e-pillerien käytön lopettaminen

noin 19 vuotta
noin 2 vuotta
6184
64733

Onkos kellään omakohtaista kokemusta e-pillerien käytön lopettamisesta?

Yksi peruste (ehkäisyn ohella) e-pilsujen napsimiselle oli saada aika kovat kuukautiskivut kuriin. Pillerit auttoivat (kai) kohtalaisesti? Tai sitten eivät, sillä nyt kun pillerit on lopetettu on kuukautiset olleet täysin kivuttomat. Ei ainuttakaan krappia tai vihlaisua. Maha ei ole turvonnut läheskään niin paljon kuin pillereiden aikana. Mistä on kysymys?

Voiko proteiinipitoisempi ja/tai kasviöljyisempi ruokavalio aiheuttaa näin positiivisen vaivan?

Vastaukset: 73

1
23.10.2003 09:45

Montako vuotta käytit? käytätkö nyt sitten jotain muuta ehkäisyä?

2
23.10.2003 09:45

Nämä ovat todella yksillöllisiä juttuja. Omat vaivani alkoivat kun jätin pillerit... Itsestäni tuntuu siltä että pillereitten aloittaminen ja lopettaminen eivät aiheuta järjestelmällisiä muutoksia, vaan joskus esim. pillereiden lopettaminen parantaa oloa, joskus pahentaa.

Kuvaamasi "helpotus" vastaa mielestäni soijan käyttäjien kommentteja, soijassahan on jotain estrogeenijohdannaisia tms.

Kerro lisää ruokavaliostasi, ehkä saan siitä ideoita omien vaivojeni lievittämiseen :)

3
23.10.2003 10:01

pillereitä on syöty jo 10 vuotta, eri merkkejä ja välillä oli parivuotta kapselitkin käsivarressa. Erityisesti kapseleiden aikana paino nousi radikaalisti. Nyt vedellään kortsulla silmät kiinni ja/tai pidetään peukkuja ;)

Ruokavalio on muuttunut viimeaikoina siten että margariinit ja sun muut "levitteet" on jätetty kokonaan pois, leivälle laitan joko: en mitään, luomuvoita tai rahka-öljy-yrtti-seosta.

Hiilarit on pääasiassa tuore-hevi-osastolta ja ruisleivästä. ylenmääräistä pastaa,riisiä-perunaa olen yrittänyt vähentää. sokerit minimiin ja valkea leivän mussutus pannaan.

camelinaöljy, kylmäpuristettu rypsäri, mantelit ja kalaöljykapselit on olleet erittäin ahkerassa käytössä. Verrattuna aikaisempaan itsehuijjausrasvakammoon. TÄMÄ OSUUS ON MUUTTUNUT RADIKAALEIMMIN!

Protskujen määrää on lisätty myös radikaalisti. kalaa, kanaa, lihaa, rahkaa, kananmunaa. (ennen oli niin "epänaisellista" syödä lihaa) ;D

Eli ihan perussettiä, ei mitään erikoisuuksia. Soijaa en juurikaan käytä. Joskus heitän bodysoijaa kyllä muun ruoan sekaan.

Pillereiden lopettamisen jälkeen tuntui nesteetkin kiertävän kropassa paremmin ja sellainen "pintahöttö" lähteneen pois.

4
23.10.2003 11:35

Hmm, mielenkiintoinen aihe, kun itse aion jättää e-pilsut pois ens vuonna. Oon käyttänyt niitä jo ikuisuuden ilman ainuttakaan taukoa. Pillerit on ollu ehkäisyä varten vain, eli kipuja ei oo koskaan ollu. Kauheesti kiinnostais nähdä, miten mun kropalle ja mielelle käy, kun pilsut lopetan. Tarkotus ois silti käyttää aluksi jotain suht luotettavaa ehkäsyä, periaatteena kai kanssa tuo silmät kiinni ja peukut pystyssä ;-)

5
23.10.2003 11:42

mulla on kans vähän samanlainen juttu, haluaisin kans jättää pillerit pois ja kattoo tosiaan mitä kropalle käy, mut mitä sit ehkäisyks?

kortsuja en/emme halua käyttää koska se todellakin vie halut/tunnon! ja muutenkin se on yhtä arpa peliä!
Nimittäin meidän piti tos yks kerta käyttää kortsua ja kun lopetimme hommat, huomasimme, että kortsu oli mennyt rikki!!tarkistimme vielä päivämääränkin..ja voimassa oli!! :)

6
23.10.2003 11:58

Kuukautiskivut on mulla ollut aika rajuja oli pillerimerkki sitten mikätahansa. Paitsi nyt kun en syö.

Joo, ollaan joskus naurettu kun pilsuja on vetänyt naamariin yli kymmenen vuotta että minkähänlainen psykopaatti sitä sitten paljastuukaan kun pillerit jättää pois. Koko nuoren aikuisiän on kuitenkin vetänyt hormooneja sujuvasti. Saakohan sitä edes sitten enää lapsia laisinkaan.

Hmm, magnesiumia voisi kokeilla. Saatan vetäistä aamupäivällä 2 litraa vettä ja lounaan jälkeen vielä muutaman lasillisen ja pissillä en käy ennekö töistä lähtiessä, about 15.30. Eikä silloinkaan palokunta hurraa. En edes hikoile päivän aikana. Että johonkin se vesi jää lillumaan. Ei ihme että on turvonnut olo. Liikunta luonnollisesti auttaa nesteenkierrätyksessä mutta pitäisi sen virrata edes kohtuullisesti muutenkin.

7
23.10.2003 13:26

Vaihtoehtoisista ehkäisyvälineistä vois mainita nuo ehkäisypuikot, joita on aika paljon naistenlehdissäkin mainostettu. Lienevät kumin kanssa samaa varmuusluokkaa(?).

8
23.10.2003 15:41

Hehhee, on kumma jos ei miehet kohta innostu näistä jutuista...

Oiskohan noissa puikoissa jotain merkkikohtaisia eroja? Muistan vaan joskus vuonna suo-kuokka-ja-jussi testanneeni tollasia puikkoja yhen entisen tulevan mieheni kanssa, eikä mulle kyllä ole jäänyt mitään muistikuvaa loiskinnasta tai muustakaan epämiellyttävästä. Merkkiä en kylläkään muista, mahtaako enää olla markkinoillakaan, mutta oli ainakin tota samaa nonoxynol-hässäkkää mitä ilmeisesti noissa patentexeissakin.

9
23.10.2003 16:01

Jätin pillerit pois about kuukausi sitten, ja paino tippui kolmessa viikossa kuusi kiloa, ilman mitään suurta ruokavalio muutosta tai liikunnan lisäystä.

