tyyppejä saleilla asustaa :D

Mitä luulette, onnistuisiko kahden viikon päästä 50 ykkönen? 50 olis niin kiva tasaluku, ei jaksaisi turhaan rieuhua sen neljävitosen kanssa :) Nyt jätän estradin taas muille ja odottelen kyynisten kommentteja penkkitulosten itsekkäästä listaamisesta :D

08.12.2003 11:01

"Touche! Itse harvemmin pidän peukkua anuksessa ja seksiäkin saan silloin tällöin ;) mutta muiden älyn aliarvioimiseen sorrun ilmeisesti päivittäin."

:D

13.12.2003 17:24

Uusimmassa Tamperelaisessa (s.25) Aino Joutsen käsittelee kolumnissaan mm. tätä keskustelua. Nettiversiota en löytänyt.

13.12.2003 17:29

Multa ei ainakaan onnistuis tollanen +10 kg parissa viikossa penkkitulokseen... tahti kun on ollu +10 kg VUODESSA.

/nyyh/

Noh, enää 6 vuotta niin menee 100 kg ;-)

15.12.2003 10:06

Jos joku löytää nettiversion tai jaksaa naputella Tampereen päivälehdestä niin valaiskaa Helsingin keho.nettiläisiä missä mennään :) Taateli - aattelin lähinnä että kun neljällä kympillä menee vitonen, niin menisköhän 50 ykkönen? Joku laittoi tänne joskus "laskennallisen ykkösen" kaavan (jos saa 35kg:llä kymmenen toistoa niin siitä pystyi laskemaan jollain kaavalla ykkösen), mutten enää muista mikä se kerroin oli. Ei kai auta kun kokeilla. Otetaanko kuuden vuoden päästä skaba, mullakin on siihen mennessä tavoitteena 100 kg :D Paljon vaan proteiinia niin kyllä se siitä! ;)

15.12.2003 12:40

Täällä keho.netissä on jonkinlainen maksimitoistolaskuri:

http://www.keho.net/x-tra/maxrep.php

"...aattelin lähinnä että kun neljällä kympillä menee vitonen, niin menisköhän 50 ykkönen?"

Tuon laskurin mukaan maksimipainosi olisivat 45-kiloa. Kuitenkaan moisiin laskennallisiin kaavioihin tuskin kannattaa luottaa. En näe mitään syytä miksi et pystyisi siihen 50-tulokseen. Toisaalta sen 45-kiloakin pystyt nostamaan vaan jos todellakin saat tangon rinnalta suorille käsille...

Tsemppiä! Kyllä se kolminumeroinenkin luku sieltä vielä nousee, jos jaksaa treenata periksiantamattomalla raivolla :-)

15.12.2003 17:31

/sydän/
Jo on kumma jos ei tällä kannustuksella lähde! Raivosta ei myöskään ole puutetta :D

15.12.2003 18:04

"Kuitenkaan moisiin laskennallisiin kaavioihin tuskin kannattaa luottaa."

Joo, nuo laskurit on hanurista. Varsinkin, kun se salilla löysin rantein vedetty maksimi ja kunnon agremaksimikin poikkeavat toisistaan. Kokeilemallahan se maksimi selviää. Ei muuta kuin DMX täysille ja runnomaan.

kirjaudu sisään jos haluat vastata