Mulle ei ilmeisestikään toi hormoonien popsiminen sovi, turvottaa vain aivan älyttömästi. Tällä hetkellä sitten yritetään epätoivoisesti keksiä vaihtoehtoista ehkäisykeinoa, kun pillereiä en enää suostu syömään.

Olisi kauhean kiva kyllä kuulla, jos on olemassa jokin vähemmän kostea ehkäisypuikko-merkki! ;)

10
24.10.2003 08:11

Mulla on tän pillerittömän kuukauden aikana lähtenyt "maha" pois. Ihan järkyttävää. Vaa'assa en ole käynyt mutta sen huomaa kun vaatteet vaan ei enää purista.

Täytyy marssia apteekkiin ja ostaa kaikki ehkäisypuikkomerkit ja pitää testiviikonloppu! =D

11
24.10.2003 09:11

Hei, mulla on kanssa vahva epäilys, että mun "maha" lähtee, kunhan lopetan pilsut. Täytyy vielä koittaa noita ehkäisypuikkoja ennen lopettamista, kun ei oo kokemusta.

12
24.10.2003 09:19

hei kuule testaa ja kerro sitten mikä toimii. Mulla on enää muutama laattaa jäljellä ja haluaisin vaihtaa johonkin uuteen ehkäisyyn!!

Voi vitsi, kun lukee näitä viestejä,et mitä on tapahtunut, kun on lopettanut pillereiden käytön, niin tulee ihan semmoinen olo, että "mä haluun kans lopettaa pillereiden syömisen".

Nimittäin mun painon pudottaminen on yhtätuskaa ja hidasta. Vaikka liikunta ja ruokavalio on kohdillaan, niin se edes auttaisi!

Eihän se välttämättä toimi muhun, mut ei se anna jos ei otakaan..vai miten se meni...=)
Niin ja oon syönyt jo yli 5 vuotta..

13
24.10.2003 21:48

Olin keväällä kokeilumielessä (dieetti) miltei puoli vuotta ilman e-pillereitä, eikä tämä kokeilu vaikuttanut kehon koostumukseen mitenkään.

14
27.10.2003 11:09

Multa on useampi tuttava kysellyt että olenko laihtunut (itse en juuri kiinnitä huomiota niin kauan kun housunnapin saa kiinni ilman isomaa eforttia). Olisikohan tällä jotain tekemistä sen kanssa että pilleritöntä elämää ollaan eletty 4kk?

Vaihtelevasti tilanteen mukaan spärdien ja puikkojen kanssa. Panthex Oval on meidän mielestä ihan bueno, varmuuskin riittää tässä elämäntilanteessa.

15
27.10.2003 13:49

Mututuntumalla en myöskään menisi sanomaan, että pillereiden poisjättäminen laihduttaa taikka poistaa turvotuksen..

Erinäisten asioiden vuoksi olin syömättä pillereitä viime kevään, sillä seurauksella, että painoa tuli lisää välittömästi pari kiloa ja iho meni ihan hirveään kuntoon. Kun menkat viimein tuli takaisin, otin myös pillerit käyttöön saman tien ja pikku hiljaa iho alkaa näyttää samalta kuin ennenkin.

Että en siis kyllä laihdutusmielessä lopettaisi niiden syömistä, jos niistä ei muuten mitään harmiakaan ole ollut. Laihtumiseen on ainakin omalla kohdallani ihan muut konstit.. =)

16
01.11.2003 13:33

Mielenkiintoisia kommentteja noista pillereistä. itse olen syönyt 2,5 vuotta. En ole huomannut mitään erityistä lihoamista, mutta pientä turvotusta kylläkin. Kuukautiset ovat nykyään aivan olemattomat ja kestävät ehkä 2vpäivää.

Vaihdoin 2kk sitten pilleri merkkiä vähä hormoonisempaan. Läheiset, kun valitteli mun äkäisyyttäni. Voi olla, että hormooneilla oli osansa. Nyt voisin jopa väittää olleeni paremmalla tuulella. Paino on kyllä hieman noussut., vaikka liikunta on runsasta ja sapuskatkin ihan ok. Mutta en tietenkään ole varma johtuuko pillereistä.

17
01.11.2003 15:06

Lopetin pillerit aika tarkalleen vuosi sitten enkä päätöstäni kadu: turvotukset lähti, halut palasivat, ja ennen niin kiukkuisesta ja alakuloisesta tuli jälleen oma iloinen itsensä :) Voin nyt kaikinpuolin paremmin, enkä todellakaan koskaan enää pillereihin sekaannu.

18
01.11.2003 15:09

Nää jutut on varmaan kovin henkilökohtaisia, mutta ei kannata uskoa, että pillerit jättämällä laihtuu tai niitä syömällä automaattisesti lihoo. Itse olen vuosikausia syönyt pillereitä, enkä ole niiden takia lihonut. Mitat on ihan samat kuin ne aloittaessani eikä vatsa ole koskaan ollut timmimmässä mallissa :)

19
07.11.2003 18:22

Voiko e-pillereiden käyttö aiheuttaa suonikohjuja tms. verisuoniongelmia?

20
03.02.2004 22:32

Kertokaapa naiset, miten pillereiden poisjättäminen vaikutti mielialaanne?

Ja onkos jollakulla kokemusta siitä, että pitäisi pilleritaukoa (vaikkapa vuoden) ja aloittaisi uudestaan? Mitään erityishuomioita?

Lyyti

21
04.02.2004 08:14

Noin reilun puolen vuoden aikana mieli on ollut kevyempi ja iloisempi, ylipäätänsä positiivisempi, ihan turhat raivarit ja itkukohtaukset on jäänyt huomattavasti vähemmälle. Halut palasivat! ;)

No, mikä johtuu pillereiden poisjättämisestä ja mikä taas liikunnan, kalaöljyjen ja vihannesten lisäämisestä? Olo on jokatapauksessa hyvä.

Ainakin gynet ovat mulle suositelleet reipaan tauon pitämistä muutaman vuoden (4-5?) välein.

22
04.02.2004 11:03

Olen ollut about kuukauden ilman pillereitä, ja olen ainakin huomannut saaneeni huumorini takaisin! :0) Tarkottaa, että jos tulee vastoinkäymisiä tai muuten joku asia ottaa päähän, ei se tunnu enää maailman lopulta, enkö enää "riehu" samaan tyyliin kun ennen. Olo on siis iloisempi. Turvotuksista en tiedä...ehkä pikkusen vähentyny. Haluista..hmm..ei ole mielestäni palautuneet..Tai jos niitä ei vaikka ole koskaan ollutkaan..heh. =) Odottelen menkkoja, mutta tiedän ettei niitä taaskaan tule (kerran aiemminkin pitänyt taukoa..) ilman jotain hoitoja. Pillereihin en enää palaa ikinä! Nyt se on loppu! Meillä pelataan kumien kanssa, vaikkei se niin kivaa olekkaan...

23
04.02.2004 11:12

Miksi? Kerrotko vähän perusteluista? Ja mitä tarkoittaa reipas tauko ajassa?

24
04.02.2004 11:48

No eihän urheilijatkaan syön anabolisia steroideja jatkuvasti! :D Ja noi on myös anabolisia steroideja :P

25
04.02.2004 12:25

Reippaana taukona ymmärsin sellaista n. vuoden jaksoa. Perusteluja asialle en oikein ole kuullut/ymmärtänyt.

Lähinnä keskustelun kulku on mennyt niin että kun ole valitellut pillereistä niin gynen vastaus on ollut: "niin, oletko koskaan pitänyt takoa pillereiden syömisessä? jaa, etkö? kyllä minun mielestäni olisi hyvä pitää muutaman vuoden välein reipas tauko ja katsoa hieman tilannetta, ei niitä ole hyvä syödä tauotta...". Perusteluja asialle en ole koskaan tajunnut kysyä.

Mutta soita gynelle ja kysy. Kerro tänne palstallekin vastaus. Mielenkiintoinen aihe nimittäin. Itse en aio pillereihin palata, elämän helpottuminen (epäsäännöllisistä kuukautisista huolimatta) on niin huomattavaa että en vaihtaisi takaisin mistään hinnasta.

26
04.02.2004 12:43

Mulle taas gynekologi suositti jättämään ne vähätkin pilleritauot harvemmaksi hikoiluongelmien takia (jotain häikkää estrogeenin suhteen..). Käytännössä siis niin, että söisin 3-4 laattaa peräkkäin. Ihmettelin, että eikös niitä ole kielletty syömästä kahta levyä enempää, mihin hän totesi, että ei siihen mitään lääketieteellistä perustelua ole. Eli mistään pidemmästä tauosta varsinkaan ei ollut puhetta! Täytyy sanoa, että se oli ehkä elämäni iloisin lääkärissä käynti. Ei mua ainakaan haittaa tippaakaan, että menkat on jatkossa n. 4 kertaa vuodessa :)

Kun itse pidin taukoa pillereistä n.5kk, niin mielialaan en huomannut sen vaikuttavan millään tavalla. Ihan yhtä hyväntuulinen tai välillä kiukkuinen olin silloin niin kuin muutenkin.

Itse asiassa aloitettuani pillerit uudelleen olen kuitenkin jopa ollut vielä paremmalla tuulella kuin ennen. Noiden hikoiluongelmieni takia tuli otettua tarkemminkin selvää siitä, miten pillerit käytännössä toimivat. Silloin tajusin, että esimerkiksi muka ennen menkkoja tulevat karkkihimot olivat täysin korvien välissä eikä mitään hormonien aiheuttamaa, kuten olin sinnikkäästi uskonut. Niinpä siis nekin mässäyspäivät on jääneet pois :)

Eikä puhettakaan, että halut olisivat hukassa, pikemminkin päinvastoin.. Lähinnä ongelmana on se, että mies vaan on hukassa.. ;-) *nauraa*

27
04.02.2004 12:51

Jätin pillerit pois marraskuussa: olin niitä napsinut tauotta ja ongelmitta yhdeksän vuotta. Halusin sitten kokeilla, vaikuttaisiko pillerittömyys mitenkään, ja poikaystävänikin oli hyvin suostuvainen kortsujen käyttöön.

Mielialassa, kropassa tms. en ole huomannut mitään muutoksia (en tosin kokenut saaneenikaan pillereistä mitään negatiivisia fiiliksiä). Mutta yksiäkään kuukautisia en ole vielä saanut tässä kohta kolmen kuukauden aikana. Odottelen vielä jonkin aikaa ja menen sitten lääkäriin, joka sitten kai määrää taas hormoneja toiminnan käynnistämiseksi :-/. Äskettäin tein raskaustestinkin sulkeakseni raskauden mahdollisuuden pois.

Mutta olen ihan tyytyväinen, ettei nyt tarvitse muistaa napsia päivittäistä pillereitä. Eikä seksielämäkään (enää) niin vilkasta ole, etteikö kondomilla pärjäisi hyvin: on vähemmän sottaista ja halvempaakin :-)

28
04.02.2004 13:01

Eli minkä merkkisiä pillereitä käytätte? Pillereitä näköjään määrätään naisille vartavasten näppyjen/aknen hoitoonkin. Siskolle oli lääkäri sanonut, että naisilla on se hyvä puoli, että näppyjen hoitoa ajatellenkin saa vapaasti valita haluaako pillerit vai antibioottikuurin.. Ja asia taitaa olla niin, että pillereillä saa ihon hyvään kuntoon suht nopeasti verrattuna monia kuukausia kestäviin antibioottikuureihin, joilla ei silloinkaan tulosta synny.

Mitä pillereiden aloittamisen jälkeen tulee lihomiseen, niin taitaa sekin olla kiinni ihan sieltä korvien välistä.. Niin kuin tenava tuossa jo edellä asian osapuilleen hieman epäsuorasti ilmaisi. :)

29
04.02.2004 13:06

Minä käytän Harmonet-merkkiä jo viidettä vuotta. Olen ollut erittäin tyytyväinen, mutta nyt vähän epäilen, voisiko pillerit aiheuttaa minulle alakuloisuutta ja "elämänhaluttomuutta" (seksihalut on kyllä tallella /sweet/) ja harkitsen testitaukoa. :) Siksi tuo edellä ollut kysymykseni.

Lyyti

30
04.02.2004 13:59

Muiden hormonipillereiden (esim. Clomifen) käytöstä ja niiden vaikutuksesta kroppaan? Tuntuu meinaan itellä, että mitä suuremmaksi annosta on nostettu, sitä turvonneempi olo. :\

31
04.02.2004 15:46

Mä käytän Harmonettia, jo noin 5 vuotta takana, eikä mitään ihmeempiä oireita. Paino itse asiassa laski käytön aloittamisen jälkeen. On alkanu kiinnostaa, että millainen mieliala olis ilman noita hormooneja. Että jos vaan olis joku vaivaton ehkäisytapa (ei kortsuja eikä mitään puikkosia, tai sellaisia mitä pitää "valmistella"..-menee niin suunnitelmalliseksi tuo seksi muute..)

Onko kellään kokemuksia siitä ehkäisyrenkaasta? Sekin on kyl hormonaalinen, mut vissii vähähormooninen?? Oon kuulemma niin äksy... Saattaa johtua vain vaikeasta luonteestani :)

32
05.02.2004 12:07

Kokemusta on monista pillerimerkeistä - jo lähes 20 vuotta pillereiden nappaamista takana - huh!

Olen joutunut vaihtamaan pillerimerkkejä usein kaikenlaisten sivuoireiden takia. Viimeisimmät pillerit sitten tekivät vielä sen tempun, että seksihaluat hävisivät huitsin nevadaan :(...

Nyt olen sitten menossa sterilisaatioon tänä keväänä. Odotan todella innolla hetkeä, kun voin heittää pillerit roskiin. Olin muuten pari vuotta sitten lähes vuoden tauolla pillereistä, mutta hajonnut kortsu säikäytti niin, että palasin taas pillereiden pariin.
Tauon aikana huomasin heti hyvät vaikutukset: olin iloisempi, kaikinpuolin positiivisempi ja epämääräiset turvotuksetkin myös hävisivät aika pian pillereiden lopettamisen jälkeen.

33
05.02.2004 13:39

Minä ainakin huomasin että muutama vuosi taaksepäin lopetin pillereiden syönnin ja on kyllä paino pudonnut sen jälkeen aikalailla. Silloin tais olla todella jatkuvasti jääkaapilla, en tiedä olisko mahdollisesti kumminkin ollut pään sisällä vikaa, mutta lihoin pilleireiden myötä.

34
05.02.2004 14:13

Ekat pillerini vaihdettiin ihan sen takia kun kiloja tuli lyhyessä ajassa rutkasti lisää - ja en ollut mikään lihomiseen taipuvainen muutoin.

Joten kyllä ne pillerit lihottaa/turvottaa ainakin joissakin tapauksissa - oli sitten kyseessä vaikka vaan parantunut ruokahalu. Yksi tuttavani jätti pillerit pois muutama vuosi sitten ja ihan kuin itsekseen paino tippui useita kiloja.

35
05.02.2004 16:09

Eli olisi mielenkiintoista kuulla mitä pillereitä käytätte/olette käyttäneet? Onko kenelläkään kokemusta esim. Diane nova-merkkisestä valmisteesta?

36
05.02.2004 16:35

Diane Novaa söin n. 1,5 vuotta. Iho-oireet hävisivät aivan kokonaan, mutta mieliala heilui tosi reiskasti, olin masentunut ja kiukkuinen USEIN, ja limakalvot kuivuivat. Painon suhteen en huomannut mitään kummallista, ihan normaalina pysyi.

En jaksanut noita sivuvaikutuksia ja alkoi olo olla kuin hormoonipumpatulla lehmällä, siksi lopetin, enkä sitten jaksanut alkaa kokeilla jotain toista merkkiä. Hyvin on selvinnyt ilmankin.

37
05.02.2004 16:50

Aloitin pilleriurani Merciloneilla. Näitä n. 4 vuotta, kunnes vaihdoin Femodeniin, en pysty muistamaan miksi (oiskohan olleet limakalvot tjtn). Seurauksena lähes vuoden mittainen hiivakierre, mikä oli aivan karseeta... Sitten äkkiä takaisin merciloneihin. 3 vuotta meni taas ihan kivasti, kunnes alkoivat kammottavat menkkojen aikaiset päänsäryt. Liikunta oli poissa laskuista, kun tuntui, että sykkeen noustessa päästä räjähtää verisuonet.

Nyt olen kohta vuoden mussuttanut Harmonetia. Päätä ei enää särje, mutta mieliala sitten.... Nyt ongelmana on se, että oon ollu tosi itkunen ja useimmiten en edes itse löydä siihen syytä, tekee vaan mieli märistä niin maan perkuleesti. Poikaystävä hieman ihmeissään... ja alkaa tää kyllä itteäkin ärsyttämään koko homma.

Kun vaihdoin noista merciloneista Harmonetiin, niin lääkäri sanoi, että mercilon pitkään käytettynä voi joillain tuoda kuvioihin mukaan nämä päänsäryt. Lääkäri sanoi myös, että jos ei nää Harmonetitkaan sovi, niin täytyy alkaa harkitsemaan ehkäisylaastaria, siitä kun erittyy hormonia hyvin tasaisesti ja on matalahormoninen valmiste.

Välillä sitä miettii, minkälainen ihminen sitä oikeasti mahtaa olla, ilman näitä pirun nappeja...

38
# TP
05.02.2004 17:58

Aloitin pillereiden syönnin n. 17 v. sitten. Kerran olen kokeilumielessä (että mitä kroppa ja pää tykkää) pitänyt puolen vuoden tauon. En huomannut mitään muutosta olotilassa.

Aluksi söin Trikvilareja 7 v. Viimeisenä vuotena alkoi tulla välivuotoja jatkuvasti, joten pillereitä vaihdettiin useampaankin kertaan, välivuotoja ei meinattu saada oikein millään kuriin. Tuossa välissä käytin ainakin Cilest- ja Mersilon-merkkisiä pillereitä. Myös joitain muita (sana oli lyhyt ja siinä oli a-kirjain...en nyt muista) pillereitä söin. Tähän kaikkeen rumbaan meni varmaan pari vuotta ja samassa yhteydessä pidin myös tuon puolen vuoden tauon. Microgynon oli sitten vihdoin merkki, joka sai välivuodon aisoihin ja tuntui muutenkin sopivan ihan yhtä hyvin kuin Trikvilar alussa. Microgynoniakin käytin vuosia, ainakin 5. Viime kesänä kuitenkin alkoivat iho-oireet eli jatkuva naaman ja välillä rinnan ja selänkin kukinta ja tämän kierron alussa otin käyttöön jälleen uuden merkin, Marvelonin. Tästä pystyn sanomaan jotain luotettavaa ehkä puolen vuoden päästä.

Aina olen ollut yhtä tuittu ja tunteikas, johtunee perusluonteesta ei niinkään pillereistä. Tosin olen syönyt pillereitä koko aikuisikäni ja vähän aiemminkin, joten en tiedä kuinka hyviä johtopäätöksiä lapsuuden luonteenpiirteistä voi vetää.
En usko, että lihomiseni johtuu pillereiden syönnistä vaan ihan huonoista elämäntavoista muuten. Tosin nyt nämä uudet aloitettuani en ole saanut itseäni pois jääkaapilta sitten niin millään.
Ikinä ei gyne ole suositellut minulle pilleritaukoa.
Kondomi on mennyt 2 kertaa rikki ja olen käyttänyt sitä ehkäisynä varmaan korkeintaan 15 kertaa eli tosi varma väline...
Muita ehkäisykeinoja ei ole kokeiltu.

Yhdistelmäehkäisypillerit lienee minulle ainoa vakavasti otettava ehkäisyvaihtoehto. Kierukat, kapselit, laastarit ym. ovat yhtä "hormonipitoisia", enkä halua kroppaani pysyvästi mitään vieraita esineitä. Kuparikierukkaa ei synnyttämättömälle naiselle yleensä asenneta, enkä halua sitä runsasta kuukautisvuotoakaan ja edellisen viimeinen lause pätee tietty tähänkin.
Minipillerit pitää muistaa ottaa liian tarkasti, ei onnistu meikäläisen muistikapasiteetillä ja elämänrytmillä.
Muut ehkäisykeinot ovat enemmän ja vähemmän epäluotettavia, sottaisia, seksin aikataulutusta yms. vaativia.

Toivon vaan, että verenpaineeni pysyy aisoissa, jotta voin jatkossakin pistellä poskeeni juuri noita yhdistelmäehkäisypillereitä. Niin ja en minäkään niitä ruokavalioon lukisi ;)

39
05.02.2004 18:53

Mä oon syöny Melianeja reilut 2 vuotta. Tosi hyvin ovat mulle sopineet, mitään sivuoireita ei koskaan ole tullut.

40
06.02.2004 12:26

Mä soin e-pillereitä kuutisen vuotta. Ensin Cilestiä, joka sittemmin vaihdettiin matalampihormoniseen Melianeen.

Viime kesänä sitten lopetin pillereiden syömisen, toisaalta koska halusin nähdä, miten verenpaineeni reagoisi siihen ja toisaalta koska pillereitä syödessäni kärsin jokakuukautisesta voimakkaasta päänsärystä. Verenpaineeseen lopettaminen ei kaiketi vaikuttanut mitenkään, mutta päänsäryt loppuivat.

Toisaalta kuukautiset ovat lopettamisen jälkeen olleet vähän kivuliaammat, minkä lisäksi mulle tulee kuukautisten yhteydessä naamaan yksi tai kaksi isoa hormonifinniä. Tuollaisia finnejä ei tullut ennen pilsuja tai niiden aikana :/ Jospa tuo ilmiö ajan myötä katoaisi.

Enää en halua e-pillereitä syödä.

41
07.02.2004 10:46

Samat aatokset mullakin mielessä.. Minulet-pillereitä käytetty jo iänkaiken, ainoastaan imetysten aikana minipillereitä, ja tekisi mieli päästä eroon mokomista hormooninappuloista. Verenpaine ja maksa-arvot ovat olleet aina kohdallaan, mutta päänsärkyjä, painonnousua ja HIRVEITÄ mielenailahteluita on ollut ihan riittämiin.

Mutta mitä tilalle?? Ainoastaan sterilisaatio voi olla omasta mielestäni mahdollinen,mutta kukas menis siihen mun puolesta.. /pelkuri/
Kammoan sairaaloita ja kivut ja veret vievät tajunnan pelkkänä ajatuksena..iik!!

Onko jollakin Keho.netissä omakohtaisia kokemuksia sterilisaation hyvistä/huonoista puolista, entä paljonko sairaslomaa?

42
07.02.2004 14:34

Sain ekat pillerit n. 2,5 vuotta sitten (21-vee), muistaakseni, ja merkiltään Melianet. Sivuoireina huikeat epäsäännölliset mielialavaihtelut (lue: tuittuilut...) ja päänsäryt.

Tosin oon sitä mieltä, että kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta matalalentoa en enää viittinyt kattella, joten nyt on kohta kuukausi takana ilman pillereitä. Gyne suositteli 3 kk taukoa ja sen jälkeen minipillerit kehiin.

Tällä hetkellä fiilikset tosi hyvät ja energiaa pakissa enemmän kuin laki sallii. Saattaa olla, että venäytän tauon pidemmäksikin, koska jo periaatteessa hormoonien syöminen muuten niin luomukehooni tuntuu kököltä.

Kierukka ei ollut mahdollista, koska kohtuni on liian pieni :( .

43
08.02.2004 11:31

Itselläni Jadelle-kapseli. Ei kyllä ole yhtä hormonipitoinen kun yhdistelmät ja laastarit. Kapselissa on vain yhtä hormonia, eli ikäänkuin minipilleri. Teholtaan sterilisaation luokkaa. Ja mitä vierasesineisiin tulee, niin eipä ole paljoa haitannu: kaksi huomaamatonta ohutta kapselia olkavarren sisäsyrjällä. Kun on vielä näin paksunahkainen kuin minä, niin ei ne edes näy.

Pillerit ja rengas kokeiltu, ja näistä ehdottomasti paras vaihtoehto. Ei ole ilmennyt mielialavaihteluja, painonnousua, ja halutkin ovat palanneet. Kuukautiset harventuneet ja tosi niukat (mikä on hyvä!).

44
08.02.2004 11:42

Hey, kertoisitteko vielä kokemuksianne minipillereistä verrattuna yhdistelmäpillereihin? Etuja, haittoja?

Coachg, miten tuo kapseli asennettiin, paljonko se maksoi, mitään sivuvaikutuksia?

Lyyti /lumiukko/

45
08.02.2004 13:03

Minipillereissä ei tullut ainakaan mulla samanlaisia mielenheilahteluja ja päänsärkyjä kuin yhd.pill., tosin menkat olivat vähän runsaammat.

..jaa, nyt kun mietin, niin olin minipillereiden aikaan juuri saanut vauvan, imetin ja valvoin yöt, joten jotenkin sekopää olin myös niiden aikana.. :-O

46
08.02.2004 15:45

Muistaakseni Jadelle maksoi alle 200 euroa, oisko ollu jotain 170-180e? (Jadelle säilyttää ehkäisytehon sitten 4-5 vuotta, riippuen oletko alle vai yli 60kg). Asennutin sen YTHS:lla, joten asennus maksoi peräti 4 euroa!
Asennus oli tosi helppo toimenpide, sain paikallispuudutteen, ja pienestä viillosta lääkäri asensi kaksi kapselia olkavarren sisäsivulle V:n muotoisesti. Pari päivää oli kieltoa painavien tavaroiden nostelusta ja sen jälkeen ihan normaalia elämää.:)

Sivuvaikutukset on tietty henkilökohtainen asia, mutta itselleni ei ole pahemmin sivuvaikutuksia ilmaantunut. Muutama finni tuli heti asennuksen jälkeen, mutta sen jälkeen sekin ongelma hävisi. Joillakin kuukautiset jää kokonaan pois, ja toisilla voi olla pari kuukautta tiputteluvuotoa (ja joillakin onnettomilla vielä pidempään). Itselläni lähinnä kuukautisten väli piteni.
Jos vuotohäiriöt pelottaa, voi minipillereitä kokeilla pari kuukautta ja sen kokemuksen perusteella sitten päättää siirtyykö kapseliin. Itse tosin siirryin suoraan renkaasta kapseliin, eikä mitään ongelmia tullut.
Mitään mielialamyllerryksiä en ole huomannut, renkaan kanssa niitä sitten oli sitäkin enemmän...

Halusin varman, vähähormonisen ja pitkäkestoisen ehkäisykeinon (sen kapselin voi toki käydä poistattamassa milloin tahansa..), ja oikein loistava vaihtoehto tuo kapseli onkin! :)
Muistaakseni scheringin sivuilta löytyy lisätietoa!

47
09.02.2004 10:08

Kolmas vuosi menossa Minuletin kanssa, sitä aikasemmin kokeilin pienempi hormoonista Harmonettia... ja kiitos siitä kokeilusta oli loppumaton tiputtelu, siitä seurannut haluttomuus ja mielialan lasku pohjalukemiin. Minuletin kanssa ei moista ongelmaa ole ollut, menkoista on yllättäen(?) tulleet ihanan minimaaliset ja lyhyet :-) mutta kuukautiskivut ovat joskus todella sietämättömiä... mieliala on jotenkin turhankin tasainen??? Jos sais näin nuorelta putket katki tai jotkut nisut niihin ni ei tarvis napostella iltapalaks pilsuja.... kortsuihin en luota, eikä jatkuva tressaaminen raskaaksi tulemisesta houkuttele muutenkaan.... se kun ei sovi mun suunnitelmiin lainkaan!!!

48
10.02.2004 07:31

Miten nopeasti teille on tullut menkat, kun olette lopettaneet pillereiden syönnin??
Ajattelin vaan kun itsellä olisi pitänyt alkaa n.viikko sitten, eikä vieläkään näy...

Hieman taustaa: olen syönyt mercilon pillereitä n. vajaa 5 vuotta ja säännöllisesti. Nyt sitten olen käyttänyt "patentex oval" -ehkäisykapseleita, noin reilun kuukauden verran.

Kun olisi tarkoitus laittaa mirena-kierukka...Kun vaan menkat alkais.
En ole synnyttänyt.

49
10.02.2004 08:26

"Luomukuukautisten" alkamiseen voi mennä kuukausiakin: itse lopetin pillerit marraskuun puolessa välissä eikä vieläkään ole tullut yksiäkään menkkoja.

Terveydenhoitajan mukaan voi odotella neljä-viisi kuukautta, jonka jälkeen tulisi mennä lääkärille ja taas ottaa hormoneja, jos menkat ei muuten ala. Raskaustestinkin tein kaiken varalta, kun epäilytti, josko kondomi olisi sittenkin huomaamatta. pettänyt, mutta onneksi niin ei ollut käynyt!

50
10.02.2004 17:22

Toinen päivä ilman pillereitä menossa, jännityksellä odotan, miten mun käy. :)

Roosa-rakas, odottelen hormoniraporttiasi! ;)

Lyyti

51
10.02.2004 19:18

torstaina alkais menkat jos söisin vielä pillereitä. Nyt siis eka kuukausi takana ja ihan hyvin on menny :-). Ei ainakaan niitä finnejä tullu, mitä pelkäsin etukäteen.

Mut saa tosiaan nähä noi menkat, on vähän vaikee sopeutua tohon kortsuun kun niin kauan tottu käyttään pillereitä... Ties koska käy hassusti...

Tsemiä sulle Lyyti ja onnea valinnasta ja rohkeudesta /tuuletus/

52
11.02.2004 07:54

No hetihän ne alko kun niistä näin julkisesti kailotti. Jopa hieman etuajassa siis. Osaamme siis ehkä sittenkin käyttää ehkäisyä /tuuletus/

53
11.02.2004 08:22

Onnea Roosa! :D (Harvoinpa naisihmistä tulee onniteltua kuukautisten alkamisesta...) /miettii/

Lyyti

54
12.02.2004 14:27

Pakko vähän raportoida ;)

En tiedä, johtuuko tämä nyt omista luomuhormoneista vai valosta vai siitä, että jotenkin ajattelen, että nyt asioiden täytyy olla eri tavalla kuin pillereitä popsiessa, mutta olo on todella paljon parempi jo! (Neljäs pilleritön päivä menossa. /miettii/ Voikohan hormonitoiminta alkaa muuttua jo näin pian?)

Energiaa on tässä emännässä enemmän kuin aikoihin. Jos tällainen noususuhdanne mielialassa jatkuu, niin en kyllä kajoa pillereihin enää ikinä, se on varma. :)

Lyyti

55
12.02.2004 14:58

Jostain on jäänyt mieleen, että menee kuukausia (3 kk?) ennen kuin hormonitoiminnan muutokset ihmisessä näkyy eli tuntuu; en tiedä onko muistikuvani ihan hatusta vedetty vai ihan oikea muistikuva...

Ja tarkoitus ei ole mitenkään tipauttaa sua maan pinnalle hyvästä olostasi :)

56
12.02.2004 22:26

Mä käytän pillereitä vain kovien kuukautiskipujen takia. Ne on auttanu tosi hyvin että ei enää satu kun sen ensimmäisen päivän. Oon aatellu lopettaa mutta ei oo viel nii toimivaa särkylääkettä keksitty että haluisin lopettaa.

Oon tässä vähän yli puolen vuoden sisällä lihonnut melkein 8 kiloa, ja oon sinä aikana syöny paljon terveellisemmin kun koskaan ennen ja urheillu tosi paljon. Aloinkin aattelemaan että ehkä vois johtua pillereistä toi lihominen, sillä tehtiin kaiken maailman testit että ei ole esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa tai muuta. Ja monet kaverit kerto omii kokemuksiaan pillereistä ja lihomisista.

Kävin sit vaihtamassa merkkiä toiseen. Femodenistä Yasminiin. Saas nyt nähä että miten käy, toivottavasti alkaa paino pudota, käy tosiaan hermoille kun vaan paino nousee vaikka mitä yrittää tehdä. Tosin nyt viikkoon ei paino oo enää noussu vaan pysyy nyt siin aika samassa.

57
27.02.2004 13:02

Mä jätin pillerit yli vuosi sitten migreenin takia, olin 3kk kumien varassa ja mietin uutta vaihtoehtoo. Löysin Depo-proveran, joka on keltarauhashormonia, niinku minipillerit ja ne ihonalaiskapselit. Testasin kolme kuukautta minipillereillä sopiiko hormoni, eikä haittoja tullu. Piikki pistetään kerran kolmessa kuussa pakaraan, hinta per piikki on alle 8€.

On mukavaa kun ei tarvi nappailla mitään, pelätä kortsun puolesta, asettaa pienessä leikkauksessa ihon alle tai imeytymistä mahataudissa.

Kaikkein parasta on kun menkat on jääny pois, melko yleinen "haittavaikutus". Turvotuksia ei oo, eikä paino oo noussu, tosin lienee yksilöllistä.

Infoo löytynee netistä ehkäisyruiske ja depo-provera nimillä.

Sitten on se uus ehkäisyrengas, oisko nuva-ring, joka on paikalliseen miedompaan hormonivaikutukseen perustuva. Ammattilaiset väittävät että Yasmin-pillereissä ois paljon vähemmän turvotuksia, pms-oireita tms.
Opiskelen alaa, eli tää ei oo mainontaa!

58
28.02.2004 09:16

Lueskelin tuosta ehkäisyruiskeesta ja sellaisen pointin haluaisin tässä tuoda esille, että viimeisen ruiskeen ottamisen jälkeen ehkäisyteho voi säilyä puolikin vuotta - joten, jos raskaus on mielessä lähitulevaisuudessa, ei ehkä piikkiä kannata ottaa.

Petriina, hyvä kun kerroit, ei huolta mainostamisesta! (onhan tässä muutkin puhunut pillereistään sun muista nimillä ja nimenomaan tällä tavallahan sitä tietoa jaetaan!) Taisitkin olla ensimmäinen, kuka tuon ruiskeen mainitsi, minulla ei ainakaan ollut tietoa siitä etukäteen. Kiitos.

Lyyti

*edelleen ei-hormonaalista, täydellistä ehkäisytuotetta odotellen..*

59
06.03.2004 19:44

Heips taas, ja sorgen kun nostan edelleen tämän aiheen pinnalle /ujo/

Voisitteko arvon naisväki kertoa vielä, tapahtuiko teidän rinnoille jotain kun lopetitte pillerit?

nimimerkillä tisut kasvuun :)

60
08.03.2004 13:13

Onko kellään kokemuksia Femoden- pillerien käytöstä? Sivuoireita tms? Ite oon käyttäny n. 6 vuotta ja välissä oli n. puolen vuoden tauko, jona aikana en huomannu mitään muutosta itsessäni. Silloin kun aloitin pillerit, paino nousi noin 10 kiloa vaikka elämäntavat eivät muuttuneet. Välillä olen vähän itkuinen ja äkkipikainen, mutta ruokavalio näyttää vaikuttavan (ja parantavan asiaa) aikans paljon, öljyjen ja protskujen lisäys jne. Kokemuksia??

61
09.03.2004 07:59

Lopetin Femodenit nelisen kuukautta sitten. Rinnoissa en ole huomannut mitään muutosta, enkä kyllä juuri missään muussakaan asiassa. Tukka rasvoittuu nyt nopeammin, mutta se nyt voi johtua talvestakin... Mutta kuukautisia ei ole ilmaantunut, joten varasin ajan lääkärille tämän kuun lopulle.

Eikä niistä Femodeneista ollut kyllä mitään sivuvaikutuksia, lihomista tms. Äkkipikainen ja helposti hermostuva olen jo perusluonteeltani :-) Lopetin pillerit, koska ajattelin kokeilla hormoonitonta elämää ja poikystäväkin on kanssani samoilla linjoilla (eli kondomit on nyt käytössä).

62
09.03.2004 16:48

Minä olen ollut nyt reilu kuukauden ilman pillereitä enkä huomaa eroa millään lailla. Eli näinkin saattaa käydä.

63
09.03.2004 17:32

Itselläni oli Diane Novat pari vuotta ja sitä ennen Melianet suunnilleen yhtä kauan. Lopetin Diane Novat, kun alkoivat aiheuttaa haluttomuutta ym..:( Sitten söin taas Melianea, mutta n. kk sitten päätin lopettaa pilsut kokonaan.

Seuraksia ovat mm.:
Iho on alkanut rasvottua PALJON enemmän, hiukset rasvottuvat nopeasti myös, rinnat ovat hieman turvoksissa(?), mieliala on parempi ja makeanhimo poissa (voi johtua myös kalaöljystä?).

Menkkoja ei ole kuulunut vieläkään... Tosin edellisen kerran ne olivat puoli vuotta pois, kun pidin pilsuista taukoa. Nyt oon kyllä harkinnut taas kuitenkin vakavasti aloittavani uudestaan... Mitään hyvää vaihtoehtoista ehkäisykeinoa ei ole löytynyt ja karmea iho ottaa todella päähän.:(

64
10.03.2004 10:04

Minä olen syönyt Diane Novia nyt pari vuotta, ja viimeisen vuoden aikana menkat ovat muuttuneet niukkaakin niukemmiksi. Onkohan ihan normaalia, että vuoto saattaa kestää vain päivän tai pari ja on siis hyvin niukkaa.

Ei sillä, että moinen minua haittaisi - sehän vain helpottaa elämää. Ajattelin vain kysäistä, että onko muut huomanneet samaa. Onkohan syy siis pillereissä, vai jossain muualla?

65
10.03.2004 10:31

Mintti, niukat kuukautiset pillereitä popsivalla on ihan normaali ilmiö - ole vain tyytyväinen siihen :)

Lyyti

66
16.05.2004 17:25

Diane Novia käytetty nelisen kuukautta. Muutokset, joita ko. pillerit ovat tuoneet tullessaan; ruokahalun kasvaminen(huomattavasti), alavatsakivut, turvotus, rintojen arkuus ja turvotus, kuukautiset kestävät pidempään kuin ennen pillereitä, ennen niin hyväkuntoinen iho on jostain syystä muuttanut toimintaansa siihen huononpaan suuntaan(eli näppyjä ja finnejä esiintyy, vaikka kyseinen valmiste on nimenomaan paljon käytetty juuri ihon hoitoon naisilla, ehkäisyn ohella), mielialat ovat aikalailla alamaissa nykyään, mikä on täysin päinvastainen suunta verrattuna aikaan ennen pillereitä.
Tuossa taisi olla ainakin suurin osa näistä haittavaikutuksista. Ainoa positiivinen asia valmisteessa on ehkäisy. Ja jostain syystä halut ovat vain kasvaneet kyseisten pillereiden myötä, vaikka yleensähän se menee juuri toisinpäin..

Nyt päätimme sitten jättää pillerit pois ainakin joksikin aikaa, ja hoitaa ehkäisy puoli kondomin avulla. Iho-oireet ovat menneet jo siihen suuntaan, että ihotautilääkärin juttusille menen heti, kun se vain on mahdollista(oireet näyttävät jopa allergisilta osittain. Tosin osasyynä oireisiin voi olla liian rajut "myrkyt", joilla olen ihoani hoitanut finnien ja näppyjen ilmaannuttua). Mutta tästälähtien siis hormoonitonta elämää, ja katsotaan tuoko pillereiden pois jättäminen muutoksia tullessaan.

Raportoikaahan lisää kokemuksia, negatiivisia ja positiivisia(mikäli niitä löytyy). Minkälaisia seuraamuksia esim. pillerit poisjättäneillä on ollut?

67
16.05.2004 17:44

Aiheutti ainakin minulle limakalvojen kuivuutta kuten myös ihon, mikä muuttui paljon parempaan suuntaan kun jätin pillerit pois. Muutenkin kun olen atoopikko, niin tuo oli vain ja ainoastaan tervetullut muutos. Ihotautilääkäri sitä myös kummasteli.

Samoin nuo mainitsemasi turvotus ja ruokahalun kasvaminen liittyivät ko. merkkiin hyvin tiiviisti, pillereiden poisjättäminen korjasi myös nuo seikat. Kuukautisten kesto on myös minulla lyhentynyt pillereiden lopettamisen myötä.

68
16.05.2004 18:32

Minä jouduin käyttämään Diane Novaa, kun kuukautiseni piti käynnistää syömishäiriön jäljiltä. Kamala valmiste, kamala kokemus! Minulla meni pää täysin sekasin noista pilsuista! Puhumattakaan kaikista muista sivuvaikutuksista turvotuksineen ja ruokahalun kasvamisineen (painonnousua kymmenisen kiloa lyhyessä ajassa, mutta se oli osittain hoidon tarkoituskin).

Onneksi sitä kesti vain hetken. Raskauden ehkäisyyn olen käyttänyt Harmonettia ja hyväksi sen havaitsin, kunnes nyt tämän vuoden alussa siis päätin jättää pillerit kokonaan pois.

Päätös on ollut mielestäni suurimmaksi osaksi hyvä. On upeaa tuntea pitkästä aikaa niitä normaaleja asioita, mitä naisen ruumiissa kuukautiskierron aikana tapahtuu, tosin runsaat kuukautiset kipuineen ja PMS-oireineen ovat valitettavasti palanneet kuviohin. Silti - ihanaa kokea ne asiat, jotka olivat jo päässeet unohtumaan. :)
Muuten mieliala on parempi, tosin masenuksen syyt mahtavat olla minun tapauksessani syvemmällä kuin hormoneissa.

En tiedä onko pelkkää toiveajattelua vai mitä, mutta reenituloksia syntyy ihan uudella vauhdilla ja kehoprojekti etenee uudella innolla... Ehkä kuvitelmaa, mutta asialla voi olla joku yhteys "luomuhormoneihinkin". (??)

Lyyti

69
16.05.2004 20:24

Itse söin Diane Novia yhteensä 10 vuotta -- välissä pari alle vuoden taukoa. Nyt olen ollut ilman niitä jokusen kuukauden.

Diane Novathan ovat ensisijaisesti tarkoitettu akneen, hirsutismiin (vai miten se kirjoitettiin?) yms. liiasta testosteronista naisille aiheutuviin häiriöihin. Ne sisältävät testosteronia "tappavaa" ainetta. Ehkäisyosa on mukana siksi, että testo-tasojen alentaja voisi aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä. Jos normaalisti ei ole ongelmia ihon, liian (miehekkään) karvoituksen yms. kanssa ja haluaa vain ehkäisyn, Diane Novat eivät ole oikea ratkaisu (= runsaasti hormonia).

Itselleni Diane Novat aiheuttivat ihanan hyvän ihon (= sain ne hoitona akneen), hyvin niukat menkat ja sivuoireina hieman "kuivempaa" kiihoittumista ja (aiempien pilleritaukojen aikana huomattua) takakireyttä.

Parina pilleritaukona kuukautiskierron palautuminen normaaliksi kesti useita kuukausia ja iho meni ihan kamalaksi. :-(

70
16.05.2004 20:38

Mä en voi tarpeeks kehua Yasminia! Oon käyttänyt sitä nyt pari vuotta, eikä mitään epämiellyttävää ole ilmennyt, päinvastoin: Iho on ihanassa kunnossa, ei selluliittia, ei turvotusta eikä painonnousua (itse asiassa olen koko ajan hoikistunut käytön aloittamisen jälkeen), erittäin niukat vuodot, eli mulle aivan täydellinen pilleri! Ainoa miinus ovat edelleen silloin tällöin vaivaavat kuukautiskivut, jotka onneks hoituvat buranalla.

71
18.05.2004 10:55

Lopetin tammikuun alussa Femodenit ja takana oli 13 vuoden putki pillereitä, jotka olivat kieltämättä toimineet minulla ihan hyvin. Helmikuussa alussa ehdin jo tuulettaa, et eihän tästä mitään ihmeellisiä oireita tullutkaan, kunnes iski ihan järkyttävät iho-oireet. Iho rasvainen entisen rutikuivan sijaan, ja isoja kipeitä finnejä ihan törkeesti ohimoilla, sivuposkilla ja kaulalla korvien alla. Siitä levisivät sitten vielä rintaankin. Olin kuin paraskin vesirokkopotilas.

Olin jo valmis menemään ihotautilääkärin puheille, kun toukokuun alussa ne yhtäkkiä hävisivät. Onneksi.

Mitään muuta ihmeellistä ei sitten olekaan ollut. Menkat on samanlaiset kuin pillereillä. En ole huomannut mitään eroa haluissa. Ja ainakaan vielä teininä koetut kuukautiskivut eivät ole palanneet.

72
18.05.2004 11:55

Olen kuullut puhuttavan siitä, että kisoihin (fitness, bodyfitness) diettaavan olisi hyvä lopettaa pillereiden käyttö ainakin dietin ajaksi. Tämä on perusteltu sillä, että pillerit ylläpitävät naishormoneja, jotka "pitävät kiinni" naisellisesta rasvasta. Tämä siis estäisi tai ainakin vähentäisi dietin onnistumista jättämällä kroppaan jonkun tietyn määrän rasvaa, joka kuulemma lähtisi, jos pillereitä ei söisi...

Kuulostaa kyllä hifistelyltä, mutta sitä kai se kisadietti vaatii. Mitä mieltä olette? Onko ammattilaisen kommenttia tai omakohtaisia kokemuksia?

73
26.05.2004 18:05

En olisi valmis aivan heti pillereistä luopumaan. Niiden aloittaminen antoi mulle vapauden reseptikipulääkkeistä ja suoraan sanottuna - mä olen vähemmän raivopää pillerien kanssa. Olin ennen *aika* (öhöm) helposti suuttuva. Lisäksi musta ei olisi kortsuehkäisemiseen, hyvä, että muistan joka toisen pillerin ottaa... ;) Ehkä mä olen hedelmätön, kun en ole näissä 10 vuodessa tullut raskaaksi!

Mutta tuo ehkäisykepseli kiinnostaisi mua tosi paljon, juuri tuon muistamisaspektin takia. Pelkään vaan, että mun hillittömän kivuliaat ja runsaat kuukautiset palaisi... Ja tietysti pelkään, että saattaisin joutua kokemaan jotain muita sivuoireita. Mulla ei nimittäin ole näistä Harmoneteista muuta pahaa sanottavaa kuin se, että ensimmäinen kuukausi meni ilman minkäänlaisia seksihaluja. Sen jälkeen kaikki on ollut paremmin kuin ennen. ;)

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Kysymykset » Kauneus » e-pillerien käytön lopettaminen